- Lietuvoje, kaip ir daugelyje kitų Europos katalikiškų šalių,
gausu medinių ir mūrinių memorialinių statinių kryžių ir
koplytėlių. Šių statinių meninė išvaizda ir subtilios formos nuo
seno traukė tyrinėtojų dėmesį. Literatūroje ypač detaliai
išnagrinėti mediniai kryžiai. Jau nuo XX a. pradžios Lietuvos ir
svetimšaliai autoriai gilinosi į mūsų kryžių įvairovę, apibūdino
konkrečius tipus, pateikė samprotavimų apie jų kompozicijos bei
formų kilmę, ryšius su kitų šalių memorialiniais statiniais ir
išryškino savitus, vien Lietuvoje pastebėtus bruožus. Paskelbta
tekstinė medžiaga apie Lietuvos medinius kryžius yra ganėtinai
išsami ir svari.
- Daug mažiau dėmesio kol kas skirta koplytėlėms. Koplytėlėmis
laikomi įvairūs memorialiniai paminklai su šventųjų figūromis. Tai
mažos medinės pakabintos stoginėlės; ant žemo pagrindo pastatyti
mediniai ir mūriniai pastatėliai, taip pat vertikalaus tūrio,
bokštelio formos mūriniai statiniai, kurie kartais vadinami ir
koplytstulpiais. Kadangi koplytėlės pavadinimas nenusako paminklo
pavidalo, o koplytstulpis tradiciškai apibūdinamas kaip stulpas su
viršuje įtaisyta koplytėle, tai tokio tipo mūrinius paminklus
logiška vadinti bokštinėmis koplytėlėmis. Šie labai įdomūs ir
vertingi memorialiniai statiniai dar mažai tyrinėti. Esamose
publikacijose dažniausiai pasitenkinta pavienių objektų aprašymu
bei negausiomis nuotraukomis. Šiek tiek analizuota minėtų paminklų
architektūra, bet neskirta dėmesio kitiems svarbiems jų meninės
visumos komponentams: skulptūroms ir geležinėms kryžių viršūnėms.
- Į Lietuvos bokštines koplytėles vienas pirmųjų dėmesį atkreipė
Juzefas Perkovskis. Jo akimis, Žemaičiuose esantys mūriniai
memorialiniai statiniai panašūs į lenkiškus: susideda iš
briaunuoto
ar apskrito stulpo su angomis figūroms pastatyti ir stogelio su
kryžiumi. Tačiau tyrinėtojas prisipažino neturįs tiek medžiagos,
kad galėtų šias koplytėles suskirstyti į tipus.
- Jonas Grinius, analizuodamas Lietuvos medinius kryžius, taip
pat trumpai užsiminė apie mūrinius memorialinius statinius. Jo
nuomone, mūrinės koplytėlės yra internacionalios ir neturi nieko
etnografiškai lietuviško. Matyt, todėl autorius ir nesigilino
į jų kompoziciją.
- Klemensas Čerbulėnas ir Vytautas Levandauskas akcentavo
vertikalaus tūrio koplytėlių sąsajas su baroko bei klasicizmo
stiliais ir jas suskirstė į tipus. Tačiau šių autorių bandymai
klasifikuoti mūrines koplytėles nebuvo pakankamai sėkmingi, nes jie
išanalizavo palyginti nedidelį statinių skaičių.
- Pastaraisiais metais įvairius liaudies memorialinius paminklus
tyrinėjo Alfredas Širmulis. Tarp jo nagrinėtų objektų nėra iš
plytų išmūrytų, tačiau esama iš granito ištašytų koplytėlių.
- Žinomas etnologas Vacys Milius atskleidė Lietuvos kryžių bei
koplytėlių funkciją, jų fundatorius, statymo priežastis, bet
šių objektų kompozicijos nenagrinėjo.
- Taigi įvairūs tyrinėtojai į mūrinius memorialinius paminklus
žvelgė skirtingais rakursais, aptardami vieną ar kitą būdingą jų
bruožą.
- Koplytėlėmis domėjosi, jas fotografavo žinomi tarpukario
Lietuvos kraštotyrininkai: Balys Buračas, Ignas Končius, Adomas
Varnas ir kiti. Jų pagaminti negatyvai ir nuotraukos saugomi
Lietuvos muziejų fonduose. Pokario metais nemažai koplytėlių
užfiksavo Mečislovas Sakalauskas. Pastaruoju metu taip pat
nufotografuota daugelis koplytėlių. Didelė dalis minėtos
ikonografinės medžiagos panaudota šiai studijai. Iš viso surinkta
daugiau kaip 220-ies objektų senų ir naujų nuotraukų. Ne visais
atvejais pavyko patikrinti, ar istorinėse nuotraukose matomi
statiniai dar išlikę, ar visada tiksliai nurodyti jų adresai. Ne
visos dabar esančios koplytėlės ištirtos natūroje ir tiksliai
datuotos. Tačiau tai nesutrukdė pagrindiniam darbo siekiui
sukaupti bei paskelbti kuo daugiau vaizdinės medžiagos apie
esančius bei jau nesančius objektus ir ta medžiaga remiantis
patikslinti bokštinių memorialinių paminklų tipologiją, nustatyti
būdingus kompozicijos bruožus, atskleisti jų architektūros tradiciškumą ir stilistiką.
- Daugelyje Europos ir ypač Vidurio Europos šalių mūriniai
memorialiniai paminklai statyti dar pagonybės laikais. Jie buvo
menhyrų pavidalo ir žymėjo laidojimų vietas. Viduramžiais
katalikiškose šalyse paminklai įgijo kryžius ir šventųjų statulėles. Kapinėse paplito bokštelio pavidalo mirusiųjų žibintai,
kurių ažūrinėse viršūnėse degė amžinoji ugnis. Lenkijos istoriniai
šaltiniai koplytėles mini nuo XV a. Jos mūrytos miestuose,
miesteliuose, prie dvarų ir kaimo sodybų, kapinėse, laukuose ir
pakelėse. Koplytėlių paskirtis užtikrinti Dievo pagalbą vietos
gyventojams, saugoti juos nuo piktų jėgų, būti orientyrais
keliautojams. Mūšių, žiaurių nusikaltimų vietose, kapinėse ir
šventoriuose pastatytos koplytėlės buvo skirtos mirusiesiems
atminti ir gyviesiems apginti nuo klaidžiojančių dvasių.
Mūriniais memorialiniais paminklais būdavo pažymimi jubiliejiniai
metai, įsimintini istoriniai įvykiai, prašoma, kad Dievas
atitolintų badą, marą, gaisrus, karus, saugotų nuo potvynių bei
stichinių nelaimių. Dvarų žemes žymėjo panašūs į koplytėles
mūriniai riboženkliai.
- Kada Lietuvoje pradėtos statyti mūrinės bokštinės koplytėlės
tikslių duomenų nėra. Dauguma išlikusių nedatuotos. Seniausi
žinomi memorialiniai paminklai išmūryti XVIII a., bet greičiausiai
jie buvo paplitę jau anksčiau, tik XVII a. vidurio karų metu
sunaikinti. Vienais istorijos laikotarpiais koplytėlių statyba
būdavo labai intensyvi, kitais sulėtėdavo. Po 1863 m. sukilimo
caro valdžios vietininkas Lietuvoje generalgubernatorius Michailas
Muravjovas uždraudė nešventintose vietose statyti kryžius ir
koplytėles juos galima buvo mūryti tik kapinėse ir šventoriuose.
Tuo siekta sutrukdyti sukilimo mūšių bei sukilėlių žūties vietų
pagerbimui ir įamžinimui. Draudimas atšauktas 1896 m., tačiau ir
per jo galiojimo laiką memorialinių paminklų statyba nesustojo
tai buvo viena iš pasipriešinimo carizmui formų. Ypač daug
koplytėlių išmūryta paskutiniaisiais XIX ir pirmaisiais XX a.
metais. Po Pirmojo pasaulinio karo, kai ūkininkai iš kaimų
išsiskirstė į vienkiemius ir iš dalies pakito jų požiūris į
senąsias tradicijas, kurį laiką kryžių bei koplytėlių kurta kiek
mažiau. Nuo 1928 m. Lietuvos nepriklausomybės paskelbimo
dešimtmečio ir 1930 m. Vytauto Didžiojo mirties 500-ųjų metinių jų
vėl pagausėjo. Tarpukario Lietuvoje religinės ir patriotinės
intencijos susiliejo į bendrą visumą, kuriai suteiktas tautinis
pavidalas. Nuo jo nenukrypo dauguma liaudies menininkų bei
profesionalių architektų kūrinių. Sovietiniais laikais naujų
koplytėlių nebuvo statoma. Didelė dalis anksčiau pastatytų
neprižiūrimos ir apleistos sunyko arba buvo nugriautos. Geriau
išsilaikė tos, kurios buvo paskelbtos dailės ir architektūros
paminklais.
- 1990 m. atgimus Lietuvai, buvusiųjų koplytėlių atstatymas ir
naujų kūrimas virto ne tiek religingumo, kiek patriotizmo apraiška.
Koplytėlės mūrytos tautos gyvenimo tragiškiems įvykiams įamžinti,
rezistencijos kovoms, kritusiems už Lietuvos laisvę ir tremtiniams
atminti. Jų kompozicija, išsiskirianti deklaratyviu tautiškumu,
dažniausiai kartoja tarpukario bokštinių koplytėlių sprendimus.
- Keičiantis istorinėms epochoms ir socialinėms sąlygoms, keitėsi
ir koplytėlių fundatoriai. Medinį kryžių pajėgė pastatyti ir
eilinis ūkininkas, o daug brangesnes mūrines koplytėles statydavo
dvarininkai, turtingesni ūkininkai, kunigai su parapijiečiais arba
kaimų bendruomenės. Pastaraisiais metais koplytėlės statytos
už visuomeninių organizacijų surinktas aukas.
- Mūrinių bokštinių koplytėlių sklaida Lietuvos etniniuose
regionuose nevienoda. Jų ypač gausu Žemaitijoje, Vidurio Lietuvoje,
Aukštaitijoje, o Dzūkijoje aptinkama vos viena kita. Sunku
paaiškinti, kodėl po 1795 m. Lenkijai priklausiusioje Suvalkijoje
koplytėlių beveik visai nėra, nors XIX a. Lenkijoje Muravjovo
draudimas negaliojo ir kituose šios šalies regionuose tuo metu
pastatyta daug mūrinių koplytėlių.
- Visais laikais Lietuvoje bokštinės koplytėlės mūrytos iš
vietinių statybinių medžiagų: degtų plytų ir aptašytų lauko akmenų.
Retkarčiais aptinkama ir iš monolitinio akmens iškaltų memorialinių
paminklų. Vienos koplytėlės yra masyvaus mūro, kitos
tuščiavidurės. Iš išorės dažniausiai tinkuotos arba tik iš dalies,
bet pasitaiko ir netinkuotų.
- Mūrinių koplytėlių paskirtis diktavo jų kompozicijos principus.
Kiekvienos bokštinės koplytėlės pagrindinis semantinis ir
kompozicinis akcentas buvo viena ar kelios šventųjų figūros. Jų
parinkimas priklausė nuo koplytėlės statymo intencijos. Kai
bokštinė koplytėlė būdavo skirta atsidėkoti Dievui už išgijimą arba
trokštant pasveikti nuo sunkios ligos, joje pastatydavo šv. Roko
figūrą. Šv. Rokas gynė ir nuo gyvulių kritimo bei nederliaus.
Apsaugai nuo nelaimių vandenyje ties tiltais ir lieptais mūrydavo
koplytėles su šv. Jono Nepomuko ar šv. Jono Krikštytojo
skulptūromis. Mediniais namais užstatytus, nuolatinės gaisrų
grėsmės kamuojamus miestelius saugojo ugniagesių globėjas šv.
Florijonas. Šv. Jono Nepomuko ir Florijono statulas paprastai
iškeldavo į koplytėlių viršūnę, kad šventieji galėtų apžvelgti kuo
didesnį plotą. Daugelyje koplytėlių aptinkamos Kristaus, Dievo
Motinos, šv. Onos, šv. Izidoriaus, šv. Jurgio, kitų šventųjų
figūros. Kartais sodybose statomų koplytėlių fundatoriai užsakydavo
išdrožti savo šeimos narių globėjų skulptūras. Antai Auksūdžio
kaimo (Mažeikių r.) sodybos koplytėlėje, pastatytoje po to, kai
mirė trys šeimininkų vaikai ir krito karvė, yra užsakovų Andriuškų
vardus atitinkančios šv. Juozapo ir šv. Barboros statulėlės. Dar du
čia buvusius šventuolėlius parinko juos išdrožęs Jonas Šimkus iš
Buknaičių kaimo.
- Dažnai, išreikšdami pagarbą ir meilę šventiesiems, juos
puošdavo ryškiaspalviais šilko drabužėliais, tikrų ir dirbtinių
gėlių žiedais, o koplytėles iš medžio lapų ar lauko žolynų
nupintais vainikais (Bebrujų kaime, Radviliškio r.; 1 pav.).
Šventųjų figūras stengdavosi apsaugoti nuo atmosferos poveikio ir
išryškinti statinio kompozicijoje. Jas apdengdavo stogeliu arba
statydavo giliose nišose, kurias kartais įstiklindavo. Koplytėlių
architektūra skirta skulptūroms įrėminti, sudaryti joms daugiau ar
mažiau aktyvų foną. Kai laikui bėgant daugelis koplytėlių prarado
skulptūras, jos neteko ne tik svarbių kompozicijos elementų, bet ir
pirmapradės esmės.
- Dar vienas labai svarbus mūrinių bokštinių koplytėlių
semantinis ir kompozicinis akcentas viršūnėje esantis geležinis
meniškai ornamentuotas kryžius. Tad koplytėlėse įkūnyta darni,
nedaloma architektūros, skulptūros ir taikomosios dailės sintezė.
- Mūrinių koplytėlių funkciją galima gretinti su mediniais,
dailių kryžių puošiamais stogastulpiais ir koplytstulpiais, kurių
pagrindinė paskirtis apgaubti ir apsaugoti dievdirbio išdrožtas
figūrėles. Tačiau, ar tarp mūrinių ir medinių memorialinių paminklų
egzistavo ne tik idėjinis, bet ir genetinis ryšys, esama įvairių
nuomonių.
- Paulius Galaunė rašė: <
> paprasčiausių formų stulpines
koplytėles buvo bandoma perfrazuoti į iš mūro statytas ir iš akmens
tašytas koplytėles.
- A. Širmulis teigė: Pavidalus, formas ir skulptūrinę akmeninių
paminklų puošybą liaudies meistrai perėmė iš tokios pat rūšies
medinių monumentų. Tam tikros reikšmės jų kūrybai turėjo ir
profesionalusis menas. Šie autoriai į Lietuvos mūrines
bokštines koplytėles žvelgia kaip į vietinės kilmės smulkiosios
architektūros statinius, išsiplėtojusius iš pirmiau už juos
paplitusių medinių memorialinių paminklų. Tačiau, kaip minėta,
daugelyje kitų šalių mūrinės bokštinės koplytėlės pradėtos statyti
anksčiau negu Lietuvoje. Galbūt ten jų prototipai iš tikrųjų buvo
mediniai koplytstulpiai, bet Lietuvą greičiausiai pasiekė jau
susiformavę mūrinių koplytėlių pavidalai.
- Jonas Grinius ir Antanas Mažiulis vienareikšmiškai
tvirtino, kad Lietuvoje statytos bokštinės koplytėlės, turinčios
daug analogų kitose Europos šalyse, nesusikūrė iš vietos tradicinių
statinių, bet atklydo čia iš svetur. J. Perkovskis irgi manė, kad
Lietuvos mūro koplytėlės medinių memorialinių paminklų neimituoja.
- Taigi, žvelgiant į Lietuvos bokštines koplytėles kaip į
daugelyje katalikiškų Europos šalių paplitusį statinių tipą,
Lietuvoje ieškoti jų kilmės vargu ar tikslinga. Čia perimti kitose
šalyse jau anksčiau taikyti bokštinių koplytėlių kompozicijos
principai. Iš jų pasirinkti tie, kurie labiausiai atitiko mūsų
krašto žmonių pasaulėjautą ir meninį skonį. Panašiai pasisavinti ir
kitų sakralinių pastatų: bažnyčių, koplyčių, varpinių
pirmapradžiai įvaizdžiai. Iš svetur perimti koplytėlių archetipai
Lietuvoje ilgainiui įgijo specifinių vietinių bruožų; susikūrė
savi, vyraujantys tūrio tipai, naudotos savitos išraiškos
priemonės. Tuo pat metu koplytėlių kompozicija neprarado ryšio su
kitų regionų smulkiąja architektūra, atspindėjo Europos šalyse
plitusius stilius. Vienais atvejais stiliai reiškėsi jau tapusių
tradiciniais tūrio tipų formose, kitais besikeičiančiose
stilinėse epochose radosi nauji, konkretiems stiliams būdingi
koplytėlių tūrio sprendimai bei išorės formos.
-
-
- Mūrinės bokštinės koplytėlės nedidelė smulkiosios
architektūros palikimo dalis, susijusi su krikščionių tikėjimo ir
kultūros paveldu. XVII a. dėl Katalikų Bažnyčios reformos įtakos,
prasidėjo puošnių baroko stiliaus bažnyčių statyba. Gausėjo
vienuolynų, kaimo bendruomenės gyvenime paspartėjo Evangelijos
Gerosios Naujienos sklaida, prasidėjo visuotinis Švč. Mergelės
Marijos, šventųjų garbinimas. Jų atvaizdai, kurių nevertino
protestantai, katalikams tapo labai artimi. Mūrinė bokštinė
koplytėlė su skulptūromis viduje išreiškia Dievo buvimą žemėje.
Sakraliniai paminklai suteikia aplinkai ramybės, sustiprina saugumo
jausmą, sutelkia tikėjimo išpažinimui. Mūrinės bokštinės
koplytėlės, atsiradusios už šventovės sienų, buvo kontrreformacijos
pergalės išraiška, savitas krikščionybės simbolis.
- Koplytėlių fasaduose matome įvairių dydžių ir formų nišas,
skirtas skulptūrai. Šventojo figūrai specialiai numatyta vieta
pabrėžia jos prasmės lygmenį. Skulptūra, būdama integrali statinio
dalis, jį reprezentuoja, paminklą padaro turiningą ir įdomų. Ypač
dėmesį patraukia didinga šventojo figūra, pastatyta ant vertikalaus
stulpo ar kolonos. Aukštai erdvėje iškylanti skulptūra ne tik
atsiskleidžia savo vaizdine forma, bet kartu yra ryškus prasminis
akcentas. Svarbią vietą skulptūra užima profesionaliai sukurtose
vieno ar dviejų tarpsnių mūrinėse koplytėlėse. Stilinėms
koplytėlėms pirmąsias skulptūras kūrė profesionalūs skulptoriai.
Statulų meninė forma yra susijusi su architektūra ir perteikia
epochos dvasią. Slenkant amžiams, sunykusios skulptūros buvo
keičiamos naujomis, tačiau šventųjų ikonografija keitėsi retai. XIX
a. antrojoje pusėje stilinių koplytėlių sunykusios skulptūros buvo
pakeistos naujomis, įgudusių meistrų darbais. Nuo XX a. aštuntojo
dešimtmečio išlikusios senosios skulptūros pradėtos keisti jų
kopijomis, kurias atliko profesionalūs skulptoriai, kartais
liaudies meistrai. Koplytėlės užbaigiamos ant stogelio
pritvirtintomis puošniomis geležinėmis viršūnėmis arba paprastais
lotyniškais kryželiais.
- Tradicinėse liaudiškose koplytėlėse sunykusias, pasenusias arba
dingusias statulėles dažniausiai pakeisdavo jau kitų šventųjų
atvaizdai. Žinoma, šventųjų kaita suardydavo pirminį sumanymą.
Nemaža paminklų liko visai be statulų. Todėl konkretizuoti bei
įvertinti laiko tėkmėje iš mūrinių koplytėlių dingusias skulptūras
yra gana sudėtinga.