-
- KRYŽIŲ - KOPLYTĖLIŲ
ŠVENTINIMAS
-
Ignas
Končius Žemaičio šnekos. V.: Vaga, 1996. P. 223 -
227
-
Svetainės
kūrėjai dėkoja Igno Končiaus sūnui Algirdui Končiui,
sutikusiam, kad jo tėvo Algirdo Končiaus publikacijos Lietuvos
kryždirbystės temomis būtų publikuojamos skaitmeninėje
svetainėje Senoji liaudies skulptūra, kryžiai ir koplytėlės
- Pastatę
kame naują kryžių, žemaičiai kviečia kunigą pašventinti.
Kolei kryžius nepašventintas, jis aprištas vainiku kad ir iš
paprastų eglišakių.
- Kryžiaus
pašventinimas yra didelės šeimos iškilmės. Sukviečiami
kaimynai, giminės. Papuotaujama, pagirsnojama.
- Kunigas
ilgai negaišina šventindamas, kad svečiai galėtų
pasižmonėti, pasisvečiuoti, padainuoti pasilinksminti.
Parsikviestas šventasis - šeimos globėjas tegali tik gerą
atnešti, dėl to reik džiaugtis susilaukus tokios laimės.
- Ir bet
kuris koplytėlės pataisymas ar kryžiaus reikalauja
pašventinimo. Šventinamas ištisai visas pastatas. Pakeistos
dalys gali šventumui pakenkti, dėl to šventinama iš naujo. Bet
pačios statulėlės atskirai turi būti pašventintos; kartais
pardavėjas dievdirbis jau sakosi pašventinęs. Tačiau tam
pašventinimui nelabai tetiki, pašventina iš naujo. Šventinimas
- ne druska, putros nepagadys.
- O jau
pastačius į vietą, šventinama visa sodyba: ir aptvarėlis, ir
akmens kamienui palaikyti, ir augą ar tik ką padiegti
medžiai, gėlės. Viskas, kas pastato sodybą sudaro, yra
šventinta.
- Negalima
skinti gėlių, lygiai kaip ir iš kapų negalima imti, pjauti
žolės ir ja gyvulius šerti, kirsti medžius ir savo reikalams
vartoti: jie auga šventintoje žemėje - jie šventi, jie
priklauso kapuose palaidotiems.
- Piktinosi
Grūšlaukės moterėlės, kai klebonas kapus šienavo pašarui.
Piktinosi Alsėdžių parapijonys, kai klebonas buvo sumanęs
nukirsdinti ir parduoti klevus Smilgevičiui stiptoms-kurpaliams
dirbti.
- Šventorius
buvo per daug priaugęs didelių klevų - saulės Spindulys
nebegalėjo prasiskverbti į šventorių. Klebonas Semenavičius
(o gal Eidimptas) nenugalėjo parapijonų, ir klevai tebestovėjo
šventoriuje.
- Mat seniau
šventoriuose laidodavo, šventoriai - kapai. Sako, iš mūsų
senelių kūnų išaugę medžiai, mūsų senelių kūnais
maitinosi medžiai, kaip juos kirsi, ir dar parduosi.
- Panašiai
ir prie pavienio kryžiaus-koplytėlės augą medžiai ar gėlės,
ar aptvaras, ar kokia lipynė, ar kūlis padėtas, - tai šventos
sodybos garbinami reikmenys ir dar pašventinti. Kapuos viskas yra
palaidotųjų nuosavybė, ir augą medžiai šventintoje žemėje,
o kryžiaus-koplytėlės sodyboje tik šventinta žemė. Negu čia
kartais slapta palaidotas pavainikis, negyvas gimęs arba
nekrikštytas miręs. Bet tas jau šventintoje žemėje radęs sau
amžinai ramybei vietą.
- Dėl to
nei kapuose, nei prie kryžių-koplytėlių negali laikytis blogos
dvasios, negali baidyti. Tik nekrikštytas kūdikis seka praeivį,
prašydamas pakrikštyti, ar kokia moteris, nuskriausta mirus,
ieško paguodos, maldos prašydama, ar pakaruoklis, pats ant
savęs rankas užsidėjęs, be paskutinio patepimo nusižudęs,
prašo užpirkti mišias, pasimelsti, kad jį dievas išleistų
iš atklanių .
- Tai nėra
baidyklės, o tik mirę be krikščioniško aprūpinimo, žmonių
užmiršti - nei jiems buvo atlaikytos mišios, nei elgetoms
užpirktos maldos, nei išmaldų duota. Tokios baidyklės
prašo pagalbos ir ne žmones baidyti yra linkusios. Lieka jiems
prisisapnuoti su savo prašymais arba praeivius jaudinti, prašant
jų kančias pamažinti.
- Pašventinę
kryžių-koplytėlę, nuima vainiką, ir jau išjungta žemė iš
savininko: čia šventojo sodyba, čia jau maldos turi plaukti. O
šventasis atsimokės nematomai neįstebimai. Nežinosi, iš kur
tau ta laimė, iš kur tau nelauktas geras nuotykis, iš kur Dievo
akis-Apvaizdas sunkioje valandoje atskubėjo į pagalbą.
- Šv. Agota
išgelbės nuo gaisro ugnies, Šv. Antanas nuo vagių, nuo ligų.
Šv. Rokas -pakeleivingą paglobos. Šv. Jurgis - gyvulių
patronas, nuskriaustųjų globėjas. Šv. Zidorius - sėjėjas,
aprūpins laukus dieviška palaima. Šv. Šeima tavo šeimai
atneš ramybę ir t.t.
- Kryžiaus-koplytėlės
šventinimas yra gana retas atsitikimas. Kryžius-koplytėlė
išstovi 50-100 metų ir daugiau. Esu matęs stoginį kryžių,
statytą 1776 metais; tiesa jau patrumpintas - nupuvusią dalį
nupjauna ir vėl įkasa patrumpėjusį kamieną į žemę, sako,
kone antra tiek išstovi.
- Naujų
kryžių ir koplytėlių irgi ne kas bestato. Mano statistika: per
380 km. Žemaitijos pakeliais per 20 metų (1912 - 1932) liko 57
nuošimčiai, naujų sodybų sukurta tik 8, atseit pastatyta ten,
kur anksčiau nebuvo nei kryžiaus, nei koplytėlės. Dėl to
kryžių-koplytėlių sodybos visuomet dvelkia senumu - jos
primena senėliau buvusius laikus, gyventus jau prieš mus
gyvenusios kartos.
- Jau nebe
dešimtimis reik skaityti statulėlių metus, dėl to jos šių
dienų akiai atrodo daug mačiusios, savaip padarytos, dabar
nebepuošiamai papuoštos, nudažytos, ir pagražinimai tik tokie,
kurie senoviškuose daiktuose beužtinkami.
- Gerbk
senelį - ir pats pasensi.
- Vis tiek,
ar tas senelis būtų gyvas ar negyvas, šventas ar nešventas,
žinoma, juo labiau gerbk, .kai jis šventintas, tavo užtarėją
pavaizduojąs.
- Kryžius-koplytėles
vis stengiasi atstatyti, kad šventinta vieta neliktų tuščia,
kad protėvių įsteigta pamiršta. Gali susilaukti keršto.
Čia kažkaip savotiškai atrodo, tarsi šventieji būtų
kerštingi arba protėviai už nebevykdomus jų šventablyvus
darbus galėtų savo ainiams kokių sunkumų gyvenime pridaryti.
Bet taip galvojama, tarsi baidoma mažatikius, kad neapleistų,
kas protėvių padaryta. Bet čia su kryžiais-koplytėlėmis reik
įbauginti, kad bet kokiomis prasmėmis senovės
nepamirštų.
- Kas
senoviška, tas šventa. Juk, sako, tai mūsų tėvų vartota,
puoselėta, kai tai liečia kokį daiktą.
- Juo labiau
kalbant apie šventenybes.
- Tad pati
didžiausia negarbė apleisti nesutvarkius sodos kapelių tvoros
barą, neprisidėti prie visos sodos sumanytojo kokio kapelių
pagražinimo. Tai ypač svarbu, nes sodos kapeliais niekas
nesirūpina. Kitas dalykas bažnyčia, varipinė, šventorius,
kapai, ubagynas - čia yra kunigas, žmonės apie įvairius
taisymus net negalvoja. Yra kas rūpinasi, yra kas prieš Dievą
atsako. Bet apleisti sodos kapeliai žadina jausmus, sukelia
pasigailėjimą, nes jie be priežiūros, be globos. Jauti, kad
tokiems reiškiniams žemaičio širdis dar nėra užkietėjusi.
Tik primink. Gal kasdien matydamas, nepastebi nykimo, bet
įspėtas atsipeikėja, tuoj susizgrimba ir jau nebepamiršta.
Tokia yra tikrojo žemaičio ryški nuotaika.
- Vis tiktai
senkapiai visoje Lietuvoje ir Žemaičiuose labai apleisti.
- Ir
parapijų kapų niekas nežiūri. Ir ten tvarkos nėra, jei tik
kada tvorą aplink kapus sutvarko, kad kiaules ant kapų
neknaisiotų ar kad žydų ožkos negriaužtų savaime išaugusių
ir kartais gražiai šmėkšančių medelių. O juk kapai yra
paguodos- susikaupimo, pagarbos-atsipeikėjimo vieta: čia
pasiskųsti gali ant gyvenimo neteisybių, čia gali
prisiminti, kaip buvo, kaip čia, rodos, tavo mirusieji giminės
pažįstami gali tau padėti. Juk žemėje teisybės nerasi, pas
Sutvertoją Dangaus ir Žemės, - vien prisiminimas mirusiųjų,
tave sergėjusių globojusių, ramybės atneša: kai niekas tau
nebepadeda, turi vilties į mirusius kreiptis, kad tau
palengvintų gyvenimo sunkumus, aptinkamas skriaudas neteisybes,
bjaurių žmonių pinkles priklybes.
- Gerbk tą
vietą, į kurią ir pats pakliūsi. Kaip tu jam, taip jis tau.