- KRIKŠTAI
-
- Rimto Tarabildos
iliustracijos
|
|
|
|
Krikštai.
Dail. Rimto Tarabildos rekonstrukcijos pagal
straipsnio Krikštai lietuvninkų antkapiniai paminklai
iliustracijas, išspausdintas Vydūno knygoje Sieben
Hundert
jahre deutsch - litauisher Beziehungen, 1932 |
Kuršių
nerijos krikštas. Dail. Rimto Tarabildos 2002 m. rekonstrukcija
pagal Lietuvių enciklopedijos (Bostonas, 1958 m.) XIII tome
išspausdintą iliustraciją |
- Vienas ryškiausių, net išskirtinių
lietuvių etninės kultūros reiškinių kryždirbystės
tradicija. 2001 m. ji įtraukta į pasaulio tautų nematerialiojo
paveldo šedevrų sąrašą. Kryžiai, koplytėlės, stogastulpiai
yra mūsų tautodailės viršūnė. Tai ir religinio jausmo, ir
žmogiškųjų godų, siekių, troškimų išraiška; drauge -
grožio bei dermės su gamta pajauta.
- Kaipgi Lietuvoje atsirado ir tarpo
šis fenomenas? Ornamentika ir simbolika sako, kad reiškinio
ištakų reikėtų ieškoti tautos proistorės gelmėse, senojoje
baltų kultūroje. Vakarų Lietuvoje, Nemuno deltoje, pajūryje,
taip pat Latvijos Kurzemėje (Kurše) iki mūsų dienų išliko
labai savita antkapinių paminklų forma. Tai vadinamieji krikštai,
krikšteliai, krikštužiai. Jie išpjauti iš storos lentos,
išmoningai, o kartais gal ir kiek keistokai profiliuoti.
Nidos miško kapinaitėse juos restauravo menininkas Eduardas
Jonušas. Gražiai krikštai dera su gamta miško paunksmėje, o
ypač įdomiai atrodo smėlio pustomų kopų fone. Jei toks
paminklas buvo statomas vyrui, imtas vyriškas medis -
ąžuolas, uosis, beržas; jei moteriai - moteriškas - eglė,
liepa, drebulė. Moteriškieji krikštai dažnai apgaubti dviem
lentutėmis, tad atrodo tarsi skarota eglutė. Kaip čia
neprisiminti Eglės, žalčių karalienės, medžiais pavertusios
savo vaikus...
- Skirtingai nei daugelis kitų
tradicinių memorialinių paminklų, krikštai neaukšti, retai
viršijantys vieną metrą. Priežastys, kodėl kaip tik toks yra
krikšto aukštis, galėtų būti šios. Krikštas - tai paminklas
vienam asmeniui, reikšmingas tik siauram žmonių ratui. Kuklus
mirusiojo vietos pažymėjimas - ir evangelikų tradicija. Toks
paminklas buvo priimtinas besiformuojančiai krikščionių
bendruomenei. Tai paaiškintų šios paminklo formos išlikimą
Mažojoje Lietuvoje ir Kurše. Gamtinės sąlygos tikriausiai irgi
tarė savo žodį: neaukštas paminklas geriau pritinka vėjų
košiamai pustomų smėlynų žemei...
- Krikšto lentos šonuose labai dažnai
išpjaustoma paukščių. Tikėtina, kad čia vaizduotos gegutės,
nes mitologijoje ši paukštė - likimo dievaitės Laimos -
Dalužės įvaizdis. Todėl dainoje skamba:
- Ant jos kapužėlio žyd brunas
bijūnėlis,
- O ant krikštužėlio tup raiboji
gegelė...
- Krikštuose daug ir kitokių
simbolių: širdis - tai gailestis, užuojauta; gėlė - atminimas,
meilė; žirgai ir žvaigždutės - kelionė į amžinybę, anapus;
kryželis - išganymo viltis. Dar viena išskirtinė šių paminklų
ypatybė buvo ta, kad jie statyti prie mirusiojo kojų. Rašydamas
apie krikštus, Jonas Basanavičius taip aiškino: mitiškai
mąstant, vėlė medžiu pakylanti į dangiškąsias sferas, dausas.
Ir kiti tyrinėtojai - Pavelas Knyševas, Balys Buračas, Marija
Gimbutienė - krikštus kildina iš prosenovinių laikų, baltų
mitologinių įvaizdžių. Juk daugelio istoriografijos šaltinių
tvirtinimu, senovės lietuviai ir prūsai religines apeigas
atlikinėdavę šventose giraitėse, ąžuolynuose, prie pavienių
keistai nuaugusių medžių. Ten ir aukas dievams aukodavę. Ant
šventojo medžio pakabindavę nudobtos meškos kailį, laukinių
bičių korį, išaugintų linų kuodelį. Vėlesniais laikais
religinių apeigų vieta tapo specialiai įrengti alkakalniai.
Archeologai kai kuriuose yra aptikę aukų stulpų pėdsakų. Taigi
akivaizdu, kad krikšto funkcijos kur kas platesnės nei paprastas
mirusiojo atminimo ženklas. Juose - archajiškosios
pasaulėžiūros atspindžiai. Krikštų formose netgi mitinių
būtybių atvaizdus, ar paaukoto žvėries kailį galima įžvelgti.
Tačiau dažniausiai šis paminklas reprezentavo mitinį Pasaulio
Medį, jungiantį visas Visatos dalis. Tai žvaigždėtasis vėlės
kelias į amžinybę. Visatos modeliavimas tarsi padeda jį
įveikti, lengviau persikelti į dangiškąsias pomirtinio gyvenimo
sferas.
- Krikštas įsiterpia į labai svarbią
lietuviškųjų sakralinių objektų raidos seką: aukos stulpas -
krikštas - koplytėlė medyje - koplytstulpis. Keičiantis
ideologinei sistemai ir meninei išraiškai jų funkcija išlieka ta
pati: tai maldos kelias dievopi.
- Libertas Klimka
-
- Tekstas parengtas 2002 m. Vilniaus
paveikslų galerijoje vykusiai
- tarptautinei parodai parodai Krikštai
mene
|