-
STANISLOVAS RIAUBA
Parengė
Danutė Ramonaitė
- Stanislovas Riauba - vienas iškiliausių
Žemaitijos krašto XX a. antros pusės dievdirbių, daugelio ir
filosofu vadintas.
Gimė meistras 1904 m. lapkričio 13 d. Godelių kaime (Platelių
apylinkėse). Buvo mergautinis vaikas, tad mažas būdamas daug
vargo ir patyčių patyrė, o ir suaugęs visą laiką sunkiai
vertėsi, nes buvo meno žmogus, kūrė dažniausiai tai, ką
širdis liepdavo, o anais, sovietiniais laikais, iš tokio darbo
sotus ne visada
būdavai.
Mažas būdamas Stanislovas Riauba piemenavo. Tuo metu jis ir
drožinėti pradėjo. Apie pirmuosius savo bandymus prakalbinti
medį S. Riauba yra taip pasakojęs: Nieks tuo darba monės
nemuokėna. Nieks nesakė, nalėipė - dėrbk. Pamatiau
švėntoulelius, sakau - padarīso ė aš. Vėina dėrbo, matau -
negerā. Dėrbo ontra, treti, ketvėrta
Lig dešimtėis varīso -
tor ėšētė. Žmuogos padarė, tad vuo diel kuo aš negalio?
S. Riauba gamtos vaikas. Tai ryšku ir jo kūryboje. Skulptorius K.
Bagdonas yra pastebėjęs, kad Visų maloniausia, kad S.
Riaubos kūrybinis braižas labai skirtingas ir savitas, lyginant jo
darbus su kitų liaudies skulptorių drožiniais. Visuose Riaubos
darbuose betarpiškai jaučiasi autoriaus savamoksliškumas ir gili
lietuvių liaudies skulptūros tradicija. Skulptorius labai
išradingai panaudoja įvairaus medžio faktūrą, senu principu
savo darbus polichromuoja.
Paskutiniais savo gyvenimo metais S. Riauba gyveno Žemaitijos
nacionalinio parko teritorijoje esančioje liaudies meistrų
Jonušų sodyboje. Čia jis kūrė, padėjo šeimininkams.
Stanislovo Riaubos kūrybos tyrinėtoja Renata Ščerbavičiūtė
nurodo, kad Liaudies meistro kūryba temų ir siužetų
atžvilgiu labai įvairi. Be tradicinių šventųjų statulėlių
didelę jo skulptūrėlių dalį sudaro folklorinio pobūdžio
darbai: iš pasakų, legendų atėję velniai, raganos, sparnuoti
slibinai, karalaitės. S. Riauba taip pat drožė fantastinius, jo
vaizduotėje gimusius darbelius bei įmantrius namų apyvokos
reikmenis. Dažnai motyvą padiktuodavo pati gamta, artimųjų ar
atsitiktinai sutiktų žmonių veido išraiška ar kuo nors
išsiskiriantys, neįprasti, netipiški bruožai - kumpa tarsi
paukščio snapas nosis, atvipusios lūpos, didelės, tarsi
išsprogusios akys. Beveik visų S. Riaubos skulptūrėlių
(išskyrus šventųjų atvaizdus) akcentas pastovus, tai - veidas,
nesvarbu ar žmogaus, ar jo bruožais paženklinta gyvulio galva. (
)
S. Riaubos šventųjų skulptūrėlės labai gražios, atliktos su
didele meile, pagarba ir tikėjimu. Joms tiesioginės įtakos
neabejotinai yra dariusi profesionalioji tapyba ir skulptūra,
matyti pastangos nenutolti nuo pasirinkto pavyzdžio. Nors jose
mažiau riaubiškos fantazijos, tačiau įdėta daug nuoširdaus
darbo. Kruopščiai modeliuojamos kūno apimtys, minkštai
krintančios drabužio klostės, veido bruožai, tiesiog
preciziškai, tarsi grafikoje.
Stanislovo Riaubos darbuose ryškus senosios liaudies skulptūros
tradicijų perimamumas ir tęstinumas, be to, anot R.
Ščerbavičiūtės, stipriai jaučiama ir darniai su gamta
susigyvenusio kaimo žmogaus pasaulėjautos išraiška.
Pirmą kartą liaudies meno darbų parodoje (Plateliuose) Stanislovo
Riaubos kūryba eksponuota 1959 m. Dalyvauti šioje parodoje jį
paskatino plateliškė mokytoja, taip pat liaudies meistrė S.
Andriuškaitė. Meistrui gyvam esant jo darbai buvo eksponuoti
daugiau negu dvidešimtyje parodų. Garbės netroško, pats
iniciatyvos nerodydavo - tuo, kad jo darbai atsidurtų parodose,
dažniausiai pasirūpindavo draugai, meno ir menininkų globėjai.
Nemaža dalis S. Riaubos kūrinių saugoma keliuose Vilniaus
muziejuje, Žemaičių muziejuje Alka (Telšiai), Žemaičių
dailės muziejuje (Plungė), daug jų yra patekę į privačias
kolekcijas Lietuvoje ir užsienyje.
Mirė Stanislovas Riauba 1982 m. balandžio 12 d. Palaidotas
Beržoro kapinėse.
-
- Literatūra:
- 1. Kudaba Č. Pro Šateikius //
Kalvotoji Žemaitija. V., 1972. P. 95.
- 2. Sakalauskas T. Juokiasi medis //
Karaliai be karūnos. V., 1976. P. 65-69.
- 3. Ulevičienė A. Stanislovas Riauba
// Tradicija šiuolaikinėje lietuvių liaudies dailėje. K., 1982.
P.27-28.
- 4. Bogdanas K. Nuostabus talentas:
Apie liaudies skulptorių St. Riaubą // Meno saviveikla. 1961, Nr.
3. P. 14-15.
- 5. Mieželaitis E. Medinė pasaka: S.
Riaubos medžio skulptūros // Kultūros barai. 1965, Nr. 10. P.
35-37.
- 6. Počiulpaitė A. Nebėra Riaubos
Liaudies menininko medžio drožėjo S. Riaubos atminimui. 1904 11
13 - 1982 04 12 // Literatūra ir menas. 1982 m. balandžio 17 d. P.
15.
- 7. Žemgulys V. Medinių stebuklų
kūrėjas // Valstiečių laikraštis. 1974 m. lapkričio 14 d.
- 8. Ginkas N., Kancedikas A. Svečiuose
pas Stasį Riaubą // Meno saviveikla. 1961 m. Nr. 3. P. 15.
- 9. Jonušas J. Atsiminimai apie St.
Riaubą. Godeliai. 1984. 1 p.
- 10. Leilionienė Z. Tokį pažinojau
jį. Plungė, 1984. 3 p.
- 11. Užkurnys I. Apie Stanislovą
Riaubą. V., 1982. 5 p.
- 12. Ulevičienė A. Žemaitijos
Andersenas // Kibirkštis. 1979 m. birželio 28 d.
- 13. Ciplijauskas V. Vytautas
Ciplijauskas (tapybos reprodukcijų albumas). V.: Vaga. 1981.
- 14. Mieželaitis E. Medžio grimasos
//E. Mieželaitis. Pantomima. V. 1976. P. 409-412 .
- 15. Mieželaitis E. Medinės galvos //
Horizontai. V. 1970. P. 15.
- 16. Ščerbavičiūtė R. Stanislovo
Riaubos kūrybos meninės ypatybės // Žemaičių žemė.1998 m.
Nr. 2. P. 30
- 17. Užkurnys I. Vargas. V., 1982. 1
p.
- 18. Beržonskātė Stasė. Medė
pasaka dā tebgīven" // Žemaičių žemė.1998 m. Nr. 2. P.
30
Nuotrauka iš Žemaičių
dailės muziejaus rinkinių
|