ŠVENTOJI AGOTA
LIETUVIŲ LIAUDIES SKULPTŪROJE
Daiva Beliūnienė
- Šv. Agota - viena labiausiai
paplitusių šventųjų lietuvių liaudies skulptūroje. Ši
mergelė kankinė ( šventė vasario 5 d.) labai gerbiama
Bažnyčios. Daugelyje jos gyvenimo legendų, surašytų V - VI a.
pasakojama apie kankinimą ugnimi. Manoma ją gyvenus III a.
Katanijoje (Sicilijoje). Pasak legendos, pašventusi
gyvenimą Kristui ir atstūmusi ją suvilioti bandžiusį Romos
imperijos didžiūną, buvo uždaryta į viešnamį. Jai ir toliau
besipriešinant buvo žiauriai kankinama, net replėmis nutraukiant
krūtis. Šv. Petras išgydęs jai žaizdas, bet ji toliau buvo
kankinama ugnimi. Kankinės mirtį lydėjęs žemės drebėjimas.
Per jos mirties metines išsiveržus Etnos ugnikalniui Agotos
apsiaustas apsaugojęs miestą nuo žūties nukreipdamas lavos
tekėjimo kryptį. Nuo tada Agota laikoma Katanijos globėja ir
saugotoja nuo ugnikalnių išsiveržimų, gaisrų, žaibų, žemės
drebėjimų, stichinių nelaimių. Ji globoja Maltos riterių
ordiną, aukles,žindyves, varpų liejikus, juvelyrus. Lenkijoje
moterys kreipdavosi į ją sirgdamos, ypač krūtų ligomis. Iki XIV
a. Agotos atributai buvo palmė ir kryžius, vėliau ji pradėta
vaizduoti laikanti ant lėkštės nupjautas krūtis, su žnyplėmis,
knyga, skraiste, liepsnojančiu pastatu ar duona.
- Nelikus šventosios relikvijų
jos šventės dieną bažnyčioje šventinama duona, druska ir
vanduo kaip su šios šventosios galia apsaugoti sietinos
priemonės. Ugninis duonos turinys veikiant krikščionybei susietas
su šventos Agotos duona. Lietuvoje šventintą Agotos duoną
rūpestingai saugodavo ir gerbdavo. Ji turėdavo galią ne tik
apsaugoti nuo ugnies, bet ir nugalėti kitokį blogį, būti vaistu.
Agotos duonos naudojimo diapazonas buvo labai platus. Mitiniai yra
ir ugnies bei druskos saitai.
- Lietuvoje šventa Agota buvo
labai populiari. Retame miestelyje ar kaime nebuvo Agotos
skulptūrėlės. Šv. Agotos skulptūros būdavo bendros kaimui,
stovėdavo jo pakraštyje žiūrėdamos į priešingą pusę nes
turėdavo išvilioti iš kaimo ugnį. Dažnai Agota stovėdavo ir
sodybų koplytėlėse saugodama šeimininko trobesius nuo ugnies
nelaimių. Agotos skulptūrėlės, kaip retos kitos -
Rūpintojėlio, Nukryžiuotojo, šv. Jurgio būdavo laikomos ir
trobos viduje. Statydavo jas ir bažnyčių šventoriuose prašant
globos ir apsaugos nuo gaisro.
- Lietuvių liaudies skulptūroje
įprasta Agotą matyti su duona. Agota vaizduojama viena, stovinti,
kartais - ant postamento, dažnai vilkinti kilmingos moters rūbais,
nors neretai drabužių plastinė traktuotė būna apibendrinta,
minimaliai santūri ir lakoniška. Kilmingas apdaras, kartais
išryškintomis drabužių dekoro detalėmis, gali būti
praturtintas reljefiškai drožtų karolių eilėmis arba stiklinių
karoliukų vėriniu, pagražintas tapyba. Ilga suknelė gali būti
derinama su tunika ar liemene, apsiaustu. Šventoji būna
vienplaukė arba su gėlių vainiku ar įvairių formų karūna ant
galvos. Karūna liaudies vaizdiniuose pabrėžė Agotos aukštą
kilmę. Dažniausiai, kaip įprasta mūsų skulptūroje, ji basa.
Vienoje rankoje ji gali laikyti pergalingos kankinystės simbolį -
palmės šaką arba kryžių ar abu šiuos atributus kartu.
Įvairiausių formų ir stilizacijos palmės šakelė būna iš
medžio arba skardos ir dažnai praturtina figūros siluetą. Duonos
kepalėlio, paprastai laikomo kitoje Agotos rankoje dydis varijuoja
nuo kukliai simboliško iki išraiškingai didoko. Jis gali gulėti
ir ant lėkštės. Retesni pavyzdžiai - kai vietoj vieno kepaliuko
duonos šventoji laiko lėkštę su dviem mažais kepalėliais
duonos labai jau primenančiais krūtis. (Kai kas mano, kad,
galbūt, krūties formos panašumas į duonos kepalą pagimdė
tradiciją vaizduoti Agotą su duona). Retenybė
lietuvių liaudies skulptūroje ir degantis ugnikalnis prie Agotos
su duona, kryžiumi ir palmės šakele rankose, kojų.
- Agotos kaip vienos labiausiai
mėgstamų Lietuvoje šventųjų skulptūrėlės kartais neturėdavo
jokių krikščioniškos ikonografijos atributų išskyrus ją
identifikuojantį simbolinį duonos kepalėlį. Tokioms
skulptūrėlėms, ypač paplitusioms Aukštaitijoje, būdingas
apibendrintas siluetas, neindividualizuoti bruožai, visiškas
formų asketizmas ir primytivumas. Tačiau tokia vien idėjos
forma žmonėms buvo priimtina ir suprantama, nes savyje talpino
visą šventosios veiksnumo turinį.
- Labai retai Agota vaizduojama
akcentuojant stebuklingą jos skraistės galią. Toks pavyzdys -
meistro Ksavero Danausko bareljefas kuriame Agota su spindulių
aureole aplink galvą, apsisiautusi apsiaustu, sukryžiuotomis ir
prie krūtinės priglaustomis rankomis lyg klūpi šalia
išsiveržusio Etnos ugnikalnio. Jokių kitų atributų čia nėra.
Kai kuriose Agotos skulptūrose apsiaustas plastiškai
išryškinamas - tai gaubiantis pečius, plačiai dengiantis
figūrą, tai įvijai ją apsupantis. Matyt, tai nebuvo daroma
atsitiktinai. Apsauganti jos apsiausto galia kūrėjui galėjo būti
žinoma, tačiau atskirai jo apsaugos funkcija siužetu
neišryškinama. Tautosakoje užfiksuotas ir toks kreipinys į
Agotą: Šventa Agota, ugnelės patronka, apdenk ploščium savo.
-
- Literatūra:
- 1. Jonas Balys. Raštai, t. 1.
Vilnius, Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, 1998
- 2. Pranė Dundulienė. Ugnis
lietuvių liaudies pasaulėjautoje. VVU, 1985
- 3. Krikščioniškosios
ikonografijos žodynas. Vilniaus dailės akademijos leidykla, 1997
- 4. Lietuvių liaudies menas.
Skulptūra. Sudarė ir parengė Paulius Galaunė. Kn. 1. Vilnius,
Vaga,1963; kn. 2, Vilnius, Vaga, 1965
- 5. Akvilė Mikėnaitė. Lietuvių
liaudies tradicinė skulptūra / Liaudies kultūra. 1995, Nr. 1,
p. 5-17
- 6. ICJ Metford. Krikščionybė:
realijos ir legendos. Alma littera, 2001, p. 18
- 7. Alė Počiulpaitė. Šv.
Agota, šv. Veronika
/ Liaudies kultūra. 1992, Nr. 4, p. 43-44
- 8. Daiva Vaitkevičienė. Ugnies
metaforos. Vilnius, Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas,
2001
- 9. Encyklopedia katolicka, t. 1. Lublin,
1973, p. 169
- 10. The Bible and the Saints, G.
Duchet-Suchaux M. Pastoureau, Flamarion, Paris. New York, p. 20-21.
|