PRIELAIDOS
LIETUVIŲ LIAUDIES MEMORIALINIŲ PAMINKLŲ BEI JŲ SKULPTŪRINĖS
PUOŠYBOS IŠTAKOMS NUSTATYTI
Širmulis A. Lietuvių
liaudies memorialiniai paminklai.
Medis, akmuo, geležis. -
V., 1999. P. 8-35
A.
Širmulio nuotraukų virtuali paroda I - XI dalys
|
|
Alfredo
Širmulio knygos Lietuvių liaudies memorialiniai paminklai.
(Vilniaus dailės akademijos leidykla, 1999) viršelis |
Alfredas
Širmulis Alsėdžių bažnyčios šventoriuje (Plungės r.)
prie Jono Chrizostomo Gintilos
paminklo (XIX a. vidurys). 2002 m. rugpjūtis.
Danutės Mukienės nuotrauka |
- Viena reikšmingiausių
lietuvių liaudies kūrybos sričių buvo ir tebėra memorialiniai
paminklai bei jų puošyba. Tai patvirtina ir plačiai Lietuvoje
bei už jos ribų žinomi tokie liaudies meistrų kūriniai, kaip
Ablingos ansamblis, Čiurlionio kelias ir daugelis kitų,
ypač paskutiniu metu sukurtų. Tačiau juos tyrinėti ir vertinti
trukdo tai, kad jų atsiradimas ir istorinė raida dar
nepakankamai nušviesta. Liaudies memorialinių paminklų ir jų
skulptūros genezė buvo ir tebėra aktuali Lietuvos mokslui.
Darbo šia tema aktualumą dar 1974 m. taikliausiai suformulavo
menotyrininkas V. Rimkus: Tik kai turėsime įvairiapusiškai
argumentuotus įrodymus apie liaudies skulptūros senąją
egzistenciją, ryškesnį jos istorinės raidos vaizdą, galėsime
pilnavertiškai moksliškai nagrinėti ir paaiškinti tokiuos
šiandienos liaudies kūrybos fenomenus, kaip Ablingos memorialas
[1].
- Kaip jau minėta,
memorialiniai paminklai, kuriuos šimtmečiais kūrė lietuvių
liaudies meistrai, beveik visada buvo daromi iš medžio. Taip
teigia daugelis liaudies medinių memorialinių paminklų
tyrinėtojų, tačiau bene aiškiausiai apie tai yra pasakiusi
mūsų amžininkė Marija Gimbutienė: Šiaurės Europa yra
savotiškas kraštas, kur liaudies meno darbai sukurti beveik vien
iš medžio... [2] Stogastulpiai, koplytstulpiai koplytėlės ant
akmenų arba žemės bei pritvirtintos prie medžių ir kryžiai
buvo statomi ne tiktai kapinėse ir kryžkelėse, bet ir šalia
sodybų, laukuose, prie šventų šaltinių, miškuose.
Statyti jie įvairiomis progomis, žymiausiems gyvenimo įvykiams
atminti: pasibaigus karui, sukilimui, o dažniausiai kaip antkapiai
mirusiųjų atminimui. Dėl medžiagos nepatvarumo senieji paminklai
sunyko. Muziejų fonduose išliko keletas medinių skulptūrų,
datuojamų XVIII a., o visos kitos sukurtos jau XIX a. ir XX a.
pirmoje pusėje.
- Lietuvių
liaudies memorialinių paminklų ir jų skulptūrinės puošybos
kilme labiau susidomėta tik XX a. pradžioje. 1906 m. reikšmingą
darbą parengė lietuvių ir lenkų kultūros tyrinėtojas M.
Brenšteinas [3]. Aptardamas žemaičių paprotį statyti
stogastulpius, koplytėles ir kryžius įvairiose vietose ir
visokiomis progomis, jis stogastulpių statymą siejo su
stabmeldišku papročiu ant kapų statyti medines statulas. Tokį
pat teiginį pakartojo ir J. Basanavičius 1912 m. parengtoje
studijoje Lietuvių kryžiai archeologijos šviesoje [4].
- P. Galaunė,
siekdamas pagrįsti lietuvių liaudies skulptūros kilmę ir jos
istorinę raidą, pastebėjo, kad J. Basanavičius ir kiti iki jo
rašę autoriai savo teiginius grindė vien intuicija [5].
Pripažindamas, kad J. Basanavičius, remdamasis archeologiniais
duomenimis ir analogija su kitų tautų panašiais reiškiniais,
lietuvių liaudies memorialinių paminklų kilmę teisingai siejo su
senovės lietuvių nekrokultu, P. Galaunė nesutiko su teiginiu, kad
ant žymių žmonių kapų buvo statomos medinės statulos [6].
Pritardamas tuometinių istorikų nuomonei, jog lietuviai
stabmeldiškų dievų statulų neturėjo, jis teigė, kad lietuvių
liaudies skulptūra yra krikščionybės rezultatas [7].
- P. Galaunė
daug prisidėjo prie lietuvių liaudies meno teorinio pagrindimo.
Tačiau šio amžiaus ketvirtajame dešimtmetyje dėl išsamesnių
archeologinių tyrinėjimų stokos, nepakankamo tuometinio istorijos
mokslo lygio, neprieinamų rašytinių šaltinių liaudies
memorialinių paminklų ir jų skulptūros kilmė nebuvo pakankamai
ištirta. Taip įvertinęs J. Basanavičiaus teiginį ir
suformulavęs lietuvių liaudies skulptūros krikščioniškąją
kilmę, P. Galaunė padarė keletą esminių klaidų:
- a) J. Basanavičius
vadovavosi ne tiktai intuicija, bet rėmėsi ir T. Narbuto, M.
Strijkovskio, A. Kojelavičiaus darbais, kurie minėtus teiginius
buvo perėmę iš Lietuvos metraščio
[8].
- b) neatkreipė
dėmesio į tai, kad minimos statulos - tai ne dievų, o mirusių
žmonių atvaizdai;
- c) neigdamas stabmeldišką
dievų statulų buvimą, negalėjo išvis paneigti
ikikrikščioniškosios skulptūros, nes toks problemos sprendimas
metodologiškai būtų buvęs klaidingas; lietuvių liaudies
skulptūros kilmės nesiejo su memorialinių paminklų kilme, tarsi
liaudies skulptūra neturėtų glaudžiausio ryšio su
pastaraisiais. Be to, bandydamas įrodyti, kad liaudies skulptūra
atsirado vėliau negu memorialiniai paminklai, P. Galaunė rašė:
Tai mums patvirtina ir šis faktas, kad kryžius statyti buvo
draudžiama jau XV amžiaus pirmoje pusėje, o į mūsų liaudies
skulptūrą bažnyčia akį teatkreipė tik XVIII amžiuje [9].
Taip teigdamas P. Galaunė rėmėsi žemaičių vyskupo A.
Tiškevičiaus 1752 m. sudaryta knyga Synodus diocesana
Mednicensis seu Samogitiae, sub auspicilis... [10]. Tą patį
draudimą, taikydamas jį kryžiadirbių darbams, minėjo ir J.
Basanavičius [11]. Kadangi mokslinėje literatūroje [12], kalbant
apie liaudies kultūrą tai kartojama ir toliau, tenka šį
šaltinį dar kartą cituoti, kad įsitikintume, jog J.
Basanavičius, P. Galaunė, A. Kancedikas ir kiti buvo neteisūs.
Ten rašoma: Daug kur po Žemaitiją klaidžioja nemokšos
skulptoriai ar, tikriau pasakius, šventųjų paveikslų dirbėjai,
kurie savo išmone daro šventųjų paveikslus, taip sakant,
ant popieriaus sukuria
ne palaimintųjų atvaizdus, o Lernos
baidykles, atstumiančias savo išvaizda ir poza. Tačiau už pigią
kainą juos įkiša paprastiems žmonėms, tuo būdu baisiai juos
apgaudinėdami. Iš čia ir ta geidaujama gausi medžiaga
bažnyčios tarnų pajuokai. Todėl tų vietų klebonai tegu tai
aiškina per pamokslus, tegu juos bara ir atima tuos darbus, jei iš
mūsų nebus gavę atskiro leidimo. [13]. Taigi draudžiama buvo
ne liaudies medinė skulptūra, o liaudies grafikos darbai, nes ką
gi būtų galima ant popieriaus sukurti, jeigu ne grafikos darbus.
- P. Galaunės
teiginys, kad lietuvių liaudies skulptūra atsirado
krikščionybės įtakoje, neįtikino netgi tuometinių liaudies
meno tyrinėtojų. K. Čerbulėnas, nagrinėdamas Mažosios Lietuvos
antkapinius paminklus, rašė: Aukštai ištobulinto nekrokulto
formos apsprendė antkapinių paminklų atsiradimą. Tose tautose,
kur mirusieji buvo lyginami dievams, antkapiniai paminklai
pasireiškė dažniausiai statulinės skulptūros forma... [14].
Kaip matyti, iki 1940 m. nebuvo sutarta dėl lietuvių liaudies
skulptūros kilmės ir plito dvi teorijos: vietinė (paprotinė) bei
krikščioniškoji.
- Sovietiniais metais ir toliau vyko diskusija,
siekiant pagrįsti
vieną arba kitą aukščiau minėtą nuomonę. Tačiau iš esmės
diskutuota ne dėl liaudies skulptūros kilmės, o mėginant
pagrįsti arba paneigti teiginį - turėjo ar neturėjo lietuviai
stabmeldiškų dievų statulų [15]. Panašiu būdu šią problemą
sprendė ir A. Kancedikas [16]. Jo nuomone, kai kurie istorikai ir
menotyrininkai kategoriškai neigia ikikrikščioniškosios
lietuvių liaudies skulptūros buvimą, nes lietuviai iki
krikščionybės įvedimo tebebuvo panteistai, nesubrendę dievų
personifikacijai. Remdamasis kai kurių lietuviškų žodžių
reikšmėmis bei istoriniais šaltiniais, autorius rašo, kad
lietuviai galėjo turėti stabmeldiškų dievų statulų.
Svarbiausiu įrodymu, jog Lietuvoje būta ikikrikščioniškos
skulptūros, A. Kancedikas laiko archeologinius radinius
Juodkrantėje bei Šventojoje ir yra įsitikinęs, kad netrukus bus
galima argumentuotai teigti apie ikikrikščioniškosios skulptūros
buvimą ir net nustatyti tradicinės valstiečių plastikos formų
perimamumą. Savo įsitikinimams paremti A. Kancedikas knygoje
atspausdino archeologų Juodkrantėje rasto žmogų vaizduojančio
gintarinio amuleto nuotrauką ir visai nežinia kuo remdamasis
figūrėlę pavadino senovės baltų dievybės Žemynos vardu.
Tačiau A. Kancedikas teisingai pastebėjo, kad yra neabejotinas,
pirminis ir nenutrūkstamas lietuvių liaudies skulptūros ryšys su
mažųjų formų architektūra - kryžiais ir koplytėlėmis, kurie
tapo neatsiejama lietuviško peizažo dalimi [17].
- Lietuvių
liaudies skulptūros kilmės derėtų ieškoti ne
ikikrikščioniškų dievų statulėlėse (nes tai atitiktų
valstybės formavimosi laikotarpį), o nuo gerokai senesnių laikų,
nes archeologai jau įrodė, jog baltų protėviai (Narvos kultūros
atstovai) dar neolite turėjo įvairių plastikos rūšių [18].
- Iš meno istorijos žinoma, kad
priešistorinių
laikų visuomenės menas tiesiogiai susijęs su tam tikromis magijos
rūšimis, iš kurių vėliau susiformavo įvairūs kultai.
Natūralu, kad ir lietuvių liaudies memorialinių paminklų bei jų
skulptūrinės puošybos ištakos sietinos su įvairiais tikėjimais
bei kultais, paplitusiais baltų genčių gyventoje teritorijoje, o
vėliau ir Lietuvoje. Tačiau tam skirto mokslinio darbo dar
neturime. O kol bus išanalizuota ši svarbiausia mūsų
protėvių dvasinio gyvenimo sritis, sunku bus suvokti visą
senąją lietuvių liaudies kultūrą, jos santykį su
krikščionybe ir su visa dabarties kultūra, - teigia Norbertas
Vėlius [19]. Tiesa, kai kuriuos senuosius tikėjimus gana plačiai
nušviečia P. Dundulienė [20].
- Sprendžiant lietuvių
liaudies memorialinių paminklų ir skulptūros kilmės bei
istorinės raidos problemą, atkreiptinas dėmesys į P.
Dundulienės darbo Medžiai senovės lietuvių tikėjimuose
skyrius: Inkarnacija ir metamorfozė, Medžiai - vėlių ir
dievų buveinė. Autorė rašo, kad plintant prosenių kultui,
prie sodybų, kartais ir toliau augančiuose medžiuose ar ant
stulpų pradėtos kabinti statulėlės, greičiausiai
vaizduojančios prosenius. Buvo tikima, kad jose yra mirusio vėlė:
ji, esą, rūpinasi savo įpėdinių ir visos sodybos gerove. Kaip
teigia P. Dundulienė, statulėlės, kuriose neva gyvenančios
mirusiųjų vėlės, būdingos daugeliui Europos ir kitoms pasaulio
tautoms. Paprotys kabinti statulėles medžiuose ar ant stulpų
ilgai buvo išlikęs pas Azijos ostiakus. XIX a. pabaigoje jie
išpjaustydavo iš medžio statulėles, apvilkdavo jas
drabužėliais ir pastatydavo prie medžio, pakabindavo krepšiuose
ar mažuose svirneliuose, panašiuose į mūsų koplytėles. Prie
tokių medžių buvo atliekamos kulto apeigos vėlėms net tada, kai
tos statulėlės jau būdavo supuvusios, nes medis visą laiką buvo
laikomas vėlės buveine [21]. N. Serebrenikovas knygoje Permės
medinė skulptūra rašo: Daugelį amžių permiečiai
išsaugojo gamtos ir stichinių jėgų kultą. Jie tikėjo
dvasiomis, garbino primityvius stabus... Be to, Permės tautelės
iš seno garbino medžius. N. Serebrenikovas labai įdomiai
aptaria ostiakų stabmeldiškos medinės liaudies skulptūros formų
perimamumą, įvedus krikščionybę [22].
- Lietuvos metraštyje (Bychovco kronika) net
kelis kartus minima, kad lietuviai mirusiajam padarydavo pagal jo
išvaizdą stabą
ir jį arba toje vietoje išaugusį medį, kai tas stabas supūdavo,
garbindavo. Metraštyje rašoma: tais metais mirė Lietuvos ir
Žemaičių kunigaikščio Kukovaičio motina Pajauta, sulaukusi
žilos senatvės. Ir didysis kunigaikštis Kukovaitis, mylėdamas
savo motiną, jos atminimui pagerbti pagal jos išvaizdą padirbo
stabą ir pastatė tą savo motinos Pajautos vardo stabą ties
Žaslių ežeru. O tą jos stabą garbino ir Pajautą laikė deive.
Paskui tas stabas supuvo, ir toje vietoje išaugo liepos. Tąsias
liepas garbino ir iki mūsų dienų jas tebedievina, minėdami tą
Pajautą.
- O paskui mirė
didysis Lietuvos ir Žemaičių kunigaikštis Kukovaitis, buvęs
labai teisingas ir maloningas savo valdiniams. Ir savo įpėdiniu
Lietuvos ir Žemaičių kunigaikštystėje paliko savo sūnų
Utenį. Tasai sūnus, mylėdamas savo tėvą, didįjį kunigaikštį
Kukovaitį, savo tėvui atminti padirbo stabą ir pastatė jį prie
Šventosios upės ant vieno kalno, netoli Deltuvos. Ir tąjį
garbino ir laikė dievu. Paskui tasai stabas supuvo, o ten išaugo
miškas. Ir žmonės garbino tą mišką ir pavadino jį savo
valdovo Kukovaičio vardu [23]. Panašiai metraštyje aprašomos
ir Speros laidotuvės. Kaip matyti visur minimas tas pats apeiginis
faktas, kad mirus žmogui pagal jo išvaizdą buvo padaromas stabas,
o kai jis supūdavo, ten išaugdavo medžiai. Į šį paprotį
atkreipė dėmesį S. Daukantas. Aprašęs kunigaikščio Kerniaus
laidotuves, jis pažymi: Sudegus kūnui, pelenus į kūlio indą
supylę, į žemę palaidojo, ant kurios viršaus supylė kalną ir
atminimui dar medžio stabą su povyziu nabašniko antstatė,
ąžuolyną tenai, šalip kapo stovintį, jam pašventė... [24].
- Nagrinėjant
slovakų liaudies antkapinių paminklų kilmę, daroma išvada, kad
pravoslavai ilgainiui vietoje medžių ir krūmų ant mirusiųjų
kapų statė stulpus, panašius į kiemo vartų, suteikdami jiems
žmogaus išvaizdą. Jų paskirtis irgi buvo ta pati - maginė
apsauginė. Statydami tokius paminklus, gyvieji tarsi siekė
mirusiųjų pagalbos[25].
- P. Dundulienė,
jau minėtame darbe Medžiai senovės lietuvių tikėjimuose,
rašo: Vienas pagrindinių pirmykštės pasaulėjautos bruožų buvo
tikėjimas, kad miręs žmogus neišnyksta, o pavirsta kitu kūnu.
Šitaip buvo išreiškiama žmogaus amžinumo idėja, kuri sudaro
pagrindą inkarnacijos (įsikūnijimo) ir metamorfozės (naujo
pavidalo įgavimo) sąvokoms atsirasti [26]. Autorė išsamiai
nagrinėja šį klausimą ir argumentuotai įrodo, kad lietuviai yra
tikėję, jog mirusysis įsikūnija medyje arba kitame augale. Tai
pasitvirtina ir mūsų liaudies folklore: pasakose, padavimuose bei
dainose minimais faktais. Prisiminkime kad ir liaudies pasaką Eglė
žalčių karalienė, kur žmonės tampa medžiais.
- Galima daryti prielaidą,
kad senovėje buvo tam tikros prosenių bei medžių kulto apeigos,
kuriomis gyvieji turėjo padėti mirusiajam įsikūnyti medyje, kad
paskui šis jiems pagelbėtų, t. y. taptų tarpininku tarp žmonių
ir antgamtinio pasaulio. Mirusiojo sudeginimas, statulėlės pagal
jo išvaizdą padarymas ir jos laikymas medžiuose, jų drevėse
arba panašiuose į medžius tam specialiai padarytuose stulpuose -
stogastulpiuose, koplytstulpiuose, tikriausiai ir buvo tų apeigų
dalis. Medžių išaugimas vietoje sunykusių paminklų ir turėjo
būti tos pagalbos rezultatas. Be abejo, mirusiųjų ir medžių
kultas susiformavo ne iš karto. Iš pradžių daugiausia dėmesio
skirta ypatingiems asmenims, kurie, dar būdami gyvi, pasižymėjo
kokia nors tikra arba tariama galia. Jiems mirus, pagal jų
išvaizdą būdavo padaromas stabas, t. y. pastatomas stulpas, kurio
viršutinė dalis vaizdavo mirusiojo galvą. Po to, kai tokie
mediniai stulpai supūdavo, ten turėjo išaugti medžiai. Ir
stabas, ir ten išaugę medžiai būdavo garbinami. Vėliau turėjo
išplisti ir visų mirusiųjų kultas. Tada tikriausiai ir buvo
pradėta kurti nedideles skulptūrėles stogastulpiams,
koplytstulpiams, koplytėlėms, kurios buvo kabinamos medžiuose
arba statomos po jais ant akmenų. Kelių aukštų stogastulpių
atsiradimą tektų siedinti su vienos didelės šeimos arba giminės
antkapiniu paminklu.
- Kaip atrodė
tokie pagal mirusiojo išvaizdą padaryti stabai ir kaip laikui
bėgant jų plastika keitėsi, konkrečių žinių dar beveik
neturime. Galima manyti, kad jų plastikos kaita priklausė nuo
turimų įrankių tobulumo, žmonių įgūdžių juos naudoti ir nuo
medžiagos, iš kurios tokie stabai buvo skobiami. Tačiau kur kas
didesnės reikšmės vieno ar kito laikotarpio plastikai galėjo
turėti besiplėtojantys tikėjimai, įvairūs kultai ir su jais
susijusios apeigos bei tam tikros tradicijos. Šia prasme geras
pavyzdys yra dar baltų protėviams priskiriamas archeologės R.
Rimantienės Šventojoje rastas stulpas su žmogaus galva. R.
Rimantienė nesieja radinio su mirusiųjų kultu, o mano, kad tai
dar labai abstraktus žmogus - vandenų šeimininkas ar globėjas
[27]. Narvos kultūros žmonių aplinkoje medžių ir mirusiųjų
kultai dar nebuvo susiformavę. Tai liudija ir minėto stulpo su
žmogaus galva plastika: apie 2 m ilgio juodalksnio rąstelis
nusmailinta apačia, o viršūnėje išskaptuotas labai
apibendrintos plastikos žmogaus veidas. Veidas ir krūtinė - be
žievės, kitur žievė palikta. Labiau paryškinta nosis, antakių
linija ir akių įdubos. Akys ir burna nemodeliuoti, apibendrintai
perteiktas smakras. Toks stulpas su žmogaus galva dar neturi lyties
ar kitokių konkretaus žmogaus požymių [28]. Tuo tarpu daug
vėliau susiformavęs prosenių kultas reikalavo, kad stabas būtų
padarytas pagal mirusiojo išvaizdą. Tačiau tokio paminklo
archeologai dar nerado, o seniausias žinomas dailės paminklas,
kuriame pavaizduotas ikikrikščioniškasis palaidojimas, yra XII a.
sukurtas Gniezno katedros durų reljefas, kurio kompozicijos
centrinėje dalyje pavaizduotas meniškai apibendrintas teigiamas
krikščioniškas ir neigiamas stabmeldiškas (prūsiškas)
palaidojimas [29]. Pastarojo reljefo kompozicija labai daug
pasakanti apie susijusį su medžių ir prosenių kultu mirusiojo
palaidojimą. Reljefe pavaizduotas stulpas su žmogaus galva. Stulpo
kamienas taip pat su žieve (kaip Šventojoje rastas), o jo
paviršius pavaizduotas su pumpurais - gyvo medžio įvaizdis. Galva
- didoka, vaizduojanti senyvo amžiaus vyrą, turinti konkretaus
žmogaus charakteristiką. Be to, reljefe, šalia stulpo su galva,
dailininkas įkomponavo lapotą ąžuolą, o tarp stulpo ir ąžuolo
kamieno pavaizdavęs perdangą, ant jos patalpino mirusiojo kūną,
kurį per vidurį nuo pat žemės peraugęs augalas. Jo viršūnėje
pavaizduotas paukštis, simbolizuojantis žemės ir dangaus
tarpininką. Ši kompozicija leidžia spręsti, kad XII a.
dailininkas pakankamai gerai žinojo apie prūsų žemėse
paplitusį medžių ir mirusiųjų kultą. Panašus reiškinys
turėjo būti paplitęs ir Lietuvoje. Tai patvirtina ir anksčiau
pateiktos žinios iš Lietuvos metraščio, kuris parašytas
XVI a. pradžioje. Ten minimi stabai savo plastika galėjo būti
daug artimesni Ablingos ansamblio skulptūroms. Tenka
atkreipti dėmesį ir į tą faktą, kad visi Lietuvos
metraštyje minimi stabai buvo apeiginiai ir pastatyti prie
vandens: Pajautos - prie Žaslių ežero, Kukovaičio - prie
Šventosios upės, o Speros - taip pat prie ežero. Tikriausiai šis
paprotys išlikęs iš labai senų laikų, kuriuos aprašydama
archeologė R. Rimantienė teigė, kad šalia žuvingiausių vietų
prie ežerų stovėjo stulpai su žmogaus galva.
- Dėl
daugelio priežasčių beveik neįmanoma tiksliai atkurti senuosius
laidojimo papročius, nors jų esmę - galima. Kol kas nežinoma
autentiškų šaltinių, kurie leistų patikimai nušviesti šį
klausimą. Reikia dar jų ieškoti.
- Verta dėmesio
ir G. Vaitkūno išvada, kad Lietuvoje įsigalint feodalizmui
turėjo iš esmės pasikeisti ir stabmeldiškas tikėjimas [30]. Be
to, remdamas V. Pašutos nuomonę [31] jis pažymi, kad iki XIII a.
jau buvo susiformavęs ir stabmeldiškų dievų panteonas Lietuvoje,
į kurį senųjų tikėjimų dvasios negalėjo patekti. Nesigilinant
į tai, ar buvo daromos panteonui priklausiusių dievų statulos,
senųjų tikėjimų tolesnį išlikimą galima pagrįsti J.
Galvydžio išvada: Tačiau religiniam kultui žymia dalimi tapus
valdančiųjų ir žynių privilegija <...> paprastiems
žmonėms mielesni darosi dievai, nepriklausantys oficialiam kultui.
Šalia oficialaus žynių formuojamo kulto egzistuoja liaudies
religija, t. y. liaudyje populiarūs dievai ir jų kultas [32].
- Įvedus Lietuvoje
krikščionybę (Aukštaitijoje 1387 m., Žemaitijoje 1413 m.)
stabmeldiški papročiai palaipsniui pradėjo gesti, tačiau
šitas procesas buvo labai lėtas. Remdamasis archeologinių
tyrinėjimų duomenimis V. Urbonavičius daro išvadą, kad beveik
visi senojo tikėjimo požymiai Lietuvoje išsilaikė iki XVI a.
vidurio, o kai kurios apraiškos kaimuose pastebimos ir vėliau
[33]. Tas laikotarpis pasižymėjo įvairiais draudimais,
raginusiais atsisakyti senųjų papročių, ir ypač palietė
paprotį statyti memorialinius paminklus, bet lietuvių
valstiečių kūryba nenutrūko [34]. Tolesnę liaudies
skulptūros raidą reikėtų sieti su savitu jos pritaikymu
krikščioniškosios religijos reikalavimams. Laikui bėgant
memorialiniuose paminkluose greta buvusių stabmeldiškų
simbolių atsirado krikščioniškieji, o prosenių skulptūrų
vietą užėmė krikščionių šventieji.
- Reikia atkreipti dėmesį
ir į tą faktą, kad žinoma tradicinė lietuvių liaudies
skulptūra net iki XIX amžiaus buvo beveik išimtinai medinė ir
vaizdavo rūpintojėlius bei įvairius šventuosius globėjus. Jos
paskirtis liko tradicinė - susijusi su memorialiniais paminklais.
Lietuvoje ilgą laiką gyvavo paprotys tokiems paminklams parinkti
tam tikrą medžių rūšį: liepa, eglė - moterims, ąžuolas,
uosis - vyrams. Taigi galima teigti, kad lietuvių, kaip ir
kaimyninių tautų, memorialiniai paminklai ir jų skulptūrinė
puošyba atsirado žiloje senovėje. Pirmykštėje visuomenėje
beveik visos dvasinės veiklos rūšys buvo susiję su menu ir
reiškėsi per meną. Senųjų lietuviškų memorialinių paminklų,
su jais susijusios plastikos paskirtį ir formas sąlygojo
mirusiųjų ir medžio kulto ilgaamžės tradicijos. Su
krikščionybės įvedimu sietinas ne liaudies skulptūros
atsiradimas Lietuvoje, o senos paprotinės kūrybos - memorialinių
paminklų ir jų skulptūrų - pritaikymas krikščioniškajam
tikėjimui.
- Jau šio šimtmečio
pradžioje medinių paminklų tyrinėtojai V. Šukevičius, M.
Brenšteinas, J. Basanavičius bandė lietuvių liaudies medinius
memorialinius paminklus tipologiškai susisteminti. Jie atkreipė
dėmesį į didelę šių kūrinių įvairovę, skirtingus
komponavimo būdus, netolygų atskirų paminklų rūšių
pasiskirstymą Lietuvos teritorijoje. P. Galaunė, kritiškai
įvertinęs minėtų autorių darbus ir detaliai išstudijavęs
beveik du tūkstančius medinių memorialinių paminklų, pirmas
juos tiksliausiai sugrupavo. Jis teisingai pastebėjo, kad praeityje
egzistavo keletas antkapinių paminklų rūšių. Vieni iš jų be
pėdsakų išnyko, kiti išliko. P. Galaunė manė, kad naują
formą įgijo ir šiais laikais Klaipėdos krašte randami
antkapinių paminklų-krikštų prototipai, kurie nedarė didesnės
įtakos stulpinių memorialinių paminklų formai bei dekorui.
Stulpinius paminklus P. Galaunė suskirstė į tris grupes:
stogastulpius, koplytstulpius ir kryžius. Kaip matyti, grupės
pagrindu jis paėmė medinių paminklų konstrukcijos ir
architektūrinių meninių formų ypatybes. Tuo vaizdžiai galima
įsitikinti, susipažinus su P. Galaunės pasiūlyta šių paminklų
tipizacija. Be to P. Galaunė medines koplytėles suskirstė į tris
pagrindines grupes pagal jų pastatymo būdą: a) stovinčias
tiesiai ant žemės, ant paskirų didelių akmenų ir iš akmenų
bei plytų sudėtų pamatų; b) stovinčias ant stiebų-kolonų; c)
pakabinamas bei prikalamas prie medžių [35].
- Šitą
darbą pratęsė K. Čerbulėnas. Remdamasis J. Basanavičiaus, M.
Brenšteino, V. Šukevičiaus, P. Galaunės ir savo paties
ilgamečiais lietuvių liaudies memorialinių paminklų
tyrinėjimais, jis pasiūlė detaliausią jų grupavimą [36].
- Pirmiausia lietuvių
liaudies memorialinius paminklus K. Čerbulėnas suskirstė pagal
medžiagą, iš kurios jie padaryti: mediniai, mūriniai,
geležiniai. Medinius paminklus jis suskirstė į tris grupes:
lentinius (iš profiliuotų lentų) - krikštai, stulpinius
(stogastulpiai, koplytstulpiai, kryžiai) ir dėžinius
(koplytėlės ant žemės, prie medžių). Toks skirstymas
labiausiai priimtinas ir pastaruoju metu visur naudojamas. Kaip
matyti, dėžinių grupėje K. Čerbulėnas nemini P. Galaunės
išskirtų koplytėlių ant stiebų-kolonų. Atrodo, jis teisus
todėl, kad tai ir yra žemas koplytstulpis. Tačiau K. Čerbulėnas
kartoja J. Basanavičiaus klaidą tvirtindamas, kad lentinių
paminklų grupė (krikštai) yra seniausia. Tokios rūšies
paminklai paplitę ne tik Lietuvoje, bet ir Slovakijoje,
Vokietijoje, Latvijoje bei kitur - ten, kur vyravo reformatų
tikėjimas. Jie plačiai paplitę prūsų žemėse, Klaipėdos
krašte, aptinkami Joniškyje, Biržuose.
- Sovietiniais metais K. Čerbulėnas
kartu su F. Bielinskiu ir K. Šešelgiu, papildydami Lietuvių
liaudies meno albumų serialą, parengė ir 1970 m. išleido
albumo Mažoji architektūra 1-ąją knygą, kurios
įvadinėje dalyje vėl kartoja padarytą klaidą, aiškindami, kad
lentinių paminklų grupė - krikštai yra sena antkapinių
paminklų forma, iš kurios ilgainiui išsirutuliojo stogastulpių
rūšis [37]. Todėl autorius mano, kad būtina plačiau paaiškinti
šį suklydimą. J. Basanavičius, savo darbe Lietuvių kryžiai
archeologijos šviesoje ieškodamas lietuvių liaudies
memorialinių paminklų ištakų, rašo: Rodos, tokių paminklų
statymo tiesių liudijimų stinga, bet kad ant kapų paminklai
būdavo statomi, galima numanyti iš tūlų versmių, kada jau
krikščionystė buvo įvesta Prūsuose. Zambijos vyskupas Mykolas
1426 m. buvo paskelbęs paliepimus: Articuli per Prutenos tenendi
et erronei contra fidem abizciendi, kuriuose, tarp kitų, randame
uždrausta, ut nullam crucem circa supulchra mortuorum locent et
quilibet jam positas abscindant, sub pena III marc. medietas
ecclesiae et alia medietas judici (taip pat kryžiaus ant
numirusiųjų kapų tegu jie nestato, o pastatytus tegu nugriauna,
už nusidėjimą bausmė - trys markės, pusė bažnyčiai, pusė
teisėjui). Kad tuomet katalikų vyskupas neturėjo teisės
drausti statyti katalikiškos formos kryžių ant kapų, kaip buvo
visur statoma, negalima abejoti, o jei uždraudė ir dargi buvo
įsakęs juos išnaikinti, tai tokie paminklai, nors ir vadinami kryžiais,
turėjo būt tokio pavidalo, kurio bažnyčia nepripažino - turėjo
būt pagoniški.
- Kaip atrodė
tie vyskupo persekiojamieji paminklai, mes, rodos, nežinome, bet
kokie jie galėjo būti - šitam klausimui paaiškinti mums
materialo dar ir šiandieną nestinga.
- Pas Prūsų
lietuvius protestantus (pabraukta aut.), kur senovės nekrokulto yra
daug likę seniausioje formoje, randame ypatingos rūšies kapų
paminklų, kurie neturi savyje jokių krikščionybės žymių ir
kokių Didž. Lietuvoje pas lietuvius katalikus, kiek žinoma, jau nėra [38].
- Iš šios ilgokos citatos akivaizdžiai
matyti, kad J. Basanavičius
ne visai teisingai suprato Zambijos vyskupo Mykolo paskelbtus
draudimus. Čia derėtų paminėti, kad katalikiškosios
krikščionybės įvedimą Prūsijos žemėse tenka siedinti su
Kryžiuočių ordino nukariavimais. Pirmieji Kryžiuočių ordino
atstovai tik 1230 m. atsikėlė į Prūsijos pasienį ir prireikė
dar daugiau kaip 50 metų, kol užėmė teritoriją tarp Vyslos ir
Nemuno. Prūsijos gyventojai atkakliai priešinosi nukariautojams, o
kartu ir katalikiškajam tikėjimui. Todėl 1426 m. Zambijos vyskupo
Mykolo parašyti draudimai buvo susiję su įvedamos katalikybės
įtvirtinimu. Vyskupas kryžius statyti draudė ant tų žmonių
kapų, kurie gyvi būdami nesilaikė katalikiškosios
krikščionybės reikalavimų: ant nekrikštytų, ant be kunigo
palaidotų kapų ir t.t. [39]. Taigi, ir J. Basanavičiaus pateikti
XIX a. protestantiški kapų žymių pavyzdžiai visai netinka, nes
tik 1525 m. didysis magistras Albrechtas priėmė Liuterio reformą
ir pasiskelbė pasaulietiniu Prūsijos kunigaikščiu. Todėl
vyskupo Mykolo draudimai negalėjo būti skirti krikštams, nes
pastarieji Prūsijoje atsirado tik po 1525 m.
- Kaip matyti iš pateiktos citatos, J.
Basanavičius
niekur neteigia, kad protestantiški kapų ženklai-krikštai yra
seniausi antkapiniai paminklai. Priešingai, šiame darbe jis rašo:
Seniausios formos kapų paminklas - stulpas... [40]. Taigi J.
Basanavičiaus neteisingai suprastas vyskupo Mykolo draudimas
suklaidino ir K. Čerbulėną. Be to, pravartu dar kartą priminti
ir P. Galaunės teiginį: Tos lentos mūsų medinių kryžių
formai jokios tiesioginės įtakos neturėjo [41].
- Lentinių
paminklų grupė iki XVI a. neminima ir metraščiuose ar kituose
rašytiniuose šaltiniuose. Tokie paminklai atsiranda kur kas
vėliau negu stulpiniai, pirmiau turėjo atsirasti lentos, t.y.
žmonės turėjo išrasti išilginį pjūklą, kuriuo galėjo iš
medžio kamieno išpjauti įvairaus storio ir dydžio lentas. Tuo
tarpu stulpą pagaminti sugebėjo kur kas anksčiau.
Tam pakako kirvio.
- Akivaizdu, kad K. Čerbulėnas
savarankiškai suformulavo klaidingą teiginį apie krikštus, kaip
seniausią antkapinių paminklų formą, iš kurios net kildino ir
stulpinių paminklų grupę. Šį suklydimą ištaisė K. Šešelgis
1990 m. išleistoje antroje Mažosios architektūros knygoje.
Leidinys buvo pradėtas rengti K. Čerbulėno, F. Bielinskio ir K.
Šešelgio 1968 m. Tačiau albumas ilgą laiką nebuvo išleistas.
Tik pasikeitus primityviam požiūriui į liaudies meno turinį ir
formą, buvo sugrįžta prie šio leidinio galutinio parengimo
spaudai. Tačiau visa tai teko atlikti jau tik vienam šioje
žemėje likusiam sudarytojui - K. Šešelgiui. Jis nesprendė
lietuvių liaudies memorialinių paminklų kilmės bei raidos
klausimų, o tik pratęsė medinių memorialinių paminklų
tipologinį grupavimą. K. Šešelgio sudaryto albumo įvadinėje
dalyje rašoma: Mediniai paminklai buvo įvairios konstrukcijos:
stulpas su stogeliu (stogastulpiai), stulpas su viena arba keliomis
kryžmomis (kryžiai), dėžė, atvira iš vienos arba kelių pusių
(koplytėlės). Lygiagrečiai plito mišrios konstrukcijos
paminklai: vertikalaus stulpo ir koplytėlės kombinacija
(koplytstulpiai) arba kryžiaus ir koplytėlės deriniai.
Atsižvelgiant į konstrukciją ir priimta skirti tokias tipologines
paminklų grupes: stogastulpiai, koplytstulpiai, kryžiai,
koplytėlės ir antkapinės lentos - krikštai [42]. Be to, K.
Šešelgis pažymėjo, kad kiekvienoje tipologinėje grupėje yra
daugybė variantų ir kad tipų variacijos - būdingas lietuvių
liaudies architektūros reiškinys. Kaip matyti iš čia pateiktos
citatos, antkapinių lentų krikštų grupę K. Šešelgis nukėlė
į tipologinių grupių pabaigą, taip ištaisydamas K. Čerbulėno
padarytą klaidą.
- Lentiniai paminklai-krikštai yra žinomi nuo
XVI a. [43]. Jų
kilmę tenka siedinti su reformacijos judėjimu, nes ir paplitę
buvo ne visoje Lietuvoje, o ten, kur vyravo krikščionių
reformatų tikėjimas.
- Krikštai - protestantų
kapų žymės, kurios padarytos iš 2-6 cm storio profiliuotų
lentų, o jų aukštis nesiekia 2 m. Jie įdomūs savo formomis ir
siluetais. Tokiose antkapinėse lentose pabrėžta plokštuma,
kurioje išpjaustytos mirusiųjų pavardės ir datos, o jų
pakraščiuose - kiaurapjūve technika geometriniai arba stilizuoti
augalinių ar gyvūninių motyvų ornamentai. Pastarieji sugrupuoti
simetriškai. Dažniausiai lentiniai paminklai būdavo nudažomi
kontrastingomis viena-dviem spalvomis.
- Vėlyvoji
krikštų forma, kaip ir stulpinių paminklų grupėje, yra
kryžiai, kurie kaip ir krikštai yra žemi, kartais su sklandomis,
o jų puošyboje pasitaiko senųjų krikštų simbolikos elementų.
- Amžių
tėkmėje lietuvių liaudies meistrai išsaugojo senąją tradicinę
memorialinių paminklų formą ir jų puošybą. Ypač akivaizdžiai
tai rodo stulpinės grupės monumentai. Stogastulpiai ir
koplytstulpiai - seniausi ir būdingiausi Lietuvai paminklai. Šios
grupės vėlyvoji forma - kryžius; jį komponuojant liko senosios
tipologijos pagrindiniai elementai. Tai ir įvairių dydžių
koplytėlės, pritvirtintos prie kryžiaus kamieno, ir kitokia vieta
skulptūrėlėms, taip pat jų puošybai naudoti
ikikrikščioniškieji simboliai (saulė, mėnulis, žvaigždės,
žalčiai ir kt.).
- Dėžinių
paminklų grupėje seniausia forma yra baublinės koplytėlės,
kurios padarytos iš storesnio medžio kamieno, vienoje jo pusėje
išskobiant nišą, skirtą šventojo figūrai įkomponuoti. Vėliau
tos koplytėlės tampa panašios į mažas bažnytėles, kurių
planas daromas kryžiaus formos ir įkomponuojami įvairių
architektūros stilių fragmentai.
- Lietuvių
liaudies memorialinių paminklų viršūnės buvo puošiamos
tradiciniais dekoro elementais - saulutėmis arba ornamentuotais
ažūriniais, iš geležies nukaltais kryželiais, kuriuose, šalia
senosios ikikrikščioniškosios simbolikos (saulės, mėnulio,
žvaigždžių ir kt), ilgainiui išryškinama lotyniško kryžiaus
forma, Švč. Mergelės Marijos arba Kristaus monograma (IHS). Tenka
pastebėti, kad tokios viršūnės visai nebuvo naudojamos lentinių
paminklų-krikštų puošyboje.
- Nežiūrint
didelės lietuvių liaudies medinių memorialinių paminklų
įvairovės, reikia pažymėti, kad juos sieja vienas bendras
bruožas: noras sukurti pastogę, įdubą ar namelį
skulptūrėlėms. Tuo tarpu tyrinėtojai nebandė nors trumpai
aptarti mažosios architektūros paminklų ir jų skulptūrinės
puošybos tarpusavio santykių. P. Galaunė, atsiejęs lietuvių
liaudies skulptūros kilmės klausimą nuo memorialinių paminklų
kilmės, liaudies skulptūrą nagrinėjo siužetų, jų tipologijos
ir prototipų aspektu, daugiau dėmesio skirdamas skulptūrėlių
meninių formų aptarimui. Tuo tarpu tradicinės lietuvių liaudies
skulptūros buvo labai reikšmingi memorialinių paminklų
atributai, kurie išreiškė pagrindinį idėjinį vieno ar kito
monumento turinį.
- Kaip jau minėta,
liaudies menas yra sinkretinis, todėl būtinai reikia
išsiaiškinti, kaip atskiras liaudies meno kūrinys atrodė savo
pirmapradėje aplinkoje.
- Lietuvių
liaudies memorialinių paminklų atskiros rūšys buvo skirtingai
puošiamos skulptūromis. Jų santykis su vienoje ar kitoje
etnografinėje zonoje labiausiai paplitusiomis liaudies monumentų
rūšimis suformavo žemaitišką, aukštaitišką ar dzūkišką
skulptūrėlių pobūdį. Aukštaitijoje, kur labiausiai paplitę
stogastulpiai ir kryžiai, jų puošyboje dominuoja reljefinė ir
horeljefinė plastika. Tuo tarpu Žemaitijos etnografinėje
teritorijoje kryžiai puošiami labai santūriai, o koplytstulpių
ir ypač koplytėlių skulptūros stambokos, kresnų formų,
apibendrintos plastikos ir kontrastingos polichromijos. Visai
priešingą vaizdą galima stebėti Dzūkijos teritorijoje
paplitusių kryžių skulptūriniame apipavidalinime. Čia
skulptūrėlės smulkios, plokščios, o jų paviršius -
ornamentuotas.
- Šie bendri pastebėjimai
autoriaus sukaupti tyrinėjant dar natūralioje aplinkoje
išlikusius pavienius pavyzdžius, nors ir juose neretai
skulptūrinis dekoras jau yra pakitęs. Didžioji dalis tradicinės
lietuvių liaudies skulptūros yra sukaupta muziejų fonduose ir
negrąžinamai praradusi savo pirmapradę aplinką. Todėl aptarti
jos santykį su mažųjų formų architektūra beveik neįmanoma.
- Lietuvių
liaudies memorialiniai paminklai, be skulptūrinės puošybos, buvo
gana gausiai dekoruojami plokščio kiaurapjūvio bei kontūrinio
raižymo technika atliktais ornamentais. Juos galima suskirstyti į
tris grupes: geometrinių, stilizuotų gyvūnų ir augalinių
motyvų ornamentus. Amžių tėkmėje ypač gausi puošyba
susiklostė stogastulpiuose, koplytstulpiuose ir aukštaitiškuose
kryžiuose. Labai saikingai puošiamos medinės koplytėlės. Tuo
tarpu kai kurie kryžiai visai be dekoratyvinių elementų, tik jų
stiebai nežymiai profiliuoti.
- Tačiau
yra daugybė kryžių, kurių gausus dekoras uždengia net patį
kryžiaus ženklą. Ypač tai būdinga Rytų Aukštaitijai, kur
kryžiaus stiebą ir kryžmas liaudies meistrai mėgo puošti
ažūriniais medžio pjaustiniais. Tuo tarpu labiausiai išsiskiria
savo forma Dzūkijoje paplitę kryžiai, kurių kryžmas puošia
ietys, kopėčios, o ant kamieno pritvirtinami kiti Kristaus
kankinimo įrankiai: replės, plaktukas, vinys.
- Dekoratyvinių
elementų išdėstymu liaudies meistrai stengėsi pabrėžti
svarbiausią paminklo vietą, į kurią norėjo atkreipti žiūrovo
dėmesį. Tokiu būdu paminklo ornamentika buvo skirta
skulptūrėlių ar jų grupinių kompozicijų įkomponavimo vietoms
išryškinti. Šiandien žinomų liaudies memorialinių paminklų
dekoratyviniai elementai atsirado vėliau negu pačios skulptūros.
Lietuvių liaudies skulptūra nuo pat jos ištakų neatsiejamai buvo
susijusi su mažųjų formų architektūra.
- Lietuvos metraštis (Bychovco kronika),
kuriame yra žinių,
kad mirus kunigaikščiui ar kunigaikštienei, pagal jų išvaizdą
padaromas medinis stabas, buvo parašytas XVI a. pirmoje pusėje.
Metraštyje apie tai rašoma, kalbant apie įvykius, kurie vyko iki
Lietuvos valstybės sukūrimo, t. y. iki kunigaikščio Mindaugo
laikų. Kaip kito tokių apeiginių stulpų plastika iki
krikščionybės įvedimo Lietuvoje, kol jie tapo antkapiniais
paminklais, žinių stokojama. Tačiau M. Brenšteinas, J.
Basanavičius, P. Galaunė ir kiti liaudies meno tyrinėtojai bandė
atspėti, kaip šiuo metu žinomų stogastulpių ir koplytstulpių
prototipai atrodė iki krikščionybės išplatinimo Lietuvos
kaimuose. Tuo tarpu niekas nebandė spėti, kas gi lietuvių
liaudies krikščioniškos ikonografijos skulptūroje išliko iš
stabmeldiškos plastikos.
- Lietuvos muziejų
fonduose, o neretai ir parengtose muziejų ekspozicijose ar senosios
liaudies plastikos parodose bei leidiniuose, skirtuose tradicinei
lietuvių liaudies skulptūrai, yra nemažas skaičius statulėlių,
kurios įvardytos kaip nežinomas šventasis ar šventoji. Tokios
statulėlės neturi jokių krikščioniškajai ikonografijai
būdingų elementų. Tai labai mažai modeliuoti mediniai
stulpeliai, kuriuose išryškinta galva ir rankos. Jos primena labai
sumažintų medinių stulpų su žmogaus galva variantą. Tokios
formos perimamumą galima stebėti ir lietuvių liaudies
skulptūroje labiausiai paplitusių katalikiškų šventųjų
vaizdavime: Jėzus iš Nazareto, šv. Agota, šv. Izidorius, šv.
Kazimieras ir t.t. Taip pat ir grupinėse kompozicijose: šv. Rokas,
šv. Juozapas ir kt.
- Lietuvių
liaudies memorialiniuose paminkluose įkomponuojamų
katalikiškųjų šventųjų prototipai liaudies meistrus pasiekdavo
per bažnyčias. Labiausiai dėmesį patraukdavo stebuklais
garsėjantys: Antakalnio Jėzus, Aušros vartų Švč.
mergelė Marija ir kt.
- Palaipsniui formavosi atskiriems
šventiesiems priskiriamos žemdirbystės
globos ir rūpybos sritys: gyvulius globojo - šv. Jurgis, javų
pasėlius - šv. Izidorius, kaimų ir viensėdžių medinius,
šiaudais dengtus pastatus nuo gaisrų saugojo net du šventieji:
šv. Agota ir šv. Florijonas.
- Dėmesys
vienam ar kitam šventajam priklausė ir nuo kitų aplinkybių. 1882
m. carinei valdžiai uždraudus lietuvišką spaudą, ypač
pagausėjo šv. Onos grupinių kompozicijų (36 pav.), kur
pavaizduota šv. Ona, mokanti Švč. Mergelę Mariją skaityti. Po
1863 m. sukilimo generalgubernatoriui M. Muravjovui uždraudus
statyti naujus ir tvarkyti senus paminklus, labiausiai paplinta šv.
Jurgio grupinės kompozicijos, nes šv. Jurgis buvo Rusijos carų
globėjas. Tokius paminklus, kur būdavo patalpinta šv. Jurgio
skulptūra, nedrįso naikinti net caro žandarai. Lietuvių liaudies
tradicinės skulptūros analizė padeda išryškinti pagrindinius
kūrinio kompozicijos principus, padeda suvokti naudotas menines
išraiškos priemones. Tokiems kompozicijos principams priklauso
statiškumas, frontalus skulptūrų sprendimas ir pabrėžiama
kontūro linija. Be to, ryški skulptūrų tūrio išdėstymo
disproporcija, pabrėžiant prasminius ir emocinius akcentus.
Akivaizdus dėmesys pavienėms skulptūrų detalėms, o labiausiai -
personažo veidui ir rankoms.
- Didžioji lietuvių
liaudies tradicinės skulptūros dalis yra anoniminė. Tačiau
akivaizdu, kad ryškios savo meniniu talentu asmenybės amžių
tėkmėje darė įtaką kitų liaudies meistrų kūrybai kartais net
platesnėje Lietuvos teritorijos dalyje. Šia prasme vertinga 1974
m. paskelbta A. Kancediko monografija Lietuvių liaudies
skulptūra.
-
- Išnašos:
1 Rimkus V. Šiuolaikinio lietuvių liaudies meno
tyrimo problemos // Archeologiniai bei etnografiniai tyrinėjimai
Lietuvoje 1972 ir 1973 metais. -V., 1974. P.197.
- 2 Gimbutas M. Ancient symbolism in
Lithuania folk Art // Memoirs of American Folklore Society. 1958.
V. P. 49
- 3 Brensztejn M. Krzyže i kapliczki
žmudskie // Materiały antropologiczne-archeologiczne i
etnograficzne. T. IX. - Kraków, 1906.
- 4 Basanavičius J. Lietuvių
kryžiai archeologijos šviesoje // Rinktiniai raštai. - V.,
1970. P.124-155.
- 5 Galaunė P. Lietuvių liaudies
menas. - K., 1930. P. 158.
- 6 Ten pat. P. 104-105.
- 7 Ten pat. P. 162.
- 8 Lietuvos metraštis (Bychovco
kronika). V., 1971. P. 51-52.
- 9 Galaunė P. Lietuvių liaudies
menas. - K., 1930. P. 163.
- 10 Synodus diocesana Mednicensis seu
Samogitiae, sub auspicilis... -Vilnae, 1752. P.13.
- 11 Basanavičius J. Lietuvių
kryžiai archeologijos šviesoje // Rinktiniai raštai. - V.,
1970. P.153-154.
- 12 Kancedikas A. S. Litovskaja
narodnaja skulptura. - M., 1974. S. 17 (rusiškas tekstas
pateikiamas lietuviškomis raidėmis)
- 13 Cituojama iš J. Basanavičiaus
straipsnio, nes čia tikslus lotyniško teksto vertimas.
- 14 Čerbulėnas K. Mažosios
Lietuvos antkapiniai paminklai // Naujoji Romuva. 1933. Nr.2-2
(368-4). P. 42
- 15 Dundulienė P. Ginu Kernavės
Perkūną // Švyturys. 1961. Nr. 4; Medžiai senovės lietuvių
tikėjimuose. - V., 1979. P. 37; Jurginis J. Pagonybės ir
krikščionybės santykiai Lietuvoje. -V., 1976. P. 60-73.
- 16 Kancedikas A. S. Litovskaja
narodnaja skulptura. - M., 1974. S. 10-17 (rusiškas tekstas
pateikiamas lietuviškomis raidėmis)
- 17 Ten pat.
- 18 Rimantienė R. Šventoji. Kn.
1-2. - V., 1979-1980. Kn. 1. Narvos kultūros gyvenvietės. P.
116-119.
- 19 Vėlius N. Senovės lietuvių
religija ir mitologija // Krikščionybė ir jos socialinis
vaidmuo Lietuvoje. -V., 1986. P. 39.
- 20 Dundulienė P. Medžiai senovės
lietuvių tikėjimuose. -V., 1979; Žaltys ir jo simboliai
lietuvių liaudies mene ir žodinėje kūryboje. -V., VU. 1979. P.
37.
- 21 Dundulienė P. Medžiai senovės
lietuvių tikėjimuose. -V., 1979. P. 86.
- 22 Serebrennikov N. N. Permskaja
dierieviannaja skulptura. - Perm. 1967. S. 7-10. (Rusiškas
tekstas pateikiamas lietuviškomis raidėmis).
- 23 Lietuvos metraštis (Bychovco
kronika). -V., 1971. P. 51-52.
- 24 Daukantas S. Raštai. - V., 1976.
- T 1. P. 107-108.
- 25 Tkač Š. ... len kamen a drevo.
- Bratislava. 1977. P. 149.
- 26 Dundulienė P. Medžiai senovės
lietuvių tikėjimuose, - V., 1979. P. 76.
- 27 Rimantienė R. Šventoji. Narvos
kultūros gyvenvietės. - V., 1979, P. 118.
- 28 Rimantienė R. Lietuva iki
Kristaus. - V., 1995, P. 161.
- 29 Dobrzeniecki T. Drzwi
Gnieznienskie. - Kraków, 1953. Pav. 4, 15.
- 30 Vaitkunas G. Očierk razvitija
estetičeskoi mysli v Litvie. - M., 1972. S. 24.
- 31 Pašuta V. Lietuvos valstybės
susidarymas. -V., 1971, P. 107.
- 32 Galvydis J. Senųjų tikėjimų
formos ir kultai. - V., 1980. V. P. 70.
- 33 Urbonavičius V. Senųjų
tikėjimų reliktai Lietuvoje archeologijos duomenimis (XVI-XVIII
a.) //Senieji tikėjimai naujausių tyrinėjimų šviesoje. -V.,
1977. P. 17.
- 34 Mannhartt W. Letto - Preussische
Götterlehre. - Riga, 1936. P. 157-160.
- 35 Galaunė P. Lietuvių liaudies
menas. K., 1930. P. 113-142.
- 36 Čerbulėnas K. Memorialiniai
paminklai // Lietuvių liaudies architektūra. -V., 1968.-T.2. P.
106-110.
- 37 Lietuvių liaudies menas. Mažoji
architektūra. I knyga. -V., 1970. P. XI.
- 38 Basanavičius J. Lietuvių
kryžiai archeologijos šviesoje // Rinktiniai raštai. - V.,1970.
P. 134-135.
- 39 Artikel des Bischofs von Sazuland
Michael Junge // Mannhardt, Wilhelm. Letto Preussische
Gotterlehre. Riga, 1936. P. -160.
- 40 Basanavičius J. Lietuvių
kryžiai archeologijos šviesoje // Rinktiniai raštai. - V.,1970.
P.138.
- 41 Galaunė P. Lietuvių liaudies
menas. K., 1930. P. 122.
- 42 Lietuvių liaudies menas. Mažoji
architektūra. II knyga. -V., 1990.
- 43 Lasickis J. Apie žemaičių
dievus. - V., 1969. P. 20.
|