Klaipėdos krašto
geležiniai kryžiai
Česlovas Kontrimas
(parengė Antanas Stravinskas). Lietuvos geležiniai kryžiai.
Vilnius, Mintis, 1991. P. 15-17
Č. Kontrimo knygoje
Lietuvos geležiniai kryžiai paminėtos literatūros sąrašas
spausdinamas teksto pabaigoje. Konkrečias tekste minimas publikacijas ar
knygas autorius nurodo skliaustuose. Kituose skliaustuose, kur šalia
skaičiaus parašytas dar ir trumpinys pav., nurodoma konkreti
knygoje spausdinama iliustracija
- Nedideliame šio leidinio piešinių
skyriuje Klaipėdos kraštas" pateikiami dar M. Brenšteino ir
kitų piešti ar atkurti mediniai šio krašto paminklai - krikštai -
ir keletas geležinių kapų kryžių piešinių, kurie yra tarytum
savotiškas įvadas į kitus šios knygos skyrius. Ypač atkreiptinas dėmesys
į tas krikštų ir geležinių kryžių formas, kurios, galimas
dalykas, tradicijos būdu atėjo dar iki krikščionybės, o šie
paminklai statomi Nidoje, Šilutės rajone ir kitose Klaipėdos krašto
vietovėse beveik iki mūsų laikų. Pačiu laiku susirūpinta išsaugoti,
restauruoti ir atkurti šiuos unikalius paminklus.
- Č. Kontrimo nuomone, klaipėdietiški
antkapiniai paminklai - krikštai - yra penkių tipų:
1. Išpjaustytos lentos ir jose piešti ornamentai, kuriuose vyrauja
riestinės geometrinės formos.
2. Krikštai, panašūs į molines urnas mirusiųjų pelenams laikyti.
3. Antkapinės lentos, imituojančios arklių ar paukščių galvas,
primenančios stogų lėkius. Nuo senų senovės lietuvis buvo suaugęs
su savo žirgu, tikėjo, kad šis turįs galią apsaugoti nuo įvairių
negandų gyvuosius ir mirusiuosius. Todėl lietuvių materialinės kultūros
palikime gana gausu ne tik raitelių,
bet ir žirgų kapų su žirgo, jo aprangos papuošalais, turėjusiais
ir apeiginę reikšmę (115; 116ir kt.). Antkapiniuose paminkluose
pasitaiko ir kitų gyvūnų, taip pat žmonių pavidalų.
4. Krikštai su krikščioniškos ikonografijos simboliais (kryžiais ir
kryželiais).
5. Stulpai su skląstomis.
- J. Gimbutas, specialiai tyręs krikštus,
pateikė kiek kitokią jų schema (39, 29).
Prie bene ankstyviausių tautinių
paminklų reikia priskirti įvairių pavidalų antkapinius paminklus -
stulpus-stelas, vadinamuosius krikštus (krikštužėlius, krikštelius),
kuriuos dar ikikrikščioniškoje epochoje (o ir vėliau, net iki pat mūsų
laikų) statydavo prie kapo, mirusiojo kojūgalyje. J. Basanavičius kadaise manė, jog tai padėsią vėlei lengviau atsikelti,
nes ji turėsianti į ką įsitverti (15, 15). Krikštai esą ir buvusi
toji vieta, kur vėlės, išklajojusios joms skirtą laiką, galėjusios
nutūpti pailsėti. Kad jos ramiai ilsėtųsi, stulpuose, taip pat ir
medžiuose iškaldavo kiaurymes, kurios apsaugodavusios vėles nuo vėjų
ir lietaus. Taip paprastas antkapio stulpas pamažu keitėsi, tobulėjo.
Kad stulpas būtų apsaugotas nuo puvimo, jį užkaldavo dviem nedidelėmis
įkypomis lentelėmis - skląstomis, kurios sudarydavo tartum stogelį. Anot A. Becenbergerio hipotezės, skląstos
atsiradusios nusižiurėjus į skepetaičių, rišamų ant moterų
galvų, kraštų suklostymą (17, 18). Tačiau panašių paminklų būta
ir kitur (35, 107, žr. 58 pav.).
- Ne tik krikštų forma, bet ir medis, iš
kurio jie padaryti, turėdavęs savo reikšmę. Vyrams statydavo įvairaus
dydžio, aukščio ir storio medžio stulpus-lentas iš ąžuolo, beržo,
uosio, o moterims - iš liepos, eglės, drebulės.
- Saviti klaipėdiečių paminklai, pasak
P. Kušnerio (Knyševo), lygintini su kadaise aukotų gyvulių ištemptų
odų siluetais, ir tai rodo dar ikikrikščionišką jų kilmę (134,
185).
- Krikštai - originalūs, mažai ką
bendra turintys su krikščionių mirusiųjų atminimo paminklais, puošti
širdelėmis, gėlėmis, paukščiais, žirgų galvomis ar net keistais
žmonių pavidalais.
- Antkapiuose išpjaustytos širdelės -
meilės simbolis. Širdies formoje dažnai minimos trumpos žinios apie
velionį. Rožių, lelijų ornamentai reiškę aukas vėlei.
- Stilizuoti paukščiai - gegutės, balandžiai,
kurie paprastai būdavo tvirtinami prie vingrios vielos, kad galėtų
judėti, simbolizavo amžiną gyvybę. Vienas priešais kitą snapeliais
atsigręžę paukščiai gal meną bičiulystę, prieraišumą; linksmas
jų čiulbesys gal teigiąs be rūpesčių velionio nežemišką gyvenimą,
o gal tai palaimos himnas vargus pabaigusiam žmogui, virtusiam vėle.
Tai vis hipotetiniai tvirtinimai. Tiesa, tradicinių puošybos analogijų
randama ir kitose lietuvių liaudies meno srityse - audiniuose, medžio
drožyboje ir kitur.
- Dar XVII a. ant vyrų kapų statydavo
lentas su žirgo galva, o ant moterų - su paukščiais. Vyrų miškininkų
kapai išsiskirdavo mediniais gotiško stiliaus stulpais, kokie Prūsijoje
kadaise buvo statomi ir iš akmens. XVIII a. antkapiai, puošti augalų
ir paukščių motyvais, žymėjo tik moterų kapus.
- Lentos dažytos kontrastingai, sodriomis
spalvomis - raudona, mėlyna, balta, žalia, juoda. Fonas būdavęs mėlynas,
kartais juodas, augalai - žali, gėlių žiedai - raudoni, geltoni.
Pakraščiai balti. Užrašus rašydavo žalia, balta, pilka spalva.
Spalvos taip pat turi simbolinę prasmę, išreiškia meilę, liūdesį,
viltį. Antkapių ornamentiką Rytų Prūsijos lietuvių dainų rinkėjas
V. Kalvaitis lygino su Velykų margučiais, kuriuose vyrauja tos pačios
spalvos - mėlyna, geltona, raudona, žalia, juoda, pilka, o mums norėtųsi
lyginti ir su būdinga Kuršių nerijos vėtrungių puošyba (žr. E.
Jonušo piešinius, saugomus Vilniaus universiteto bibliotekoje). Visos
šios antkapių puošybos ypatybės rodo esant labai savitą tautos
charakterį.
- Archeologinių keramikos radinių su žmonių,
aukštyn iškėlusių rankas, figūrėlėmis puošyba yra atėjusi iš
Viduržemio pajūrio. Daugelyje Vidurio ir Šiaurės Europos kraštų ji
paplito dar neolite (93, 173). Nidoje (matyt, ir visoje Pamario kultūroje)
esama, tiesa, labai neaiškios protėvių kulto užuominos ir senojo Žvėrių
viešpaties kulto įvaizdžių (93, 174). Taigi ir krikštai galėtų būti
labai tolimos senosios neolito kultūros atgarsiai, turintys ne vien
lokalinę, bet ir platesnę reikšmę.
- Krikštų ornamentikoje esantys
stilizuoti ovalų, rombų, gėlių, kryželių ir paukščių siluetai -
tai taip pat labai senas tradicijas turintys geometriniai, augaliniai,
zoomorfiniai, animalistiniai motyvai, kuriuos vėliau matysime daugelyje
Žemaitijos, Aukštaitijos ir kitų etnografinių regionų paminklų.
Panašių į Mažosios Lietuvos paminklus būta ir pietvakarių
Latvijoje (23, 43). K. Čerbulėnas Klaipėdos krašto antkapinių
paminklų struktūrą ir ornamentiką laikė grynai tautine (24, 89),
nes visa tai išaugę ,,iš liaudies kūrybinio entuziazmo gelmių"
(24, 90). Šią nuomonę remia ir gamlinių pavidalų stelas laiko specifiškai lietuviškomis" šio krašto paminklų tyrėjas J.
Gimbutas (39, 30). Tačiau J. Grinius yra pareiškęs diskutuotiną priešinga
nuomonę, jog krikštai neturi nieko etnografiškai lietuviško (45,
28).
- Seniausiais, nors būdingais ir kitų
tautų menui K. Čerbulėnas ir daugelis kitų laiko geometrinius
ornamentus, kuriems lietuviai sugebėjo suteikti naują, tautinį pobūdį
ir padaryti juos grynai lietuviškus (24, 90). Jis nurodo ir kitus, jau
minėtus ornamentus, būdingus šio krašto kryžių puošybai. Ypač
pabrėžiama, kad dėl pagonių tikybinės tradicijos poveikio geležiniuose
kryželiuose dažnai pasitaiko dangaus kūnų (saulės, mėnulio ir žvaigždžių)
ornamentika (24, 91).
- Šiuo atžvilgiu įspūdinga, nors ir
nesenovinį geležinį kryžių matome 5 pav. Tai Paulaičių k. (netoli
Šilutės) esančio koplytstulpio viršūnė, sukomponuota grynai iš mėnulio
emblematikos - ji simetriškai išdėstyta ir kryžmose, ir perkryžose,
ir net iš kryžmų centro sklindančių spindulių galuose. Toks išimtinai
gausus ir dominuojantis mėnulio komponavimas suponuoja įdomią J.
Balio ir kitų mitologų mintį, jog kadaise 'lietuviai mėnulį garbinę
labiau nei saulę (11, 106).
- Kitos šio krašto geležinės viršūnės
iš Švėkšnos apylinkės ir viena koplytėlės viršūnė iš Žemaičių
Naumiesčio - gal žemaitiškesnės nei grynai Klaipėdos krašto atstovės.
Tačiau jos itin pabrėžia paprastų ir gana sudėtingų formų
kontrastingumą ir drauge tam tikrą giminystę su Žemaitijos ir kitų
Lietuvos regionų paminklais. Jų puošybai greta dangaus kūnų motyvų
dažnai naudojami ir augaliniai (7, 10 pav.), ir gyvūniniai (spinduliai
žalčiukai).
- Iš kitų šio krašto geležinių kryžių
išsiskiria koplytėlės viršūnė (11 pav.), kurios sudėtinga
kompozicija sudaryta iš geometrinių, dangaus kūnų ir augalinių
motyvų. Jos kryžmų galus (petelius) užbaigia į centrą nukreipti mėnuliai
ir maži kryželiai. Panašios kompozicijos geležinių kryžių esama
beveik visose Lietuvos etnografinėse srityse.
Č. Kontrimo knygoje
Lietuvos geležiniai kryžiai minimos literatūros sąrašas:
- 1. Adomonis T., Čerbulėnas K. Lietuvos TSR
dailės ir architektūros istorija. - T. I. -V., 1987.
- 2. Alekna A. Katalikų bažnyčia Lietuvoje. - K.,
1936.
- 3. Alekna R. Kalvių darbo antkapiniai paminklai
Ramygalos apylinkių kapinėse//Kraštotyra. - V., 1969.
- 4. Alekna R. Vidurio Lietuvos XIX a. Pabaigos - XX a.
pradžios geležinių memorialinių paminklų ornamentikos bruožai //
MADA. - T. 3. - 1979.
- 5. Almanienė J. Kelmės miesto senosios kapinės
(1978 -1979) // MA II ES. - B. 903;
- ta pati. Tytuvėnų, miestelio kapinės (1977) // Ten
pat. - B. 754.
- 6. Alseikaitė-Glmbutienė M. Pagoniškosios
laidojimo apeigos Lietuvoje // Gimtasai kraštas. - 1943. - Nr. 31.
- 7. Alseikaitė-Gimbutienė M. Pomirtinio gyvenimo
įsivaizdavimas Lietuvoje proistoriniais laikais // Gimtasai kraštas.
- 1942. - Kn. V (sąs. 30).
- 8. Bagdanavičius V. Lietuviško koplytstulpio
genezės klausimu (paskaita, mašinraštis), 1971.
- 9. Balys S. Liaudies ornamentai ir kryžių kilmė //
Margutis. - 1957. - Nr. 6 - 7.
- 10. Balys J. Lietuvių liaudies pasaulėjauta. -
Čikaga, 1966.
- 11. Balys J. Saulinės dainos // Gimtasai kraštas. -
1934. - Nr. 31.
- 12. Basanavičius J. Iš gyvenimo vėlių bei
velnių. - K., 1928.
- 13. Basanavičius ]. Iš krikščionijos santykių su
senovės lietuvių tikyba ir kultūra. - V., 1913.
- 14. Basanavičius J. Iš senovės lietuvių
mitologijos. - V., 1926.
- 15. Basanavičius J. Lietuvių kryžiai archeologijos
šviesoje // Lietuvių kryžiai / Surinko A. Jaroševičius. - V.,
1912.
- 16. Bernotienė S., Mažeikienė O. XIV - XX a. 1
pusės kalvių dirbiniai. Lietuvos istorijos ir etnografijos muziejaus
katalogas. - V., 1990 (mašinraštis).
- 17. Bezzenberger A. Über Grabkreuzformen //
Mitteilungen der litauischen Litterarischen Gesellschaft. - T. II. -
Heidelberg, 1887.
- 18. Brensztejn M. Krzyże i kapliczki żmudskie //
Materiały antropologiczne-archeologiczne i etnograficzne. - T. IX. -
Kraków, 1906.
- 19. Brückner A. Starożytna Litwa. -
Pojezierze-Olsztyn, 1979.
- 20. Budreckis A. Senovės lietuvių tikėjimas ir
lietuvių priešinimasis krikščionybei // Lietuva ir krikščionybė
(Keturios paskaitos). - Toronto, 1987.
- 21. Buzas J. Dotnuvos apylinkės kapinės //
Kraštotyra. - V., 1975.
- 22. Čerbulėnas K, Liaudiškų memorialinių
paminklų kilmė ir jų architektūrinė-meninė charakteristika //
Lietuvos TSR architektūros klausimai. - T. III. - V., 1966.
- 23. Čerbulėnas K. Mažosios Lietuvos antkapiniai
paminklai // Naujoji romuva. -1938. - Nr. 1-2.
- 24. Čerbulėnas K. Tautinis elementas lietuvių
kryžiuose // Naujoji romuva. - 1938. - Nr. 4-5.
- 25. Čerbulėnas K, Bielinskis F., Šešelgis K.
Mažoji architektūra. - Kn. I. - Lietuvių liaudies menas. - V.,
1966.
- 26. Čerbulėnas K., Zubovas V. Lietuvos vėlyvojo
baroko architektūros bruožai // Lietuvos TSR architektūros
klausimai. - T. II. - V., 1964.
- 27. Čilvinaitė M. Kam stato ir kaip brangina
žmonės kryžius ir koplyčias // Gimtasai kraštas. - 1938. - Nr.
3-4.
- 28. Dundulienė P. Lietuvių etnografija, - V., 1982.
- 29. Dundulienė P. Medžiai senovės lietuvių
tikėjimuose. - V., 1979.
- 30. Dundulienė P. Pagonybė Lietuvoje. - V., 1989.
- 31. Dundulienė P. Žaltys ir jo simboliai lietuvių
liaudies mene ir žodinėje kūryboje. -V., 979.
- 32. Encyklopedyja Powszechna. - T. XVI. - Warszawa,
1864.
- 33. G [adon] M. Opisanie Powiatu Telszewskiego w
gubernii Kowienskiej w dawnem Xięstwie Żmujdzkiem polożonego. -
Wilno, 1846.
- 34. Galaunė P. Lietuvių kryžiai (Čiurlionies
Galerijos leidinys Nr. 1). - K., 1926.
- 35. Galaunė P. Lietuvių liaudies menas. - K., 1930.
- 36. Giedrienė R. Senojo nekrokulto apraiškos XX
amž. lietuvių kapinėse ir jų priežiūros papročiuose // Senieji
tikėjimai naujausių tyrinėjimų šviesoje. - V., 1977.
- 37. Gimbutas J. Lietuvos bažnyčių chronologija ir
statistika // L.K.M. Akademijos metraštis. - T. V. - Roma, 1970.
- 38. Gimbutas J. Lietuvos bažnyčių statytojai
XIX-XX amž. // L.K.M. Akademijos suvažiavimo darbai. - T. IX. -
Roma, 1982.
- 39. Gimbutas J. Mažosios Lietuvos krikštų formos
// Lituanistikos darbai. - T. I. - Chicago, 1966.
- 40. Gimbutas J. Pasakojimai apie žemaičių kryžius
ir koplytėles // Aidai. - 1965. - Nr. 5.
- 41. Gimbutas M. Ancient symbolism in Lithuanian Folk
Art // Memoirs of the American Folklore Society. - Vol. 49. -
Philadelphia, 1958 (naudotasi A. Andriuškevičiaus vertimu į
lietuvių kalbą).
- 42. Gimbutienė M. Baltai priešistoriniais laikais.
- V., 1985.
- 43. Ginet-Pilsudzki B. Les croix lithuanienes //
Extrait des archives suisses des traditions populaires. - T. XX. -
1916 (naudotasi K. Galaunienės ir J. Kontrimienės vertimais į
lietuvių kalbą).
- 44. Greimas A. J. Tautos atminties beieškant. Apie
dievus ir žmones. - Vilnius -Chicago, 1990.
- 45. Grinius J. Lietuvių kryžiai ir koplytėlės //
L.K.M. Akademijos metraštis. - Roma, 1970.
- 46. Grinius J. Vilniaus meno paminklai. - K., 1940.
- 47. Ivinskis Z. Medžių kultas lietuvių religijoje
// Soter. - 1938. - Nr. 2(27); 1939. - Nr. (1) 28.
- 48. Ivinskis Z. Senasis lietuvių tikėjimas
(atspaudas iš Kurybos 1944 m. Nr. 3).-K., 1944.
- 49. Ivinskis Z. Senovės lietuvių religijos
bibliografija (atspaudas iš Soter). - K., 1938.
- 50.Jakštas A. Keletas žodžių apie mūsų kryžius
// Židinys. - 1935. - Nr. 8-9.
- 51. Jucevičius L. A. Raštai. - V., 1959.
- 52. Jucewicz L. A. Rysy Żmuidzi. - Wilno, 1840.
- 53. Jurginis J. Pagonybės ir krikščionybės
santykiai Lietuvoje. - V., 1976.
- 54. Jurginis J., Lukšaitė I. Lietuvos kultūros
istorijos bruožai. - V., 1981.
- 55. Kauno architektūra. - V., 1990 (mašinraštis).
- 56. Kaveckis M. S. Nyksta šventosios Žemaitijos
rūpintojėlių mistika // Naujoji romuva. - 1937. - Nr. 12.
- 57. Kitkauskas N., Dzikas L. Žemutinės pilies
Karalių rūmai // Kultūros barai. -
- 1988. - Nr. 6, 7, 8.
- 58. Kynas A. Vėjas ir jo reliktai liaudies mene //
Mokslas ir gyvenimas. - 1989. - Nr. 8.
- 59. Končius I. Žemaičių padangės kryžių ir
koplytėlių statistika // Soter. - 1931. - Nr. 2; 1933. - Nr. 2;
1934. - Nr. 2; 1936. - Nr. 1; 1937. - Nr. 1, 2; 1938. - Nr. 1.
- 60. Končius I. Žemaičių padangės kryžių ir
koplytėlių statistika // Gimtasai kraštas. -
1943. - Nr. 31.
- 61. Kontrimas Č. Apie lietuvių liaudies
memorialinius paminklus ir jų geležines viršūnes
(mašinraštis).-T. I. - K., 1984.
- 62. Kontrimas Č. Geležinės viršūnės //
Kultūros barai. - 1989. - Nr. 8.
- 63. Kostkeviciutė I. Vincas Svirskis, - V., 1966.
- 64. Krzywda-Polkowski F. Krzyże na Litwie //
Materialy wydawnictwo towarzystwa Polska sztuka stasowana. - D.
II. - Kraków, 1909.
- 65. Kulikauskas P. Iš metalų panaudojimo Lietuvoje
istorijos // Iš lietuvių kultūros istorijos. - T.II. - V., 1959.
- 66. Kulikauskienė R., Rimantienė R. Senovės
lietuvių papuošalai. - Kn. I. - Lietuvių liaudies menas. - V.,
1958.
- 67. Kulikauskienė R., Rimantienė R. Senovės
lietuvių papuošalai. - Kn. II. - Lietuvių liaudies menas. - V.,
1966.
- 68. Kviklys B. Lietuvos bažnyčios. - T. I - VL -
Chicago, 1980-1987.
- 69. Lasickis J. Apie žemaičių, kitų sarmatų bei
netikrų krikščionių dievus. - V., 1969.
- 70. Lietuvių enciklopedija. - Boston, t. XIII. -
1958; t. XV. - 1968.
- 71. Lietuvių etnografijos bruožai. - V., 1961.
- 72. Mannhardt W. Letto-Preubische Götterlehre. -
Riga, 1936.
- 73. Mažiulis A. Lietuvos kryžius ir jo kilmė //
Aidai. - 1951. - Nr. 2.
- 74. Mažiulis A. Saulės dievinimo atošvaistės
Pasarčių krašte // Gimtasai kraštas. - 1943. - Nr. 31.
- 75. Mickevičius J. Liaudies menininkas Antanas
Klanius-Klanevičius // Kraštotyra. -V., 1975.
- 76. Mikėnaitė A. Lietuvių liaudies geležinės
kulto ir memorialinių paminklų viršūnės. LTSR dailės muziejaus
katalogas. - V., 1971.
- 77. Mikšys Ž. Pastabos dėl koplytėlių ir
kryžių forminių elementų // Aidai. - 1957. - Nr. 8.
- 78. Milius V. Kapinės - etnografinių tyrimų
objektas // Archeologiniai ir etnografiniai tyrinėjimai Lietuvoje
1970 ir 1971 metais. - V., 1972.
- 79. Milius V. Klaipėdiečių antkapinių paminklų
įrašai // Kraštotyra. - V., 1986.
- 80. Milius V. Miestelių kapinės // Lietuvos
miestelis (Lietuvos TSR liaudies buities muziejaus metodinė-mokslinė
medžiaga). - Rumšiškės, 1986.
- 81. Milius V. Rokiškio rajono kaimų ir miestelių
kapinės // Etnografiniai tyrinėjimai Lietuvoje 1979 ir 1980 metais.
- V., 1981.
- 82. Moszynski K. Kultura ludowa slowian. - D. I-H. -
Warszawa, 1967, 1968.
- 83. Perkovskis J. Ornamentas, forma ir simbolika
Žemaitijos liaudies mene (mašinraštis, vertimas į lietuvių
kalbą; parašyta iki 1940 m.).
- 84. Perkowski J. O krzyżach i kapliczkach
przydrożnych żmudskich i polskich // Dzień Koweński. - 1929. - Nr.
130-147.
- 85. Petrulis J. Senieji liaudies menininkai //
Mokslas ir gyvenimas. - 1965. - Nr. 10.
- 86. Petrulis J., Žemaitytė Z. Žaismingųjų
saulučių kūrėjai // Kultūros barai. - 1966. - Nr. 7.
- 87. Pocius Z. Kapinės ir antkapiniai paminklai //
Merkinė. - V., 1970.
- 88. Puzinas J. Naujausių proistorinių tyrinėjimų
duomenys. - K., 1938.
- 89. Reallexikon der Urgeschichte. - T. VII. - Berlin,
1926.
- 90. Reinfuss R. Ludowe kowalstwo artystyczne w
Polsce. - Wrocław, 1983.
- 91. Rimantienė R. Akmens amžiaus tikėjimai
Lietuvoje // Senieji tikėjimai naujausių tyrinėjimų šviesoje. -
V., 1977.
- 92. Rimantienė R. Akmens amžius Lietuvoje. - V.,
1984.
- 93. Rimantienė R. Nida. - V., 1989.
- 94. Rimantienė R. Šventoji, I. Narvos kultūros
gyvenvietės. - V., 1979.
- 95. Rimantienė R. Šventoji, II. Pamarių kultūros
gyvenvietės. - V., 1980.
- 96. Römer A. Ubiore wloscian i krzyże na żmujdzi
// Tygodnik Ilustrowany. - 1860. - Nr. 40.
- 97. Rūkštelė A. Lietuvių kryžiai. Jų kilmės
aiškinimai ir trūkumai // Draugas.-
- 1957. - Kovo 9.
- 98. Rūkštetė A. Lietuvių tautodailė. - K., 1929.
- 99. Rūkštelė A. Vilniaus kryžiai. - K., [1937].
- 100. Salvatori G. L'art Rustique et Populaire en
Lithuanie. - Milano, 1925 (naudotasi J. Kontrimienės vertimu į
lietuvių kalbą).
- 101. Stravinskas A. Nagingų kalvių šeima //
Kultūros barai. - 1967. - Nr. 12.
- 102. Šešelgis K. Mažoji architektūra. - Kn.
II.-Lietuvių liaudies menas. - V., 1990.
- 103. Širmulis A. Liaudies kūrybos tradicijų keliu
// Menotyra. - T. X.-V., 1981.
- 104. Širmulis A. Prakalbinti akmenys // Kultūros
barai. - 1971. - Nr. 10.
- 105. Širmulis A. Prielaidos lietuvių liaudies
skulptūros ištakoms išaiškinti // Muziejai ir paminklai, - Kn. 5.
- V., 1983.
- 106. Šlapelis I. R. - K. Bažnyčios meno istorija.
- K., 1935.
- 107. Šliavas J. Ar teisingai vadiname //
Kraštotyra. - V., 1975.
- 108. Šliavas J. Žeimelio apylinkės. - K., 1985.
- 109. Szukiewicz W. Krzyże zdobne w gubernji
Wilenskiej // Wisla. - T. VII. - Warszawa, 1903.
- 110. Szukiewicz W. Wykopalisko urny z ornamentem
swastikowym // Materialy antropologiczno-archeologiczne i
etnograficzne. - T. IX. - Kraków, 1907.
- 111. Tarybų Lietuvos enciklopedija. - T. l-IV. - V.,
1985-1988.
- 112. Tautavičienė B. III-XVI a. sidabriniai ir
sidabru puošti dirbiniai. LTSR istorijos ir etnografijos muziejaus
katalogas. - V., 1981.
- 113. Urbanavičius V. Senųjų tikėjimų reliktai
Lietuvoje archeologijos duomenimis (XVI-XVIII amž.) // Senieji
tikėjimai naujausių tyrinėjimų šviesoje. - V., 1977.
- 114. Urbanavičius V. Šventaragio slėnis: legendos
ir faktai // Kultūros barai. -
- 1987. - Nr. 12.
- 115. Vaitkunskienė L. Archeologiniai duomenys apie
gyvulių kultą žemaičių religijoje m. e. 1 tūkstantmečio
viduryje // MADA. - T. 3. - 1985.
- 116. Vaitkunskienė L. Mitologiniai ir ritualiniai
simboliai m. e. 1 tūkstantmečio vidurio Lietuvos metalo plastikoje
// MADA. - T. 3. - 1986.
- 117. Varnas A. Lietuvos kryžiai (albumas). - T. 1. -
K., 1926.
- 118. Vėlius N. Chtoniškasis lietuvių mitologijos
pasaulis. - V., 1987.
- 119. Vėlius N. Kaip baltai laidojo mirusiuosius //
Kultūros barai. - 1988. - Nr. 1.
- 120. Vėlius N. Senovės baltų pasaulėžiūra. -
V., 1983.
- 121. Vėlius N. Senovės lietuvių religija ir
mitologija // Krikščionybė ir jos socialinis vaidmuo Lietuvoje. -
V., 1986.
- 122. Vilniaus architektūra. - V., 1985.
- 123. Vyšniauskaitė A. Laidotuvių papročiai
Lietuvoje XIX a.-XX a. pirmaisiais dešimtmečiais // Iš lietuvių
kultūros istorijos, III. - V., 1961.
- 124. Volkaitė-Kulikauskienė R. Lietuviai IX-XII
amžiais. - V., 1970.
- 125. Wilke G. Die Religion der Indogermanen in
archaeologischer Beleuchtung. - Leipzig, 1923.
- 126. Zubovas V. Lietuvos XVII a. architektūra ir
vietinių tradicijų raida //' LTSR architektūros klausimai, III. -
V., 1966.
- 127. Žemaitytė Z. Paulius Galaunė. - V., 1988.
- 128.Žemaitytė Z. Saulėmis švytintys paminklai
(mašinraštis).
- 129.Žemaitytė Z. Senoji Žemaitijos liaudies
skulptūra ir jos meistrai // Dailėtyra (straipsnių rinkinys). - V.,
1981.
- 130. Žemaitytė Z. Tautodailė // XX a. lietuvių
dailės istorija, I. - V., 1982.
- 131.
Григалавичене
Э.,
Маркявичюс
А.
Древнейшие
металлические
изделия в
Литве. -
Вильнюс, 1980.
- 132. Иванов
В. В., Топоров
В. Н.
Балтийская
мифология //
Энциклопедия:
Мифы
народов
мира. - Т. I - М., 1987.
- 133.
Котович И.
Как
смотреть
на обычай
ставить
кресты при
дорогах,
площадях,
полях и др.
открытых
местах
Северо-Западного
края
России? //
Виленский
Вестник. -
Вильна, 1868. - № 77-78.
- 134. Кушнер (Кнышев)
П. И.
Этнические
территории
и
этнические
границы. - М., 1951.
- 135. Лосев А.
Символ.
Философская
энциклопедия,
- Г. 5. - М., 1970.
- 136.
Рыбаков Б. А.
Язычество
древней
Руси. - М., 1987.
- 137.
Рыбаков Б. А.
Язычество
древних
славян. - М., 1981.
- 138.
Стравинскас
А. Солнышки //
Декоративное
искусство. -
М., 1969. - № 136.
- 139.
Ширмулис А.
Литовские
народные
мастера
каменных
мемориальных
произведений
XIX в .// Мепо»уга,
13. - V., 1985.
- 140.
Токарев С. А.
Ранние
формы
религии и
их
развитие. - М.,
1964.
- 141.
Энциклопедический
словарь. - Т. XVI A.
- С.
Петербург, 1895.
|