(Tinklapis tvarkomas)
LIETUVIŲ
LIAUDIES TRADICINĖ SKULPTŪRA
Iš Lietuvos dailės muziejaus rinkinių
III dalis
Pirmą
kartą tekstas publikuotas Liaudies kultūros žurnale. 1995 m. Nr.
1, p. 5-17
Teksto autorė Akvilė Mikėnaitė.
Nuotraukos iš leidinio
|
|
Skulptūros
Šv. Jonas Nepomukas (XIX a.).
LDM LM 736 |
Šv.
Jonas Nepomukas XIX a. LDM LM 736 |
|
|
XIX
a. skulptūros Šv. Jonas
Nepomukas. fragmentas |
Šv.
Jonas Nepomukas. XIX a. |
-
|
|
Skulptūros
Angelas fragmentas |
Angelas.
LDM LM 1230 |
|
|
Sopulingoji
Dievo Motina. LDM LM 1323 |
Šv.
Juozapas su kūdikėliu Kristumi LDM LM85 |
-
- Tradicinėje liaudies skulptūroje vyravo bareljefai,
horeljefai ir apvaliosios formos. Labiausiai paplitusi yra pastaroji.
Tačiau ji kiek skiriasi nuo tikrosios apvalios skulptūros, kurią
galima apžiūrėti iš visų pusių. Liaudies skulptūros pritaikymas
stogastulpiams, koplytstulpiams, koplytėlėms, kryžiams vertė
skulptorių visą dėmesį koncentruoti į priekinę skulptūros
pusę. Tuo pasireiškė jos taikomasis charakteris, priklausomybė nuo
paminklinės, memorialinės architektūros. Dirbdami statulėles
liaudies menininkai nematomos nugaros pusės dažniausiai plastiškai
neišbaigdavo. Kartais nugaros pusė buvo išskaptuojama. Taip buvo
sumažinamas svoris ir apsaugoma nuo sutrūkinėjimo. Priekinėje
skulptūrų pusėje sukauptas bei išryškintas plastinis ir emocinis
turinys. Šonai traktuojami kiek paprasčiau. Figūros paprastai kiek
suplokštinamos. Vyrauja nedidelių proporcijų statulėlės, kurių
aukštis dažniausiai nuo 15 iki 100 cm. Dominuoja 40-50 cm aukštis.
Tačiau būna ir didesnių. Iš lietuvių liaudies skulptūrų savo
dydžiu ir menine išraiška išsiskiria Vinco Svirskio ir jo sekėjų
kryžiai, kurių aukštis siekia 4-5 metrus, o kryžiaus stiebe
išdrožtos horeljefinės, bareljefinės skulptūros. Vinco Svirskio
kūriniai žavėjo drąsa, užmoju, monumentaliomis barokizuotomis
formomis.
- Liaudies menininkas, droždamas dievukus, vadovavosi
intuicija. Jo dirbtose skulptūrose esti proporcijų, anatomijos
klaidų. Skulptūros atrodo daugiau ar mažiau deformuotos.
Statulėlių galvos kartais labai didelės arba pernelyg mažos. Viena
ranka galėjo būti ilgesnė, kita trumpesnė. Visa tai pateisinama
jausmo logika. Skulptoriai siekė aiškios vaizdo architektonikos bei
formų ritmo. Liaudies skulptūros statiškos, frontalios,
lakoniškos, menkai
- diferencijuotos, apibendrintos. Plastinę išraišką
sustiprina grafiškumo elementai, stilizacija. Dėl formų
apibendrinimo dauguma skulptūrų palieka monumentalų įspūdį. J.
Baltrušaitis, lygindamas mūsų liaudies skulptūrą su XII a.
romaniška, randa daug bendrų stiliaus panašumų. Jis rašė: Ribotos
galimybės, tvirtos konstrukcijos poreikis, įgimtas sugebėjimas
jungti geometrines formas su tuo, kas nerealu ir keista, sukelia
tokias pačias deformacijas, kaip XII a. skulptūra, kuri kai kuriais
atžvilgiais yra liaudiška. Atsiskyrėlis prie Nemuno turi tokią pat
vaizduotę kaip vienuolis dekoruodamas mažas romaniškas bažnyčias.
Formos ir technikos artumas leido sukurti anksčiau nežinomą
pasaulį. (10; 10).
- P. Galaunė apie liaudies skulptūrą rašė: ...Šis
mūsų liaudies meno reiškinys yra pilnas meninių elementų. Jame
mes matome formos konstruktyvumą, pjaustytų formų lakoniškumą,
technikos paprastumą ir lengvumą, puikų mokėjimą naudotis
medžiaga ir vartoti įrankį, meno vaizdo ir motyvo ryškumą ir
originalumą. (3; 201).
- Statulėlių drožimo paprastumas, betarpiškumas,
nuoširdumas savaime verčia pajusti jų grožį ir prasmę, ne tik
būdingą polinkį į dekoratyvumą, stilizaciją, bet ir didelį jų
dvasingumą, vidinę ekspresiją. Matome didelę formų traktavimo
įvairovę. Tam tikras realizmas sutinkamas žemaičių skulptūrose.
Tektoniškesnės, dvasingesnės - aukštaičių; dzūkų -
archaiškesnės.
- Tradicinė liaudies skulptūra buvo spalvinama.
Polichromija išryškindavo kontūrus ir plokštumas. Statulėles
dažydavo daugiausia aliejiniais dažais. Pagrindinės spalvos buvo
balta, geltona, ruda, žalia, raudona, mėlyna, juoda. Spalva liaudies
skulptoriai pabrėždavo plaukus, antakius, blakstienas, lūpas, akis.
Pavyzdžiui, veidas, rankos, kojos buvo dažomos balta, rausva ar
geltona spalva, plaukai - juodai, rusvai, geltonai, rudai, akys -
mėlynai, juodai. Atributai - nimbas, aureolė, karūna - bronzuojami,
imituojant auksinę arba sidabrinę spalvas. Šventųjų drabužių
spalvos daugiau buvo nusižiūrėtos iš bažnytinių skulptūrų arba
paveikslų, nors kartais nutoldavo nuo jų. Pavyzdžiui, dievdirbys J.
Valys Rūpintojėlio tuniką mėgo dažyti tamsiai žalia spalva, ne
taip, kaip ikonografijoje priimta, - raudona. Be to, koplytėlės
savininkas, norėdamas parodyti didesnę pagarbą šventajam bei
prašydamas iš jo įvairių malonių, stengėsi ir pats pagražinti
koplytėles bei skulptūras. M. Brenšteinas, aprašydamas žemaičių
koplytėles su skulptūromis, rašė: Jos krinta į akis savo
spalvingumu. Koplytėlės sienos ir šventųjų rūbai papuošti
spalvotomis medžiagomis, kaspinais ir popieriukais, taip pat
spindinčiais veidrodėliais, skarelėmis, stikliniais arba
gintariniais karoliais. Visa tai žemaičio supratimu turi tarnauti
didesnei Dievo garbei, be to, padidina koplytėlės vertę ir
reikšmę. (11; 11).
- Koplytėlių ir statulėlių puošimas buvo būdingas
visoms etnografinėms sritims. Dėjimas į koplytėles votų -
įvairių karoliukų, veidrodėlių, rožančių - buvo siejamas su
viltimi išsigydyti nuo įvairių ligų, sulaukti šventojo malonių.
- Liaudies skulptūroje labai vaizdžiai atsispindi to
meto valstiečių buities elementai. Kartais matome šventuosius,
pavaizduotus su etnografiniais drabužiais, t. y. su sermėgomis,
skaromis, vyžomis ir pan. Pavyzdžiui, Šv. Izidorius - artojas,
žemdirbių globėjas - neretai buvo vaizduojamas su būdinga XIX a.
lietuvių valstiečių sermėga, veltine skrybėle, vyžomis.
Klūpanti Šv. Veronika (LM-1007) pavaizduota su būdingu žemaičiams
skarelės užrišimu. Statulėlės rankose laikomas dubenėlis su
Kristaus veido atvaizdu. Dubenėlis panašus į XIX a. valstiečių
buityje naudotus medinius skobtus indus. Visa tai kaimo žmogui darė
didelį įspūdį. Kaimiečio drabužiais aprengtas šventasis buvo
toks savas, artimas, tarsi gyvas. Taip reali buitis susipynė su
nerealia, suteikdama naują liaudiškai suprastą šventųjų atvaizdo
prasmę.
- Ne tik išoriniai etnografiniai elementai byloja apie
lietuvių liaudies skulptūros vietinį charakterį. Labiausiai tai
atsispindi vidinėje išraiškoje, vidinėje ekspresijoje. Tradicinei
liaudies skulptūrai būdinga rimtis, santūrumas, tam tikras
lyrizmas, šiluma. Iš dievukų spinduliuoja dvasinė energija.
- Būdamas nuoširdus, liaudies menininkas savo
kūryboje atskleidė tai, ką jautė ir išgyveno. Jo darbuose
atsiskleidė autoriaus charakterio bruožai, taip pat lietuvių
pasaulėjautos savitumai. Geriausiuose kūriniuose nėra atviro
jausmingumo, būdingo baroko skulptūroms, kurias daugiausia liaudies
menininkas matė bažnyčiose. Liaudies menininkų kūryboje labiau
linkstama į uždarumą. Žiūrėdami į lietuvių liaudies
skulptūras, atpažįstame ištisą galeriją baudžiavinio ir
pobaudžiavinio laikotarpio valstiečių tipų: kaimo artojų,
senučių, motinų ir pan.
- Šventieji neretai vaizduojami kaip valstiečiai:
šiurkščiais skruostais, didelėmis, nustebusiomis akimis,
stambiomis rankomis. Kaimiškas pasaulis toks paprastas, artimas.
Šiose statulėlėse, susimąsčiusiose, geraširdiškose,
natūraliose, daugiau realių žmonių negu antžmogiškų būtybių
bruožų.
- Dievdirbiai su didele meile ir įsijautimu
interpretavo Pietos ir Skausmingosios (Sopulingosios) Marijos temas.
Paprastai Pietos tema pateikiama kaip dviejų figūrų sintezė. Dievo
Motina vaizduojama sėdinti ir laikanti ant kelių mirusio Kristaus
kūną. Skulptoriai visą dėmesį sutelkdavo į Motiną, o ant kelių
paguldytas mažų proporcijų Kristaus kūnas būdavo tik detalė,
primenanti, dėl ko kenčia Motina. Marija vaizduojama su septyniais
skausmo simboliais - kalavijais, įsmeigtais į širdį, ant galvos
karūna su kryželiu viršuje, pabrėžianti jos išimtinę reikšmę.
P. Galaunė, aptardamas šio siužeto kilmę, rašė: Skausmingosios
Dievo Motinos vaizdavimas, kaip ir Kristaus Rūpintojėlio, atkeliavo
į Lietuvą iš Vakarų, kur šis siužetas Pieta, Vesper
vardais buvo žinomas jau viduramžiais. (3; 184).
- Ši tema, kaip jau minėjome, yra Motinos kančios,
liūdesio, sielvarto, skausmo simbolis. Lietuviams ji buvo labai
artima ir suprantama, todėl taip plačiai paplito. Lietuvė motina
kentėjo sūnų paėmus į rekrutus, jam mirus. Skausmingos Dievo
Motinos - Pietos skulptūros neretai buvo komponuojamos su angeliukais
iš šonų. Tokia kompozicija plačiai žinota viduramžiais ir
sietina su mirtimi. Savita Pieta iš Mažeikių r. Leckavos apyl.
(LM-1808). Ji kresnokų formų. Ant Dievo Motinos kelių paguldytas
nuimto nuo kryžiaus mirusio Kristaus kūnas pernelyg mažų
proporcijų. Marija labiau primena drovią kaimietę negu kilmingą
Dievo Motiną.
- Susikaupimu, rimtimi pasižymi ir kitos
Skausmingosios, kurios vaizduojamos stovinčios. Pavyzdžiui,
Skausmingosios Marijos (LM-108), (LM-109). Įdomiai plastiškai
perteikta stovinti Šventoji (LM-106). Apatinioji figūros dalis su
ritmiškai išskaidytomis vertikaliomis sijono klostėmis sudaro lyg
atramą viršutinei figūros daliai. Statulėlės galvos gaubtas
išryškina skruostus, veide atsispindi geraširdiškumas, naivumas.
Prailgintos sukryžiuotos ant krūtinės rankos kontrastuoja
grafiškoms sijono klostėms. Skulptūra apibendrinta, mažai
diferencijuota, monumentali. Išraiškinga yra muziejaus rinkiniuose
saugoma Dievo Motina su kūdikiu Kristumi ant rankų (LM-64) iš Tado
Daugirdo rinkinio. Ją kaip meno kūrinį išsamiai apibūdino M.
Vorobjovas. (21; 4). Skulptūroje atskleista nuvargusios moters
būsena. Dievo Motina vaizduojama stovinti, žvilgsnis nukreiptas į
vieną tašką, rankos, laikančios kūdikį Kristų, sunkiai
nusvirusios. Nevaikiškai niūrus, asketiškas kūdikis Jėzus.
Skulptūrą iš kitų išskiria sustambintos proporcijos. Apatinioji
figūros dalis, iki juosmens suskaidyta keliomis žemyn krintančiomis
klostėmis, sudaro įspūdį, tartum tai būtų architektūrinė
atrama viršutinei kūno daliai, kuri modeliuota plokščiai. Dievo
Motinos rankų, pečius gobiančios skaros linijos sudaro platų,
statų ovalą, išryškinantį pačios figūros plastinį įtaigumą.
- Tarp liaudies skulptūrų dažna Marijos
Maloningosios figūra. Vienur ji pavaizduota kaip drovi, naivi
idealizuota mergelė, kitur - kaip tvirtai stovinti ant žemės
moteris.
- Pirminė archaiška jėga, tam tikru niūrumu
pasižymi grubokos, ekspresyvios skulptoriaus Simono statulėlės. Jos
buvo rastos Kupiškio r, Palevinės varpinėje. Kadaise statulėlės
stovėjo šventoriaus koplytėlėje. Tai Šv. Juozapas su kūdikiu
Jėzumi (LM-390), Verkiančioji iš Nukryžiuotojo grupės (LM-389) ir
Skausmingoji Dievo Motina (LM-388).
- Lietuviams valstiečiams buvo artimas Šv. Onos ir
Šv. Marijos siužetas (LM-2471/1-2). Jis priminė spaudos draudimo
laikotarpį, kada lietuvė motina mokė vaikus lietuviško rašto vargo
mokykloje.
- Iškilminga rimtimi, tauriu dvasingumu bei plastinių
formų ritmu žavi mus Šv. Jono Nepomuko statulėlė (LM-53). Šv.
Jono Nepomuko skulptūriniai atvaizdai statomi prie tiltų, upelių.
Liaudis tikėjo, kad jie saugoja nuo nelaimių vandenyje.
- Lietuvoje mėgstamas buvo Rūpintojėlis. Tačiau jis
nėra gausiai paplitęs. Rūpintojėlis paprastai buvo statomas į
koplytėles, prikalamas prie medžių kamienų, dažnai miškuose,
kapinėse, pakelių medžiuose. Labai jautriai Rūpintojėlio
paskirtį ir buvimo vietą savo eilėraštyje Rūpintojėlis
išreiškė poetas V. Mykolaitis-Putinas:
- Bet kam gi tu, budrus dievuli mano,
- Prie lygaus kelio rūpestėliu rymai?
- Prie lygaus kelio, kur vargų vargeliai
- Vieni per dieną dūsaudami vaikšto.
- Dievuli mano, argi mūsų godos
- Tave prie kelio iš dangaus atprašė,
- Ar gal tos šviesios rudenio naktužės
- Tave iš mūsų žemės išsapnavo? (22;
73-74).
-
- Rūpintojėlis liaudyje buvo vadinamas įvairiais
vardais: Smutkeliu, Aprūpintojėliu ir pan. Pas mus jis suprastas
kaip simbolinė vargo ir kančios figūra. P. Galaunė rašo: Toks
berymančio, pasirėmusio alkūne ant kelio ir giliai susimąsčiusio
Kristaus kai kurių Vakarų Europos tautų vaizdavimas yra žinomas
jau XV a. Vokietijoje. Jis vadinamas Der Schmertzmann,
Prancūzijoje (Bretanėje) - Penseur. Statulėlės pavidalo
Rūpintojėlį turi Lenkija, vadina jį Chrystus Frasoblivy,
Bolejący, Chrystus Dumająncy (3; 169-170). Rūpintojėlio skulptūra
buvo aptinkama Baltarusijoje ir net Rusijoje (3; 171). Rūpintojėlio
siužetas į Lietuvą galėjo atkeliauti iš Vokietijos, galėjo
atkeliauti ir per Lenkiją. (3; 176).
- Remiantis krikščioniškosios ikonografijos
duomenimis, Rūpintojėlio siužetas - tai vienas iš epizodų
Kristaus kančių kelyje, kai jis buvo uždarytas kalėjime, kai
ilsėjosi po prisikėlimo, kai nešdamas kryžių atsisėdo pailsėti
(3; 175).
- Lietuvoje šis siužetas įgijo vietinį supratimą.
Rūpintojėlis vaizduojamas sėdįs ant kokio nors paaukštinimo
(akmens, kelmo, kėdės), su erškėčių vainiku ant galvos,
dešiniąja ranka parėmęs nusvirusią galvą, kairiąją padėjęs
ant kojos kelio, aprengtas ilga, raudona, rečiau kitos spalvos tunika
arba vaizduojamas tik drobule perrištomis strėnomis. Rūpintojėlis
traktuojamas kaip kenčiantis žmogus, tačiau kartu jis Dievo Sūnus.
Pažymėtina, kad Dievas Tėvas liaudies skulptūroje vaizduojamas
labai retai. Jis ir mūsų tautosakoje įgijo daugiau Rūpintojėlio
bruožų. Pavyzdžiui, Dievas-Elgeta eidamas pavargo ir atsisėdo
pakelyje pailsėti (23; 221). Sakoma Dievas dirba visus prastus
darbus kaip ir mes dirbame arba Senų senovėje po Lietuvą
vaikščiojo Dievas ir eidamas iš kaimo į kaimą, iš namų į namus
mokė žmones gero gyvenimo. Žmonės jį priiminėjo kaip savo
žmogų... (24; 231).
- Sėdinčio Rūpintojėlio figūrą pavaizduoti
kompaktiškai liaudies meistrui buvo nelengva. Sunkiausiai sekdavosi
pavaizduoti galvą taip, kad veide atsispindėtų susimąstymo,
liūdesio, gerumo, susirūpinimo išraiška. Yra įvairaus stiliaus
Rūpintojėlio figūrų. Įdomus Rūpintojėlis iš Zarasų r. Salako
ap. (LM-22), kurį labai tiksliai apibūdino M. Vorobjovas. Plastinis
turinys išreikštas ne tiek masių ritmu, kiek linijų ir plokštumų
kontrastais bei jų dinamika. Skulptūros formos prailgintos. Pati
masyviausia skulptūros dalis yra sunkiai nusvirusi galva. Ji,
palyginti su kitomis kūno dalimis, per daug didelė, bet tai
visiškai pateisinta jausmo logika. Juk čia yra dvasinis figūros
centras. Dešinė statulėlės ranka, parėmusi galvą, beveik
dvigubai ilgesnė už kairiąją ranką, bet tai nedarko visumos
įspūdžio. Medžiagos masė šioje skulptūroje apribota iki
minimumo. Grafiškai traktuoti plaukai, krūtinė, drobulės klostės.
Statulėlė išlaiko konstruktyvų charakterį, šykščiomis
lakoniškomis priemonėmis pasiekta aiški ekspresija (21; 4).
Stilistiškai kiek panašios Angelo su kūdikiu Kristumi (LM-57) ir
Juozapo su kūdikiu Kristumi (LM-85) figūros. Jos žavi grakštumu,
drožėjo sugebėjimu jungti jas į grupinę kompoziciją. Sėkmingai
sujungti figūras į vientisą kompoziciją liaudies menininkui ne
visuomet pasisekdavo. Angelo su kūdikiu Kristumi ir Juozapo su
kūdikiu Kristumi statulėlėse vaizdžiai parodyta globos,
prieraišumo ir meilės idėja.
- Populiarios buvo Šv. Izidoriaus ir Šv. Jurgio
grupinės kompozicijos.
- Šv. Izidoriaus tema kilusi iš Ispanijos (3; 194),
tačiau krikščioniškoje ikonografijoje ji negausi. Šv. Izidorius
laikomas žemdirbystės, derliaus ir artojų globėju. Lietuviams
žemdirbiams jis buvo savas. Liaudies menininkas jį subuitino, kaip
aukščiau minėjome, aprengė sermėga, uždėjo veltinę skrybėlę,
apavė vyžomis arba pavaizdavo basomis kojomis, stovintį su sietuve
arba ariantį jaučiais. Kartais Šv. Izidorius klūpo, o angelas už
jį aria. Šios skulptūros paprastai buvo statomos į laukų bei
sodybų koplytėles.
- Vakarų Europos mene XIV-XV a. buvo plačiai
paplitusi Šv. Jurgio tema. Šis siužetas žinomas ir Azijos tautoms.
Šv. Jurgis vaizduojamas pavieniui arba grupinėse kompozicijose ir
simbolizuoja kovą tarp gėrio ir blogio. Pagal legendą Šv. Jurgis
kilnus, bebaimis riteris, ietimi persmeigęs baisųjį slibiną ir
išgelbėjęs mirčiai pasmerktą karalaitę. Paprastai vaizduojamas
jaunas vyras su šalmu ant galvos, kariškais rūbais, sėdįs ant
arklio. Po jo kojomis rangosi slibinas (smakas), į kurio gerklę
įsmeigta ietis. Arklio priekyje stovi mergelė (karalaitė) su
karūna ant galvos. Kova su slibinu - tai vyriškos narsos ir fizinės
jėgos išbandymas, tai didžiausias herojaus žygdarbis
- Lietuvių liaudyje Šv. Jurgis buvo laikomas
samdinių globėju, o sykiu ir derliaus saugotoju. Jo statulėlė arba
raižinys dažnai buvo laikomas kamaroje, kur stovėjo pienas.
Jurginių diena (balandžio 23 d.) buvo gyvulių ganiavos, kartu ir
pavasario darbų pradžios diena. Sykiu ji buvo samdinių bei
nuomininkų ir nuomos sutarčių sudarymo diena. Tą dieną
valstiečiai stengėsi palenkti Šv. Jurgį įvairiomis apeigomis bei
malonėmis. Gindami pirmą kartą gyvulius į lauką, po tvarto
slenksčiu dėdavo kiaušinių, prašydami gyvuliams globos. Šv.
Jurgio skulptūrų stilistika priklausė nuo atskirų menininkų,
tačiau visi liaudies skulptoriai stengėsi jį vaizduoti su tam tikru
polėkiu, ekspresija, dinamika, pabrėžiant arklio šuolį, po
kojomis susirangiusį slibiną.
- Iš kitų siužetų pažymėtini Šv. Florijonas ir
Šv. Agota. Šie šventieji laikomi saugotojais nuo gaisrų.
Krikščionių ikonografijoje Šv. Florijonas vaizduojamas romėno
kario drabužiais su vėliava ir kardu, piląs ant degančio pastato
(dažniausiai bažnyčios) iš indo vandenį. Šv. Florijono atvaizdai
XV a. gana plačiai paplito Austrijoje, Čekijoje, Slovakijoje ir kt.
Lietuvoje Šv. Florijonas taip pat laikomas globėju nuo ugnies, ypač
bažnyčių, miestelių. Kaimuose labiau buvo mėgstama Šv. Agota,
kuri vaizduojama su duonos kepalėliu rankoje.
- Įdomus bareljefas Vienuolių darbai (LM-424).
Jis rastas 1945 m. Vilniaus dailės muziejuje. Pagal P. Galaunės
teigimą, šis kūrinys kadaise buvo saugomas Kauno miesto muziejuje.
Kaip jis čia atsirado, duomenų kol kas neturime. Greičiausiai
atkeliavęs iš Bažnytinio meno muziejaus, buvusio Kaune. Skulptorius
stačiakampės formos lentoje išdrožė buitinius darbo vaizdelius.
- Baroko stiliaus poveikis buvo gana ryškus daugelio
mūsų liaudies skulptorių darbuose, bet tai visiškai nauja jo
atmaina.
- Baroko stiliaus įtaka matyti ir liaudies
skulptoriaus Vinco Svirskio kūrybai. Tačiau jis baroko stilių
interpretavo savitai. V. Svirskis dirbo iš ąžuolo kamieno kryžius,
koplytstulpius. Kryžių priekyje, šonuose ar net iš visų keturių
pusių jis drožė pavienes arba daugiafigūres horeljefines ir
bareljefines šventųjų kompozicijas. V. Svirskio kryžiai XIX a.
pabaigoje ir XX a. pradžioje garsėjo Panevėžio, Kėdainių ir iš
dalies Kauno apylinkėse. Šio skulptoriaus kūriniams būdinga
raiški plastika, sudėtinga kompozicija, formų monumentalumas,
dekoratyvumas. Reljefinis sudėtingas skulptūrų šviesotamsos
žaismas judina įprastinę skulptūrų statiką (ypač klostės,
plaukai). V. Svirskio kūrybai būdinga veržli jėga. Jo kompozicijas
papildo angelai, debesys. Polinkis į plastinės formos sodrumą
vertė V. Svirskį pasinaudoti dinamišku baroko stiliaus reljefu,
tačiau pačios skulptūros neturi tikrojo baroko stiliaus laisvumo.
Jų judesiai, pozos daugiau ar mažiau sukaustytos. Proporcijų,
anatomijos, perspektyvos nepaisymas, tam tikras raižybos primityvumas
jo kūrybą artina prie liaudies skulptūros. Iš muziejuje saugomų
V. Svirskio paminklų, iš viso 20-ies kryžių, labai išsiskiria
dvipusis kryžius: vienoje pusėje vaizduojamas Šv. Izidorius, kitoje
- Paskutinės vakarienės scenos (LM-2242). Tai kompaktiški į ovalą
įkomponuoti siužetai.
- Paskutinėje vakarienėje norėdamas
sutalpinti visus apaštalus, V. Svirskis vienas figūras komponavo
aukščiau, kitas - sėdinčias žemiau. Apaštalų judesiai labai
santūrūs, pozos statiškos, drabužių klostės negilios.
Menotyrininkė M. Matušakaitė rašė, jog sugebėjimas komponuoti
uždarą kompaktišką žmonių grupę bei išgauti plokščiame reljefe
gilumos įspūdį rodo neabejotiną skulptoriaus talentą. Nemažiau
vertingi visi kiti V. Svirskio kryžiai. V. Svirskio kūryba veikė ir
kitus liaudies menininkus, pavyzdžiui, Samuolį, Rakuižą,
Stankevičių.
- Muziejaus rinkiniuose yra keletas skulptūrų iš
akmens (granito) - tai St. Gailevičiaus ir J. Gedmino kūriniai. Iš
St. Gailevičiaus skulptūrų saugoma Šv. Barbora (LM-142), Šv.
Jurgis (LV-168/1 -2), Seneliukas (LV-505). Jos - iš Ukrynų
bažnytkaimio Skuodo rajone, kur skulptorius garsėjo kapinių
paminklais. Dar ir šiandien stovi jo koplytėlė, statyta 1863 m.
sukilimo dalyviams atminti.
- Šv. Barbora vaizduojama granito luite, plastinis
skulptūros sprendimas sutelktas figūros priekyje - viena ranka ji
laiko taurę, kita prilaiko apsiaustą; kairiajame statulėlės kampe
- bažnyčios bokštas su kryžiumi. Aplink Šv. Barboros galvą
aureolė, apačioje įrašas Šv. Barbora. Skulptūra
kompaktiška, monumentali, formos lakoniškos, vos keletu klosčių
paryškintas apsiaustas. Figūra buvo polichromuota (konservavimo metu
1953 m. buvo rasta polichromijos liekanų).
- J. Gedmino iš akmens kaltų eksponatų muziejuje vos
keletas - tai Grybas ir Širdis (LM-403/1-2). Šie
liaudies skulptoriaus darbai puošė Nirtaičių kapines Radviliškio
r. J. Gedmino kūrinių yra visose kapinėse. Jis ne tik kapinių
vartus buvo papuošęs dideliu iš akmens iškaltu rožančiumi, bet
pačius kapus dekoravo akmeniniais grybais, širdimis, saulėmis ir
pan.
- Tradicinė lietuvių liaudies skulptūra neatsiejamai
buvo suaugusi su liaudies buitimi, jos aplinka. Ji plito nežiūrint
įvairių draudimų ir persekiojimų. Jos gausumas, plastinis bei
emocinis išraiškingumas rodo neišsenkančią kūrybinę lietuvių
liaudies skulptorių potenciją.
- Meno istorikas J. Baltrušaitis rašė: Šie
mediniai atvaizdai, turbūt, yra viršūnė visko, ką sukūrė
Lietuvos valstietis. (25; 71).
- Bevardžiai liaudies dievdirbiai paliko
neįkainojamą kultūrinį palikimą, kuris ir šiandien garsina
darbščią talentingą lietuvių tautą, siekiančią gėrio, grožio
ir tiesos.
-
- NUORODOS:
- 1. Čiurlionis M. K. // Lietuvos žinios. - 1908. -
Nr. 862.
- 2. Urbanavičius V. Senųjų tikėjimų reliktai
Lietuvos archeologijos duomenimis (XV-XVIII a.) // Senieji tikėjimai
naujausių tyrinėjimų šviesoje. - V, 1971. - P. 17.
- 3. Galaunė P. Lietuvių liaudies menas. - Kaunas,
1930.
- 4. KancedikasA. Litovskaja narodnaja skulptūra. -
Moskva, 1974.
- 5. Širmulis A. Prielaidos lietuvių skulptūros
ištakoms išaiškinti // Muziejai ir paminklai. - 1983. - Nr. 5.
- 6. Dundulienė P. Medžiai senovės lietuvių
tikėjimuose. - V, 1979.
- 7. Jurginis J. Pagonybės ir krikščionybės
santykiai Lietuvoje. - V, 1976.
- 8. Galaunė P. Apie lietuvių liaudies skulptūrą //
Kūryba. - V., 1974. - II.
9. Lietuvių kryžiai. - V., 1912 / Iš lotynų kalbos vertė J.
Maceika.
- 10. Baltrušartis J. Lietuvių liaudies skulptūra //
Mokslas ir gyvenimas. - 1991. - Nr. 4.
- 11. Wołonczewskis M. K. Žemajtiu Wiskupiste. -V.,
1848. - Dalis II.
- 12. Jucevičius L. Raštai. - V, 1959.
- 13. Brensztejn M. Kryze i kapliczki Žmudzki //
Materialy do sztuki ludowej na Litwie. - Kroków, 1906.
- 14. JakštasA. Keletas žodžių apie mūsų
kryžius. // Židinys. - 1935. - IV. 8-9.
- 15. Jasėnas K. Visuotinė meno istorija. - Mintauja,
1937. - III t.
- 16. Končius Ig. Žemaičių padangės kryžių ir
koplytėlių statistika // Soter.-1953.-Nr. 2 (17).
- 17. Buračas B. Dievdirbys Jonas Orvidas// Naujoji
Romuva. - Kaunas, 1939. - Nr. 16(438).
- 18. Lietuvos istorija. -V, 1957. - T. 1.
- 19. Kostkevičiūtė I. Vincas Svirskis. - V, 1966.
- 20. Galaunė P. Lietuvių liaudies skulptūros
problemos. - K., 1932.
- 21. Vorobjovas M. Mūsų dievukai ir jų vertinimas.
// Lietuvos Aidas. Kultūros priedas. - 1939. - Nr. 194-196.
- 22. Mykolaitis-Putinas V. Mano mėnesiai.
Rūpintojėlis. - V, 1973.
- 23. Mūsų tautosaka. IX k. - Kaunas, 1935.
- 24. Balys J. Lietuvių liaudies sakmės. - Kaunas.,
1940.
- 25. Baltrušaitis J. Skulptūra. // Menotyra. - 1994.
- Nr. - 1.
-
|