- Š V E N T I E J
I
Ignas
Končius Žemaičio šnekos. V.: Vaga, 1996. P. 408 - 415
-
Svetainės
kūrėjai dėkoja Igno Končiaus sūnui Algirdui Končiui,
sutikusiam, kad jo tėvo Algirdo Končiaus publikacijos Lietuvos kryždirbystės
temomis būtų publikuojamos skaitmeninėje svetainėje Senoji
liaudies skulptūra, kryžiai ir koplytėlės
- Dieve, Tu mane
sutvėrei. Aš tave padirbau, pardaviau ir pragėriau, - yra
pasakęs dievdirbis.
- Tas posakis tinka tik
krikščioniškiesiems laikams. Ir senų senovėje žemaičiai
nebuvo stabmeldžiai. Jie stabų neturėjo. Jie neturėjo pasidirbę
dievų ir negarbino tų padarinių. Niekur neaptikta. Neseka ir iš
pačios žemaičių tikybos esmės senovėje. Ir jų nebuvo.
- Žemaičiai garbino galingąsias
gamtos jėgas - Saulę, Perkūną ir kt. Žemaičiai nesakė, kad
juos sutvėrė Saulė ar Perkūnas, ar koks kitas dievas. Jie
garbino gamtos jėgas už jų gerumą, dosnumą, o kartais už
statumą, drausmę. Jie buvo dėkingi gamtai, nes viską sėmėsi
iš gamtos. Jie gerai suprato, giliai buvo įsisąmoninę gamtos
jėgų galingumu ir savo priklausomybe nuo tų jėgų. Žemaičiai
nesijautė visai laisvai aplinkoje. Gamta jiems davė, su gamta
nepakariausi. Galima, tik geruoju su ja sugyvenant, naudotis jos
gėrybėmis, susilaukti jos palankumo. Ne pripuolamai kame
teužklupdavo gamtos gėrybes, o visą laiką .įsitempę turėjo
dairytis, prašytis gamtos, kad ji duotų jiems, kas reikalinga.
Lygiai taip pat kad turimojo neatimtų, nors pati buvo kadaise
padėjusi tai įsigyti. Ir lytai ir audros, sausros ir nuolatiniai
krituliai, žaibas ir ugnelė, tegu nuolat ir kilniai garbinami, bet
vis tiek kartais nunešdavo ilgai rinktą, tausotą, kad ir
menkutę, bet vis tiek nuosavą užuovėją.
- Kad vagis aplanko, nors trobesiai
lieka, o kad ugnelė aplanko, tai ir trobesius nusineša.
- Atseit, sakau, žemaitis,
džiaugdamasis gamta, mylėdamas ją visa širdimi, nesijautė joje
laisvas. Kiaurai suprato negalįs net pamanyti apie tai, kad
išdrįstų kelti ranką prieš gamtą. Tuo tarpu žemaitis buvo
pavojingas kariautojas užpuolusiems priešams, besikėsinantiems į
jo turtą, į jo žemę, į jo laisvę. Čia jis drąsiai kariavo,
sėkmingai kariavo. Matyt, gamtą jis laikė kažkuo aukštesniu -
nepakariausi su ja, per menkas grąžoti jai, - gerbk, garbink,
geruoju prašyk, tik atvirai, tik nuoširdžiai, be apgaulės, be
užpakalinių minčių; pagautas suvedžiojant, nebeišsisuksi.
Saulė viską mato. Perkūnas, kai reikia, ir žiemą sugriauja
sužaibuoja. Ir pavasariui atėjus nebus pamiršęs to, kas tau gera
ar bloga priklauso, ko tu esi užsitarnavęs.
- Atvirai išsikalbėjus, senieji
žemaičiai sakydavo, giliai galvodami, prisimindami savo
tėvų-senolių, apylinkės išmintingųjų galvotojų žmonių
pasakojimus, karts nuo karto išsitraukdami iš burnos pypkės
švamalį, nusispjaudami, vis į žemę akis įbedę žiūrėdami,
tik retkarčiais jas pakeldami trumpam akies mirksniui aukštyn, gal
tuo tarpu ir į tave jas mesdami paskubomis, retais žodžiais,
sūdriomis mintimis, kad tavęs nepapiktintų, kad tavo tikybinių
jausmų neužgautų: katalikų Dievas gimė kaip žmogus, iš
moters, gyveno, augo, kaip visi žmonės kad gyvena, auga! Tuo tik
nuo žemaičio skyrėsi, kad buvo klajūnas. Nedidelis tas žydų
kraštas - žydų žemė, o jis, taip sakant, iš kaimo į kaimą
bastėsi. Matyt, nebuvo pas žydus tvarkos, kad jam itin lengvai
sekėsi išsisukti nuo kerštaujančių senių, kurių įsitikinimus
jis griovė. Jis buvo tikras žmogus, tik labai protingas,
išmintingas, patraukliai, bet ne taip lengvai kalbėdamas. Dėl to
šiandien mums labai lengva jį pasidirbti iš bet kurios
medžiagos, nusipiešti bet kuriais dažais. Dabar bereik tik
pamėgdžioti tuos, kurie anksčiau mūsų buvo padirbę, nupiešę.
Anava, Riškus kariuomenėje tarnavo ten kažkame Sibire prie
kiniečių sienos ir, pareidamas iš kariuomenės, parsinešė ten
gavęs kiniečių darbo Dievo motinos su Jėzusėliu ant rankų
paveiksliuką (šventus paveikslus paveikslėlius žemaičiai vadina
abrozdais abrozdėliais, o paprasto paveikslo niekuomet nepavadins
abrozdu), kuriame ir Dievo Motina, ir Jėzusėlis atvaizduoti
kinietiškai - su siauromis akutėmis, bet tokia maloni Motina ir
toks meilus sūnelis, nors visiškai svetimos mums išvaizdos.
- Žiūrėk, ir pas mus, kuris
dievdirbis pats apšiurnus dailus žmogus, to ir šventieji ir
šventosios gražūs malonūs.
- Jei nori nusipirkti statomajai
koplytėlei šventuosius, gali į pačius dirbinius nežiūrėti,
pažvelk į patį bagamazninką, jei tik jis savo darbo
pardavinėja.
- Taip tai sužmogina Dievo
išvaizdą, padaro artimą savo gimtajai padangei. Ir perka
žmonės, nesakydami: šv. Zidoriaus statulėlę, bet:šventą
Zidorių.
- Et, sako, ta Jankauskio Dievo Motina
visai žydiškos išvaizdos. Kaip ten ją nepuošia, o vis kaip
nemūsiška, taip nemūsiška.
- Ir ta to pustelninko prie Kartenos
Lurdo statula, kunigo Macejausko iš Prancūzijos partraukta, už
kurią tas vargšas ar ne trejus metus pas ta kunigą be algos
tarnavo, juk ji nemūsiška, nepritinka prie to šaltinėlio, prie
to alksnynėlio; svetima, ir gana.
- Atseit kiekvienas kraštas pagal
save šventuosius dirba. Tai lyg ir .ne Dievas sutvėrė
žmogų pagal savo pavidalą į save panašų, bet žmogus
pasidirba Dievą - pavaizdavo Dievą pagal savo pavidalą į save
panašų.
- Žmonės, bent žemaičiai, perka
šventųjų statulėles, šventųjų paveikslus žmogiškus,
mūsiškus, jaukius - tokius kaip gerieji mūsų
žmonės. Žemaičiams kas raudonas, tas gražus, kas saldus,
tas skanus. Dėl to ir šventieji dažomi raudonais skruostais.
Sako: graži mergelė, tik karolių betrūksta. Šventąsias
puošia karoliais - gintariniais, perliniais. Jei kame vėjo
nupustomi ar išariami buvę senkapiai (ar žvyrui imti iškasama
duobėse) ir randama stiklinių karolių, daugiausia mėlynų
nelygių, - tuoj juos panaudoja Dievo Motinai papuošti.
- Tokie labiausiai patinka žmonėms,
tokius ir dirba, kad greičiau parduotų, kad daugiau gautų.
- Žmonės pageidauja gražių
šventųjų. Ne tai rūpi, kad jie būtų į save panašūs -
į kilmės krašto žmones, bet kad čia žemaičiams tiktų, kad
jie būtų žemaitiški. Ir arklas, ir sėtuvė Zidoriaus, arklio
pamautai ar jaučio jungas kad būtų žemaitiški, kad būtų
mūsiškas Zidorius.
- Tai mėgiamiausiems, geriesiems
šventiesiems, mūsų krašto reikalus prižiūrintiesiems, iš
tų keturiolikos šventųjų ūkiui naudinigųjų. O
piktadėjai - žydai, Kristaus kankintojai, šventuosius kankinę
kotai kotavotojai, - pavaizduojami baisios bjaurios išvaizdos
žmogystomis. Tarsi negražios išvaizdos žmogus būtų ir blogas
žmogus, ir antraip - tarsi gražūs žmonės būtų geri žmonės
ar negalėtų būti blogi.
- Tegu žemaičių koplytėlėse tėra
viso labo penki velniai, bet juos stengtasi padaryti kuo
bjauriausiais, kad žmonės jų baisėtųsi, kad šiurpas
nukrėstų vien akį metus į velnio pusę. Labai patrauklios
išvaizdos angelai, moteriškų lyčių, apyriebiai, grakštūs,
švelnūs - malonu į juos žiūrėti. Jie gėrio teikėjai, jie
saugo nuo blogio. Iš vien pamatymo jiems tuoj patikėsi, tuoj
pulsi prie jų, apsaugos reikalingas.
- Tiesa, apdaro nelabai tekeičia.
Pvz., Mergelė Šventoji žydų tautinių spalvų rūbeliais
puošiama. Tik vienoje vietoje žemaičių pakelių koplytėlėse
teteko aptikti kanapėtą Mergelės Šventosios rūbelį -
tarp Plungės ir Rietavo netoli Jomontinės, kiek atokiau nuo
kelio koplytėlė ant akmenų. Šventųjų apdaro žemaičiai
nesupranta, lyg jie visi buvo vienuoliai; gana lengvai iš medžio
pagaminami - tarsi paklodės permestos per pečius.
- Maždaug taip kartojant žemaičių
senųjų dievobaimingų parapijų pareigūnų, prie bažnyčios
prisirišusių, dalyvaujančių giedoriais budynėse, šermenyse,
mirties sukaktuvėse, giedančių apie bažnyčią su procesija
einant ir t.t., tenka manyti, jog žemaičiai sužmogino ir patį
Jėzų, ir Jo Motiną, ir šventuosius.
- Tiesa, šiandien JAV visose
devocionalijų krautuvėse išstatyti tik kūdikiai-vaikeliai,
aprėdyti, apkarūnavoti, vadinami Kristum Karalium. Jėzaus
nebematyti - vis tik Kristus Karalius. Atseit Dievas nužemintas
- nukeltas ant žemės ir jam teikiamas žemiško valdovo vardas,
o karaliai žemėje nyksta, kiek čia jų bėra. Užtatai su kūnu
į dangų nukelta Dievo Motina. Amerikoje prie visų katalikų
bažnyčių tik Mergelės Šventosios statulos. Jai be pertraukos
kalbami rožančiai. Seniau, rodos, tik spalio mėnesį tebuvo
kalbamas rožančius, ir igegužinės pamaldos gegužės mėnesį.
Tad prie žemiškojo vardo karaliaus ir prieinama žemiškais
keliais per Dievo Motinos pagalbą - per Ją kelias į Dievą,
per Ją su savo reikalais tenka kreiptis.
- Tai šiuo atveju žemaičiai
pažangūs.
- Dėlto tikrai sunku pasakyti, bet
atrodo, jog žemaičiai vis dėlto ne Dievui, ne šventiesiems
meldėsi, ne tai dieviškajai idėjai, bet toms statulėlėms,
tiems abrozdėliams, kurie Dievą ar šventuosius pavaizdavo.
Statulėles, abrozdėlius bučiuoja, manydami bučiuoją patį
Dievą, pačius šventuosius, - aukščiausias meilės
išreiškimas.
- Sužmoginta, sudaiktinta; kiekvienas
gali įsigyti savo dievą. Meldžiasi savo dievui. Kam
man garbinti svetimus dievus, juk aš turiu ir savo
(pasidirbdinęs, nusipirkęs, išsiuvinėjus).
- Senovės dievų žemaičiai
nesugebėjo pavaizduoti. Padirbti, sakykim, iš medžio ugnies,
Saulės, Perkūno, dėl to gerbė tarsi dvasinį padarinį,
esantį aukščiau už žmones, žmogui nepasiekiamą. Dabar igi
pasidaroma, nusiperkama. Prieinami pasidarė, taip sakant,
pasigaminami, įsigyjami. Ir Dievas, ir šventieji buvo žmonės.
Taigi žemiškos būtybės. Daiktiniai padariniai. Kaip ir bet
kuris žmogus. Juk ir šiandien gyvenančių žmonių tarpe gyvena
ir būsimieji šventieji - po mirties juos tepripažins
šventaisiais. Dabar jie kaip ir kiti žmonės.
- Reikia būti aukšto intelekto
žmogumi, kad pigiai sugebėtumei atskirti, ką, sakysim, kunigas
sako, ką daro, kas yra bažnyčia, Dievas. Panašiai itin sunku
atskirti, ar žmogus meldžiasi pačiam Dievui ar šventajam, ar
tik jų statuloms, statulėlėms, nes elgiasi kaip su labai
brangiu, giliai vertinamu daiktu - bučiuoja, glaudžia prie
širdies, glosto ir verkia ko prašydami. Pakaktų vien
žiūrėti, kad prieš akis būtų koks centras, į kurį reiktų
suspiesti visą savo maldos karštį, ko maldaujant, už ką
dėkojant.
- Juk yra koplytėlių (pvz., už
Paminėjų ant Rietavo važiuojant, Uščos miške prie pušies
koplytėlė, aplink kurią žiemą vasarą kruvinas takas
neužželiantis, sniego nepalaikąs), aplink kurias einama
keliais, karštai meldžiamasi, kažko prašoma. Juk einama apie
tą pušį, bet ne apie daugelį kitų, prie kurių prikaltos
panašios koplytėlės. Atrodo, būtent .šis daiktas, ši
koplytėlė tėra šventa, padėjusi ar padedanti nusidėjusiam ar
nusidėjusiai sąžinę palengvinti. Čia aiškus garbinimas tos
statulėlės, bet jau nebe Dievo Motinos, kurią ta statulėlė
vaizduoja. Daikto, tegu ir pašventinto, dievinimas, garbinimas.
Atpuola Dievo Motinos šventumas, ten kažkame danguje su kūnu
besilaikančios ir, žinoma, esančios bet kurioje vietoje
žemėje. Tačiau tik ši, tik čia tėra taip savotiškai
gerbiama garbinama, ši statulėlė, ši koplytėlė šioje
vietoje. Tad padirbtas daiktas dievinamas, ne
pašventintu-pašvęstu, bet šventu-šventenybe laikomas,
Nepamoko dvasios vadovai, kad žemaičių dvasia eitų tikruoju
keliu, nenurodo-neįsąmonina sodiečio tikra linkme kreipti savo
maldas. Žemaičiams šiuo atveju gerų norų netrūksta (prieš
geras 50 metų), tik niekas nepaakina, o patiems susiprotėti
vargiai ar įmanoma, ir nėra tokiems galvojimams atliekamo laiko.
Dėl to jie viską sužmogina sužemina, nes visas jų gyvenimas -
rankų darbas, vien su daiktais, dėl daiktų, vis tiek, ar tie
daiktai gyvi, ar negyvi būtų. Dvasinė žmogaus pusė - tikrasis
žmogus - nedaugeliui teišlenda į šviesą, ir tai dažnai
iškraipyta prasme, ne mokslo nurodomąja arba tikybos-bažnyčios
įsakomąja .prasme. Reik rimtų kelrodžių, nenorint
paklaidinti. Juk pakanka tik iš kelio pasisukti, ir jau -
paklydęs, klaidžiok, kolei vėl į vėžes atsistosi.
- Veržli žemaičio dvasia. Svajinga
žemaičio siela. Laki žemaičio svajonė, vis toli nuo.gamtos
nenutolstant, - čia jis visas žinias semiasi, čia jis visais
pojūčiais siurbia į save dvasinį peną. Pačiam reik daug iki
ko susiprotėti susisvajoti, dėl to neretai iškeisti vaizdai,
netikros išvados išeina.
- Kaltinėnų šventoriuje, kairiajame
jo kampe, koplytėlės antrame aukšte yra Rūpintojėlis,
rastas įaugęs sename ąžuole. Prisisapnavo, sako, žmogui, tas
nukirto ąžuolą ir rado. Papuoštas jis, užuolaidėlėm
langeliai užtiesti, net jo pro papuošalus ir nematyti. Žmonės
laiko jį stebuklingu. Meldžiasi. Visokių gėrybių prašo. Ir
kaip tik to Rūpintojėlio, ne Dievo, kurį tas Rūpintojėlis
vaizduoja. O tą patį daiktą garbina. Rūpintojėlių yra ir
apie Kaltinėnus daug, bet kiti negeri. Juk čia daiktą
garbina, ne Dievą, kaip sau norite.
- Panašiai Žemaičių Kalvarijos
bažnyčios didžiajame altoriuje Dievo Motinos stebuklingasis
paveikslas, arba šv. Antanas Kretingoje. Puošia sidabriniais
auksiniais papuošalais (širdis, ranka, koja...); pakabina tuos
papuošalus prie to paveikslo arba statulos, tai šitam paveikslui
atnašauja, šitai statulai, atseit daiktui. Čia žemaičiai ir
nebesusigaudo, kaip čia išeina. Sako, čia kažkas negerai. Juk
aš, sako, veizu į tą šv. Antano paveikslą ir visai pamirštu,
kad turiu prašyti patį šventąjį, bet ne jo paveikslą.
|