- ADOMAS VARNAS
-
- Gyveni senojo ąžuolyno
vietovėje. Taigi pasižvalgyk į savo paties gyvenamąją aplinką
ir semk sau sveikatos bei stiprybės iš jos kaip pačios
artimiausios ir patikimiausios...
-
- Iš A. Varno laiško P.
Galaunei
-
- Adomas Varnas (1879 01 02 Joniškyje - 1979 07 19
Čikagoje). Dailininkas tapytojas, grafikas, fotografas, liaudies
meno rinkėjas, propaguotojas ir puoselėtojas, dailės pedagogas,
scenografas. Kūrė realistinius portretus, peizažus, grafikos
darbus.
- 1896-1899 Adomas Varnas mokėsi Kauno dvasinėje seminarijoje, 1899-1902 m. - Peterburgo
Štiglico technikos piešimo mokykloje bei Dailei skatinti
draugijos dailės
mokykloje, 1903-1906 m. - Krokuvos dailės akademijoje. 1907 m.
baigė Ženevos aukštąją dailės mokyklą. 1909-1913 m. gyveno
įvairiose Europos šalyse, 1913-1914 m. - Vilniuje, 1914-1918 m.
- Rusijoje. 1928 m. grįžo į Lietuvą (Vilnių). 1919 m. - Lietuvos Švietimo liaudies komisariato meno kolegijos pirmininkas.
1919-1944 m. gyveno Kaune. 1920 m. Kaune su kitais įkūrė
Lietuvių meno kūrėjų draugiją (1920-1922 m. - pirmininkas).
Nuo 1923 m. dėstė Kauno meno mokykloje (vadovavo tapybos studijai, dėstė piešimą). 1944 m. pasitraukė į Vokietiją. Gyveno
Ravensburge (VFR), nuo 1949 m. - JAV (Čikagoje). Nuo 1908 m.
dalyvavo Lietuvių dailės draugijos rengiamose parodose. 1912 m.
Zakopanėje, 1913 m. Poznanėje, 1926 m. Klaipėdoje, 1927 ir 1938
metais Kaune, 1938 m. Joniškyje, 1948 m. Ravensburge, 1955 ir 1959 metais Čikagoje surengė personalines
kūrybos parodas.
Ankstyvieji portretai, portretinės kompozicijos (Zigmo
Skirgailos, 1910; Gamtininkas ir dailininkas, 1911; Bangose,
1912) psichologiški, alegoriški, kai kada romantizuoti ir
dramatizuoti, peizažai (Žiema Tatruose, 1912; Pavasaris,
Žiema, abu 1913) elegiškos nuotaikos, monochrominių spalvų, jiems turėjo įtakos
Jono Stanislavskio kūryba. 1914-1930 m. portretams (Jono
Basanavičiaus, 1914; Tomo Žilinsko, 1917; Jono Jablonskio, 1918)
ir peizažams (Šv. Jokūbo bažnyčia Vilniuje, 1918; Vienkiemis,
1920) būdingas dekoratyvumas, platus potėpis, ryškios spalvos;
kai kurie šio laikotarpio kūriniai stilizuoti, saržuoti.
Vėlesnieji portretai realistiniai (Tomo Naruševičiaus, Pranas
Mašiotas rašo, abu apie 1921-1927: Vydūno, 1938) arba
turintys natūralizmo (Beržynėlis paežerėje, 1938),
saloniškumo elementų. A. Varnas nutapė dekoratyvinių pano
(Raseinių gimnazijoje, 1939; neišliko), sukūrė scenovaizdžių
(Vinco Mykolaičio-Putino Valdovas, 1929), šaržų (rink.
Ant politikos laktų, 1922), pašto ženklų, banknotų,
apipavidalino ir iliustravo knygų. Nufotografavo daug
lietuviškų kryžių, koplytėlių, stogastulpių, išleido
albumą Lietuvos kryžiai (1926). I. Šlapelis,
publikacijoje Adomas Varnas ir jo darbuotė (1926 m.) yra pažymėjęs,
kad A. Varnas, imdamasis puoselėti kryždirbystę, užsidėjo
sau labai didelį, sunkų, rizikingą ir be galo svarbų darbą
nudirbti, būtent, surinkti nykstančią tautodailę, ypač kryžius
kapinėse ir pakeliuose pūvančius ir griūvančius. Ir prieš A.
Varną buvo pradėję tą darbą dirbti, bet labai maža tebuvo
nuveikta. Varnas pasiryžo pagrindinai surinkti iš visų Lietuvos
kampelių fotografijos būdu visus lietuvių kryžių pavyzdžius.
-
Nuotrauka iš Lietuvos
enciklopedijos.
Vilnius, 1988, p. 459.
-
- Tekstui panaudoti Vlado Gasiūno
publikacijos, išspausdintos
- Lietuvos enciklopedijoje (Vilnius, 1988, p.
459), fragmentai
-
|