ANGELAS SARGAS
- Angelo Sargo siužetas retai pasitaiko tradicinėje
lietuvių liaudies skulptūroje nors jo, kaip asmens sergėtojo
funkcija žmogui, rodos, turėjo būti aktuali ir artima. Tačiau
Angelo Sargo vaizdavimas neprilygo šventųjų ar dieviškųjų
asmenų vaizdavimo populiarumui, galbūt, todėl, kad pamaldumas ar
kreipimasis prašant užtarimo žmogui buvo įprastesnis į šventus
asmenis, Dievą, o ne, nors ir į artimą Dievui, Jo pasiuntinį,
kad ir labai, savo užduotimi saugoti, esantį arti žmogaus. Net ir
Šventajame Rašte apie angelo garbinimą pasakyta: Žiūrėk,
kad to nedarytum. Juk ir aš esu tarnas, kaip tu ir broliai, kurie
laikosi Jėzaus liudijimo. Dievą garbink! Tačiau iš būrio
angelų, papildančių kitas liaudies skulptūros temas, Angelas
sargas yra ryškiausias, be to, išskirtinas kaip atskiras
siužetas.
- Angelo Sargo paveikslas susiformavo judėjų
apokrifinių raštų įtakoje (Enocho knyga II a. pr. Kr.).
Nors Bažnyčia neskelbia angelų sargų buvimo kaip tikėjimo
tiesos, tačiau jų garbei nuo XVI a. laikomos mišios (XVII a.
įvesta angelų sargų šventė, kuri švenčiama spalio 2 d.). Jų
metu visada skaitoma Šventraščio ištrauka: Štai siunčiu
angelą pirma tavęs saugoti tave kelyje ir nuvesti į vietą,
kurią parengiau. Būk jam atidus ir klausyk jo balso. Nemaištauk
prieš jį, nes jis neatleis jūsų nusikaltimo. Jis turi mano
vardą.(Iš 23, 20-21) Taigi, Angelas sargas yra Dievo
pasiuntinys saugoti žmogų visą gyvenimą, nuo pradėjimo iki
mirties. Angelo sargo pirmavaizdis, savotiškas prototipas yra
arkangelas Rapolas, lydėjęs Tobiją kelionėje (Tobito knyga).
Angelas sargas, kurį turi kiekvienas žmogus (arba net žmonių
grupės) sergsti globotinį nuo nelaimių, įspėja apie pavojų,
lydi saugiai vesdamas gyvenimo keliu, meldžiasi už jį, padeda
mirties valandą, guodžia kenčiančias vėles. Psalmėse yra
aiškių nuorodų į angelo globą: nes jis palieps savo angelams
saugoti tave visur, kad ir kur tu eitum. Savo rankomis jie neš
tave, kad kojos į akmenį neužsigautum (Ps 91, 11-12). Angelas
Sargas yra lyg įasmenintas Dievo veikimo simbolis.
- Jau pirmais krikščionybės amžiais gyvavo
tikėjimas į Angelą Sargą (tai egzistavo graikų, persų ir kt.
tautose). Jo įvaizdis formavosi italų renesanso tapyboje, o kultas
išpopuliarėjo XVI-XVII a. dailėje. XIX a. ypatingai išplito
vaizdinys apie vaikus globojantį Angelą Sargą. Mato evangelijoje
vaikus laiminančio Jėzaus lūpomis sakoma: Žiūrėkite, kad
nepaniekintumėte nė vieno iš šitų mažutėlių, nes sakau jums,
jų angelai danguje visuomet regi mano dangiškojo Tėvo veidą.
Lietuvių tautosakoje bylojama: Kai vaikas puola, angelas
pagalvę pakiša, kai senis puola, velnias akmenį pabruka.
- Pastarasis Angelo Sargo vaizdinys paplitęs ir
lietuvių liaudies dailėje. Įprasta Angelą Sargą vaizduoti kaip
didelį sparnuotą angelą kartu su mažu vaikeliu. Angelas gali
stovėti jam už nugaros, eiti paskui vaikelį lydėdamas jį,
rodydamas jam kelią arba vestis už rankos. Raižytojo Tomo
Ostrausko 1831 m. datuotame raižinyje vaizduojamas Angelas Sargas
vedantis už rankos vaikelį, o apačioje jų rankų sandūros -
nelabasis, nuo kurio piktų kėslų ir sergsti globotinį angelas.
Raižinio fone - nuorodos į dievišką erdvę: bažnyčia, kampuose
- Jėzaus ir Marijos monogramos spindulių pluoštų apsupty. Aplink
angelo galvą - aureolė, pabrėžianti jo antgamtinį, artimą
Dievui būvį. Liaudies skulptūroje šio siužeto vaizdavimas taip
pat labai panašus. Paprastai Angelo Sargo figūra proporcijų
atžvilgiu gerokai didesnė už vaikelį. Kartais abiejų figūrų
visuma sudaro plastiškai harmoningą kompoziciją apjungtą
grafiškai grakščios vientiso silueto linijos (LDM LM-151). Angelo
Sargo meninis apibūdinimas primena bendras angelų vaizdavimo
tradicijas. Nors tai dvasinė, belytė būtybė, jis primena gražų
jaunuolį kiek moteriškais, švelniais veido bruožais. Paprastai
jie būna vienplaukiai, vilki ilgą, laisvą minkštomis klostėmis
žemyn krentantį drabužį, kartais primenantį antikinius rūbus.
Angelai, panašiais į ilgą dalmatiką , tuniką ir palijų
drabužiais, egzistavo jau ankstyvajame krikščioniškame mene. Nuo
IV a. pab. jie vaizduojami su nimbu ir sparnais. Skulptūroje jie
basi arba avi sandalus. Viena Angelo Sargo ranka būna iškelta
aukštyn į dangų arba ištiesta tarsi rodant kelią. Maža
vaikelio figūrėlė dažniausiai dešinėje pusėje, ryškiai
neindividualizuota: trumpa arba ilga suknelė, prie krūtinės
sudėtos rankos. Kaip būdinga liaudies skulptūrai šis siužetas
neturi dramatizmo, yra lyriškai ramus. Gobianti plačių sparnų
siluetu didelė Angelo Sargo figūra sukelia globos ir saugos
jausmus kai šalia stovi bejėgiškai mažas žmogutis.
-
- Literatūra:
- 1. Jonas Burkus. Du pasauliai. Kaunas, Naujasis lankas, 1995
- 2. ICJ Metford. Krikščionybė: realijos ir legendos.
Vilnius: Alma Littera, 2001
- 3. Krikščioniškosios ikonografijos žodynas. Sudarė
Dalia Ramonienė, Vilniaus dailės akademijos leidykla, 1997
- 4. Lietuvių liaudies menas: Skulptūra. Sudarė ir parengė
Paulius Galaunė, kn. 1, Vilnius, Vaga,1963
- 5. Lietuvių liaudies menas.Grafika Tapyba. Sudarė ir
parengė Paulius Galaunė. Vilnius, Vaga, 1968
- 6. Alė Počiulpaitė. Apvaizda, Adomas ir Ieva,
šventoji šeima
/ Liaudies kultūra. 1991, nr. 4, p. 41
- 7. Христианство,
Энциклопедический
словаръ, т. 1.
Москва, 1993, с. 74
- 8. Мифы
народов
мира, т. 1.
Москва, 1987, с. 76-78
|