Pauliaus Galaunės piešiniai
Dabar pereiname prie Dievo Motinos
vaizdavimų. Vyrausiu siužetu čia turime laikyti Skausmingą Dievo
Motiną. Mūsų liaudies skulptūroje vaizduojama ji dvejopai: grupinė skulptūra ir paskira statulėlė. Pirmu atveju sėdinti Dievo Motina
ant kelių laiko nuo kryžiaus nuimto Kristaus kūną, o iš abiejų
pusių klūpo sparnuoti angelai su žvakėmis rankose. Tuo atveju,
matome, grupė sudėta iš keturių figūrų ir yra mūsų liaudies
skulptūroje pilniausiai išplėtotas Skausmingosios Dievo Motinos
siužetas. Dievo Motinos skara
apdengtą galvą dažniausiai vainikuoja karūna su kryželiu viršuje,
rečiau spinduliuojąs nimbas, o aplinkui eina dvylikos žvaigždžių
nimbas170); ant krūtinės, viršuje apsiausto vaizduojama
liepsnojanti širdis su į ją įsmeigtais septyniais kardais -
septynių skausmų simboliais. Antru atveju Dievo Motina stovi
sudėtomis ties širdimi, irgi liepsnojančia ir su septyniais kardais
perverta, rankomis, arba maldingai sudėtomis; jos galvą taip pat
vainikuoja karūna ir spinduliuojąs nimbas. Šio pastarojo pavidalo
skausmingoji Dievo Motina vaizduojama daug rečiau, negu pirmojo. Tiktai
vieną statulėlę težinome, kur Skausmingoji Dievo Motina stovinčia
poza laiko ant rankų Kristaus kūną171).
Skausmingosios Dievo Motinos vaizdavimas.
kaip ir Kristaus Rūpintojėlio, atkeliavo į Lietuvą iš vakarų, kur
šis siužetas, Pieta", Vesper" vardais, buvo žinomas
jau viduramžiais. To siužeto medinė statulėlė ten iki šiol laikoma
seniausia iš 1300. m.172). Tik dar iki šiol pasilieka
neišspręstas klausimas: ar šis siužetas kilo Italijoj ar Vokietijoj173).
Kilęs iš viduramžių mistikos174), matyti, pirmiausia tik
skulptūrinės grupės pavidale, šis siužetas gana greit paplito po
visas katalikiškąsias šalis ir vėliau, XV. amžiuje, jau matome jį
vaizduojamą tapyboje: Piet? iš 1460/1470. m. Villeneuve lés
Avignon, Perudžino Piet? iš 1493. m., - iliuminuotuose
raštuose - Piet? iš Heurens de Turin176) ir,
galop, raižiniuose medyje - Pieta iš 1430. m.177). Patekęs
Lietuvon, tiesiog iš Vokietijos ar per Lenkiją178), tai
problema, bet vis dėlto, manome, greičiau tiesiai iš Vokietijos, -
šios Pietos siužetas, kaip ir daugelis kitų, nėra mūsų liaudies
skulptorių traktuojamas kurio paimto prototipo formose, bet išsiliejo
į savitą, specifinį lietuvišką, gana pastovią formą. Būtent
tokią, kaip mes ją pradžioje aprašėme ir kaip ją vaizduoja
pridedamieji čia pavyzdžių piešiniai. Savitais specifiškumais
turime laikyti: ant Dievo Motinos galvos su kryželiu viršuje karūną,
labai panašią į didžkunigaikštišką karūną, vartojamą Lietuvos
valstybinėse antspauduose XVIII. amžiuje; liepsnojančią širdį su
septyniais kardais, žvaigždžių nimbus ir angelėlius iš šonų. Nė
vieno šių atributų neaptinkame žinomuose mums Pietos siužetuose kur
kitur vakaruose. Dievo Motinos ikonografijoj, imdami apskritai,
paskirai tuos atributus galime aptikti: septynis kardus, įsmeigtus į
Dievo Motinos širdį, matome Vasilijaus Poznanskio iš 1680. m.
paveiksle. esančiam Raspiatskos cerkvėj Maskvos Tieremo rūmuose179);
angelėlius iš šonų matome Dievo Motinos ir Kristaus
vaizdavimuose viduramžių ir Rafaelio Madonoje su
Kandeliabrais"180). Bet nė vienam Dievo Motinos
vaizdavimo siužete neaptinkame visų tų atributų draugėje, kaip yra
Skausmingosios Dievo Motinos vaizdavime mūsų skulptūroje. Pas mus tų
atributų suteikta šiam siužetui tiek daug dėl to, kad savotiškai
pabrėžtų Dievo Motinos didybę ir jos vaizduojamo gyvenimo momento
didelį tragiškumą. Nes viso to kitomis kuriomis meninėmis
priemonėmis išreikšti mūsų liaudies skulptoriai nesugebėjo ar
nepajėgė. Nesugebėjo skausmo reikšti Dievo Motinos figūros judesiu,
jos veido išraiška, tad primityvus siužeto traktavimo įspūdis
sustiprinamas septynių kardų įsmeigimu į liepsnojančią širdį,
veiduose dažais padarė riedančias ašaras...
Be visų tik ką pažymėtų specifinių
šio siužeto statulėlių charakteringumo bruožų yra dar vienas labai
charakteringas bruožas - tai Kristaus kūno ir angelėlių daug
mažesnio masto vaizdavimas. negu Dievo
Motinos figūra. Ar tai yra nesąmoningas viduramžių simbolikos
atbalsis - vyriausią šventąjį asmenį vaizduoti didesnį už kitus,
tam pat siužete dalyvaujančius, ar savitumas, kilęs iš nesugebėjimo
tinkamai
kelias figūras surišti į vieną grupę, paėmus jas vienokio masto,
nesiimame spręsti. Bet faktas pasilieka faktu; ypač Kristaus
figūrėlė labai keistai atrodo toje grupėje. Jog vaizduojamojo
momento faktas įvyko
Kristui ne kūdikiu esant, bet po mirties nuimtam nuo kryžiaus; jis
visuomet čia vaizduojamas su barzda, o tuo tarpu jo kūno proporcijos
sulig Dievo Motinos figūra kartais būna tokios mažos, kad ir kūdikis
turėtų būti vaizduojamas didesnis.
Iš viso, šio siužeto mūsų
statulėlės pasižymi dideliu statiškumu ir palikimu nuošaliai visas
tas problemas, kurias panašiose grupėse galima spręsti: Kristaus
kūno padėjimo sąryšyj su Dievo Motinos figūra, jo rankų, kojų
padėjimas. Kristaus kūnas čia guldomas horizonto padėjime ir tik
atskirais atvejais labai mažo kampo diagonalės padėjime. Tai yra
epinis Dievo Motinos kančios atpasakojimas, dramatizmas gi pasakytas
septyniais širdin įsmeigtais kardais, lyrizmas - angelėliais su
žvakėmis. Tai yra pasipasakojimas gilaus liūdesio, kuris dvelkia į
mus ir iš Rūpintojėlio, ir Lietuvos laukų peizažo, ir ošimo tų
medžių, kurie apsupa tų statulėlių koplytėles bei stogastulpius
arba koplytstulpius. Tai yra visi žemaičiai.
Palikę nepaliestus kitus Dievo Motinos
vaizdavimo siužetus, pabrėžiame, kad nuo viduramžių paplitęs
katalikiškose šalyse Dievo Motinos su kūdikėliu Kristum ant rankų
vaizdavimas (108pieš.) mūsų
liaudies skulptūroje teaptinkamas daug rečiau. Dėl ko mūsų liaudies
skulptoriai to siužeto nemėgo, sunku įspėti.
-
Grįžimas
į I-ąją P. Galaunės straipsnio apie senąsias lietuvių skulptūras
dalį. (Lietuvių liaudies menas. Jo meninių
formų plėtojimosi pagrindai. Kaunas, 1930. P. 155-201):