Pauliaus Galaunės piešiniai
Mūsų liaudies grupinėj skulptūroj be
nebus gražiausios šv. Jurgio statulėlės. Jos ir sukomponuotos gana
vykusiai, ir nudažytos ryškiomis spalvomis, ir jose daugiau įdėta
meninio užsimojimo. Jas randame dažniausiai koplytėlėse ant stiebo
po vieną ar šalia kitų šventųjų statulėlių. Šv. Jurgis visuomet
vaizduojamas ant žirgo, po kurio kojomis slibinas, šv. Jurgio duriamas
ietimi į gerklę, greta stovi ar klūpo maldingai sudėjusi rankas bei
iš knygos besimeldžianti karalaitė, kartais dar prie karalaitės yra
rūmo ar bažnyčios architektūrinis motyvas. Labai retai šv. Jurgis
tevaizduojamas stačiai ant slibino pasilipęs ir duriąs ietimi (p.
Končius matė tokią statulėlę prie pat Šateikių, žemaičiuose181).
šv. Jurgis ant žirgo joja paprastai į dešinę pusę ir tik
retkarčiais tevaizduojamas jojąs į kairę.
P. Galaunės piešinys
Siužeto
kilmė
Dėl šios grupės siužeto reikia
pasakyti, kad jis nei specifiškai kuriai nors vakarų Europos daliai
žinomas nei krikščioniškosios simbolikos padaras. Jis yra populiarus
tarp krikščionių ir magometonų didesniojoj Europos dalyje ir visoje
priekinėj Azijoj. Šiose šalyse šv. Jurgio vaizdavimas yra
paveldėtas kartu su senovės kultūra ir primesta senovės legenda apie
Persėjų ir Andromedą. Paveldėtas gali būti iš dalies savo vardo ir
laiko šventimo funkcijų ir savybių, kurios senovės populiarios
dievybės, susijusios su žemdirbyste ir derlingumu, dėka. Šias
pastarąsias savybes jis nešė su savim į visas šalis, kur tik
prasiskverbdavo jo gerbimas. Jo įsivaizdavimas daugelyj atvejų
susiliedavo su vietiniu senovės stabmeldžių dievybių vaizdais,
turinčiais ryšį su žeme, jos derlingumu ir gyvuliais.
Legenda, susijusi su šv. Jurgiu, yra
tolimos prieškrikščioniškos kilmės, o legenda kovos su slibinu yra
paplitusi daugely šalių. Seniausios žinios apie ją pareina iš
Babilono - Murduk ir Tiamat ir senovės
Indijos - Krišna ir gyvatė Kalija, Indra ir Achibei Vritra. Iš
klasinio laikotarpio žinoma daug tos pačios legendos atpasakojimų;
daugiausia jų žinomos: Apolonas ir Pitonas, Gerkulesas ir Hidra.
Belerofonas ir
Chimera, Persėjus, gelbstintis Andromedą. Ta legenda pateko ir į
krikščionybę ir, kaip žinome, ne vienas šv. Jurgis su ja yra
susijęs.
Šv. Jurgio, sėdinčio ant žirgo ir
nugalinčio slibiną, vaizdavimo tipas nėra krikščioniškos minties.
Raitelio, nugalinčio priešą arba kurį žvėrį, vaizdavimas, matyti,
yra rytų kilimo. Taip krikščionybės laikotarpyj, tarp ko kito,
dažnai buvo vaizduojami sasanidų valdovai, Rymiečiuos buvo paplitęs
siužetas, kuris dažnai buvo iškalamas ant mirusių karžygių akmens
antkapinių plytų ir vaizduojąs raitelį, nugalintį priešą, perblokštą ant žemės prie arklio kojų. Panašiai
atvaizduotas raitelis ant dipticho, esančio Luvre ir vadinamo Konstantinas
Tikėjimo Globėjas".
Belerofono su Chimera kovos siužetas
dažnai buvo vaizduojamas senovės mene ir aptinkamas net po to, kai
krikščionybė buvo Įsigalėjusi; tą liudija dramblio kaule
išpjaustytas (Berlyno muziejuje) Belerofono, sėdinčio ant
Pegaso ir nugalinčio Chimerą, vaizdas.
Rymiečių karžygių pavidalo raitelius,
nugalinčius fantastinius sutvėrimus, mes matome ant dramblio kaulo
reljefų, įstatytų į Aacheno soboro sakyklą; jie, Strzygovskio
nuomone. yra vėlybesnio egiptiečių
darbo.
Galop, mes matome, kad šis pilietinis
raitelio vaizdavimo tipas perėjo į krikščionišką bažnytinį
meną. Egipte ir Abisinijoj daug šventųjų atvaizduotų sėdinčių
ant arklių.
Visos šios legendos apie kovą su
slibinu (drakonu, smaku) turėjo simbolinės reikšmės, o tokio
siužeto vaizdavimas, kaip, pavyzdžiui, raito Choruso, nugalinčio
krokodilo pavidalo Setę - Tifoną, simbolizavo
dviejų pradų kovą ir šviesos, gėrio, tvarkos nugalėjimą prieš
tamsą, piktą, chaosą. Tas pats nugalėjimo simbolis matyti siužete,
kuris buvo iškalamas žuvusių karžygių antkapinėse plytose; taip
ir Strzygovskis aiškina minėtą raitelį Luvro diptiche, kur jis
neranda pamato nepripažinti Konstantino Didžiojo, to karžygio ir
krikščionybės platintojo. Šis tikėjimo nugalėjimo netikėjimo
simbolis, susijęs su karžygio vaizdavimu, perėjo į krikščionybę.
Ta prasme buvo vaizduojamų Egipte daug sėdinčių ant arklių
šventųjų. kurių pats populiariausias atstovas ir yra šv. Jurgis182).
Šv.
Jurgio siužeto traktavimas krikščioniškoj ikonografijoj ir mūsų
statulėlėse
Bet, parėjęs į krikščionybę, jis,
aišku, įgavo tam tikrų krikščioniškos simbolikos
atributų. Kitaip sakant, krikščioniškoji ikonografija jam vaizduoti
nustatė tam tikrus dėsnius. Šie dėsniai yra tokie: šv.
Jurgis turi būti vaizduojamas su šarvais ir raudonu apsiaustu bejojąs
ant greitai bėgančio žirgo ir besmeigiąs ilga ietimi slibiną,
besiraitantį po žirgo kojomis. Be to, šv. Jurgis turi balta vėliavą
su raudonu kryžių viduryje183). Kadangi liaudies skulptūra
siužetus, kaip jau matėm, greičiausiai yra gavusi iš bažnyčių,
tai ir šv. Jurgį, rodos, turėtų taip vaizduoti, kaip liepia
krikščionybė. Bet tie mūsų skulptoriai, ypač pamėgę šv. Jurgio
vaizdavimą, beveik visuomet nuo anų krikščioniškosios ikonografijos
reikalavimų nutolo. Nė vienas jų neturi vėliavos su kryžiumi, o tik
kartais mažą kryželį tematome ieties viršūnėje. Greičiausiai tas
vėliavos kryžius čia bus nukeltas į šv. Jurgio apsiaustą, M.
Breinšteinas184) visiškai neklysta, manydamas, kad šis
reiškinys tikrai yra kryžiaus reminiscencija ant kryžiuočių
apsiausto. Tūli asmenys mano, kad šis ant apsiausto kryžius yra ne
kas kita, kaip šv. Jurgio skydas su kryžiumi185). Su tuo mes negalime sutikti dėl šių samprotavimų:
apskritimas arba ovalas, apsupąs kryžių ant šv. Jurgio apsiausto,
yra per mažas, kad mes galėtumėm jį laikyti skydu; jis yra perdaug
toli nuo peties ir su šia pastarąja nieku nesurištas, tuo tarpu toje pat
statulėlėje visi kiti elementai yra labai tampriai susieti įvairiomis
natūralistinėmis priemonėmis: apynasris padarytas iš odos,
grandinėliai, apynasrio paskirų dalių sujungimui - iš vėlos, net gi
pentinai padaryti, tad kaip gi prileistum, kad tokia svarbi
apsiginklavimo dalis, kaip skydas, kabėtų ore; be to, tie apsiausto
kryžiai būna ir be apskritimų, tiesiog ant apsiausto išpjaustyti bei
nutapyti. Antra vertus, kartais tokius pat kryžius matome ir ant šv.
Jurgio krūtinės. Todėl šį reiškinį laikome lietuvišku šv.
Jurgio traktavimo savotiškumu, neaptinkamu šv. Jurgio vaizdavime
kitur. Tokį jį pamėgo Lietuva, žemdirbių šalis, kaipo ūkio
gerovės patroną.
-
Grįžimas
į I-ąją P. Galaunės straipsnio apie senąsias lietuvių skulptūras
dalį. (Lietuvių liaudies menas. Jo meninių
formų plėtojimosi pagrindai. Kaunas, 1930. P. 155-201):