Savotiško švelnaus pobūdžio yra šv.
Izidoriaus grupės. Tai ne Rūpintojėlis, žemaičiai jį kartais
vadina dar reikšmingiau Aprūpintojėlis, tai ne Dievo Motinos
begalinis skausmas ir ne patronas, kaip šv. Jurgis, o paprastas
lietuvio žemdirbio gyvenimo vaizdas. Dviejų jaučių jungu aria
angelas, lietuviško tipo šventasis sėja, kartais šventasis aria, o
angelas sėja, arba angelas aria, o šventasis maldingai ištiesęs
rankas klūpo. Tokio siužeto būna šv. Izidoriaus vaizdavimas. Ir
vardą šiam šventajam liaudis davė savotišką - šv. Zidorius
Kaipo artimą savo gyvenimui, apvilko šventąjį lietuviška sermėga
bei trinyčiais, ant galvos užmovė šiaudinę skrybėlę, ant peties
užjuosė šiaudinę pintinę. . . Jokio atgarsio, kad šis šventasis
būtų gyvenęs XII a. Ispanijoj, ir jos laukus būtų purenęs,
nėra. Jis visur virto savas-lietuviškas. To šventojo gyvenimo vienas žinojimas pasako mums, kad jis
tik šv. Izidorius, o ne paprastas Lietuvos artojas bei sėjėjas. Tai
vėl viena mėgiamiausia statulėlė ir keista, kad kartais rišama su
baisiais įvykiais.Dar žemaičiuose (netoli Varnių) gyvenąs p.
Balsevičius pasakojo man kartą tragišką jų šeimos gyvenimo įvykį,
surištą kaip tik su šv. Izidoriaus koplytėle. Pasakojančio dėdukas
buvęs pastatydinęs savo laukuose koplytėlę su šv. Izidorium. Prie
jo tėvelio ta koplytėlė jau supuvo ir, galop, sugriuvo. Tėvelis
buvęs suvežęs į tą vietą, kur stovėjo sugriuvusi koplytėlė,
medžiagą naujai koplytėlei statyti, bet vis negalėjo prisiruošti to
padaryti. Vieną vasaros vakarą šeimyna negalėjusi ilgai sulaukti
tėvelio, išėjusio parsivaryti bandą iš laukų. Kai nueita jo
ieškoti, tai jis atrastas negyvas senos koplytėlės vietoje. Jį
nudūrė jautis. Pasakotojas tuojau pastatydinęs naują koplytėlę ir
iš Vilniaus persigabenęs šv. Izidoriaus naują statulėlę.
Šeimyna buvo įsitikinus, kad tai buvo bausmė už tėvų tradicijų
negerbimą.
Taip mūsų liaudis vaizduoja šv.
Izidorių savo medinėse statulėlėse, taip jį riša su keistais savo
gyvenimo įvykiais. Sulig krikščioniška ikonografija, tai buvo
Ispanijos žemdirbys iš Madrido apylinkės ( 1130. m.), vaizduojamas
ispanų sodiečių anų metų rūbais, greta jo ariantis angelas.
Legenda apie jį sako, kad Izidorių kartą įskundė jo šeimininkui,
jog jis, kaipo maldos brolis, palieka lauko darbą. Kartą
šeimininkas nuėjo į lauką persitikrint. Izidorius tikrai tuo metu
buvo bažnyčioj, bet angelas arė už jį dviem baltais arkliais186).
Pauliaus Galaunės piešinys
-
Grįžimas
į I-ąją P. Galaunės straipsnio apie senąsias lietuvių skulptūras
dalį. (Lietuvių liaudies menas. Jo meninių
formų plėtojimosi pagrindai. Kaunas, 1930. P. 155-201):