Skulptūra (I
dalis). Rūpintojėlis
Tekstas iš Pauliaus Galaunės
knygos Lietuvių liaudies menas. Jo meninių formų
plėtojimosi pagrindai. Kaunas, 1930. P. 155-201
(Originalo kalba netaisyta)
Rūpintojėlis
- Kristaus Rūpintojėlio vaizdas lietuvių
liaudies labai mėgstamas ir dažnai sutinkamas tiek paprastose, tiek
ypač miškų koplytėlėse, pakabintose prie medžių kamienų. Tik
vienas atsitikimas tėra žinomas, kada Rūpintojėlis buvo perkeltas į
bažnyčią. Vyskupas Valančius savo Žemaičių vyskupystėj
rašo: stovylėlė sėdinčio Kristaus, kurį buvo ties Laukiemė,
1818 m. pagarsėjo stebuklais, dėlko buvo pernešta Laukiemio
bažnyčion, nuo kurio laiko daug žmonių; eina į Laukiemę ir čia
gauna visokių Dievo malonių150). Nors Rūpintojėlį
galime laikyti simbolinančiu kontempliacinę tautos susikaupusią nuotaiką ir jos būdą, tačiau laikyti jo grynai lietuvių
liaudies skulptorių kūrybos vaisium negalime. Toks berymančio
pasirėmusio alkūne ant kelio ir giliai susimąsčiusio Kristaus kai
kurių vakarų Europos
tautų vaizdavimas yra žinomas jau XV. amžiuje. Vokietijoje jis
vadinamas Der Schmerzensmann, Prancūzijoj (Bretanijoj) - Penseur151).
Iš mums žinomos ir prieinamos literatūros vakarų Europos medžio
skulptūros klausimu seniausią tokį Kristaus vaizdavimą randame
medinėje Mykolo von Hagenau darbo statulėlėje iš 1500. m.152).
Iš paduodamo čia tos statulėlės piešinio (85) greta mūsų
Rūpintojėlio statulėlės, esančios Čiurlionio galerijos
rinkiniuose, matome, kad mūsų statulėlės siužetas beveik nieku
nesiskiria nuo anos. Šiuo tuo skiriasi tipizacija ir meniškų formų
traktavimu. Be to, vakarų Europoj toks Kristaus vaizdavimas buvo
vartojamas kaipo iliustracija taip vadinamoms Pasijoms. Gražiausia jų,
gal, bus vieno žymiausių vokiečių raižytojo, Albrechto Diurerio153).
- Statulėlės pavidalo Rūpintojėlį turi
ir Lenkija. Vadina jį: Chrystus Frasobliwy, - Boleściwy, -Bolejący,
Chrystus Dumający, Święta Turbacija154).
Vienas lenkų liaudies meno žinovas. W. Matlakowskis, tokias statulėles Podhaliuje taip aprašo: .Kartais
sėdi(mūro koplytėlėje) vargingas, tikrai kaimiškai suprastas
Kristus, kurio viena ranka iš nuovargio nusvirusi ant vieno kelio, o
antros rankos alkūne atsirėmęs į antrą kelia, ir delnu parėmęs veidą su
neišpasakojamu liūdesiu, kuris griebia žmogui už širdies155).
A. Chętnik'o žiniomis, ypač daug tų statulėlių vartojama pas
kurpius: Visame girių
(Kurpių) plote aptinkame Kristaus Rūpintojėlio (Chrystusa
frasobliwego) statulas, padarytas iš medžio, stovinčias
koplytėlėse, arba bažnyčių prieangiuose, arba ant stulpų su
stogeliais viršuje156).
- Matome panašių Rūpintojėlių
Podoliuje, Gudijoj157) ir net Rusijoj, ypač jos tolimose
šiaurės rytų dalyse, Viatkos gubernijoj158). Todėl mes
savintis šio siužeto negalime. Jis, gal būt, kitur apipinamas kitokiomis liaudies legendomis, negu mūsų krašte, kiek mums teko susekti,
nelabai kuo tesiskiriančiomis. Apie tai tarsime keletą žodžių
panagrinėję statulėlės simbolinę prasmę.
Rūpintojėlio
simbolinė prasmė
- Kuris
Kristaus gyvenimo momentas. yra vaizduojamas Rūpintojėlio
statulėlėse? Beveik visur, kur jos
yra vartojamos, pilnai išbaigta tų statulėlių kompozicija, kaip
matėme, vaizduoja Kristų sėdintį ant kurio paaukštinimo,
pasilenkusį, dažniausiai dešiniąja ranka pasirėmusį galvą, o
kairiąją padėjusį ant kelio, su erškėčiu vainiku ant galvos,
kraujo lašais ant veido ir kūno, su pilnu liūdesio veidu.
Evangelijoje
atrandame bent kiek panašų momentą. kai surištam Kristui uždėjo
ant galvos erškėčių vainiką, apvilko raudonu apsiaustu, į dešinę
ranką įdėjo nendrę ir mušė jį per galvą. Bet visi tie
Rūpintojėliai šio momento neatitinka: Kristus dažniausiai
apnuogintas ir tik strėnos perrištos, rankoje nieko nelaiko. Taigi,
atspėti Rūpintojėliuose vaizduojamojo momento paslaptį ir padeda
mums liaudies legendos. Žemaičiai sako, kad Kristus čia vaizduojamas
ne per savo kančias, bet po prisikėlimo nužengęs žemėn. - Jėzus
nuliūdo, tvaną padaręs; gailėjos žmones nubaudęs159).
Viena lenkų legenda sako, kad Kristus keliavo per pasaulį su
erškėčių karūna, o išvargęs kelionėje atsisėdo ant akmenų prie
kelio
ir graudžiai apsiverkė. Dėkingi už tas ašaras žmonės pradėjo jį
vaizduoti ne baudžiantį, bet gailestingą Dievą160). Ir
tikrai, nė vienoje kitoj statulėlėj tie mūsų liaudies skulptoriai
neįdėjo tiek realistinės išraiškos pajautimo, kaip
Rūpintojėlio statulėlėje, kur kartais matomas beribis nuliūdimas,
tas dar daugiau pabrėžia. kodėl Rūpintojėlis kartais vadinamas
Smūtkeliu.
- Ar ir vakarų Europoj viduramžyj
panašiomis legendomis buvo aiškinamas Schmerzensmann, Penseur siužetas, dėl literatūros stokos mes susekti negalėjome, bet
kad ir ten ne Evangelijos momentas juose buvo vaizduojamas, abejoti
netenka.
- Nors siužeto pagrindinės idėjos ir
bendros, tačiau kiekviena tauta įneša į jį krislelį savotiškos
kūrybinės nuotaikos, pasireiškiančios tam tikru to siužeto interpretavimu.
Taip antai lenkai Rūpintojėlį kartais
vaizduoja viena koja pasirėmusį ant kaukolės. Tokią interpretaciją
jie aiškina šiuo apokrifu: Kai Golgotoje kankintojai kasė į žemę
kankinimo medį, Kristus, pavargęs kryžių benešdamas, atsisėdo ant
akmens, o ranka pasirėmęs galvą susirūpino žmonių pykčiu, pamatė
žemėje Adomo kaulus ir kaukolę, tą visų nuodėmių žemėje
protėvį161). Rusai vaizduoja jį viena koja prikaltą
grandiniais prie sėdynės. Bet niekur mes Rūpintojėlio vaizdavime
nematome tiek variantų, kaip Lietuvoje. Čia Kristus vaizduojamas
visiškai taip, kaip ir aprašyta pagrindiniame tipe; čia tokia pat
poza, bet su raudonu apsiaustu, užmestu ant pečių; čia vėl visas
aprengtas raudonais rūbais; čia dešine ranka atsirėmęs ne ant
kelio, o greta stovinčio stulpelio. Nekalbant apie išvaizdą, kuri
visiškai atitinka Evangelijos momentą, liaudies vis tiek vadinamas
Rūpintojėliu. Ir, gal, nė viena kita tauta neturi tiek daug tų
statulėlių, kiek ne tik visa Lietuva, bet vieni žemaičiai. Kaip
vėliau pamatysime, tų statulėlių meninis formų traktavimas liudija,
kad iš tikrųjų Lietuva turi tesės laikyti Rūpintojėlį savo tautos
sielos kontempliacija.
- Kaip šis skulptūrinis siužetas pateko
į Lietuvą, galime tik spėlioti, nes kurių dokumentiškų įrodymų
šiam klausimui nušviesti neturime. Galėjo jis tiesiog atkeliauti iš
Vokietijos, galėjo ir per Lenkiją.
Šį pastarąjį spėjimą patvirtina ir tas faktas, kad lietuvių
liaudis tokį Kristaus vaizdavimą dažniau vadina Smūtkeliu (iš
lenkiško - Smutek), negu Rūpintojėliu. Gal, per Lietuvą šis
siužetas nukeliavo į tolimas Rusijos sritis - Kostromos, Permės gubernijas. Taip yra linkę
manyti ir rusų meno istorininkai162).
- Be Kristaus vaizdavimo Rūpintojėlio
pavidale dar yra šie trys Jo vaizdavimo siužetai: Jėzus iš
Nazarėno, Nešąs kryžių Kristus ir Kristaus krikštas.
-
Grįžimas į I-ąją
P. Galaunės straipsnio apie senąsias lietuvių skulptūras dalį. (Lietuvių liaudies menas. Jo meninių formų plėtojimosi
pagrindai. Kaunas, 1930. P. 155-201):
|