Horeljefinė (goreljefinė
P. G.) ir
bareljefinė skulptūra
Paulius Galaunė.
Lietuvių liaudies menas. Jo meninių formų plėtojimosi
pagrindai. Kaunas, 1930. P. 202 - 206
(Originalo kalba netaisyta)
Horeljefinė
(goreljefinė P. G.)
skulptūra
Daug mažiau už statuarę skulptūrą
mūsų liaudyje tėra paplitusi vadinamoji goreljefinė skulptūra, tai
yra toji, kurioje skulptūrinis siužetas yra labai iškilęs iš fono
plokštumos, kartais tiek, kad vos surištas su ta plokštuma. Ji
dažniausiai yra vartojama piaustytose lazdose. Išsiskiria ji iš mūsų
liaudies skulptūros ir siužeto atžvilgiu. Siužetas čia dažniausiai
labai realistinis ir beveik išimtinai taip traktuojamas. Jo kilmės
beveik visuomet tenka ieškoti Ezopo pasakose. Prisistebėjęs tų
pasakų iliustracijų ir mūsų sodžiaus skulptorius ima pjaustyti
lazdose jo niekuomet nematytus žvėris: liūtus, dramblius,
kupranugarius, beždžiones ir t. t. Tiesa, pjausto jis visą šį
žvėrių pasaulį kartais labai vykusiai, rodos, lyg būtų tėmijęs
jų gyvenimą gamtoje. Bet tas kraštutinis realizmas ir yra ta bedugnė,
kuri tą skulptūrą skiria nuo viso mūsų liaudies meno. Originalesnė, saviškesnė
ji tada, kai į tųjų svetimųjų elementų tarpą įpinami savos gamtos
motyvai: pupos, žirniai, obuoliai ir žmonių tipai. Pirmuoju atveju
kartais gauname tokius skulptūrinius šedevrėlius, kuriuos drąsiai galėtume
lyginti net su japonų netzuke. Antruoju gi - gaunamos labai gyvai
traktuotos buities scenos, kurių nė vienoje kitų mūsų liaudies meno
šakų nė kiek neaptinkame. Čia ir čigonas, parduodąs nuskursią
kumelę, ir perėjūnas žydelis su savo kromeliu ant pečių, ir zuikių
medžioklės scena. Žodžiu, tokios mūsų sodžiaus buities scenos, kur
pastebima tam tikro humoro.
Bareljefinė
skulptūra
Bent kiek platėlesniu mastu mūsų
liaudies skulptorių yra vartojama bareljefinė skulptūra. Ji, kaip ir
goreljefinė, be abejo, yra vėlyvesnės kilmės už statuarę ir
taikytina bažnytiniam menui, procesijos metu nešiojamieji altoriai,
arba stogastulpiams bei koplytstulpiams pagražinti statulėlių vietoje.
Ja greičiausiai vertėsi tie mūsų dievdirbiai, kurie skulptūros bus
pasimokę pas mūsų miestuose gyvenusius skulptorius iš Dievo
malonės, kaip, pavyzdžiui, dievdirbys Danauskas, labai gražių
bareljefinio pobūdžio kryžių autorius Svirskis, kuris didžiavosi,
kad teko dirbti Kaune pas Andriolli193. Turtingiausiame
Čiurlionio galerijos mūsų liaudies skulptūros rinkiny bareljefinės
skulptūros yra labai maža ir ta pati kalba už jų autorius - mokytus
skulptorius. Tai jau yra, taip sakant. labai pretenzinga skulptūra,
persunkta išieškota kompozicija, o ši bažnytinės barokinės
skulptūros lytimis, šv. Ignas (116 pieš). Tik retkarčiais iš jos
dvelkia mūsų liaudies skulptūros bendras betarpiškumas, kaip iš Dievo
Tėvo" (114 pieš.) bei Dievo Apveizdos akis".
(115 pieš.).
Tokie iš dalies yra ir minėto Svirskio kryžiai. Be nepaprastų gabumų
ir stiprios individualybės juose daug yra iš baroko.
Ties šių dviejų rūšių skulptūra mes, gal, nebūtume nė sustoję,
jei ne noras duoti kuo pilniausią mūsų liaudies meno vaizdą, o, antra
vertus, kad ji nebūtų buvusi panašiai kaip statuarė skulptūra polichromuota.
Šis pastarasis reiškinys ją kaip tai glaudžiau susėjo su mūsų
liaudies skulptūros visuma.
Dievdirbiai
- Kas per vieni buvo tie mūsų liaudies
skulptūros autoriai, tie, kaip juos paprastai liaudis vadina,
dievdirbiai, kurie savais darbais perpildė prie kelių, laukuose
stovinčius stogastulpius ir koplytstulpius, mažas koplytėles, davė
mums tokį savitą Rūpintojėlį", Skausmingą Dievo
Motiną" ir aibę kitų šventųjų, kurie į tuos savo mažus
kūrinėlius įdėjo amžino grožio kibirkštis? Klausimas yra be galo
įdomus, platus, mūsų kultūros istorijai turįs, gal, nė kiek ne
mažesnės, o greičiau didesnės reikšmės už mūsų knygnešius.
Deja, kaip daugelyj kitų sričių, taip ir čia neturime beveik nė
vieno tinkamai užrašyto lapo. Užrašyto su meile, atsidavimu. O gyvų
dievdirbių šiandieną beturime labai maža. Ir tie jau šiandieną
baigia savo skurdžias dienas visai kuo kitu versdamies. Medis labai
pabrango, neapsimoka dirbti: savo negauni atgal, kai pasiseka parduoti
kokį šventuką..., nusiskundžia vienas senas dievdirbys. Niekam
nė galvoj, kokios sielos struktūros būta tų žmonių. Ir pavydi jie
savo mirusiems draugams, kad laiku išsinešdino iš šio
pasaulio". Išsinešdino ir daug ko su savim nunešė į kapų
amžiną tylą, kur niekuomet ir niekam nieko nebeprabils.
Tat ir mūsų atsakymas į užduotą klausimą bus labai problematiškas,
paremtas apibendrinimais, spėliojimais...
- Mūsų dievdirbių charakteryj buvo vienas
greičiausiai visiems jiems bendras bruožas, tas, kad jie buvo ne iš
šio pasaulio. Niekas kitas, kaip tik jie tegalėjo sudaryti šv.
Pranciškaus broliją. Jie kaip Dievo
Apvaizdos paveiksle, kaip ir tuose Evangelijos žodžiuose nesirūpino
ką valgys, kuo vilkės", kalbėjosi su paukščiais ir žolėmis ir
ėjo iš sodžiaus į sodžių, kaip Svirskis, kad ar už duonos kąsnį
ar už skarmalą užmirštų viską ir gyventų vien dievino meno
formomis, džiaugtųsi jo naujomis lytimis, kai baigtas kūrinys
atsistodavo lauke prie kelio arba prie namo artojui palaimą nešti.
- Visi jie yra svajotojai, o ne praktikai.
Kai palinksta prie praktiškumo, tai ir čia jie išsivaizduoja, o ne
pasijunta realioje formoje. Taip, Svirskis nori skrajoti ore ir ieško
būdo balonui" pasidaryti. Pasidaręs
net pakyla oran, tada užsidega balionas ir kluonas, nuo kurio stogo
bandė pasikelti. Pasekmės - Svirskis teisiamas už kluono sudeginimą.
Čia nepasisekė - ieško perpetuum mobile...194). O to perpetuum
mobile" ieškojo ne vienas dievdirby. Bet jų vyriausias palinkimas
- skaptuoti medyje šventuosius. Skaptuoti iki užmiršimo, iki
kažkokios kūrybinės ekstazės, kurioj tikrai buvo Svirskis
skaptuodamas ne vieną savo kryžių. Žmonės už tokį jų gyvenimą
juos vadindavo keistuoliais,
bet mėgdavo juos. Ir kai senatvės, ligų ir neturto pripliektas
Svirskis atsigula mirties patalan ir prašosi, kad jo lavoną išmestų
ant kelio, jis vis dėlto geros širdies žmonių slaugomas iki
paskutinės gyvenimo
minutės. Mirė jis sukūręs arti trijų šimtų kryžių195), kurie ir
šiandien dar taip reikšmingai byloja apie savo autorių, neišpasakytai
gražina Kėdainių apskrities sodžius ir laukų - kalnelių peizažą.
Pilnas originalumo yra ir kito žymaus dievdirbio - Deveikio gyvenimas.
- Svirskis, kaipo skulptorius par excelance
buvo tiktai vienas. Tokio plataus meninio masto, tokio kompozicija
subtelingo, tokio jautraus masei dievdirbio neturėjo Lietuva nei iki jo
nei turės po jo. Bet
Deveikių savo metu Lietuvoje buvo nemaža. Kaip gaila, kad mes labai
maža težinome apie juos. Ir kaip gražu būtų, kol dar, gal, ne per
vėlu, neduoti toms žinioms visiškai išnykti. Tuo pagerbtume ne tik
juos, bet ir tą mūsų liaudį.
Išnašos:
193 K. Šimonis. Vincas Svirskis ir jo
kryžiai. Gairės. 1922. m., 5. Nr., 309. - 311. pusl.
194 Ibid.
I95 Ibid.
Iliustracijos iš Pauliaus Galaunės
knygos
Lietuvių liaudies menas. Jo meninių formų plėtojimosi pagrindai. Kaunas, 1930. P. 202-206