Koplytėlės
Paulius Galaunė.
Lietuvių liaudies menas. Jo meninių formų plėtojimosi
pagrindai. Kaunas, 1930. P. 133-142
(Originalo kalba
netaisyta)
Laukuose, miškuose, prie upių, upelių,
vieškelių, kapuose ir šventoriuose stovinčių koplytėlių
architektūros mes nenagrinėjome kartu su medinių bažnyčių bei
koplyčių architektūra dėl to, kad jas laikome daug vėlybesnio
kilimo ir jų architektūrinės formos yra kilusios ne vien iš
bažnyčių bei koplyčių formų, bet taip pat turi savyj ir varpinių
formų. Be to, visos tos koplytėlės yra mažos, todėl jų
architektūrinės formos tik dekoratyviškos, tas pabrėžiama ir jų
persunkimu skulptūriniai - siluetiniais pagražinimo motyvais. Be to,
vienos jų yra artimos koplytstulpiams.
|
|
Gruzdžių
kapų koplytėlė |
Šaukoto
kapų koplytėlė |
Statymo
paprotys
- Paprotys koplytėles statyti labiausiai
buvo paplitęs žemaičiuose. Jis paprastai yra susijęs su tam
tikrais apžadais už mirusio šeimos nario vėlę ar kaip padėkos
išreiškimas Viešpačiui Dievui už laukams teikiamą derlių ir kt.
Liaudies sielai koplytėlės kalba ne tiek savo išvaizda, kiek jose
saugojamomis, iš medžio išdrožtomis šventųjų statulėlėmis bei
paveikslais ir dedamais į koplytėles įvairiausiais votumais":
karoliais, įvairiaspalviais kaspinėliais, dirbtinėmis gėlėmis,
veidrodėliais ir kitkuo. Gargždėlės kapuose, Salantų parapijoj,
vienoje tokioj koplytėlėj su statulėle Dievo Motinos, kurios veido
išraiška turi daugiau žmogaus žemiško pykčio, negu dieviško
malonumo (nors ši statulėlė žmonių laikoma stebuklinga), man
teko matyti daug ant Dievo Motinos kaklo uždėtų karolių ir dar
daugiau aplink statulėlę pridėtų mažų veidrodėlių. Ką šie
savotiškieji veidrodėlių votumai mūsų liaudies psichikai
reiškia, neteko sužinoti.
-
|
|
Žemaičių
koplytėlė |
Žemaičių
koplytėlė |
-
- Pagal statymo būdą šias koplytėles
galima suskirstyti į tris pagrindinius tipus:
1. stovinčias tiesiai ant žemės, ant
paskirų didelių akmenų ir iš akmenų bei plytų sudėtų pamatų;
2. stovinčias ant stiebų - kolonų ir
3. pakabinamas bei prikalamas prie medžių.
Kiekvienas tas tipas yra gan įvairus ir
savotiškas.
Pirmo tipo koplytėlių formos kilmę galima vesti iš mūsų medinių
varpinių ir bažnyčių. Kartais tam reikalui yra panaudojamos
ąžuolų drevės; tokį pavyzdį aptinkame vienoje Raseinių
apskrities apylinkėje,
kuri yra gretima visoje Lietuvoje žinomiems Poškos ..Baubliams".
Antrasis - iš dalies seka tas pirmąsias, tik visiškai miniatiūrišku
mastu; kartais jose pastebimas ryškus sekimas
bažnytinėse apeigose vartojamų žibintų liktarnų" formų.
Trečias gi tipas yra mišinys pirmojo, kilusio iš bažnytinių formų,
su antruoju; o kartais jis esti visiškai savotiškos formos su ryškiai
vyraujančiais skulptūriniai - siluetiniais motyvais.
-
-
|
|
Baublinė
koplytėlė |
Žemaičių
koplytėlė |
Pirmo tipo koplytėlės, kai jos augo iš
varpinių formų, esti dviejų ir trijų aukštų. Tuomet pirmasis
aukštas yra kaip ir pamatas antrajam ir turi iš viršaus
nupjautos piramidės formą. Kai toks pirmas aukštas yra vartojamas
kapuose statomose koplytėlėse, tai jis paprastai yra priskiriamas
prie, vadinamos,
kaulinės (kaulams sudėti vietos), kuri įrengiama padarant dureles.
Tokios koplytėlės antrasis aukštas esti kubo formos; viršų
vainikuoja dviejų nuožulnumų frontinis bei piramidinis stogelis.
- Kai šios rūšies koplytėlėse sekamos
bažnytinės architektūros formos, tai jos dažniausiai yra labai
ištemptos vertikalėje frontoninėj ašyj, nuo 1 iki 2 metrų
aukščio. Kaip ir mūsų medinėse bažnyčiose, jų frontonas remiamas
dviem lygiai apvaliomis arba keturkampėmis įvairiai išpjaustytomis
kolonėlėmis ir išsikiša į priešakį nuo frontoninės sienos. Šio
tipo koplytėlių yra ir daugiašonių: šešiašonių, aštuoniašonių
ir apskritos formos, kai joms yra vartojamos ąžuolų drevės su
tokios pat formos piramidiniais stogeliais. Visos šio tipo koplytėlės
yra persunktos įvairių architektūros stilių dekoracinėmis
lytimis, pradedant gotikine ir baigiant barokine. Čia jos gana sumaniai
ir grakščiai traktuotos; to taip vartojant mes nematome nė mūsų
medinėse bažnyčiose bei koplyčiose. Tokių koplytėlių viršų,
stogelį, dažniausiai vainikuoja barokinis bokštelis bei bonikė, ant
kurios, kaip ir ant mūsų bažnyčių bei varpinių, yra iš geležies
nukaltas kryžius, saulė, trimituojąs archangelas.
- Tos visos koplytėlės yra atidengtos.
kad būtų matyti jose pastatytos statulėlės. Atidengiamos yra arba
tik iš vieno frontoninio šono arba iš trijų, kartais ir iš
keturių. Pats atidengimo būdas taip pat nėra
vienodas. Kartais durelių su mažesniu ar didesniu durelėse išpjautu
langeliu, o kartais tik - langinis. Langeliai vartojami paskirai arba
poromis: vienas greta antro su mažu sienos perskyrimu.
- Daugumo šio tipo koplytėlių masė ir
proporcijos yra stebėtinai gražiai ir harmoningai suderintos. Tų
koplytėlių barokinės architektūros lytys, kurių mes tokia forma
neaptinkame nė turtingiausių mūsų
medinių bažnyčių išorinėj architektūroj, čia dvelkia tokiu
paprastumu, rimtumu, kartu ir subtilumu, kad baroko stilių
Lietuvoje, tikrai, tenka laikyti suaugusiu ne tik su mūsų miestų
mūro architektūra, bet ir su liaudies psichika. Ne kiek tesiskiria ir
gotikinės architektūros formų traktavimas. Ir čia fialais papuošti
ploni bokšteliai savo proporcija, rišimu su fasadu, rodos, taip ir
paimti iš Lietuvos gotikos žiedo - šv. Onos bažnyčios Vilniuje.
- Šis dekoraciškas stilių traktavimas
mums sakyte sako, kad mūsų sodžiaus dailidė, jei žinotų
pagrindinius architektūros konstrukcijų bei statikos dėsnius, jis
taip pat gražiai traktuotų ir mūsų liaudies monumentinę
architektūrą, kaip daro su dekoracinėmis jos formomis medinėse
koplytėlėse.
- Pasak M. Brenšteino 113 ),
viena charakteringa žymė yra ta, kad jos yra statomos ant akmenų,
kurie legendų yra pinami su buvusiais kadaise stabmeldžių altoriais,
ant ąžuolų kelmų. Tiesa, naujesnės koplytėlės jau statytos ant
paprastų plytų bei akmeninių pamatų.
-
-
|
|
Kulių
kapai |
Žemaičių
koplytėlė |
Antrojo - stulpinio tipo koplytėlės
taip pat turi nemaža įvairių atmainų. Suskirstyti jas į ryškiai
apibrėžtas
formas negalima: vis kuo nors viena nuo kitos skirsis. Tačiau pagal
architektūrinių žymių stambesniuosius bruožus jų tam tikrus tipus
nustatyti galima. Ir paviršutiniškai pažvelgus į jas, tuojau krinta
į akis šešios rūšys:
1. keturšonės, tik iš priešakio
atidengtos;
2. keturšonės, atidengtos iš trijų bei keturių šonų;
3.Šešiašonės ir aštuoniašonės, atidengtos iš priešakio ir iš
visų pusių;
4. keturšonės,
plane kryžmiškos formos;
5. apvalios, atidengtos iš vienos pusės.
ir
6. altorinės.
Jų visų atidengiamos dalys yra stiklinės
arba nestiklinės.
Pirmos rūšies koplytėlių užpakalinė sienelė yra vertikalė,
šoninės gi ir priešakinė eina nuožulniai į apačią; jos
vainikuojamos piramidiniu trišoniu bei keturšoniu stogeliu su
geležiniu kryžiumi viršuje. Jose
yra žymiai daugiau skulptūrinių puošimo elementų, įvairios formos
kolonėlių ir šiaip įvairaus papuošimo, kaip, pavyzdžiui, iš
statulėlės šonu pastatyti gėlių formos medyje išpiaustyti
ornamentai.
- Šešiašonės bei aštuoniašonės ir
plane kryžmiškos koplytėlės papuošimų elementų atžvilgiu yra
daug kuklesnės. Čia tik atidengtojo šono kraštai yra pagražinti
pjaustytais ornamentais. Visą šių koplytėlių ypatingumą
sudaro pailga forma ir tokie pat stogeliai. Jie kryžmiškos formos
koplytėlėse yra frontiniai. Dar kuklesnės yra apvalios formos
koplytėlės. Jų ir tėra gana maža. Tos rūšies koplytėlės yra
padarytos šitaip: apvaliame stiebe išdrožtas įdubimas, kuris yra
padengtas apvaliu konuso formos stogeliu. Jos kartais pasižymi vienu
ypatingumu, kurio neaptinkame kitų rūšių koplytėlėse. Tą ypatingumą ir sudaro prie stogelių briaunų pridėti įvairios formos mediniai
išpjaustymai. (Žiūr. X. lent., 2. pieš.).
- Beveik tą patį galima pasakyti ir apie
altorines koplytėles. Jų dėžės pavidalo forma, ilgesnė
horizontinėje ašyj, iš viršaus yra padengta frontoniniu mažu
nuožulniu stogeliu, o pati koplytėlė pastatyta ant neaukšto stiebo -
kolonos. Atidengta vien iš priešakio, kuris padalytas į šešias ar
aštuonias kamaraites, o jose sustatytas vienintelis jų papuošimas -
atskiros šventųjų statulėlės arba statulėlėmis atvaizduotas Kristaus kryžiaus kelias - stacijos.
- Dėl šios pastarosios koplytėlių
rūšies, tikriau sakant, dėl tų statulėlių turinio čia tenka
pridurti vienas istorinis faktas. Tas statulėles geriausiai dirbo
dievdirbys Švagždys iš Viduklės, Raseinių apskr.
Jis taip realiai atvaizduodavo žydų tipus, kad dievobaimingi, o dar
labiau atlaidų metu įsigėrę žmonės pradėjo degti žydų
neapykanta, kodėl jie taip žiauriai nukankinę Kristų. Be to, dar,
matyt, kieno nors pakurstyti pradėdavo net mušti vietinius žydelius.
Pasitaikydavo, kaip pasakoja p. J. Garalevičius114), kad kildavo
nemažų ekscesų, kurių norėdamas išvengti bei pasikartojimams
kelią užkirsti generalgubernatorius Klingenbergis šios rūšies
koplytėles - stacijas" uždraudė statyti.
Geriausios stacijos" buvusios Kelmėje, Raseinių apskr. Iki
šiol jų yra užsilikusių Viekšniuose, Šakynoj
- Visos tos rūšies koplytėlės ir stacijinės"
yra pastatytos ant žemesnių bei aukštesnių stulpų - kolonų, kurios
nėra vien tik iš keturių pusių nutašytos, bet ir ištašytos
įvairiomis formomis, mums primenančiomis barokinių baliasinų, kartais net rokokinių kolonų formas;
tačiau jos visai savotiškai traktuotos.
- Šias paprasčiausių formų stulpines
koplytėles buvo bandoma perfrazuoti į mūro statytas ir iš akmens
tašytas koplytėles. Tą matome dail. A. Varno lietuviškų kryžių
fotografinių nuotraukų rinkinyj 130
ir 135 nr. nr. ir M. K. Čiurlionio galerijos rinkinio 1.170., 1.179.
ir 1.185. nr. nr. Nepasakysime, kad šie bandymai būtų nevykę, bet
jie yra tik paskiri, palyginti su medinių koplytėlių skaičiumi. be
to, nėra
taip charakteringi, kaip šios pastarosios.
- Šie maži architektūros paminklėliai,
ypač ant žemės stovinčios arba kartais iš rugių lauko vien tik
savo geležiniais kryžiais, saulėmis bei trimituojančiais
archangelais kyšančios koplytėlės, žemaičių krašto peizažą
padaro neapsakomai savotišką. Tarsi, tikrai, toji, anot kryžiuočių,
šalis - stabmeldystės skydas" - tapo savotišku
krikščionystės skydu.
Prikalamosios
prie medžio
|
|
Šilėnų
pušynas |
Skiemonių
kaimas |
- Prie medžių kabinamos bei prikalamos
koplytėlės dažniausiai esti visai miniatiūriškos, neaukštesnės
kaip 0,5 metro, ypač tada, kai norima jose pilniausiai išlaikyti
antstulpinių koplytėlių architektūrinė bei dekoracinė forma.
Tačiau tokių koplytėlių retai tepasitaiko ir tarp jų dažniausiai
vyrauja skulptūriniai-siluetinės, o ne koplytinės
architektūrinės formos.
- Čia veltui mes stengtumėmės jas
suskirstyti į kuriuos tipus, nes beveik kiekviena iš jų yra grynai
individualaus skonio vaisius. Nebent galėtumėm jas skirstyti į
turtingesnes ir ne taip turtingas pagražinimo
elementais. Bet toks skirstymas taip pat mums beveik nieko nepasako apie
jų bendrą išvaizdą. Palietę gi papuošimo elementus, mes irgi
susidurtumėm su tokiais pat neįveikiamais sunkumais. Reikia dar
- priminti, kad pasitaiko jų ir visai
nekoplytinės formos: nuo poros mastų lenta su išpjaustytais
pakraščiais, o prie jos iš trijų lentelių prikalta, kaip ir
lentinė, po kurios kabo Dievo mūka". Todėl paduodame čia
keturis jų piešinius, kurie padės geriau suprasti šios rūšies
koplytėles.
- Nors su mūsų tiesioginiu uždaviniu tas
maža teturi bendro, bet pasinaudodami p. Ig. Končiaus užrašais115),
pridursime, kad šios rūšies koplytėlės žemaičiuose vadinamos smūtkeliais.
Ir ne vien tik tada, kai jose matome Kristaus Rūpintojėlio"
stovylėlę, bet ir kai švenčiausios Panelės, Dievo mūka, o
retkarčiais net gi šv. Roko. Tačiau dažniausiai jose yra Rūpintojėlio
statulėlė, kurią liaudis paprastai vadina Smūtkeliu". Iš
to, turbūt, ir bus kilęs šių koplytėlių bendras pavadinimas.
Tokios koplytėlės - Smūtkeliai prikalamos prie ąžuolų,
pušų, eglių ir tik retkarčiais prie epušių bei juodalksnių.
- Be to, negalime čia nepažymėti, kad
visiškai nesutinkame su d-ro J. Basanavičiaus nuomone dėl
prikalamųjų prie medžių koplytėlių kilmės ir jų prototipų
ieškojimo net fryguose:
- Be tų įvairios formos ir dar
įvairesniais ornamentais dabintų koplytėlių ant stulpų yra dar
skirtinos koplytėlės, prikalamos prie medžių, kurios, jau
krikščionystę Lietuvon įvedus ir ėmus kryžius statyti, pradėta, be abejo, ir prie jų kabinti. Ar tos koplytėlės
tolygios su tomis, kurias ant stulpų matome, ir ar tokiu pat ar kitokiu
būdu atsiradusios - nelengva sužinoti, bet kad ir jos siekia gilios
senovės -
abejoti dėl to vargiai galima būtų.
- Seniausiu prototipu šitoms lietuvių
koplytėlėms, rasit, galima būtų imti tos, kurios, regis, frygų buvo
išrastos ar imtos vartoti, nes panašias koplytėles, iš marmuro
darytas, vienur kitur atrasta116).
- Prileidę, kad prie medžių kabinamų
koplytėlių negalime laikyti senovės nekrokulto pasireiškimu ir kad
lietuviai stabų pavidalo dievų nežinojo, neabejojame, jog jos yra
kilusios iš krikščionybės įtakos, nors, gal, kartais ir susijusios
su ne visiškai krikščionišku tam tikrų medžių garbinimu.
-
|
|
Juociūnų
apylinkės |
Kremalos
apylinkės |
-
Bibliografija
1) M. Brensztejn. Krzyże i kapliczki
żmudzkie. Materyały do sztuk ludowej na Litwie. Z 64 tablicami W
Krakowie, 1906. Nakładem Akademii Urniejętności.
2) Lietuvių kryžiai. Surinko Ant. Jaroševičius, įžangą paraše
d-ras J. Basanavičius. Vilnius, 1912. Lietuvių Dailės Draugijos
leidinys.
3) W Szukiewicz. Krzyże zdobne w gubernji Wilenskiej. Žurnale
Wisła", 1903. m., XVII. tomas.
4) Krzyże na Litwie. Rys. Fr Krzywda - Polkowski. Kraków, 1909. Wyd.
Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana".
5) B. Ginet - Pilsudzki. Les croix lithuaniennes. Extrait des archives
suisses des traditions populaires. T. XX. 1916.
6) Krzyźe i kapliczki przydrožne. Bibljoteka Orlego Lotu" Nr.
3. Kraków. 1922.
7) J. Perkowski. O króyzach i kapliczkach przydrożnych żmudzkich i
polskich. Dzień Kowieński". 1929 m., 130.-147. Nr. Nr.
Išnašos ir prierašai:
- 113 M. Brenšteinas, k. c. a.
- 114 Kiek p. J. Garalevičiaus pasakojimas yra
teisingas, kitais šaltiniais patikrinti man neteko.
- 115 Ig. Končius, k. c. a.
- 116 Dr. J. Basanavičius, Lietuvių kryžiai
archajologijos šviesoj. 19. - 20. pusl.
|