Nė viena mūsų liaudies meno šaka
nėra taip paplitusi po visą Lietuvą, kaip mediniai kryžiai.
Devynioliktojo amžiaus pirmą pusę tų kryžių žemaičiuose tiek
daug buvo, jog tarpas nuo vienas kito nebuvo didesnis, kaip kelios
dešimtys metrų81). Jei kitose Lietuvos dalyse ir buvo jų
bent kiek mažiau, tai vis dėlto, kaip teisingai pastebėjo V.
Šukevičius82), jų paplitimo sritis sutampa su
Lietuvos etnografine siena. Mūsų medinių kryžių gausingumą
pastebėjo ir svetimšaliai; Lietuvą jie šiuo atveju pavadino ypatinga
kryžių šalimi", šventa Dievo žeme". Jau iš senų
laikų kryžiais labiau visi domėjosi,
negu kuria nors kita mūsų liaudies meno šaka. Juos aprašinėjo,
piešė ir reprodukavo iliustruotuose žurnaluose, net apie mūsų
kryžius yra parašytos atskiros studijos83).
Nekristų mūsų mediniai kryžiai taip
į akis svetimšaliams, neverstų domėtis ir taip gražia vadinti
Lietuvą, jei jie, tie mūsų mediniai kryžiai, tebūtų tik paprastos
krikščioniško kryžiaus formos. Visos domėjimosi priežastys glūdi
mūsų medinių kryžių be galo turtingose ypatingose meninėse formose
ir nepaprasto originališkumo garsėjime, kuris ne kartą ir ne vienam
gali priminti net tolimųjų rytų architektūrines formas, arba,
apskritai, kažin ką nepaprastą, kur kitur už Lietuvos sienų
nematytą. Dar ryškiau kalbant, mūsų mediniai kryžiai yra turtingi
be galo savotiška menine gražbilyste, vaizdžiai kalbančia apie
lietuvių
tautos gilią praeitį, tos praeities kultą ir su juo susijusį
vidujinį pasipasakojimą. Tas pasipasakojimas yra toks slėpiningas ir
didelis, kaip buvusios Lietuvos girios, išugdžiusios lietuvio sielą.
Reikia tik arčiau
pažinti juos, ištirti jų formas ir simboliką - tuoj mūsų galvoj
gimsta mistiški vaizdai, iš kurių, kaip iš didžiulės atskleistos
knygos, galime skaityti lietuvio sielos gyvenimą, su visomis jos
kančiomis, troškimais ir idealais. Šį mūsų kryžių
mistišką grožį, paslėptą už jų realaus grožio, ypač žemaičių
senų kapų kryžiuose, ryškiai mums parodė M. K. Čiurlionis savo
tapybiniuose kūriniuose - Žemaičių kapinės", Žemaičių
kryžiai", Saulėlydis". Atsidūręs tarp tų žemaičių
kryžių, Čiurlionis jautėsi esąs lyg kažkokiame žilosios senovės
pasakingame pasaulyj; o jis pats, turėdamas mistiko sielą, lengvai
sugebėjo visą tą išpasakoti savo paveiksluose. Iš tikrųjų, mūsų
kryžiai yra vienas iš didžiausių ir paslaptingiau šių mūsų
tautinės kultūros ir meno turtų. Ar mes juos imsime etnografiniu, ar
kulto, ar psichologijos atžvilgiu, visada jie lieka giliausias,
neišsemiamas ir tyriausias šaltinis lietuvio sielai pažinti.
Kiekvienu atžvilgiu kalbėdami apie mūsų kryžius, galime tiek daug
pasakyti apie lietuvių tautą, kiek daug ji įdėjo savo į jų
turinį. Todėl kryžiai pirmiausia ir krito į akį lietuvių tautos
būties tyrinėtojams, nors jie ir buvo įvairių tautų - lenkai,
rusai, vokiečiai... Visi tie tyrinėtojai, kaip minėjome,
aprašinėjo, piešė ir fotografavo kryžius, tyrė jų statymo
papročius, rinko padavimus. Net savo paveikslų kompozicijoms temas dailininkai ėmė ir tebeima iš lietuviškų kryžių, pav.,
S. Vitkevičius - ..Procesija žemaičiuos"; K. Stabrauskis
sukūrė visą ciklą - Audrą". Tačiau kryžių tyrinėtojai
mažai dar tėra gvildenę mūsų kryžius jų kilmės bei meninių
formų išrutulos atžvilgiais.
Kryžių
tyrinėjimai kilmės ir meninių formų išrutulos atžvilgiais
Pirmas, kuris šiais pastaraisiais
atžvilgiais metė minčių žiupsnelį, yra jau minėtasis V.
Šukevičius. Nors ir perdaug kukliai prisipažinęs, kad nesąs
kompetentingas meno srityj", tačiau jis objektingai, gražiai ir
giliai pasisakė, ką rutulos atžvilgiais meniško radęs
0lietuvių kryžiuose.-Gražintas kryžius šiose apylinkėse (Lydos
apskrityj) yra neabejotinas lietuvių liaudies dvasinės kūrybos
reiškinys, yra paminklas, turįs ryškius tradiciniai išlaikomo
liaudies grožio supratimo ir atvaizdavimo bruožus, yra vienintelis
išsilikęs liaudies senovinės aukštos kultūros pėdsakas, kuris nors
laiko ir svetimų įtakų labai perdirbtais trupinėliais tereiškiasi,
tačiau įgalina mus pažinti visą pirmykštį charakterį, kaip
gintare suakmenėjusios vabzdžių liekanos"84). Kadangi
V. Šukevičius šį savo rašinį apie lietuvių kryžius rašė
lenkiškai ir skyrė jį. lenkams, tai jis vienoje to rašinio vietoje
sako: Kad nebūčiau įtartas perdėjimu, paduodu čia žiupsnelį
originalės lietuvių liaudies meniškos kūrybos pavyzdžių85).
0 tie pavyzdžiai ir yra jo surinktieji lietuvių kryžių piešiniai.
Tų kryžių, į kuriuos. pasak jo, dirbdamas kaimo menininkas"
įdeda visą savo sugebėjimą, gilaus tikėjimo įkvėpimą ir savo
paprastą, bet originalų grožio pajautimą įkūnija į šį veikalą
,.swych myśli przędzę i swych uczuć kwiaty"86).
Taip gražiai apibūdinus lietuvių
liaudies kryžių meninę reikšmę. V. Šukevičiui plačiau kalbėti
apie juos nebeteko, nes jis šiam savo darbui teturėjo tik vieno
Lietuvos kampelio kryžius; pasakysime, tik tam
kampeliui charakteringus ir, palyginti, neturtingus meninių formų
įvairumu, kurio tiek daug randame kitose Lietuvos dalyse. Tačiau šis
V. Šukevičiaus bendras įvertinimas turi tiek daug pagrindo, jog su
panašiais mūsų kryžių įvertinimais mes susidursime labai dažnai!
Pavyzdžiui, kai 1925. m. Monzos tarptautinėje dekoratyvio meno
parodoje buvo išstatytos lietuviškų kryžių padidintos fotografinės
nuotraukos, tai vienas italų meno žinovas, Luigi Caglio87),
juos įvertino kaip pirmapradžius, instinktyviškus kūrinius,
kurių gaiviąja srove, trykštančia iš tamsiųjų ir nuoširdžiųjų
liaudies genialumo gelmių, malonu pasidžiaugti"; toliau tas pats
italas sako, kad jie, mūsų mediniai kryžiai, savo sudėtiniu, lyg
esminiu, pradu yra tipingiausias liaudies meno reiškinys Europoje''.
Panašius į ką tik pacituotus V.
Šukevičiaus ir Luigi Caglio mūsu kryžių įvertinimus aptinkame ir
kitų svetimšalių raštuose, kurie šokiu ar tokiu atveju mūsų
kryžius paliečia. Surinkti čia tuos visus įvertinimus nėra mūsų
tiesioginis uždavinys ir tas darbas be reikalo išplėstų mūsų
rašinį. Mes nė kiek neabejojame, kad šie entuziastingi įvertinimai
yra objektingi; o tas mums sako, jog mūsų kryžiai turi
reikšmės ne vienai lietuvių kultūrai bei liaudies menui. Tačiau
šie įvertinimai atrodo problematiški. Bendri posakiai gražiai
skamba, bet mažai teduoda konkrečiam įvertinimui davinių. Prie tokio
gi konkretaus įvertinimo prieisime, tik iš pagrindų ištyrę mūsų
kryžių kilmę ir formas. Pradėsime nuo kryžių kilmės.
Kryžių
kilmė ir plėtojimasis
Jeigu kryžius nebūtų reikšmingiausias
krikščionybės simbolis, tai, matydami mūsų medinių kryžių
nepaprastą savitumą, turėtumėm kartu su Luigi Caglio laikyti
juos pirmapradžiais, instinktyviškais mūsų liaudies meno
objektais. Bet pirmapradžiai reiškiniai tegalėjo reikštis
lietuviuose jiems esant dar stabmeldžiais. Lietuvių stabmeldystės
pradai, kaip žinome iš mūsų praeities ir krikščionybės istorijos,
nesiderina į krikščionybės pradus. Kaipgi tas galėtų būti
suderinamas lietuviškuose kryžiuose? Vadinas, išeina, kad mūsų
kryžiai turi būti krikščionybės padarinys. Tačiau taip iš tikrųjų nėra. Lietuvos senosios kultūros garbei beveik visi
žymesnieji mūsų kryžių tyrinėtojai kilmės klausimu, nors ir
eidami prie jo išsprendimo ne vienokiais keliais, tačiau prieina
vieną nuomonę: kryžiai yra senosios lietuvių kultūros padarinys. Ir
čia V. Šukevičiui tenka pirmenybė. Būdamas giliai tikįs
krikščionis, jis šį klausimą liečia labai atsargiai, vienok
susilaikyti nuo objektingų išvadų negali. Jis mano, statyti kryžius
lietuvį vertęs grynas tvirtas tikėjimas, bet nepasako, kuris -
krikščioniškasis ar senoviškasis stabmeldiškas. Tą nutylėdamas,
jis vis dėlto linksta i antrąjį, kryžių kilmę kildina iš daug
ankstybesnio laikotarpio, negu krikščionybės Lietuvoje plitimas. Kurios
įtakos, kurios aplinkybės vertė kryžius šioje šalyje statyti -
sako V. Šukevičius. - į šį klausimą tuo tarpu atsakyti negalime.
To klausimo atsakymo ieškodami, turėtumėm grįžti daugelį amžių
atgal, ištirti visas tas sąlygas, kurios per ilgą istorinį
laikotarpį lydėjo lietuvių kultūrinį augimą, įsigilinti į
lietuvio sielą .. . Klausimas svarbus, gal būt, turįs daug didesnės
reikšmės, negu mums tai iš pirmo pažiūrėjimo rodosi"88).
Baigdamas savo rašinį, jis tuos kryžius jau laiko lietuvių
savarankiškos ir savotiškos kultūros liekanomis; tą savo tvirtinimą
jis įrodo analizuodamas kryžių papuošimo elementus ir juos
lygindamas su priešistorinės gadynės lietuvių keramikos ornamentika.
Iš to mums tenka spręsti, kad asmeniškai V. Šukevičius buvo daug
gilesnės nuomonės apie lietuvių kryžių kilmę, negu jis drįso
viešai savo rašiny skelbti.
Kitas lietuvių kryžių tyrinėtojas, M.
Brenšteinas89), sekdamas krikščionybės Lietuvoj įvedimo
istoriją ir krikščionybės kai kuriomis išorinėmis žymėmis
taikymosi prie stabmeldybės papročių ir tradicijų faktus, daro
išvadą, kad mūsų kryžiai yra kilę iš senovės lietuvių
stabmeldybės papročio statyti stabus90). Teoretiniais
samprotavimais atsirėmęs beveik į teisingą pagrindą, M.
Brenšteinas klysta, lietuviško stogastulpinio kryžiaus formą
išvesdamas iš stogelio konstrukcijos, kilusios iš to stulpo
užbaigimo kryžma. To, kaip žemiau pamatysime, jokiu būdu negalėjo
būti, jei kryžiaus kilmę vesti iš antkapinių stulpų, kaip
teisingai vėliau yra padaręs d-ras J. Basanavičius savo studijoj Lietuvių
kryžiai archeologijos šviesoje"91) ir kaip šiandien
tą patvirtina kryžių pavyzdžių surinktoji medžiaga.
D-ras J. Basanavičius, remdamasis
archeologiniais daviniais ir vesdamas analogiją tarp kitų tautų
panašių reiškinių, išveda mūsų kryžių kilmę iš lietuvių
tautos tikėjimo į žmogaus vėlės nemirtingumą ir
iš to kilusio aukštai ištobulinto senovės lietuvių nekrokulto ir su
juo susijusio papročio statyti antkapinius stulpus - kapų ženklus.
Nesutikdami su d-ro J. Basanavičiaus šio klausimo pirmosios dalies
išvadomis, kur kalbama, kad ant karžygių ir didžiūnų kapų buvo
statomos stovylos (tą mes plačiau panagrinėsime kalbėdami apie
liaudies skulptūros kilmę), visiškai pritariame jo antrajai išvadai,
kur kalbama apie statymą medinių stulpų, iš kurių vėliau ir
išaugo įvairios tų mūsų stogastulpinių kryžių formos. Gaila, kad
d-ras J. Basanavičius tą išvadą priėjo ne visai tiesioginiu keliu
ir kartais vartojo nesutinkančius su formų plėtojimusi aiškinimus.
Šias jo rašinio vietas mes čia pacituosime.
... Kapų paminklai, be abejo, turėjo
būti labai įvairūs, maži ir taip pat daugiausiai mediniai. Rodos,
tokių paminklų statymo tiesių liudijimų stinga, bet kad ant kapų
paminklai buvo statomi, galima numanyti iš tūlų versmių, kada jau
krikščionystė buvo įvesta Prūsuose. Zambijus vyskupas Mykolas 1426.
m. buvo apskelbęs paliepimus: Articuli abiciendi",
kuriuose, tarp kitų, randame uždrausta, ut nullam crucem circa
sepulchra mortuorum locent et ut quilibet iam positas abscindant, sub
pena III. marc. medietas ecclesiae et alia medietas judici". Kad
tada katalikų vyskupas neturėjo teisės drausti statyti
katalikiškos formos kryžių ant kapų, kaip buvo visur statoma,
negalima abejoti, o jei draudė ir net būtų įsakęs naikinti, tai
tokie paminklai, nors kryžiais" vadinami, turėjo būti tokio
pavidalo, kokio bažnycia
nepripažino, vadinasi pagoniški".
Kaip atrodė tie vyskupo persekiojamieji
paminklai, mes, rodos, nežinome, bet kokie jie galėjo būti, šitam
klausimui paaiškinti mums medžiagos dar ir šiandieną nestinga.
Prūsų lietuviuose protestantuose, kur
yra daug likę seniausiose formose nekrokulto, randame ypatingos
rūšies kapų paminklų, kurie neturi savyje jokių krikščionystės
žymių ir kokių Didžioje Lietuvoje, lietuviuose katalikuose, kiek
žinoma, jau nebėra"92).
Kitu būdu nagrinėti mūsų kryžių
prototipų d-ras J. Basanavičius negalėjo, nes nei dailininko A.
Jaroševičiaus patiektieji piešiniai nei M. Brenšteino anksčiau
paskelbtoji medžiaga neturėjo atitinkamų
pavyzdžių. Bet šiandieną dail. A. Varno lietuvių kryžių
fotografinių nuotraukų, kurių yra apie du tūkstančius įvairiausių
pavyzdžių ir daugybės kitų dailininkų, ypač K. Šimonies mūsų
kryžių piešinių, esamų Čiurlionio galerijos rinkiniuose, dėka
kryžių prototipų ir plėtojimosi raidą galime vesti be jokio
abejojimo ir ieškojimų atitinkamų analogijų kitose tautose. 0 jei
tą analogiją kartais ir pravesime, tai ji įgalins ne manyti, kad taip
lietuviuose galėjo būti", bet tik sustiprins mūsų to
klausimo medžiagos tikrumą. Tarp dail. K. Šimonies kryžių
piešinių matėme neabejojamą antkapinį stulpą iš Traupio kapų.
Vilkmergės apskr. Tai savotiškos formos apvalus, aptašytas stulpas,
kur nematyti jokių likučių, kalbančių už tai, kad čia galėjo
būti kryžmos bei koplytėlės. Tik to stulpo viršūnėje matyti
krikščionybės simbolis - mažas kryželis, apipintas saulės ir
mėnulio formomis, vadinas, senovės
lietuvių kulto simboliais. Tokį stulpą vargu ar galėjo kunigas
šventinti. nes jis visai gali prilygti tiems kryžiams, apie kuriuos kalbėjo Sambijos vyskupas savo Articuli
abiciendi.
Tiesa, tai yra vienintelis iki šiol mums
žinomas tokio antkapinio stulpo pavyzdys, bet jis ryškus, jog
galėtumėm spėti jį esant mūsų stogastulpinių kryžių prototipu.
Deja, mums nežinoma jo medžiagos rūšis ir kuriame kapo gale jis
stovėjo, todėl negalime patikrinti ar jis, kaip d-ras J. Basanavičius
kalba apie Klaipėdos krašto stulpus. buvo pastatytas nekaip
krikščionių - ties numirėlio galva, bet kapo kojūgalyje, kad,
vėlėms iš kapų keliant, būtų smagiau už jų nusitverti ir
atsikelti"; vyrams jie iš ąžuolo, o moterims iš liepos ar
eglės buvo daromi93. Kad jis yra antkapinis stulpas, o ne
kryžius tikra to žodžio prasme. patvirtina dar iki šiol kitų tautų
vartojami tokie pat paminklai. Pavyzdžiui, Kostromos gubernijos rytų
šiaurės dalyj, apgyventoj suomių genties Čud", nors ir
asimiliuotos slavų giminių - rusų, mes ir šiandieną ant kapų (pav.
Staryj Georgij sodžiaus, Saligaličio apskr.), matome antkapinius
stulpus94), savo forma labai primenančius mūsų minėtą
antkapinį stulpą. Ne kiek tesiskiria ir suomių bei vengrų kapų
panašūs stulpai95), ligi šiol ten vartojami.
Iš tokio antkapinio stulpo galime
išvesti tolimesnę mūsų stogastulpinių kryžių formos plėtojimosi
raidą. Tik, kaip jau esam minėję, ne tokiu būdu, kaip daro M.
Brenšteinas96) ir d-ras J. Basanavičius, kuris teisingai
sakydamas, kad: seniausios formos kapų paminklas - stulpas, be
abejo, davė pradžią visiems tiems labiau komplikuotos struktūros
paminklams"97), vis dėlto klaidingai nustato stogelio
išsiplėtojimą. Apie tai jis sako: Viršuje stulpo dvi lenteli
žemyn iš šalių prikabę, mes pirmučiausia gauname prastą paminklą
su stogeliu; prikalant jas (lenteles) iš keturių šonų, galima
padaryti keturkampį stogelį, padidinant stogelio kampų skaičių - darant jų 6, 8, 10 ir t. t., galima
tą stogelį beveik apskritu paversti"98). Kuriuo
būdu iš šitų stulpų su keturkampiais, šešiakampiais ir t. t.
stogeliais galėjo atsirasti nišės ir koplytėlės - Brenšteino ir
Joreševičiaus piešiniai - sako toliau d-ras J. Basanavičius, - duoda
užtektinai medžiagos klausimai paaiškinti. Pirmiausia, regis,
pradėti dabinti stulpo pastogėje šonai įvairiais ornamentais; iš
tų ornamentų ilgainiui pradėti daryti įvairių formų pilioriai ir
sienos pačioms koplytėlėms..."99). Mūsų
turimoji šiandien tuo klausimu medžiaga rodo visai kitą tolimesnio
antkapinio stulpo augimo į stogastulpinę formą raidą. Senesnieji
pavyzdžiai mums rodo, kad ilgainiui keturšonis antkapinis stulpas
virto koplytėlės pobūdžio stulpu, jo viršuje iš vieno, trijų arba
net gi ir keturių šonų iškapojus nišas, o pačią stulpo viršūnę
užbaigus piramidės forma. Kai stulpas buvo vartojamas apvalus, tai
jame iškapotoji nišė buvo padengiama apvaliu stogeliu. Tokiems
stulpams koplytėlėms reikėdavo vartoti storą medį. Kol Lietuvoje
tokių medžių buvo užtektinai, tai taip ir buvo daroma. Medžiagai
pabrangus ir susmulkėjus, pradėjo daryti konstrukcinės formos
koplytėles, kurios vėliau virto dviejų ir net trijų aukštų.
Dėl konstrukcinės formos koplytėlės
išrutulos greičiausiai galime labiau sutikti su d-ru J. Basanavičium,
sakančiu, kad pirmiausiai, regis, pradėti dabinti stulpo pastogėje
šonai įvairiais ornamentais, iš tų ornamentų ilgainiui pradėta
daryti įvairių formų pilioriai ir sienos pačioms
koplytėlėms", negu su M. Brenšteinu, manančiu, kad iš
kryžmiškos stulpo užbaigos perdengimo stogeliu susidarė koplytėlė.
Nors d-ras J. Basanavičius savo prileidimo, kad stulpo pastogės buvo
dabinamos pirmiausia ornamentais, nieku neparemia, bet mes manome,
jog jis čia nesuklydo, nes tų ornamentų kilmę esame linkę kildinti
iš nekrokulto.
Suomių profesorių ekskursijai 1927. m.
lankant M. K. Čiurlionio galeriją ir joje esančią lietuvių
kryžių padidintų fotografinių nuotraukų salę, vienas iš tų
profesorių papasakojo, kad panašių stogastulpių dar retkarčiais
pasitaiko ir Suomijoj ir tas šoninis ornamentas turi eglutės -
laiptelių formą, kad vėlei lengviau būtų įkopti į pastogę,
kurioj ji kurį laiką po žmogaus mirties dar ten pagyvenanti. Ne
viename
mūsų senesniame stogastulpiniame kryžiuje matome panašių ornamentų
- eglučių, kuriuos galime laikyti minėtais laipteliais; gal čia
analogija su Suomijos kapų stulpais pilnai tinka. Jei taip yra, tai
koplytėlės kilmė, anaiptol, nėra surišta su vėlybesniu papročiu
statyti šventųjų statulėles, o yra laikinoji vėlės vieta -
būstas. Todėl gretinti mūsų koplytėlių kilmes su senovės tautų
koplytėlių kilme, kaip daro
d-ras J. Basanavičius, negalima. Koplytėlėse šventųjų
statulėlės, greičiausiai buvo statomos norint paslėpti (užmaskuoti)
nekrokulto liekanas, su kuriomis dvasininkai, tur būt, nekartą kovojo.
Kovojo tol, kol tie mūsų stogastulpiai neįgijo koplytėlės tikra
žodžio prasme formos ir nevirto kryžmiškais kryžiais. Tas, mūsų
nuomone, galėjo įvykti XVII. amžiaus gale arba XVIII. amžiaus
pradžioje, kada, kaip pamatysime, dvasininkai pradėjo kovoti su šventųjų statulėlių statymu
stogastulpiuose bei koplytstulpiuose.
Tolimesnis tų koplytėlių išaugimas į
du, tris aukštus, jau buvo, kaip teisingai pastebi ir d-ras J.
Basanavičius, susijęs su skulptūros - šventųjų statulėlių
paplitimu. Dailininkas, norėdamas prie stulpo kuo daugiau sutalpinti
šventųjų", ėmė statyti aukštais koplytėles vienas ties
kitomis; tuo būdu atsirado stulpai su dviem ir trimis koplytėlių
aukštais. Negana to, pradėti dar patys aukštai perdalyti į atskiras
kamaraites, kad kiekvieną šventąjį" skyrium pastatytų"100).
Stulpo stogeliu perdengimas ir vėlesnis pastogės išplėtimas į
koplytėlę ėjo konstrukciniu keliu, nieko bendro neturinčiu su M.
Brenšteino manomu ornamentu ilgainiui pradėta daryti įvairiu formų
pilioriai ir sienos pačioms koplytėlėms", negu su M. Brenšteino
manomu stulpo kryžmišku baigimu. Kad tas tiesa, mus puikiausiai
įtikina daugelių koplytėlių konstrukcijos, kurių M. Brenšteinui,
gal būt, neteko aptikti ar įžiūrėti.
Viską, kas buvo aukščiau pasakyta,
suglaudę, matome, kad mūsų stogastulpiniai kryžiai turi labai gilią
savo praeitį. Kilę iš lietuvių nekrokulto, jie krikščioniškųjų
kryžių pobūdį įgijo greičiausiai tik XVII amžiaus gale arba
XVIII. amžiaus pradžioj.
Pagražinimo
elementai ir ornamentas
Mūsų stogastulpinių kryžių senovės
kilmę liudija, kaip teisingai pastebi V. Šukevičius ir d-ras J.
Basanavičius, ir pagražinimo elementai bei ornamentas. Kitaip ir būti
negalėjo. Stabmeldysts tradicijos, derinamos į krikščionybės
tradicijas, aišku, turėjo savo atspindį ir kryžių elementuose. Ir
tikrai, matysime, kad mūsų kryžiuose vartojami gilios senovės
lietuviški elementai greta su krikščioniškaisiais.
Imdami jau duotojo antkapinio stulpo
formą, matome, kad tai nėra paprastas apvalus medis, bet tam tikra
forma ištašytas. Forma gana prašmatni ir, gal, bent kiek primenanti
baroko, kaip tas matyti iš Traupio kapų antkapinio stulpo pavyzdžio,
kuris, be to, labai yra panašus į rusų antkapinių stulpų formą.
Perėję prie stogastulpinių ir koplytinių bei kryžmiškų kryžių,
matome jų formų įvairių įvairiausių variacijų. Jau šis reiškinys
leidžia mums manyti, kad tie pagražinimo elementai nėra tik sausi"
nekrokulto ženklai, bet juose spindi ir gilus liaudies grožio
pajautimas. Apie tai kalba kiekviena nauja išpiaustymo forma,
kiekvienas tų formų tarpusavis santykiavimas. Bet ryškesne toji forma
virsta, kai pereiname prie stogelių formos, prie pastogės ornamentinio
pagražinimo, prie koplytėlių formos.
Čia jau kalba iš abstraktiškai estetinės virsta architektūriškai
skulptūrine bei siluetine. Plačiau jų mes čia neliesime: tą
padarysime ir apibūdinsime, skirstydami tuos mūsų kryžius tam
tikrais tipais, nes tai
pagrindinės kryžių formos. Todėl čia išskirsime ir paliesime tik
ornamentų elementus.
Jau V. Šukevičius ir d-ras J.
Basanavičius tų ornamentų elementus padalijo į dvi pagrindines
grupes: I. kilusius iš lietuvių žiloje senovėje vartotų įvairių
raštų ir II. iš krikščioniškos simbolikos religinio
pobūdžio. Pirmos grupės ornamentas, savaime aišku, yra senesnis už
antrosios. Galima čia pridėti, kad pirmasis išaugo iš pačios
tautos, antrasis yra krikščionybės atneštas ir iš pradžių mūsų
liaudies priimtas kaip tam tikras kompromisas. Todėl pirmosios grupės
ornamentuose matome daug didesnį motyvų įvairumą. Čia, - sako V.
Šukevičius, - dailininkas" taikė viską, ką jam jo meninis
pajautimas liepė, derindamas turtingas pagražinimo kombinacijas,
kartais netvarkingas, bet kartais visai sumaningas su tam tikru
pamėgimu. Motyvus pirmiausia jis ėmė iš artimiausios aplinkos, iš
gamtos, visuomet turinčios neišsemiamus menininkams turtus. Tačiau
daug yra ir tokių ornamentų, kurie neatrodo kilę iš šių dienų
žmogaus minties, nes tie ornamentai labai primena piešinius,
aptinkamus priešistorinių laikų molio ir žalvario dirbinius."101).
Kaip tokios kilmės, savaime aišku, tas ornamentas yra grynai geometrinis ir jį suskirstyti galime į: eglutes,
kriputes, dantukus, langučius, ratelius, pusračius arba lankelius,
riestinius, virvutes, pynutes. Be to, yra vartojamas augalų ornamentas:
rozečių, gėlių; gyvių: žalčio, paukščio, pelikano; dangaus
kūnų: saulės, mėnulio, žvaigždžių.
Krikščioniškos kilmės ornamentu
turime laikyti: spindulius, nimbus, Dievo Apvaizdos akį, Kristaus
kankinimo įrankius, angelų galveles, pelikaną, kieliką,
monstranciją. Taigi, matome, ornamento elementų mūsų kryžiams puošti vartojama nemaža. O dar atsiminę, jog
kai kurie iš tų elementų labai daug vartojami, mes suprasime, kad yra
mūsų kryžių, kurie ornamentinio papuošimo atžvilgiu virsta tiesiog
nepaprasto grožio mezginiais. Jeigu mūsų kaimo dailininką,
ieškantį įvairių pagrindinių kryžių formų, rodos, niekas
nevaržė, o jis vadavosi fantazijos lakumu, tai ornamento atžvilgiu,
kaip sako V. Šukevičius, jis turėjo dar platesnę dirvą ir
tuose savo veikaluose jis įkūnydavo viską, ką jautė, ką pamilo,
ką jam iš senų laikų tradicija paliko102).
I
dalies išnašos ir prierašai
81 Ks. A. Jucewicz. Charakterystyka Żmudzi.
Wilno. 1840. 4. pusl.
82 W. Szukiewicz. Krzyże zdobne w gubernji
Wileńskiej. Wisła, 1903. r., tom XVII., 700. pusl.
83 Dail. A. Varno žiniomis, Paryžiaus
Institut dArt et dArchéologie keli studentai, 1926. - 27.,
disertacijoms buvo paėmę temas apie lietuviškus medinius
kryžius.
84 W. Szukiewicz, k. c. a.
85 Ibid.
86 Ibid.
87 Savo straipsny Alla Biennale di Monza,
kurio lietuvišką vertimą esame gavę iš dail. A. Varno. Be to,
dail. A. Varnasyra surinkęs iš įvairių Italijos žymesnių
meno istorininkų entuziastingiausių lietuvių medinių kryžių
apibūdinimų.
88 W. Szukiewicz, k. c. a.
89 Michał Brensztejn. Krzyże i kapliczki
żmudzkie. Materiały do sztuki ludowej na Litwie. W Krakowie.
1906. Nakł. Akademii Umiejętności.
90 Žodžio stabas čia neturime
suprasti idolo prasme. Apie tai plačiau žiūr.skyriuje Skulptūra
- mūsų drožtinių statulėlių kilmė.
91 J. Basanavičius. Lietuvių kryžiai
archajologijos šviesoje. Lietuvių Kryžiai. Lietuvių dailės
draugijos leidinys. Vilniuj. 1912.
92 Ibid.15. pusl.
93 Ibid.
94Žiūr.: B. I. Dūnaev. Derevianoje
zodčestvo severo - vostoka Kostromskoi gūbernii. Moskva. 1915.
95 Žiūr.: Peasant art in Austria and
Hungary. The Studio Ltd. MCMXI.
96 M. Brenšteinas, k. c. a. 9. pusl.
97 J. Basanavičius, k. c. a., 17. pusl.
98 Ibid., 18. pusl.
99 Ibid.
100 Ibid.,19. pusl.
101 V. Šukevičius, k. c. a.,
102 Ibid.
II
dalis
Virtuali
ekspozicija Kryžiai. Parengta pagal Pauliaus Galaunės
knygoje Lietuvių liaudies menas (Kaunas, 1930) publikuojamus kryžių
tipizacijos pavyzdžius:
I dalis (1-16 pieš.); II
dalis (17-33 pieš.); III
dalis (34-45 pieš.)