- SENOSIOS LIETUVIŲ SKULPTŪROS,
KRYŽIŲ IR KOPLYTĖLIŲ IKONOGRAFIJA
-
- Vacio Miliaus straipsnio Lietuvių
etnografinė ikonografija. Šaltiniai, publikacijos, tyrinėjimai,
poreikiai, išspausdinto leidinyje Etnologiniai tyrinėjimai
Lietuvoje. 1992, 1993, 1995 m.
- Konferencijų medžiaga
fragmentai
-
- Lietuvių
etnografinės ikonografijos raida susideda iš trijų laikotarpių:
- 1. XIX a. ir XX a. pradžia (iki 1918 m.);
2. Nepriklausomos Lietuvos laikotarpis;
3. XX a. antroji pusė.
- Pirmasis iškilus lietuvių etnografinės ikonografijos kūrėjas
buvo Eduardas Gizevijus (1798-1880). Apie tai, kad jis kiek daugiau
dėmesio būtų skyręs mūsų nagrinėjamai temai, nėra
išaiškinta.
- Iš XIX a. antrosios pusės minėtini du nedideli spalvotų
piešinių rinkinėliai: vienas jų laikomas Vilniaus universiteto
bibliotekos Rankraščių skyriuje (VUB RS, f. 78), kitas - 9 kaimo
architektūros ir gyventojų tipų piešiniai iš įvairių Lietuvos
vietų, antrajame - dailininko Alfredo Römerio 1861-1875 metų
piešinių albumas su sakralinės architektūros, kryžių ir
moterų aprangos vaizdais.
- Tuo laikotarpiu mokslo ir populiariuose leidiniuose pradėta
skelbti etnografinių dalykų piešinius ir nuotraukas. Römeris Varšuvoje
leistame žurnale Tygodnik Illustrowany paskelbė 3 kryžių
ir 5 moterų aprangos piešinius (A. Römer. Ubiory włościan i
kryże na Žmudzi / Tygodnik Illustrowany. Warszawa, 1860,
Nr. 40, s.-364-365). Piešta Rytų Lietuvoje, nors parašyta
Žemaitija, matyt, dėl to, kad Zarasų apskritis anuo metu
priklausė Žemaičių vyskupijai. Tilžės mokytojas Aleksandras
Kuršaitis lietuvių literatūros draugijos leistuose Pranešimuose
(Mitteilungen) 1886 m. su komentarais paskelbė 7 antkapinių
profiliuotų lentų (krikštų) ir 2 stogo lėkių piešinius (A.
Kurschat. Zur beigegebenen Litographie, Mitteilungen der
Litauischen, Literarischen gesellschaft heidelberg. 1886, Heft
11, S. 382).
- Nors ir anksčiau pasirodydavo lietuvių kryžių piešinių,
tačiau nuo XX a. pradžios iki šiol tčęsiasi jų piešinių bei
nuotraukų publikavimas. Vienu jų populiarintoju buvo iš Telšių
kilęs kultūros istorikas Michailas Brenšteinas. 1906 m. su
nedideliu tekstu jis paskelbė 90 stogastulpių, koplytstulpių,
koplytėlių ir kryžių nuotraukų (M. Brensztejn. Kryże i
kapliczkie: materyaly do sztuki ludowej na Litwie. Kraków, 1906,
16 s.: 64 tab. ill; taip pat: Meteryaly
antropologiczno-archeologiczne i etnograficzne. Kraków, 1907, t.
9, dz. 2, s. 3-16: 64 tab. ill.). Piešiniai - autoriaus, nuotraukos
- L. Andžejevskio, A. Jačinovskio, K. Moncevičuvnos, P. Mašioto,
J. Žiogo. Daugiausia parodyti šiaurės Žemaitijos paminklai,
keletas - iš Trakų apskrities. Po poros metų M. Brenšteinas vėl
paskelbė 7 J. Žiogo nuotraukas iš Zarasų apskrities su pastaba,
kad jos dar niekur neskelbtos (M. Brensztejn. Krzyże litewskie,
Świat. Warszawa, 1908, t. 5, Nr. 8, s. 7).
- Rokiškio grafo Pšezdzeckio užsakymu dailininkas Francišekas
Kšivda-Polkovskis 1908 m. anuometinėse Zarasų ir Ukmergės
apskrityse spalvomis ir vienas spalva piešė stogastulpius ir
kryžius. Kitais metais jie buvo paskelbti Krokuvoje: 13 lapų
pavaizduota 28 paminklai (Krzyże na Litwie, Rysował dla j. hr.
Przezdzieckiego z rakiszek, Franciczek-Krzywda Polkowski latem r.
1908, materialy: Wydawnistwo Towarzystwa Polska Sztuka Stasowana
w Krakowie. Kraków, 1909, Zeszyt, 12, 16 s.).
- 1904-1911 metais piešimo mokytojas dailininkas Antanas
Jaroševičius (1870-1956) anuometinėse Šiaulių, Panevėžio
apskrityse ir dalyje Vilniaus gubernijos piešė medžio kryžius,
stogastulpius, koplytstulpius. 1910 m. IV lietuvių dailės parodoje
jis eksponavo 30 lakštų, o 1911 m. V parodoje - 48 lakštus
kryžių piešinių (IV vyko Vilniuje, V - Vilniuje ir Kaune). (
)
- Po V parodos Lietuvių liaudies draugija pasiūlė Jaroševičiui
išleisti tuos piešinius. tai buvo įgyvendinta 1912 m.
išleidžiant reprezentacinį albumą su 79 lapais kryžių,
stogastulpių ir koplytstulpių piešinių (Lietuvių kryžiai -
Croix lituaniennes. Surinko Antanas Jaroševičius, įžangą
parašė J. Basanavičius, vinjetes piešė A. Žmuidzinavičius,
Vilnius, Vilnius, 1912, 36 p.: 79 lapai iliustr.). Dažname lape
pavaizduota po 2 objektus, taigi jų žymiai daugiau negu lapų. J.
Basanavičius parašė įvadą, kuriame buvo sukurta pagoniškoji
lietuvių kryžių kilmės teorija. Tekstas ir kryžių metrikai
paskelbti lietuvių ir prancūzų kalbomis. Kadangi A.
Jaroševičiui labiausiai rūpėjo puošyba, o ją tegalėjo
parodyti piešdamas pagrindinę paminklo dalį ir detales, tad liko
neparodytas to dalies santykis su visu paminklu.
- Lietuvos Respublikos metais buvo sukurtos dvi institucijos,
kaupusios, populiarinusios ir tyrinėjusios etninę kultūrą,
piešinius ir nuotraukas. Viena jų - 1925 m. įsteigta Čiurlionio
galerija, 1936 m. prijungta prie Vytauto Didžiojo Kultūros
muziejaus, kuriame atsirado Etnografijos skyrius, kita - Šiaulių
kraštotyros draugija su savo baze Aušros muziejum. Iš šių
institucijų autoriaus gauti duomenys rodo dabartinę padėtį.
- Vos aprimus kovoms dėl laisvės, du jauni dailininkai Adomas
Galdikas ir Kazys Šimonis 1920 m. kaimuose piešė polichromuotas
skrynias ir spintas. Tų piešinių paroda kartu su Adolfo
Sabaliausko Lietuvių meno kūrėjų draugijai dovanotais
geležiniais kryžiais 1921 m. buvo surengta Kaune (V. Žmonių
pagraženės paroda / Laisvė, Kaunas. 1921 02 04). (
)
- Didelio atgarsio anuo metu Lietuvoje ir Vakarų Europoje sulaukė
dailininko Adomo Varno (1879-1979) lietuvių kryžių nuotraukos.
Dar būdamas studentas, 1905 m. su dailininkais P. Rimša ir A.
Staneika jis pėsčiomis perėjo beveik visą etnografinę Lietuvą,
piešdamas kryžius (A. Jakštas. Lietuvos kryžiai šių metų
ūkio parodoj / Klaipėdos žinios, 1924 09 10). 1920-1926
metais jis važinėjo po Lietuvą, pats fotografavo ir per
talkininkus kaupė kryžių nuotraukas. 1924 m. jų turėjo apie
650, o 1925 m. - per 1500. Vėliau A. Varnas teigė sukaupęs 2300
kryžių nuotraukų (J. Prunskus. Nufotografavo 2300 kryžių;
Dail. Adomas Varnas pasakoja apie savo keliones po Lietuvą /
Draugas, d. 2, Chicago, 1968 03 16, p. 3-4).
- 1924 m. trečiosios ūkio ir pramonės parodos Kaune liaudies meno
skyriuje A. Varnas įrengė per 100 nuotraukų parodą Lietuvos
kryžiai ir gavo pirmąją premiją - aukso medalį (P. Biržys.
Mūsų kultūros turtai / Rytas (Kaunas), 1924 09 05; J.
Lubič-Zaleskienė. Lietuvos kryžiai / Lietuva
(Kaunas). 1924 10 23, p. 3). Tarp jo talkininkų buvo ir Balys
Buračas [B. Kulnytė (parengė). Balio Buračo laiškai Adomui
Varnui / Etnografija: Metraštis. Vilnius, 1991, t. 1, p.
30-42), ketvirtame dešimtmetyje tapęs pagrindiniu etnografinių
dalykų fotografu ir kaimo papročių populiarintoju. Šiek tiek
talkino ir pedagogas bei vaikų literatūros kūrėjas Pranas
Mašiotas (A. Jakštas, op. cit.), pradėjęs etnografinius
objektus, ypač kryžius, fotografuoti dar prieš I-ąjį pasaulinį
karą. Ankstesnieji jo negatyvai per karą liko Maskvoje ir jų
likimas nežinomas (M. Urbšienė-Mašiotienė. Prie žibalinės
lempos. Atsiminimai. Vilnius, 1982, p. 182-185, 187, 212).
- 1925 m. A. Varnas su kryžių nuotraukomis dalyvavo Antrojoje
tarptautinėje dailės parodoje Monzoje (Italija) ir buvo
apdovanotas garbės diplomu. Šiomis nuotraukomis jis išgarsino
lietuvių kryžius pasaulyje, buvo gražių atsiliepimų pasaulyje,
buvo gražių atsiliepimų Italijos spaudoje [Lietuvių
tautodailė tarptautinėje Monzos parodoje (autoriai A. Varnas,
A. Cantarelli, L. Caglio, G. Goretti, S. Farnatti, D. Bini) / Lietuva
(Kaunas), 1925 08 22, 27; S., Mūsų tautodailė užsieniuose,
ibid, 1926 11 06; Opere Scelte: II Mostra Internationale dell
Arti decorative Villa reale di Monza, M. Milano, 1925, 327 p., p.
268-283 pateikta 31 lietuvių tautodailės (liaudies skulptūros,
kryžių, 1 juosta)] iliustracija.
- Po šio pasisekimo 1926 m. Kaune, M. Čiurlionio galerijoje, buvo
atidaryta 184 A. Varno kryžių nuotraukų ir 46 geležinių
kryžių paroda. Tai paskatino tos galerijos direktorių Paulių
Galaunę parašyti straipsnį (P. Galaunė. Lietuvių kryžiai,
idem. Dailės ir kultūros baruose. Vilnius, 1970, p. 142-143)
ir brošiūrą (Idem. Lietuvos kryžiai. Kaunas, 1926, 10 p.
(Tai pirmasis Čiurlionio galerijos leidinys).
- Tais pačiais metais A.Varnas 100 egzempliorių tiražu išleido
dviejų dalių meniškai apiformintais viršeliais albumą su 194
fotografuotiniu būdu padaugintomis nuotraukomis (A. Varnas. Lietuvos
kryžiai: 194-ios fotografiškai atliktos kryžių nuotraukos.
Kaunas, 1926, d. 1, 30 p., d. 2, 28 p.)
- Trečiajame ir ketvirtajame dešimtmetyje visą anuometinę
nepriklausomą Lietuvą išvažinėjęs B. Buračas sukaupė 18
tūkst. negatyvų. 1944 m. dalį negatyvų ir užrašų buvo
išvežęs į kaimą. Raudonarmiečiai tai aptiko ir dalį negatyvų
sunaikino. Pokario metais Buračas dar bandė keliauti ir vėl
fotografuoti, tačiau be ypatingesnių rezultatų. Ėmė vėl
tvarkyti savo rinkinius ir sudarė apie 11 tūkst. negatyvų. Po jo
mirties tuos negatyvus įsigijo Vytauto Didžiojo karo muziejus.
- Tarpukario Lietuvoje vykstant intensyviam gatvinių kaimų
skirstymuisi į vienkiemius ten buvo komandiruojama nemažai
matininkų ir melioracijos specialistų (pastarieji anuo metu buvo
vadinti kultūrtechnikais). Prieš išvykstant per paskaitas jie
buvo supažindinami su etnografinių dalykų fotografavimu, raginami
užsiiminėti šia veikla. 1936 m. Vytauto Didžiojo kultūros
muziejuje greta archeologinių ir etnografinių daiktų buvo
surengta matininkų ir kultūrtechnikų foto kuopelės narių 457
nuotraukų paroda. Gražiai išleistame kataloge nurodytas 51 foto
mėgėjas, du pasirašę kriptonimais. paroda sulaukė didelio
pasisekimo: per 10 dienų ją aplankė 4000 asmenų (Iš foto
parodos / Literatūros naujienos (Kaunas). 1936 02 19, p.
5; K. Pirmoji matininkų ir kultūrtechnikų foto paroda / Naujoji
Romuva (Kaunas), 1936, Nr. 12, p. 287-288).
- 1938 metais Šiaulių Aušros muziejus surengė
etnografinių objektų, daugiausia kryžių ir statybos nuotraukų
bei piešinių parodą. Skyriaus Šiaulių apskrities kryžiai
nuotraukos grupuotos pagal valsčius ir vietoves (Etnografinė ir
foto paroda. Kaunas, 1938, 32 p.; Etnografinė ir foto paroda
V. D. Kultūros muziejuje / Gimtasai kraštas (Šiauliai),
1938, Nr. ½, p. 294.
- Tarpukario metais pasirodė trys ikonografinio pobūdžio
leidinėliai, skirti praktikos reikalams, dėl to ne visada
pasirūpinta jų tinkamu metrikavimu. Norint populiarinti tautinį
architektūros stilių, buvo išleistas sakralinės ir valstiečių
architektūros, ypač jos puošybos, kryžių, koplytėlių, baldų,
tekstilės technikos piešinių ir nuotraukų albumėlis (Lietuvių
statybos ir puošybos pavyzdžių albumas. Kaunas, 1925, 99 p.).
- XX a. antroje pusėje Lietuvoje atsiradus etnografijos ir
muziejininkystės specialistų, sukūrus naujų mokslo institucijų
ir muziejų, suaktyvėjo etnografinės ikonografijos medžiagos
rinkimas, skelbimas, pradėtas jos tyrimas.
- Pagrindiniu etnografijos centru tapo Lietuvos istorijos instituto
Etnografijos (nuo 1996 m. Etnologijos) skyrius, kuriame nuo
šeštojo dešimtmečio veikia rankraštynas su aprašais,
piešiniais, fototeka. (
). Ypač turtinga liaudies architektūros
dalis, nes visą darbinę veiklą 1953-1982 m. vien ją rinko ir
tyrinėjo J. Butkevičius, prisidėjo ir kiti bendradarbiai bei
instituto fotografai. Fototeką turtino skyriaus darbuotojai: (
)
V. Milius - žemdirbystės įrankiais, amatų, namų apyvokos
daiktais, malūnais, kapų puošybos elementais, kryžiais (prie
pavardžių nurodyta, kas ką daugiausia yra fotografavę, nors
kiekvienas yra fiksavęs įvairius objektus). Etnografijos skyriuje
taip pat sukaupta apie 29 tūkst. piešinių ir brėžinių iš
visų liaudies materialinės kultūros ir taikomosios tautodailės
sričių. (
)
- Lietuvos nacionalinio muziejaus etnografinė fototeka 1995 m.
lapkritį turėjo 33517 inventorintų negatyvų. Jos tematika irgi
įvairiausia, daugiausia fotografuota liaudies architektūra. (
)
752 tarpukario metais fotografuotus I. Končiaus negatyvus šis
muziejus yra įsigijęs iš jo sūnaus Algirdo. (Beje, I. Končiaus
apie 1910 m. Lietuvoje darytų negatyvų yra Sankt Peterburge,
Rusijos etnografijos muziejuje). Lietuvos nacionalinis muziejus turi
dar neinventorintų liaudies architektūrą vaizduojančių
negatyvų, gautų kartu su liaudies architektūros inventorizacijos
brėžiniais iš Vilniaus technikos universiteto. Šis muziejus taip
pat turi etnografinių piešinių rinkinių, pieštų savo
ekspedicijų metu arba įsigytų iš juos piešusių asmenų. Jų
tematika: liaudies architektūra (daugiausia), rakandai, baldai,
kryžiai. (
)
- Turtingus nuotraukų, kuriuose užfiksuoti įvairūs etnografijos
objektai, taip pat ir senoji lietuvių skulptūra, kryžiai ir
koplytėlės, rinkinius yra sukaupę Lietuvos liaudies buities,
nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės, Šiaulių Aušros,
Mažosios Lietuvos istorijos, Lietuvos dailės muziejai. (
)
- Šiek tiek etnografinių piešinių esama Žemaičių Alkos
muziejuje Telšiuose. Ypač minėtini čia laikomi dailininko Juzefo
Perkovskio (1896-1940) Žemaitijos senosios architektūros ir
tautodailės piešiniai (I. Perminienė. Jūzaps Perkovskis. Žemaičių
žemė (Vilnius), 1995, Nr. 3, p. 23-24). (
)
- Į ikonografijos kaupimą įsitraukė ir išeivijos lietuviai.
1966 m. Filadelfijos lietuvių fotomėgėjų susirinkime Algimantas
Kezys, vėliau pasidaręs iškiliu meninės fotografijos meistru,
iškėlė mintį Čikagoje, jėzuitų namuose, greta kitų jau
veikiančių lituanistinių institucijų steigti Lietuvos fotoarchyvą, kuris bandytų surinkti etninių vaizdų,
pasakojančių apie lietuvių įnašą į JAV istoriją ir
kultūrą. 1967 m. vasario 26 d. archyvas čia buvo atidarytas,
suruošiant jau sukauptų nuotraukų parodą.
- XX a. antroje pusėje etnografinio pobūdžio ikonografinės
medžiagos parodos pradėtos rengti nuo septintojo dešimtmečio.
Jos buvo personalinės ir teminės. Kaip nemaža ano meto naujovė
spaudoje nors informaciniais straipsneliais rado atgarsio fotografo
Mečislovo Sakalausko 1966 ir 1967 metais Vilniuje, Kaune,
Klaipėdoje ir Šiauliuose eksponuotos natūroje bei Lietuvos
muziejuose darytos kryžių ir koplytėlių nuotraukos. Jų parodyta
apie 120 (S. Budrys. Lietuvos saulių paroda / Pergalė,
1966, Nr. 11, p. 182-183; S. Pinkus. Praeidamas pro senas
kapinaites / Švyturys (Vilnius), 1966, Nr. 22, p. 10; Saulėti
kryžiai / Kultūros barai. 1966, Nr. 12, p. 76; A.
Stravinskas. Antkapinių paminklų foto paroda / Kraštotyra,
Vilnius, 1967, p. 266-269). (
) M. Sakalausko 60-mečio proga apie
100 vnt. liaudies architektūros ir memorialinių paminklų
nuotraukų Vilniuje eksponavo Lietuvos dailės muziejus (A.
Starvinskas. Fotometraštininkas / Literatūra ir menas,
1989 03 25. Šiaulių fotografijos muziejuje 1992 m. atidaryta
Antano Dilio nuotraukų paroda Kryžių kalnas. Kai kurios
nuotraukos darytos dar sovietmečiu, kai to kalno lankymas buvo
trukdomas (L. Peleckis. Šimtas žingsnių į šventąjį kalną
/ Lietuvos aidas, 1992 01 30.
- Parodos imtos rengti ir rajoninio lygio miestuose. 1992 m.
Molėtų bažnyčioje buvo surengta J. Danausko, M. Černiausko ir
A. Balandos to rajono kryžių paroda (A. Meilus. Fotoparodoje -
kryžiai / XXI amžius (Kaunas), 1992 08 04. (
) 1994 m.
pabaigoje ir 1995 m. pradžioje Plungės kultūros rūmuose veikė
plungiškio fotografo Alfonso Beresnevičiaus Žemaitijos mažosios
architektūros, Orvydų muziejaus ir Vilniaus bažnyčių paroda (K.
Paulauskaitė. Alfonso Beresnevičiaus fotografijos paroda Lietuvos
bažnyčios ir koplytstulpiai / Žemaičių saulutė
(Plungė), 1994 12 23. (
)
- Lietuvių etninė kultūra per parodas populiarinta ir už
Atlanto, Brazilijoje, San Paulo miesto Mokslo ir technikos muziejuje
1957-1958 m. įvykusioje Lietuvos architektūros parodoje,
populiarinta ir liaudies architektūra, kryžiai, koplytėlės,
ornamentika (M. Ivanauskas. Pirmoji apžvalginė Lietuvos
architektūros paroda / Tautos praeitis. Chicago, 1959, t.
1, kn. 1, p. 94-108; perspausdinta: Technikos žodis
(Chicago), 1990, Nr. 3, p. 3-11). (
)
- Greta medžiagos kaupimo jos skelbimas užima svarbią vietą
lietuvių etnografinės ikonografijos raidoje. Svarbiausiais darbais
laikytina Vagos leidyklos leista serija Lietuvių liaudies
menas ir kai kurių muziejų publikuojami rinkinių moksliniai
katalogai. Dailėtyrininkų ir muziejininkų rengtos Lietuvių
liaudies meno serijos 1956-1992 metais pasirodė 17 tomų: trys
skirtos mažajai architektūrai, po 2 - architektūrai, medžio
drožiniams, skulptūrai, archeologiniams radiniams, audiniams, po 1
- keramikai, grafikai, tapybai, drabužiams, juostoms. Mokslinių
katalogų daugiausiai yra išleidęs Lietuvos dailės muziejus:
Akvilė Mikėnaitė yra 4 katalogų autorė (juostų, raižinių,
geležinių kryžių, baldų) (
).
- Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę, išleista nemažai albumų,
skirtų etninei kultūrai. (
) Antanas Stravinskas parengė
dailininko Česlovo Kontrimo geležinių kryžių piešinių albumą
(Č. Kontrimas. Lietuvos geležiniai kryžiai. Parengė A.
Stravinskas. Vilnius, 1991, 224 p.). 395 piešiniai čia išdėstyti
pagal etnografinius regionus. (
) Spalvotų nuotraukų albumą
apie Kryžių kalną yra paskelbęs Aleksandras Ostašenkovas (A.
Ostašenkovas. Kryžių kalnas = Hill of the Cross = Berg
der Kreuze. Teksto autorė D. Striogaitė, V. Rimkus. Šiauliai,
1993, 112 p.). Čia irgi nenurodyta nuo kurių iki kurių metų
fotografuota, o juk Kryžių kalnas kasmet keičiasi - vieni
mediniai kryžiai nunyksta, pristatoma naujų. Aukščiausio
tipografinio lygio lietuvišku albumu laikytinas R. Paknio leidyklos
išleista Danijoje spausdinta knyga, skirta senajai liaudies
skulptūrai. Čia parodytų 126 spalvotų skulptūrų ar jų dalių,
koplytstulpių, koplytėlių nuotraukose matyti kiekvienas
taškelis, brūkšnelis, atspalvis. Pagal jas liaudies skulptūras
galima tyrinėti kaip ir pagal eksponatus.
- Paskelbta ir keletas smulkesnių etnografijos dalykėlių (
).
- JAV lietuviai irgi yra išleidę 3 etnografinio pobūdžio
albumus. Pagrindinis Lietuvių fotoarchyvo leidinys yra albumas apie
čikagiškes lietuvių Šv. Kazimiero kapines (Palikę
tėviškės namus: Šv. Kazimiero kapinės Čikagoje. Chicago,
1976, 252 p.). Jame paskelbta Algimanto Kezio dokumentinės
antkapinių paminklų ir jų detalių nuotraukos, Jono Dainausko,
Birutės Pūkelevičiūtės ir Leonardo Šimučio tekstai.
- (
)
- Ir pagaliau dar vienas klausimas: ikonografijos tyrinėjimai.
Juos galima suskirstyti į 2 grupes:
- 1. Atskirų istoriografinių šaltinių aptarimai,
- 2. Šaltinių nagrinėjimai.
- Reikia stebėtis, kad, esant gana gausiems ikonografiniams
šaltiniams, mažai apie tai rašyta, o dar mažiau nagrinėta.(
)
-
- Aptarus anksčiau išdėstytus dalykus,
galima padaryti tokias išvadas.
- 1. Kai kurių institucijų sukaupta ikonografinė medžiaga
tiek kiekiu, tiek moksline verte pasiekė nacionalinio turto
lygį.
- 2. Daugiausia ikonografinės medžiagos paskelbta apie
tautodailę ir ypač apie kryžius, kurie keliais
pastaraisiais šimtmečiais tapo ryškia lietuvių etninės
kultūros apraiška.
- 5. Reikia skelbti kuo daugiau informacinių straipsnių apie
įvairiose institucijose sukauptą ikonografinę medžiagą.
- 6. Siekiant populiarinti lietuvių etninę kultūrą, suteikti
duomenų tiek savo, tiek kitų kraštų tyrinėtojams, visi
muziejai, turintys gausiau etnografinių eksponatų, turi rengti
ir leisti jų mokslinius katalogus. Juk istorikai visą laiką,
ir praeityje, ir dabar, skelbia istorinius šaltinius,
tautosakininkai - tautosakos tekstus. Tai ypač aktualu šiuo
metu (
).
- 8. Ikonografinė medžiaga gali būti ne tik pagalbinis, bet
ir savarankiškas tyrinėjimų objektas. Tai įrodė P.
Reklaičio darbai.
|