Lietuvių
kryžiai ir skulptūrėlės liaudies meno parodose bei spaudoje 1900-1939
metais
Kazimiera Kairiūkštytė - Galaunienė,
Ona Mažeikienė
Pirmųjų parodų,
kuriose buvo eksponuojami lietuviški kryžiai ir koplytėlės,
nuotraukos:
|
|
|
Stogastulpis.
XX a. pradžia |
Metalinis
kryžius. XIX a. pabaiga |
Paskutinė
vakarienė. V. Svirskio kryžiaus fragmentas. 1891 m. |
Tarptautinė
paroda Paryžiuje
Lietuvių tauta per amžius kūrė
įvairius meniškus dirbinius. Visoje Lietuvoje, o ypač Žemaitijoje,
buvo gausiai paplitę įvairių formų ornamentuoti mediniai kryžiai ir
koplytėlės su skulptūrėlėmis. Nuo XIX-XX amžių sandūros buvo
atkreiptas dėmesys į lietuvių liaudies meną. Jis pradėtas eksponuoti
parodose ir propaguoti leidiniuose. Pirmą kartą lietuvių liaudies meno
dirbinių eksponuota 1900 metais tarptautinėje parodoje Paryžiuje [1].
Užsitęsus carizmo priespaudai, parodos rengėjams teko parodyti
nemažai energijos, kad lietuvių tauta neišnykusi ir gyva ir, kad,
pasak Pauliaus Galaunės: Lietuvos etnografinis rinkinys įterptas
Rusijos rinkinių tarpan, nepraeitų be žymės, be spalvos, o gautų
Lietuvos skyriaus vardą [2]. Paryžiaus parodoje eksponuota be
grinčios, pečiaus, skrynios, stalo, suolų, karklinio lopšio,
šėpos su lietuviškomis knygomis, šėpos su paveizdomis naminės
industrijos [buvo]) dėžė su išdirbiniais dailos (
) Ties
grinčios platforma, žemai ant grindų, stovi aukšta keturkampė
stiklinė šėpa su tūlais dailiaisiais rankų išdirbiniais: dvi lazdos
gražiai išdrožinėtos (iš Vilkaviškio pav. ), du sidabriniai
lenciūgėliai (iš Suv. g), medinė figūra
kunigo (Kauno g. ), dvi bonkos, kurių viduryje randasi
sustatytos artistiškai dirbtos figūros
nukryžiavojimo (Kauno g. ) Randasi čia taipogi senoviškos
lietuviškos kanklės ir keli kiti mažmožiai, rašoma Albumo
tekste, o nuotraukoje - tarp juostų - matyti skulptūrėlė. Paryžiaus
parodos organizatoriai savo darbu liko patenkinti. Svarbiausia, kad buvo
atkreiptas dėmesys į Lietuvą. Paryžiuje jie paregėjo lietuvių
tautą da gyvą, energišką, pilną karštos vilties, -
pažymėta parodos albume. Nežiūrint ilgametės priespaudos, lietuvių
tauta išliko gyva ir tai atsispindėjo jos darbuose ypač
kryžiuose ir drožliavinėse šventųjų statulėlėse. Šis lietuvių
sielos kilniausias turtas seniai įvertintas intymiuose mokslininkų
kabinetuose ir menininkų dirbtuvėse. Svetimšaliai atkreipė
dėmesį į lietuviškus kryžius, koplytėles ir vadino Lietuvą Ypatinga
kryžių šalimi, Šventa Dievo žeme, - teigė Paulius
Galaunė.
Pirmieji
kryždirbystės tyrinėjimai ir tyrinėtojai
Kryžius pradėta aprašinėti, piešti, reprodukuoti
žurnaluose, tyrinėti. Pirmasis šio darbo ėmėsi įžymus Lietuvos
praeities kultūros tyrinėtojas Vadalinas
Šukevičius, tyrinėjęs žemaičių koplytstulpius bei
koplytėles ir lenkų etnografiniame žurnale Wisła 1903 metais
(XVII, 699-706 p. V, VII lentelė) paskelbė straipsnį Krzyže zdobne
gub. Willenskiej su 22 kryžių piešiniais. Šia tema domėjosi ir
kitas Lietuvos kultūros tyrinėtojas M.
Brenšteinas. Jis parašė ir 1906 metais išleido savo
studiją Krzyže i kapliczki žmudzkie [3]. Knygoje 16 puslapių
teksto, LXIV lentelės su 91 kryžių bei koplytėlių piešiniu ir 24
geležinių kryžių viršūnių piešiniais. Rokiškio dvaro savininkas
grafas Przeždzieckis
1908 metais kvietėsi dailininką Praną
Krzywdą-Polkowskį, kad šis pieštų ir fotografuotų
nykstančius lietuvių kryžius. Kiek kryžių buvo nupiešęs
dailininkas nežinoma, bet dalį jų - 22 piešinius, tarp kurių buvo 10
spalvotų, 4 piešti plunksnele, kiti pieštuku , - lenkų Pritaikomojo
meno draugija Krokuvoje (Polska sztuka stasowana) išleido atskirą
sąsiuvinį, kuriame piešėjas labai gražiai apibūdino lietuviškus
kryžius.
Pirmosios
liaudies meno parodos Lietuvoje po lietuviškos spaudos atgavimo
Lietuvoje liaudies menu, kaip apskritai lietuvių kultūra,
plačiau domėtis atsirado galimybė tik atgavus lietuvišką spaudą
(1904), dar aktyviau įsikūrus Lietuvių mokslo ir Lietuvių dailės
draugijoms (1907), pradėjus Vilniuje rengti pirmąsias dailės parodas.Iki
I-ojo pasaulinio karo buvo suspėta parengti aštuonias lietuvių
dailės parodas. IV Lietuvių dailės paroda vyko 1910 m. dar ir Rygoje, o
trys parodos II (1908) , V (1911)
bei VIII (1914) - dar ir Kaune. Visose Lietuvių dailės parodose buvo
eksponuotas ir liaudies menas. Nuo II-osios lietuvių dailės parodos
buvo du skyriai: Tyrosios dailės (profesionalų dailininkų kūriniai)
ir Tautiškasis arba (nuo IV parodos) Liaudies skyrius (jame eksponuoti
tautodailininkų dirbiniai). Mūsų kaimo skaptoriai ir
rėžikai, juk tai tankiai tikri artistai [
]; tas viskas turėtų
rasti sau vietą mūsų parodose [4], - dar rengiant pirmąją parodą
rašė Antanas Žmuidzinavičius. Ir jau Pirmojoje lietuvių dailės
parodoje, kaip nurodyta. Žmuidzinavičiaus ataskaitoje, dalyvavo: 68
ypatos tautiškame skyriuje. Pirmosios lietuvių dailės parodos
kataloge minima Izidoriaus Bakso popierinės masės kryžius ir Malvinos
Bernotienės - pagalvėlė su kryželiais. Tai yra ne lauko mediniai
kryžiai, o popieriuje, audinyje ar siuvinyje pavaizduoti kryželiai.
Parodų kataloguose kai kurie liaudies dirbiniai išvardinti
apibendrintai ( pav. mediniai dirbiniai), todėl sunku nustatyti,
kas tai per dirbiniai. Atrodo, kad pirmųjų keturių lietuvių dailės
parodų tautiškuose skyriuose kryžių ir skulptūrėlių eksponuota
nebuvo. Jie pradėti eksponuoti tik nuo V-osios lietuvių dailės
parodos.
Dailininko
Antano Jaroševičiaus darbai, jo parodinė veikla ir indėlis
į kryždirbystės tradicijų puoselėjimą
Dar pačioje XX-ojo amžiaus pradžioje dailininkas Antanas
Jaroševičius (1870-1956) susidomėjo lietuviškais kryžiais. A.
Jaroševičius padarė dvi kompozicijas: vieną kaltos geležies
kryžių, antrą - žalvario ant balto marmuro papėdės. Pastarąjį,
kaip paminklą, buvo ketinta pastatyti poetui vyskupui Antanui
Baranauskui. Abi minėtos kompozicijos buvo eksponuotos Pirmojoje
lietuvių dailės parodoje. Tai paskatino dailininką domėtis
originaliais lietuviškais kryžiais ir stengtis juos kuo tiksliau
nuvaizdinti [
]. Gyvendamas Rusijoje kiekvieną vasarą grįždavau
Lietuvon ir keliaudavau po savo kraštą rinkdamas nykstančio liaudies
meno liekanas: puošnius originalius kryžius, - rašė jis
autobiografijoje [5] . Dailininkas 1904-1911 metais labai kruopščiai
piešė lietuviškus kryžius. Jau IV-ojoje lietuvių dailės parodoje
Vilniuje (1910 metais) Tyrosios dailės skyriuje A. Jaroševičius
eksponavo 30 kryžių piešinių iš Kauno rėdybos. Tuos pačius
kryžius ir du kryžių projektus rodė Rygoje (1910). Rygoje, liaudies
skyriuje buvo eksponuotas ir Juozo Jaroševičiaus kryžius iš Seinų
pavieto. Penktojoje lietuvių dailės parodoje Vilniuje (1911m. ) buvo
eksponuoti 48 Jaroševičiaus piešti kryžiai, o taip pat 30 M. K.
Čiurlionio pieštų kapinių kryžių. Liaudies skyriuje šioje parodoje
buvo Antano Raukšto smutkelis iš Ukmergės pavieto ir nežinomo
autoriaus Smutkelis iš Seinų pavieto. Tais pačiais metais Kaune buvo
eksponuoti A. Jaroševičiaus tie patys 48 kryžių piešiniai ir
koplytėlės projektas, o Liaudies skyriuje - Juozo Jaroševičiaus
kryžius iš Seinų ir dvi Smutkelio skulptūrėlės. VI-ojoje lietuvių dailės parodoje
(1912) A. Jaroševičius eksponavo penkis koplytėlių ir šešiolika
kryžių piešinių lakštų, o Liaudies skyriuje Kryžiai - Prano
Mašioto fotografija. Be to, tenka paminėti kryžius, eksponuotus M. K.
Čiurlionio pomirtinėje (1911) ir vėlesnėje (1913) jo kūrinių
parodose. Šį mūsų kryžių mistišką grožį, paslėptą už
jo realaus grožio, ypač žemaičių senų kapų kryžiuose, ryškiai
mums parodė M. K. Čiurlionis savo tapybiniuose kūriniuose - Žemaičių
kapinės, Žemaičių kryžiai, Saulėlydis. Atsidūręs tarp
tų žemaičių kryžių, Čiurlionis jautėsi esąs lyg kažkokiame
žilos senovės pasakingame pasaulyje; o jis pats, turėdamas mistiko
sielą, lengvai sugebėjo visą tą išpasakoti savo paveiksluose,
- rašė Galaunė. Lietuvių liaudies menas. (p. 101).
A.
Jaroševičiaus albumas Lietuvių kryžiai
Dailininkas Jaroševičius per 1904-1911 metus grafiškai
nupiešė pluoštą lakštų vien kryžių ir koplytėlių, kurių dalį
Lietuvių dailės draugiją nusprendė išleisti atskiru leidiniu. 1912
metais buvo išleistas Antano Jaroševičiaus sudarytas albumas Lietuvių
kryžiai. Albumui įžangą - Lietuvių kryžiai
archeologijos šviesojeparašė dr. Jonas Basanavičius, pateikdamas
kryžių istorinę apžvalgą. Įžangos pabaigoje jis teigė: Atgimusios
Lietuvos vaikams priderėtų, p. Jaroševičiaus pėdomis žengiant, nors
nupiešti ir aprašyti visus tuos kapų paminklus, kurie iki šiol
įvairiose vietose likę, o juose randamuosius motyvus sunaudoti dailės
reikalams. Galop - visus šios rūšies paminklus, pilnus originalumo ir
užimančius taip svarbią, taip žymią vietą visų kitų Europos
tautų dailėje, reikėtų kiek tik galima, apsaugoti, kad neišnyktų.
Aetas volat!
Albumą apipavidalino vinjetes iš tautinių motyvų sutaisė
Lietuvių dailės draugijos pirmininkas dail. Antanas Žmuidzinavičius,
klišes padarė Antanas Jurašaitis, o išleido Juozapo Zavadzkio
spaustuvė. Albume pateikta ir Antano Jaroševičiaus prakalba. Tai buvo
pirmasis lietuvių dailės albumas, labai teigiamai įvertintas tuomet,
tačiau jo vertė nesumažėjo ir iki šiol.
Vėlesnėse parodose Jaroševičius jau kryžių piešinių neeksponavo.
VII-ojoje lietuvių dailės parodoje (1913 m) Tyrosios dailės skyriuje
kryžių nebuvo, o Liaudies meno - buvo eksponuota medinių
skulptūrėlių: Jurgio N. iš Nemakščių (Raseinių apskr. ) Geras
ganytojas, nežinomų autorių Smutkelis ir Žemaičių velnias
iš Kauno gub. ir Juozo Astrausko - kryžius, Telšių apskr. VIII-ojoje
lietuvių dailės parodoje (1914) buvo eksponuoti J. Astrausko du
mediniai kryžiai.
Kryždirbystės
parodos Lietuvos nepriklausomybės metais
Pirmasis pasaulinis karas Lietuvoje keliems metams pristabdė kultūrinę
veiklą. Apie Lietuvos kryžius buvo rašyta tik svetur. 1916 m. žurnalas
Extrait des archives suisses des traditions populaires (XX tomas) įdėjo
B. Ginet Pilsudskio straipsnį Le croix Lithuaniennes, kuris vėliau
buvo išverstas į lenkų kalbą ir išėjo atskiromis knygelėmis. [6]
Po karo, Lietuvai tapus nepriklausoma,
prasidėjo naujas Lietuvos dailės gyvavimo laikotarpis. Jau 1920 metais
Vilniuje buvo planuota surengti lietuvių meno apžvalginę parodą.
Deja, dėl susiklosčiusių politinių aplinkybių Vilniuje paroda
neįvyko. Lietuvių meno apžvalgos paroda buvo surengt Kaune [7], kurios
Pritaikomojo meno skyriuje prie liaudies dailės buvo eksponuotas
Rūpintojėlis iš Lietuvių dailės draugijos rinkinių ir Kazio Zoko
iš Seredžiaus padarytas kryžius butelyje. Tais pačiais metais
Lietuvių meno paroda vyko Klaipėdoje, kurioje eksponuotas
rūpintojėlis iš Šiaulių apskr. ir J. Kiko kryžius. 1920 metais
įsikūrė Lietuvių
meno kūrėjų draugija. Gavusi finansinę paramą, ji
ėmė organizuoti lietuvių liaudies meno rinkimą. Dailininkai Kazys
Šimonis ir Adomas Galdikas buvo išvykę rinkti ir piešti liaudies
meno. Tai daugiausiai buvo koplytėlių, koplytstulpių pavyzdžiai.
Pavyko surinkti ir skulptūrėlių. 1921 sausio 27 dieną draugijos
būstinėje (Maironio g. ) surengta ataskaitinė paroda. Joje pirmą
kartą Lietuvoje buvo eksponuojamas vien liaudies menas. Liaudies
skulptūros buvo eksponuota ir 1923 metais gegužės 1-birželio 1 dieną
Kaune Lietuvių meno kūrėjų draugijos Plastikų sekcijos narių
surengtoje parodoje. 1924 metais, Trečioje žemės ūkio ir pramonės
parodoje, buvo eksponuojama 400 kryžių išdidintų fotografijų iš
Adomo Varno kolekcijos [8]. M. K. Čiurlionio galerija 1925 metais iš
Adomo Varno nupirko dviejų formatų kryžių fotografijų kolekciją [9]
(apie 2000 vnt. ) su sąlyga, kad ji bus ir toliau kaupiama.
Lietuvių
liaudies menas 1925 m. tarptautinėje dekoratyviojo meno parodoje
Italijoje
Lietuvių meno kūrėjų draugija 1925 metų pavasarį buvo
pakviesta dalyvauti II-oje tarptautinėje dekoratyvinio meno parodoje,
vykusioje Italijoje, Monzoje (Moncoje). Tokio meno Lietuvoje tuomet net
užuomazgos nebuvo, tačiau atsisakyti pasitaikiusios progos nenorėta ir
nutarta Lietuvą atstovauti senuoju liaudies menu. M. K. Čiurlionio
galerijos vardu parodą organizuoti buvo patikėta dailininkui Adomui
Varnui. Iš Čiurlionio galerijos rinkinių buvo atrinkta geriausių
eksponatų: geležinių kryžių viršūnių, medžio drožinių,
liaudies skulptūrėlių, audinių (juostų, prijuosčių) ir paties
Varno stogastulpių, koplytstulpių, Vinco Svirskio kryžių išdidintų
fotografijų, o taip pat paimta Lietuvos dirbtuvėse pagamintų, liaudies
motyvais papuoštų daiktų, pardavimui parodoje [10]. Vienuolika
šalių: Italija, Anglija, Belgija, Prancūzija, Suomija, Olandija,
Vokietija, Meksika, Lenkija, Šveicarija, Vengrija eksponavo savo šalių
dekoratyvinį meną. Lietuvių liaudies menas sužavėjo parodos
organizatorius ir , pasak P. Galaunės, kad iš tos parodos neteko
grįžti su neišpakuotais eksponatais, tai tik dėl to, kad mūsų
liaudies meno originalumas papirko parodos rengėjus ir italų meno
kritiką. Mat lietuvių tautodailės pasirodymas sutapo su didžiuoju
susidomėjimu primityviuoju menu,darančiu vis stipresnę įtaką
modernioms meno srovėms. Lietuvai buvo išskirti du kambariai, kuriuos
A. Varnas dekoravo kryžių viršūnių ir stilizuotų tulpių bei
aguonų frizu. Parodoje buvo eksponuotos beveik visos nusivežtos
skulptūrėlės, pusė audinių ir 80 kryžių fotografijų. Lietuvių
parodos eksponatai, ypač skulptūra, buvo labai palankiai priimti ir
italų spaudos aukštai įvertinti. Iliustruotas italų savaitraštis II
Mattino Iliustrato įžanginiame skyriuje LItalia Pittoresca
(1925, Nr. 37) apie lietuvių liaudies statulėles rašė: Dvi
apatinio aukšto salės Karališkoje Monzos viloje yra paskirtos Lietuvai
ir sudaro vieną iš didžiausių atrakcijų Puošiamojo meno parodoje.
Po savo nepriklausomybės atgavimo Lietuva pasireiškė pirmą kartą
tarptautiniame meno pasaulyje su charakteringais savo audiniais,
puošybos pavyzdžiais ir liaudies drožiniais. Puošnios medžio
statulėlės, dabinančios neapskaitomą daugybę stogelinių kryžių bei
koplytėlių, kuriomis nusėti Lietuvos kaimai ir jų laukai, yra
nepaprastai įdomios tiek meno, tiek etnografijos atžvilgiu. Jų
išdirbimo naivumas yra aiškiai priešingas, aiškiai kontrastingas jų
išraiškos galiai. Gilus jausmas vadovavo šiems droviems bevardžiams
dailidėms, kuriuose atsispindi visos rasės siela
Italų
menotyrininkas Luigi Caglio straipsnyje Alla Biennale di Monza
skyriuje apie Lietuvą ir puošniuosius jos kryžius taip išsireiškė:
Kryžiuose daugiausia akį veria nepaprastas tipų įvairumas ir
puošybos turtingumas. (
) savo sudėtingu, lyg esminiu pradu yra
tipingiausias liaudies meno reiškėjas Europoje. (
) šiaurės
bemoksliai skaptuotojai savo įkvėpimo savaimingumu, savo jausmo
aiškumu pateikia gražios medžiagos ir mūsų šių dienų dailininkų
garbingam tyrimui. [11]. Lietuvių liaudies menas pirmą kartą
taip plačiai išėjo į tarptautinę areną ir pateko į puikiai
iliustruotą leidinį [12]. Tame leidinyje greta modernaus dekoratyvinio
meno reprodukcijų įdėta medinių stogastulpių, koplytstulpių, 18
Vinco Svirskio dirbtų kryžių, 12 liaudiškų skulptūrų reprodukcijų,
kelių juostų bei kaišytinės prijuostės reprodukcija. Čiurlionio
galerijos komisijos, Lietuvos atstovybės ir Lietuvos užsienio reikalų
ministerijos rūpesčiu bei lėšomis atskirai italų, prancūzų ir
anglų kalbomis buvo išleistas italų literato ir poeto Giuseppe
Salvatori parengtas, gausiai iliustruotas leidinys [13] apie lietuvių
meną. Knygoje yra 44 puslapiai teksto, iliustruota Petro Rimšos
bronzinės skulptūros Skausmas, 35 įvairių formų kryžių,
stogastulpių, koplytstulpių, skulptūrų, dviem spalvotom audinių ir
dviem bendro ekspozicijos vaizdo nuotraukomis. Parodoje lietuvių
liaudies meną populiarino ir Igno Šlapelio straipsnis, kuris, kartu su
skulptūrų fotografijomis, buvo dalijamas meno kritikams ir duodamas
žurnalams reprodukuoti. Be to, italų spaudoje buvo spausdinti ir du
Pauliaus Galaunės straipsniai. [14] Paroda visapusiškai gerai
įvertinta. M. K. Čiurlionio galerijos komisijos pirmininkas ir jos
direktorius P. Galaunė, dėkodamas A. Varnui už sumaniai organizuotą
lietuvių pasirodymą Monzos parodoje, pabrėžė: Šioji paroda,
dėka p. A. Varno triūsui , turės didelės reikšmės Lietuvos meno
gyvenimo vystymuisi. Tąja paroda Lietuva su savo tautodaile pirmąsyk
pasirodė Europos meno arenoje. Parodos pasisekimas duos galimybės
Lietuvoje sėkmingai rūpintis tautodailės likimu ir josios apsaugojimu
[15]. Už dalyvavimą Monzos parodoje Čiurlionio galerija gavo
aukščiausią dovaną - garbės diplomą.
Liaudies
menas 1925 m. atidarytame M. K. Čiurlionio muziejuje
Labai reikšmingu įvykiu kultūros gyvenime buvo pirmojo
Lietuvoje dailės muziejaus - M. K. Čiurlionio galerijos - atidarymas
1925 metų gruodžio 13 dieną. Čia greta profesionaliosios dailės buvo
įkurtas ir Liaudies kūrybos skyrius. Galerijos atidarymo metu jame buvo
3679 įvairių rūšių liaudies meno dirbiniai. Iš jų vos ne pusę
sudarė minėtos iš A. Varno įgytos kryžių fotografijos,o kitą pusę
- iš Lietuvių dailės draugijos paveldėti ir jau Galerijos surinkti
tautodailės dirbiniai. Liaudies dirbinių ekspozicijai buvo paskirtos I
aukšto kairėje pusėje buvusios dvi salės. Vienoje iš jų 1926 metų
rugpjūčio 26 dieną buvo atidaryta lietuviškų kryžių padidintų
fotografijų paroda, išleistas jos katalogas. 1927 metais gruodžio 10
dieną, greta kryžių nuotraukų, antroje salėje buvo atidaryta
liaudies skulptūros ir taikomosios dailės ekspozicija. Galerijoje
gausėjant tautodailės dirbinių, dėl vietos stokos salės buvo
pritaikytos eksponatų saugykloms [16]. Galerija toliau kaupė
eksponatus, propagavo juos spaudoje, rengė parodas. 1927 metais
išleista brošiūrėlė Padėkite rinkti tautodailę. Tautodailės
eksponatų rinkti ir piešti vykdavo ir Kauno meno mokyklos mokytojai:
Vytautas Bičiūnas, Antanas Tamošaitis bei kiti. Ekspedicijai
vadovavęs A. Tamošaitis 1930 metais Biržų gimnazijos patalpose
surengė įgytų,eksponatų, tarp kurių buvo ir skulptūros, parodą.
1931
m. liaudies meno parodos Skandinavijos šalyse
Labai reikšmingos buvo lietuvių liaudies meno parodos, vykusios
1931-aisiais metais Skandinavijos šalyse: Švedijoje, Norvegijoje,
Danijos sostinėse Stokholme, Osle, Kopenhagoje ir dar dviejuose
Švedijos miestuose- Geteborge ir Melmėje. Visų šių parodų
iniciatorius ir organizatorius buvo Lietuvos atstovas šiose šalyse
Jurgis Savickis, tuo metu gyvenęs Stokholme. J. Savickio sumanymą labai
aktyviai rėmė žymus švedų etnologas prof. Sigurdas Erixsonas,
dirbęs Stokholmo muziejuje (Nordiska Museet) . Jis kartu su kitais
švedų mokslininkais ir muziejininkais - Sigurdu Kurmanu ir Svenu
Kjelbergu - dar 1930 metais, norėdamas pažinti kraštą, jo meną,
lankėsi Lietuvoje. Geriau pažinti lietuvių liaudies meną jam padėjo
tais metais išleista P. Galaunės knyga Lietuvių liaudies menas.
Sugrįžęs iš Lietuvos, prof. Erixsonas Stokholmo universitete
skaitė paskaitą apie lietuvių liaudies meną. Taigi, švedų
visuomenė buvo parengta sutikti lietuvių liaudies meno parodą. Parodą
rengė Paulius Galaunė. Buvo atrinkti 102 eksponatai, tarp kurių buvo
skulptūros, audiniai, medžio bei keramikos dirbiniai ir kryžių
fotonuotraukos. Dominavo religinio turinio senoji vaizduojamoji dailė ir
kryžių fotonuotraukos. Visose parodose buvo rodomi tie patys
eksponatai. Visose šalyse, tų šalių kalbomis buvo išleisti gražiai
iliustruoti parodos katalogai. Juos sudarė ir įžangą jiems parašė
P. Galaunė, o kiekvienos šalies muziejaus direktorius jautė pareigą
ir garbę tarti jame savo žodį [17]. Be parodų ir joms skirtų
katalogų, lietuvių liaudies menas, o taip pat ir profesionalioji
dailė, buvo populiarinama įvairiais straipsniais ir leidiniais [18],
kuriuose, be profesionaliosios dailės, pateikta ir liaudies meno, o tarp
jo - 59 kryžių bei skulptūrėlių iliustracijų.
Lietuvių
liaudies meno paroda 1934 m. Tarptautiniame liaudies meno kongrese
Ženevoje
XX-ojo amžiaus trečiojo dešimtmečio pabaigoje-ketvirtojo
pradžioje Europoje vyko tarptautiniai liaudies meno kongresai: I-asis -
1928 spalio 7-13 dienomis Prahoje, II-asis Belgijoje, o III-asis -
Stokholme. Deja, Lietuva šiuose kongresuose nedalyvavo. Ji dalyvavo tik
1934 metais vykusiame Tarptautiniame liaudies meno kongrese Ženevoje. Jo
metu buvo surengta ir liaudies meno paroda, kurioje savo tautodailės
pavyzdžių pateikė ir Lietuva.
Lietuvių
liaudies menas 1935 metų vasarą Paryžiuje vykusioje
Pabaltijo šalių liaudies meno parodoje
1934 metais M. K. Čiurlionio galerija gavo kvietimą surengti
lietuvių liaudies meno skyrių 1935 metų vasarą Paryžiuje,
Trokadero etnografijos muziejuje vyksiančioje Pabaltijo šalių -
Estijos, Latvijos ir Lietuvos liaudies meno parodoje [19]. Su kvietimu
buvo supažindinti galerijos komisijos nariai. Jie dalyvavimui pritarė.
Parodai buvo surinkti įvairių rūšių liaudies meno eksponatai iš
Čiurlionio galerijos, Karo muziejaus, Šiaulių Aušros bei
Telšių Alkos muziejų. Įrengti parodą M. K. Čiurlionio
galerija paprašė diplomato ir poeto Jurgio Baltrušaičio sūnų,
menotyrininką, taip pat Jurgį Baltrušaitį, kuris tuo metu dirbo
Vytauto Didžiojo universitete ir puikiai mokėjo prancūzų kalbą. Buvo
išleistas parodos vadovas [20], kuriame dailėtyrininkas Jurgis
Baltrušaitis pristatė eksponatus, apžvelgė Lietuvos istoriją nuo
seniausių laikų, nurodė ryšius su Rytų ir Vakarų kaimynais savaip
įtakojusiais Lietuvos dailės raidą. Jis pabrėžė Lietuvos liaudies
meno kaitos lėtumą ir uždarumą. Daugiausia dėmesio autorius paskyrė
kryžiams, jų formų bei dekoro įvairumui bei juos užpildžiusios
skulptūros savitumams, kurioje kartais galima įžvelgti ir Vakarų
Europos dailės stilių atspindžius. Paryžiečiai labai domėjosi
lietuvių liaudies menu, ypač skulptūra. P. Galaunės ir J.
Baltrušaičio straipsnis apie Lietuvių liaudies meną buvo
išspausdintas prancūzų žurnale. Gaila, kad nėra žinomas tikslesnis
parodos laikas ir rodytų eksponatų skaičius.
Lietuvių
liaudies meno ekspozicija 1936 m. atidarytame
Vytauto Didžiojo kultūros muziejuje
1936 metais buvo baigti statyti Vytauto Didžiojo muziejaus
rūmai, kuriuose įsikūrė Karo muziejus ir Vytauto Didžiojo kultūros
muziejus, apjungęs M. K. Čiurlionio galeriją, Kauno miesto ir
Valstybės muziejus. Naujuose rūmuose 1937 metų vasario 16 buvo
atidaryta pastovi liaudies meno ekspozicija, kuriai buvo skirtas beveik
300 kvadratinių metrų plotas [21]. Ekspozicijoje svarbią vietą užėmė liaudies
skulptūra ir raižiniai.
Lietuvių
liaudies menas 1937 m. vykusioje Tarptautinėje meno ir technikos
moderniajame gyvenime parodoje Paryžiuje
Tarptautinėje meno ir technikos moderniajame gyvenime parodoje
Paryžiuje (1937) Pabaltijo šalys užėmė bendrą paviljoną ir turėjo
atskirus skyrius viduje. Lietuvos paviljonas buvo įrengtas pagal Vytauto
Didžiojo kultūros muziejaus direktoriaus Pauliaus Galaunės projektą.
Parodoje greta dominuojančių vaizduojamosios, taikomosios dailės ir
technikos eksponatų, centre buvo rodomas medinis, Vytauto Kašubos ir
Juozo Mikėno išdrožtas monumentalus Rūpintojėlis. Jo
prototipu paimta nežinomo liaudies meistro skulptūra iš muziejaus
rinkinių, rasta Čekonių kaime, Debeikių vals. Utenos apskr.
Skulptūra parodoje turėjo simbolizuoti sunkią lietuvių tautos būtį
amžių tėkmėje. Be to, greta Lietuvos architektūros paminklų, buvo
eksponuotos ir kelios padidintos kryžių nuotraukos.
Lietuvių
liaudies meno paroda Niujorke 1939 m.
Paskutinį kartą iki II-ojo pasaulinio karo į tarptautinę
areną su liaudies menu Lietuva išėjo 1939 metais Niujorke. Vytauto
Didžiojo kultūros muziejaus sudaryta komisija atrinko 11 būdingų
liaudies skulptūrų, 2 koplytėles, 6 geležines kryžių viršūnes, 7
liaudies raižinius (5 iš jų buvo iš Šiaulių Aušros
muziejaus) [22]. Visas šis turtas buvo sudėtas į tris raštuotas
kraitines skrynias [23], kurios taip pat buvo eksponuojamos.
Išnašos:
1 Albumas lietuviškos parodos
Paryžiuje 1900 metuose. Tekstą parašė kun. J. Žilinskis. Plymonth.
PA. Spauda Vienybės lietuvninkų. 1902
2 P. Galaunė. Lietuvių kryžiai. Kaunas 1926. p. 4;Paulius Galaunė.
Lietuvių liaudies menas. Kaunas. 1930; P. Galaunė. Muziejininko
novelės. Vilnius. Vaga. 1967, p. 145 - 155; Paulis Galaunė. Dailės ir
kultūros baruose. Vilnius 1970(Straipsnių rinkinys iš XX amžiaus
II,III, IV dešimtmečiais skelbtų periodikoje. )
3 W. Szukiewicz. Krzyże zdobne w gubernji Wileńskiej. Wisła,
1903, XVII
t. ; M. Brensztejn. Krzyź I kapliczki Žmudskie. Materyały do sztuki
ludowej na Litwie. 1906. Nakładem Akademii Umiejętności; Krzyże na
Litwie. Rysował Franciszek Krzywda Polkowski latem R. 1908 dla J. Hr.
Przeždzickiego z Rakiszek. Materyały. Wydawnictwo towarzystwa Polska
Sztuka6 Stasowana W Krakowie. Zeszyt XII. 1909
4Antanas Žmuidzinavičius. Pirmoji lietuvių dailininkų artistiška
paroda. Vilniaus žinios, 1906 spalio 7 (20) nr. 222; Lietuvos
literatūros ir meno archyvas. Lietuvių dailės draugijos fondas: F 33,
ap. 1, b. 3, 14, 17,20, 21, 24, 35,70;Pirmoji lietuvių dailės paroda
Vilniuje. Vilnius, A. Sirkino spaustuvė. 1906; II lietuvių dailės
paroda. 1908. Katalogas; III lietuvių dailės paroda. Vilnius. Balandis
- gegužė 1909; IV lietuvių dailės paroda. Kovas 1910. Vilnius;
Lietuvių dailės paroda Rygoje. Balandis 1910. Ryga; V lietuvių dailės
paroda. Vilnius 1911 metai; Lietuvių dailės paroda Kaune. 1911 Vilnius.
; VI lietuvių dailės paroda. Vilnius 1912 metai; VII metinė lietuvių
dailės paroda. Vilnius 1913; VIII metinė lietuvių dailės paroda.
Vilnius 1914 metai;Posmertinė Mikalojaus Konstantino Čiurlionies
veikalų paroda. Vilnius. Balandžio 23- gegužės 8diens ( gegužės 6 -
21) 1911; Mikalojaus Konstantino Čiurlionies veikalų paroda. Vilnius
1913
5 Antano Jaroševičiaus gyvenimo aprašymas. LDM A, b. 8, nr. 203;
Lietuvių kryžiai. Surinko Antanas Jaroševičius. Įžangą parašė
D-ras J. Basanavičius, iš tautinių motyvų sutaisė A. Žmuidzinavičius.
Lietuvių dailės draugijos leidinys. Vilnius, 1912. J. Zavadskio
spaustuvė, A.Jurašaičio klišės
6 Bronisław Piłsudski. Krzyźe litewskie. Biblioteka Orlega
Lotu Nr. 3. Kraków, 1922
7 Lietuvių meno apžvalgos paroda. Kaunas. 1920. Parodos katalogas;
Lietuvių meno paroda. Klaipėda. 1920. Katalogas
8 Justinas Strimaitis. Tautodailės dalykai žemės ūkio parodoje. Lietuva.
1924 rugsėjo 1. nr. 196, p. 23
9 XX a. Lietuvos dailės istorija. 1900 - 1940. Vilnius. 1982 p. 121
10 Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus (ČDM) Muziejinės
dokumentacijos ir fototekos skyrius. M. K. Čiurlionio galerijos
komisijos posėdžių 1925-1927 m. protokolai. G. P. - 9881, Č-I-I-3
11 Cituota iš P. Galaunė. Muziejininko novelės p. 152 - 153
12 Opera Scelte II Mostra Internazionale delle Arti Dekorative Villa
Reale di Monza. 1925. G. E. A. Grandi Edizioni Artistiche. Milano 1926
13 Giuseppe Salvatori. Lart rustique et populaire en Lithuanie. Casa
editoria G. E.
A. Grandi Edizioni Artisiche, Milano 1925. (tai parodos reprodukcijų knyga). D.
Salvators 1925 metais lankėsi lietuvoje, pabuvoje Kaune ir Palangoje,
susipažino su kai kuriais dailininkais bei rašytojais. Jis apie
Lietuvą parašė tris knygas. Viena jų, minėta Lietuvių liaudies
menas
14 Zita Žemaitytė. Paulius Galaunė. Vilnius. 1988 p. 130- 139
15 1925 07 01 MKČG komisijos posėdžio protokolas Nr. 7. ČDM A
16 M. K. Čiurlionio galerija. 1925 xii. 13 - 1930. Penkių metų darbo
apyskaita. Sudarė P,Galaunė. Kaunas, 1931.
17 Uställing av Litauisk Folkkonst Från Čiurlionies galleri I Kaunas.
14 Januari - 16 Februari 1931 Nordiska museet. Stokholm. 1931. ( Sigurdo
Eriksono p. 3 -5, P. Galaunės p. 7 - 15, katalogas p. 16 - 23 ir 64
iliustracijų sąrašas); Ustilling av Litauisk Folkekunst fra
Čiurlionies Galleri i Kaunas. Mars [10] - April [10] 1931 Kunstindustri
museet i Oslo. (Įžanginis žodis Dr. phil. Thor B. Kielland ir P.
Galaunės); Litauisk Folke Kunst Ustiling udlaant af Čiurlionies museum
i Kaunas. April - Maj 1931 Det Danske Kunstindustrimuseum. Kjøbenhavn
1931. (Įžangos žodis Vilh. Slomann ir P. Galaunės); Folking konst
Litauen. Samalingar frän Čiurlionies galleri i Kaunas. 10 Oktober - 10
November 1931. Göteborg Museum 1931(Įžangaos Sven T. Kjellberg ir P.
Galaunės. );Uställing av Litauisk Folkkonst från Čiurlionies galleri
i Kaunas. December 1931. Malmö Museum 1931 (Įžangaos Ernst Fisher ir
P. Galaunės);
18 Litauens Konst. En översikt i bilder med ineladande text a. P. Galaunė
och J. Vienožinskis. Uthivare John Kroon Malmo. 1931. , 168 p. , 264 il.
; Lart Lithuanien. Un recueil dimages avec une introduction par P.
Galaunė. Editeur Johan Kroon. Malmö, 1934.
19 Zita Žemaitytė. Paulius Galaunė. p. 138 - 139
20 Art populaire baltique: Estonie - Lettonie - Lituanie. Guide de lexposition(Musée
dEthnographie du Trocadóro. Museum National d Histoire Naturalle)
-Paris, 1935
21 Vytauto Didžiojo kultūros muziejaus metraštis. I. Kaunas, 1941, p.
365
22 Pauliaus Galaunės pasakojimas, užrašytas Kazimieros
Kairiūkštytės - Galaunienės 1983 08 28
23 Vytauto Didžiojo kultūros muziejaus. 1939 03 17 rašto Nr. 230
nuorašas (Magdalenai Avietėnaitei) Lietuvos skyriaus generaliniam komisarui. ČDM Liaudies meno
skyrius; K. Galaunienė. Kauno valst. M. K. Čiurlionio dailės muziejaus
Liaudies meno skyriaus istorijos ir darbo apžvalga. 1983 m. rugsėjo 5
d. Rankraštis
Iliustracijos iš knygos XX a. lietuvių
dailės istorija. Vilnius, Vaga, 1982
|