- DZŪKIJOS KRAŠTO MAŽOJI
ARCHITEKTŪRA
-
- Skaidrė Urbonienė
-
- Dzūkijoje labiausiai paplitęs mažosios
architektūros paminklas buvo kryžius. Stogastulpių buvo statoma
labai mažai. Kiek daugiau buvo daroma koplytėlių, kabinamų į
medžius, o kartais ir ant pastato sienos.
- Dzūkijoje mažosios architektūros paminklai
buvo statomi kapinėse, sodybose, pakelėse, kryžkelėse, prie
upelių, šaltinėlių, šventoriuose. Statymo priežastys bei
motyvai panašūs kaip ir visoje Lietuvoje: svarbūs šeimos
(vestuvės, vaiko gimimas, krikštas, įkurtuvės ir kt.) bei
tautos ar bendruomenės grupės politinio, visuomeninio,
kultūrinio gyvenimo įvykiai; siekimas apsaugos nuo nelaimių ir
ligų; įvairūs apžadai; padėka už prašymų išpildymą;
atgaila; malonės prašymai; žmogaus žūties vietų
pažymėjimas. Daug kryžių statyta kapinėse, ženklinant
palaidojimo vietą.
- Pakelių, kryžkelių, sodybų bei bendri kaimo
(miestelio) kryžiai per religines šventes (Kryžiaus dienas,
Šeštines, Sekmines, Devintines, Jonines ir kt.), įvairius
atlaidus buvo puošiami. Sodybiniai kryžiai buvo puošiami ir
prieš vestuves. Kryžiai (ypač sodybiniai ir bendri kaimo)
dažnai būdavo aptveriami medine tvorele, prie jų pasodindavo
gėlių. Būdingas Dzūkijai paprotys - drobinių
rankšluostėlių ir prijuostėlių rišimas ant kryžiaus, norint
susilaukti vaikų.
- Dzūkijoje buvo statoma daug paprastos
konstrukcijos kryžių, kurie skyrėsi tik kryžmų galų
užbaigimais. Kryžiai paprastai būdavo surenčiami iš tašyto
keturkampio skerspjūvio rąstų, kartais ir iš visai
neaptašytų apvalių rąstų. Aukštis siekdavo iki 5 m. Stiebo
apatinė dalis dažnai būdavo pastorinama. Horizontaliosios
kryžmos, lyginant su stiebu, neilgos, jos vizualiai vienodo ilgio
su viršutine kryžma. Paprasčiausi kryžiai buvo su
neprofiliuotais kryžmų galais arba galai užbaigti medine
lentele (stačiakampio ar trapecijos formos). Lentelės kryžmų
galuose turėjo ne tik puošybinę, bet ir konstruktyvią
funkciją - saugojo nuo puvimo. Vėliau prie tokių lentelių buvo
profiliuojamos įvairios geometrinės figūros. Labai mėgstamas
kryžmų galų profilis buvo rutulys arba bumbulas. Šio tipo
profiliai įvairūs: kryžmos gale tik bumbulas, bumbulas su
trapecijos formos lentele, bumbulas ir dvi stačiakampės
lentelės, elipsės formos bumbulas, galai profiliuojami
suapvalinant. Varėnos rajone meistrai kryžmų galus profiliavo
ir ritės forma. Kryžmų galai profiliuojami ir kitomis
geometrinėmis figūromis: daugiabriaune prizme, briaunainiais,
keturkampe piramide. Buvo kryžių, kurių galai profiliuoti
kryžiaus, dobilo lapo, lelijos žiedo motyvu. Tačiau Dzūkijoje
kryžmų galai daugiausia profiliuoti geometrinėmis figūromis,
augaliniai motyvai nebuvo labai paplitę. Tokiuose kryžiuose
Nukryžiuotojo skulptūrėlė (medinė arba metalinė lieta) buvo
kalama tiesiog ties kryžmos centru, kartais skulptūrėlę
dengdavo stogelis. Stogeliai būdavo skardiniai, kurių kraštas
pjaustytas dantukais.
- Buvo kryžių su koplytėlėmis kryžmų
sankirtoje. Tokių kryžių kryžmų galai profiliuojami kaip jau
aprašyti aukščiau. Vienų kryžių kryžmų tarpuose nėra
jokių ornamentų. Tačiau Dzūkijoje būta ir gana gausiai
puoštų kryžių: su koplytėlėmis ir su spinduliais kryžmų
tarpuose. Spinduliai buvo geometrinių arba augalinių motyvų.
Jie komponuojami įvairiai: po vieną arba po tris ir daugiau
kryžmų tarpuose, arba kryžmų tarpus juosia puslankis ar tiesus
skersinukas, o prie jo tvirtinami spinduliai. Puošnesnių
kryžių dar ir stiebo bei kryžmų kraštus puošė drožiniai.
- Kryžių koplytėlės ypač būdingos Dzūkijai.
Jos būna mažos ir didelės, užimančios ketvirtadalį kryžių
stiebo. Pasitaiko, kad žemiau po didžiąją koplytėle dar
pritvirtinamos mažesnės. Kartais nedidelės koplytėlės su
šventųjų figūrėlėmis pritvirtinamos ir ant horizontaliųjų
bei viršutinės kryžmos. Į didžiąsias koplytėles buvo
patalpinami ne tik Nukryžiuotieji, bet ir įvairių šventųjų
statulėlės. Yra koplytėlių, kurios imituoja altorėlį.
Koplytėlės dažniausiai paprastų formų (stačiakampės su
dvišlaičiais stogeliais, frontonėliai trikampiai arba puslankio
formos), būna atviros arba uždengtos stiklu. Jos būna gana
plokščios arba gilios, dažniausiai į viršų platėjančios.
Vienos puoštos labai saikingai arba visai be pagražinimų, kitos
turtingai ornamentuotos. Puošyboje vyrauja geometriniai motyvai:
dantukai, kryputės. Būna koplytėlių puoštų ir augaliniais
motyvais. Mėgtos ir įvijos kolonėlės. Pasitaiko ir visai
paprastų koplytėlių: tik lentutė su stogeliu, šoninių
sienelių visai nėra.
- Tipiškais dzūkiškais kryžiais laikomi
kryžiai su Kristaus kankinimo įrankių motyvais (ietys,
ragotinės, rykštės, plaktukas, replės, kopėčios). Ietys nuo
horizontaliosios kryžmos leidžiasi žemiau stiebo vidurio, bet
kartais būna ir trumpesnės. Žmonės tokias ietis vadindavo ryštavoniomis.
Ietys su horizontaliąja kryžma sudaro taisyklingą lygiašonį
trikampį. Šalia Kristaus kankinimo simbolių, dzūkų
kryždirbiai vaizdavo ir liturginius daiktus. Dažniausiai ant
stiebo vaizduota taurė su ostija. Kartais ant stiebo arba virš
koplytėlės pritvirtinamas monstrancijos motyvas. Pasitaiko
kryžių, kur Kristaus kankinimo įrankiai bei religiniai
simboliai dominuoja visoje kryžiaus konstrukcijoje. Kai kurie
kryžiai puošti stambiu rožinio motyvu. Dažniausiai tokie
kryžiai ant viršutinės kryžmos dar turi ir Apvaizdos simbolį
- trikampį, apsuptą spinduliais.
- Dzūkai į medžius, kartais ant gyvenamo namo
sienos pakabindavo koplytėles. Jos dažniausiai tokių pačių
formų ir konstrukcijos kaip kryžių koplytėlės. Kai kurios
turėdavo iš šonų pritvirtintus ikonografinius simbolius -
ietį ir ragotinę. Jose dažniausiai talpinta Nukryžiuotojo
skulptūrėlė arba Nukryžiavimo scena.
- Stogastulpių Dzūkijoje buvo statoma labai
mažai. Jie labai paprastų formų: stiebas su stogeliu (kūgio
pavidalo arba keturšlaičiu, kartais apmuštu skarda).
Dažniausiai po stogeliu būdavo prikalama tik viena
Nukryžiuotojo skulptūrėlė.
- Kartais kryžiai būdavo puošiami kalvių
kaltomis geležinėmis viršūnėmis. Dzūkijoje beveik išimtinai
aptinkamos kryžiaus formos viršūnės. Labai retos
daugiakryžmė, saulės ir širdies formos viršūnės. Viena kita
viršūnė pasitaiko su vėjarodžiu arba su Kristaus monograma
(IHS). Dzūkų viršūnės puošiamos gana kukliai. Dauguma
puoštos tik vienu ar trimis spinduliais kryžmų tarpuose.
Vyrauja geometriniai motyvai, nors kai kada spinduliai užbaigiami
augaliniais motyvais, kartais jie primena medžio šakeles,
pasitaiko ir lelijos žiedo motyvų. Kryžmų galai užbaigiami
geometriniais motyvais, mėgstami kryželiai.
- Kryžiai ir koplytėlės būdavo puošiami
skardiniais papuošimais - ne tik kryžmų sankirtoje virš
krucifiksų buvę stogeliai, bet ir kitokios detalės
(žvaigždės, karpytais kraštais apskritimai, kryžiukai,
trikampiai, gėlės, taurės, kaukolės) darytos iš skardos.
Tokios detalės būdavo tvirtinamos kryžių kryžmų galuose, ant
stiebo, koplytėlių sienelių kraštuose ir ant vidinių
sienelių. Kartais ir spinduliai kryžmų tarpuose būdavo
puošiami skardinėmis detalėmis. Lentelės įrašams irgi
dažniausiai skardinės.
- Dzūkijoje daugiausia sutinkamos Nukryžiuotųjų
skulptūrėlės, nes čia vyraujantis mažosios architektūros
paminklas buvo kryžius. Muziejų fonduose tarp dzūkiškos
skulptūros taip pat daugiausia vyrauja Nukryžiuotieji, nemažai
yra neatpažintų siužetų, nes skulptūrėlės labai sunykusios.
Sprendžiant iš muziejinės ir ikonografinės medžiagos,
Dzūkijoje buvo tokių siužetų, kaip Marija Skausmingoji, Marija
su Kūdikiu, Marija Maloningoji, Pieta, Nekaltai Pradėtoji Švč.
Mergelė Marija, Lurdo Švč. Mergelė Marija, Jėzus nešantis
kryžių, Jėzus Nazarietis, Laiminantis Jėzus, Rūpintojėlis,
šv. Agota, šv. Antanas, šv. Barbora, šv. Florijonas, šv.
Jonas Evangelistas, šv. Jonas Nepomukas, šv. Jonas Krikštytojas
(Jėzaus krikšto grupė), šv. Juozapas, šv. Jurgis, šv.
Kazimieras, šv. Marija Magdalietė, šv. Mykolas Arkangelas, šv.
Petras, Povilas, šv. Pranciškus, šv. Rokas, šv. Stanislovas,
Dievas Tėvas. Gana dažnai dzūkų kryžiuose ir koplytėlėse
esti Nukryžiavimo scena, kur vaizduojamas kryžius su
nukryžiuotu Kristumi, šalia kryžiaus stovinti Marija
Skausmingoji ir šv. Jonas Evangelistas, dar gali būti
vaizduojama ir šv. Marija Magdalietė suklupusi prie kryžiaus.
Nukryžiavimo scenoje paprastai kryžiaus papėdėje vaizduojamas
gulintis avinėlis.
- Dauguma dzūkų skulptūrų yra plokščios,
artimos bareljefui, pritaikytos kryžiams, bet pasitaiko ir gana
stambios apvaliosios skulptūros, kuri buvo talpinama didesnėse
kryžių koplytėlėse. Dzūkų skulptūrai būdinga primityvumas,
stilizacija, proporcijų nepaisymas. Dauguma skulptūrų pasižymi
faktūriniu plokštumos modeliavimu, grafiškai stilizuotu
krūtinės ląstos, plaukų, apdaro sprendimu. Polichromija
vartojama saikingai. Pasitaiko ir gana realistiškai traktuojamų
kūrinių.