FOTOMENININKAI,
FOTOGRAFAVĘ KRYŽIUS IR KOPLYTĖLES BEI TRADICINĘ LIAUDIES SKULPTŪRĄ
Žydrė
Petrauskaitė
Aukšti mediniai kryžiai, koplytėlės,
išlakūs stogastulpiai, koplytstulpiai bei juose esančios
šventųjų skulptūros nuo seno saugojo ir puošė Lietuvos sodybas,
kapus, pakeles. Nei vienoje šalyje jų nebuvo tiek daug ir tokių
įvairių. Puikios medinių memorialinių paminklų proporcijos,
gražūs ornamentai džiugino praeivių akis. Kryžiai bei
koplytėlės itin gerbiami: prie jų meldėsi, prieš juos nukeldavo
skrybėles. Dailininkas ir kraštotyrininkas Adomas Varnas rašė: Mūsų
kryžiai turi neįkainuojamos vertės ne tik Lietuvos menui, ne tik
istorijai, etnografijai, bei archeologijai, bet jų pilnas rinkinys
gali turėti ir neginčytinai žymios pasaulinės reikšmės.
Lietuvos šviesuomenės atstovai,
skatinami nacionalinio išsivadavimo, tautinio romantizmo nuotaikų
bei visuotinio pasaulinio susidomėjimo, pradėjo fiksuoti, tyrinėti,
rodyti bei populiarinti etninės kultūros objektus, įvairius
paminklus, pastatus, menančius garbingą šalies praeitį, tarp jų
ir medinius memorialinius paminklus.
P. Mašiotas ne tik pats fotografavo,
bet ir kitus ragino: Foto mėgėjai! Neduokite aparatams rūdyti.
Smarkiau suskubkite rinkti medžiagą mūsų kraštui iliustruoti.
Atsiras
kas mūsų rinkinėlius sutvarkys, suvartos. Prof. Ignas Končius
Fotomėgėjo žurnale rašė: Mūsų beveik niekas
nefotografuota. Tik kai kurios stambmenos kiek pagraibytos, o šiaip
viskas nauja fotografuojančiam, viskas nematyta
Bet kuris iš
mūsų turi turėti pagal išgalę savo rinkinėlį, kaupti krūvon
savo pasirinktosios srities vaizdus. Jaunas pradėjęs rinkti, per
amželį daug gali pririnkti.
Kryžių ir koplytėlių fiksavimas
padėjo išsaugoti daugybės gražių paminklų prisiminimą, o taip
pat padėjo ugdyti tuo metu kaip stiprėjančią nacionalinę
savimonę. Nuotraukos buvo ir yra puiki mokykla menininkams ir
nagingiems meistrams.
Pirmieji bandymai fiksuoti kryžius ir
koplytėles buvo daromi pieštuku ar plunksnele. Vėliau juos imta ir
fotografuoti. Sunku tiksliai pasakyti, kas pirmasis pradėjo tai
daryti. Kol kas autorės turimos žinios apsiriboja tik XIX a. pab. -
XX a. pr. spaudoje išlikusiomis nuotraukomis ir negausiai paskelbtais
faktais.
Minėtu laikotarpiu. vieni fotografai
domėjosi portretais, kiti gamta, daile, architektūra bei kitu
kultūriniu palikimu. 1864 - 1865 metais Lietuvos fotografija pradėjo
tarnauti mokslui, pirmiausia astronomijai, vėliau botanikai
bei muziejininkystei ir tuo pačiu istorijai, nes supažindino žmones
su Vilniaus senienų muziejuje esančiomis vertybėmis, labai
svarbiomis krašto istorijai. Žymūs fotografai: Abdonas Korzunas,
Juozas Čechavičius (1819 - 1888), Stanislovas Fleris (1861 - 1915),
Aleksandras Jurašaitis (1859 - 1915), Jonas Bulhakas (1876 - 1950) ,
Edmundas Zdanovskis, Julius Kłosas, Jerzy Hoppenas (1891 - 1969)
fiksavo Vilniuje ir jo apylinkėse esančias bažnyčias ir
koplytėles, jas puošiančius paveikslus bei skulptūras. Tačiau jie
daugiausiai domėjosi profesionaliuoju menu.
Fotografijos technikai smarkiai
žengtelėjus pirmyn, padidėjus fotoaparatų gamybai, fotografuoti
pradėjo ne tik profesionalai bet ir vadinamieji laisvo verslo grupės
atstovai, mėgėjai kitų profesijų ir pomėgių žmonės.
Daugelis šviesuomenės atstovų dailininkų, kraštotyrininkų,
muziejininkų, matininkų bei kultūrtechnikų, besidominčių savo
krašto praeitimi, nemažai padirbėjo kaupdami įvairių
tautodailės objektų, tarp jų ir kryžių bei koplytėlių
nuotraukas. Surinkta medžiaga buvo ne tik tyrinėjama, bet ir rodoma
platesniems visuomenės sluoksniams. Ji pradėta publikuoti ir
spaudoje (kadangi profesionalių foto korespondentų trūko, gana
dažnai būdavo spausdinamos fotomegėjų nuotraukos).
1904 - 1918 m. Vilniuje leidžiamuose
periodiniuose leidiniuose buvo išspausdinta 619 fotografijų (iš jų
132 su miestelių, miestų, architektūros, sodžiaus vaizdais). 1902
m. Tygodnik Illiustrowany paskelbtos Kornelijos Moncevičaitės
kryžių nuotraukos. 1906 m. išleistoje Michailo Brenšteino knygoje
kartu su tekstu buvo paskelbta 90 stogastulpių, koplytstulpių,
koplytėlių ir kryžių nuotraukų. Piešiniai - autoriaus,
nuotraukos - L. Andžejevskio, A. Jačinovskio, K. Moncevičiuvnos
( Moncevičaitės), P.
Mašioto, J. Žiogo.
Daugiausia šiose iliustracijose parodyti šiaurės Žemaitijos
paminklai, keletas iš Trakų apskrities.
1914 m. Vairo žurnale pasirodė
keletas Jono Strazdo - Jaunučio bei Prano Mašioto nuotraukų,
kuriose užfiksuoti sodybas puošę kryžiai bei koplytstulpiai. Prano
Mašioto dukra savo prisiminimuose pasakoja, kad jos Tėvas
nesiskyrė su fotografijos aparatu ir, ką įdomesnio pamatęs
stabtelėdavo. Kur apsistojus ilgesniam laikui, tėvas teiraudavosi
sodžių ir kryžių, o pasiprašęs ir gavęs kokį lengvą
vežimaitį, iškeliaudavo rinkti etnografinės medžiagos.
Lietuvoje buvo ir daugiau tokių entuziastų. Kryžiais,
koplytėlėmis bei skulptūromis domėjosi ir dailininkas J.
Perkovskis, kuris ne tik juos piešė, bet ir fotografavo. Kultūriniu
tautos palikimu taip pat domėjosi, jį fiksavo grafas Benediktas
Henrikas Tiškevičius bei Vaitkuškio dvaro savininkas S. K.
Kasakauskas ir dar daugelis kitų iškilių to meto žmonių.
Iškilūs
fotografai
Nuotraukų spaudoje, kaip ir pačios
spaudos, ypač padaugėjo apie 1930-uosius metus.
Prof. Ignas
Končius buvo vienas iš pirmųjų, pradėjęs nuosekliau
fotografuoti kryžius ir koplytėles. Jo rinkiniuose yra išlikusių
1911 m. Plungės, Šilsodos, Kretingos, Tverų apylinkėse darytų
nuotraukų. Ypač daug kryžių ir koplytėlių Žemaitijos ir kituose
Lietuvos regionuose jis nufotografavo 1932 - 1940 metais. JI. Končiui
čia daug padėjo telšiškis matininkas P. Gaidamavičius.
- Panašiu metu, įkvėptas V.
Šukevičiaus straipsnio, kryžiais ir koplytėlėmis pradėjo
domėtis ir Adomas Varnas.
Iš pirmaisiais metais jo darytų nuotraukų yra išlikę nedaug, o
iš vėlesniais metais darytų fotografijų mūsų dienas pasiekė
gana nemažas rinkinys vien Lietuvos dailės muziejuje saugoma
apie 2000 jo kryžių ir koplytėlių foto nuotraukų.
- Fiksuoti tautos kultūrinį palikimą,
stengėsi ir Dailininkų draugijos, Lietuvos foto mėgėjų
sąjungos (įkurta 1932 m., pirmininkas prof. Stasys Kolupaila)
nariai. Prie Lietuvos foto mėgėjų sąjungos 1935 m. buvo
įsteigta Lietuvos matininkų bei kultūrtechnikų (melioracijos
specialistų) foto mėgėjų kuopelė, kuriai vadovavo matininkas J.
Bagdonas. Valstybinė Archeologinė komisija, vykstant Lietuvos
Respublikos žemės reformai, pradėjo organizuoti ekspedicijas,
kurių metu buvo fiksuojami nykstantys gatviniai kaimai ir jų
aplinka.
- Atidarydamas pirmąją Lietuvos
matininkų ir kultūrtechnikų foto mėgėjų kuopelės parodą 1936
m. Vytauto Didžiojo Muziejaus rūmuose tuometinis žemės ūkio
ministras Stasys Putvinskis pasidžiaugė, kad matininkai ir
kutūrtechnikai, dirbdami savo tiesioginį sunkų ir atsakingą
darbą, aktyviai dalyvauja ir mūsų krašto kultūriniame darbe,
rinkdami etnografinę medžiagą, fotografuodami senovės paminklus,
žmonių tipus ir vertingus bei retus daiktus susijusius su mūsų
krašto senove ir didinga jos praeitimi.
- Tarpukariu vykusių ekspedicijų
medžiagą, tarp jų ir kryžių bei koplytėlių nuotraukas, kaupė
1923 m. įkurtas Šiaulių Aušros muziejus bei 1925 m.
įsteigta M. K. Čiurlionio galerija. Šių muziejų darbuotojai ne
tik tyrinėjo jau sukauptą medžiagą, bet ir patys ją rinko.
- Po Pirmojo pasaulio karo, 1915 m.
įsigijęs fotoaparatą, gimtojo krašto istoriniu palikimu pradėjo
domėtis ir Balys Buračas.
Jo nuotraukų kolekcija itin gausi. Itin didelę jos dalį
sudaro kryžių ir koplytėlių fotografijos.
- Etnografine tematika domėjosi ir
Petras Babickas, Vytautas Augustinas, Ignas Šilkinis ir daugelis
kitų ano meto šviesuolių.
- XX amžiaus antroje pusėje,
sovietmečiu, praeities paminklų fiksavimas, kaupimas bei
tyrinėjimas nebuvo nutrūkęs. Didelės nuotraukų kolekcijos
sukauptos įvairiuose Lietuvos muziejuose, bibliotekose, Lietuvos
Istorijos instituto etnografijos skyriuje bei Literatūros instituto
ir Vilniaus Universiteto rankraštynuose. Šiuose rinkiniuose yra ir
daug kryžių bei koplytėlių, o taip pat tradicinės liaudies
skulptūros nuotraukų. Panašaus turinio nuotraukos kaupiamos ir
privačiose kolekcijose.
- Itin nuosekliai kryžiais ir
koplytėlėmis bei tradicine liaudies skulptūra domėjosi
fotografas Mečislovas
Sakalauskas. Dirbdamas Paminklų restauravimo ir
konservavimo institute jis sukaupė įspūdingą kiekį nuotraukų.
Gana gausūs ir įdomūs Juozo Petrulio, Stasio Daunio, Vlado
Miškinio mažosios architektūros paminklų ir skulptūros
fotografijų rinkiniai. Lietuvos Dailės muziejuje taip pat sukaupta
nemažai vertingos medžiagos apie kryžius ir koplytėles, kurią
važinėdami Lietuvos keliais fiksavo Stasys Vaitkus, Kazys
Černius, Antanas Lukšėnas ir kiti fotografai.
- Garsūs šiuolaikiniai fotomeistrai
jaunystėje taip pat aktyviai domėjosi etnografine tematika ir,
sekdami senųjų fotomenininkų tradicijomis, fiksavo krašto
kultūrinį palikimą.
- Daugiausia medinių memorialinių
paminklų užfiksuota Žemaitijoje ir Aukštaitijoje, mažiau Dzūkijoje
bei Suvalkijoje. Šių fotografų dėka mes turime turtingą puikių
medinių memorialinių paminklų ir skulptūrų nuotraukų rinkinį,
iš kurių galima susidaryti gana išsamų vaizdą, kur ir kokie
kryžiai bei koplytėlėsbuvo statomos. Nuotrauka tiksliau nei
piešinys perteikia objekto detales, jo santykį su aplinka.