JONIŠKIO KRAŠTO GELEŽINIAI ANTKAPINIAI KRYŽIAI IR
KAPŲ TVORELĖS
Daliutė PETRULIENĖ, Joniškio istorijos ir kultūros
muziejus
Įvadas, tyrinėjimų apžvalga
Geležiniai kaltiniai kryžiai liaudies meno šaka
imti laikyti tik XX a. 7 dešimtmetyje. Tam turėjo įtakos sparčiai
nykstantys liaudies meno kūriniai - mediniai kryžiai bei koplytėlės,
todėl buvo skubama surinkti kuo daugiau medžiagos apie juos. Antra
aplinkybė - geležiniai kryžiai, palyginus su mediniais, yra
ilgaamžiški, todėl tyrinėjimų apie jų atsiradimą buvo nedaug.
Tyrinėjimų pagausėjo pastaruoju metu.
Č. Kontrimas pateikia įvairių Lietuvos
regionų (tarp jų ir Joniškio rajono) kaltinių kryžių pavyzdžių,
apžvelgia jų savitumą, kryžių statymo ištakas bei pateikia žinių apie
kalvius.
Pakruojo rajono kaltinių kryžių pavyzdžius ir jų
ornamentiką nagrinėjo R. Alekna. Čia išdėstoma kalvystės istorija,
analizuojami kryžių ornamentai.
Šiaulių senųjų (Talšos) kapinių kryžiai yra
apžvelgti R. Baristaitės ir A. Petrikausko.
Gruzdžių, Šiupylių, Jokūbaičių ir Valdomų kapinių
kryžiai aprašyti J. Krivicko. Jo darbe yra nemažai analogiškos
Joniškio rajonui medžiagos.
K. Misiaus straipsnyje aptariama situacija, buvusi
XIX a. viduryje, kai po 1863 m. sukilimo sustiprėjo rusinimo politika
Lietuvoje ir caro valdžios neigiamas požiūris į katalikybę.
A. Stravinskas aprašė buvusias žymesnes kalves
įvairiose Lietuvos vietovėse, pastatų dydį, įrenginius. Kitame
straipsnyje šis autorius nagrinėja Mažosios ir Didžiosios Lietuvos
geležinių kryžių panašumus ir skirtumus.
V. Kašinskas apibūdina kapinių, kapaviečių,
antkapinių paminklų įrengimo ir puošybos pagrindinius bruožus,
pateikia anotacinių tekstų, antkapių, tvorelių ornamentų pavyzdžių.
K. Blažys aprašo Kapčiamiesčio
kryžių pavyzdžius, apibūdina to krašto žymiausius kalvius.
Ž. Jonaitytė analizuoja kapo tvorelių paskirtį
XIX a. pabaigoje - XX a., darbe gausu iliustracijų.
M. Purvinienė nagrinėja Klaipėdos krašto
antkapinius paminklus, siekdama nustatyti lietuvininkų etninių
tradicijų atspindžius antkapinėse paminklų formose, puošyboje,
įrašuose. Jų paplitimą ir santykį su germanizacija bei vokiškąja
kultūra, tuometines Vakarų Europos kosmopolitines tendencijas.
J. Zabulytė-Sapijanskienė nagrinėja XIX a.
pabaigos - XX a. pradžios metalinių kryžių atsiradimo ir
paplitimo Lietuvoje klausimus.
Lietuvos nacionalinio muziejaus surinkti Lietuvos
geležinių kryžių viršūnių duomenys yra paskelbti atskirame muziejaus
išleistame kataloge. Jame yra duomenų ir apie Joniškio r.
Duomenys apie Šiaulių “Aušros” muziejuje saugomas
(tarp jų ir Joniškio krašto) geležines kryžių viršūnes yra paskelbti
atskirame kataloge (sudarytoja S. Mockutė).
Medžiaga apie metalinius kaltus kryžius
Joniškio krašte Joniškio istorijos ir kultūros muziejuje pradėta
rinkti nuo 1994 m. Darbas buvo tęsiamas 1998-1999 m. Tuo metu buvo
nupiešti ir nufotografuoti Skaistgirio miestelio kapinių metaliniai
kryžiai. Vėliau pradėta fiksuoti metalinius lietus ir kaltus kryžius
kitose rajono kaimų kapinėse. Sukaupta medžiaga yra saugoma Joniškio
istorijos ir kultūros muziejuje.
Sėkminga pradžia paskatino imtis tolesnio,
išsamesnio darbo - sukaupti kiek įmanoma daugiau medžiagos
apie rajone esančius metalinius ir medinius kryžius bei atlikti
tyrinėjimus. Projekto Medžiagos apie kryždirbystę
ir kalvystę rinkimas Joniškio krašte vykdymą
(vad. D. Petrulienė) finansiškai parėmė LR Kultūros
ministerijos Etninės kultūros ir regionų kultūros projektų rėmimo
fondas bei Joniškio rajono savivaldybė.
2002 m. birželio - liepos mėnesiais Joniškio
rajone surengta kraštotyros ekspedicija Medžiagos apie kryždirbystę
ir kalvystę Joniškio krašte rinkimas, kurios metu surinkta
istorinė medžiaga apie kaltinius geležinius antkapinius paminklus ir
atlikta jų fiksacija. Aplankytos 24 Joniškio rajono veikiančios ir
neveikiančios Balkaičių,
Jauneikių, Gasčiūnų. Daunoravos, Ivoškių, Kurmaičių, Lieporų,
Maironių, Jakiškių, Pošupių, Rudiškių, Juodeikių, Daukšių, Žukančių,
Petraičių, Kalnelio kaimų bei Žagares, Kriukų, Skaistgirio miestelių
kapinės. Atlikta 325-ių metalinių kryžių foto ir grafinė fiksacija,
išmatavimai, užrašyti ant postamentų išlikę anotaciniai tekstai. Taip
pat padaryti 87 kapo tvorelių apmatavimai bei foto ir grafinė
fiksacija. Daugiausia metalinių kryžių aptikta Žagarės miesto
Raktuvės kapinėse - 80, Skaistgirio kapinėse - 56 ir Kalnelio
kapinėse - 45.
2003 m. buvo tęsiama
Kalnelio kapinių ir atliekama senųjų Joniškio kapinių bei
muziejaus rinkinio, kuris eksponuojamas naujosiose Joniškio kapinėse
(Noriūnų kapinės) kaltinių kryžių ir tvorelių foto ir grafinė
fiksacija. Kriukų seniūnijoje papildomai buvo aplankytos Blauzdžiūnų,
Skakų, Bučiūnų ir Nociūnų kapinės. Čia buvo atlikta fotofiksacija.
Šio straipsnio autorė yra apibendrinusi vykusių
ekspedicijų duomenis atskirame leidinyje.
Kryžių statymo ištakos ir raida
Ikikrikščioniškais
laikais kryžius reiškė pasaulio šalių modelį, vėliau saulės simbolį,
o dar vėliau tapo vienu iš daugelio ornamentikos elementų, iki šiol
pasitaikančių įvairiose tautodailės šakose. Per Artimuosius Rytus
Lietuvą pasiekė kryžius-svastika, turėjęs ugnies ir šviesos simbolinę
prasmę. Lotyniško tipo kryžius, kaip svarbiausias krikščionių
tikėjimo simbolis, imtas vartoti ir garbinti IV a. Romos imperijoje.
Lotyniško kryžiaus kelias į Lietuvą buvo ilgas ir sunkus. Jį lydėjo
kryžiuočių ir kalavijuočių ordinai, atnešę daug dvasinių ir fizinių
kančių. Kryžius simbolizuoja ne tik kančią,
bet ir prisikėlimą bei kelią į dangaus karalystę, į amžinąją
šviesą. Jis turėjo atskirti mirusiuosius nuo gyvųjų, kad mirusieji
jiems nedrumstų ramybės, taip užstodamas angą iš ano pasaulio.
Kryžių statymo priežastys buvo įvairios. Jas
galima būtų sieti su: 1) asmens, šeimos gyvenimu, 2) kaimo
bendruomenės ar jos dalies pasaulietinių ir religinių sambūrių
veikla, 3) tautos gyvenimo tarpsniais, ypač istorinių lūžių metais.
Didžiausią paminklų
dalį sudaro žmogaus ar šeimos palaidojimo vietą žymintys antkapiai.
Kryžiai statyti tragiško žuvimo vietose, dažniausiai pakelėse, ir
vadinti krikštais, “kad žuvusiojo siela ilsėtųsi ramybėje ir
negąsdintų praeivių”.
Kryžiais įamžindavo vestuves, gimimą bei
krikštynas, taip pat laukiant, bet nesulaukiant vaikų arba mirus
kūdikiui. Už išgijimą atsidėkodavo Dievui, pastatydami koplytėlę su
šv. Roko, ligonių globėjo, skulptūrėle..
Ant atskirų ūkių ar kaimų, žemės ribų, kryžiai
stovėjo tarsi riboženkliai. Kaip atminimo ženklą, paminklus statydino
prieš išvykdami į užjūrius arba apsigyvenusieji svetimame krašte
lietuviai. Taip pat jie statyti žmonėms, išsikeliantiems iš gatvinių
kaimų į vienkiemius arba pardavusiems ūkį ir išsikraustantiems
gyventi kitur. Miestelio aikštėse apsisaugoti nuo gaisro, statė
stogastulpius su šv. Florijono skulptūra, o nuo maro ir kitų
epidemijų - šv. Benedikto kryžių, dar vadintą “karavykų” kryžiumi, su
dviem (rečiau trimis) skersiniais.
Trečia kryžių
grupė žymėjo svarbiausius tautos ar bažnyčios gyvenimo įvykius: 500
metų šv. Kazimiero paminėjimą, Lietuvos krikšto 600-tąsias metines,
blaivybės įvedimo atminimą, 1863 m. sukilime žuvusiųjų pagerbimą ir
kt.
Mediniai kryžiai ilgai neužleido savo pozicijų
metaliniams todėl, kad medžio šventumas ir jo garbinimas siekė dar
pagonybės laikus. Tuo tarpu nei metalas, nei akmuo nebuvo laikomi
šventais. Tik XIX a. viduryje atsirado lietiniai metalo kryžiai.
Lietiniai ketaus kryžiai tapo pagrindu atsirasti dvistiebiams
kryžiams. Tai patvirtina Žagarės Raktuvės kapinėse 2002 m.
ekspedicijos metu rastas 1848 m. kryžius, o Kalnelio kapinėse - 1849
m., o Kriukų - 1853 m. Vėliau lietus metalo kryžius palaipsniui
pakeitė kaltiniai dėl patvarumo ir mažesnės kainos. O pastaruosius XX
a. 3-5 dešimtmetyje - betoniniai ir akmeniniai kapų antkapiai bei
paminklai.
Kalvystės raida Lietuvoje
Kalvystė - vienas iš seniausių ir svarbiausių
amatų Lietuvos valstybėje. Jis tarnavo ir karaliaus dvarui ir miestų,
dvarų bei kaimų ekonomikai. Iki XIX a. antrosios pusės Lietuvoje
kalviais daugiausia buvo svetimtaučiai. XIX a., be žydų tautybės
amatininkų, Lietuvoje kalvyste vertėsi visų kaimyninių tautų žmonės -
rusai, baltarusiai, lenkai, vokiečiai, latviai. Nuo XIX a. 8-9
dešimtmečio kalvyste vis dažniau
ėmė verstis lietuviai. Meninės kalvystės, kaip liaudies meno šakos,
stilistiniai principai Lietuvoje susiformavo jau ankstyvaisiais
viduramžiais. Ilgainiui kiekvienas kaimas turėjo savo kalvį. Kai
kuriuose kaimuose būdavo net po du kalvius: vienas jų - ūkio, kitas -
meno reikalams.
Geležinių paminklų atsiradimą ir paplitimą
sąlygojo metalo žaliavos pagausėjimas nuo XIX a. vid. iki XX a. vid.
Geležis Lietuvoje buvo sunkiai įgyjama ir brangi, todėl taupiai
naudota kaimo trobesių statyboje ir buityje. XVIII a. pabaigoje,
Lietuvą įjungus į Rusijos imperijos sudėtį, metalo žaliava pradėta
gabenti iš centrinių Rusijos bei Lenkijos karalystės gubernijų.
Didžioji jos dalis atitekdavo miestų amatininkų cechams, kartais
dvarams.
Nuo senų laikų vietinėse liejyklose iš balų rudos
gaunama geležis buvo nepatvari, turėjusi daug priemaišų. Jos gamybos
procesas galutinai sunyko XIX a. viduryje, kai vis daugiau geležies
buvo įvežama iš kitų kraštų. Metalo ypač pagausėjo po baudžiavos
panaikinimo, kuomet užsienio verslininkai noriai investavo kapitalą į
Lietuvos pramonę. Kūrėsi metalo apdirbimo pramonės šakos. Pakankama
metalo žaliavos pasiūla įtakojo jos panaudojimą, nulėmė kainą.
Geležis nebuvo labai brangi, neretai buvo pigesnė už medieną.
Valstiečiams buvo patogiau statyti metalinius kryžius, nes nykstant
miškams, įsigyti geros medienos buvo sunku. Kita vertus, kalvystės
paplitimas periferijoje priklausė ir nuo atskirų regionų ekonominio
išsivystymo lygio, kurį sąlygojo geležinkelio linijų atsiradimas Rytų
bei Vidurio Lietuvoje nuo XIX a. vidurio. Šiuo laikotarpiu
susiformavo atskiri kalvystės centrai Joniškyje, Kupiškyje,
Seirijuose, Varniuose bei kitur. Todėl dėsninga, kad geležinių kryžių
daugiausia yra Žemaitijoje ir Aukštaitijoje. XIX a. pabaigoje - XX a.
pradžioje didesniuose miestuose atsirado metalo liejimo dirbtuvių,
kuriose buvo liejami geležiniai antkapiniai kryžiai.
Lieti masyvių formų kryžiai paplito Mažojoje
Lietuvoje iš Rytprūsių. Iš ketaus išlieti paminklai buvo užsakomi
miestiečių ir turtingesnių ūkininkų, dvarininkų, statomi vienuolynų,
kai kurių bažnyčių šventoriuose. Tačiau pirmenybė buvo teikiama savo
kaimo meistrų nukaltiems kryžiams, kurie buvo pigesni ir patvaresni,
nes ketaus kryžiai buvo trapūs, lengvai sudaužomi.
Joniškio krašte buvo nemažai kalvių. Remiantis
kraštotyrininko A. Stravinsko surinktais duomenimis, Skaistgiryje
buvo kalvis K. Mačiulis, išmokęs amato
kariuomenėje, nukalė Skaistgirio kapinių vartus, kapų
tvoreles. Gataučių apylinkėje buvo kalvis I Labanauskas. Kepalių
apylinkėje Puslovio kaime - I. Joras. Pastarasis kalė kryžių
viršūnes, skrynių apkalus, užraktus. Ropininkų kaime kalvis J.
Stočkus kalė tvoreles Gasčiūnų kapinėms, nukalė Ropininkų kapinių
vartus, darydavo brėžinius. Joniškyje kalvyste vertėsi F. Norvaišas.
Jis turėjo penkis mokinius: S. Šidlauską iš Žagarės ir V Jonaitį, A
Adomaitį, Mankevičių, J Stočkų iš Joniškio.
Satkūnuose kryžius kalė Girdžiūnas, Skakų kaime -
kalvis A. Ragulis.
Gretimame Pakruojo rajone buvo garsi kalvių
Freibergių “dinastija”. Jų kūriniai galėjo pasiekti ir Joniškį.
Joniškio miesto senosiose kapinėse yra tvorelė su užrašu, nukaldinta
kalvio S. Kamuntausko iš Šiaulių, o Kalnelio kaimo kapinėse, taip pat
kalvio iš Šiaulių - J. Bezomowiez.
Kaimo žmonės antkapinius paminklus užsakydavo
pagal artimiausiose kapinėse esančių geležinių ir medinių kryžių
pavyzdžius, patys pasirinkdami dekoro motyvus, todėl XIX a. pabaigoje
didesnės idėjų migracijos nebuvo.
Kryžių ornamentikos simbolika
Lietuviškų kryžių kilmę ir ornamentikos simboliką
nagrinėjo, J. Basanavičius, P. Galaunė, K. Čerbulėnas, M. Gimbutienė,
P. Dundulienė bei lenkų tyrinėtojas V. Šukievičius.
Pasak K. Čerbulėno,
ornamentai buvo perduodami iš kartos į kartą, tad daugelis jų liko
nepakitę arba labai mažai pakitę. Iš priešistorinių laikų atėjo
geometriniai ornamentai, kurie sudaryti iš tiesių linijų, išlikusių
audiniuose ir drabužiuose. K. Čerbulėnas geometrinį ornamentą laiko
pirmuoju ir paprasčiausiu lietuviškos kilmės pagražinimo ornamentu,
kuris buvo naudojamas puodams, žalvarinėms apyrankėms, šukoms,
žiedams papuošti. Kryžiuose ypač dominuoja saulė - šviesos ir ugnies
simbolis. Lietuviai ilgai tikėjo į amžinatvės pradą - šventąją
ugnelę, kurią išreiškė ornamentų raštuose saulės simboliu -
apskritimu. Augalinių ornamentų išraiškos formas K. Čerbulėnas
kildina iš senovės lietuvių papročio garbinti miškus, atskiras gėles,
tikint jų paslaptinga galia.
Lietuviai, įnešdami krikščioniškosios simbolikos
elementų, kurie yra paimti iš katalikų liturgijos, siekė, kad
paminklai atrodytų krikščioniški ir katalikų vyskupai nedraustų jų
statyti viešai. Katalikų liturgijos simboliai: monstrancija, ostija,
taurė, žvakė buvo jungiami su geometriniais ornamentais.
Geležinių kryžių kalviams buvo nesunku vaizduoti
barokinę monstranciją su konvenciniais spinduliais, labai panašią į
saulės simbolį. Geležinių kryžių su monstrancijomis - saulėmis yra
ant XVIII - XIX a. medinių bažnyčių, varpinių, šventoriaus ir kapinių
vartų. Saulės, mėnulio ir žvaigždžių simboliai atėjo romantizmo
įtakoje, kaip pagoniškosios lietuvių religijos elementai. Šiems
simboliams atsirasti turėjo įtakos Rytų ir Vakarų krikščionybių
susidūrimas Lietuvoje. Iš priešistorinių laikų išliko geometriniai
ornamentai, kurie sudaryti iš tiesių linijų, išlikusių audiniuose ir
drabužiuose.
Kaip teigia M. Gimbutienė, geometrinių ornamentų
prasmė yra ratas. Jungiant į vieną visumą skritulį, akutę, spiralę,
kryžių, svastiką, puslankį, saulutę, žvaigždutę išreiškiame
dinamiškumą, kas juda į priekį, sukasi. Juo užkertamas kelias
stagnacijai, palaikoma ir skatinama gyvybė.
M. Gimbutienė ornamentų simbolius skirsto į
vyriškuosius ir moteriškuosius. Vyriškiesiems simboliams priskirtini
augaliniai motyvai, tai: rozetės, dobilai, linų žiedai ir visos
saulės formos gėlės. Moteriškiems simboliams priklauso varpo tipo
gėlės, tokios kaip lelijos. Augaliniai motyvai sutinkami dažniausiai
koncentrinių apskritimų ir segmentinių žvaigždžių pavidalu. Šie
motyvai būdingi antkapiniams paminklams, nes jie pabrėžia gyvybingumo
neišsenkamumą. Medis ar gėlė simbolizuoja energiją ir gyvenimą,
apsaugo žmones nuo nelaimių. Mirusiųjų žmonių vėlės, pagal mirusiojo
lytį, pereidavo į vyriškosios arba moteriškosios lyties augalus.
Ąžuolinis kryžius reiškė vyro mirtį, eglinis arba liepinis-moters.
Visi prieš tai suminėti autoriai laikėsi labai panašios nuomonės, kad
paminklų išraiškos formos ir ornamentai pasiekė mus iš priešistorinių
laikų, kai simbolinis menas buvo neatsiejamas nuo religijos.
Joniškio rajono kapinių apibūdinimas
Apžvelgiant Joniškio rajono kapines, išryškėjo
antkapinių paminklų statymo savitumai. Antai Kriukų miestelio kapinių
metaliniai kryžiai išskirtini ornamentų įvairumu. Čia nesikartojo to
paties ornamento kryžiai.
Gaščiūnų kaimo
kapinaitėse dominavo ne kaltiniai kryžiai, bet kapų metalinės
tvorelės.
Daunoravos ir Žagarės latvių liuteronų kapinėse
ypatingu puošnumu ir dideliais parametrais išsiskyrė kapų tvorelės.
Kalnelio kaimo ir Skaistgirio miestelio kapinėse
kaltiniai kryžiai originalesni, vyrauja įvairių ornamentų deriniai, o
kapų tvorelės Kalnelio kapinėse pasižymi labai sudėtinga
ornamentacija. Šiose kapinėse joniškiečiai nuo 1805 m., kai buvo
uždrausta laidoti Joniškio bažnyčios
šventoriuje, iki 1923 m. laidodavo mirusiuosius.
Žagarės mieste ypač gausu vienodo ornamento
kryžių. Čia (pvz., Raktuvės kapinėse) daug XX a. 3-4 dešimtmečio
kryžių yra barokinio stiliaus, su lietu betoniniu postamentu, o
Senosios Žagarės Veidės kalnelio kapinėse daug kaltinių kapo tvorelių
su kryžiais, sudarančiais bendrą
kompoziciją. Šios ir Naujosios Žagarės naujosios kapinės
išsiskiria kunigų kapais, kuriuose anotaciniai tekstai užrašyti
antkapio nugarinėje pusėje.
Jakiškių kaime ekspedicijos metu užfiksuotas
vienintelis pakelės metalinis kaltas kryžius.
Joniškio miesto kapinės įkurtos 1923 m.
veterinarijos gydytojo L. Lopo iniciatyva, o mūriniai vartai
pastatyti 1924 m. L. Lopo rūpesčiu, pagal jo sudarytą
planą, pasitelkus vidurinės mokyklos mokinius, kapinės buvo
apsodintos eglaitėmis ir berželiais. Deja sodinys sunyko, išliko tik
vartai, kuriuos puošia kaltinė saulutė..
Joniškio kapinėse, yra tik 12 kryžių ir 9 kapo
tvorelės. Kryžiai išsidėstę visame kapinių plote, o tvorelės
koncentruojasi kapinių dešinėje pusėje nuo pagrindinio tako.
Tvorelių ornamentai paprasti. Jose dominuoja
dviejų aukščių strypai, kurių viršūnes puošia bumbulai. Kitų viršūnės
suplotos, susuktos į lapo formos ornamentą. Strypus juosia neišvaizdi
girlianda, kurios viduryje - rozetė. Kampiniai tvorelių stulpai
paprasti, neišsiskiriantys iš bendro konteksto. Jų viršūnės puoštos
rutuliu, apversto kūgio ornamentu.
Tik 3 kapų tvorelės išsiskyrė sudėtingu ornamentu.
Vienos tvorelės ornamentai išdėstyti visame tvorelės plote. Tai
augalinis tulpės lapų ir žiedų motyvas. Viršutinėje dalyje kas antras
strypas puoštas rozete. Viršuje strypai užbaigti dviem lygiagrečiai
einančiom juostom. Antros
tvorelės ornamente vyrauja skaičiaus “3” ir laisvo silueto “S” raidės
modifikacija, taikant veidrodinę kompozicijos simetriją. Strypai
apačioje susukti į virvutę, o viršuje juos jungia “C” raidės
ornamentas. Viršuje pasukti strypai primena plevenančią
liepsną. Trečios tvorelės kampiniai stulpai puošti lelijos
žiedo motyvu. Strypai dviejų aukščių, viršuje nusmailinti, suploti ir
pasukti į lapo formos ornamentą. Viršuje ir apačioje strypai sujungti
“C” raidės ornamentu. Per vidurį tvorelė puošta įmantriu tulpės lapų
ir žiedų ornamentu, tarp kurių yra rozetės.
Ant vienos tvorelės vartelių yra užfiksuota
pritvirtinta metalinė lentelė, kurioje yra S.Kamantausko pavardė iš
Šiaulių.
Joniškio kapinėse yra penki pirmos grupės kryžiai.
Tai vienstiebiai, kurių ornamentika sudaro laisvo silueto “S” raidės
modifikaciją, taikant veidrodinę simetriją. Kryžmų viršūnės puoštos
saikingu, iš visumos neišsiskiriančiu ornamentu. Du kryžiai
dvistiebiai - barokinio stiliaus, gausiai ornamentuoti vidinėje
kryžiaus erdvėje: tai ir pasukto į virvutę metalo, rozetės, “C”
raidės, rožės pumpuro, rožės žiedo su lapeliais ornamentai. Antras
barokinio stiliaus kryžius puoštas vidinėje pusėje “S” raidės
ornamentu, išlinkimuose įkomponuojant lapelius.
Vienas kryžius antros grupės, didesniu nei įprasta
kryžmų pločiu, o ornamentas išdėstytas apie strypus įvairiai jungiant
“S” ir “C” raidžių fragmentu. Kiti kryžiai netipinio ornamento, kai
kryžmos apatinė dalis praplatinama, įkomponuojant sukto į virvutę
metalo du strypus. Kryžiaus vidinėje erdvėje vyrauja “C” raidės
ornamentas, įkomponuotas taikant veidrodinę simetriją.
Joniškio istorijos ir kultūros muziejaus
kolekcijai priklauso 20 kryžių, kurie buvo surinkti kaip praradę
autentišką pastatymo vietą, iš įvairių rajono kapinių: Kriukų,
Kalnelio, Skaistgirio, Žagarės, Pošupių, Milvydžių. Šeši kryžiai yra
pirmos grupės, kiti netipinio ornamento dvistiebiai kryžiai.
Augalinio motyvo ornamentai derinami su modifikuotais “S” raidės,
geometriniais, suktais į virvutę, barokinio stiliaus elementų
motyvais.
Joniškio krašto kryžiai
Surinkus istorinę
medžiagą paaiškėjo, kad visus 2002 m. ekspedicijos metu
užfiksuotus kryžius pagal meninę kompoziciją galima suskirstyti į 3
grupes (3 grupė skirstoma į 5 pogrupius). Smulkiau apžvelgsime
metalinius kryžius, esančius kai kuriose rajono kapinėse (Žagarės,
Skaistgirio, Kriukų, Pošupių, Gasčiūnų, Ivoškių, Kalnelio ir kt.).
1 grupės kryžiai
Žagarės Raktuvės, Senosios Žagarės naujosiose (1
pav.), Skaistgirio ir Kalnelio kapinėse daugiausia rasta 1 grupės -
vienstiebių kryžių, kurių ornamentiką sudaro laisvo silueto “S“
saikingai, iš visumos neišsiskiriančiu ornamentu. Šie kryžiai pagal
išlikusius įrašus yra datuojami XIX a. pabaiga - XX a. 1 puse.
Panašūs kryžiai yra užfiksuoti Šiaulių Talšos kapinėse, Pakruojo
apylinkėse, Kuršėnų, Micaičių ir
Šiupylių (Gruzdžių sen.), Pasvalio kapinėse, Akmenės raj. Vegerių
kaimo kapinės.
Vegerių ir Žagarės kryžių panašumai leidžia
manyti, kad juos gamino vienas meistras, tikriausiai gyvenęs Žagarėje
(1 pav.). Vien Senosios Žagarės naujosiose kapinėse tokių kryžių
užfiksuota 5 (1931 m. kiti 4 likę yra be datų), Raktuvės - 2 (1915 m.
ir 1926 m.). Taigi šie kryžiai yra datuojami XX a. 1-4 dešimtmečiais.
Tuo metų galėjo dirbti ir juos nukalęs kalvis.
1 pav.: Senosios Žagarės naujųjų kapinių kapo
kryžius. Įrašas: “BARBORA PARAZAUSKIENĖ / mirė. 1931 m. / Rugpjūce 24
d. / amžiaus 63 m.” Dydžiai: kryžiaus - 110x50 cm, postamento
- 1x38x22 cm. Ž. Miškinytės piešinys.
2 grupės kryžiai
2-ą kryžių
grupę sudaro kryžiai su platesniais nei įprasta kryžmų strypais
(juostomis), kurie kontrastuoja su lengvu išoriniu ornamentu. Prie
postamento yra augalinio ornamento fragmentų bei įvairiai modifikuotų
“S“ ir “C“ raidžių ornamentų (2 pav.). Šie kryžiai pagal išlikusius
įrašus datuojami XIX a. pabaiga - XX a. 1 dešimtmečiu, bet aptinkami
ir 3 dešimtmetyje. Panašių kryžių yra Kuršėnų, Micaičių ir Paliepių
(Raseinių raj.) kapinėse.
2 pav.:
Žagarės Raktuvės kapinių kapo kryžius.
Dydžiai: 149x85 cm. A. Šakarnytės piešinys.
3 grupės kryžiai
3 grupės kryžiai yra dvistiebiai, kuriuos pagal
ornamentą ir konstrukciją galima suskirstyti į 5 pogrupius:
1 pogrupio kryžiai
Pirmam
pogrupiui priskiriami kryžiai, kurių dvistiebio kryžiaus vidinė dalis
dekoruota modifikuotu “S“ raidės ornamentu (3 pav.). Šie kryžiai
pagal išlikusius įrašus yra datuojami XIX a. pabaiga - XX a. 1-2
dešimtmečiais. Panašūs kryžiai užfiksuoti Šiaulių Talšos kapinėse,
Klaipėdos r. Tai, kad jų yra daug užfiksuota evangelikų-liuteronų
regionuose (Klaipėdos r.), o Joniškio r. šių kryžių ypač daug yra
užfiksuota šios tikybos kapinėse liudija apie vykusią kultūrinių
idėjų plitimą.
3 pav.:.JIKM (Joniškio istorijos ir
kultūros muziejaus) kolekcijos kryžius. Dydžiai: 150x67 cm. Įrašas:
„JĖZUS KRISTUS / KARALIUS AMŽIŲ / NESMERTĖLNAS. MILISTOM / 1901 METŲ
/ ANURIKASZU FAMILIJAS KRIZUS“ M. Guigaitės piešinys.
2 pogrupio kryžiai
Antram pogrupiui priskiriami kryžiai, kuriuose
modifikuotos “S“ raidės ornamentas naudojamas kryžiaus postamento
nugarinės dalies puošybai. Vidinėje kryžiaus dalyje šį ornamentą
paįvairina augalinis lapelių motyvas. Šių kryžių kryžmų viršūnės yra
išbaigtos skirtingu ornamentu (4 pav.). Kadangi ant jų įrašų nėra,
tai apsunkina jų datavimą. Panašūs kryžiai yra užfiksuoti Šiaulių
Talšos, Pakruojo apylinkių, Gruzdžių, Daujėnų (Pasvalio raj.)
kapinėse.
4 pav.: Žagarės Raktuvės kapinių kapo kryžius. Dydžiai: kryžiaus - 166x70 cm, postamento - 71x34x31 cm. Įrašas:
„OLAS IR BAR / DIRŽINSKA AMŽINA / ATILSI 10 1906 / XII“ V.
Bardauskaitės piešinys.
3 pogrupio kryžiai
Trečiam
pogrupiui priskiriami dvistiebiai kryžiai, kurių apatinė kryžmų dalis
prie pjedestalo praplečiama ir įkomponuojami du sukto metalo virbai.
Pastarieji apatinę kryžiaus dalį dalina į 3 dalis. Kryžmų vidinėje
erdvėje vyrauja geometrinis (rombo, apskritimo) ornamentas, kartais
paįvairintas augaliniu motyvu, saulės spinduliais kryžmų „pažastyse“.
Jos dažnai užbaigiamos bumbuliukais (5 pav.). Šie kryžiai pagal
išlikusius įrašus yra datuojami XIX a. pabaiga - XX a. pradžia,
rečiau XX a. pabaiga. Panašūs kryžiai užfiksuoti Pakruojo apylinkėse,
Gruzdžių, Kuršėnų ir Micaičių kapinėse.
5 pav.: Žagarės Raktuvės kapinių kapo
kryžius. Dydžiai: kryžiaus - 2,11x1,08 cm, postamento -
0,60x0,55x0,35 cm. A. Šakarnytės piešinys.
4 pogrupio kryžiai
Ketvirto pogrupio kryžiai - dvistiebiai barokinio
stiliaus. Šio pogrupio kryžių daugiausiai rasta Žagarės miesto
Raktuvės kapinėse. Jų vidinė ir išorinė erdvė gausiai ornamentuota.
Prie postamento kryžma puošiama tulpės ir jos lapų ornamentu. Kryžmos
„pažastyse“ dažnai yra lelijos žiedo ornamentas. Vidinėje erdvėje
horizontaliai ir vertikaliai išdėstyti “S“ ir “C“ raidžių ornamentai,
sukto į virvutę metalo motyvas, lapelių, širdies formos motyvas,
rožės žiedo dekoras (6 pav.). Tai, kad jie yra paplitę Žagarės -
Skaistgirio apylinkėse (keletas jų užfiksuota Joniškyje), leidžia
manyti, jog Žagarė buvo jų kaldinimo vieta. Keli šių kryžių
egzemplioriai yra žinomi Joniškyje ir Gruzdžiuose. Pagal išlikusius
įrašus, jie daugiausia datuojami XX a. 2-3 dešimtmečiu, bet kartais
(nors retai) aptinkami ir XX a. viduryje (1943 m., Kalnelis).
6 pav.:
Žagarės Raktuvės kapinių kapo kryžius.
Dydžiai: kryžiaus - 220x125 cm, postamentas - 23x65x28 cm. Ž.
Miškinytės piešinys.
5 pogrupio (netipiniai) kryžiai
Penkto pogrupio kryžiams priskiriami dvistiebiai
netipiniai kryžiai, kuriuose jungiami skirtingi ornamentai -
augalinis, geometrinis, “S“ ir “C“ raidžių, „žalčiukų“, platesnių
metalo juostų komponavimo į kryžiaus vidinę erdvę dekoro motyvai.
Išplatėjanti kryžmos dalis ryškiai paaukštinta įmantriom „kojelėm“,
arba išorėje puošta tulpės žiedo dekoru. Šie kryžiai, pagal
išlikusius įrašus, datuojami XIX a. 8 dešimtmečiu - XX a. 1-2
dešimtmečiu, bet kartais
aptinkami ir XX a. viduryje - 2 pusėje. Panašių kryžių yra Kuršėnų,
Micaičių, Gruzdžių (Šiaulių raj.) ir Vaiguvos (Kelmės raj.) kapinėse
(7 pav.). Panašus kryžiaus vidaus užpildymo “žalčiukų”
motyvas yra užfiksuotas Pakruojo m. kapinėse.
Keturi to paties ornamento kryžiai užfiksuoti -
Skaistgiryje, Kalnelyje, Blauzdžiūnuose ir vienas saugomas JIKM.
Galima daryti prielaidą, jog juos
kaldino vienas meistras.
7 pav.:
Gasčiūnų
kapinių koplyčios kapinių kapo kryžius. Dydžiai: kryžius - 145x84 cm,
postamentas - 58x48x22 cm. Įrašas: „KUNIGAS / ŽILINSKAS / FLAVIJUS /
1883 † 1944 / 25 m. klebonavo / Gasčiūnuos“. A. Šakarnytės
piešinys.
Įrašai ant kryžių postamentų
Išlikę kryžių
postamentų įrašai skirstomi į statistinius, konstatuojamuosius,
tragiškai žuvusių, mirusių mirties aplinkybių aprašymus, mirusiųjų
kreipimąsi į gyvuosius. Statistiniuose įrašuose yra užrašomos
mirusiųjų pavardės, vardai, gimimo ir mirties datos, amžius.
Konstatuojančiuose įrašuose
atsispindi paskutinės poilsio vietos ir Dievo valios akcentai. Pvz.:
“čion visų ir mano vieta, ašaroms žmonių aplieta“, arba “Viešpatie,
teesie tavo valia“. Mirties aplinkybių aprašymo įrašams
priskiriami tokie įrašai kaip „Nužudyta per priešo rankas“.
Mirusiųjų kreipimosi į gyvuosius įrašams - “Kaip jūs gyvenate,
gyvenau ir aš/ Kuo aš palikau, paliksite ir jūs“.
Remiantis surinkta medžiaga, galima teigti, kad
metaliniai kryžiai mūsų rajone pradėti statyti nuo XIX a. 2 pusės.
Tvorelės
Išlikę nemažai kapo
tvorelių, kurios yra sudėtinė kapo dalis. Jų paskirtis -
pažymėti tikslią šeimos kapo teritoriją, kad nedrumstų mirusiųjų
ramybės svetimi. Kapo tvorele atskiriamos ir pažymimos „savų“ kapų
teritorijos ribos. Kai kur kapo tvorelė su kaltiniu kryžiumi sudaro
išbaigtą kompoziciją. XIX a. pabaigoje - XX a. pradžioje puošnios
geležinės kapo tvorelės neretai buvo pasiturinčiųjų privilegija.
Miestelių kapinėse tokios tvorelės išliko iki šių dienų ant kunigų,
dvarininkų bei kitų turtingųjų kapų. Kaltinės tvorelės, kaip ir
antkapiniai kryžiai, paplito nuo XIX a. vidurio.
Kapo tvorelės labai skiriasi ornamentika, ilgiu ir
plotu. Dydžiu išsiskiria Žagarės liuteronų kapinėse esančios
tvorelės. Jų ilgis svyruoja nuo 240 cm iki 525 cm, o plotis - nuo
260-610 cm. Tvorelių ornamentika labai įvairi - nuo paprastų
neornamentuotų virbų iki sudėtingo ornamento.
Tvorelių varteliai yra vienvėriai arba dvivėriai,
ornamentu neišsiskiriantys iš tvorelės visumos.
Jeigu kryžių ornamentikoje aiškiai dominuoja 1
grupės kryžiai, tai kapo tvorelių ornamentai išsiskiria žymiai
didesne raštų interpretacija. Dažniausiai tvorelių dekore vyrauja “S“
ir “C“ raidės formos ornamentas, tačiau ir jų komponavimas yra labai
skirtingas. Aplankius 24 kapines, neaptikta tvorelių, kurių dekoras
kartotųsi. Vienų tvorelių ornamentas išdėstytas viršutinėje,
vidurinėje viršutinėje ir apatinėje dalyse, kitų - per vidurį,
kartais gausiai ornamentuota yra visa tvorelė. Išskirtinos tvorelės,
kurių ornamento kompozicija priminė korį.
Sudėtingo ornamento tvorelė buvo aptikta Žagarės
Raktuvės kapinėse. Ją sudarė skirtingi 6 aukščių strypai, užbaigti
bumbulais ir liepsnelių imitacija, jos viršų puošė girliandos ir
kutai. Dvivėrius vartus puošė pusapvalė karūna, virš kurios yra
iškilus kryželis (8 pav.).
8 pav.:
Žagarės Raktuvės kapinių kapo tvorelės
fragmentas. Dydžiai: 290x307x134 cm. Įrašas: „A†A Jokuba Julijonos
Skripkų ir jų šeimynos iš Stungių kapas 1911 m.“ V.
Stiopinaitės piešinys.
Daugumos kapinių tvorelių kampinių strypų
vyraujantis ornamentas - lelijos žiedo imitacija. Pasitaikė ir
rutulio, apversto kūgio ar liepsnos formos ornamentų. Kalnelio kaimo
kapinaitėse buvo rastos 2 kapo tvorelės, kurių kampinius strypus
puošė kankorėžio motyvo ornamentas. Dažnai vienos tvorelės strypai
yra nevienodo aukščio. Jų viršūnės neretai suplotos į lapą ar
liepsnelę primenantį ornamentą (9 pav.).
9 pav.:
Joniškio miesto senųjų kapinių kapo
tvorelės fragmentas. Dydžiai: 262x240x112 cm. S. Trumpulytės
piešinys.
Yra aptiktos dvi tvorelės, kurių yra žinoma
nukalimo vieta ir kalviai. Viena jų iš Kalnelio kapinių. Ant jos
prikabinta lentelė su užrašu I.BEZOMOWICZ/ SZAWLE (10,
11pav.). Kita yra iš Joniškio senųjų kapinių.
10 pav.: Kalnelio kaimo kapinių kapo tvorelė
su įrašu „BEZOMOWICZ/ SZAWLE“. Dydžiai: 250x213x113 cm.
E.Vasiliausko nuotrauka.
11 pav.:. Kalnelio kaimo kapinių kapo tvorelės fragmentas su
įrašu „BEZOMOWICZ / SZAWLE“ fragmentas. E.Vasiliausko nuotrauka.
Išvados
Per 2002 - 2003 m. buvo aplankytos 26 rajono
kapinaitės, nupiešti 228 kryžių, 87 tvorelių, kapinių vartų ir
koplyčių fragmentų piešiniai (tuo pačiu metu muziejininkai atliko 600
objektų fotofiksaciją).
Metaliniai kaltiniai kryžiai Joniškio rajone yra
skirstomi į 3 grupes (3 grupė dar į 5 pogrupius):
grupė - XIX a. pabaiga - XX a. 1 pradžia.
grupė - XIX a. pabaiga - XX a. 1 dešimtmetis,
bet yra aptinkami ir 3 dešimtmetyje.
3 grupė skirstoma į 5 pogrupius:
3.1. pogrupis - XIX a. pabaiga - XX a. 1-2
dešimtmetis.
3.2. pogrupis - kadangi ant jų įrašų nėra, tai
apsunkina jų datavimą.
3.3. pogrupis - XIX a. pabaiga - XX a.
pradžia, pasitaiko ir XX a. pabaigos.
3.4. pogrupis - XX a. 2-3 dešimtmetis, reč3.5.
iau aptinkami ir XX a. viduryje.
3.6. pogrupis - XIX a. 8 dešimtmetis. - XX a.
1-2 dešimtmetis, bet kartais aptinkami ir XX a. viduryje - 2
pusėje.
Ekspedicijos metu užfiksuota 87 kaltinių
metalinių, įvairiai dekoruotų tvorelių, datuojamų XIX a. pabaiga - XX
a. 1 puse.
Ištyrus rajono kaltinių kryžių ornamentus, galima
daryti šias išvadas:
1. Nedaug aptikta kryžių, kurių ornamentai
simbolizuotų saulę ar mėnulį ir šie ornamentai būtų išdėstyti
kryžiaus viršutinėje dalyje apie kryžmą;
2. Kryžiai-saulutės puošia daugiausia kapinių
vartus ir koplyčių stogus;
3. Daugelyje rajono kapinių dominuoja pirmos
grupės kryžiai, vienstiebiai, kurių ornamente vyrauja modifikuota
“S” raidė, o kryžmų viršūnės puoštos saikingai, iš visumos
neišsiskiriančiu ornamentu;
4. Antroje vietoje būtų kryžiai, kurių
ornamentai geometriniai: rombo, apskritimo, trikampio,
keturkampio formos. Šie ornamentai jungiami su modifikuotų “C” ir
“S” raidžių ornamentais, taikant veidrodinį simetrijos principą;
5. Palyginus su kitais Lietuvos regionais,
ypatingai dažni barokinio ornamento kryžiai. Jų gausu Žagarės
Raktuvės kapinėse. Tokio tipo kryžių taip pat yra Skaistgirio,
Kalnelio, Kriukų, Joniškio miesto kapinėse. Žagarė XIX a
pabaigoje - XX a. pradžioje buvo svarbus amatų ir prekybos
centras. Tai leidžia manyti, jog šie kryžiai buvo nukaldinti
Žagarėje.
6. Puošnumu išsiskiria dvistiebiai netipinio
ornamento kryžiai. Ornamentuota tiek vidinė, tiek išorinė erdvė.
Tarpusavyje derinami “C” bei “S” raidės ornamentai su augaliniais
(lelijos žiedo, tulpės lapo ir žiedo, rožės pumpuro), širdies ir
sukto į virvelę metalo motyvais;
7. Lyginant su kitais Lietuvos regionais
Joniškio krašto (ir šiaurės Lietuvos) kryžių ornamentai yra
labiau giminingi nei, pavyzdžiui, Suvalkijos ar Dzūkijos regionų.
Rasti analogiško ornamento kryžiai, rodantys, kad meistras galėjo
būti tas pats žmogus. Pavyzdžiui, Kalnelio kapinių kryžiaus
ornamentas analogiškas Gruzdžių kapinių kryžiui, Skaistgirio -
Žagarės Raktuvės, Joniškio - Kriukų, Skaistgirio - Vaiguvos
(Kelmės raj.), Žagarės - Vegerių (Akmenės raj.).
Literatūra:
-
Zabulytė- Sapijanskienė J., XIX a. pab. - XX
a. pr. geležiniai antkapiniai kryžiai, Liaudies Kultūra, 2000,
Nr. 5, p. 28.
Kontrimas Č., Lietuvos
geležiniai kryžiai, Vilnius, 1991, p. 31-39.
Alekna R., Pakruojo
apylinkių geležinių kryžių ornamentika,
Žiemgalos krašto praeitis, Kaunas, 1999, T. 2, p. 147-151.
Baristaitė R., Petrikauskas A., Šiaulių
senosios (Talšos) kapinės, Šiauliai, 1999.
Krivickas J., Gruzdžių, Šiupylių, Jokūbaičių,
Valdomų kapinės, Gruzdžiai, Vilnius, 1999, p. 117-146.
Misius K., Rusijos caro valdžios požiūris į
kryžius Lietuvoje, Liaudies kultūra, 1995, Nr. 1, p. 41-47.
Stravinskas S., Lietuvos kalvės, Liaudies
kultūra, 1994, Nr. 6, p. 26-32.; Stravinskas S., Metalo plastika
Klaipėdos krašto paminkluose, Liaudies kultūra, 1995, Nr. 6, p.
46-49.
Kašinskas V., Meldžiu lankytoją sukalbėti
tris „Amžiną atilsį...“, Liaudies kultūra, 1998, Nr. 5, p.
43-53.
Blažys K., Kapčiamiesčio kryžiai,
Liaudies kultūra, 1994, Nr. 5, p. 55-56.
Jonaitytė Ž., Kapų tvorelės Lietuvos
miestelių kapinėse XIX a. pab. - XX a., Liaudies kultūra, 2001,
Nr. 5, p. 33-40.
Purvinienė M., Klaipėdos krašto antkapiniai
paminklai XX a.: etninių bruožų raida, Liaudies kultūra, 2002,
Nr. 5, p. 27-32.
Zabulytė-Sapijanskienė J., XIX a. pabaigos -
XX a. pradžios geležiniai … p. 27-35.
Etnografija. Metraštis, Mažosios
architektūros paminklų geležinės viršūnės. Antkapiniai geležiniai
kryžiai, Vilnius, 2002, Nr. 12, p. 125, pav.: 206-209.
Geležinių kulto ir
memorialinių paminklų viršūnių rinkinys Šiaulių “Aušros” muziejuje.
Šiauliai, 2003, p. 44, 67, 81, 95, 96.
Osipova I., Muziejaus ekspedicija sulaukė
žiniasklaidos dėmesio, Sidabrė, 2002 07 27 d., Nr. 69, p. 7.;
Idem, Projekto rezultatus įprasmins katalogas, Sidabrė, 2003
06 18 d., Nr. 48, p. 3.; Idem, Ripskytė L., Ekspedicijoje
domėtasi kryždirbių menu, Šiaulių kraštas, liep. 25 d., p. 17.;
Idem, Moksleiviai fiksuoja senuosius kryžius, Šiaulių
kraštas, 2003 06 18 d., Nr. 140(3505), p. 15.; Petrulienė D.,
Joniškio istorijos ir kultūros muziejaus kraštotyros ekspedicijos
edukacija, Muziejininkystės biuletenis, 2002, Nr. 5-6, p. 63.
Petrulienė D., Joniškio krašto sakralinės kalvystės
paminklai, Šiauliai, 2003.
Lietuvių liaudies menas.
Mažoji architektūra, Vilnius, 1992, p. 7.
Usočiovaitė E., Dangaus
ir žemės simboliai lietuvių ornamentuose,
Dangaus ir žemės simboliai, Vilnius, 1995, p.
60.
Šliavas J., Žiemgalių pėdsakais, Vilnius,
1996, p. 198.
Milius V., Kodėl statyti ir statomi kryžiai
ir koplytėlės, Liaudies kultūra, 1992, Nr. 5, p. 22.
Ibid., p. 22.
Ibid., p. 23.
Ibid., p. 24.
Ibid., p. 26-27.
Osipova I., Ekspedicijos metu aptiktas vienas
iš seniausių metalo kryžių, Sidabrė (Joniškis), 2002 liep. 10
d., Nr. 64., p. 3.
Alekna R., Pakruojo … p. 147.
Zabulytė-Sapijanskienė J., XIX a. pabaigos -
XX a. pradžios … p. 32.
Ibid, p. 32.
Ibid, p. 32-33.
Ibid, p. 33.
2003 m. vykusios Kriukų ekspedicijos metu
surinkti duomenys, užrašė Daliutė Petrulienė, pateikėjos - J.
Bernotaitė, gim. 1943 m. Kriukuose ir M. Kazlauskienė, gim. 1923
m., Kriukų sen., Skakų km.
Alekna R., Pakruojo … p. 147.
Vaidogas G., Ikikrikščioniškosios kryžių
kilmės teorijų apžvalga, Liaudies kultūra, 1993, Nr. 6, p. 17.
Ibid., p. 17.
Lietuvių enciklopedija,
Bostonas, 1968, t. 13, p. 192.
Vaidogas G., Ikikrikščioniškosios ... p.
14.
Ibid, p. 20.
Kapinės įkurtos piliakalnyje 1801 m. Tuo pačiu
metu buvo pastatyta ir medinė koplyčia, kapinės aptvertos akmenine
mūrine tvora., žr. Vasiliauskas E., Raktuvės piliakalnis.
Archeologiniai tyrinėjimai, Žiemgala, 2002, Nr. 1, p. 5. Pasak
žagarietės kraštotyrininkės R. Vaitkienės, Žagarės bažnyčios
archyve yra aptikta duomenų, kad Žagarės Raktuvės kapinės jau veikė
1725 m. Autorė dėkoja už suteiktą informaciją.
Veterinarijos gydytojas Laurynas Lopas,
Vilnius, 2002, p. 25, 37.
Kontrimas Č., Lietuvos ... p. 136.
Alekna R., Pakruojo … pav.: 1: 5-8.
Baristaitė R., Petrikauskas A., Šiaulių
senosios (Talšos) kapinės, Šiauliai, 1999, p. 70.
Krivickas J, Tamošaitis R, Urbonienė J.,
Istorijos ir kultūros paveldas, Kuršėnai, Klaipėda, 2003, p.
468-469.
Krivickas J., Gruzdžių, ... p. 133.
Kontrimas Č., Op. Cit., p. 157.
Lietuvių liaudies …
pav. 642.
Krivickas J., Urbonienė J., Tamošaitis R.,
Istorijos … p. 472.;
Lietuvių liaudies … pav.
644.;
Baristaitė R., Petrikauskas A., Šiaulių...
p. 73.;
Etnografija... pav.: 346-349.
Baristaitė R., Petrikauskas A., Šiaulių ...
p. 73.
Alekna R., Pakruojo … pav.: 1: 10.
Krivickas J., Gruzdžių, ... p.127, 129,
138.
Kontrimas Č., Lietuvos ... p. 160, pav.
262.
Alekna R., Pakruojo …pav.: 1: 11, 12, 15,
16.;
Krivickas J., Gruzdžių, ... p. 126, 128,
137, 141.;
Krivickas J., Tamošaitis R., Urbonienė J.,
Istorijos ... p. 471.;
Lietuvių liaudies ...
pav.: 677.;
Kontrimas Č., Lietuvos ... p. 136.;
Krivickas J., Gruzdžių, ... p. 141.;
Krivickas J., Tamošaitis R., Urbonienė J.,
... p. 133, 470.
Kontrimas Č., Lietuvos ... p. 72.
Etnografija... pav.: 363.
Petrulienė D., Joniškio krašto... , pav. 77, 82.
Kašinskas V., Meldžiu lankytoją sukalbėti
tris „Amžiną atilsį...“, Liaudies kultūra, 1998, Nr. 5, p. 53.
Jonaitytė Ž., Kapų tvorelės ... p. 33.
Ibid.
Anot V. Girininkienės, Gasčiūnų kaimo tvorelė ir
kryžius pastatyti apie 1910 m. Autorė dėkoja už suteiktą
informaciją.