Skulptūra (I
dalis). Kristus, nešantis Kryžių
Tekstas iš Pauliaus Galaunės
knygos
Lietuvių liaudies menas. Jo meninių formų plėtojimosi
pagrindai. Kaunas, 1930. P. 155-201
(Originalo kalba netaisyta)
Nešąs kryžių Kristus vaizduojamas
ilgais raudonais rūbais, su Kristus erškėčių vainiku ant galvos.
nuo nešamo ant pečių kryžiaus naštos susilenkęs.
Šio siužeto statulėlių prototipu
galime laikyti panašią statulą mūro koplytėlėje Šnipiškų,
Vilniaus priemiesty, netoli šv. Rapolo bažnyčios. Apie tos statulos
atsiradimą Šnipiškių koplytėlėje pasakoja mums ir padavimai.
Kadangi su mūsų liaudies skulptūros siužetais susijusių įvairių
padavimų mes teturime labai mažai, tai, manome, nenusidėsime padavę
čia padavimą, kuriuo mūsų liaudis apipynė Kristaus, nešančio
kryžių, statulos atsiradimą Šnipiškio koplytėlėje. O,
pasak to padavimo, įvyko taip: Kalnely. kur dabar stovi koplytėlė su
statula, XVII. amžiuje kažin koks Šnipiškio gyventojas pastatydino
mūro stulpą, o ant jo šv. Jono Nepomukos medinę statulą. Kadangi
statula niekuo nebuvo apsaugota
nuo lietaus ir sniego, tai greit supuvo. o mūro stulpas iširo. Kai
1703 m. buvo pastatyta šv. Rapolo bažnyčia. tai jėzuitai po kelerių
metų kalnelyje išmūrijo didesnį stulpą su koplytėle, kad
apsaugotų naują šv. Jono Nepomukos statulę, kuria jėzuitų
vyresnysis liepė išdrožti medyj ir nutapyti žinomam Vilniuje
skulptoriui Jonui164). už darbą sulygęs 8 muštuosius
talerius.
Skulptorius iš karto negalėjęs tos
figūros išdrožti, nes turėjo ilgesnį laika išvažiuoti.
Sugrįžęs norėjo pradėti darbą, bet tuo laiku. 1710. m., Vilniuje
prasidėjo baisiausias maras. kada šį miestą lankęs.
Prieš tai buvo baisus badas, kurį
aprašė liudytojas Zaluskis. Pas mus, rašo jis. skurdas, kurio nei
matyti nei istorijoj skaityti panašaus neteko. ... liepos mėnesy
vienas Rokita su draugais ėmė laidoti mirusius ir jau nuo liepos mėn.
(1709. m.) iki didžiojo šeštadienio (1710. m.) užrašė 22.862
palaidotus... Kai randa padvėsusį arklį. arba kur perkrinta, žmonės
miniomis susibėga. plėšia jį, stveria ir ėda. Šunys, katės kur
surasdami skanėsį stveria. Kartais bėga į kaimus, padega tvartus ir
apdegusius pririštus galvijus taip suėda. Ties Vilnium vyras su žmona
pirmą mažiausią sūnų užmušė, paskui antrą, beveik septynerių
metų išvirė ir suėdė. Kiti lavonus ėda.
Dėl baisaus bado žmonės iš kaimų
masėmis traukė į Vilnių; užplūdę gatves, baisiai šaukė duonos
ir tūkstančiai jų mirė. Krūvos lavonų užtvėrė gatves,
turgavietes ir kiemus. Pačiame Vilniuje tuomet
mirė 30 tūkstančių krikščionių ir 3.700 žydų. Baisių vaizdų
darė miestas, perpildytas žmonėmis, staugiančiais iš bado ir
baisiose kančiose mirštančiais gatvėse. Epidemija ir badas taip
ištuštino Vilnių, kad daugely namų nepaliko nė gyvos dvasios.
Tokių namų žmonės bijojo ir jie 40 metų stovėjo tušti.
Kas tik galėjo, bėgo iš apkrėsto
miesto. Norėjo tą padaryti ir skulptorius Jonas su savo šeima
iš žmonos ir trijų vaikų, kad apsisaugotų nuo maro baisenybių.
Bet vieną naktį, sapne ar tikrumoje, to
skulptorius tikrai negalėjo pasakyti, pasirodė jam raudonais rūbais
Kristus, nešąs kryžių, ir tarė jam:
- Jonai, iš medžio drožki greičiau statulą, bet tokią, o ne
kitokią, kaip čia mane matai. Nei tavęs nei tavo namų joks maras
nepalies, jei manęs paklausysi. Atsiminki!
Skulptorius pasiliko Vilniuje, tuojau
pradėjo dirbti ir po metų išdrožė nešančio kryžių Kristaus
statulą. Per visą maro laiką niekas jo namuose nesusirgo, nors
aplinkui šimtai žmonių išmirė.
Kai epidemija pasibaigė ir tėvai
jėzuitai sugrįžo į Vilnių, Jonas prašė, kad priimtų jo
išdrožtą statulą ir pastatytų koplytėlėje ant stulpo. Net sutiko
paimti ir mažesnį atlyginimą. Tačiau jos nepriėmė, nes stulpas
buvo paskirtas pastatyti šv. Jono Nepomuko statulai.
Netrukus po to vienam vienuoliui, labai
kitų brolių gerbiamam seneliui, pasirodė Kristus ir reikalavo, kad
būtu priimta iš skulptoriaus statula. Senelis kreipėsi į ekonomą,
kunigą Sempinskį, kuris nuvedė jį pas
vyresnįjį kunigą Paukštę. Šis, išklausęs pasakojimą apie
regėtą Kristų ir matydamas senelio susijaudinimą. liepė
statulą priimti ir skulptoriui atlyginti pagal sutartį. Kadangi
kunigas Paukštė neturėjo teisės statyti statulos ant stulpo be
leidimo savo vyresnybės, tai statula buvo pastatyta bažnytinių rūbų
sandėlyje.
Beveik metai prabėgo, kai vieną dieną
vienuolis Antanas Richteris, tvarkydamas sandėlį, išgirdo balsą:
- Ar ilgai dar mane laikysite kalėti tame urve?
Suprato brolis, kad šis balsas eina iš
Kristaus lūpų, nes sandėlyj be jo nieko kito nebuvo. Išsigandęs
nubėgo pas vyresnįjį, kuriam papasakojo šį atsitikimą. Dėl to
įvykio statula buvo 1720. m. gegužės mėn. 9. d. su didelėmis
iškilmėmis pastatyta165). Nuo 1847. m. statula laikoma
stebuklinga. Kad ši statula yra prototipas šios rūšies mūsų
liaudies medinėms statulėlėms, abejoti netenka. Tai nėra atskiras
Kristaus kančios momentas, nes šio siužeto statulėlė yra vartojama
viena, o ne grupinio pavidalo, kaip matome stacijų koplytėlėse.
-
Grįžimas
į I-ąją P. Galaunės straipsnio apie senąsias lietuvių skulptūras
dalį. (Lietuvių liaudies menas. Jo
meninių formų plėtojimosi pagrindai. Kaunas, 1930. P.
155-201)
|