Mėgiamiausia ir plačiausiai
pasireiškusi mūsų liaudies meno šaka yra įvairių rūšių medžio
išpjaustymai, priėję prie tokio formos tobulumo, kurį galime
drąsiai vadinti skulptūra ta prasme, kuria ją prancūzai vadina en
roude bosse, kitaip sakant, pjaustymas į apvalumą. Tiems įvairiems
pjaustymams mūsų liaudyje buvo ne tik plati dirva, bet ir būdas
pareikšti savo įvairumui ir originališkumui. To skatintojas buvo šis
reiškinys: pirma, kaip jau esame pabrėžę kalbėdami apie
architektūrą, lietuvių tauta nuo seniausių laikų gyveno
nepereinamų miškų plotuose, todėl skulptūrinėms formoms sudaryti
medžio medžiagos buvo čia gana. Ji nuo seniausių laikų buvo
naudojama kaipo pagrindinė medžiaga daiktingai buičiai kurti ir tos
buities meninėms formoms plėtoti. Medžio medžiaga yra lengviausia
apdirbti primityviausiais įrankiais, paprasčiausiu peiliu. Peilį gi lietuvių
tauta labai seniai vartojo; jis visais mūsų liaudies meno gyvavimo
laikotarpiais buvo kuo plačiausiai vartojamas sodžiaus dailininko
įrankis. Todėl
beveik kiekvieną medžio dirbinį mūsų liaudis puošia įvairiais
būdais pjaustytomis formomis bei raštais. Bet tos medžiagos ir to
primityviško įrankio gana buvo surasti grynai skulptūrinėms formoms
šventųjų
statulėlių pavidale. Juose ta mūsų liaudies meno plastinė pusė ir
įgavo turtingiausią išbujojimą. Dar daugiau, šiandieną ir
svetimšaliai pripažįsta, kad lietuvių liaudis per tą skulptūrą,
kaip ir per medinius stogastulpinius kryžius, pasako vakarų Europos
žmogui apie save daug daugiau, negu galėjo tikėtis. Ta prasme
entuziastingų atsiliepimų tos mūsų skulptūros atskiri pavyzdžiai
susilaukė ypač nuo Italijos menininkų ir meno žinovų, kai jie 1924.
m. buvo išstatyti tarptautinėje dekoracinio meno parodoje Monzoje.
Kokiomis meninėmis formomis ta mūsų skulptūra reiškėsi, kokią
vidaus kalbą mūsų liaudies skulptorius įdėdavo į ją yra mūsų
uždavinys - sekti.
Jei mūsų liaudies architektūrai tirti
neturėjome pakankamai medžiagos, tai tirdami mūsų skulptūros
šaką, rodos, tos medžiagos originalų turime pakankamai. Ta mūsų
skulptūra iki šiol yra gyvas liaudies buities reiškinys. Kas mūsų nežino tų statulėlių,
puošiančių medinius kryžius, koplytėles. Jų ir Čiurlionio
galerijos rinkiniuose yra keli šimtai. Tačiau nebūsime dideli
optimistai ir prisipažinsime,
kad ir skulptūrai pažinti plačiai užsimoti negalime, nes ir čia
susiduriame su nemažais sunkumais. Pirmiausia trūksta ne tik kitų
tautų šios rūšies gyvų pavyzdžių - palyginamosios medžiagos, bet
trūksta ir specifinės to klausimo literatūros. Antra vertus, mes
beveik visiškai neturime medžiagos, kalbančios apie tai, kaip pati
mūsų liaudis tą skulptūrą vertina, kaip į ją žiūri, su kuriais
padavimais ji yra susijusi.
Tat, palyginti, siaurose ribose daugumą mūsų paliestų klausimų
tegalėsime aptarti.
Kilmė
Pirmiausia kyla klausimas: kurios
priežastys vertė atsirasti Lietuvos liaudies statuarinei skulptūrai,
taip gausingai pasireiškusiai medžio drožtinėse šventųjų
statulėlėse, puošiančiose koplytėles ir kryžius? Ar ji buvo
atnešta iš kitur kartu su bažnyčių papuošalais, ar ji turėjo
šaknų ir mūsų tautos gilesnėje praeity?
Šie klausimai sudaro problemą, kurią šiandieną ne taip lengva
išspręsti. Reikia pastebėti, kad ši problema yra glaudžiai susijusi
ir su senovės lietuvių religijos problema. O šią pastarąją
sprendžiant lietuvių praeities tyrinėtojų nuomonės skiriasi. Vieni
jų - romantikai, J. I. Kraševskis, L. Kšivickis, M. Brenšteinas, M.
Kaminskis, dr. J. Basanavičius, mano, kad mūsų ta skulptūra, be
abejo, yra sukrikščioninta stabmeldystės liekana. Kiti gi -
analitikai, prof. M. Miežinskis, P. Klimas, prof. Aug. Janulaitis, I.
Jonynas, mano, kad lietuviai stabų pavidalo dievų neturėjo, todėl
mūsų liaudies skulptūra yra krikščionybės įtakos padarinys.
Pirmieji tyrinėtojai savo samprotavimus remia spėliojimais,
nujautimais, prileidimais, ne visai vykusiais palyginimais, antrieji gi
- lietuvių tautos religijai pažinti šaltinių moksliškais
tyrinėjimais. Kraševskis mano, kad ...prie kryžkelių turėjo
būti daug tokių stulpų (kaip Sviatovido statula), kuriuos vėliau
pakeitė gausingais kryžiais ir šventųjų statulėlėmis134).
Kšyvickis sako, kad ten, kur šiandien prieš namą stovi šventųjų
pilna koplytėlė, galėjo kadaise
stovėti kuriai nors dievybei skirtas altorėlis135). Tokios
pat nuomonės yra ir M. Brenšteinas, sakydamas: Šventuose kalnuose
ir prie upelių, kur neseniai dar juodavo Perkūno bei Mildos statulos,
statinėjo Kristaus ir Dievo Motinos atvaizdus, o garbintuose medžiuose
prikabinėjo kryžių136). Perkūnas dar šiandien
mėto žaibus, o senovės stabmeldystės dievybės dažnai figūruoja
šventųjų ir angelų vaidmenyse, nors jiems lyg ir nepatogu šioje
naujoje būklėje. Liaudies supratimu,
paveikslas nėra šventojo atvaizdas, bet pati šventenybė,
samprotauja Kaminskis137). Dar toliau už minėtus
tyrinėtojus savo samprotavimais šiuo klausimu eina dr. J.
Basanavičius. Apie pas senovės lietuvius ant kapų paminklų
statymą platesnių žinių, rods, trūksta, sako jis. Vienok toliau
rašo: Iš kronikų liudijimo tik tiek mums težinoma, kad ant
didvyrių ir galiūnų kapų būdavusios statomos stovylos.
Taip ant kunigaikštienės Pojatos kapo, ant Žaslių ežero kranto,
buvo jai sūnus kun. Kukovaitis pastatęs stovylą, kurią žmonės
ilgai garbinę; ant kunigaikščio Kerno kapo ties Deltuva buvus
pastatyta honoris
eius statua lignea, quae deinde divinis eius caeremoniis per plures
annos culta". Ir ant kunigaikščio Spero kapo stovėjus stovyla,
kurią gyventojai taip pat garbinę ir aukas dėdavę. Kunigaikštis
Utenis pastatęs savo tėvui Kukovaičiui ant kapo palei Šventosios upę statuam
pedestrem. Iš tokių medinių stovylų ligi šiol, žinoma, nieko
nebeliko138).
Reikia pasakyti, kad visi čia minimi
autoriai tuos savo išvedžiojimus, be savo intuicijos, jokiais rimtais
argumentais neparemia. Intuicija gi juos veda klaidingais keliais. Be
to, jie perdaug tampriai šiuo atžvilgiu lietuvių tautą riša su
slavių bei kitomis tolimomis pietų rytų tautomis ir tų tautų
religiją primeta lietuvių tautai, kaip ir pamiršdami, kad lietuvių
tauta nėra slavų kilmės, kad lietuvių religija nevisiškai atitinka
anų tautų religijas. Kai jie veda analogiją su slavų tautų
religijos materialiniais paminklais, kurių, tiesa, ten buvo, tai vėl
užmiršta vieną, kad iki šiandien dar neįrodyta, jog lietuvių
religija buvo priėjus antropomorfizmo. Visi daviniai kalba, kad
lietuviai buvo tik panteistai. Todėl tie tyrinėtojai arba visiškai
nenurodo panašių lietuvių paminklų, arba nurodo juos taip, kaip dr.
J. Basanavičius, iš labai abejotinos mokslinės vertės šaltinių.
Vadinas, visi jų šiuo klausimu samprotavimai remiami romantiška
vaizduote, kuri nori Lietuvoje matyti tą, ko visai nėra buvę, bet kas
sudaro lyg ir kilnesnę, gražesnę bei pasakingesnę jos praeitį.
Žinoma, tokie dalykai labai gražūs, bet neturi mokslinio pagrindo.
Antra vertus, gal tik dėl to, kad nesudrumstų savo tariamojo
vaizdinio, tie mokslininkai svajotojai nekreipia dėmesio į tos mūsų
skulptūros siužetų kilmę, kuri beveik visuomet sako, jog jie nėra
lietuvių liaudies religinės psichikos sukurti, bet yra vakarų Europos
viduramžių religinės psichologijos bei mistikos ir simbolikos
padarinys, Tat ta skulptūra jokių ryšių su senovės lietuvių
religijos formomis neturi.
- Prof. A. Miežinskis, kruopščiausias
lietuvių mitologijos tyrinėtojas, priėjo išvadą, kad lietuviai
stabų neturėjo. Savo išvadas jis remia ne tiktai bendru pobūdžiu
lietuvių religijos, kuri kaip jau minėjome,
nebuvo pasiekusi griežto antropomorfizmo laipsnio, bet ir istorinių
šaltinių kritika šiam klausimui nušviesti. Pasak jo, kryžiuočiai
tiek daug pasakodami apie šventąsias Lietuvos girias, kalnus, upes,
ežerus, niekur nesako stabus išnaikinę. Nei Dusburgas nei
popiežių bulės apie juos nieko nekalba. Tik Simanas Grunau
pripasakojo čia daug nebūtų dalykų, paduodamas net idolų trejybę.
Neatsiliko nuo jo ir Lasickis, vesdamas paralelę tarp žemaičių
stabmeldystės ir katalikų bažnyčios ir lygindamas šventųjų kultą
su dievukų kultu žemaičiuose. Bet pirmas jų buvo tam tikros
rūšies romantikas ir tą savo idolų trejybę nukopiavo iš
skandinavų Upsalos mitų ir padavimų, o antras savo samprotavimais
norėjo pajuokti katalikų bažnyčią. nes jam, kaipo protestantui, tik
tas ir terūpėjo.
Tiesa, kai kurie šaltiniai, kaip šv.
Adalberto biografijos. Christburgo sutartis, kiek mini prūsų idola,
simulacra, templa, tačiau tie žodžiai yra paprastos rymėnų ir
graikų pavyzdžiais pamokytų krikščionių rašytojų posakių formos, kalbančios apie bet kurią
nekrikščionišką tikybą ir nepaisančios, ar jos, iš tikrųjų,
taip, kaip graikų ir rymėnų religijos, turėjo stabų ar neturėjo.
Pavyzdžiui, Krečmaro vertėjas, Th. Treteris, garbinamąjį medį vadina idolum, kaip ir
Praetorius ant karties pakartą ožkos kailį. Taip pat ir Christburgo
sutartis paskutinį, spėjama, pabaigtuvių pėdą, kuriam taip, kaip
šiandieną vainikui, o kai kur dar šiandieną net ir pėdui,
savotišką reikšmę ir pagarbą teikia, vadina idolo" vardu.
Ypač ryškus šiuo atžvilgiu yra pastoriaus P. Einhorno liudijimas; P.
Einhornas, gyvendamas XVII. amžiuj tarp lat-
vių, kurie dar senosios tikybos laikęsi, savo aprašyme sako, kad
latviai, nors ir turį gana daug dievų ir deivių, tačiau neturį nei
bažnyčių nei dievams pastatydintų altorių; apeigas atlieką ir
aukas dedą tuščioje, negyvenamoje dalyje, miškuose, kuriuos jie
garbiną ir šaukiąsi dievų; šituose miškuose nesą ne tik
bažnyčios ar altoriaus, bet nė jokios stovylos ir dievaičio
pavidalo. Tačiau, kitoj vietoj jis kalba apie aprašomųjų latvių idololatria.
Iki šiol dar teigiamai neišspręstas
lietuvių mitologijos naudai klausimas Lietuvoje iškastų tariamų
lietuvių dievų statulėlių - Vilniuje inž. Juknevičiaus atrastos 3
colių aukštumo deivės Mildos statulėlės, buvusios Vilniaus
muziejuje ir Kirkoro aprašytos; Mildos žalvarinės 1,5 aršino
aukščio statulėlės tariama buvusios vienoje Kauno klebonijoje ir
kažin kurio vikaro sunaikintos; buvusios Vilniaus muziejuje
žalvarinės tariamosios dievo Kovo statulėlės; gr. A. Plioterio
rastų dviejų stovylų žemaičiuose. Visos jos kritiškai
neįvertintos ir pasilieka labai abejotinos kilmės ir reikšmės. O
keli rastieji Kuršių įlankoj
gintaro padarėliai, kuriuos A. Bezzenbergeris laikė dievų
atvaizdavimu, Miežinskio spėjimu, galėjo būti čia atvežti iš
Skandinavijos krašto.
Nors lietuviai daug dievų turėjo ir ilgai išlaikė savo senąją
religiją, tačiau dar Lietuvoje nesurasta nė vienos neabejojamos kurio
dievo statulėlės. Ir jei prof. K. Būga vis dėlto lietuvių kalboje
randa daugiau
kaip dešimtį žodžių, vartojamų stabo statulos sąvokai
išreikšti, tai čia greičiau turime sutikti su įtikinančiu prof. A.
Miežinskio įrodymu, kad kai kurie tų žodžių, toli gražu, ne
stabų sąvoką tereiškią139).
Antra vertus, jei lietuviai būtų
garbinę statulų pavidalo dievus, tai mes jokiu būdu negalime sutikti,
kad tos lietuvių tautos gilios tradicijos, kurių taip daug išliko iš
anų laikų, nebūtų išlaikiusios ir tų statulėlių, daug lengviau
nuo krikščionybės apaštalų akių galimų paslėpti, negu
antkapiniai stulpai - kryžiai. Mūsų liaudies skulptūroje be
šventųjų vaizdavimo mes neaptinkame kitokio siužeto, nei mitologinio
nei būties. Taip negalėtų būti, jei senovėje lietuviai būtų
turėję statuarinę skulptūra. Tą tariamą stabų garbinimą
lietuviams primetė vėlesnieji kronikininkai. Kad taip buvo, mus
įtikina vienas Strykovskio kronikos pavyzdys. Strykovskis labai dažnai
mėgsta pasakoti apie lietuvių stabmeldiškas statulas (bałny
pagańkie), vienoje vietoje mini Jeronimą Pragiškį, kuris, norėdamas
kirviu perkirsti didelę medinę Perkūno statulą, įsikirtęs į
koją; tą įvykį lietuviai palaikę dideliu stebuklu. O iš Enėjo
Silvio Piccolomini to paties įvykio atpasakojimo matome, kad Jeronimas
Pragiškis ne kurią seną statulą, bet seną
ąžuolą kėsinosi nukirsti ir tik t patį ąžuolą girioje lietuviai
laikę dievų būstine140).
Taigi, manome, visų tų argumentų
pakanka ir nebėra ko beabejoti, jog lietuvių tauta statulų pavidalo
dievų neturėjo ir lietuviu liaudies šiandien mums žinoma statuarinė
skulptūra atsirado daug vėliau už
kryžius. Tikriau sakant, ji yra krikščionybės įtakos Lietuvoje
padarinys. Tuo įsitikinti turėsime dar progos mūsų liaudies skulptūros siužetų kilmę gvildendami. Ten
pamatysime, kad net lietuviškiausioms savo charakteriu statulėlėms
siužetų prototipų teks ieškoti toli už Lietuvos sienų, kad
lietuvių tautoje gilesnių šaknų jiems nebūta. Tai mums patvirtina
ir šis faktas, kad kryžius statyti buvo draudžiama jau
XV. amžiaus pirmoje pusėje, o į mūsų liaudies skulptūrą
bažnyčia akį teatkreipė tik XVIII. amžiuj. Žemaičių vyskupas
Tiškevičius 1752. m. Synodus Miednicensis Samogitiae apie tas
mūsų. liaudies dirbamas šventųjų statulėles sako, kad
daugelyje žemaičių krašto vietų yra skulptorių, kurie
žemina šventųjų garbę, vaizduodami juos bjaurios išvaizdos,
neturinčios nieko bendro su šventąja tradicija, nusakančia
šventųjų išorinę išvaizdą ir veido bruožus. Todėl jis ir įsako
savo dvasininkams kaltuosius be pasigailėjimo bausti ir jų darbo
statulėlių neleisti statyti141). Iš to rašto matome, kad
vyskupas Tiškevičius pažiūrėjo į mūsų liaudies skulptūrą
neigiamai dėl josios bjaurios išvaizdos, neatitinkančios
krikščioniškos ikonografijos. Jei lietuvių tauta skulptūros
tradicijas būtų paveldėjusi iš gilios praeities, tai, aišku, iki
XVIII. amžiaus jos formas būtų ištobulinusi, o nelaikiusi
primityviškoje stadijoje. Tenka manyti, jog tos formos neseniai tebuvo
atsiradusios ir jos nespėjo pasiekti aukštesnės išsiplėtojimo
stadijos. Greičiausiai jos bus atsiradusios tik XVIII. amžiuje. O
XVII.-XVIII. amžius yra barokinės architektūros Lietuvoje klestėjimo
laikotarpis. Tos architektūros, kuri ne tik Vilniaus šv. Petro ir
Povilo bažnyčioje, Pažaislio vienuolyno, Šiluvos, Tytuvėnų
vienuolyno bažnyčiose, bet ir kitose, nežymesnėse, taip gausingai
puošėsi skulptūra. Nors tenka prileisti, kad bažnytinė skulptūra
Lietuvoje gotikinėse bažnyčiose buvo žinoma daug anksčiau, bet jos
nebuvo dar tiek apsčiai, kaip vėliau barokinėse bažnyčiose, todėl
ji negalėjo daryti ir tokio didelio įspūdžio mūsų liaudžiai,
nežadino noro pamėgdžioti. Iš to laikotarpio iki šiol mes težinome
tik vieną Kristaus prisikėlimo medinę statulėlę, iki 1928. m.
buvusią Kretingos vienuolyno bažnyčioje. Ji, kaip rodo mums paduotas
jos piešinys (83), yra kurio gero vakarų Europos XVI.-XVII amžiaus
meisterio. Rusų liaudies meno tyrinėtojai, kalbėdami apie rusų
skulptūros kilmę, įgalina manyti, kad į Rusiją skulptūra parėjo
jei ne iš Lietuvos, tai per Lietuvą XV. amžiaus pirmoje pusėje142).
Bet tai yra tik jų spėliojimai, neparemti konkrečiais faktais, todėl
iš jų
nedarome išvados, kad skulptūra Lietuvoje buvo plačiau žinoma jau XV
amžiuje.
Anas cituotas vyskupo Tiškevičiaus
raštas iki šiol yra vienas seniausias žinomas dokumentas, aiškiai
kalbąs apie mūsų liaudies skulptūrą ir apie tai, kad jo paskelbimo
laikas sutinka su mūsų liaudies
skulptūros didžiausio paplitimo laikotarpiu. Vėliau, jau XIX.
amžiuje, yra žinomi paskiri atsitikimai, kai dėl tų pačių, vyskupo
Tiškevičiaus nurodytų, priežasčių kunigai atsisakydavę šventinti
kryžius su statu-
lėlėmis arba pačias statulėles. Dėl atsisakymo šventinti
statulėles dail. V. Bičiūnas 1927. m., vesdamas liaudies meno
rinkimo Čiurlionio galerijai darbą, užrašė Motiejaus Namiko (80.
m. amžiaus senio, gyvenančio Utenoj) tokį papasakojimą.
Kartą vienas dievdirbys atvyko į
Užpalius su visu maišu savo darbo statulėlių dievukų šventintų.
Klebonas. peržiūrėjęs šventuosius ir radęs juos nevykusius,
baisiai ir pasipiktinančiai atsisakė šventinti.
Dievdirbys nusiminęs ėmė rūgoti kleboną, kodėl nešventinąs ir
darąs jam nuostolį, bet tas nieko nepadėjo. statulėlės taip ir liko
nepašventintos143).
Minėdami aną vyskupo Tiškevičiaus
raštą, mes čia norime atitaisyti tą, su kuo linkome sutikti mūsų
mažam rašiny Lietuvių kryžiai144). Mes ten rašėme: Ar
jos, tos statulėlės, turėjo ir savo gilesnių šaknų tautoje, šiandieną dar sunku būtų pasakyti ką nors
tikrą.
Dail. A. Varno manymu, esą galima spėti. kad taip. Jis nurodo, kad
visas, katalikišką tikėjimą atitinkamas šventųjų statulėles,
žmonės nevadina kitaip, kaip dievukais. Antra - pačiuose
dievdirbiuose, matyti. visuomet būta ir esama užsilikusio palinkimo
atsipalaiduoti nuo bažnyčios varžomų taisyklių, beskaptuojant
šventųjų pavidalus; esą užsilikusio noro suvokti juos savaip.
Jei liaudis nevadina šventųjų statulėlių kitaip, kaip dievukais,
tai tas tik dar kartą pabrėžia, kad mūsų liaudis dievybę
įsivaizduoja kaip kažką visiškai paprastą, pirmykštį, jaukų,
duodantį - daugiau džiugios pagarbos, nekaip bailaus nuolankumo,
kaip sako P. Klimas145), iš kur galima daug tikėtis, bet,
tikėjimui nedavus lauktųjų vaisių, galima ir pabarti ir jo nelaime
pasidžiaugti146). Štai tokio dievybės supratimo
pavyzdžiai: Perkūne, dievaiti! nemušk ant mano javų to kipšo, melsiu tave šia lašinių
paltim. Stryjkovskis užrašė šitokį atsitikimą: mato žemaitis
Kauno bažnyčioj bernardiną, per didįjį penktadienį kryžių
plakantį, ir klausia savo draugo:
- A ką tatay muschi kunigas?
- Poną Diewą, atsako draugas.
- Ar aną, kuris mums padarė piktus rugius?
- Anu.
- Gieray, milas kunige, plak schitą Diewą, piktus mums davė
rugius147).
Tat, kaip matome, statulėlių vadinimas
dievukais nėra kažkoks specifinis posakis statulėlės pavidalo
dievybei ieškoti. O neatitikimas tų šventųjų vaizdavimo
krikščionišką ikonografiją, nėra, kaip dail. A. Varnas mano,
dievdirbių palinkimas atsipalaiduoti nuo bažnyčios varžomų
taisyklių bei užsilikęs noras suvokti juos savaip, o ikonografijos
nežinojimas ir nesugebėjimas jų tiksliai atvaizduoti bažnyčiose bei
paveiksluose matytų šventųjų148). Jie ir vardus kai
kurių šventųjų nežmoniškai iškraipydavo. Cituotame atsitikime
dail. V. Bičiūnas užrašė kai ką apie statulėlių nešventinimą,
toliau randame dar šį faktą. - Nepašventinus kunigui statulėlių,
vienas iš čia pat stovėjusių žmonių išsitraukė iš krūvos
suverstų dievukų vieną šventąjį, matyti, ketindamas jį pirkti,
klausia:
- - Koks gi čia šventasis?
- - Diavuli, egi Razanskas! Ar jau nepažįsti.
Matai, rankos virve surištos...149). Razansku čia
dievdirbis pavadino Kristaus iš Nazarėno statulėlę, kurios
prototipas buvo Antakalny Vilniuje to vardo statula. Taigi, mūsų
liaudies skulptūros visą savotiškumą sudaro ne šventųjų
dievukų religinis interpretavimas, o tų dievukų statulėlių
meninių formų traktavimas.
Norėdami tik ką mūsų pasakytą
išvadą vispusiškai nušviesti, analizuosime tų statulėlių
siužetus. Turime tą padaryti dar ir dėl to, kad statulėlių
skulptūrą tenka vertinti dviem atžvilgiais: kaipo religijos
buities reiškinius ir kaipo grynus mūsų liaudies skulptūrinius
paminklus. Nors pirmas uždavinys tiesioginiai, rodos, ir neturėtų
įeiti į mūsų knygas, bet nepalietus jo, mums daug kas liktų
nevisiškai aišku.
Siužetai,
jų tipizacija ir
prototipai
Šventųjų statulėlėms siužetų
mūsų liaudies skulptoriai vartojo gana daug. Gal net daugiau, nekaip
viduramžių pradžioje jų kad buvo vartota medžio bei akmens
skulptūroje vakarų Europos šalyse. Nekalbėdami apie Kristaus Kančią
- Nukryžiuotąjį - Mūką - Mūkelę, Kristų-Rūpintojėlį ir
Skausmingąją
Dievo Motiną, mes toje mūsų liaudies skulptūroje aptinkame daugybę
ir kitų šventųjų. Žinoma, nėra ten visi šventieji, kuriuos žino
krikščioniškoji ikonografija, o tik lietuvių liaudies labiausiai
garbinami, kurie
savo simboline reikšme atitiko liaudies psichologiją, o kartais, gal,
ir prosenovės religijos likusią dvasią, kaip, pavyzdžiui, šv.
Agota, primenanti mitologinę Gabiją. Tat, vieni tie siužetai yra
bendri krikščioniškoms vakarų Europos tautoms, kiti gi net yra kilę prieš
krikščionybę ir bendri net Azijai, tik krikščionybės kitaip
interpretuoti. Vienus mūsų liaudis pamėgo taip, jog jie
kryžiastulpiuose, koplytėlėse paplito beveik po visą Lietuvą, juose
išsidirbo savotiška individualizacija.
Tose statulėlėse kuo plačiausiai pasireiškė ir jų skulptorių
meniniai sugebėjimai, kurie ypač kuo plačiausiai, kaip tai
gaivališkai žymūs yra šioje mūsų liaudies meno srity.
Toliau nagrinėdami mūsų skulptūrą
siužeto atžvilgiu, galėtume suskirstyti juos į šias grupes:
1) Kristaus vaizdavimas, 2) Švenčiausios Panelės
vaizdavimas ir 3) Šventųjų vaizdavimas. Imdami gi jas
grynai skulptūriniu atžvilgiu galime suskirstyti į grupines ir
paskiras.
Šis pastarasis suskirstymas ne visuomet teatitinka siužeto
suskirstymą, Kartais to paties siužeto statulėlę tenka iš vienos
grupės perkelti į kitą; tai pareina iš skulptorių ikonografijos
neprisilaikymo ir noro siužetą paįvairinti, duoti jam kuo daugiausia
savotiškumo.
Grupinės,
skulptūros siužetai
Grupinėje skulptūroje vyrauja šie
siužetai: Trijų Karalių auka, šventoji Šeima, šv. Juozapas, šv.
Jonas Krikštytojas, Kristaus kančios kelias arba Stacijos,
Skausmingoji Dievo Motina, šv. Pranciškaus Stigmatizacija, šv. Ona,
šv. Jurgis, šv. Antanas, šv. Rokas, šv. Florijonas, šv. Izidorius,
šventas Martynas. Tik vieną Rūpintojėlio grupinę skulptūrą
težinome (žiūr. 95pieš.).
Paskirų
statulėlių siužetai
Paskirose statulėlėse vaizduojama:
Kristus Rūpintojėlis, Kristus Nazaretietis, Kryžių nešąs Kristus,
Pririštas prie stulpo Kristus, Skausmingoji Dievo Motina, Maloningoji
Dievo Motina, Nekalto Prasidėjimo Panelė Švenčiausia, daug
šventųjų, nepriskirtų prie grupinės skulptūros. Jas visas
išskaičiuoti būtų sunku. Tačiau tarp visų tų statulėlių,
išskyrus šv. Kazimierą, Kristų Nazaretietį ir Kryžių nešantį
Kristų, net gi labiausiai liaudies pamėgtų ir kai kieno net laikomų
beveik lietuvių specifiškais tautiniais simboliais, kaip
Rūpintojėlis, Skausmingoji Dievo Motina, kilmės turime ieškoti, kaip
jau minėjom, toli už Lietuvos sienų. Pabandysime tą padaryti,
gvildendami paskirų charakteringesnių statulėlių siužetus,
Darysime tą dėl to, kad, palyginti retai Mūsų rinkiniuose
teaptinkamos skulptūros, kurių siužetai būtų pačių skulptorių
komponuoti. Tuo anaiptol, nenorime pasakyti, kad mūsų skulptoriai
būtų specializavęsi tiems paskiriems siužetams. Ne, tas
pareina iš to, kad mūsų rinkiniuose trūksta pavyzdžių, šie
atsitiktinai surinkti, nėra galima jau surinktų medžiagos tinkamai
sugrupuoti ir eksponuoti.
Siužetų atžvilgiu. statulėlių
gvildenimą pradėsime nuo tų, kurios mūsų liaudies yra
mėgiamiausios, dažniausiai vartojamos ir daugiausiai turi savitumų.
I
dalies išnašos ir prierašai:
- 134 J.I.Kraszewski. Sztuka u słovian. Wilno.
1860.,199. pusl.
- 135 L.Kryziwicki. Żmudź staroź. Warzawa.
1906.
- 136 M.Brensztjen. Kryże i kapliczki
żmudzkie.4. pusl.
- 137 M. Kamiński. Dawne zwyczaje u ludu z
okolic Wilkomierza. Tygodnik Ilustrowany.1865.r.,247.Nr.
- 138 Dr. J. Basanavičius. Lietuvių kryžiai
archeologijos šviesoj.
- 139 Tuos išvedžiojimus - Lietuvių religijoj
dievybes supratimo stabų pavidalo nebuvimą, esame paėmę iš P.
Klimo veikalo Lietuvių senovės bruožai. Vilnius.1919.
Skyrius - religija, 103. ir kt., kur nurodyta tuo klausimu ir apsti
literatūra.
- 140 Žiūr.: Prof. Aug. Janulaitis. Enėjos
Silvius Piccolomini bei Jaronimas Pragiškis ir jų žinios apie
Lietuvą XIV. XV. Amž. Isotorijos-kritikos piešinys. Kaunas. 1928.
- 141 Ši žinia mūsų cituojama iš d-ro J.
Basanavičiaus - Lietuvių kryžiai archajologijos šviesoj.
- 142 Žiur.: Prof. A. I. Nekrasov. Očerki
dekorakivnovo iskustvo drebnei Rusi. Moskva. 1924. - N. N.
Serebrenikov, Permskaja derevianaja skulptura. Perm. 1928.
- 143 Dail. Vyt. Bičiūno1927.m.vedamas
liaudies meno rinkinio ekspedicijos dienynas, saugojamas
Čiurlionies galerijos archyve.
- 144 P.Galaunė. Lietuvių kryžiai.
Čiurlionies galerijos leidinys.
- 145 P. Klimas, k. c. a.
- 146 Pavyzdžiui, rusų liaudis, supykusi ant
kurio šventojo dėl to, kad neišpildė maldavimo, šį šventajį
vaizduojančią ikoną paplaka arba pastato viršum kojomis.
Žiūr.: Serebriannikov, k. c. a.
- 147 J. Gerulis. Senieji lietuvių skaitymai.
I dalis. Kaunas 1927., 84. pusl.
- 148 P. Galaunė, k. c. a.
- 149 V. Bičiūnas, k. c. a.
- 150 Ks. Bisk. M. Wołonczewski. Biskupstvo
żmudskie. 121. pusl.
- 151 Tą man 1927. m. pasakojo prancūzų
atstovo Lietuvoje žmona. Kitais šaltiniais to patvirtinti neteko.
- 152 Dr. Willi Burger. Altdeutsche Holzplastik.
Berlin. 1926. kaipo Band XXIX. Bibliothek für Kunst und
Antiquitätensammler. 179. pusl.
- 153 Paul Kristeller, Kupfersstich und
Holzschnitt in vier Jahrhunderten. Berlin. 1921. 203. pusl.
- 154 Tadeusz Seweryn. O Chrystusie Frasobliwym.
Figurki - legendy - świątkarze. Kraków. 1926. 13. pusl.
- 155 W. Matliakowski. Budownictwo ludowe na
Podhalu. Kraków. 1892.
- 156 Adam Chętnik. Z zielonej puszczy. Ziemia.
1914 r.,10. Nr.
- 157 Walter Jäger. Weissruthenien. Land,
Bewohner, Geschichte, Volkswirtschaft, Kultur, Dichtung. Verlag Karl
Curtius in Berlin. Reprodukcijos 108. - 9. pusl.
- 158 N. N. Serebriannikov, k. c. a.
- 159 I. Končius, k. c. a.
- 160 T. Seweryn, k. c. a., 17. pusl.
- 161 Ibid., 21. - 23. pusl.
- 162 Prof. A. I. Nekrasov, N. N.
Seriabriannikov, k. c. a.
- 163 Prof. J. Kłos. Wilno. Przewodnik
krajoznawczy. Wilno. 1923. 145. pusl.
- 164 Iš prieinamos mums literatūros neteko
tikrai nustatyti, ar tuo metu iš tikrųjų darbavosi Vilniuje koks
skulptorius, vardu Jonas, ar jis tik legendinis asmuo.
- 165 Dr. Wł. Zahorski. Podania i legendy
Wileńskie. Wilno. 1925.
- 166 Pomniki rytownictwa krajowego. Oddział I.
Odciski z blach mniejszych, znajdujących się w bibliotece
Łohojskiej Konstantego Hrabi Tysziewicza. Wilno. 1858. 120. 121.
lent.
- 167 H. Detzel Christliche Ikonographie.
Ein Handbuch zum Verständnis der christlichen Kunst. Freiburg in B.
1894. m. II. 234. pusl.
- 168 Dr.Wł. Zahorski. Katedra Wileńska. 1904.
91. pusl.
- 169 Ibid.
- 170 Dėl dvylikos žvaigždžių nimbo tenka
pažymėti, kad tiek žvaigždžių turi būti pagal šv. Jono
regėjimą. Bet mūsų liaudies Skausmingos Dievo Motinos
statulėlėse ne visur tėra dvylikos žvaigždžių nimbas; jų
čia kartais būna daugiau ir mažiau, kas reiškia, jog su
krikščioniškos ikonografijos reikalavimais ar nesiskaityta ar jų
gerai nežinota.
- 171 Ta statulėlė yra Čiurlionies galerijoj,
atgabenta iš Kaišiadorių apskr.
- 172 Dr. Willi Burger. Altdeutsche Holzplastik.
Berlin. 1926. 61. pusl., kur paduota tos statulėlės reprodukcija.
- 173 Žiūr.:Th Demmler. Die
Mittelalterlichen`Pieta - Gruppen im Kaiser - Friedrich - Museum.
Berliner Museen. 1921. m. 11. - 12. Nr., 117. - 126. pusl. Tame
straipsny paduota Pieta liečiančios literatūros plati
bibliografija.
- 174 Walter Passarge. Das Deutche Vesperblid im
Mittelalter. Augsburg. 1924. skyriuje - Vesperbild und Mystik.
- 175 Sulig veikalu - Hubert Wilm. Die gotische
Holzfigur. Ihr Wesen und ihre Technik. Leipzig. 1923. - galima
nurodyti į šias seniausias Skausmingos Dievo Motinos statulėles
Vokietijoj ir Prancūzijoj: iš 1430. m. prancūzų meisterio,
Munchene; 1400. m Pareinio provincijos vokiečių meisterio, miesto
muziejuje Frankfurte prie Maino; 1480. m. Žemutinėj Bavarijoj ir
t.t.
- 176 Wilh. Pinder. Die Piéta. Leipzig. 1922.
Reprodukcijos - 11., 16. ir 10.
- 177 Kurt Pfister. Die Primitiven Holzschnitte.
München. 1922.
- 178 Skausmingos Dievo Motinos statulėlės yra
pas kalniečius lenkų Karpatuose. Skiriasi jos nuo mūsų
statulėlių tuo, kad širdis be kardų, tik liepsnojanti; neturi
žvaigždžių nimbo aplink karūną ir angelų iš šonų. Žiūr.:
J. M. Przydrożne rzeźby liudowe. Tęcza 1928.; 12. r.; 28.
Nr.
- 179 Žiūr.: Igor Grabar, Istorija ruskovo
iskustva. Istorija živopisi. Tom I, 454. pusl.
- 180 Vakarų Europos meno istorija tokių
pavizdžių žino ne vieną. Nurodyti į atitinkamą šiuo klausimu
literatūrą negalime, nes neturėjome josrašant šią knygą.
- 181 Ig. Končius, k. c. a.
- 182 Šv. Jurgio siužeto kilmė plačiai
nušviesta įžangoje Obščij ukazatel vsiem odinnadcati
vyskupam leidinio Gr. A. A. Bobrinskij. Narodnyja russkija
dereviannyja izdielija. 2-e izdanije. Moskva, 1911. Ten paduota ir
gausi tuo klausimu literatūra.
- 183 K. A. Brykczyński. Ikonografija
chrześcijańska. Warszawa. 103. pusl.
- 184 M. Brensztejn. Krzyże i kapliczki...
- 185 Dr. H. Kairiukštytė - Jacynienė.
Lietuvių liaudies raižinių paroda M. K. Čiurlionies galerijoj.
Lietuvis, 1927. m., 94. Nr. - P.Galaunė. Dėl Lietuvių liaudies
raižinių katalogo kritikos. Lietuvos, 1927. m., 104. Nr.
- 186 H. Detzel. Christliche Ikonographie. Ein
Handbuch zum Verständniss der christlichen Kunst. Freiburg in
Breisgau, 1896. II. Tomas, 461. pusl.
- 187 Dalį šiam straipsniui medžiagos p. J.
Perkovskis išspausdino lenkų laikrašty Dzień Kovieński,
1929. m., 195.-.205. Nr. Nr. - O żmudzkich figurkach ludovych
Matki Boskiej i Chrystusa Smutkelisa.
II dalis