Sovietmečio laikais dėl
barbariško vietinės valdžios ir kai kurių kolaborantų
elgesio nukentėjo daug kultūros (daugiausiai istorijos)
paminklų. Tarp jų buvo nugriauti ir daugelis smulkiosios
liaudies architektūros paminklų (kryžių, koplytstulpių ir
kitų). Laimei, kad daugelis jų buvo atstatyti ir dabar rūpestingai
prižiūrimi (žr. literatūros sąrašą, 24).
Būtina nors trumpai sustoti
prie dar vieno XX a. pradžios (1912 m.) leidinio-albumo
Lietuvių kryžiai. Jį sudarė dailininkas Antanas Jaroševičius
(1870-1956), o platų įvadą šiam leidiniui parašė dr.
Jonas Basanavičius (1851-1927), kuriam labai rūpėjo pagrįsti
seną ikikrikščionišką lietuviškų kryžių (stulpų)
statymo paprotį. Ypač jis rėmėsi archaiška kryžių puošimo
ornamentika. Tačiau ne visi kryžių tyrinėtojai su šia jo
nuomone sutiko. Pats nuosekliausias iš jų - dr. Jonas
Grinius. Be kitų reikšmingų darbų, jis 1960 m. išspausdino
solidų veikalą Lietuvių kryžiai ir koplytėlės. Šiame
darbe jis, be krikščioniškos kryžių kilmės, dar nagrinėja
jų simboliką bei ornamentiką, o taip pat ir kitas su kryždirbyste
susijusias temas (žr. literatūros sąrašą, 11).
Kitame šių tyrinėjimų
poliaus gale - įžymioji archeologė ir etnologė Marija
Alseikaitė-Gimbutienė (1921-1994). Ji dar 1958 m. paskelbė
vieną iš daugelio darbų Ancient Symbolism in Lithuanian
Folk Art, kuriame ji nedvejodama kryžių atsiradimą ir jų
vystymąsi siejo su proistorės dirbinių puošyba. Dar kiti
(P. Galaunė, K. Čerbulėnas, K. Šešelgis ir kt.) tiesiog rėmė
(ir rėmėsi) šią teoriją (žr. literatūros sąrašą 6,
7, 8).
Albumo Lietuvių kryžiai
sudarytojui dail. A. Jaroševičiui rūpėjo pats kryžių
statymo ir jų nykimo faktas. Jis, matydamas kaip sparčiai
nyksta tradiciniai (mediniai) kryžiai ir kaip greitai juos
keičia fabrikinės gamybos (dažniausiai ketiniai?) be
jokio dailumo kryžiai, jau nuo 1904 iki 1911 m. ėmė juos
piešti ir kiek įmanoma tiksliau juos pavaizduoti. Su tais
lietuviškų kryžių piešiniais A. Jaroševičius dalyvavo
ne vienoje lietuvių dailės parodoje, o 1912 m. Lietuvių
dailės draugija tą jo sudarytą albumą išleido. Beje, toks
didelis ir puošnus kryžių albumas tai buvo bene pirmasis
tokio pobūdžio leidinys (albumo įvadas ir paaiškinamieji
tekstai išversti į prancūzų kalbą ir taip minimas
leidinys, o tuo pačiu ir lietuviški kryžiai, tapo
prieinamas ir platesnei Europos meno visuomenei). Tiesa, šiame
albume buvo sudėti ne visos Lietuvos, o daugiausiai Panevėžio,
Šiaulių ir šiek tiek Vilnijos (Pietryčių Lietuvos) kryžiai.
Šį lietuviškų kryžių albumą aukštai įvertino
menotyrininkas kun. Kazys Jasėnas (1867-1954), dar 1927 m.
savo veikale Visuotinė meno istorija ir pateikė
originalių minčių kryžių kilmės ir jų puošybos
(ornamentikos) klausimu (žr. literatūros sąrašą, 12).
Kryžių statymo tradicijai, o
ypač Lietuvos kryždirbystės tyrinėjimui daug nusipelnė
plačiai žinomas atkaklus žemaitis prof. Ignas Končius
(1886-1975). Jis dar 1912 m. pradėjo išskirtinės reikšmės
žygį per savo gimtąją Žemaitiją, registruodamas ir, kiek
leido to meto aplinkybės, aprašydamas visus pakelių kryžius
ir koplytėles, skaičiuodamas šventuosius (skulptūrėles),
tarsi dar kartą, jau dokumentaliai, patvirtindamas nepaprastą
kryžių gausumą bei jų įvairovę. Šis pagal savo pobūdį
ir sumanymą unikalus prof. I. Končiaus darbas, siautėjant
I-ajam pasauliniams karui, kurį laiką buvo nutrūkęs, bet
XX a. ketvirtajame dešimtmetyje (1932 m.) vėl buvo
atnaujintas ir su pertraukomis tęsėsi beveik iki II-ojo
pasaulinio karo. Šia svarbia kryždirbystės tema prof. I.
Končius parašė keletą įdomių straipsnių, paremtų
konkrečiais skaičiais, ir dar prieš karą juos paskelbė
populiariame to meto mokslo leidinyje Soter ir
vieninteliame tų laikų kraštotyros žurnale Gimtasai kraštas
(žr. literatūros sąrašą, 16, 17).
Jau po II-ojo pasaulinio karo
(1965 m.), tarsi vainikuodamas savo ilgametį darbą, prof. I.
Končius parašė savotišką savo prisiminimų esė Žemaičių
kryžiai ir koplytėlės. Šiame darbe jis dar kartą sugrįžo
į jaunystėje pamėgto kryždirbystės tyrimo vietas ir su
jam būdingu pastabumu bei kruopštumu aprašė ne vien įsimintinas
kai kurias keliones, bet ir daugelį jam, kaip žemaičiui,
brangių šventųjų (dievaičių), kurie dažniausiai yra
neatsiejamai susiję su kryždirbyste. Jis pagal pakelėse
stovėjusius kryžius ir koplytėles gana tiksliai nustatė ir
tam tikrą šiam kraštui būdingą jų populiarumo hierarchiją.
Pirmoji vieta (ir beveik pusšimtis procentų - 42,8%) sudarė
kryžiai, o greta jų (ir po jų) antroji vieta (22,7%)
atiteko Šventajai Mergelei (Dievo Gimdytojai). Savo
nepaprastu populiarumu trečioje vietoje (9,3%) atsidūrė Žemaitijoje
labai mėgiamas Šv. Jonelis (literatūroje labiau žinomas
Jonas Nepomukas). Po jo išsirikiavo Žemaitijoje taip pat
labai mėgiami dievaičiai - Šv. Jurgis - gyvulių globėjas,
Šv. Rokas - keliautojų (keleivių) patronas (globėjas,
užtarėjas), Šv. Izidorius (sėjėjas), Šv. Florijonas (Pliurelis)
- nuo gaisrų saugotojas ir kiti. O štai Šv. Jono Krikštytojo,
kaip sako pats knygos autorius, nepamatysi nei sodybose, nei
kapuose. Žemaičiai jo skulptūras mėgo statyti prie upelių
ar kitokio vandens.
Koplytėlių vidų žemaitės
nuo seno puošdavo audiniais (mezginiais), karoliais ir
popieriaus karpiniais (panašiai kaip garbingiausią trobos
kertę).
Žymus Lietuvos dailininkas
Adomas Varnas (1879-1979) taip pat labai anksti (1921 m.) pradėjo
domėtis ir fotografuoti gražiausius lietuviškus kryžius.
Vykdydamas šią kilnią misiją, jis įsigijęs forduką,
apkeliavo beveik visą Lietuvą ir dar suspėjo nufotografuoti
unikalius (beje, dažnai jau begriūvančius) medinius kryžius.
Neaplenkė jis ir dailių kaltinių (geležinių) kryžių. Šitaip
gimė didžiulis (daugiau kaip 2000 vnt.) jo kryžių
rinkinys. Į šį kryžių rinkinį jis priglaudė B. Buračo
ir kitų fotografų įamžintus kryžius (tai liudija pvz., A.
Varno ir B. Buračo archyvai bei susirašinėjimai). Žydrė
Petrauskaitė, rašydama apie dail. A. Varno pasišventimą
apvažiuoti visą Lietuvą ir užfiksuoti (nufotografuoti)
bent daugumą gražiausių lietuviškų kryžių ir cituodama
patį dailininką straipsnyje Važiavau kryžių
rinkti... taip nusakė neatidėliotiną jo gyvenimo uždavinį
- reikia: susigriebti ir juo greičiausiai gelbėti juos
(kryžius) tautiniam kultūros istorijos reikalui, tautiniam
menui, bendram tautų mokslo reikalui, gelbėti jas (tas
liekanas) visais įmanomais būdais - renkant ir konservuojant
originalus, fotografuojant juos (kryžius), kaip jie dar
kiokso gamtoje, kapuose, šventoriuose, kiemuose, prie kryžkelių
ir t.t. (žr. literatūros sąrašą, 25). Antrinant
autoriui, reikia pasakyti, kad dail. A. Varnas čia išsakytą
priesaiką (credo) šventai vykdė.
Jis dar 1926 m. rankiniu būdu
sudarė specialius albumus ir pavadino juos prancūzų kalba
Croix Lithuaniennes collection A. Varnas. Tai buvo
savotiškai unikalūs lietuviškų kryžių rinkinio
albumai-katalogai. Tais pačiais 1926 metais jis išleido du
nedidelius kryžių albumus.
Dar 1925 m. P. Galaunės
paremtas ir paragintas, dail. A. Varnas dalyvavo Moncoje
(Italija, Monza) antrojoje tarptautinėje dekoratyvinio meno
parodoje. Be kitų lietuvių liaudies meno objektų, jis
eksponavo nemažą (berods 80) Lietuvos kryžių rinkinį,
kuris susilaukė labai didelio meninės visuomenės susidomėjimo
ir įvertinimo. Antai, italų menotyrininkas L. Kaljo Lietuvos
kryžius įvardino kaip labai originalius ir tikrai pirmapradiškus
dirbinius, priklausančius prie rečiausių bei tipiškiausių
Europos tautų liaudies meno reiškinių, o kitas italų
menotyrininkas G. Salvatoris pažymėjo nepaprastą
Lietuvos kryždirbių ir dievdirbių talentą ir meninę jėgą.
Kai kuriuos lietuviškų kryžių ornamentus jis lygino net su
senovės graikų ornamentais. Ta proga jis išleido specialią
studiją, kuri buvo išspausdinta ne tik italų, bet ir anglų
bei prancūzų kalbomis (žr. literatūros sąrašą, 28). Čia
galima nurodyti ir tai, kad prie tarptautinio lietuviškų kryžių
(ir kitų liaudies meno šakų) populiarumo prisidėjo ir
tarpukaryje P. Galaunės, J. Savicko, A. Tamošaičio, J.
Baltrušaičio iniciatyva rengtos lietuvių liaudies meno
parodos Norvegijoje, Švedijoje, Prancūzijoje ir kitur.
Vienas iš tokių tarptautiniu
mastu Lietuvą ir jos kryždirbystę garsinusių žmonių buvo
žinomo poeto Jurgio Baltrušaičio sūnus Jurgis (1903-1987).
Dar prieškario metais jis dėstė
Kauno Vytauto Didžiojo
universitete visuotinę meno istoriją. Jo pastangomis 1935 m.
Trokadero etnografijos muziejuje (Paryžius) buvo surengta
Pabaltijo tautų liaudies meno paroda, kuri išgarsino ir
Lietuvos vardą. Parodos dėka 1940 m. jis parengė knygą
Lietuvių liaudies menas,
kurioje, be kitų temų, buvo atskiras skyrius Kryžiai ir
koplytėlės. Ir tik po Antrojo pasaulinio karo (1948 m. )
ši knyga pasirodė anglų kalba, o 1969 m. - prancūzų
kalba: Lietuvių liaudies meno elementai. Šitaip J.
Baltrušaitis Lietuvos kryždirbystę (ir kitas lietuvių
liaudies meno šakas) pristatė visuomenei plačiame Europos
ir meno kultūros kontekste (vertėjos iš prancūzų kalbos
R. Babavičiūtės (1990 m.) pastaba. Minėtoje knygoje skyrių
apie kryžius ir koplytėles jis pradeda pabrėždamas, jog
Lietuva yra ne tik medinių bažnyčių, bet ir kryžių žemė.
Žmonės Juos stato pakelėse, prie šaltinių, ant kapų,
piliakalnių (pvz., minėtas Kryžių kalnas), nuošaliose ar
dažnai lankomose vietose. Tie kryžiai, o ypač koplytėlės
esą įvairiausių pavidalų: stogeliniai (grybo formos), žibintų
(koplytėlių), kryžminiai (su koplytėlėmis ir be jų).
Kiekvienas jų tipas turi daugybę variantų (P. Galaunė
priskaičiavo 66 tipus). Vienos koplytėlės būdavo kalamos
prie medžių, kitos statomos ant žemės, trečios - pakylėtos
ant akmenų ar stulpų. Kaip nurodo knygos autorius, - ypač mėgęs
klasikines architektūros formas, - vienos koplytėlės turi
daug špylių, smailių, laužytų arkų, primenančių
viduramžių stiliaus cimborijų ir vitražų architektūrą,
o kitų koplytėlių, turinčių gotikines, klasikines formas,
jas meistras komponuoja laisvai pagal savo skonį.
(Atkreipkite dėmesį į originalią terminiją - A. S.)
Minimas autorius tiksliai pastebėjo,
kad Dažnai koplytėlių, kaip ir stulpų (stogastulpių)
kryžių, bažnyčių viršuje iškyla kaltos geležies
ornamentai. Jie atsirado vėliau, negu mediniai saulės
diskai, tačiau išsaugojo pastarųjų tradicijas. J.
Baltrušaitis lygina juos su panašiais Airijoje sutinkamais
kryžių puošybos elementais. Taigi, šio autoriaus dėka
lietuviškų kryžių puošyba dar kartą įgavo tarptautinį
ir, visų pirma, Europos tautų liaudies meno puošnumo
skambesį.
Į Lietuvos kryždirbystę
proteguojančių žmonių būrį būtina įrašyti Garbės kraštotyrininką
(1964 m.) ir nusipelniusį kultūros veikėją (1969 m.),
fotografą ir etnografą Balį Buračą (1897-1972). Tai plačiai
žinomos Buračų giminės atstovas, kilęs iš Radviliškio
rajono Siderių kaimo. Dar 1994 m. akad. A. Buračas, kalbėdamas
apie dėdę Balį, paminėjo ir kitus du jo brolius - Bronių
(drožėją-restauratorių) ir Joną (tapytoją), kurie,
galima sakyti, būdami paaugliai dalyvavo (tiesa, ne visose)
pirmosiose lietuvių dailės parodose XX a. pr. Iš visų
brolių ypač išsiskyrė Balys. Jis buvo mokytojas ir kartu
visą savo gyvenimą atidavė kilniam kraštotyros darbui.
Balys su pamėgtu savo draugu dviračiu apkeliavo beveik
visą Lietuvą, bet itin mėgo lankytis kryžiais ir
dievdirbiais turtingoje Žemaitijoje. Jis labai anksti (1920
m.) susidomėjo originalia kryždirbio Vinco Svirskio kūryba
ir jo gyvenimu (plačiau skaitykite menotyrininkės dr. I.
Kostkevičiūtės straipsnį). Po to - ir daugelio kitų
dievdirbių bei kyždirbių biografijos, jų darbų
nuotraukos. Iš viso jų būta arti 100. Kai kuriuos jų B.
Buračas detaliai aprašė savo nuotraukų inventorinėse
knygose, o apie kitus - daugelyje straipsnių tarpukario
Lietuvos periodinėje spaudoje, trečius paminėjo savo kruopščiai
rašytuose kelionių dienoraščiuose. Jis vienodai rūpestingai
rašė ne tik apie talentingus liaudies menininkus, bet ir užrašė
daug kalendorinių, darbo papročių ir šeimos švenčių.
Malonu pasakyti, kad jau pradėti leisti jo nufotografuotų
kryžių albumai ir užrašyti tekstai. Iš jo perspausdintų
tekstų labiausiai vertėtų paminėti šiuos: Žemaičių
dievdirbiai, Jaunimo kryžiai, Kryžkelių kryžiai
ir daugelį kitų. Viename jų (Lietuvos kryžiai) jis
rašo: Lietuva - gražiųjų kryžių žemė, josios takus,
kelius ir kryžkeles puošia šimtai lietuviškų kryžių,
kokių niekur pasauly nepamatysi. Jis gana tiksliai apibūdino
ir tą sunkiai aprašomą ar žodžiais nusakomą kryžių
statymo draudimų Golgotą. Vienok žmonės buvo atkaklūs.
Nepaisydami jokių draudimų ar net baudų, jie ir toliau statė
jų širdžiai brangius kryžius.
B. Buračas ne tik aprašė ir
fotografavo tuos dailiuosius kryžius, bet ir protegavo jų
statybą, remontą, atnaujinimą Lietuvos pakelėse ir
sodybose (panašiai kaip tai darė A. Rūkštelė dar 1937 m.,
ragindamas statyti Lietuvoje vadinamuosius Vilniaus kryžius.
B. Buračas rašė: Lietuviškieji kryžiai - tai mūsų
tautos dailės paminklai ir krašto papuošalai. Jie mums
primena gražiausius laisvės laikus, tautos vargus ir
nelaimes, išgyventas svetimųjų priespaudoje (žr.
literatūros sąrašą, 5). Jis nepamiršo ir nuo seno pagerbtųjų
(šventų) medžių, nes apie juos jau kalbama lietuvių
liaudies dainose, pasakose ir padavimuose. O Lietuvos
dievdirbiai ir kryždirbiai padarė daugelį mažų namelių
(koplytėlių), kuriuos ir įkeldavo į tų šventųjų medžių
kamienus, stovinčius prie kelių, net ūksmingose giriose. Į
tas ir didesnes koplytėles dievdirbiai pristatė įvairių šventųjų
statulėlių. Dažnai (ypač Žemaitijoje) tas koplytėles ir
jose talpinamas skulptūrėles mėgo dažyti įvairiomis
spalvomis, ypač balta ir mėlyna (žydra). Pačias koplytėles
pripildydavo ne tik dievaičiais, bet, kaip jau minėta, -
audiniais ir karpiniais.
B. Buračas nuoširdžiai ragino
ypač jaunimą susirūpinti spėriai nykstančiais kryžiais.
Pirmiausia būtina sutaisyti senus ir jau apleistus kryžius.
Jeigu anksčiau (XIX-XX a. pr.) gana dažnai kaimo jaunimas
(vyrai ir merginos) visi susidėję garbingoje kaimo
vietoje (kartais pačiame kaimo viduryje - A. S.)
pasistatydavo gražiausią kryžių, tai dabar (XX a. vid.)
jų (ypač medinių kryžių) skaičius dėl nepastovių
(nepalankių) oro atmainų ir dėl žmonių abuojumo ėmė
sparčiai nykti (žr. literatūros sąrašą, 5).
Aprašant ar tiesiog įvertinant
ir išaukštinant kryždirbių ir ypač dievdirbių gebėjimą
dabinti ir taip gana įvairų mūsų krašto gamtovaizdį išties
nepaprastai originaliais, meniškais paminklais, daug nusipelnė
menotyrininkė Zita Žemaitytė ir dažnas jos bendraautorius,
kraštotyrininkas ir muziejininkas Juozas Petrulis
(1904-1975). Beje, Z. Žemaitytė yra ne tik daugelio
straipsnių, bet ir puikių dviejų stambių monografijų -
Paulius Galaunė (1988) ir Adomas Varnas: gyvenimas
ir kūryba (1998), o taip pat keletos mažesnių biografinių
leidinių autorė: Lionginas Šepka (1894), Ipolitas
Užkurnys (1987; su bendraautoriumi M. Martinaičiu) ir kt.
Šiuose ir kituose savo darbuose ji vaizdingai, emocionaliai
ir gyvai nupiešė daugelio talentingų liaudies menininkų,
kryždirbių ir dievdirbių gyvenimą ir subtiliai bei įžvalgiai
parodė jų tiesioginį ryšį su kryždirbystės tradicija,
ateinančia iš senovės ir iki pat nepriklausomybę
atgavusios Lietuvos laikų. Iš karto po 1991 m. šia tema ji
parašė platų, daugelio darbo metų rezultatus apibendrinantį
straipsnį Saulėmis švytintys paminklai, kuriame ji
dar kartą prikėlė iš užmaršties daugelio asmenybių
nuopelnus Lietuvos kryždirbystei. Šis straipsnis - tai
tarytumei faktais paremtas žvilgsnis į ilgą Lietuvos kryždirbystės
kelią (žr. literatūros sąrašą, 35).
Šiais paminklais (kryžiais) žavėjosi
ir juos pavaizdavo (paveiksluose ar piešiniuose) daugelis
Lietuvos dailininkų. Tarp pirmųjų buvo M. K. Čiurlionis, Kšyvda-Polkovskis
(Krzywda Polkowski), A. Rėmeris (Römer), K. Šimonis, A.
Jaroševičius, A. Varnas, A. Žmuidzinavičius, J. Perkovskis,
K. Petrikaitė-Tulienė ir daugelis kitų.
Prie tautinio tapatumo šaknų
ieškančių menininkų reikia priskirti XX a. antros pusės-
XXI a. pradžios dailininkus. Tarp jų, galbūt, pirmiausiai
galima paminėti žinomą dailininką akvarelistą ir pedagogą
Česlovą Kontrimą (1902-1988). Jis daugiau kaip prieš 50
metų susidomėjo mažąja liaudies architektūra (kryžiais)
ir dažnai su savo mokiniais iš natūros ir įvairių leidinių
nupiešė kelis šimtus įvairiausio pavidalo geležinių kryžių
ir kitokių memorialinių paminklų. 1991 m. Minties
leidykla išleido jo ilgų metų darbą Lietuvos geležiniai
kryžiai. Šios knygos įvadinėje dalyje ypač
akcentuojamas nepaprastas geležinių kryžių įvairumas ir jų
puošybos (ornamentikos) turtingumas, o žiūrint iš toliau -
gerai matomas jų ažūriškumas ir lengvumas. Pagal
tautosakininko ir mitologo Norberto Vėliaus (1938-1996)
naudotą priešpriešą žemai - aukštai tai būtų
tarsi amžinai gyvuojantis ir niekad nesibaigiantis pasaulio
medžio ryšys tarp žemės ir dangaus... (Beje, savoknygų
viršelius N. Vėlius taip pat mėgo puošti kaltinių geležinių
kryžių siluetais). Ši Č. Kontrimo knyga - vaizdingi
pasakojimai apie įvairių Lietuvos regionų (įskaitant Klaipėdos
kraštą ir Mažąją Lietuvą) unikalų kryždirbystės
paveldą.
Dar 1930 m. P. Galaunė, rašydamas
knygą apie lietuvių liaudies meną ir ypač apie kaltinius
geležinius kryžius, jis taip pat akcentavo neapsakomą tų
kryžių įvairovę, bei jų variantų gausumą. Jis pripažino
(ir prisipažino), kad tų variacijų negalima nei išskaičiuoti,
nei aprašyti, o tuo labiau juos tinkamai (ir galutinai!?)
suklasifikuoti. Į tą monografiją jis įdėjo tik nedidelę
dalelę tada surinktų gražiausių kryžių piešinių (žr.
literatūros sąrašą, 8).
Palyginimui reikia pasakyti, kad
ir kaimynai lenkai, ir baltarusiai mėgino klasifikuoti kryžius,
bet iki galo šio sunkaus ir sudėtingo darbo taip ir nėra
padarę. Tačiau dar M. Brenšteinas vėliau - P. Galaunė, čia
minėtas Č. Kontrimas ir kai kurie kiti mėgino tai padaryti.
Geriausiu atveju jiems pasisekė suskirstyti kryžius pagal
regionus arba pagal kryžiuose vyraujančią ornamentiką ir
simboliką. Pvz., Dzūkijos (Pietryčių Lietuvos) kryžiai išsiskiria
iš kitų Lietuvos kryžių labai savita ir čia nuo seno mėgiama
Kristaus kančios atributika, karpytos skardos puošyba ir kt.
Mūsų supratimu šį nelengvą
darbą pagaliau (2002 m.) užbaigė padaryti dailininkas Arūnas
Kynas (žr. literatūros sąrašą, 14).
Jis, be daugelio kitų straipsnių,
pagaliau paskelbė kryžiuose įkūnytą krikščioniškų ženklų
tipologiją, kurios pamatą sudaro Vakarų (Romos, lotyniško)
ir Rytų (Graikijos ir Bizantijos) kryžių struktūros ir jų
puošybos įvairovė, pradedant XIII-XIV a. ir baigiant XIX-XX
a. A. Kynas pateikia ne tik lietuviškųjų geležinių kryžių
ir jų puošmenų klasifikacines lenteles, bet ir kruopščiai
sudarytas kryžių ir jų ornamentikos paplitimo schemas ir žemėlapius.
Straipsnyje yra aptariami katalikiški (lotyniško tipo), lygių
kryžmų (bizantiški), dvigubi nelygiakryžmiai, daugiakryžmiai
ir kitokio pavidalo kryžiai bei gausi ir įvairi jų
ornamentika.
Čia mes smulkiau nenagrinėsime
tų paminklų (kryžių) struktūros ir jų puošybos elementų.
Tai padarys atskirų lietuvių liaudies meno šakų tyrinėtojai.
Tik nurodysime dominuojančius kryžių puošybos elementus
(ornamentus): bene pats seniausias ir populiariausias iš jų
- tai geometrinis; po jo eina augalinis (ypač būdingas Aukštaitijoje);
rečiau pasitaiko gyvūninis motyvas ir gana mėgiami (ypač
Žemaitijoje) dangaus kūnų motyvai, sietini su senąją baltų
(lietuvių) mitologija.
Tenka tik apgailestauti, kad
patys naujausi, jau po II-ojo pasaulinio karo pastatyti kryžiai,
gana dažnai nebeturi tradicinių, lietuvių tautai būdingų
puošmenų. O jeigu puošiami - tai dažniausiai
geometriniais-esiniais (raidžių C ir S pavidalo) puošmenimis
ir jau nebeskiriamas dėmesys tų kryžių regioniniams
savitumams.
Svarbiausia, matyt, yra tai, kad
sukaupta medžiaga, ypač per pastarąjį dešimtmetį, sudaro
galimybę spausdinti vertingiausių ir gražiausių Lietuvos
kryžių albumus ar kitokius leidinius, kurie supažindina
visuomenę su Lietuvos kryžiais ir jų statymo tradicijomis.
Lietuvos kryžiai sudaro
nematerialaus kultūros paveldo aukso fondą, su kuriuo gana
plačiai pažinčiai lankytojus kviečia ir šios interneto
svetainės kūrėjai.