Visa Žemaičių žemė, iš
pažiūros imant, keleivio akiai teikia kuo gražiausių vaizdų:
visur pakelėj dideli, gražiai išstatyti sodžiai, prie
kiekvienų namų, lygiai pono, lygiai prasto žmogelio, yra
darželis bei sodelis ir stovi medinis kryžius, tikėjimo vėliava,
to krašto žmonių dievobaimingumo ženklas. Kryžius
paprastai stovi gale trobos, figūra (krucifiksas
arba Nukryžiuotojo statulėlė kryžiuje arba koplytėlėje)
į langus; tatai mūsų sodžiaus žmonėms akivaizdžiai
primena, jog visus darbus, ir blogus ir gerus, visada regi
Dievas... Pakelėse taip pat yra kryžių, bet daugiausia
tinkasi (tenka) matyti dideli stulpai su spintute (nameliu) (koplytėle)
viršuje, o toje spintutėje stovi statulėlė - šventasis
Jonas Krikštytojas, Žemaičių (dabar Telšių) vyskupijos
globėjas. Tačiau bene svarbiausias L. A. Jucevičiaus
pastebėjimas buvo tai, kad Kryžių palei kelią [buvo]
taip tanku, jog nuo vieno ligi kito vos kelios dešimtys žingsnių.
Teisingai tą šalį (Lietuvą) galima pavadinti kryžių ir
kunigų kraštu... (žr. literatūros sąrašą, 13).
Tą nepaprastą kryžių gausumą
taip pat pastebėjo (ir juo stebėjosi) A. Römeris, M.
Gadonas ir kiti Žemaitijos bei visos Lietuvos ankstyvieji kryždirbystės
tyrinėtojai.
Ypatingą reikšmę mes čia
teikiame Mykolo Eustachijaus Brenšteino (M. E. Brensztejn),
lenkų ir lietuvių kultūros istoriko, bibliotekininko ir
publicisto darbui Žemaičių kryžiai ir koplytėlės,
paskelbtam 1906 m. Šiame darbe jis ne tik kruopščiai sumini
už jį ankstesnius tyrinėtojus, bet svarbiausia atidžiai išnagrinėjo
tuometinę kryždirbystės temą, pabrėždamas seną šio krašto
paprotį statyti ne tik kryžminius (lotyniško tipo), bet ir
įvairius stogastulpius, koplytstulpius ir kitokio pavidalo
paminklus su kaltinėmis geležinėmis užbaigomis - kryžiais
ir kryželiais. Kaip tik M. E. Brenšteinas pirmasis atkreipė
dėmesį į čia minimus kaltinius kryžius ir pirmasis taip
plačiai atskleidė jų įvairovę bei grožį sakydamas, jog
sunku patikėti, kad visa tai sukurta (nukalta) paprastose
kaimų kalvėse ir kad juose taip gausu išmonės ir
fantazijos (laisvas vertimas iš lenkų kalbos). Šiomis jo
mintimis vėliau naudojosi ir kiti kryžių tyrinėtojai (P.
Galaunė, K. Čerbulėnas ir kiti) (žr. literatūros sąrašą,
3).
Apie Vilnijos krašto, o
tiksliau apie Lydos, Trakų apskričių medinius, tik šiam
kraštui būdingus kryžius pirmasis dar 1903 m. rašė kitas
lenkų archeologas ir etnologas Vandalinas Šukie(e)vičius
(W. Szukiewicz) (žr. literatūros sąrašą, 30). Jis
suformulavo keletą postulatų, kuriuose itin pabrėžė seną
lietuvių pomėgį statyti ir savitai puošti kryžius. Jie
sudaro tarsi kokią etnografinę ribą tarp lietuvių ir
baltarusių kryžių statymo papročių. Kai kuriuose šio krašto
kryžiuose matome darnią medžio (kartais akmens) jungtį su
dailiais geležiniais kryželiais. Dar kiti Pietryčių
Lietuvos mediniai kryžiai būdavo puošiami mažomis
priejuostelėmis (aukomis), o įvairių švenčių progomis ir
gėlėmis (gėlių vainikais).
Kaip pastebėjo V. Šukievičius
kryžių statymo paprotys yra atėjęs iš seno ir gilaus šio
krašto žmonių tikėjimo ir didelės mirusiųjų pagarbos.
Minėtas L. A. Jucevičius ir kiti tyrėjai pastebėjo
nepaprastą žmonių pagarbą jau pastatytiems ir pašventintiems
kryžiams prie kelių, kryžkelių ir namų. Žmonės anksčiau
(iki XX a. vidurio) eidami ar važiuodami pro kryžius būtinai
nukeldavo kepures ir net pasimelsdavo. Tik sovietinės bei
ateistinės propagandos įtakoje žmonės iš pradžių vengė,
o paskui pamažu ir atprato taip elgtis. Be to, ne tik caro
pareigūnai, bet ir buldozeriniai ateistai aršiai
kovojo su kryžių statymo tradicija (žr. literatūros sąrašą,
23, 24).
Tai ryškiai liudija Kryžių
kalno naikinimo istorija. Vien tik per 1968 m. vajų buvo
sunaikinti keli šimtai kryžių. O tokių kryžių naikinimo
vajų visoje Lietuvoje buvo ne vienas ir ne du (žr. literatūros
sąrašą, 24). Tačiau lietuvių tautos, ypač tikinčiųjų,
atkaklumas bei ryžtas ir toliau statyti (ar atstatyti!) kryžius
nugalėjo. Šiandien Kryžių kalnas tapo žymia pranciškonų
vienuolijos ir visos Lietuvos šventviete. Į tai atkreipė
savo maloningą dėmesį popiežius Jonas Paulius II-asis, ne
tik pastatydinęs savąjį kryžių, bet ir šią šventvietę
pavadindamas dabarties (naujųjų laikų) koliziejumi.
II
dalis
Panaudotos
literatūros sąrašas
1. [Baltrušaitis J.] Lithuanian
folk art by Jurgis Baltrušaitis. PH.D. 1948: iliustr.
2. Bezzenberger A. Über Grabkreuzformen // Mitteilungen der
litauschen Litterarischen Geselschaft. Heidelberg, 1887. T. 2.
3. Brensztejn M. Krzyže i
kapliczki žmudskie // Materialy
antropologiczno-archeologiczne I etnograficzne. Kraków. 1906.
T. 9.
4. Buračas B. Kryždirbystė
Lietuvoje. V., 1998: iliustr.
5. Buračas B. Lietuvos kaimo
papročiai. V., 1993.
6. Čerbulėnas K. Lietuviškų memorialinių paminklų kilmė
ir jų architektūrinė-meninė charakteristika // LTSR
architektūros klausimai. V., 1960. T. 6.
7. Galaunė P. Lietuvių kryžiai.
K., 1926: iliustr. (Čiurlionies galerija. Leid. Nr. 1).
8. Galaunė P. Lietuvių
liaudies menas: Jo meninių formų plėtojimosi pagrindai. K.,
1930: iliustr. (Faksimil. leidinys. V., 1988.-301 p.:
iliustr.)
9. Gimbutas J. Mažosios
Lietuvos krikštų formos // Lituanistikos darbai. Chicago.
1966. T. 1.
10. [Gimbutienė M.] Gimbutas M.
Ancient symbolism in Lithuanian folk art. Philadelphia. 1958.
148 p.: iliustr.
11. Grinius J. Lietuvių kryžiai
ir koplytėlės // LKMA metraštis. T. 5. Roma. 1970. 182 p.:
iliustr.
12. Jasėnas K. Visuotinė meno
istorija. Mintauja. 1929. T. 1 [Architektūra]: iliustr.
13. Jucevičius L. A. Raštai. V., 1959 (iš lenkų kalbos
vertė D. Urbas).
14. Kynas A. Krikščioniškų ženklų tipologija ir
paplitimo arealas Lietuvoje XIV-XX amžiuje // Liaudies kultūra.
2002. Nr. 2: iliustr.
15. Končius I. Žemaičių kryžiai
ir koplytėlės. Chicago: Tėviškėlė. 1965. 176 p.:
iliustr.
16. Končius I. Žemaičių
padangės kryžių ir koplytėlių statistika // Soter. K.,
1931. Nr. 2 ir kiti nr.
17. Končius I. Žemaičių
padangės kryžių ir koplytėlių klausimu // Gimtasai kraštas.
1944 (1996). Nr. 32.
18. Kontrimas Č. Lietuvos geležiniai kryžiai. V., 1991. 223
p.: iliustr.
19. Kostkevičiūtė I. Vincas
Svirskis. V., Vaga, 1966. 173 p.: iliustr.
20. Martinaitis M., Žemaitytė
Z. Ipolitas Užkurnys. V., 1987.-174 p.: iliustr.
21. Matusas J. Kaip seni lietuviški
kryžiai ir koplytstulpiai // Aidai. 1959. Nr. 10.
22. Milius V. Kodėl statyti ir statomi kryžiai ir koplytėlės
// Liaudies kultūra. 1992. Nr. 5: iliustr.
23. Misius K. Rusijos caro valdžios
požiūris į kryžius Lietuvoje // Liaudies kultūra. 1995.
Nr. 1: iliustr.
24. Nukentėję paminklai
/ sudarė ir red. M. Skirmantienė ir J. Varnauskas. V.,
1994.-243[2]p.: iliustr.
25. Petrauskaitė Ž. Važiavau
kryžių rinkti [A. Varnas] // Liaudies kultūra. 1999. Nr.
4: iliustr.
26. Petrulis J. Žemaitytė Z.
Trys dievdirbių kartos // Kultūros barai. 1966. Nr. 4:
iliustr.
27. Petrulis J. Žemaitytė Z.
Žaismingųjų saulučių kūrėjai // Kultūros barai.
1966. Nr. 7: iliustr.
28. Salvatori G. Lart Rustique et Populaire en Lituanie.
Milano. 1925: iliustr.
29. Stravinskas A. Krikščioniškoji lietuviškų kryžių
simbolika // LKMA XVI suvažiavimo darbai. V., 1996. T. 16:
iliustr.
30. Szukiewicz W. Krzyže zdobne
w gubernji Wileńskie // Wisla. 1903. T. VII: iliustr.
31. Varnas A. Lietuvių kryžiai // Baras. K., 1925. Kn. 5.
32. Žemaitytė Z. Adomas Varnas: gyvenimas ir kūryba.
Monografija. V., 1998. 308 p.: iliustr.
33. Žemaitytė Z. Lionginas Šepka. V., 1984. [47] p.:
iliustr.
34. Žemaitytė Z. Paulius
Galaunė. Monografija. V., 1988. 244 [1] p.: iliustr.
35. Žemaitytė Z. Saulėmis švytintys paminklai // Mokslas
ir Lietuva. 1991. Nr. 2: iliustr.