- LIETUVIŲ
KRYŽIAI ARCHEOLOGIJOS ŠVIESOJE
(Jonas Basanavičius.
Rinktiniai raštai. Vilnius, 1970. P. 124-155). I dalis
II dalis
- (Originalo kalba netaisyta)
-
- Prūsų-lietuvių-latvių tauta - anot K Tacito Aestiorum
gentes" - jau nuo neolito laikų, kada žmogus dirbosi sau
įvairius įrankius iš
brūžinto akmens, šios dienos krašte
palei Jūrės marę gyvenusi. Taip mokslo pripažinta (Zeuss, Diefenbach, Müllenhof, Kiepert, Virchow, K. Penka, Bezzenberger
ir k.).
- Rods, dar XI-XII metašimtyje šitoji tauta buvus
apėmusi
daug platesnę žemės dalį, negu šiandieną kad turi. Abiem
Vistulės upės pusėm ir į rytus nuo jos gyveno prūsai; Gardino
gubernijoje ir Pagiryje iki Pripečio upės - getviai, arba getvininkai; dar toliau, šiaurės ir rytų linkui, buvę lietuviai
Minsko, Smolensko, Vitebsko ir Pskovo žemėje net iki Maskvos
gubernijos, kur galindai (goliad") buvo apsigyvenę.1 Šiaurėje
latviai su igauniais susisiekė.
- Dėl
nelaimingų santykių su vokiečiais vakarų
ir slavais
pietų ir rytų šone taip plačiai seniau apsigyvenusios aisčių
gentės palengvėle - ypač pakraščiuose - ilgainiui sunyko,
kaip prūsai, getviai, galindai. Patys lietuviai, kurie dar XIV-XV metašimtyje tiek daug svėrė istorijoje, krikščionystę
priėmę, su lenkais susitelkę, iš didokos tautos ilgainiui mažute
pavirto. Ilgai dūravę karai su vokiečiais ir slavais labai
nuvargino lietuvius, pragaišino jų materialinę gerovę, sunaikino
kultūrą; įvedus Lietuvoje krikščionystę, kada fanatikai ėmė persekioti vislab, kas buvo
pagoniška", tautiška, turėjo
žlugti
ir žmonių dvasios kultūra. Todėl beveik nereiktų stebėties,
jei
tų ir dar vėlesnių laikų svetimtaučių, rods, ne bešališkose
kronikose rastume vadinant lietuvius ,pogannaja Litva" [stabmeldiška Lietuva"],
rohes, wildes Volk" [žiauri, laukinė tauta"], leśna dzicz"
[giriniai
žvėrys"], arba juos aprašytus2 kaipo žemo kultūros laipsnio tautą, kuri vedus
życie
prawie zwierzęce" [gyveno beveik kaip žvėrys", arba
kad
lietuviai buvę leśni, okrutni, na łup chciwi, z łupu
żyjący" [laukiniai, žiaurūs, godūs grobio, iš grobio gyvenantys"]
ir t.t. Ir jei mes pasikliautume tik tais vienašališkais kronistų
liudijimais, tai turėtume manyti, jog lietuvių tautos stovėta,
kaip XIII-XV metašimtyje, taip ir dar seniau, ant labai žemo
kultūros laipsnio. Pastarųjų laikų archeologija iškėlė
aikštėn
senovės aisčių kultūros klausimą, todėl ir mums čia
vertėtų,
nors trumpai, jį paminėti, kad lengviau suprastume ir išsiaiškintume tiek Lietuvos kapų paminklų - kryžių - atsiradimą,
tiek ir jų stilių bei evoliuciją tautos dailėje ir mene.
- Žmogaus dvasios išsiplėtojimas, josios kultūra
apsireiškia
ne tik rankų dirbiniuose, ne tik sielos padare, literatūroje, bet
ir pačioje kalboje. Ilgus amžius nuolat kovodami dėl savo
būties, lietuviai negalėjo pagaminti nors kokios literatūros, ir
jei ir būtų ką pagaminę, tai persekiojimo metu ji žuvo. Visas
jų dvasios padaras apsireiškia dainose, kurių jie, anot F.
Tecnerio3, turį daugiau už kitas pasaulio tautas. Ir lietuvių
kalbos žodžių bei formų turtingumas, rodos, galėtų būti laikomas
kultūros ženklu. Puikia lietuvių kalbos struktūra, anot
K. A. Jordano4, turįs stebėtis kiekvienas žinovas. Jei lietuvių
tautai, kuri seniau kovojo su gudais, lenkais, totoriais (ir
vokiečiais), būtų buvę lemta žaisti pasaulio istorijoje kitokia
rolę, tai ir jų kalba, išsiplėtojus, turėdama daugybę visokių
formų ir tikdama įvairiam eiliavimui, būtų padariusi nepaprastų dalykų poezijoje ir prozoje. Palaikiusi savyje
giliausios senovės žymes ir savo formomis būdama senesnė už sanskritą, graikų bei lotynų kalbą,
ji, anot
Aug. Šleicherio5,
galinti savo formų tobulumu eiti lenktynių su graikų, rymėnų
ir indų veikalais. Jei kurios tautos vertybė bendrame žmonijos tarpe būtų matuojama jos kalbos gražumu, tai žemaičius
bei lietuvius priderėtų pastatyti pirmoje vietoje Europos tautų
eilėje",-priduria Elize Rekliu 6. Kadangi, anot Ks. Bagušio7,
lietuvių kalba esanti język doskonały, język polerowany, tak
obfity, tak greckiemu podobny, tak wyrazisty, tak giętki" [išbaigta, išdailinta, tokia žodinga, taip į graikų panaši,
tokia išraiškinga, tokia lanksti"], tai jisai jau XIX
metašimčio
pradžioje buvo manęs, kad toji kalba zapewne językiem barbarzynskim"
[tikriausiai barbarų kalba"] nebuvus, bet
dar
senovėje buvusi šviesių žmonių kalba. Kiek vėliau ir J. I. Kraševskis8 tvirtino, jog lietuvių kalba - język Litwy długo w
starożytności był uprawiany i doszedł \lang1063 vysokiego
stosunkowo
stopnia doskonałości" [Lietuvos kalba ilgai senovėje
buvusi
valstybinė ir pasiekė palyginti didelio tobulumo"]. Tokiu būdu rišdami lietuvių kalbos gražumą ir
jos tobulumą su tautos kultūra, A. Kosaževskis9 ir k. spėjo, kad ta
kultūra Prūsuose ir Lietuvoje senovėje stovėjusi ant labai
aukšto laipsnio. Tačiau tuomet, apie 1863 m., tokio spėliojimo
faktais patvirtinti dar negalėjo: jis patvirtinti buvo lemta
tik pastarojo laiko archeologų tyrinėjimams.
- Pirmiausia čia reikia paminėti, kad iš d-ro G.
Zarauvo10
tyrinėjimų šiandien yra žinoma, jog jau neolito laikais
(5000-1500 m. Kris. negim.) mūsų krašte sėta ir auginta
įvairūs javai, kaip rugiai, kviečiai, miežiai ir avižos.
Vėliaus,
Halštato žalvario laikais (1000-500 m.), kaip S. Miuleris,
Šumanas, Osk. Montelijus ir k. tyrinėtojai parodė, šių kraštų
gyventojai ne tik mokėję auginti javus, bet ir laikę naminių
gyvulių, vilkėję vilnonius ir drobinius drabužius. Pitėjo
kelionės laiku (apie 320 m. Krist. negimus) mūsų krašto
gyventojai
turėję namus ir didelius kluonus javams krauti. Tacitas11
aprašydamas aisčius, sako, kad jie ne tik frumenta ceterosque
fructus patientius quam pro solita Germanorum inertia laborant, sed et mare scrutantur..." [grūdus ir kitus vaisius
daug
uoliau augina už tingius germanus, bet plaukioja ir juromis..."].
- Ačiū aisčių tautos tikėjimui, jogei žmogaus
dvasia esanti
nemirštama, ir aukštai ištobulintam nekrokultui,
reikalavusiam, kad būtų duodama laidojamiems velionių kūnams įvairiausių inkapių, šiandien yra žinoma ir anų senų laikų mūsų
krašto kultūra, kaip ji yra apsireiškus dedamuose į kapus dirbiniuose. Tišlerio, Lisauerio, Becenbergerio ir k.
archeologų
darbais buvo parodyta, kad kultūra mūsų krašte jau seniausioje
gadynėje buvus pakilusi. Prie to susekta, kad, kuomet pastaraisiais metašimčiais prieš Kristaus gimimą kapuose buvę dar
maža inkapių, pirmaisiais krikščionių eros metašimčiais, pagal Becenbergerio12 tyrinėjimo, jų pradėję būti labai daug
("durch ihren Inhalt oft geradezu blenden"). Tuomet
Prūsų
krašto žmonės iš gintaro vaizbos su Rymu ir k. pietų kraštais turėdavo daug pelno ir buvę labai pralobę. Tuo
pat laiku prūsų
žemė buvusi apsčiai apgyventa, ir vietos žalvario
dirbiniai
buvę labai gražaus darbo, aukštai išsiplėtojusios technikos,
ir jie, Tišlerio 13 žodžiais tariant, verčia mus stebėties
-unser Staunen erregen"! Tuo metu kultūra buvus
aukšta ne tik
Pūsuose, bet ir šios dienos Kauno gubernijoje bei Kurše.
Tišleris vadina ano meto aisčius didžia, kultūros santykiais
gyvenusia tauta. Lisaueris, aprašydamas I-III-jo metašimčio Kr. gimus kapų iškasenas, sako, jau tuomet Prūsijos
gyventojai turėję ne tik iečių, kaltų, peilių, brizgilų,
geležinių pjautuvų, bet ir daug įvairių daiktų iš žalvario,
sidabro ir k., kaip segelių, sagčių, sagų, karielių ir k.,- žodžiu sakant,
turėję vislab, kas gyvenimui, ūkiui ir karui būdavę reikalinga.
Todėl 0. Tišleris tos prūsų kultūros laiką vadina die Glanzperiode der ostpreussischen Urzeit".
- Tuo tad laiku mūsų kraštas buvo šiaurėje
kultūros vidurys,
iš kurio, pav., žalvario dirbiniai, kaip rodo archeologų tyrinėjimas, buvę gabenami net į tolimą Suomiją. Su materialine
kultūra ėjus iš čia didelė kultūros srovė šalimais
gyvenusias
finų gimines (igaunius, suomius ir k.), kurių kalboje, kaip
Tomseno 14 ir k. parodyta, nuo pastarųjų metašimčių dar
Kristui negimus esą likę daugybė lietuvių bei latvių žodžių,
daugiausia įvairiems senovės kultūros daiktams išreikšti.
Pradėjus
nuo įvairių javų, kaip grūdas, rugiai, žirniai, pupos,
soros,
linai, sėmenys, pelai ir k., kaip ir įvairių naminių
gyvulių,
paukščių, žuvų vardų, kaip karvė, žirgas, paršas,
kuilys, ėras,
avinas, žąsis, ungurys, lašiša ir k., pereinant prie
įvairiausių
daiktų vardų, kaip žagrė, akėčios, kirvis, kaplys, peilis,
lopeta,
rėtis, ratas, šluota, šukos, kaušas, skietas, pirtis, ardai,
plautas, oda, kurpė, kepurė, pakulos, vilna, kuodelis, virvė. pienas, šienas, kelias, tiltas, rūda, varis ir daug dar kitų
vardų,
kurių čia minėti negalima,-visi jie aiškiai liudija, kiek daug
toje gilioje senovėje finų gentės iš aisčių kalbos ir
kultūros
buvo pasisavinusios. Iš to tad laiko yra likus suomiuose bendra jiems ir lietuviams ornamentika (žiūr. S c h v i n d t.
Suomalaisia Koristeita. II, 1, 2). Kaip didelės būta tuomet mūsų
krašto įtekmės igaunių, suomių ir k. tautas, rodo ir tas
faktas,
kad jose, anot d-ro A. R. Niemio, esą iš tų senovės laikų likusių daug lietuvių dainų ir kitų folkloro dalykų.
- Dar įdėmesni yra archeologų tyrinėjimo
rezultatai iš trečiojo kultūros periodo, būtent nuo tautų migracijos iki
kryžeivių atvykimo Prūsuosna XIII metašimtyje. Kad tuomet kultūros mūsų krašte stovėta ant aukšto laipsnio, apie tai
liudija
pirmučiausia žalvario industrija, kurios technika buvo aukštai
pakilusi. Niekur Prūsuose,-buvo jau J. Foigtas 15 sakęs,- kapus
kasinėjant, nerasta tiek sidabro daiktų ir vis taip dailiai, opiai padarytų, kaip senovės Pogezanijoje arti
Elbingos ir kitur." Truso miesto kapinėsė pas Elbinga rasta daugybė
segelių (fibulų), sagčių, karielių, bransoletų, šukų,
pincetų,
žalvario ir sidabro kibirų ir k. daiktų, kokių ir kitur
Prūsuose
rasta. D-ras Lisaueris, kursai aprašė Truso kapinėse rastuosius daiktus, sako
16, kad daugybė čia iškastų pinigų,
įrankių
ir papuošalų iš aukso, sidabro, žalvario, geležies, molio,
stiklo,
gintaro ir k. dalykų dar šiandien skelbia didelį žmonių turtą,
kurio buvę pertekę senovės prūsai. Dėl Kulmijos prūsų kapų
tas pats Lisaueris sako17, kad palaidotųjų juose žmonių lobį
geriausiai liudijančios ten rastosios inkapės iš žalvario, sidabro ir brangių akmenų. Apie Pomezanijos gyventojus sako
d-ras Maršalas18, jų kapuose rastieji papuošalai reiškia gera
skonį: gražiausi esą tie, kurie aptraukti aukso ir sidabro
skardutėmis ir tokiais pat siūleliais dabinti. Stiklo karoliai,
įvairaus didumo ir pavidalo, dažniausiai mėlynos ir žalios
spalvos, ypač keturkampės mozaikos su pridėtomis aukso
skardelėmis, rodą aukštą darytojų technikos tobulumo laipsnį.
Toliau reikia paminėti įdėmūs prūsų kapų radiniai pas Varnikam Natangijoje. Čia tarp kitų rasta bransoletai, auksu,
sidabru dabinti, daug sidabrinių segelių ir k. Viename kape
prie galvos su kareiviu palaidotojo žirgo rasta daugybė sidabrinių sagučių, kuriomis buvusios dabintos kamanos, o prie
žirgo smilkinių rasta dar auksinės rozetės, granatais papuoštos. Kituose kapuose rastos sidabrinės, auksu klotos segelės,
sidabro skardelėmis aptraukti žalvario pentinai, aukso kaspinai ir t.t, VIII-jo metašimčio prūsų kapuose pas Viskiautus
rastieji daiktai, Heideko19 žodžiais tariant, duodą proga stebėtis aukštai ištobulinta metalų technika
-haben wir Gelegenheit eine hochentwickelte Metaltechnik zu bewundern."
Dar
aiškesnė šviesa,-sako Tišleris20, kalbėdamas apie
Rytų Prūsus,- spindi mūsų provincijos istorijon pastaraisiais
stabmeldystės laikais, kada čia atvyko kryžeiviai." Tuo
laiku,
kaip Dusburgas liudija21, pav., prūsų provincija Zambija
buvus opulenta et populosa" [turtinga ir gausiai apgyventa"]. Ypač Sūdavija buvus labai turtinga.
Sudovite,-priduria kronistas,- generosi, sicut nobilitate morum alios
precedebant, ita divitiis et potentia excedebant." [Sūduviai -
kilnūs, garbingais papročiais kitus pranoko, turtais ir galia
garsėjo."] Tuomet, anot Tišlerio, mūsų krašte buvusi
šviesi
kultūra -eine glänzende Kultur"- su labai išsiplėtusia
vietine segelių, kardų, pasidabruotų balnakilpių ir k. fabrikacija.
Rastosios šio laiko kapuose inkapės savo dailia forma ir materialu, anot to paties Tišlerio22, labai mus
nustebina-unser
Staunen erregen". Ne tik Prūsuose, bet ir Lietuvoje Tišleris
randa to laiko kapuose ženklus einer glänzenden litauischen
Kultur" su vienodais visur dirbiniais. Tai patvirtina ir kitų
archeologų23 tyrinėjimai. Heidekas 24, kurs buvo plačiau
studijavęs šitą archeologijos laikatarpį, patvirtindamas Tišlerio
ir k. nuomonę, sako, kad to laiko Prūsų ir Lietuvos kultūra
buvusi beveik nė kiek ne žemesnė už kryžeivių, kurie, tik
visos
Europos šelpiami, tegalėję per 30 metų įveikti prūsus. Galima
pridurti,- sako vienas vokietis 25,- tuo laiku, kada kryžeiviai
ėmė užpuldinėti ramius Prūsų žemės gyventojus, jų
aukštesnė
kultūra žuvo; iš vietinių gyventojų būtų galėję išmokti ne
vieno dalyko patys kryžeiviai."
- Deja, nedaug yra telikę žinių iš tų laikų
apie dvasios kultūros stovį, kurias galima būtų patvirtinti materialinės
kultūros likučiais, surastais kapuose. Žinoma tik tiek, kad dar
apie 551 m. rašęs gotų vyskupas Jornandesas 26 vadino aisčius
paccatum hominum genus omnino" [labai taiki žmonių
giminė"]. Vėliaus XI metašimtyje Adomas iš Bremos27 ir
XII metašimt. Helmoldas28 vadino prūsus homines humanissimi"
[maloniausi žmonės"], tik gailėdami, jog jie
esą ne
krikščionys. Kad ir tuo laiku mūsų krašto kultūros įtekmė
turėjo didelė būti į greta gyvenančias tautas, galima iš to
suprasti, jog joms - mozūrams, gudams, gal būt, ir suomiams - tikybos dalykų židinys29 buvęs aisčių gyvenamasis
kraštas.
- Kaip jau aukščiau minėta, kaip jau ir Tišleris
su Grevinku
kad patyrė, mūsų krašto kultūra per ilgus karus su vokiečiais,
lenkais ir gudais žymiai sumenkėjo; ją galutinai pragaišino
krikščionystės su visomis jos pasekmėmis įvedimas; apie tai
geriausių liudijimų randame ir krikščionystės laikų kapuose.
Nors naujosios tikybos skelbiamosios idėjos daug ką
pakeitė
mūsų materialiniame gyvenime, tačiau lietuvių dvasios srityje
dar ilgai viešpatavo senoji tradicija, ypač tikėjimas į
senovinę
dvasios nemarumo dogma su tam tikru nekrokultu. Vardu
krikščionys, lietuviai - kaip iš jų kapų matome - dar XVII-XVIII metašimtyje, laidodami lavonus, dėdavo drauge
senoviniu būdu nors menkutes inkapes, kurios aiškiausiai liudija
ir apie sumenkėjusią, žlugusią žmonių kultūra. Prūsų lietuviai protestantai lig šiol vietomis taip tebedaro.
- Katalikų bažnyčios valdžiai uždraudus deginti
lavonus,
senovės žmonės ėmė laidoti lavonus nedegintus; bet dar ilgai,
rodos, vengė juos laidoti prie krikščionių bažnyčių. Todėl
Žemaičių vyskupas J. M. Karpis dar 1737 m. išleistoje Epistola pastoralis"30 buvo įsakęs savo kunigams saugoti, kad
lietuviai laidotų lavonus ne kur kitur, kaip tik pašventintose
kapinėse, ypač prie bažnyčių. Kunigai turį dažnai prastiems
žmonėms (rudioribus) paaiškinti, jog tokiose vietose, kur
pamaldos už gyvus ir mirusius atliekama, palaidotieji numirėliai galį turėt pagalbos pasiliuosuoti nuo nuodėmių.
Beveik tą patį įsakė ir kitas Žemaičių vyskupas, būtent Ant.
Tiškevičius31, kursai savo 1752 m. išleistoje knygoje
Synodus dioeces. Miednicensis", nurodydamas į tai, kad
palaidotieji parapijų bažnyčiose arba jų šventoriuose žmonės gauną
14 dienų atlaidų už savo nuodėmes, liepė kunigams versti
savo parapijonus prie bažnyčių laidoti numirėlius ir uždrausti juos laukuose bei giriose senoviniu būdu laidot
(inhibeant passim in campis sylvisque more Ethnicorum sepeliri). Vargais negalais, regis, buvo pasisekę
dvasiškijai
priverst žmones laidoti numirėlius prie bažnyčių; tai lig
1795 m. ir buvo pildoma. Tais metais buvo valdžios uždrausta
ant šventorių laidoti, todėl žmonės vėl ėmę ant savo
kapinių
laidot kaimuose, neduodami nei ant varpų", nei pranešdami
kunigams apie numirtį.32
- Jei Žemaičių vyskupystėje, kur dvasiškoji
valdžia šiek tiek
daugiaus rūpinosi skelbti krikščionių mokslą ir lietuvių
kalba, senovės nekrokultas, kaip matome, taip ilgai viešpatavo, tai krikščionystės stovis turėjo būt dar blogesnis
Vilniaus vyskupystės lietuvių tarpe, kur bažnyčiose perdėm
viešpatavo nesuprantama lenkų kalba. Iš Vatikano pasiuntinio Aleksandro Kumulėjaus
(Cumuleus)33, kursai 1595 m,
darė revizija Vilniaus vyskupystėje, gauname žinią, kad tuomet toje vyskupystėje dėlei nemokėjimo lenkų kunigų lietuvių
kalbos žmonės čia buvę ne tik be jokio mokslo, išganymui
ir šventųjų sakramentų priėmimui reikalingo, bet jie gyvenę
tarytum bepročiai galvijai (iumenta insapientia), nepažindami tų sakramentų ir beveik paties dievo, o didžiausia kūdikių
dalis dažniausiai mirdavus be krikšto. Iš Vilniaus vyskupo
Abraomo Voinos 1633 m. išleistųjų Constitutiones synodarum dioec. Vilnensis"
34 patiriame, kad tuo laiku visur toje
vyskupystėje kai kuriomis šventomis dienomis gyventojai
vėlėms puotas kėlę ant šventorių prie bažnyčių ir ant kitų
kapinių, girtaudami ir pešdamiesi,- tai vyskupas ir uždraudžia daryti. Tokias puotas kelti ant kapinių kiek vėliaus, nes
1710 m. buvo ir vysk. Bžostovskis35 uždraudęs, bet jas, kaip
Ad. Mickevičiaus laikais, taip ir šiandien, dar girdime vietomis keliant, ypač tarp sugudėjusių lietuvių. Koksai buvo
krikščionystės stovis Vilniaus vyskupystės lietuvių tarpe dar
XIX metašimčio pradžioje, gauname žinią ir iš vysk.
J.N. Korvin-Kosakovskio, kursai viename ganytojo laiške"36, birželio 1 d. 1800 m. išleistame, rašydamas apie savo
vyskupystės žmones, kurie w grubey dotąd nieświadomości
i ciemnocie zostaią" [iki šiol tebegyvena dideliam neišmanyme ir tamsybėje"], priduria:
Są jeszcze ludzie
nieznający
pierwszych wiary S. początków"... [Dar yra žmonių, nežinančių pačių tikėjimo pagrindų."]
- Jei šitokių pilnų kompetencijos liudijimų
užtenka parodyti, kaip krikštyti katalikų tikėjimo" lietuviai ilgai
laikėsi
savo senovės papročių, su nekrokultu surištų, tai vėl, iš
kitos
pusės, tame svarbiame fakte mes galėsime rasti šiek tiek
šviesos kaip reikiant išaiškinti ir tiems įdėmiems lietuvių
kapų paminklams, kurie, be abejo, yra viena svarbiausių
žymių to senovės nekrokulto. Nes jei lietuviai savo kalboje
yra lig šiol išlaikę giliausios senovės žymių, jeigu jie iš
savo tikybos srities iki pastarųjų laikų turi palaikę nuomones apie vėles ir jų gerbimą senų seniausioj
formoje37'', tad
rasit galima bus užtikti ir toje dailės šakoje, kuri su tuo
kultu susirišusi, iš prosenių meto ženklų, kokių mes randame
ir pačiuose kapuose.
- Apie pas senovės lietuvius ant kapų paminklų
statymą
platesnių žinių, rods, trūksta. Iš kronikų liudijimo tik tiek
mums težinoma, kad ant didvyrių ar galiūnų kapų būdavusios statomos stovylos. Taip ant
kunigaikštienės
Pojatos
kapo, ant Žaslių ežero kranto, buvo jai sūnus kun. Kukovaitis pastatęs stovylą, kurią žmonės ilgai garbinę; ant
kunigaikščio Kerno kapo ties Deltuva buvus pastatyta ho
nori ejus statua lignea, quae deinde divinis caeremoniis per
plures annos culta"38 [jo garbei pastatyta medinė
statula,
kuri daugelį metų garbinta su šventomis apeigomis"]. Ir ant
kun. Spero kapo stovėjus stovyla, kurią gyventojai taip pat
garbinę ir ten aukas dėdavę39. Kun. Utenis pastatęs savo
tėvui Kukovaičiui ant kapo palei Šventosios upę statuam
pedestrem" [statulą"] 40. Iš tokių medinių stovylų
lig šiol
žinoma, nieko nebeliko; yra likę tik keletas akmeninių, kurių
daugiausia rasta senovės prūsų krašte41.
- Kaip tokie stovylų pavidalo paminklai buvo
statomi, galima suprasti iš analogijos, nusižiūrint į kitas tautas:
skitus. graikus ir k., kaip jie panašius monumentus statydavo. Senovės skitų šalyje randame tokių akmeninių stovylų, pastatytų
viršum ant aukštų kapų stovint; Maž. Azijoje 42 prie
dideliausio kapo, Karakuš" vadinamo, velionių stovylos
pastatytos keliose vietose ant aukštų akmeninių stulpų; prie kapo
Nemrud-dag"- sustatytos ir susodintos velionių statujos
grupomis ant žemų postumentų ir kapo šalimis. Taip maždaug turėjo būt statomos ir Lietuvoje galiūnams tos visos
stovylos, kurias aukščiau minėjome.
- Menkesniųjų žmonių kapų paminklai, be abejo,
turėjo būt
labai įvairūs, maži ir taip pat daugiausia mediniai. Rods,
tokių paminklų statymo tiesių liudijimų stinga, bet kad ant
kapų paminklai būdavo statomi, galima numanyti iš tūlų
versmių, kada jau krikščionystė buvo įvesta Prūsuose.
Zambijos vyskupas Mykolas 1426 m. buvo apskelbęs paliepimus: Articuli per Prutenos tenendi et erronei contra
fidem abiiciendi"43, kuriuose, tarp kitų, randame uždrausta,
ut
nullam
crucem circa sepulchra mortuorum locent et ut quilibet jam
positas abscindant, sub pena III marc. medietas ecclesiae
et alia medietas judici" [taip pat kryžiaus ant
numirusiųjų
kapų tegu jie nestato, o pastatytus tegu nugriauna, už nusidėjima bausmė - trys markės, pusė bažnyčiai, pusė teisėjui"]. Kad tuomet katalikų vyskupas neturėjo teisės drausti
statyti katalikiškos formos kryžių ant kapų, kaip buvo visur
statoma,-negalima abejoti, o jei uždraudė ir dargi buvo
įsakęs juos išnaikinti, tai tokie paminklai, nors ir vadinami kryžiais", turėjo būt tokio pavidalo, kurio bažnyčia
nepripažino - turėjo būt pagoniški".
- Kaip atrodė tie vyskupo persekiojamieji paminklai,
mes,
rods, nežinome, bet kokie jie galėjo būti - šitam klausimui
paaiškinti mums materialo dar ir šiandieną nestinga. Pas Prūsų lietuvius protestantus, kur senovės
nekrokulto
vra daug likę seniausioje formoje, randame ypatingos rūšies
kapų paminklų, kurie neturi savyje jokių krikščionystės žymių ir kokių Didž. Lietuvoje pas lietuvius katalikus, kiek
žinoma, jau nebėra.
- Tos rūšies paminklų, kurie mus čia interesuoja,
šiandien
dar teberandama daugelyje vietų pietinėje Šilokarčiamos
apskrities dalyje, visoje Pakalnės ir Tilžės apskr. Statomi
ne kaip krikščionių ties numirėlio galva, bet kapo kojagalyje, kad vėlėms iš kapų keliant smagiau būtų, už jų
pasistvėrus, atsikelti; nors šitie paminklai ir vadinami krikštais", bet su krikščionių monumentais savo išvaizda jie
beveik nieko bendro neturi, nes ant jų labai retai užtinkame
Krikščionystės simbolų. Kaip galima matyti iš Becenbergerio44, A. Kuršaičio45,
Cveko46, Betigerio47 ir Frelicho48
piešinių, kurių kelis čia paduodame, tie senoviški lietuvių
kapų paminklai yra tai dažniausiai įvairaus aukščio ir storio
stulpai arba storos lentos, vyrams, pav., Klaipėdos apskr.
iš ąžuolo, moterims iš liepos ar eglės daromi. Pradėjus nuo
prasčiausio stulpo (pav. 1, 2), jie dažnai turi įvairiausių
ornamentų (pav. 7). Ant vienų matome išreikštas širdis,
kaipo meilės ženklą, kurią gyvieji velioniui išrodo; ant
kitų-žirgų galvas, kuriuos numirėliai, gyvi būdami, mylėjo,
ant trečių regime nupieštas gėles, kurias tarytum numirėlio
vėlei aukojama; ant kitų - viršuje patupdytu du paukštuku,
kuriuodu snapeliais bučiuojasi (Frölich, fig. 9) - meilės
ženklas; dar ant kitų - ir tai dažniausiai - regime tris
paukštukus (pav. 7), kurie savo čiulbėjimu tarytum turi
linksmint po žeme gulintį. Įdėmiausi šių visų paminklų, rodos, bus tie, ant kurių matome stilizuotus tarytum žmonių
kūnus su išskėstomis rankomis ir kojomis (pav. 5, 6) ir
urnas (pav. 3, 4). Lavonų deginimo metu, kurs pas mus visur
iki krikščionystės įvedimo dūravo, lavonų pelenus dažnai,
nors ne visuomet, puoduose supiltus žemėje laidodavo, bet
ar tokias urnas su pelenais statydavo ant stulpų, kaip tai senovės
Frigijoj (Phrygia)49 su kunigų lavonais buvo daroma arba kaip krivičiuose, Smolensko gub. gyvenusiuose,
.kuriuos tūli mokslo vyrai prie lietuvių tautos skiria, ir kituose slavuose dar X metašimtyje kad puodus su pelenais
ant stulptį pakelėse statydavo 50,- to mes apie lietuvius tikrai
nežinome, nors spėti galima, kad ir Lietuvoje taip daryta.
Tai liudytų lig šiol likęs Prūsuose paprotys stulpus ant
kapų statyt su išreikštomis viršuje urnomis.
- Retai kada užtinkame ant šios rūšies paminklų
kryžių ar
kitų kurių krikščionių tikėjimo ženklų, kaipo palaidotųjų
žmonių krikščionystės simbolių, todėl ir mes juos drauge su
Frelichu51 galime vadinti ne kapų kryžiais, bet tik kapų
ženklais - Grabzeichen", kurie, anot jojo, esą atgarsiu
iš
stabmeldžių gadynės - Nachklang aus den Zeiten des
Heidenturns". Kad šitie paminklai yra, be abejo, tautiniai,
bet dar ne krikščioniški, matome ir iš to, jog jie savo prasčiausia stulpų forma (pav. 1, 2) yra tolygūs su tais monu
mentais, kokius senovės graikai, rymėnai, žydai statydavo
ant kapų ir kokie dar šiandien turkų52, totorių, arabų,
kiniečių ir k. yra statomi. Panašūs mediniai paminklai, regis
ir kitur senesniais laikais Europoje ant kapų statyta, jie tarytum kokie rudimentai
lavonlenčių" (Todtenbretter)53
pavidalo, yra kai kur likę vokiečių tarpe Čekijoje, Bavarijoje
Ir Zalcburgo kunigaikštystėje.
- Seniausios formos kapų paminklas,- stulpas gr.
sthlh [stele], be abejo, davė pradžią visiems tiems labiau
komplikuotos struktūros paminklams, kuriuos čia tuojau teks mums
minėti. Viršuje stulpo dvi lenteles žemyn iš šalių prikalus,
mes pirmučiausia gauname prasta paminkla su stogeliu. Ar
dar šito pavidalo paminklų ant kapų Lietuvoje kur nors
randasi, nežinoma, bet kad jų senovėje būta, galima iš to
spėti, jog jų ant žydų kapų, pav., Garliavoje, Marijampolės
apskr., randame ir kad jų ir kur kitur esama.
- Kareliuose (Karjelaiset)54, suomių gentėje,
šiandien tolimoje šiaurėje, Archangelsko gubernijoje, gyvenančioje, mes
užeiname ir šiuo metu rasit kaipo aisčių kultūros įtekmės
liekaną dar dažnai ant kapų beveik tik šios formos paminklų.
Kaip ir iš čia pridedamojo piešinio (pav. 8) kad matoma.
Pradėjus nuo prasčiausių stulpelių su siaurų lentelių stogeliu, mes tuos karelių kapų paminklų stulpus, kaip ir
stogelius, randame dažnai įvairiais ornamentais dabintus, bet stogelio palėpės visados ant jų yra tik iš dviejų stulpo pusių.
Kad ir Lietuvoje seniau tokių paminklų būta, rodo mums
tie jau vėlesnio laiko kryžiai su stogeliu, kurie ir šiandien
dar yra statomi Prūsų Lietuvoje, Žemaitijoje ir Latvijoje tik
ant moterų kapų. Šitos rūšies stoguotus kryžius, kiek man
žinoma, randame taip pat Karelijoje55, Gudijoje, Rumunijoje56,
Slovakijoje57, retai Serbijoje58, Tiroliaus krašte,
Zalcburgo ir Bavarijos vokiečiuose59.
- Kaip ant šitų paminklų, stulpų pavidalo,
prikalant iš šalių
dvi lentutes, pasidaro dvišalis stogelis, taip, prikalant jas iš
keturių šonų, galima padaryti keturkampį stogelį. Ir tikrai
šitokių keturkampių stogelių ant aukštesnių ir žemesnių kapastulpių ant lietuvių kapinių yra visur - ypač Žemaitijoje-be galo daug; tai galima matyti taip iš M. Brenšteino
60, taip
lygiai ir iš žemiau paduotųjų Ant.Jaroševičiaus piešinių (lent. 1-6, 10).
Padauginant stogelio kampų skaičių -
darant jų 6, 8, 10 ir t.t. (slg. Brenšteino t. V, VI, VIII ir sek.), galima ta
stogelį beveik apskritu paversti. Šitos
rūšies kapų paminklus su stogeliu kur
kitur Europoje labai retai randame. Kiek
man žinoma, kryžius su keturkampiais
kelio Tiroliuje 61, o su apskritais stogeliais - Rumunijoje (pav.
9)62, bet jie
visur čia - retenybė.
- Kada aprašomosios formos kapastulpiai su stogeliais galėjo pas mus
atsirasti - tikrai nežinoma, tik tiek galima apie jų senovę spėti, jog tie
prastesnieji, kaip jie kareliuose kad likę,
turėjo būt ir lietuviams pažįstami jau
tais laikais, kada suomių gentys buvo
dar aisčių kultūros įtekmėje.
- Kokiu būdu iš šitų stulpų su keturkampiais, šešiakampiais ir t, t. stogeliais
galėjo atsirasti nišės ar koplytėlės - Brenšteino ir Jaroševičiaus piešiniai duoda užtektinai materialo klausimui
paaiškinti.
- Pirmiausia, regis, pradėta dabinti stulpo
pastogėje šonai
įvairiais ornamentais (Jaroš. 82; 91 3; ll2 ir k., Bren. IV ir
sek.); iš tų ornamentų ilgainiui pradėta daryt įvairių formų
pilioriai ir sienos pačioms koplytėlėms (Jar. 10; ll2; 12; 131, 3; 141; 151,2; 171; 181; 191 2. 202; 211, 2;
222; 231; 242, 3; 251-3; 26; 48 ;Br. IV-XV, XX-XXIII ir sek.).
Koplytėlės
pastogėje gali būt iš vienos, dviejų arba ir iš visų keturių
stulpo pusių; tai pridera nuo įvairaus statomųjų jose stovylėlių skaičiaus, kursai, rodos, turėjo įtekmę ir į
padauginimą aukštų. Dailininkas, norėdamas prie stulpo kuo
daugiau patalpinti šventųjų", ėmė statyti aukštais koplytėles
vienas
ties kitomis; tokiu būdu atsirado stulpai su dviem (Jar. 281,
311-372; Br. XXII, 40) ir trimis (Jar. 29-30) koplytėlių
aukštais. Negana to, imta dar patys aukštai perdalinėti
į atskiras kamaraites (Br. XXXII-XXXIII), kad kiekvieną šventąjį" atskyrium pastačius.
- Gaila, kad, neturint parankiui užtektinai
literatūros versmių, negalima tuo tarpu ko tikro pasakyti klausime kaip
apie šių stogastulpių senovę, taip ir apie jų santykius su
senesniais šios rūšies kitų tautų paminklais. Rods, klasiškos
senovės tautų - graikų, rymėnų ir tūlų kitų - kapų paminklai yra gerai žinomi, bet tie, kurie yra lig šiol likę, yra
vėlybesnio laiko, kada tokius paminklus iš akmens darydavo; medinių mes neturime, kad juos galima būtų
palyginti su
lietuvių panašiais paminklais. Nors ir yra žinoma, kad, pav.,
Likijoje numirėliams kapus uolose tašydavo ir darydavo
juos trobelės pavidale, įsižiūrėję į ano meto medines gyvenimo trobas; kad tokius kapų paminklus, kaip, pav.,
Frigijoje, dailindavo medinių trobų ornamentais, akmenyje išrėžytais, bet iš dabar žinomųjų63 graikų bei rymėnų akmeninių
kapų paminklų maža galima spėti senesniųjų laikų jų medinių kapastulpių (sthlh) [stele] išvaizda. Tie
jųjų akmeniniai, įvairaus platumo bei aukštumo kapų monumentai dažnai turi stogelius; kiek žemiaus iš vienos, kai kada ir iš visų
keturių pusių, paviršutiniu reljefu arba ir giliai nišėse turi
išreikštus velionių biustus arba ir ištisus paveikslus, stovinčius tarytum koplytėlėse. Yra ir tokių stulpų, kurių priešakyje randame išskaptuota paveikslus ir dviejuose, kai kada
trijuose aukštuose64, Iš to bent galima matyt, koks tai yra
senoviškas būdas koplytėles taisyti keliais aukštais, kaip mes
jas randame dar šiandien ant tų taip daugelio stulpakryžių
Lietuvoje.
- Be tų įvairios formos ir dar įvairesniais
ornamentais dabintų koplytėlių ant stulpų, yra dar skirtinos koplytėlės,
prikalamos prie medžių (Br. XXXVII, XXXIX, XL, XLI), kurios, jau krikščionystę Lietuvon įvedus ir ėmus kryžius
statyti, pradėta, be abejo, ir prie jų kabinti (Jar.22; 72;111; 221; 352; 402; 41 1,3; Br. XL,64). Ar tos
koplytėlės tolygios
su tomis, kurias ant stulpų matome, ir ar tokiu pat ar kitokiu būdu atsiradusios - nelengva sužinoti, bet kad ir jos
siekia gilios senovės - abejot dėl to vargiai galima būtų.
- Seniausiu prototipu šitoms lietuvių koplytėlėms
rasit galima būtų imti tos, kurios, regis, frigų buvo išrastos ar imtos
vartoti, nes panašias koplytėles, iš marmuro darytas, vienur
kitur atrasta65. Taip įvairiais vardais vadinamosios frigų
dievų motinos" Mhths devu [meter
theon] arba Kibeles,
kuri, anot Tacito66, buvus ir senovės aisčių kaipo mater
deum" garbinama, yra žinoma tokia koplytėlė, kurios pa-
veikslėlį (10) čia paduodame67.
- Lig šiol, apie lietuvių kapų ir kelių kryžius
kalbant, man
teko, kiek galima buvo, nurodyt jųjų santykiai su klasiškosios senovės tautų daile, kaip ir su šio laiko kitų tautų šios
rūšies paminklais. Mes, be to, dar matėme, kad šituose lietuvių tautos dailės padaruose yra tūlų gaivalų, vedančių
mūsų mintį ton gilion senovėn, kuomet pas mus Lietuvoje
dar nebuvo krikščionystės. Toje vietoje reikia nūnai pridurti,
kad esama dar vienos priežasties, kuri verste verčia čia
aprašomuosius paminklus laikyti prieškrikščioninės lietuvių
dailės produktais - tai jųjų ornamentika. Kitoje vietoje68 aš
buvau nurodęs, jog šios dienos lietu-
vių tautos dailėje beveik visi tie ornamentai, kuriais taip
mėgiama visokie dirbiniai dabinti, didžiąja dalim yra tai
tokie ornamentai, kuriuos mes randame ant įvairių - daugiausia molinių ir žalvarinių - daiktų senovės prūsų,
lietuvių kapuose, bet ir ant daugybės kitų dar iš gilesnės senovės
kilusių daiktų, rastų įvairiose Europos ir Maž. Azijos vietose. Rods, ne vienų lietuvių tautinėje dailėje randasi
proistorinių laikų ornamentikos likučių: jų būta ir dabar esama
ir kitų tautų - pradėjus nuo Bizantijos graikų, bulgarų,
baigiant gudais - dailėje69, bet, rodos, niekur josios proistoriškumo nėra tiek daug likę, kaip pas lietuvius ir
bendrą
su jais turinčius ornamentiką suomius.
- Jei mes dabar pereisim prie lietuvių kryžių
ornamentikos,
tai pirmučiausia turėsime iš jos išskirti krikščionių dailės
elementus, kaip kielikus, monstrancijas, angelus ir, iš dalies,
pačius ant stogelių stovinčius kryžius bei kryželius, kurių
tarpe tačiau nemaža yra tokių, kuriuose, kaip vėliau matysim,
,.krikščioniškos" išvaizdos nedaug terandasi. Tautinės
lietuvių ornamentikos elementus galima paskaidytį į kelis skyrius, kurių pirmojon vieton reikia pastatyti geometrinius,
kaipo prasčiausius ir seniausius.
- Iš tų, lietuvių terminu tariant, vingių
raštų" ant lietuvių: kryžių, kaip ir kitų dirbinių, randame
eglaites, kriputes, langučius, ratelius, pynutes ir k.
-
II dalis
|