- Lietuvių kryžiai
archeologijos šviesoje
(Jonas Basanavičius.
Rinktiniai raštai. Vilnius, 1970. P. 124-155).
I dalis II
dalis
(Originalo kalba
netaisyta)
DĖSTYMAS
Ant A. Jaroševičiaus piešinių eglaitės, rods,
nerandame, užtat ją turime ant vieno kryžiaus Brenšteino rinkinyje
(X, 18). Tas ornamentas, kurį taip dažnai ant juostų matome, yra jau
ant vieno akmeninio įrankio, rasto Gaidžių k., Ežerėnų apskr.
(Kauno muziejuje po Nr. 234), išreikštas, kaip ir ant įvairiausių
daiktų ne tik senovės prūsų, lietuvių kapuose70, bet ir toli pietų
link nuo Lietuvos pas įvairias
tautas, kaip senovės dakus71, trakus72 ant Balkanų pusiasalio,
Graikijoje73, ant Kipro salos74 ir M. Azijoje pas
trojanus75 ir kapadokus76. Kripučių, kuriomis taip mėgsta lietuvės dabinti savo
juostas, dažnai randame ir ant kryžių (11; 23; 122; 133; 141;
151: 241;291; 43; 463; 531; 722); su jomis, rodos, yra tolygus tasai pjūkladančių ornamentas, kuriuo matome daugiausia
lentų kraštus išpjaustytus (pav. 91; 10; 45; 47 ir k.). Ir šituodu
ornamentu siekia proistorijos laikų. Mes jų randame ant įvairių
daiktų kaip senovės prūsų bei lietuvių kapuose77, taip ir kitur
Europoje ir M, Azijoje. Taip juos randame pas minėtuosius dakus78, pas
trakus ant Balkanų pusiasalio79. Graikijoje80, ant Kipro salos
81, Trojoje82, Karijoje ir Kapadokijoje 83. Toliau, juostų ornamentų -
langučių - randame ir ant kryžių (123; 151; 232, 28);
jie randasi sen. prūsų bei lietuvių kapuose84, kaip ir ant įvairių
daiktų Dakijoje85, Trakijoje 86, Graikijoje87, ant Kipro
salos88,
Trojoje ir Frigijoje89.
Ir mylimasis kryžių ornamentas ,,ratelis" (8;
231; 241,2; 3l2; 331), kaip rodo kapų radiniai, yra proistorinių
laikų ornamentas, nes mes juo randame dabinta įvairius daiktus
prūsų90 kapuose, taip pat Dakijoje 91, Trakijoje
92, Trojoje 93 ir
Kapadokijoj 94. Koplytėlių lentų, kryžių kraštus dažnai dabinta
pusiauračiu arba lankeliu (21; 29; 34; 49; 50; 51 ir
k.). Ir šitą ornamentą matome ant prūsų kapuose rastų puodų95,
ant įvairių daiktų Dakijoje96, Kryme97, ant Balkanų
pusiasalio98 ir
t.t.
Iš geometrinių ornamentų, rodos, plačiausiai yra
Lietuvoje vartojamas, ypač ant įvairiausių medžio dirbinių,
kaip ir ant kryžių, ratelių rūšies ornamentas, segmentais į 6
dalis padalintas, žvaigždės pavidalo (Jar. 124; 211; 351; 492; 452;
51; 551; 561; 641 69; Br. XLIX). Jisai yra vienas seniausių dailėje
ornamentas, randamas jau pas ašurius99, ant kapų monumentų pas
frigus100, pas karus 101 bei lidus102, Maž. Azijoje ir Mikėnų kapuose
Graikijoje 103. Visus aukščiau minėtus ornamentus randame dar
Ašurijoje, Persijoje ir net Egipte ant įvairiausių daiktų 104. Prie
geometrinių reikia dar priskirti riestinius ornamentus, kuriuos
ant kryžių randame tai prastos S literos forma (ll2; 291), tai vėl
labai komplikuota (17; 201,2, 21; 222; 311; 331; 351; 36; 373; 38; 41;
42; 75) su įvairiais priedais. Tą ornamentą taip pat randame
lietuvių kapuose105, kaip ir senovės Dakijoje106,
Trakijoje107, Kryme108, Mikėnų kapuose 109 Graikijoje, Trojoje
110 ir Kapadokijoje 111. Prie spiralių ornamentų derėtų priskirti dar virvutės kurių,
rods, retai randame ant kryžių (43), kaip ir pynutės (123; 151; 483),
bet ir jų jau užeiname ant prūsų kapuose atrastų daiktų 112, kaip
ir kitur Europoje ant puodų ir k., pav., ant Balkanų113 pusiasalio,
Kryme 114, pietinėje Graikijoj 115, ant Kipro
salos116 ir t.t. Kad tie
vytinių virvių ornamentai senovėje buvo labai Lietuvoje mėgiami ir
dažnai vartojami, rodo visi tie iš žalvario vyti ir pinti daiktai,
kaip apykaklių rinkės, apyrankės, segelės ir k., prūsų, lietuvių,
kaip ir kitų tautų kapuose randami 117. Virvių-spiralių ornamentų
randame ne tik pačių kryžių (302), bet dar dažniau
koplytėlių stulpelius (piliorėlius) dabintus (12-16; 22; 291; 382;
412; 42; 463) tokiu pat būdu, kaip prie tūlo rymėno
Maince rastos kapų koplyčios 118.
Palyginus su geometriniais, augalų ornamentai ant
kryžių yra gana retai pastebimi (371; 38; 43; 471,3; 50; 712; 785) ir
menkokai išsiplėtoję. Svarbiausia iš jų visų yra tai
roželė (rosetė) ne tik dėl to, kad ji dažniausiai kaip ant kryžių
(Jar. l1; 361; 561; 611; 641; Br. XVII, 30; XXXIII, 42; XXXV, 57), taip
ir ant įvairių daiktų randasi, bet ir todėlei, jog ji, rodos, jau
gilioje senovėje buvo prūsams 119 pažįstama, ir
ne tik Europoje, pav., sen. Dakijoje bei Panonijoj 120 ant Balkanų
pusiasalio 121, Krymewi, piet.112 Graikijoje
123, ant Kipro salos 124, bet ir Azijoje trojanų
125, frigų bei lidų 126, kapadokų 127,
siriečių bei ašurių 128 labai vartojama rūbams ir k. daiktams
dabinti.
Dar mažiau randame ornamentų iš gyvūnų. Ant A.
Jaroševičiaus pieštųjų kryžių užeiname tik du: būtent žalčių
(50) ir paukščių (361; 43; 49); pastarųjų, kaip jau aukščiau
minėta, matome ir ant Prūsų lietuvių paminklų (pav. 7). Gyvūnai
ornamentikoje vartota ir kitų tautų senovėje, pav., Graikijoje ir k.
Be to, reikėtų dar atkreipti atydą į tuos dangaus kūnus",
kuriais ir lietuvių mėgiama savo koplytėlės ir kryžiai dabinti.
Saulė, mėnuo ir žvaigždės (21 3; 62; 73, 92, 211; 222; 32,
1; 251, 2; 261a; 30; 31; 34; 35; 50; 513; 542; 65), kurias ant tų
paminklų kaipo ornamentą regime, randame jau iš dalies ir ant prūsų
dirbinių išreikšta 129, nekalbant jau apie kitas tautas, kaip dakus
130, lidus 131 , getus (kheta), ašurius, egiptėnus132, ant kurių
įvairių paminklų tuos dangaus kūnus dažnai išreikštus matome.
Lietuvių kryžių ornamentika, palyginus ją su
proistorinių laikų, nebūtų dar pilnai aprašyta, jei čia mes
praleistume tuos daugiausia geležinius kryželius, kurie dabina
koplytėlių bei didelių medinių kryžių viršų.
Kryžius, šiandien krikščionystės simbolas, buvo
išrastas dar daug šimtų metų prieš krikščionystės atsiradimą.
Jam davė pradžią dar giliausioje senovėje ugnies ženklas, svastika.
Ant ašurių skulptūrų 133 saulė yra išreiškiama skritulio pavidalu
su spinduliuotu kryžiumi viduryje. Ant ašurių saro Ašurnazilpalio
sūnaus Samas-vulio krūtinės matome kabant kryželį134, kaip jis
šiandien krikščionių nešiojama. Ant tūlo kito ašurių saro
kaklarinkės (collier) kabo drauge su kitais amuletais ir kryželis 135;
ant saro Sargono bareljefo prie auskaro matome kryželio pavidalą 136.
Ne tik pas įvairias tautas ant įvairiausių
dirbinių iš molio, žalvario ir t.t. randame išreikštą didesnių
bei mažesnių kryželių, kurie vėliau, regis, virto ornamentikos
elementu, jie buvo gerai pažįstami ir lietuviams137 dar stabmeldžių
metu. Tai žinant, galima manyti, kad ir senovėje ant kapų paminklų
stulpų su įvairiomis koplytėlėmis buvo vartojami iš dalies
ornamentikos motyvu, iš dalies tikybos, saulės kulto simboliu visokio
didumo kryželiai. Tatai, rodos, patvirtina ir šios dienos tų
kryželių palyginimas su randamaisiais ant senovės monumentų
kryželiais. Taip, pav., Jaroš. 83 kryželis su plačia aureole
aplinkui yra, be abejo, tolygus su ašurių aukščiau minėtuoju
saulės simboliu ir, kaip anasai, išreiškia
saulę ties mėnesiu. Lygiu būdu prie šito tipo pridera visi tie
kryželiai su aureole, kurie už jos turi kitų kryžiukų (202; 271;
311; 34; 69; 70 ir k.) arba įvairių spindulių (222; 23; 25; 33; 39;
43; 52; 64 ir k.). Tos rūšies kryželiams stiliaus prototipų randame
jau trakiškųjų dakų 138, trojanų 139 ir k. Maž. Azijos, pietinės
Graikijos 140 ir Kipro 141 salos gyventojų dailėje.
Kalbant apie kryželius, negalima tylomis praeiti,
nors keliais žodžiais nepaminėjus, pro tuos jųjų taip įvairaus
pavidalo spindulius, kurie su šios dienos bažnyčiose matomaisiais
beveik nieko bendro neturi. Dažniausiai tarp jų randame kripučių,
kryželių, iečių (Br. VIII; LI) ir k. stilizuotų geometrinių ir
augmenų ornamentų, prie kurių reikia priskirti lapai ir dygiai, kurie
savo formoje turi gilios proistorinių laikų senovės motyvą. Taip,
pav., ant trijų stulpų (Jar. 5; 22; 26) randame išreikštą, be
abejo, saulės diską (ratila), papiro ar loto spinduliais gėlių
pavidalu, kaip tat matome ant stilizuotų egiptėnų 142
monumentų. Dygių spinduliai prie koplytėlės 111 (palyg. 191; 411,3;
663; Br. XX, 36) yra taip
lygiai padaryti, kaip mes juos matome apie senovės dievų, pav.,
Apolono 143, ir apie tulų Rymo144 ir k. imperatorių galvas.
Kapų paminklų ornamentikos apžvalgą tuo tarpu
manau baigti dažnai prie koplytėlių randamaisiais varpeliais,
kankalėliais ir kitomis įvairios formos pakabėlėmis (71; 102; 124:
16; 1912; 242: 26; 341; 372 42; 44; 581; 604; Br. XXII), kurios, prie
tų paminklų kabodamos, savo skambėjimu, barškėjimu, vėjui
pučiant, išleidžia įvairių muzikos tonų ir kartais pertraukia
klaikią, liūdną kapų tylą.
Ir varpeliai su kankalėliais - ne krikščionių
kultūros išradinys: jie, kaip archeologija rodo, buvo jau vartojami
ilgus metus prieš krikščionystei atsirandant. Kapuose ant Kipro salos
145, Kryme 146 iš senesnių už krikščionystę laikų atrasta
varpelių; juos matome nešiojant ir ant dakų gyvulių kaklų 147. Ir
stabmeldystės laikų lietuviams varpeliai buvo žinomi: jų rasta
prūsų ir senovės lietuvių kapuose 148. Anot Laskovskio 149,
Žemaičiuose dar XVI metašimtyje manyta, kad Warpulis is esse
putatur, qui sonitum ante et post tonitru in aere fecit" [manoma,
kad Varpulis yra tas dievas, kuris garsu apreiškia griaustinį
prisiartinant ir nutolstant"].
Kaip Laskovskis 150, taip ir XVII metašim. rašytojas M. Pretorijus
151
pasakoja, tų laikų suaugusios lietuvaitės (nubiles puellae)
nešiojusios prie rūbų prikabintus kankalėlius, kurių ne vienas ir
jų kapuose rasta 152. Skambalėlių šiandien prie kapų paminklų,
įvairiomis stovylėlėmis papuoštų, kabinimas
primena mums žilos senovės Dodonos ažuolyną, kur garbinta dievas (Zenv
Dwdwnatov) [Dzeus Dodonatos], prie kurio statulos kaboję
kankalėliai (tintinabula) ir, vėjui pučiant, skambėję, arba,
Plinijaus 103 žodžiais sakant. vento agitata longe sonitus
referant".
Tiek tuo tarpu apie Lietuvos kryžių ornamentus. Nors
autoriui gerai žinoma, jog proistorijos laikais visoje Europoje
viešpatavo ta pati ornamentika, bet jis čia tyčia sunaudojo tik
archeologijos literatūrą apie senovės Dakiją, Balkanų pusiasalį,
Graikiją ir Maž. Aziją, iš kur senovės Rytų krašto kultūra
tiesiausiu keliu galėjo būt Lietuvon atnešta.
Aš tyčiomis taip ilgai buvau sustojęs ties p. A.
Jaroševičiaus nupieštaisiais lietuvių kryžiais", kad tikriau
parodžius, jog jie taip savo pavidalu, taip ir ornamentika maža teturi
savyje krikščionių dailės žymių ir kaip daug vėl juose esama
senovės lietuvių su nekrokultu susirišusios dailės likučių. Jei
mes dabar sutiktume, kad, dar prieš įvedant Lietuvoje
krikščionystę, šitoki stogastulpiai, prasti ir su koplytėlėmis, jau buvo ant kapų ir prie kelių statomi, turėtume
teisę manyt, jog tuomet po stogeliais prie stulpų ir koplytėlėse
buvo statomi tautos dievai, dievaičiai ar kokie šventieji - kitaip
būt negalėjo. Kad dievų bei dievaičių ir įvairių šventųjų
senovės Lietuvoje turėta, tam žinių nestinga.
Dargi žinomi yra vardai taip vienų, taip ir kitų. Lygiai taip, kaip
šios dienos krikščionių visi šventieji
yra iš nekrokulto kilę, taip, be abejo, turėjo būt ir pas lietuvius
senovėje. Tai patvirtina ir toki Lietuvos kunigaikščių ir
kunigaikštienių vardai, kaip Erma, Pogezana(?), Pojata(?), Kernas,
Speras, pagaliaus - Birutė, kuriuos mirusius, kaipo šventuosius,
garbino. Dar apie 1591 m. rašęs J. Bretkūnas154
tvirtino, jog lietuviai tuomet garbinę savo dievus, deiwes ir
numirusius szwentuosius", kurių vardai, labai gaila, šiandien
nežinomi. Ex officio įvedus krikščionystę ir deginti lavonus
uždraudus, kada pradėjo statyt ant kapų kryžius - krikštus",
kaipo naujos tikybos ženklus, senovės stogastulpiai, rodos, tik
pritaikyti prie krikščionių kulto. Viršum stogelių, kur seniau
rasit tik saulę, mėnesį ir žvaigždes tedėjo,
ėmė statyti ir kryželių, tačiau dažnai taip juos supindami su anų
emblemomis, kaip mes juos dar šiandien matome.
Stogelių pastogėse ir koplytėlėse pradėjo statyt įvairius
krikščionių šventuosius, tačiau patsai paminklo tipas - stulpas su
visa ornamentika, kaip buvo seniau, taip ir dabar krikščionystės metu
tas pats liko, tik prie kitos tikybos sąlygų prisitaikęs. Tie patys
kryžiadirbiai"- ar kaip juos senovėje vadindavo - arba jų
sekėjai, kurie seniau statydavo stabmeldžiams", dabar ėmė
dirbti krikščionims" kapų ir k. paminklus, bet, laikydamiesi
dailės tradicijos, jie juos dirbo pagal senus pavyzdžius. Rods, tautos
šventieji", kuriuos katalikų dvasiškija persekiojo, nuo tų
paminklų buvo pašalinti, bet iš senovės lietuvių kulto saulė,
mėnuo, žvaigždės, žalčiai ant tų paminklų buvo palikti tarytum
tik ornamentikos motyvų rolėje. Nors tokiu būdu kapų paminklai
krikščioniškais tapo, tačiau jie toli neatsiskyrė ir nuo senovės
lietuvių nekrokulto, taip ilgai patvėrusio. Senovėje lietuvių
garbinamieji saulė, mėnuo, žvaigždės dar turi ant tų paminklų
savo emblemas; ant jų matome žalčius, kuriuos taip gerbė senovėje;
ant jųjų tupintieji paukšteliai savo čiulbėjimu ramina kapuose
gulinčiųjų vėles, įvairūs skambalėliai suteikia joms muzikos
garsų...
Tačiau, nežiūrint to paminklų prisitaikymo kiek galint prie
krikščioniškojo kulto reikalavimų, vis dėlto jųjų
nekrikščioniška simbolika ilgainiui turėjo vienur kitur atkreipti
savęspi katalikų dvasininkijos akis. Nėra tad ko stebėtis, jei ir
Zambijos vyskupas Mykolas dar XV metašimtyje buvo liepęs juos
naikinti, o prūsus bausti už tokių paminklų antkapių statymą. Ir
Žemaičiuose buvo atkreiptos į juos akys ir liepta persekioti
netikusieji kryžiadirbių darbai. Žemaičių būtent vyskupas Ant.
Tiškevičius savo knygoje Synodus
Mednicensis seu Samogitiae" 1752 m. rašė 155: Plurimis in
locis per Samogitiam divagantur imperitissimi scuiptores, an verius
Iconoclastae et Iconomachi, qui proprio arte effigies Sanctorum
moliantur, in papyro eformant, non tam speciem Divorum, quam monstra
Lernaea ab omni sacra traditione, habitu, gestuque, extoto se
abhorrentia, vili autem pretio simplicioribus obtrudentes graviter eis
imponunt, unde optata pullulat materia multis vicinorum sectariorum
cachinnis.
Parochi locorurn arguant, increpent tales et confiscent, misi specialem
a Nobis produxerint licentiam." [Daug kur po Žemaitiją
klaidžioja nemokšos skulptoriai ar, tikriau pasakius, šventųjų
paveikslų dirbėjai, kurie savo išmone daro šventųjų paveikslus,
taip sakant, ant popieriaus sukuria ne palaimintųjų atvaizdus, o
Lernos baidykles, atstumiančias savo išvaizda ir poza. Tačiau už
pigią kainą juos įkiša pa-
prastiems žmonėms, tuo būdu baisiai juos apgaudinėdami. Ir čia ir
ta geidaujama gausi medžiaga bažnyčios tarnų pajuokai. Todėl tų
vietų klebonai tegu tai aiškina per pamokslus, tegu juos bara ir atima
tuos darbus, jei iš mūsų nebus gavę atskiro leidimo."]
Vertas pastebėti šio paliepimo faktas, kad
Žemaičių vyskupui krito į akis ne tiek nekrikščioniškos formos
stogastulpiai su savo koplytėlėmis ir jų ornamentika, kiek netikusiai
išdrožtos šventųjų stovylėlės. Nors nežinoma, koks buvo čia
kalbamojo įsakymo galas, bet jis atspėjamas: vislab buvo
veltui! Apie tai liudija daugelyje vietų dar šiandien menko darbo
šventųjų paveikslėliai, tečiau tokio darbo, kurio visiškai
pakanka tikybos jausmams tų, kurių ryžtasi statydinties tokius
paminklus.
Tiškevičiaus laikų (rnir. 1762 m.) teturime tik
vieną tokį nupieštą stogastulpį paminklą (1760 m. Br. II, 3); visi
kiti, kaip M. Brenšteino, taip ir A. Jaroševičiaus rinkinyje, rodos,
bus kilę jau iš vėlesnių laikų. Pas Brenšteiną yra dar vienas
kryžius (XXVII) iš XVIII metašimčio (17 m.). Deja, Jaroševičiaus
rinkinyje dažniausiai visiškai nėra pažymėta metų prie kryžių,
todėl sunku pažinti jų senumas, nors tarp jų,
rodos, yra labai senų. Neturint datų, tų dailės paminklų
tyrinėtojui bus labai sunku ką nors ištirti tiek apie jų stiliaus,
tiek ir ornamentikos evoliuciją - to reikia labai gailėties. Bet vis
dėlto ilgainiui, be abejo, turės atsirasti koks mokslo vyras, kuris
lietuvių kryžiais, savo forma ir ornamentais tiek daug naujų motyvų
dailėn įnešančiais, plačiau užsiims ir juos tobuliau, negu man
galima buvo, ištirs. O to
jie būtent labai yra verti, nes .juose sulig šiol liekti didi
prosenovinės lietuvių tautadailės dalis.
Lietuvos kryžiams tyrinėti aš čia stengiausi
padėti pamatan tik pirmuosius archeologijos akmenis; ateitis suteiks
jų, be abejo, dar daugiau, kada bus surinkta ir apskelbta daugiau
materialo. Man tuo tarpu pakanka suradus, jog tie visi kryžiai yra tai
likučiai senovinės lietuvių dailės, kuri, dėl istorijos atsitikimų
žuvus visoms Lietuvoje kultūros šakoms, kaipo nekrokulto dalis,
prisišliejus prie numirėlių, ir
liko ant jųjų kapų.
Atgimusios Lietuvos vaikams priderėtų, p.
Jaroševičiaus pėdomis žengiant, nors nupiešti ir aprašyti visus
tuos kapų paminklus, kurie lig šiol Įvairiose vietose likę, o juose
randamuosius motyvus sunaudoti dailės reikalams. Galop - visus šios
rūšies paminklus, pilnus originalumo ir užimančius taip svarbią,
taip žymią vietą visų kitų Europos tautų dailėje, reikėtų kiek
tik galima apsaugoti, kad neišnyktų.
Aetas volat!..
-
- 1912 m. sausio m.
- Vilniuj
IŠNAŠOS
- 1 Sabolevskyj. Gdie žila Litva? Izviestija Imper.
Akademija nauk, 1911, p.ir sek.
- 2 Jaroszewicz. Obraz Litwy.I, p. 66;Stryjkowski
Kronika. I, p. 220, 235.
- 3 Dainos, p. 54: Die Litauer sind das
liederreichste Volk der Erde.
- 4 Neue Prsuss. Provinzial-Blätter. Bd. X, p. 256:
Ausgebildet,
und wenn der Gang der dem Littauervolke, das einst mit Russen, Polen
und Tataren kämpfte, eine andere Rolle zugetheilt hätte, würde
die Sprache bei dem Reichthum ihrer Formen und ihrer Fähigkeit für
jedes Versmass in Gedicht und Rede ausserordentliches geleistet
haben."
- 5 Handbuch d. lit. Sprache. II. Vorrede, p. VII.
- 6 Nouvelle Gėographie Universelle. Paris, 1880, T.
V, p. 431.
- 7 O początkach narodu i języka litewskiego, p.
146, 154, 196
- 8 Litwa. I, p. 91.
- 9. Pismo zbiorowe Wilenskie na r. 1862, p. 188.
10 Sitzungsberichte d. Altertumsgesell. ,,Prussia". 1909, Heft
22 p. 502; Müller. Nordische Altertumskunde. I, p. 205.
- 11 Germania, cap. 45.
12 Prussia". Heft 22, p. 540-2.
- 13 Ostpreuss. Grabhügel. I, p. 133, 139,
176; Schriffen d. Physical.-ökonom. Gesellsch. in Konigsberg. 1881,
p. 36; Ostpreuss. Gräberfelder, p. 88, 227.
- 14 Beröringer mellem de finske og de baltiske
(litauisk-lettiske) Sprog. Kobenhavn, 1890; Leetberg. Leedu-Läti
sénad Eesti keeles. Eesti kirjanduse Seltsi. Austaraamat, III, p.
45.
- 15 Gesch. Preussens. I, p. 484.
- 16 Schriften d. Naturforsch. Gesellschaft in
Danzig. 1878, p. 170.
- 17 Schriften d. Nat. Gesell. 1878, p. 171.
- 18 Correspondenzblatt d. Deutsch. Gesell. fūr
Anthropologie, Ethnol. u. Urgesch. 1872, p. 10.
- 19 Prussia". 1900, Heft 21, p. 65
- 20 Über die Gliederung der Urgeschichte
Ostpreussens, p. 7 Schriften d. Phys.- ökonom. Gesell. 1888, p. 23.
- 21 Chron. terr. Pruss. Script. rer. Prus. I, p. 52.
.
- 22 Ostpreuss. Grabhügel. I, 27.
- 23 Grewingk. Über die heidn. Gräber
Russ.-Litauens, p. 48, 142, 182, 232; SanncKn HMnep. pyccK. apxeoJi.
06m. 1899, X, p. 299.
- 24 Prussia". Heft 21, p. 66.
- 25 Neue Preuss. Provinzial-Blätter. VI, p. 346.
- 26 De reb. Geticis. V, p. 25.
- 27 De situ Daniae, cap. 227.
- 28 Chron. slavor. I, cap. 1.
- 29 Apie mozūrus: G r u n a u. Preuss. Chron. I, p.
68; L u c a s David. Preuss. Chron. I, p. 52; Narbutt. Dzieje nar.
lit. III, p. 65; Kraszewski. Litwa. I, p. 439, 465; apie gudus: Adam
Bremen. De situ Daniae, cap. 224.
- 30 Epistola pastoralis. Vilnae, 1737, p. 87.
- 31 Synodus dioec. Miedn., p. 55.
- 32 Slg. Księga Metryk Pogrzebowych Kościoia
Parafialnego R.-Katolickiego Swiadoskiego od roku 1795. Užrašas -
21 Juli 1795.
- 33 B a l i n s k i. Dawna Akademia Wilenska, p.
439-45.
- 34 Constitutiones Synodarum Dioecesis Vilnensis
diversis temporibus celebratarum. Vilnae, 1633 (puslapiai
nenumeruoti).
- 35 Epistola pastoralis. Vilnae, 1710, p. 29.
- 36 List Pasterski bisk. Wilen. Jana Nepomucena
Korwin-Kossakowskiego z d. 1 czerwca 1800 r.
- 37 B a s a n a v i č i u s. Iš gyvenimo vėlių
bei velnių. Prakalba, p, XXV.
- 38 K o j a ł o w i c z. Histor. Litvan. I, p.
38-45; S t r y j k o w s k i. Kronika. I, p. 87, 245; Kodex
Olszewski. Kronika lit, p. 7.
- 39 Narbutt. Pomniki do dziej. lit, p. 2.
- 40 K o j a ł o w i c z. Op. cit. I, p. 76.
- 41 L i s s a u e r. Die prähistor. Denkmäler der
Provinz Westpreussen, p. 50; W e i g e l. Bildwerke aus altslav.
Zeit. Braunschweig, 1892; Hartmann. Becherstatuen in Ostpreussen
(Archiv t. Anthropologie. Bd. XXI, p. 252); Bezzenberger. Über
einige Steindenkmäler in Ostpreussen. Sitzungsber. d. Altert.
Geseli. Prussia". Heft 17, p. 45, Taf. II-V.
- 42 Humann u. Puchstein. Reise in Kleinasien u.
Nordsyrien. Atlas. Taf. XV-XVII, XXI-XXVI.
- 43 Mi er z y ń sk i. Mythol. Lituan. Monum. II, p.
132.
44 Mitteilungen d. litau. lit. Gesell. II, p. 24; Sitzber. d.
Altertum Gesell. Prussia". 18 Heft, p. 6, Taf. V.
- 45 Mitteil. d. lit. lit. Gesell. II, p. 382.
- 46 Litauen, p. 174.
- 47 Die Bau. u. Kunstdenkmaler in Litauen, p. 39.
- 48 Mitteil. d. lit. 1. Gesell. II, p. 336, ir Beiträge
zur Volkskunde
d. preuss. Litauens. Taf. 5-6.
- 49 Nicolai Damasceni fragmenta. Historici graeci
minores ed. Dindorfii. I, p. 152.
- 50 Lietopis priepod. Niestora po Lavr. spisku.
Moskva, 1864, p. 6; Solobjob. Istorija Rossii. T. I, p. 62.
- 51 Beiträge z. Volkskunde, p. 15.
- 52 Žiūr. apie turkų ir arabų kapų paminklus. A
s b o t h. Bosnien u. die Herzegowina, p. 121, 428; K a n i t
z. Donau-Bulgarien. I.p.6, Taf. prie p. 222; Hö r n e s. Natur u.
Urgeschichte d. Mensch. II, p. 465. Apie čiuvašų: Matierialy po
etnografii Possii. C.-Peterburg,
1910, I, p. 81 ir sek.
- 53 H e in. Die Todtenbretter im Bömerwalde"
ir Die geograph. Verbreitung der Todtenbretter". Mitteilungen
d. Anthropolog. Gesellschaft in Wien. XXI, p. 25 ir sek., Taf. II;
XXIV, p. 211.
- 54 Ihna. Kalevalan laulumailta Elias Lönnrotin
poluilla Vienan Karjalassa. Helsingissä, 1911, p. 91, 94, 98, 197;
Izviestija Imper. Archeologič. Kommissii, vyp. 38, p. 119-122.
- 55 Ihna. Op. cit., p. 122.
- 56 Torma. Ethnographische Analogien, Taf. III.
- 57 Jurkovič. Prace lidu našeho. Videń, Seš. I,
n. 4; IV, n. 38.
- 58 Kanitz. Serbien, p. 121.
- 59 Hein. Op. cit. Mitteilungen d. Anthrop. Gesell.
XXIV, Taf. I, Fig. 2, 3; M e n g h i n. Hausschmuck, Kreuzen u.
Bildstöcke im Mittelgebirge von Tisens (Südtirol), p. 8.
- 60 Brensztejn. Krzyże i kapliczki żmudzkie. Kraków,
1906.
- 61 M e n g h i n, Hausschmuck, Kreuzen u.
Bildstöcke, p. 14.
- 62 Torma. Ethnogr. Analogien. Taf. III, n. 38.
- 63 Jahreshefte d. Österreich. Archäolog.
Institutes, II. Beiblatt, p. 52 ir sek.; III. Beibl., p. 70 ir sek.;
V, 294 ir sek.; Beibl., p. 94 ir sek.; VI, p. 139; Beibl., 94 ir
sek.; Furtwängler. Tropaion von Adamklissi. Taf. VIII-XI; S y b e
1. Weltgesc.d.Kunst im Altertum, p. 129, 228, 245, 246, 371; Asboth.
Bosnien u. d. Her-
zegowina, p. 19 ir sek.; K a n i t z. Römische Studien in Serbien,
P. 11, 76, 79, 139; Perrot et Chipiez. Histoire de l'art dans
l'antiquité, t. VIII, p. 133, 661.
- 64 Sybel. 'Weltgeschichte, p. 129; Furtwängler.
Tropaion.
Taf. VIII, 1, 2; IX, 3.
- 65 Jahreshefte d. Österr. Arch. Instit. II, p. 33;
Perrot et Chipiez. Histoire de l'art, t. VIII, p. 225, 325.
- 66 Germania, cap. 45.
- 67Daremberg et Saglio. Diction. d. antiquit. grec.
e rom., fig., 134.
- 68 Apie tautadailę" IV-je lietuvių dailės
parodoje. Viltis", 1910, Nr. 40-44.
- 69 Žiūr. S t a s s o f. L'ornament slave et
oriental d'aprés les manuscrits anciens et modernes.
S.-Pétersburg, 1887.
- 70 Tischler. Graberfelder. III, Taf. VII, 3, 15;
Ostpreuss. Altertümer, Taf. II, XIV; B e r e n d t. Die pomerell.
Gesichtsurnen, Taf. I, IV; Nachtrag. z. d. pomer. Gesichtsurnen. I,
II, IV; Prussia". 19 Heft, Taf. VI.
- 71 H a m p e 1. Alterthümer der Bronzezeit in
Ungarn. Taf. XX V. LI; Wosinsky. Das prähistor. Schanzwerk von
Lengyel. Taf. IX; Teutsch. Mitteilungen d. prähist. Commission d.
Kais. Akad. d. 1 Bd., p. 372.
- 72 Hörnes. Urgeschichte d. bildend. Kunst. Taf. V;
Wissenschaftlich. Mitteilungen ans Bosnien u. Herzegowina. I, p. 37;
IIi, 100, 110, 113; IV, p. 43, 45; V, p. 7; VI, p. 140.
- 73 Schliemann. Mykenae, p. 79; Tiryns, p. 147, 149,
154,163,
- 74 C e s n o 1 a. Cypern. Taf. IV, LXXXIX.
75 Schliemann. Ilios, p. 246, 264, 338, 402 ir sek. Troja. p. 148;
Schmidt. Trojan. Altertūmer, p. 105, 106, 109, 118 ir k.
- 76 C h a n t r e. Mission en Cappadoce, p. 79.
- 77 Tischler. Ostpr. Altertüm. XXIII, XXX, XXVII;
I, II, IV, XIV, XIX, XX, XXII; Gräberfelder, III, Taf. VI; Ostpr.
Grabhügel. II, Taf. 11; Berendt. Nachtrag. I, II; ,,Prussia",
19 Heft, Taf, II, V, VI, XV, 2
- 78 Hampel. Op. c, III, IV, X, XVIII, XIX, XXXIV,
XLV1; H ö r n e s. Urg. d. bild. Kunst, XXV ir sek., G o o s s.
Archiv. d. Verrein. f. Siebenbürg. Landeskunde. Bd. XIII, Taf. VI,
VII; Toc i l e s c o. Das Monument von Adamklissi, p. 96; W o s i n
s k y. D. präh. Schanzwerk. VIII, XXV, XXVIII, XLI, XLII.
- 79 Hörnes. Urgesch. d. bil. Kunst. IV, VI, XX,
XXVI; Urgesch. d. Menschen, p. 537 ir sek.; Wissensch. Mitteil. aus.
Bosn. I, p. 138; III, p. 75, 78, 85 ir sek.; IV, p. 42, 44, 88, 89;
V, p. 10, 1-15; VI, p. 131 ir k.
- 80 Schliemann. Myken, p. 74, 119, 163; Tiryns, p.
147, 153; Taf. XXVI.
- 81Cesnola. Cypern, XIII, LXVIII; H e r r m a n n.
Das Gräbrfeld von Marion auf Cypern, p. 27.
- 82 Schliemann. Ilios, p. 246, 333, 400 ir sek.; S c
h m i d t, Troj. Alter., p. 103, 109, 111, 121 ir sek. D ö r p f e
1 d. Troja u. Ilion, p. 251.
- 83 Chantre. Miss. en Capad., p. 35, 84, 122;
planch. IX, VIII, XII, XIV; Perrot and Chipiez. History of art in
Phrygia, Lydia, Caria and Lycia, p. 325.
- 84 Tischler. Ostpr. Altertüm. IV, XX, XXII, XXIII.
Berendt. Nachtrag. I, p. 40.
- 85 Hampel. Op cit, LXXXI, LXXXIII ir k.; Wosinsky.
Op. c., VIII; G o o s s. Op. c., VI, VII; L i p p. Die Graberfelder
von Krszthely, p. 95.
- 86 H ö r n e s. Urgesch. d. b. K. Taf. 3;
Wissenschaftl. Mitt. a. Bosn. IV, p. 8; VIII, p. 33.
- 87 Schliemann. Myken, p. 352; Tiryns, p. 144.
- 88 Heibig. Das homer. Epos, p. 120; Cesnola,
LXXXIX, XCII.
- 89 Schliemann. Ilios, p.337, 415; Perrot and
Chipiez. History of art in Phrygia etc., p. 81, 95, 102.
- 90 Tischler. Ostpreus. Alter. III, p. 3; VII, p.
23; XI, p. 19.
- 91 Hampel, XXV; W o s i n s k y, VII, XXVIII; H ö
r n e s. Urgesch. d. b. K. Taf. XXV ir sek.
- 92 Hörnes. Urgesch. Taf. XXI; Wissensch. Mitt a.
Bosn. 1; 171; IV, p. 41, 58.
- 93 Schliemann. Ilios, p. 317, 476; S c h m i d t.
Troj. Alt.: 119, 132, 133, 145.
- 94 Chantre. Mission, p. 35. planche XI, 4.
- 95 Berendt. Die pomerel. Gesichtsurn. IV, p. 26,
27, Nachtrag. I, p. 3.
- 96 H ö r n e s. Urgesch. Taf. XXVI; G o o s s.
Taf. VI, VII; H a mpel, Taf. XX, LXXIV, XCII; Teutsch. L. c., p.
385.
- 97 Reinach. Antiquités du Bosphore cimmerien. pl.
LVIII. LIX, LXI ir k.
- 98 Wissensch. Mtteil. a Bosn. I, p. 80, 171, 177;
III, p. 221, 222; VI, 85.
- 99 B e z ol d. Ninive und Babylon, p. 18, 19 ir k.
- 100 Perrot and Chipiez. History of art in Phrygia.
etc., p. 95, 99.
- 101 Perrot a. C h i p i e z. Op. c., p. 326.
- 102 Hörnes. Urgeschichte d. Mensch. II, p, 359.
- 103 Schliemann. Mykenae, p. 105, 228, 365, 371.
- 104 Ašurijoje; Chipiez et Perrot. Histoire de
l'art, t. II, p. 201, 290, 316, 321, 322, 293; Persijoje: id., t.
IV, p. 513, 525, 527, 532 ir sek., 868, 875; Egipte: id., t. I, p.
806 ir sek. 809, 825, 827, planche XII, XIV.
- 105 Tischler. Ostpreus. Alter. XII; Prussia". 19 Heft, Taf. II, III, VI.
- 106 T e u t s c h. 1. c., p. 369; W o s i n s k y,
XXIII; L i p p. Op. c., p. 99 ir sek.; H ö r n e s. Urgesch. d. K.
XXV ir sek., T o c i l e s c o. Das Monum. v. Adamklissi, p. 35 ir
sek., 83 ir sek.; C i c h o r i u s.
Die Reliefs der Trajansäule, Taf. LXXII.
- 107 Hörnes. Urgesch. d. b. K., VI, XXXVI;
Wissensch. Miti. aus Bosn. I, p. 80, 153; III, p. 73; VI, p. 45.
- 108 R e i n a c h. Op. c., XXXVII.
- 109 Schliemann. Myken, p. 58, 91, 110; S c h u c h
h a r d t. Schliemanns Ausgrabungen, p. 201.
- 110 Schmidt. Trojan. Altertüm., p. 124, 164, 168,
177, 187.
- 111 Chantre. Op. c., 84, pl. XI, 2.
- 112Tischler. Ostpr. Alt. III, IV; Prussia",
19 Heft, Taf., VIII.
- 113 Wissensch. Mitt. a Bosnien. III. p. 22-3.
- 114 Reinach. Op. c., XXXIII-XXXV;
- 115 D r e r u p. Homer, p. 81.
- 116 Helbig. Das homerische Epos, p. 120: .C e s n o
l a. Cypern LIl, LIV.
- 117 T i s c h 1 e r. Ostpr. Alter. III-VI, XV. D o
w g i r d. Melžynkapas pod Jasnogórka, tab. IV ir k.; T y s z k i
e w i cz. O;kurhanach, tabl. IV-VII; Liucinskyj mogilnik, tab. I,
II, VIII. Drievnosti Sieviero-Zapadn. kraja, tab. IV, V.
- 118 F u r t w ä n g 1 e r. Tropaion. Taf. XI, 1.
- 119 Berendt. Nachtrag. II, p. 47.
- 120 Hörnes. Urgesch. d. b. K. Taf. XXV ir sek.; L
i p p. Op. cit.. p. 109, 118 ir k.; H a m p e 1. Alterthümer, LXX.
- 121 Hörnes. Urgesch. d. b. K. Taf. IV, XXXVI.
Urgesch. d. Mensch. II, p. 313.
- 122 Reinach, pl. XIII, 3; XXII, 5; XXIX, 2: XXXVII,
4.
- 123 Schliemann. Myken, p. 123, 200, 215; 270, 281,
302 ir k, Hörnes. Urgesch. d. Mensch. II, p. 224.
- 124 Cesnola. Cypern. Taf. IV, XIX, XXXV, LI, LV,
LXIX; Helbig. Das homer. Epos, p. 120; Drerup. Homer, p. 59, 76.
- 125 Schliemann. Ilios, p. 384, 555, n. 1809.
- 126 Perrot and Chipiez. History, p. 99, 288. 299.
- 127 Chantre. Mission, p. 158, pl. IV, 14: S y b e
1. Weltgesch d. Kunst, p. 76; Humann und Puchstein. Reisen, Taf.
XLV1.
- 128 H i l p r e c h t. Explorations in Bible Lands,
p. 80, 82; M a sp e r o. Histoire ancienne des peupl. de l'Orient
classique. I, p. 557: II p 153, 619; Perrot et Chipiez. Hist. de
l'art. II. p. 251. 261, 267, 306.
- 129 Žvaigždė: Tischler. Ostpr. Alter. XI, p. ).
16.
- 130 Hampel. Alterthümer, XXII, LXXXI, Cl ir k.;
Antonescu. Cultur Cabirilor in Dacia, tab. II, VI, VII ir sek.;
Hampel. Thrak vallasbeli emlek., p. 13 ir sek., T o c i 1 e s c o.
Das Monum. v. Adamkl., p. 57; C i c h o r i u s. Die Reliefs d.
Trajansäule, Taf XL; Drerup. Homer, p. 16.
- 131 B u r e s c h. Aus Lydien, p. 69, 74 ir k.
- 132 Bezold. Ninive u. Babylon, p. 45, 53, 57, 59,
62 ir k.; Hilprecht. Explorations, p. 270; M a s p e r o. Histoir.
ancien. I, p. 79, 555, 621, 657, 659, 662, 681, 690; Humann und P u
c hstein. Reisen in Klein-Asien. u. Nordsyrien. Taf. XLVI.
- 133 H i 1 p r e c h t. Explorations, p. 270; M a s
p e r o. Hist. anc. l. |p. 657.
- 134 Perrot et Chipiez. Histoire de l'art. II, p.
621, fig. 306.
- 135 Id. Op. cit. II, p. 765, 766.
- 136 Id. Op. cit. II, p. 631, fig. 308.
- 137 Tyszkiewicz. O kurhanach. Tabl. X-XII.
- 138 W o s i n s k y. Das präh. Schanzwerk von
Lengyel. Taf. XXV ir sek.: Wissensch. Mitt. aus Bosnien. I, p. 124;
III, p. 111, 112; VI, p. 16, 134.
- 139 S c hliemann. Ilios, p. 459, n. 1831 ir sek.; S
c h m i d t. Trojan. Altertümer. Taf. I; C h a n t r e. Mission,
pl. XI, 3; Hum a n n und P u c h s t e i n. Reisen. Taf, XXXIX, XL.
- 140 Schuchhardt. Schliemanns Ausgrabungen, p. 218,
219, 270.
- 141 Cesnola. Cypern. Taf. VI, XIV, XXXVII.
- 142 W o e n i g. Die Pflanzen im alten Aegypten, p.
47 ir sek. 67 ir sek.; Sybel. Weltgesch. d, Kunst, p. 53.
- 143 Humann u. Puchstein. Reisen. Taf. XXXVIII.
144 B a r t h e 1 e m y. Nouv. manuel compr. de numismatique an-
- cienne, pl. 6, n. 207: Imhoof-Blumer. Portratköpfe
auf d. antiken Münzen. Taf. III, 87.
- 145 C e s n o 1 a. Cypern. Taf. X.
- 146 Rei n a ch. Antiquit. d. Bosph., pl. XXXI.
- 147 C i c h o r i u s. Die Reliefs d. Trajansäule.
Text. II, 369,
Taf. LXXVI.
- 148 Sitzungsber. d. Altert. Gesell.
,,Prussia". 1890, Taf. III.
- 149 L a s i c i i. De diis Samagitarum, ed.
Mannhardt, p. 13.
- 150 L a s i c i i. Op. c., p. 22.
- 151 Deliciae prussicae, p. 69.
- 152 Tyszkiewicz. O kurhanach, tabl. III. IV. VI.
VII.
- 153 Naturalis historia, XXXVII. 92; slg.Strabo,
VII, fragm. 3.
- 154 Slg. Auszra", 1885, p. 402.
- 155 Synodus Mednic. s. Samogit, Vilnae, 1752, p. 13
|