Aukštaitijos kryžiai
Česlovas Kontrimas
(parengė Antanas Stravinskas). Lietuvos geležiniai kryžiai.
Vilnius, Mintis, 1991. P. 20-22
Č. Kontrimo knygoje
Lietuvos geležiniai kryžiai paminėtos literatūros sąrašas
spausdinamas teksto pabaigoje. Konkrečias tekste minimas publikacijas
ar knygas autorius nurodo skliaustuose. Kituose skliaustuose, kur šalia
skaičiaus parašytas dar ir trumpinys pav., nurodoma konkreti
knygoje spausdinama iliustracija
- Žemaitijoje vyrauja koplytstulpiai ir
koplytėlės, na o Aukštaitijoje - vieno, dviejų ir net trijų
aukštų stogastulpiai (nors ir čia esama koplytstulpių bei kitokių
memorialinių paminklų).
Aukštaitijos (ypač vakarinės jos dalies) ir medžio, ir geležies
paminklai gausiai ornamentuoti. Jiems būdingi smulkiai pjaustyti
ažūriniai ornamentai:ratukai, puslankiai, pusračiai, dantyti, tarsi
pjūklas, supinti su kvadratais, rombais ir kitokiais geometriniais
puošmenimis. Šių paminklų kaltos viršūnės labai dažnai padabintos
augaliniais motyvais.
- Koplytstulpiai taip pat įvairių formų,
taisyklingų proporcijų, gausiai ornamentuotomis, plačiomis
pastogėmis, daug vietos paliekant skulptūroms.
- Apskritai Aukštaitijos kryžiai, tiek
mediniai, tiek akmeniniai su žėrinčiomis geležinėmis viršūnėmis,
yra vieni iš aukščiausių memorialinių Lietuvos paminklų (nuo 3-5
iki 7-9 m aukščio). Na o 1989 m. atstatytas Pakalnių piliakalnio
(Utenos raj.) kryžius net 18 m aukščio. Tai galbūt vienas iš
aukščiausių kryžių Lietuvoje.
- Prie šio regiono skiriami ir Kėdainių,
Panevėžio bei Kauno apylinkėse XIX a. pab.-XX a. pr. labai išplitę
saviti, barokinių formų V. Svirskio sukurti koplytstulpiai. Anot I.
Kostkevičiūtės, tai buvo iššūkis ramybei, tai himnas judėjimui ir
gyvybingumui. Kai kuriuos iš jų irgi puošia kaltinės geležies
viršūnės (63, 105, 119). Jose taip pat jaučiama dinamika ir kanonų
nevaržoma kalvio vaizduotė. Tačiau tų kompaktiškų V.
Svirskio paminklų viršuje dažniausiai spindi
tradicinės-medinės-saulės.
- Iš viso regiono paminklų formų
originalumu ir puošybos įvairumu išsiskiria Anykščių rajono, Kauno
miesto ir rajono, Pasvalio bei jo apylinkių kryžiai. Ypač turtingai
puošiami vadinamieji stogeliniai kryžiai, kurių puošmenys
dažniausiai yra geometriniai.
- A. Rūkštelė, apibūdindamas
Aukštaitijos kryžius, daugiausia dėmesio skyrė medinių kryžių
formai ir puošybai. Jis nurodė, jog greta palyginti kuklių šio
krašto pastatų, baldų ir namų apyvokos daiktų savo puošnumu
išsiskiria kryžiai (99, 19). Ypač mėgstama dabinti kryžiaus
stiebą ir kryžmos centrą. Kai kur (Kauno, Kėdainių apylinkėse ir
kitose vietose) spindulių gausumas, turtingumas nustelbia net pačią
kryžmą.
- Medinius stogastulpius ir akmeninius
obeliskus puošia itin gausiai augaliniais motyvais ornamentuotos
kryžių viršūnės. A. Rūkštelė spėja, kad šis motyvas (ypač
vakarinėje Aukštaitijos dalyje) atėjęs iš Žemaitijos (99, 19). Mums
atrodo, jog čia jis ne tik labai paplito, bet ir įgijo savitą
spindulių - išsikerojusių šakų - pobūdį. Ir visai nepanašu, jog
tai esanti tikra bažnytinės monstrancijos forma (99, 20). Tiesa, kai
kurios šio ir kitų Lietuvos regionų geležinių kryžių viršūnės
šiek tiek primena monstranciją, tačiau kaltinės kryžių viršūnės,
o ypač kapų kryžiai pasižymi tokia formų ir konfigūracijų
įvairove, kad labai dažnai šios formos visai nepanašios į
monstrancijų formas. Jose visiškai nesilaikoma kanonizuotos kryžiaus
formos. Čia vyrauja individuali kalvio kūrėjo vaizduotė.
- Kai kurie architektūros tyrėjai yra
atkreipę dėmesį ir j metalo plastiką, naudojamą barokinių
bažnyčių puošyboje. Jie nurodė didelę metalo plastikos (bokštų
viršūnių, grotelių, kryžių) meninę vertę, jos formų lengvumą,
ažūro žaismingumą (26, 240) ir tam tikrą giminystę su kaimo
kryžių puošyba (46, 77). Todėl pirmiausia ir aptarsime kai kurių
Kauno bažnyčių geležinius kryžius.
- Vienos iš seniausių vėlyvosios gotikos
Kauno šv. Jurgio bažnyčios kryžiai (XVII a.?) pasižymi uždarais
centro ratais, o jų stiebai ir kryžmų galai papuošti stilizuotomis
geometrinėmis (rombų) formomis (201, 202 pav.). Analogiška ne tik
kryžmų centro, bet ir stiebų bei kryžmų galų puošyba rodytų, jog
tai to paties kalvio darbai. Visai kito pobūdžio vienastiebio Svč.
Trejybės bažnyčios (XVII a.) kryžiaus puošyba. Jo stiebas (apačia
ir viršus) ir kryžmų galai-stilizuotos žvaigždutės (203 pav.).
Stilizuota žvaigždė, tiesa, nevisiškai atitinkanti realią šio
kryžiaus formą, spindi virš Šv. Pranciškaus Ksavero Jėzuitų
bažnyčios (200 pav.) bokšto, o perkryžų smaigaliuose - stilizuoti
augalai. Prie seniausių puošmenų skirtina dar vienos Kauno (?)
bažnyčios taip pat dvigubais ratais, pagražinta žvaigždutėmis ir
gėlių motyvais geležinė bokšto viršūnė (199 pav.). Panašių
kryžių atitikmenų galima rasti ne vienos Aukštaitijos ir Dzūkijos
bažnyčios kryžiuose.
- C. Kontrimas yra nupiešęs keletą
Anykščių rajono paminklų. Viename iš jų - labai originali,
manytume, senoviško kryžiastulpio, geležinė viršūnė, kurios
uždarą centrą, dvigubas kryžmas ir spindulius tarytum jungia Į visumą
išdidintas antrasis saulės ratas (savotiška kai kurių Kauno kryžių
analogija; 179 pav.).
- Visai kitaip sukomponuoti ažūriniai
Kavarsko koplytėlės ir Svėdasų bažnyčios kryžiai. Vieno iš jų
kryžmų galus puošia kirvelių formos ornamentai (mėgstami ir Žemaitijoje), kito - augaliniai (lapų
formos), dar kito - stilizuotų
žiedų motyvai (182, 183, 186 pav.). Ypač būdingas Aukštaitijai virš
Svėdasų kapų vartų iškeltas kryžius, kurio puošmenos - stilizuoti
augaliniai spinduliai (183 pav.).
- Panašių kryžių esama Kaune, taip pat
ir virš Inturkės (230 pav.), Joniškio (Molėtų raj.) bažnyčios
šventoriaus (232 pav.), Rudesos bažnyčios (235 pav.) ir Tauragnų
kapų koplyčios (283, 284, 285 pav.).
- Prie ankstesnių priskirtinas kukliai
ornamentuotas Jonavos bažnyčios kryžius, statytas 1793 m. (193 pav.).
Dėmesys čia sutelktas į kryžmos pažastų puošmenis, laikomasi gana
griežtų geometrinių formų. Dar labiau geometrinės tiesių ir
lenktų linijų formos sukoncentruotos Skarulių bažnyčios kryžiuje
(194 pav.). Čia darniai sukomponuotos stiebo ir kryžmų galų bei
spindulių linijos.
- Įdomi garsaus Vabalninko ir Antašavos
krašto kalvio J. Tilindžio nukalta saulutė, kurios visą diską
užpildo tarytum strėlių (ar stilizuotų augalų) formos, smingančios
į kryžmos centrą (189 pav.). Panašių J. Tilindžio darbų šiame
krašte esama ir daugiau.
- Originalumu, minties ir vaizduotės
lakumu išsiskiria ir kitų žinomų Aukštaitijos kryžkalių P. Buzo,
Jurgio Freibergio ir jo sūnaus Jono darbai. Pastarųjų kūryba sudaro
nelyginant atskirą savitų kryžių grupę. Kai kurie jų darbai
pasižymi išplatintų kirvelių formos puošmenimis (su viena ar
dviem kryžmomis), o kiti panašesni į tradicines šio krašto
geležines viršūnes su banguotais ir tiesiais spinduliais,
užsibaigiančiais augaliniais motyvais (236-241 pav.). Šie kalviai itin
gerai perteikė medžiagos-kaltos geležies masę ir formą.
- Aukštaitijoje esama ir tokių
geležinių kryžių, kurių forma ir puošmenos primena mitologinio
pasaulio medžio įvaizdį. Pirmiausia tai kai kurios P. Buzo ir kitų
nukaltos saulutės su keliomis kryžmomis. Tokių geležinių
viršūnių yra Salako (Zarasų raj.) senkapiuose, Tauragnų (Utenos
raj.) kapinėse ir kitur. Keletą originalių perkryžų ir stiebo
puošmenų turi Tauragnų (Utenos raj.) koplyčios kryžius (284 pav.).
- Pažymėtinas Kernavės bažnyčios
šoninio bokšto kryžius (277 pav.). Jis sukomponuotas taip, kad ir
kryžmos centre, ir stiebo apačioje, ir viršuje, ir petelių galuose
spindi tokio pat didumo saulės diskai, padabinti dar ir šiame regione
mėgstamais trilapiais.
- Labai savitą paminklų grupę sudaro
Pasvalio kapinių kryžiai. Daugelis iš jų yra mediniai su
geležiniais kryželiais; kai kurie su tradicinėmis saulutėmis ir
mėnuliais. Kartais tos kryžių viršūnės su vėliavėlėmis (249,
250 pav.); kitose- iškaltos Betliejaus žvaigždės (252 pav.). Dauguma
šių paminklų - vienastiebiai geležiniai kryžiai. Daug jų papuošta
Lietuvoje išplitusiais S formos išraitymais. Gerokai nuo jų skiriasi
ir, atrodo, yra vėlesni Brenčių, Daujėnų kapinių labai sudėtingos
konfigūracijos kryžiai (su stilizuotais lapais, žiedais, S formos
išraitymais kryžių išorėje ir stiebų viduje). Kai kurios iš šių
konfigūracijų primena ir kapų tvorelių puošybą (258, 261 ir kt.
pav.). Kartais šiuose kryžiuose naudojamos ir lietinės smailės
(261-263 pav.).
- Ypač darnią visumą sudaro aukšti šio
krašto akmenų obeliskai ir juos vainikuojantys geležiniai kryžiai,
kurie dažniausiai puošiami ažūriniais, subtiliai kalto metalo
augaliniais motyvais (274 pav.).
- Aukštaitijos stogastulpių ir kryžių
puošyboje, dažniau nei Žemaitijoje, matoma darni medžio, akmens ir
kalto metalo jungtis ir visuma.
Č. Kontrimo knygoje
Lietuvos geležiniai kryžiai minimos literatūros sąrašas:
- 1. Adomonis T., Čerbulėnas K. Lietuvos TSR dailės
ir architektūros istorija. - T. I. -V., 1987.
- 2. Alekna A. Katalikų bažnyčia Lietuvoje. - K.,
1936.
- 3. Alekna R. Kalvių darbo antkapiniai paminklai
Ramygalos apylinkių kapinėse//Kraštotyra. - V., 1969.
- 4. Alekna R. Vidurio Lietuvos XIX a. Pabaigos - XX
a. pradžios geležinių memorialinių paminklų ornamentikos bruožai
// MADA. - T. 3. - 1979.
- 5. Almanienė J. Kelmės miesto senosios kapinės
(1978 -1979) // MA IIES. - B. 903;
- ta pati. Tytuvėnų, miestelio kapinės (1977) //
Ten pat. - B. 754.
- 6. Alseikaitė-Gimbutienė M. Pagoniškosios
laidojimo apeigos Lietuvoje // Gimtasai kraštas. - 1943. - Nr. 31.
- 7. Alseikaitė-Gimbutienė M. Pomirtinio gyvenimo
įsivaizdavimas Lietuvoje proistoriniais laikais // Gimtasai kraštas.
- 1942. - Kn. V (sąs. 30).
- 8. Bagdanavičius V. Lietuviško koplytstulpio
genezės klausimu (paskaita, mašinraštis), 1971.
- 9. Balys S. Liaudies ornamentai ir kryžių kilmė
// Margutis. - 1957. - Nr. 6 - 7.
- 10. Balys J. Lietuvių liaudies pasaulėjauta. - Čikaga,
1966.
- 11. Balys J. Saulinės dainos // Gimtasai kraštas.
- 1934. - Nr. 31.
- 12. Basanavičius J. Iš gyvenimo vėlių bei velnių.
- K., 1928.
- 13. Basanavičius ]. Iš krikščionijos santykių
su senovės lietuvių tikyba ir kultūra. - V., 1913.
- 14. Basanavičius J. Iš senovės lietuvių
mitologijos. - V., 1926.
- 15. Basanavičius J. Lietuvių kryžiai
archeologijos šviesoje // Lietuvių kryžiai / Surinko A. Jaroševičius.
- V., 1912.
- 16. Bernotienė S., Mažeikienė O. XIV - XX a. 1
pusės kalvių dirbiniai. Lietuvos istorijos ir etnografijos
muziejaus katalogas. - V., 1990 (mašinraštis).
- 17. Bezzenberger A. Über Grabkreuzformen //
Mitteilungen der litauischen Litterarischen Gesellschaft. - T. II. -
Heidelberg, 1887.
- 18. Brensztejn M. Krzyże i kapliczki żmudskie //
Materiały antropologiczne-archeologiczne i etnograficzne. - T. IX.
- Kraków, 1906.
- 19. Brückner A. Starożytna Litwa. -
Pojezierze-Olsztyn, 1979.
- 20. Budreckis A. Senovės lietuvių tikėjimas ir
lietuvių priešinimasis krikščionybei // Lietuva ir krikščionybė
(Keturios paskaitos). - Toronto, 1987.
- 21. Buzas J. Dotnuvos apylinkės kapinės // Kraštotyra.
- V., 1975.
- 22. Čerbulėnas K, Liaudiškų memorialinių
paminklų kilmė ir jų architektūrinė-meninė charakteristika //
Lietuvos TSR architektūros klausimai. - T. III. - V., 1966.
- 23. Čerbulėnas K. Mažosios Lietuvos antkapiniai
paminklai // Naujoji romuva. -1938. - Nr. 1-2.
- 24. Čerbulėnas K. Tautinis elementas lietuvių
kryžiuose // Naujoji romuva. - 1938. - Nr. 4-5.
- 25. Čerbulėnas K, Bielinskis F., Šešelgis K. Mažoji
architektūra. - Kn. I. - Lietuvių liaudies menas. - V., 1966.
- 26. Čerbulėnas K., Zubovas V. Lietuvos vėlyvojo
baroko architektūros bruožai // Lietuvos TSR architektūros
klausimai. - T. II. - V., 1964.
- 27. Čilvinaitė M. Kam stato ir kaip brangina žmonės
kryžius ir koplyčias // Gimtasai kraštas. - 1938. - Nr. 3-4.
- 28. Dundulienė P. Lietuvių etnografija, - V.,
1982.
- 29. Dundulienė P. Medžiai senovės lietuvių tikėjimuose.
- V., 1979.
- 30. Dundulienė P. Pagonybė Lietuvoje. - V., 1989.
- 31. Dundulienė P. Žaltys ir jo simboliai lietuvių
liaudies mene ir žodinėje kūryboje. -V., 979.
- 32. Encyklopedyja Powszechna. - T. XVI. - Warszawa,
1864.
- 33. G [adon] M. Opisanie Powiatu Telszewskiego w
gubernii Kowienskiej w dawnem Xięstwie Żmujdzkiem polożonego. -
Wilno, 1846.
- 34. Galaunė P. Lietuvių kryžiai (Čiurlionies
Galerijos leidinys Nr. 1). - K., 1926.
- 35. Galaunė P. Lietuvių liaudies menas. - K.,
1930.
- 36. Giedrienė R. Senojo nekrokulto apraiškos XX
amž. lietuvių kapinėse ir jų priežiūros papročiuose //
Senieji tikėjimai naujausių tyrinėjimų šviesoje. - V., 1977.
- 37. Gimbutas J. Lietuvos bažnyčių chronologija
ir statistika // L.K.M. Akademijos metraštis. - T. V. - Roma, 1970.
- 38. Gimbutas J. Lietuvos bažnyčių statytojai
XIX-XX amž. // L.K.M. Akademijos suvažiavimo darbai. - T. IX. -
Roma, 1982.
- 39. Gimbutas J. Mažosios Lietuvos krikštų formos
// Lituanistikos darbai. - T. I. - Chicago, 1966.
- 40. Gimbutas J. Pasakojimai apie žemaičių kryžius
ir koplytėles // Aidai. - 1965. - Nr. 5.
- 41. Gimbutas M. Ancient symbolism in Lithuanian
Folk Art // Memoirs of the American Folklore Society. - Vol. 49. -
Philadelphia, 1958 (naudotasi A. Andriuškevičiaus vertimu į
lietuvių kalbą).
- 42. Gimbutienė M. Baltai priešistoriniais
laikais. - V., 1985.
- 43. Ginet-Pilsudzki B. Les croix lithuanienes //
Extrait des archives suisses des traditions populaires. - T. XX. -
1916 (naudotasi K. Galaunienės ir J. Kontrimienės vertimais į
lietuvių kalbą).
- 44. Greimas A. J. Tautos atminties beieškant. Apie
dievus ir žmones. - Vilnius -Chicago, 1990.
- 45. Grinius J. Lietuvių kryžiai ir koplytėlės
// L.K.M. Akademijos metraštis. - Roma, 1970.
- 46. Grinius J. Vilniaus meno paminklai. - K., 1940.
- 47. Ivinskis Z. Medžių kultas lietuvių
religijoje // Soter. - 1938. - Nr. 2(27); 1939. - Nr. (1) 28.
- 48. Ivinskis Z. Senasis lietuvių tikėjimas
(atspaudas iš Kūrybos 1944 m. Nr. 3).-K., 1944.
- 49. Ivinskis Z. Senovės lietuvių religijos
bibliografija (atspaudas iš Soter). - K., 1938.
- 50.Jakštas A. Keletas žodžių apie mūsų kryžius
// Židinys. - 1935. - Nr. 8-9.
- 51. Jucevičius L. A. Raštai. - V., 1959.
- 52. Jucewicz L. A. Rysy Żmuidzi. - Wilno, 1840.
- 53. Jurginis J. Pagonybės ir krikščionybės
santykiai Lietuvoje. - V., 1976.
- 54. Jurginis J., Lukšaitė I. Lietuvos kultūros
istorijos bruožai. - V., 1981.
- 55. Kauno architektūra. - V., 1990 (mašinraštis).
- 56. Kaveckis M. S. Nyksta šventosios Žemaitijos rūpintojėlių
mistika // Naujoji romuva. - 1937. - Nr. 12.
- 57. Kitkauskas N., Dzikas L. Žemutinės pilies
Karalių rūmai // Kultūros barai. -
- 1988. - Nr. 6, 7, 8.
- 58. Kynas A. Vėjas ir jo reliktai liaudies mene //
Mokslas ir gyvenimas. - 1989. - Nr. 8.
- 59. Končius I. Žemaičių padangės kryžių ir
koplytėlių statistika // Soter. - 1931. - Nr. 2; 1933. - Nr. 2;
1934. - Nr. 2; 1936. - Nr. 1; 1937. - Nr. 1, 2; 1938. - Nr. 1.
- 60. Končius I. Žemaičių padangės kryžių ir
koplytėlių statistika // Gimtasai kraštas. -
1943. - Nr. 31.
- 61. Kontrimas Č. Apie lietuvių liaudies
memorialinius paminklus ir jų geležines viršūnes (mašinraštis).-T.
I. - K., 1984.
- 62. Kontrimas Č. Geležinės viršūnės // Kultūros
barai. - 1989. - Nr. 8.
- 63. Kostkevičiūtė I. Vincas Svirskis, - V., 1966.
- 64. Krzywda-Polkowski F. Krzyże na Litwie //
Materialy wydawnictwo towarzystwa Polska sztuka stasowana. -
D. II. - Kraków, 1909.
- 65. Kulikauskas P. Iš metalų panaudojimo
Lietuvoje istorijos // Iš lietuvių kultūros istorijos. - T.II. -
V., 1959.
- 66. Kulikauskienė R., Rimantienė R. Senovės
lietuvių papuošalai. - Kn. I. - Lietuvių liaudies menas. - V.,
1958.
- 67. Kulikauskienė R., Rimantienė R. Senovės
lietuvių papuošalai. - Kn. II. - Lietuvių liaudies menas. - V.,
1966.
- 68. Kviklys B. Lietuvos bažnyčios. - T. I - VL -
Chicago, 1980-1987.
- 69. Lasickis J. Apie žemaičių, kitų sarmatų
bei netikrų krikščionių dievus. - V., 1969.
- 70. Lietuvių enciklopedija. - Boston, t. XIII. -
1958; t. XV. - 1968.
- 71. Lietuvių etnografijos bruožai. - V., 1961.
- 72. Mannhardt W. Letto-Preubische Götterlehre. -
Riga, 1936.
- 73. Mažiulis A. Lietuvos kryžius ir jo kilmė //
Aidai. - 1951. - Nr. 2.
- 74. Mažiulis A. Saulės dievinimo atošvaistės
Pasarčių krašte // Gimtasai kraštas. - 1943. - Nr. 31.
- 75. Mickevičius J. Liaudies menininkas Antanas
Klanius-Klanevičius // Kraštotyra. -V., 1975.
- 76. Mikėnaitė A. Lietuvių liaudies geležinės
kulto ir memorialinių paminklų viršūnės. LTSR dailės muziejaus
katalogas. - V., 1971.
- 77. Mikšys Ž. Pastabos dėl koplytėlių ir kryžių
forminių elementų // Aidai. - 1957. - Nr. 8.
- 78. Milius V. Kapinės - etnografinių tyrimų
objektas // Archeologiniai ir etnografiniai tyrinėjimai Lietuvoje
1970 ir 1971 metais. - V., 1972.
- 79. Milius V. Klaipėdiečių antkapinių paminklų
įrašai // Kraštotyra. - V., 1986.
- 80. Milius V. Miestelių kapinės // Lietuvos
miestelis (Lietuvos TSR liaudies buities muziejaus metodinė-mokslinė
medžiaga). - Rumšiškės, 1986.
- 81. Milius V. Rokiškio rajono kaimų ir miestelių
kapinės // Etnografiniai tyrinėjimai Lietuvoje 1979 ir 1980
metais. - V., 1981.
- 82. Moszynski K. Kultura ludowa slowian. - D. I-H.
- Warszawa, 1967, 1968.
- 83. Perkovskis J. Ornamentas, forma ir simbolika Žemaitijos
liaudies mene (mašinraštis, vertimas į lietuvių kalbą; parašyta
iki 1940 m.).
- 84. Perkowski J. O krzyżach i kapliczkach przydrożnych
żmudskich i polskich // Dzień Koweński. - 1929. - Nr. 130-147.
- 85. Petrulis J. Senieji liaudies menininkai //
Mokslas ir gyvenimas. - 1965. - Nr. 10.
- 86. Petrulis J., Žemaitytė Z. Žaismingųjų
saulučių kūrėjai // Kultūros barai. - 1966. - Nr. 7.
- 87. Pocius Z. Kapinės ir antkapiniai paminklai //
Merkinė. - V., 1970.
- 88. Puzinas J. Naujausių proistorinių tyrinėjimų
duomenys. - K., 1938.
- 89. Reallexikon der Urgeschichte. - T. VII. -
Berlin, 1926.
- 90. Reinfuss R. Ludowe kowalstwo artystyczne w
Polsce. - Wrocław, 1983.
- 91. Rimantienė R. Akmens amžiaus tikėjimai
Lietuvoje // Senieji tikėjimai naujausių tyrinėjimų šviesoje. -
V., 1977.
- 92. Rimantienė R. Akmens amžius Lietuvoje. - V.,
1984.
- 93. Rimantienė R. Nida. - V., 1989.
- 94. Rimantienė R. Šventoji, I. Narvos kultūros
gyvenvietės. - V., 1979.
- 95. Rimantienė R. Šventoji, II. Pamarių kultūros
gyvenvietės. - V., 1980.
- 96. Römer A. Ubiore wloscian i krzyże na żmujdzi
// Tygodnik Ilustrowany. - 1860. - Nr. 40.
- 97. Rūkštelė A. Lietuvių kryžiai. Jų kilmės
aiškinimai ir trūkumai // Draugas.-
- 1957. - Kovo 9.
- 98. Rūkštetė A. Lietuvių tautodailė. - K.,
1929.
- 99. Rūkštelė A. Vilniaus kryžiai. - K., [1937].
- 100. Salvatori G. L'art Rustique et Populaire en
Lithuanie. - Milano, 1925 (naudotasi J. Kontrimienės vertimu į
lietuvių kalbą).
- 101. Stravinskas A. Nagingų kalvių šeima // Kultūros
barai. - 1967. - Nr. 12.
- 102. Šešelgis K. Mažoji architektūra. - Kn.
II.-Lietuvių liaudies menas. - V., 1990.
- 103. Širmulis A. Liaudies kūrybos tradicijų
keliu // Menotyra. - T. X.-V., 1981.
- 104. Širmulis A. Prakalbinti akmenys // Kultūros
barai. - 1971. - Nr. 10.
- 105. Širmulis A. Prielaidos lietuvių liaudies
skulptūros ištakoms išaiškinti // Muziejai ir paminklai, - Kn.
5. - V., 1983.
- 106. Šlapelis I. R. - K. Bažnyčios meno
istorija. - K., 1935.
- 107. Šliavas J. Ar teisingai vadiname // Kraštotyra.
- V., 1975.
- 108. Šliavas J. Žeimelio apylinkės. - K., 1985.
- 109. Szukiewicz W. Krzyże zdobne w gubernji
Wilenskiej // Wisla. - T. VII. - Warszawa, 1903.
- 110. Szukiewicz W. Wykopalisko urny z ornamentem
swastikowym // Materialy antropologiczno-archeologiczne i
etnograficzne. - T. IX. - Kraków, 1907.
- 111. Tarybų Lietuvos enciklopedija. - T. l-IV. -
V., 1985-1988.
- 112. Tautavičienė B. III-XVI a. sidabriniai ir
sidabru puošti dirbiniai. LTSR istorijos ir etnografijos muziejaus
katalogas. - V., 1981.
- 113. Urbanavičius V. Senųjų tikėjimų reliktai
Lietuvoje archeologijos duomenimis (XVI-XVIII amž.) // Senieji tikėjimai
naujausių tyrinėjimų šviesoje. - V., 1977.
- 114. Urbanavičius V. Šventaragio slėnis:
legendos ir faktai // Kultūros barai. -
- 1987. - Nr. 12.
- 115. Vaitkunskienė L. Archeologiniai duomenys apie
gyvulių kultą žemaičių religijoje m. e. 1 tūkstantmečio
viduryje // MADA. - T. 3. - 1985.
- 116. Vaitkunskienė L. Mitologiniai ir ritualiniai
simboliai m. e. 1 tūkstantmečio vidurio Lietuvos metalo plastikoje
// MADA. - T. 3. - 1986.
- 117. Varnas A. Lietuvos kryžiai (albumas). - T. 1.
- K., 1926.
- 118. Vėlius N. Chtoniškasis lietuvių mitologijos
pasaulis. - V., 1987.
- 119. Vėlius N. Kaip baltai laidojo mirusiuosius //
Kultūros barai. - 1988. - Nr. 1.
- 120. Vėlius N. Senovės baltų pasaulėžiūra. -
V., 1983.
- 121. Vėlius N. Senovės lietuvių religija ir
mitologija // Krikščionybė ir jos socialinis vaidmuo Lietuvoje. -
V., 1986.
- 122. Vilniaus architektūra. - V., 1985.
- 123. Vyšniauskaitė A. Laidotuvių papročiai
Lietuvoje XIX a.-XX a. pirmaisiais dešimtmečiais // Iš lietuvių
kultūros istorijos, III. - V., 1961.
- 124. Volkaitė-Kulikauskienė R. Lietuviai IX-XII
amžiais. - V., 1970.
- 125. Wilke G. Die Religion der Indogermanen in
archaeologischer Beleuchtung. - Leipzig, 1923.
- 126. Zubovas V. Lietuvos XVII a. architektūra ir
vietinių tradicijų raida //' LTSR architektūros klausimai, III. -
V., 1966.
- 127. Žemaitytė Z. Paulius Galaunė. - V., 1988.
- 128.Žemaitytė Z. Saulėmis švytintys paminklai
(mašinraštis).
- 129.Žemaitytė Z. Senoji Žemaitijos liaudies
skulptūra ir jos meistrai // Dailėtyra (straipsnių rinkinys). -
V., 1981.
- 130. Žemaitytė Z. Tautodailė // XX a. lietuvių
dailės istorija, I. - V., 1982.
- 131 - 141 Rusiška literatūra (žiūr. originalą
knygoje).
|