LIAUDIŠKŲ
MEMORIALINIŲ PAMINKLŲ KILMĖ
IR JŲ ARCHITEKTŪRINĖ-MENINĖ CHARAKTERISTIKA. I dalis
KLEMENSO ČERBULĖNO to paties
pavadinimo straipsnio, išspausdinto knygoje Lietuvos TSR
architektūros klausimai, t. 3. V., 1966, santrauka. Rašydamas šį
straipsnį, autorius naudojosi Lietuvos dailės ir kraštotyros muziejų
rinkiniais, kraštotyrininko Balio Buračo kruopščiai ir
dalykiškai
surinkta gausia (2150) memorialinių paminklų fototeka.
Teksto skirstymas į skyrius sąlyginis, sudarytas kuriant tinklapius
Kryždirbystės
ištakų vertinimai (tyrinėjimai, tyrinėtojai, teorijos)
- Lietuvių liaudies mažųjų formų architektūroje
labai reikšminga vietą užima memorialiniai paminklai, kurie gausiai
buvo statomi pakelėse, sodybose ir aikštėse, kapinėse mirusiems
atminti, svarbiems šeimos
bei visuomeniniams įvykiams prisiminti arba reikšmingų įvykių
vietoms pažymėti.
- XIX a. pirma kartą į juos atkreipė dėmesį
daugelis lietuvių liaudies kultūros tyrinėtojų [1]. Daugelyje
straipsnių ir studijų buvo vertinamas įvairių Lietuvos vietų
memorialinių paminklų (krikštų, stogastulpių, koplytstulpių ir
pan.) architektūrinis-meninis formų, siluetų ir dekoracijos pobūdis,
keliami aiškūs jų regioniniai kompozicijos bruožai.
- Nuo XX a. pradžios susidomėjimas šiais mažųjų
formų architektūros pavyzdžiais dar labiau padidėjo [2]. Pradėta juos
tipizuoti, nagrinėti ir vertinti visos lietuvių gyvenamosios
teritorijos mastu [3].
Autorius pamini, kad nepriklausomos Lietuvos metais į mažųjų formų
architektūrą buvo laikomi svarbiausiais liaudies meno ir kultūros
pavyzdžiais. Tuo laikotarpiu plačiai buvo kultivuojamas vadinamasis
rūpintojėlio motyvas [4].
-
Liaudies memorialinių paminklų genezės klausimu yra dvi griežtai
skirtingos nuomonės:
1) kosmopolitinė-klerikalinė, teigianti, kad
liaudies paminklų statyba Lietuvoje išplito katalikų bažnyčiai ir
religijai veikiant, o jų architektūrinės-meninės formos yra atneštinės
iš Vakarų Europos šalių;
2) regioninė-paprotinė, aiškinanti
paminklų kilmę kaip šio krašto gyventojų įsitikinimų, papročių,
meninės kūrybos, buities ir gyvenimo sąlygų padarinį.
- Pirmosios nuomonės šalininkai yra B.
Ginet-Pilsudskis [5], A. Rūkštelė 6], J. Grinius [7], A. Mažiulis ir kiti.
Jie iškelia katalikų bažnyčios ir religijos neabejotiną indėlį
liaudies meninei kultūrai, neigia liaudies ilgaamžės meninės kūrybos
pasiekimus ir nurodo, kad memorialiniai paminklai Lietuvoje yra
katalikų bažnyčios ir religijos poveikio produktas. A. Rūkštelė
net pažymi, kad lietuvių liaudis, tenkindamasi kasdieniniu medžiaginiu
minimumu, daugiau žiūrėjo į dvasinio gyvenimo turtinimą, ir
kryžiai esąs liaudies religinės dvasios įkūnijimas medžiagoje.
- Kai kurie užsienyje gyvenantys tyrinėtojai taip
pat, paneigdami lietuvių memorialinių paminklų architektūrinės-meninės
formos regioninį liaudiškumą, kategoriškai pažymi, kad jų formos
yra atneštinės iš Vakarų Europos šalių, pirmiausia iš
Vokietijos. J. Grinius teigia, kad net seniausi, be jokių krikščioniškos
ikonografijos simbolių profiliuotų lentų lietuvių memorialiniai
paminklai (vadinamieji krikštai) turi aiškią vokiečių
civilizacijos įtaką [8]. Jo nuomone, šie paminklai į Mažąją Lietuvą
buvo atnešti vokiečių kolonistų iš Zalcburgo, Vestfalijos arba
Alpių kraštų [9]. Tai atsitiko XVIII a., kai šis kraštas buvo karo,
bado ir maro smarkiai nusiaubtas, o vokiečių kolonistai atsikėlė
į ištuštėjusius žemės plotus.
- Tokie samprotavimai ir išvados moraliai paremia seną,
vokiečių teritorinius grobimus pateisinančią teoriją, teigiančią,
kad vokiečių kolonistai į Rytprūsius ir apskritai į Rytus atsikėlė
kaip kultūros skleidėjai į neapgyventą arba mažai gyvenamą
teritoriją.
- Kosmopolitinės-klerikalinės teorijos šalininkai,
norėdami paneigti šių paminklų seną ir vietinę paprotinę kilmę,
teigia, kad liaudies memorialiniai paminklai Lietuvoje atsiradę vėlai:
net labai senų formų neaukšti, profiliuotų lentų paminklai išplito
tik XVIII a., o stulpiniai paminklai-stogastulpiai, koplytstulpiai ir
t.t. - dar vėliau. A. Rūkštelė, laikydamas kryžių su altorėliu
kryžmoje pirmuoju tipu, tuo pat netiesiogiai nurodo vėlyvą liaudies
tradicinių stulpinių paminklų kilmę, nes tokių konstrukcijų ir
formų paminklai Lietuvoje susiformavo tik XIX a., bažnyčiai
veikiant.
- Tiesa, dar anksčiau dalis tyrinėtojų (J. Basanavičius,
P. Galaunė) laikėsi nuomonės, kad liaudies memorialiniai paminklai
Lietuvoje formavosi žiloje senovėje ir jų pagrindinės architektūrinės-meninės
formos yra šio krašto darbščios ir talentingos liaudies kūrybinių
ieškojimų rezultatas.
Dabar naujai sukaupta dokumentinė-rašytinė, tautosakinė ir
eksponatinė medžiaga leidžia patikslinti ir nurodyti, kad liaudies
paminklai Lietuvoje atsirado ne XVIII-XIX a., bet žymiai anksčiau,
negu išplito šiame krašte krikščionybė. Dar pirmykštėje
bendruomenėje randame akmens ir žemės paminklus-pilkapius arba kelių
eilių akmens vainikus kapuose mirusiems atminti. Apie liaudies
medinius antkapinius paminklus kalba jau XVI a. autorius J. Lasickis,
vaizdžiai aprašęs žemaičių gyvenimą, buitį, papročius ir
tradicijas [10]. Seną krikštų statybą pažymi ir buvusios Prūsijos
(dabar Kaliningrado srities) lietuvių dainos, kuriose apdainuojamas tėvų
ar vaikų skausmas, mirusiųjų atminimas [11]. O tokios dainos atsirado
ne XVIII-XIX a., bet gerokai anksčiau.
- Tokia versija dėl lietuviškų memorialinių paminklų
vokiškos kilmės visiškai atitinka bendrąją užsienio lietuvių
istoriografijos kryptį: manoma, kad Pabaltijo tautų kultūra,
architektūra ir dailė neturi nieko regioninio, yra tik Vakarų
Europos įtakų rezultatas ir gali būti nagrinėjama tik Vakarų
Europos kultūros istorijos kontekste.
- Vietinę-paprotinę antkapinių-memorialinių paminklų
kilmę aiškiai pažymi dažni katalikų ir protestantų bažnytinių
dignitorių bei pasaulietinės valdžios draudimai juos statyti. Tokie
draudimai buvusioje Prūsijoje, Latvijoje, Estijoje ir Lietuvoje buvo
išleisti įvairiu laiku ir įvairiomis progomis. Jie labai vaizdžiai
rodo, kaip bažnytiniai ir pasaulietiniai hierarchai kirtingų
religinių įsitikinimų, aštriai kovojo prieš Pabaltijo tautų kultūros
regioninius ir nacionalinius reiškinius, savybes.
- Galima suminėti visą eilę nuostatų, išleistų
XV-IX a. ir draudžiančių statyti vietinių, liaudiškų formų
memorialinius paminklus. Patys pirmieji tokie žinomi draudimai buvo išleisti
buvusiems Prūsijos gyventojams. Pavyzdžiui, 1426 metais Sambijos
vyskupas Mykolas Jungė uždraudė ant kapų statyti vietos meistrų
darbo antkapinius paminklus, o pastatytus liepė naikinti [12]. XVII a.
draudimai statyti vietos meistrų darbo liaudiškus paminklus žinomi
Latvijoje. 1630 metais švedų generalgubernatorius Johanas Skytte išleido
latvių valstiečiams įsakymą, draudžiantį statyti koplytėles,
kryžius ir prie jų atlikti aukas bei kitokias paprotines apeigas;
pastatytus paminklus įsakė naikinti [13]. 1650 metais instrukcijoje
nurodoma, kad būtų naikinamos visos tradicinės koplytėlės, šventieji
krūmai ir kryžiai [14]. 1693 m. išleistas nuostatas pažymi, kad reikia
sunaikinti latvių valstiečių vietiniams papročiams tarnaujančius
kryžius, gojus, krūmus, medžius, akmenis ir pan. [15]. Tokie pat griežti draudimai dėl
tradicinių paminklų statybos buvo išleisti 1641 metais ir 1645
metais Estijoje [16]. Šie paminklų statybos draudimai vaizdžiai rodo,
kad vadinamieji stulpai, lentos, krikštai, koplytėlės, kryžiai ir
kt. turėjo vietines, liaudiškas formas, regioninius puošybos būdus,
nes kitaip nebūtų suprantamas šių draudimų priežastis. Apskritai
krikščionių bažnyčia nebuvo priešinga krikščioniškų
antkapinių ir memorialinių paminklų statybai. Juos ne tik leido
statyti, bet ir propagavo jų statyba. Pagaliau paminklų statybos
draudimai Latvijoje ir Estijoje nebuvo protestantų kovos prieš
katalikybę pasekmė. Tai buvo tiek katalikų, tiek protestantų bažnyčios
dignitorių ir
tuometinės vokiečių bei švedų okupacinės valdžios institucijų
kova prieš vietinę liaudies kultūrą, prieš vietinius liaudies
papročius, tradicijas, kultūros savitumus.
- Savo publikacijoje autorius plačiai rašo apie vokiečių
ordino plėšikiškus žygius į Lietuvą XIII-XIV a., plėšikavimus
[17], prievarta apkrikštytų žmonių pasipriešinimą [18].
- K. Čerbulėnas rašo, kad stiprią kovą prieš vietinius papročius ir kultūrą
Lietuvoje katalikų bažnyčios hierarchai išvystė XVIII a. 1737
metais žemaičių vyskupas J. M. Karpis griežtai uždraudė
vietinius laidojimo papročius, 1752 metais tai pakartojo vyskupas A.
Tiškevičius. Tais pačiais metais bažnytiniai hierarchai pradėjo
kovą ir prieš liaudies meną. Buvo uždrausta dirbti ir statyti
liaudies meistrų darbo skulptūras, o jas statančius įsakyta be
pasigailėjimo bausti [19]. Katalikų bažnyčia Lietuvoje dažnai rodė
priešiškumą liaudies kultūrai ir XIX a. Šiuo atžvilgiu jos
interesai dažnai sutapdavo su carizmo interesais. XIX a. kova prieš
liaudiškų formų, vietinių meistrų statytus memorialinius
paminklus įsijungė caro valdžia Lietuvoje.
Priežastys buvo politinės. XIX a. antroje pusėje, po 1863 metų
valstiečių sukilimo pralaimėjimo, lietuvių liaudis masiškai pradėjo
statyti įvairiose vietose liaudiškų formų memorialinius paminklus
sukilimo kovoms, kritusiems kovotojams atminti. Caro valdžia
Lietuvoje atkreipė į tai dėmesį, ir 1864 metais
generalgubernatoriaus M. L. Muravjovo įsakymu buvo griežtai uždrausta
nešventintose vietose liaudiškų memorialinių paminklų statyba ir
jų taisymas.
- Dvasininkijos požiūrį į šių paminklų statybą
charakterizuoja kun. A. Dambrausko-Jakšto 1891 m. straipsnis,
koneveikiantis šių paminklų liaudiškas architektūrines formas,
meninį pobūdį, regionines savybes [20]. Žiūrint isztolo regis, kad
tai kasžin kokie pagoniszki stovylai arba tamtyczia pramanytos
baidyklės... Dvasiszka valdžia tur neatidėtinai pasirūpinti apie
įstatymus, apsklenbenczius: kas, kur, kaip ir kokius kryžius gal
statyti... Iszniktu teipo-gi Lietuvoje kryžei-karikaturos, kurių ant
nelaimės kasmet vis daugiaus atsiranda... [21]. Tokie pasisakymai akivaizdžiai
rodo, kad kai kurie dvasininkai, kaip ir carizmas, buvo priešiški šių
paminklų, neturinčių nieko arba labai mažai ką bendro su
katalikybe,
statybai.
- Tokie įvairūs draudimai ir persekiojimai statyti
tradicinius liaudies meistrų darbo paminklus Lietuvoje ir visame
Pabaltijyje istoriškai patvirtina jų vietinę-paprotinę kilmę Bažnyčios
nuolatinė kova prieš paminklų
regionines menines ypatybes vertė vietinius meistrus į paminklų
architektūrines-menines formas įpinti daugiau ar mažiau krikščioniškų
atributų.
Dėl to paprasti kryžmiški kryžiai arba kryžiai su altorėliais ir
su gausiais krikščionių ikonografijos simboliais laikytini vėliausiais
memorialinių paminklų tipais. Pažymėtina, kad šiuose vėlesnės
kilmės paminkluose mažiausiai yra originalių ir gaivių, liaudiškų
idėjinių-emocinių bruožų, taip pat dažnai jų architektūrinis-meninis
grožis krikščioniškos interpretacijos yra sudarkytas. Vietinių,
liaudiškų meno savybių memorialiniai paminklai, priešingai, yra įdomiausi
ne tik Pabaltijyje, bet vieni iš originaliausių
ir Europoje.
-
-
- Lietuvių liaudies tradiciniai memorialiniai
paminklai daugiausia yra mediniai
(eglės, pušies, maumedžio, ąžuolo, liepos ir pan.) [22]. Nedaug
sutinkama liaudiškai interpretuotų paminklų iš vientisų akmens
gabalų ar iš plytų, akmens mūro. Nuo XIX a. pradžios plačiau
pradėjo plisti geležiniai kryžiai ir medinių paminklų geležinės
viršūnės. Pagal naudojamas medžiagas susidarė skirtingos paminklų
architektūrinės-meninės formos, jų pobūdis.
- Liaudiškai interpretuoti plytų-akmens
mūro paminklai yra labai paprastų formų, be aiškių
stilinių bruožų. Jie yra 3-6 m aukščio su nišomis skulptūroms,
tinkuoti arba turi žaismingą natūralią plytų ir akmenų skirtingų
atspalvių faktūrą.
- Liaudies meistrų darbo antkapiniai
paminklai ištisai iš akmens yra lakoniškų formų.
Pasitaiko keturkampių, aptašytų akmenų pjedestalų su įstatytomis
geležinėmis, ažiūrinėmis, ornamentuotomis kryžmėmis arba ištiso
akmens, pailgų, keturkampių paminklų su nišomis medinėms skulptūroms.
Kai kurie paminklai kryžmiškos formos, kiti antkapiniai akmens
paminklai turi iškaltas grybų, žuvų, širdies, paukščių ir žmonių nedideles plastinių figūrų
formas su aiškiai pabrėžtais, tačiau mažai aptašytais siluetais.
Tokių akmeninių plastinių figūrų plokštumos neretai paįvairintos
metriškai ar ritmiškai išdėstytomis vertikaliomis ir
horizontaliomis išdrožomis. Įdomios savo formų lakoniškumu yra širdies ir grybų motyvų figūros.
- Senesni akmeniniai paminklai
paprastai yra nedidelių matmenų. Tokių akmeninių paminklų
talentingas meistras buvo Juozas Gedminas (Radviliškio raj.) [22 a].
-
- Geležiniams paminklams būdingas ažūro
ornamentinis įvairumas, grakštumas, raštų išdėstymo aiškumas,
atlikimo meistriškumas. Formų subtiliu grožiu ir liaudiškumu ypač
pasižymi medinių paminklų geležinės viršūnė.
- Čia kryžma, krypučių, įvairių lenktų linijų
spindulių, taip pat rūtų lapelių, lelijų bei ramunių motyvų ir
pan. apsupta, beveik visai išnyksta. Patį kompozicijos centrą sudaro
saulės arba širdies motyvas su lakoniškai interpretuotu pusmėnuliu
apačioje. Talentingai atlikti antkapinių ir memorialinių paminklų
viršūnių ažūrai rodo nuostabią liaudies kalvių metalo plastikos
meninę, kūrybinę fantaziją. Tokių geležinių viršūnių
ornamentinių kompozicijų matome kulto pastatuose, vartuose. Meniniu
atžvilgiu šias geležines viršūnes galime palyginti su lenkų,
ukrainiečių, koplytėlių ir kulto pastatų viršūnėmis [23], tačiau
ten retai jos yra taip sudėtingai ornamentuojamos, kaip Lietuvoje.
-
-
- Mediniai memorialiniai paminklai gausiausi Lietuvoje.
Pagal konstrukcijos ir architektūrinės formos ypatybes jie yra lentiniai
(krikštai), stulpiniai
(stogastulpiai, koplytstulpiai, kryžiai) ir dėžiniai
(koplytėlės ant žemės, prie medžių).
- Lentiniai paminklai
daromi iš 2-5 cm storio lentų, yra žemi (1-2 m aukščio). Tačiau
jie labai įdomūs ir originalūs savo profiliuotais siluetais, ornamentų
motyvais.
- Stulpiniai paminklai
turi vertikalų (5-8 m, kartais ir didesnio aukščio) ir 20-40
cm storio stiebą, kuris viršuje užbaigtas turtingai papuoštomis
koplytėlėmis, stogeliais. Vertikalaus dėžinio pobūdžio
paminklai, sukalti iš lentų ar išskobti iš kamieno, yra 0,3-3,0 m
(retai daugiau) aukščio, nesudėtingų formų bei santūrios puošybos.
- Šios lentinių, stulpinių ir dėžinių konstrukcijų
ir formų paminklų grupės turi daug įvairiausių tipų ir variantų,
dažnai daugiau ar mažiau skirtingų atskirose Lietuvos etnografinėse
srityse arba net apylinkėse [24].
Paminklų įvairumą bene daugiausia nulėmė atskiri talentingi
meistrai, kurių XIX ir XX a. pradžioje iš tikrųjų buvo gausu
Lietuvoje. Kai kurie iš jų (pavyzdžiui, Vincas Svirskis - XIX a.
pabaiga ir XX a. pradžia) išvystė net savitus medinių paminklų
tipus, kuriuos neretai pakartojo ir kiti apylinkės memorialinių
paminklų meistrai.
- V. Svirskio darbo paminklai
pasižymi labai kompaktiška, vientisa skulptūrų jungtimi su stiebu.
Bareljefiškai interpretuotos figūros, jų kompozicinės grupės yra įvairių,
dinamiškų siluetų ir linijų. Dvasininkai V. Svirskio darbo paminklus
labai peikė, sakė juos esant bereikalingais balvonais
apkarstytus [25]. Jo kūryba veikė daugelį apylinkės meistrų, pavyzdžiui,
J. Samuolį ir kitus).
-
-
- Liaudies meistrų sukurtus medinius memorialinius
paminklus įvairiais požiūriais mėgino tipizuoti daugelis ankstesnių
tyrinėtojų, tačiau jų sudarytos paminklų tipų lentelės dažnai
buvo nepilnos, neapėmė visos lietuvių gyvenamos teritorijos;
neretai tipizacijos pagrindu buvo imama viena kuri
etnografinė sritis ar net apylinkė. Pavyzdžiui, V. Šukevičius ėmė
nedidelį Panemunės užkampį, perkirstą Merkio upės [26], M. Brenšteinas
tipizavo vien žemaičių kryžius ir koplytėles [27]. J. Basanavičius
jau mėgino duoti visos Lietuvos teritorijos paminklų tipizaciją
[28].
Pirmasis pilną ir originalų memorialinių paminklų grupavimą
pateikė P. Galaunė [29]. Jo sudaryta tipizacijos lentelė apima gausius
paminklų tipus ir variantus visos lietuvių gyvenamos teritorijos
mastu. Tai labai svarbus indėlis, vertinant lietuvių
memorialinius paminklus.
- Tačiau, dalykiškai peržvelgę į įvairių tyrinėtojų
lietuvių paminklų architektūrinį-meninį vertinimą ir tipizacijos
schemas, matome, kad dažnai įvertinami ne visi paminklai, neaprėpiamos
visos pagrindinės memorialinių paminklų grupės, tipai, variantai
arba sudaromi nepagrįstai dideli jų skaičiai. Ne visada įvertinimo
ir tipizacijos pagrindu imama konstrukcijos ir architektūrinių formų
visuma, dažnai kaip esminiai skir-
tumai iškeliamos detalės, puošybos elementai, jų savybės. Dėl to
čia mėginama pateikti pagrindinių memorialinių paminklų
apibendrintą meninį-architektūrinį įvertinimą ir tipizaciją,
pagrįstą konstrukcijos, formos ypatybėmis, o taip pat apžvelgti
paminklų istorinės raidos specifiką.
-
-
- Lietuvių liaudies mediniai memorialiniai paminklai
skiriami į 5 pagrindinius tipus:
- 1) profiliuotų lentų paminklai,
- 2) stogastulpiai,
- 3) koplytstulpiai,
- 4) kryžiai (1-3 kryžmomis),
- 5) koplytėlės.
- Ši tipų schema apima visus lentinius, stulpinius
ir dėžinius memorialinius paminklus, kuriuos
savo ruožtu dėl konstrukcijos ir formos įvairumo dar galima
skirstyti į visą eilę variantų pagal daugiau ar mažiau
skirtingesnę architektūrinių-meninių formų, dekoratyvinių
motyvų ir kompozicijos interpretaciją.
-
Paprasčiausios formos ir beveik neturintys jokių
krikščioniškos simbolikos atributų yra lentiniai paminklai
(8, 9 pav.), plačiai žinomi Baltijos pajūrio zonoje. Šie lentiniai
paminklai turi įvairius ir vaizdžius siluetus, lentų pakraščių
profilius. Jų kontūrų formose kompaktiškai įvedami širdies, paukščių,
žirgelių galvų, stilizuotų arba sugeometrintų gėlių motyvai,
arba pagaliau, kaip aiškina P. I. Kušneris [30], tarytum ištemptų
gyvulių odų siluetai. Plačiai čia naudojami ir geometriniai
ornamentai.
Kai kurie profiliuotų lentų paminklai savo formomis ir ornamentų
motyvais neretai primena stogų galų lėkius. Profiliuotų lentų
paminkluose ornamentai atliekami plastiškai interpretuotu kiaurapjūviu
(daugiausia) arba tapyba (dažniau gėlės). Pati paminklų visumos ir
ornamentų motyvų kompozicija yra simetrinė. Panaudoti motyvai
grupuojami pagal tam tikrą tvarką: paminklo centre įvedamas
siluetinis arba įbrėžtas paviršiuje širdies motyvas, kur įrašomi
posakiai, žinios apie mirusįjį. Paukščiukų (gegučių, balandžių)
motyvai paskirstomi paminklinių lentų pakraščiais, kai kurie iš jų
paminklo viršuje pritvirtinami ant vingrios vielos, juda. Reti žirgelių
motyvai, kaip ir lėkiuose, paskirstomi simetriškai į priešingas
puses [31].
Profiliuotų lentų paminklams polichrominis dažymas
suteikia didesnio dekoratyvumo. Spalvos turtingos, sodrios, neretai
kontrastingos. Daugiausia naudojamos šios spalvos [32]: raudona, geltona,
mėlyna, balta, žalia, juoda - įvairių niuansų spalvos. Lentų
plokštumose spalvos dažnai paskirstomos maždaug tokia tvarka: fonas
- mėlynas, rečiau juodas, tapyti gėlių lapeliai ir stiebeliai -žali
(skirtingų niuansų), žiedai - raudoni arba gelsvi, pakraščių
linijos, užrašai - dažnai baltos spalvos; paukštelių ir žirgelių
motyvai - skirtingų, intensyvesnių tonų.
Atskiros spalvos kartais turi simbolinę prasmę: reiškia liūdesį,
pagarbą, meilę ir pan.[33]. Įvairesnė spalvų gama pasitaiko tuose
lentiniuose antkapiniuose paminkluose, kuriuose naudojami augaliniai
ir gyvūniniai ornamentai, kituose pasitenkinama viena-dviem
spalvomis.
Gausiai Lietuvoje paplitę stogastulpiai
pasižymi įvairiais ir įdomiais siluetais, vertikaliu ritmu (iki 7-8
m aukščio) ir gana turtinga, ažūrine.
giliai liaudiškai interpretuota abstrakcinių-geometrinių arba
susintetintų, geometrizuotų) gamtos formų ornamentika. Stogastulpių
architektūrinių formų prototipai buvo neaukšti (1-3 m aukščio)
antkapiniai stulpai su skląstomis (tarytum stogeliais) viršuje, be
kryžmų ar su kryžmomis ir skląstomis kartu [34]. A. Becenbergerio
nuomone, skląstos stulpiniuose paminkluose atsiradusios, sekant moterų
nešiojamų skepetaičių forma: seniau tokie paminklai buvo statomi
tik ant moterų kapų, ant vyrų kapų - paprasti kryžminiai krikštai.
Tokie neaukšti stulpiniai paminklai su skląstomis plačiai buvo
paplitę Lietuvos pajūrio rajonuose, taip pat iš dalies vidurio Aukštaitijoje.
Pažymėtina, kad tokie stulpiniai paminklai su skląstomis viršuje
buvo sena ir bendra Europos tautų memorialinių paminklų statybos
liaudiška tradicija: panašios konstrukcijos ir formos paminklai buvo
plačiai paplitę latvių [35], suomių [36], rusų
[37], rumunų [38],
austrų [39] ir kitose rytų bei Vakarų Europos tautose. Kitur šie
antkapiniai paminklai sustingo senose, primityviose savo architektūrinėse
formose, bet Lietuvoje jie ilgainiui išsivystė į aukštus, kelių
tarpsnių stogastulpius su iš visų pusių atviromis, dažnai puošniomis
koplytėlėmis ar stoginukais, turinčiais grakščiai profiliuotas ar
ornamentuotas atramas.
Pirminiai, neaukšti antkapiniai stulpai turėjo įvairiai
ir dekoratyviškai profiliuotus stiebus. Rytų Lietuvoje tokie neaukšti,
profiliuoti stulpai kartais būdavo be kryžmos ir sklastų, bet viršuje
turėdavo tik geležinę,
ažūrinę saulės, pusmėnulio ir dekoratyvinių spindulių motyvais
išsiskiriančią viršūnę [40]. Tokios puošnios, ažūrinės geležinės
viršūnės ir įvairūs stiebų profiliai yra taip pat būdingi
elementai aukštiems stogastulpiams; Jų konstrukcijos pagrindas yra
stiebas, viršuje apjuostas viena-trimis koplytėlėmis skulptūroms
laikyti.
Stogastulpiai pagal jų konstrukciją ir formą
skirstomi į šiuos variantus:
1) vienaaukščiai (su viena koplytėle), vienpusiai arba dvipusiai
su dviem kampuose lenktomis atramomis stogeliui laikyti;
2) vienaaukščiai, tripusiai-keturpusiai su
keturiomis kampinėmis profiliuotomis atramomis (kolonėlėmis)
stogeliui;
3) dviaukščiai (su dviem koplytėlėmis),
keturpusiai (iš visų keturių stiebo pusių) su kampinėmis
dekoratyviškai lenktomis atramomis;
4) triaukščiai, keturpusiai su kampinėmis
atramomis stogastulpiai. Jų aukštuose (koplytėlėse) turtingai
panaudotos, plokščiu kiaurapiūviu atliktos, geometrinių ir
stilizuotų augalinių-gyvūninių ornamentų kompozicijos, pasižyminčios
aiškumu, dekoratyvumu, giliu liaudiškumu. Stogastulpiai yra
savitai įdomūs į viršų mažėjančių ornamentuotų aukštų-koplytėlių
skulptūroms laikyti ritmika. Aukšti, vertikalia siluetų dinamika
pasižymintys stogastulpiai, itin gyvai įsijungia į kraštovaizdį.
-
- I
dalies išnašos:
- 1 Taip XIX a. rašė L. Jucewicz,
Rysy Żmujdzi, Wilno, 1840 ir Wspomnienia Żmujdzi, Wilno, 1842;
toliau M. Gadon, Opis powiatu telszewskiego, Wilno, 1846;
- A. Römer, Ubiore włoscian i
krzyże na Żmujdzi, Tygodnik Illustrowany, Nr. 40, 1.860, Warszawa;
O.Ставровичь,
По поваду
придорожных
юбилейных
столов,
Виленскiй
Вестник, No 62, 1868,
Вилна;
- A. Bezzenberger, Ueber
Grabkreuzformen, Mitteilungen litauschen Litt. Geselischaft, II t.,
1887, Königsberg; jis plačiai paliete Maž. Lietuvos paminklus.
- 2 Apie paminklus buvo atspausdinta
visa eilė straipsnių tuometinėje periodinėje lietuvių ir lenkų
spaudoje, o taip pat buvo išleista atskirų leidinių. Minėtini
šie: W. Szukiewicz, Krzyże zdobne w gubernji Wileńskiej, Wisla, VII
t., 1903, Warszawa:
- M. Brensztein, Krzyże i kapliczki
źmudzkie, Materyaly antropologiczno-archeologicznc i etnograficzne,
IX t., 1907, w Krakowie; Fr. Krzywda-Polkowśki, Krzyże na Litwie,
Kraków, 1909 (leidinys serijos Materyaly wydawnictwo towarzystwa Polska
sztuka stosowana w Krakowie, zeszyt II, 1909); F. Ginet-Pilsudzki,
Les croix lithuaniennes, Extrait des archives suisses des traditions
populaires, XX t., 1916; Lietuvių kryžiai, surinko A.
Jaroševičius, įžangą parašė J. Basanavičius, Vilnius, 1912; G.
Salvatori, Rustic and popular art in Lithuania, Milano, 1925, leidinys
buvo išleistas Italų, prancūzų ir anglų kalbomis; J.Perkowski. O
krzyżach i kapliczkach przydrożnych żmudzkich i polskich, Dzień
Kowieński, Nr. 130-147, 1929, Kaunas.
- 3 P. Galaunė, Lietuvių liaudies
menas, Kaunas, 1930.
- 4 К.
Корсакас,
Если мы
хотим
двигаться
вперед, «Дружба
народов», 8,
Август. 1962, р. 253-261.
- 5B. Ginet-Pilsudzki, Les Croix
lithuaniennes, Extrait des archives suisses des traditions populaires,
XX t., 1916.
- 6 A. Rūkštelė, Vilniaus
kryžiai, Kaunas, 1937.
- 7 J. Grinius, Die Herkunft der
litauischen Kreuze, Commentationes Balticae. Bonn, 1957, p. 51-93.
- 8 J. Grinius, ten pat.
- 9 Tokia versija dėl lietuviškų
memorialinių paminklų vokiškos kilmės visiškai atitinka
bendrąjį buržuazinių emigrantų istoriografijos kryptį: manoma,
kad Pabaltijo tautų kultūra, architektūra ir dailė neturi nieko
regioninio, yra tik vakarų Europos įtakų rezultatas ir gali būti
nagrinėjama tik vakarų Europos kultūros istorijos kontekste (plg.
C. Червоная,Против
фалъсификации
истории
искусства
Советской
Прибалтики,
<<Искусство>>
.No 12, cтp. 70-73, 1961, Mocквa; taip pat Pergalė,
Nr. 4, 1962, Vilnius).
- 10 W. Mannhardt, Letto-Preussische
Götterlehre, Riga, 1936, p. 357, Kriksthos cruces in tumulis
sepultorum custodit.
- 11V. Kalvaitis, Prūsijos lietuvių
dainos, Tilžė, 1905; čia jis nurodo nemaža dainų, kuriose minimi
krikštai, pavyzdžiui:
- Ant aukšto kalnelio
- Tėvelis nueidamas,
- Krikštelį glostydamas:
- - Kelk, kelk, sūnyti,
- Kelk, kelk, jaunasis,
- Kelk, šerk bėrą žirgelį.
- (p. 268)
- arba:
- Kapužį prieidama,
- Krikštelį glostydama:
- - Kelk, kelk, man motinėle,
- Nuprausk man burnelę...
- (p. 267)
- 12 Plg. W. Mannhardt,
Letto-Preussische Götterlehre, p. 157-160 (Articuli per Prutenos
tenendi et erronei contra fidem abiciendi -Item ut nullam crucem
circa sepulchra mortuorum locent...
- 13 W. Mannhardt, Letto-Preussische
Götterlehre, p. 491-492; dass etliche Clausen, Capelien und Creutzen
hin und wieder im Lande sein sollen. . . gahr herunter reissen
sollen.
- 14 W. Mannahrdt, ten pat, p. 494;
Alle abgöttische Capellen, heilige Busche und Creuz sollen
ganzlich destruiret und zerstört...
- 15 W. Mannhardt, ten pat, p. 508;
die Bauern von dem Aberglauben und der Abgötterei abzumahnen und
die dabei dienenden Dinge, Kreuze, Haine, Büsche, Bäume, Steine w.
dgl. niederzureiszen...
- 16 W. Mannhardt, ten pat, p. 503, išnasa**;
dasz hier wie anderswo bei den Hägebüschen, Seulen, Pfosten,
Creutzen und Capellen grewliche Superstition und Abgötterey getrieben
werde... (1641 m.); wie die Kreuze und Pfosten, die Herrschaft
doch abhauen und die Opferer vertreiben lassen sollte... (1645 m.).
- 17 Lietuvos TSR istorija, I, p.
128.
- 18 Apie senuosius lietuvių
papročius, tradicijas liaudies buityje XV-XIX a. rašė daugelis
autorių; J. Dlugosz (XV a.), Opera Omnia, XIII t, Liber undecimus,
Cracoviae, 1876 / 77; mini jis puotas mirusiems; M. Mažvydas (XVI
a.), Catechismusa prasty szadei, 1547, įžangoje mini išlikusias
mitologines tradicijas; apie plačiai paplitusius XVI a. buityje
senuosius papročius ir tradicijas kalba J. Lasicius, De diis
Samagitarum... (W. Mannhardt, Letto-Preussische Götterlehre, Riga,
1936, p. 358-365); apie išlikusius XVII-XVIII a. lietuvių papročius
ir tradicijas, priešingas krikščionybei, kalba M. Praetorius,
Deliciae Prussicae oder Preussische Schaubühne, 1871, Berlin, taip
pat P. Lepner, Der preussische Littauer, 1744, Danzig; XIX a. apie
senuosius lietuvių papročius kalba J. N. Korwin-Kossakowski, List
pasterski biskupa Wilenskiego Jana Nepomucena Korwin-Kossakowskiego z
d. 1 czerwca 1800;
- taip pat C. Cappe1er, Kaip senieji
lietuvininkai gyveno, 1904, Heidelberg.
- 19 Synodus dioccesis Miednicensis
seu Samogitiae, Vilnae, 1752, p. 13.
- 211 A. Jakštas, Keletas žodžių
apie musų kryžius, Žemaičių ir Lietuvos Apžvalga, 1891,
Nr. 20 (spalio mėn.). Šis straipsnis be jokių komentarų buvo
atspausdintas buržuazinės diktatūros laikais klerikaliniame Židinio
žurnale (1935 m. rugpiūčio-rugsėjo mėn. Nr. 8-9). Toks straipsnio
be komentarų atspausdinimas rodo, kad Lietuvos klerikalai pritarė
straipsnio mintims ir toliau laikėsi priešiškų pozicijų liaudies
kūrybos, liaudies dailės atžvilgiais.
- 21 Kun. A. Dambrauskas-Jakštas,
pasitarnaudamas kapitalistų interesams, nurodo net fabrikanto Rekošo
įmonę Kaune, kur galima užsisakyti ketinius kryžius.
- 22 Pajūrio rajonuose medžiagos
parinkimas turėjo net tam tikros prasmės: vyrų antkapiniams
paminklams buvo parenkamas vyriškos giminės medis-ąžuolas,
maumedis, moterų - eglė, pušis, liepa ir pan.
- 22a J. Petru1is, Nirtaičių Keistuolis,
Meno saviveikla, Nr. 11, 1964.
- 23 В. Сiчииский,
Дёревянi
дзвiницi i
церквi
Галицько
Украiнi,
Львов. 1925, p.49.
- 24 Plg. M. Brensztejn, Krzyże i
kapliczki żmudzkie, p. 8.
- 25 B. Buračas, Kryždirbys Vincas
Svirskis, Naujoji Romuva, Nr. 12, 1939, Kaunas; taip pat A.
Mikėnaitė, Kai kurie Vinco Svirskio ir jo sekėjų kūrybos
bruožai, Gimtasai kraštas, Nr. 31, p. 126-136. Apie
talentingus liaudies meistrus yra surinkta labai mažai duomenų.
Kraštotyrininkai turėtų atkreipti į tai rimtą dėmesį.
- 26 W. Szukiewicz, Krzyże zdobne w
gubernji Wilenskiej, p. 699-706; jis skirstė kryžius į penkis
tipus; 1) šešiašonės koplytėlės, 2) keturkampiai rėmai, 3)
keturkampiai remai su žvaigždės, širdies, nimbų apvedimais, 4)
koplytėlės su keturiomis kolonėlėmis, 5) neaukšti kryžiai arba
altorėliai su paremtu keturiomis kolonėlėmis piramidiniu stogeliu.
- 27 M. Brensztejn, Krzyże i
kapliczki Żmudzkie, p. 1-16, jis skirstė paminklus į penkis tipus:
1) stogeliniai kryžiai, 2) skryninės koplytėlės, 3) namų formos
koplytėlės, 4) mažos koplytėlės prie medžio, 5) kryžmiški
kryžiai.
- 28 J. Basanavičius, Apie tautodailę
IV lietuvių dailės parodoje, Viltis, Nr. 40-44, 1910; skirstė
į 6 pagrindines grupes: 1) stogastulpius, 2) koplytstulpius, 3)
koplytkryžius, 4) koplytėles prie medžių, 5) paprastus kryžius,
6) kryžius prastastogius.
- 29 P. Galaunė, Lietuvių liaudies
menas, p. 124-125; paminklus skirsto į tris grupes: 1) stogastulpius,
2) koplytstulpius, 3) kryžmiškus kryžius. Atskira mažųjų formų
architektūros šaka P. Galaunė laikė koplytėles. Stogastulpius
pagal stogelio formos keitimąsi skirsto į 7 tipus, o koplytstulpius
pagal nišų skaičių ir jų formas - į 12 tipų, kryžius pagal
puošybą kryžmos aplinkoje - į 4 tipus, o koplylėlės - į 3
tipus.
- 30 П. И.
Кушнер (Кнышев),
Этнические
территории
и
этнические
границы,
Москва, 1951; čia plačiai ir
įdomiai aiškinama šių paminklų genezė, forma ir prasmė.
- 31 Plg. Kl. Čerbulėnas, Mažosios
Lietuvos antkapiniai paminklai, 1938.
- 32 Plg. V. Kalvaitis, Prūsijos
lietuvių dainos, p. 64.
- 33 Pig. M. Skrusits, Ueber die
ehemalige lettische Farbenkunst, Sitzungsberichte der
Altertumsgesellschaft Prusia, XXI sąs., p. 212, Königsberg, 1900.
- 34 Plg. L. Passarge, Aus Baltischen
Landen, 'Königsberg, 1878, p. 266; 2A. Boetticher, Die Bau-und
Kunstdenkmäler der Prowinz Ostpreuszen, VIII sąs., p. 58, Königsberg,
1898; A. Bezzenberger, Ueber Grabkreuzformen, Mitteilungen litauischen
Litter. Gesellschaft, II t., p. 26-7, Königsberg, 1887.
- 35 Latvijas Saule, Nr. 5,
1926, p. 449.
- 36 P. Galaunė, Lietuvių liaudies
menas, p. 107.
- 37 Б. И.
Дунаев,
Деревянное
зодчество
северо-востока
Костромской
губернии,
Москва, 1815.
- 38 J. Basanavičius, Lietuvių
kryžiai archaiologijos šviesoje, p. 17.
- 39 J. Basanavičius, ten pat, p.
18.
- 40 Tokios formos paminklo iš
Traupio km., Ukmergės aps., piešinį yra padaręs K. Šimonis.
Pirmą kartą jį paskelbė P. Galaunė (Lietuvių liaudies menas,
p. 106).
-
II
dalis
|