- LIAUDIŠKŲ
MEMORIALINIŲ PAMINKLŲ KILMĖ
IR JŲ ARCHITEKTŪRINĖ-MENINĖ CHARAKTERISTIKA. II dalis
KLEMENSO ČERBULĖNO to paties
pavadinimo straipsnio, išspausdinto knygoje Lietuvos TSR
architektūros klausimai, t. 3. V., 1966, santrauka. Rašydamas šį
straipsnį, autorius naudojosi
Lietuvos dailės ir kraštotyros muziejų
rinkiniais, kraštotyrininko Balio Buračo
kruopščiai ir
dalykiškai surinkta gausia (2150) memorialinių paminklų fototeka.
Teksto skirstymas į skyrius sąlyginis, sudarytas kuriant
tinklapius
-
Gausią memorialinių paminklų grupę Lietuvoje
sudarė koplytstulpiai, žymiai vėlesni savo kilme ir mažiau
originalūs, negu stogastulpiai. Daugiausia jie paplitę Vakarų
Lietuvoje, taip pat jų pasitaiko Šiaulių, Panevėžio, Biržų ir
Rokiškio rajonuose. Jų konstrukciją sudaro maždaug iki 3-4 m aukščio
stiebai, ant kurių viršaus pritvirtinamos ornamentuotos, atviros ir
dažnai įstiklintos iš vienos-keturių pusių koplytėlės arba pačiame
stiebe išskobtos viena-dvi nišos skulptūroms. Koplytstulpiai užbaigti
ažūrinėmis, geležinėmis viršūnėmis. Konstrukcijos ir formos atžvilgiais
koplytstulpiai skirstomi į šiuos variantus:
1) koplytstulpiai su išskobtomis stiebuose
viena-dviem nišom skulptūroms pastatyti;
2) koplytstulpiai su keturkampėmis arba nuožulnėjančiomis
į apačią koplytėlėmis ant stiebų, atdaromis iš vienos pusės;
3) keturkampės koplytėlės ant stiebų, atdaros iš
visų keturių-aštuonių pusių, su laužytais, keturšlaičiais
(retai apskritais) stogeliais, laikomais kampinių kolonėlių;
4) koplytstulpiai su keturkampėmis koplytėlėmis
ir skulptūromis ant jų stogelių;
5) koplytstulpiai su atviromis iš visų pusių
skulptūromis ant stiebų, be stogelių arba su vienos-keturių
kolonėlių laikomais stogeliais.
Koplytstulpių architektūrinės-meninės formos turi
daug baroko arba klasicizmo stiliaus bruožų ir yra panašios į mūrines
stulpines koplytėles, kurių statyba buvo labai išplitusi XVII-XIX
a. Lietuvoje. Tokie stiliniai mūriniai paminklai galėjo veikti
koplytstulpių formas, kaip ir koplytstulpiai stilinių mūrinių
antkapinių ir memorialinių paminklų formų liaudišką
interpretavimą. Žinoma, stiliniai mūriniai paminklai nebuvo būdingi
tik Lietuvos barokui ir klasicizmui. Jų buvo Lenkijoje [41], Austrijoje,
Šiaurės Italijoje, Prancūzijoje [42] ir t. t; stiliniai mūriniai
paminklai atspindi bendrus baroko arba klasicizmo bruožus, bet
skirtingi paminklų siluetai, proporcijos ir puošyba [43].
Liaudies mediniai koplytstulpiai, palyginus su stilinėmis
koplytėlėmis, yra daug įvairesni, puošnesni plokščio kiaurapiūvio,
reljefinės ar kontūrinės technikos ornamentų motyvais,
kompozicija, spalvomis. Jų architektūrinį-meninį pobūdį sudaro
ne tik ornamentai, bet ir stiebų profiliavimas, koplytėlių forma.
Koplytstulpiai savo siluetais kraštovaizdyje skamba gana
monumentaliai.
Gausi visoje Lietuvos teritorijoje paplitusi liaudies
medinių memorialinių paminklų grupė - tai vienos - dviejų - trijų kryžmų kryžiai,
neretai
jungiantys kai kurias stogastulpių ir koplytstulpių konstrukcijos
bei formos ypatybes. Jie vystėsi iš stogastulpių su paslėpta konstrukcine
kryžma
stogeliui laikyti, vėliau išsivysčiusia į atvirą, turtingai
apsuptą augalinių,
geometrinių ornamentų ažūru.
Mediniai kryžiai skirstomi į kelis pagrindinius
variantus:
- 1) kryžiai su įvairių formų koplytėlėmis
kryžmose;
- 2) kryžiai su įvairiai paskirstytais apie kryžmą
arba prie stiebo šono plokščio kiaurapiūvio geometriniais,
augalinia;s ornamentais arba krikščionių simbolikos
atributais;
- 3) kryžiai su dviem-trim kryžmomis.
- Tarp jų pažymėtini vėlesnės (XIX a.) kilmės
kryžiai su altorėliais [44], tipiškai imituojantys bažnyčių orderines altorių formas. Puošnūs
ir įdomūs
yra kryžiai su gausia ažūrine geometrinių ar augalinių motyvų
ornamentika kryžmos aplinkoje. Jiems savita giliai liaudiška, originali
puošybos motyvų, ažūro kompozicijos išraiška. Dažnai liaudies
meistrai ornamentų kompozicijos įvairumu ir sudėtingumu beveik paslepia kryžmą. Mažiau liaudiški yra kryžiai su ikonografiniais simboliais
(ietimi, ragotine, kopėčiomis ir t. t.) iš šonų. Kryžiai yra aukšti (iki 9 m ir daugiau),
architektūros ir gamtos peizaže jie nuskamba disonansu, nes neturi tų giliai liaudiškų
meninių bruožų, pavyzdžiui, subtilaus stogastulpių grožio, gyvai
besijungiančio su
gamtine aplinka, kraštovaizdžiu.
-
-
- Įvairios, bet nesudėtingos architektūrinėmis
formomis yra koplytėlės, kurios konstrukcijos, formos ir
vietos atžvilgiais skirstomos į dvi pagrindines grupes:
- 1) koplytėles, stovinčias ant žemės, ant
atskirų akmenų ar
ant glaustai pamūrytų pamatų;
- 2) koplytėles, pritvirtintas prie medžių.
- Pirmosios koplytėlės plačiausiai išplitusios Žemaitijoje.
Jos yra keturkampio ploto ir tūrio - su įvairių formų
stogeliais, vienaaukštės ar dviaukštės. Kai kurios koplytėlės
miniatiūriškai imituoja varpinių bei bažnyčių architektūrines
formas. Yra originalių baublinio tipo koplytėlių, išskobtų iš
medžio kamienų. Barokinio tipo ir paprastosios - keturkampės -
koplytėlės yra lakoniškų formų, liaudiškos, o dviaukštės ir
varpinių-bažnyčių formas miniatiūriškai atkartojančios koplytėlės
turi daug neogotinių, barokinių ar klasicizmo bruožų, perimtų iš
mūrinės architektūros. Jų formos sudėtingos, ne visada liaudiškos,
siluetai įvairūs ir dažnai dinamiški.
Koplytėlės atviros tik iš priešakio arba trijų šonų; kartais
sutinkame visai atvirų koplytėlių. Koplytėlių aukštis - nuo 1
m iki 3 m, o kartais net daugiau. Dažnai jos yra įstiklintos. Prie
medžių pritvirtintos koplytėlės plačiai išplitusios visoje
Lietuvoje. Jos paprastai yra nedidelės, ne daugiau kaip 0,5 m
aukščio. Meninėmis formomis jos artimos koplytstulpių, rečiau
stogastulpių, kryžių koplytėlėms. Koplytėlės prie medžių
yra paprastų, stačiakampių dėželių arba altorėlių formos,
santūriai papuoštos ornamentais. Kai kurios iš jų primena
medines, gausiai kiaurapiūvio technika ornamentuotas rankš-
luostines. Altorėlių formos koplytėlės turi nemažai neogotinių
arba baroko bruožų (kolonos, stogelių siluetai ir t.t.). Koplytėlės
prie medžių, reikia manyti, yra sena tradicija, turėjusi gilią
paprotinę, mitologinę reikšmę (minimi šaltiniuose šventi
gojai, medžiai ir pan.).
- Medinių memorialinių paminklų architektūrinės-meninės
formos, jų liaudiškumas yra netolygios reikšmės. Originaliausi,
giliai meniški ir liaudiški yra profiliuotų lentų paminklai,
stogastulpiai, iš dalies koplytstulpiai, baublinės koplytėlės.
Dvasininkų pastangos padaryti šiuos paminklus grynai katalikiškais
nedavė reikiamų rezultatų: jie iš esmės išliko liaudiški,
lietuviški. Tiesa, dvasininkai pasiekė, kad liaudies meistrai įvestų
kai kurių krikščionių ikonografijos simbolių, atributų ir
elementų, tačiau jie ir toliau liko originalūs, netapo katalikiškai
kosmopolitiniai. Tuo tarpu kryžiuose ir daugelyje ant žemės
stovinčių koplytėlių mažiausiai matome liaudiškų kompozicijos
bruožų. Šie paminklai, būdami vėlesnės kilmės, turi bendrumų
su kitų kraštų panašiais paminklais, o taip pat turi daugiau
krikščioniškos ikonografijos simbolių.
Memorialiniuose paminkluose panaudotos
įvairių ornamentų kompozicijos, jų atlikimo būdai padeda geriau
suprasti liaudies meno esmę, kompozicijos principus ir priemones,
taikomas priklausomai nuo daikto mastelio, proporcijų. Liaudies
paminkluose gausiai naudojami abstrakciniu-geometrinių linijų,
susintetinti ir stilizuoti gamtos formų motyvai (augaliniai, gyvūniniai,
visatos kūnų) [45] ar krikščioniškos ikonografijos siimboliai ir
atributai (monstrancijos, kielikai, ragotinės ir kt). Tačiau krikščioniškieji
motyvai retai tematomi grynai liaudiškų ornamentų kompozicijos
paminkluose.
- Paminklų ornamentai atliekami įvairia technika:
- 1) daugiausia plokščiu kiaurapiūviu,
- 2) mažiau kontūriniu jraižymu,
- 3) reljefine drožyba,
- 4) polichromine tapyba.
- Iš geometrinių ornamentų paminkluose matome
lenktųjų ir tiesiųjų liniju motyvų: įvairių riestinių,
langelių, ratelių, krypučių, trikampėlių, puslankių, spiralių
arba virvutės formos ir t. t. Jie įkomponuojami pačių pamnklų
stiebų pakraščiuose, tarp kolonėlių. Čia labai dekoratyviškai
grupuojama puslankių, lankelių, ratukų motyvų ažūras. Koplytėlių
kolonėlės įgauna spiralės, virvutės formas arba įvairiai
profiliuotus ir lenktus S motyvus. Pažymėtina, kad pačios kolonėlės
yra ne tiek konstrukcinės stogeliui laikyti dalys, kiek atramos
pakraštinėms ornamentų prikaltėms.
- Su geometriniais lenktųjų linijų ornamentais dažnai
jungiami augaliniai motyvai: įvairių formų lapeliai su tiesiais
bei lenktais stiebeliais, gėlių žiedai, pumpurai, gėlės vazonėliuose.
Augaliniai motyvai, atliekami
kiaurapiūvio arba plokščio reljefo technikomis, yra griežtai
stilizuojami net geometrinami, tuo tarpu atliekami tapybiniu būdu
lubų plokštumose augaliniai motyvai nuosaikiai sintetinami. Iš
augalinių motyvų atpažįstami lelijos ir iš dalies ramunės
motyvai, tačiau daugiausia jų formos labiau fantastinės.
Augaliniai motyvai kiaurapiūvio ir kontūro technikomis panaudojami
koplytėlių, taip pat stiebų šonuose arba kampuose ir kryžmos
aplinkos vainikuose. Tapybiniais žolynais marginamos stiebų plokštumos,
koplytėlių lubos. Augalinių motyvų interpretavimas, jų
kompozicijos būdai, spalvos dažnai yra panašios arba net tolygios
baldų bei langinių, durų polichrominei tapybai. Paminklų dažymui,
ornamentų tapybai daugiausia naudojama balta, žalia, mėlyna,
raudona ir kitos spalvos. Paminkluose kaip daugiaspalviai akcentai
dažnai yra liaudies meistrų darbo polichrominės skulptūros.
- Antkapinių ir memorialinių paminklų ornamentų
kompozicijose negausiai naudojami gyvūniniai motyvai: stilizuoti
paukščiukai ir itin originalūs žalčiai. Paukščiukų motyvai
(iš atpažįstamų - gegutės, balandžiai)
galėjo praeityje turėti simbolinės prasmės, galėjo reikšti
skausmą (gegutės motyvai) arba simbolizuoti meilę, pagarbą
mirusiajam ir t.t. Yra žinoma, pavyzdžiui, kad XVII a. ant vyrų
kapų buvo statomos žirgo pavidalo išpjautos lentos, o ant moterų
- paukščio [46]. Vėliau ši paukščių motyvų reikšmė išnyko, ir
paukščiukai paminkluose įgavo grynai dekoratyvinę reikšmę, o
žirgelių motyvai visai išnyko Paukščiukai grupuojami koplytėlių
stogelių pašlaitėmis ir kolonėlių papėdėse.
- Atskiruose paminkluose paukščiukų būna nuo 4
iki 10 ir net daugiau, stilizuotų, labai apibendrintų formų. Savo
pozomis, siluetais paukščiukai yra įvairūs ir jų
interpretacijos nėra pagrindo jungti su krikščioniška simbolika.
Tai grynai ornamentinis, liaudiškai suprastas motyvas.
Labai ryškiai šią gyvūninių motyvų liaudišką, ornamentinę
prasmę rodo žalčio motyvo paplitimas paminklų puošyboje. Krikščionių
ikonografijoje žaltys interpretuojamas kaip pikto simbolis ir
vaizduojamas prie figūrų kojų [47]. Lietuvių liaudies memorialiniuose
paminkluose žalčių motyvai, at-
likti plastiškai arba kontūriškai, kompaktiškai įpinami į
ornamentų kompozicijas kaip jų neatskiriama dalis, kaip ornamentų
motyvas, nieko bendro neturįs su krikščioniška simbolika. Tai
labai originalus, niekur kitur nepasitaikantis žalčių motyvų
interpretavimas lietuvių liaudies paminkluose [48].
- Liaudiška gyvūninių ornamentų memorialiniuose
paminkluose kilmė rodo tai, kad iš gyvūninių ornamentų
paminkluose nematyti būdingų krikščioniškai simbolikai motyvų,
pavyzdžiui, gaidžių, kurie dažni kitų kraštų kryžiuose [49].
- Gausiai paminkluose išplitę susintetinti visatos
kūnai: saulės, pusmėnulio ir žvaigždžių motyvai. Jie
atliekami kiaurapiūvine arba kontūrinio įraižymo technika. Ypač
meistriškai visatos kūnų motyvai įkomponuoti paminklų ažūrinėse
geležinėse viršūnėse. Čia glaudžiai į kompozicinę vienumą
jungiama spinduliuojanti saulė, pusmėnulis, žvaigždutės, dažnai
kartu su geometriniais-augaliniais motyvais. Tokia jų
interpretacija paminkluose yra giliai liaudiška, nepasikartojanti
kituose kraštuose.
- Memorialiniuose paminkluose ornamentai paskirstomi
metrine, dažniausiai ritmine tvarka, prisilaikant grynosios arba
pusiausvyros simetrijos kompozicinių principų. Asimetriškai
paskirstytų ornamentų motyvų paminkluose pasitaiko labai retai.
- Įvairus paminklų ornamentų motyvai bei jų
kompozicijos, sąlygojant atlikimo technikai ir medžiagos savybėms,
pasikartoja gyvenamųjų namų, klėčių architektūrinėse-dekoratyvinėse
formose (skliautuose, languose, prieangiuose ir prieklėčiuose ir
pan.), taip pat namų ūkio rikiuose, namų buities daiktuose (rankšluostinėse,
šaukštdėtėse, tapytose skryniose ir pan.). Tačiau paminklai,
palyginti su pastatais ir buitiniais medžio dirbiniais, turi kur
kas turtingesnę ornamentiką, įvairesnių formų ir sudėtingesnių
kompozicijų. Tokie turtingi puošybinių motyvų deriniai
paminkluose turi giliai meninį-emocinį poveikį.
- ***
- Įvairūs lietuvių memorialiniai paminklai, mažai
turėdami iš kitur atneštinių formų bei primestinių krikščionių
ikonografinės simbolikos elementų, pasižymi nepaneigiamomis ir aiškiomis
regioninėmis-liaudiškomis architektūrinių-meninių formų
kompozicijomis, giliai tektonišku dekoratyvumu ir aukšta menine
kultūra.
- Memorialiniai paminklai, kaip vertingas liaudies mažųjų
formų architektūros palikimas, neturėtų būti pamiršti ir
palikti išnykimui. Meniškai vertingesni ir žinomesnių meistrų
pavyzdžiai turėtų būti patikimai apsaugoti pagal veikiančius
Respublikoje paminklų apsaugos įstatymus, kiti suvežti i dailės
ir kraštotyros muziejus, o turtingos liaudiškų memorialinių
paminklų formos, ornamentai ir jų deriniai moksliškai
inventorizuoti ir pagaliau visapusiškai (
) įvertinti.
Atsimintina, kad šie paminklai yra labai vertinga, nepamirštama
medžiaga lietuvių liaudies kultūros, architektūros - meno
istorijai ir teorijai [50]. Taip pat memorialinių paminklų
konstrukcijos, meninės formos, proporcijos ir ritmas, kompozicijos
įvairumas ir visumos kompozicinė tektonika bei saikas yra svarbi
pagalbinė medžiaga naujajai mažųjų formų architektūros kūrybai,
dekoratyvinių stulpų, antkapinių paminklų, turistinių rody'klių
ir pan. meninei interpretacijai.
-
- II
dalies išnašos:
- 41 Kl. Čerbulėnas, Mažųjų formų
architektūra, XVIII a. (vėlyvojo baroko) architektūra Lietuvoje
(1961 m. ataskaita Statybos ir architektūros institute); taip pat J.
Wiktor, Kapliczki i krzyże przydrożne, Kraków, 1922.
- 42 L'illustration, Nr. 4227, 1933
octobre 7.
- 43 M. Przeżdziecka, Józef Zagorski -
unicki Swiątkarz, Polska sztuka ludowa, Nr. l, 1962, p. 44-50.
- 44 Kosmopolitinės-klerikalinės
paminklų kilmės šalininkai šį kryžių tipą laiko pirminiu (plg.
A. Rūkštelė, Vilniaus kryžiai, p. 18).
- 45 Kl. Čerbulėnas, Tautinis elementas
lietuvių kryžiuose, 1937.
- 46 V. Friedel, Zeitschrift für
Etnologie, XX t., p. 97.
- 47 H. Detzel, Christliche Ikonographie,
I, Freiburg, 1884, p, 24, W. Molsdorf, Christliche Symbolik der
Mittelaltterlichen Kunst, Leipzig, 1926, p. 129.
- 48 Senovėje žaltys namų ūkyje kaip
naudingas gyvūnas buvo plačiai laikomas.
- 49 Plg. L'art populaire en France,
Paris-Strasbourg, 1933, p. 53.
- 50 Rašant šį straipsnį, naudotasi
Lietuvos TSR dailės ir kraštotyros muziejų rinkiniais, o taip pat
uolaus kraštotyrininko Balio Buračo kruopščiai ir dalykiškai
surinkta gausia (2150) memorialinių paminklų fototeka.
-
I
dalis
|