| 
         PRIELAIDOS
        LIETUVIŲ LIAUDIES MEMORIALINIŲ PAMINKLŲ BEI  JŲ SKULPTŪRINĖS
        PUOŠYBOS IŠTAKOMS NUSTATYTI 
        
          Širmulis A. Lietuvių
            liaudies memorialiniai paminklai. 
          Medis, akmuo, geležis. -
            V., 1999. P. 8-35 
          A.
          Širmulio nuotraukų virtuali paroda I - XI dalys 
        
        
          
            
              |  |  |  
              | Alfredo
                Širmulio knygos Lietuvių liaudies memorialiniai paminklai.
                (Vilniaus dailės akademijos leidykla, 1999) viršelis | Alfredas
                Širmulis Alsėdžių bažnyčios šventoriuje (Plungės r.)
                prie Jono Chrizostomo Gintilos paminklo (XIX a. vidurys). 2002 m. rugpjūtis.
 Danutės Mukienės nuotrauka
 |    
        
          
          
            
               Viena reikšmingiausių
              lietuvių liaudies kūrybos sričių buvo ir tebėra memorialiniai
              paminklai bei jų puošyba. Tai patvirtina ir plačiai Lietuvoje
              bei už jos ribų žinomi tokie liaudies meistrų kūriniai, kaip
              Ablingos ansamblis, Čiurlionio kelias ir daugelis kitų,
              ypač paskutiniu metu sukurtų. Tačiau juos tyrinėti ir vertinti
              trukdo tai, kad jų atsiradimas ir istorinė raida dar
              nepakankamai nušviesta. Liaudies memorialinių paminklų ir jų
              skulptūros genezė buvo ir tebėra aktuali Lietuvos mokslui.
              Darbo šia tema aktualumą dar 1974 m. taikliausiai suformulavo
              menotyrininkas V. Rimkus: Tik kai turėsime įvairiapusiškai
              argumentuotus įrodymus apie liaudies skulptūros senąją
              egzistenciją, ryškesnį jos istorinės raidos vaizdą, galėsime
              pilnavertiškai moksliškai nagrinėti ir paaiškinti tokiuos
              šiandienos liaudies kūrybos fenomenus, kaip Ablingos memorialas
              [1].
             Kaip jau minėta,
            memorialiniai paminklai, kuriuos šimtmečiais kūrė lietuvių
            liaudies meistrai, beveik visada buvo daromi iš medžio. Taip
            teigia daugelis liaudies medinių memorialinių paminklų
            tyrinėtojų, tačiau bene aiškiausiai apie tai yra pasakiusi
            mūsų amžininkė Marija Gimbutienė: Šiaurės Europa yra
            savotiškas kraštas, kur liaudies meno darbai sukurti beveik vien
            iš medžio... [2] Stogastulpiai, koplytstulpiai koplytėlės ant
            akmenų arba žemės bei pritvirtintos prie medžių ir kryžiai
            buvo statomi ne tiktai kapinėse ir kryžkelėse, bet ir šalia
            sodybų, laukuose, prie šventų šaltinių, miškuose.
            Statyti jie įvairiomis progomis, žymiausiems gyvenimo įvykiams
            atminti: pasibaigus karui, sukilimui, o dažniausiai kaip antkapiai
            mirusiųjų atminimui. Dėl medžiagos nepatvarumo senieji paminklai
            sunyko. Muziejų fonduose išliko keletas medinių skulptūrų,
            datuojamų XVIII a., o visos kitos sukurtos jau XIX a. ir XX a.
            pirmoje pusėje.
             Lietuvių
            liaudies memorialinių paminklų ir jų skulptūrinės puošybos
            kilme labiau susidomėta tik XX a. pradžioje. 1906 m. reikšmingą
            darbą parengė lietuvių ir lenkų kultūros tyrinėtojas M.
            Brenšteinas [3]. Aptardamas žemaičių paprotį statyti
            stogastulpius, koplytėles ir kryžius įvairiose vietose ir
            visokiomis progomis, jis stogastulpių statymą siejo su
            stabmeldišku papročiu ant kapų statyti medines statulas. Tokį
            pat teiginį pakartojo ir J. Basanavičius 1912 m. parengtoje
            studijoje Lietuvių kryžiai archeologijos šviesoje [4].
             P. Galaunė,
            siekdamas pagrįsti lietuvių liaudies skulptūros kilmę ir jos
            istorinę raidą, pastebėjo, kad J. Basanavičius ir kiti iki jo
            rašę autoriai savo teiginius grindė vien intuicija [5].
            Pripažindamas, kad J. Basanavičius, remdamasis archeologiniais
            duomenimis ir analogija su kitų tautų panašiais reiškiniais,
            lietuvių liaudies memorialinių paminklų kilmę teisingai siejo su
            senovės lietuvių nekrokultu, P. Galaunė nesutiko su teiginiu, kad
            ant žymių žmonių kapų buvo statomos medinės statulos [6].
            Pritardamas tuometinių istorikų nuomonei, jog lietuviai
            stabmeldiškų dievų statulų neturėjo, jis teigė, kad lietuvių
            liaudies skulptūra yra krikščionybės rezultatas [7].
             P. Galaunė
            daug prisidėjo prie lietuvių liaudies meno teorinio pagrindimo.
            Tačiau šio amžiaus ketvirtajame dešimtmetyje dėl išsamesnių
            archeologinių tyrinėjimų stokos, nepakankamo tuometinio istorijos
            mokslo lygio, neprieinamų rašytinių šaltinių liaudies
            memorialinių paminklų ir jų skulptūros kilmė nebuvo pakankamai
            ištirta. Taip įvertinęs J. Basanavičiaus teiginį ir
            suformulavęs lietuvių liaudies skulptūros krikščioniškąją
            kilmę, P. Galaunė padarė keletą esminių klaidų:
             a) J. Basanavičius
            vadovavosi ne tiktai intuicija, bet rėmėsi ir T. Narbuto, M.
            Strijkovskio, A. Kojelavičiaus darbais, kurie minėtus teiginius
            buvo perėmę iš Lietuvos metraščio
            [8].
             b) neatkreipė
            dėmesio į tai, kad minimos statulos - tai ne dievų, o mirusių
            žmonių atvaizdai;
             c) neigdamas stabmeldišką
            dievų statulų buvimą, negalėjo išvis paneigti
            ikikrikščioniškosios skulptūros, nes toks problemos sprendimas
            metodologiškai būtų buvęs klaidingas; lietuvių liaudies
            skulptūros kilmės nesiejo su memorialinių paminklų kilme, tarsi
            liaudies skulptūra neturėtų glaudžiausio ryšio su
            pastaraisiais. Be to, bandydamas įrodyti, kad liaudies skulptūra
            atsirado vėliau negu memorialiniai paminklai, P. Galaunė rašė:
            Tai mums patvirtina ir šis faktas, kad kryžius statyti buvo
            draudžiama jau XV amžiaus pirmoje pusėje, o į mūsų liaudies
            skulptūrą bažnyčia akį teatkreipė tik XVIII amžiuje [9].
            Taip teigdamas P. Galaunė rėmėsi žemaičių vyskupo A.
            Tiškevičiaus 1752 m. sudaryta knyga Synodus diocesana
            Mednicensis seu Samogitiae, sub auspicilis... [10]. Tą patį
            draudimą, taikydamas jį kryžiadirbių darbams, minėjo ir J.
            Basanavičius [11]. Kadangi mokslinėje literatūroje [12], kalbant
            apie liaudies kultūrą tai kartojama ir toliau, tenka šį
            šaltinį dar kartą cituoti, kad įsitikintume, jog J.
            Basanavičius, P. Galaunė, A. Kancedikas ir kiti buvo neteisūs.
            Ten rašoma: Daug kur po Žemaitiją klaidžioja nemokšos
            skulptoriai ar, tikriau pasakius, šventųjų paveikslų dirbėjai,
            kurie savo išmone daro šventųjų paveikslus, taip sakant,
            ant popieriaus sukuria
            ne palaimintųjų atvaizdus, o Lernos
            baidykles, atstumiančias savo išvaizda ir poza. Tačiau už pigią
            kainą juos įkiša paprastiems žmonėms, tuo būdu baisiai juos
            apgaudinėdami. Iš čia ir ta geidaujama gausi medžiaga
            bažnyčios tarnų pajuokai. Todėl tų vietų klebonai tegu tai
            aiškina per pamokslus, tegu juos bara ir atima tuos darbus, jei iš
            mūsų nebus gavę atskiro leidimo. [13]. Taigi draudžiama buvo
            ne liaudies medinė skulptūra, o liaudies grafikos darbai, nes ką
            gi būtų galima ant popieriaus sukurti, jeigu ne grafikos darbus.
             P. Galaunės
            teiginys, kad lietuvių liaudies skulptūra atsirado
            krikščionybės įtakoje, neįtikino netgi tuometinių liaudies
            meno tyrinėtojų. K. Čerbulėnas, nagrinėdamas Mažosios Lietuvos
            antkapinius paminklus, rašė: Aukštai ištobulinto nekrokulto
            formos apsprendė antkapinių paminklų atsiradimą. Tose tautose,
            kur mirusieji buvo lyginami dievams, antkapiniai paminklai
            pasireiškė dažniausiai statulinės skulptūros forma... [14].
            Kaip matyti, iki 1940 m. nebuvo sutarta dėl lietuvių liaudies
            skulptūros kilmės ir plito dvi teorijos: vietinė (paprotinė) bei
            krikščioniškoji.
             Sovietiniais metais ir toliau vyko diskusija,
              siekiant pagrįsti
            vieną arba kitą aukščiau minėtą nuomonę. Tačiau iš esmės
            diskutuota ne dėl liaudies skulptūros kilmės, o mėginant
            pagrįsti arba paneigti teiginį - turėjo ar neturėjo lietuviai
            stabmeldiškų dievų statulų [15]. Panašiu būdu šią problemą
            sprendė ir A. Kancedikas [16]. Jo nuomone, kai kurie istorikai ir
            menotyrininkai kategoriškai neigia ikikrikščioniškosios
            lietuvių liaudies skulptūros buvimą, nes lietuviai iki
            krikščionybės įvedimo tebebuvo panteistai, nesubrendę dievų
            personifikacijai. Remdamasis kai kurių lietuviškų žodžių
            reikšmėmis bei istoriniais šaltiniais, autorius rašo, kad
            lietuviai galėjo turėti stabmeldiškų dievų statulų.
            Svarbiausiu įrodymu, jog Lietuvoje būta ikikrikščioniškos
            skulptūros, A. Kancedikas laiko archeologinius radinius
            Juodkrantėje bei Šventojoje ir yra įsitikinęs, kad netrukus bus
            galima argumentuotai teigti apie ikikrikščioniškosios skulptūros
            buvimą ir net nustatyti tradicinės valstiečių plastikos formų
            perimamumą. Savo įsitikinimams paremti A. Kancedikas knygoje
            atspausdino archeologų Juodkrantėje rasto žmogų vaizduojančio
            gintarinio amuleto nuotrauką ir visai nežinia kuo remdamasis
            figūrėlę pavadino senovės baltų dievybės Žemynos vardu.
            Tačiau A. Kancedikas teisingai pastebėjo, kad yra neabejotinas,
            pirminis ir nenutrūkstamas lietuvių liaudies skulptūros ryšys su
            mažųjų formų architektūra - kryžiais ir koplytėlėmis, kurie
            tapo neatsiejama lietuviško peizažo dalimi [17].
             Lietuvių
            liaudies skulptūros kilmės derėtų ieškoti ne
            ikikrikščioniškų dievų statulėlėse (nes tai atitiktų
            valstybės formavimosi laikotarpį), o nuo gerokai senesnių laikų,
            nes archeologai jau įrodė, jog baltų protėviai (Narvos kultūros
            atstovai) dar neolite turėjo įvairių plastikos rūšių [18].
             Iš meno istorijos žinoma, kad
              priešistorinių
            laikų visuomenės menas tiesiogiai susijęs su tam tikromis magijos
            rūšimis, iš kurių vėliau susiformavo įvairūs kultai.
            Natūralu, kad ir lietuvių liaudies memorialinių paminklų bei jų
            skulptūrinės puošybos ištakos sietinos su įvairiais tikėjimais
            bei kultais, paplitusiais baltų genčių gyventoje teritorijoje, o
            vėliau ir Lietuvoje. Tačiau tam skirto mokslinio darbo dar
            neturime. O kol bus išanalizuota ši svarbiausia mūsų
            protėvių dvasinio gyvenimo sritis, sunku bus suvokti visą
            senąją lietuvių liaudies kultūrą, jos santykį su
            krikščionybe ir su visa dabarties kultūra, - teigia Norbertas
            Vėlius [19]. Tiesa, kai kuriuos senuosius tikėjimus gana plačiai
            nušviečia P. Dundulienė [20].
             Sprendžiant lietuvių
            liaudies memorialinių paminklų ir skulptūros kilmės bei
            istorinės raidos problemą, atkreiptinas dėmesys į P.
            Dundulienės darbo Medžiai senovės lietuvių tikėjimuose
            skyrius: Inkarnacija ir metamorfozė, Medžiai - vėlių ir
            dievų buveinė. Autorė rašo, kad plintant prosenių kultui,
            prie sodybų, kartais ir toliau augančiuose medžiuose ar ant
            stulpų pradėtos kabinti statulėlės, greičiausiai
            vaizduojančios prosenius. Buvo tikima, kad jose yra mirusio vėlė:
            ji, esą, rūpinasi savo įpėdinių ir visos sodybos gerove. Kaip
            teigia P. Dundulienė, statulėlės, kuriose neva gyvenančios
            mirusiųjų vėlės, būdingos daugeliui Europos ir kitoms pasaulio
            tautoms. Paprotys kabinti statulėles medžiuose ar ant stulpų
            ilgai buvo išlikęs pas Azijos ostiakus. XIX a. pabaigoje jie
            išpjaustydavo iš medžio statulėles, apvilkdavo jas
            drabužėliais ir pastatydavo prie medžio, pakabindavo krepšiuose
            ar mažuose svirneliuose, panašiuose į mūsų koplytėles. Prie
            tokių medžių buvo atliekamos kulto apeigos vėlėms net tada, kai
            tos statulėlės jau būdavo supuvusios, nes medis visą laiką buvo
            laikomas vėlės buveine [21]. N. Serebrenikovas knygoje Permės
            medinė skulptūra rašo: Daugelį amžių permiečiai
            išsaugojo gamtos ir stichinių jėgų kultą. Jie tikėjo
            dvasiomis, garbino primityvius stabus... Be to, Permės tautelės
            iš seno garbino medžius. N. Serebrenikovas labai įdomiai
            aptaria ostiakų stabmeldiškos medinės liaudies skulptūros formų
            perimamumą, įvedus krikščionybę [22].
             Lietuvos metraštyje (Bychovco kronika) net
              kelis kartus minima, kad lietuviai mirusiajam padarydavo pagal jo
              išvaizdą stabą
            ir jį arba toje vietoje išaugusį medį, kai tas stabas supūdavo,
            garbindavo. Metraštyje rašoma: tais metais mirė Lietuvos ir
            Žemaičių kunigaikščio Kukovaičio motina Pajauta, sulaukusi
            žilos senatvės. Ir didysis kunigaikštis Kukovaitis, mylėdamas
            savo motiną, jos atminimui pagerbti pagal jos išvaizdą padirbo
            stabą ir pastatė tą savo motinos Pajautos vardo stabą ties
            Žaslių ežeru. O tą jos stabą garbino ir Pajautą laikė deive.
            Paskui tas stabas supuvo, ir toje vietoje išaugo liepos. Tąsias
            liepas garbino ir iki mūsų dienų jas tebedievina, minėdami tą
            Pajautą.
             O paskui mirė
            didysis Lietuvos ir Žemaičių kunigaikštis Kukovaitis, buvęs
            labai teisingas ir maloningas savo valdiniams. Ir savo įpėdiniu
            Lietuvos ir Žemaičių kunigaikštystėje paliko savo sūnų
            Utenį. Tasai sūnus, mylėdamas savo tėvą, didįjį kunigaikštį
            Kukovaitį, savo tėvui atminti padirbo stabą ir pastatė jį prie
            Šventosios upės ant vieno kalno, netoli Deltuvos. Ir tąjį
            garbino ir laikė dievu. Paskui tasai stabas supuvo, o ten išaugo
            miškas. Ir žmonės garbino tą mišką ir pavadino jį savo
            valdovo Kukovaičio vardu [23]. Panašiai metraštyje aprašomos
            ir Speros laidotuvės. Kaip matyti visur minimas tas pats apeiginis
            faktas, kad mirus žmogui pagal jo išvaizdą buvo padaromas stabas,
            o kai jis supūdavo, ten išaugdavo medžiai. Į šį paprotį
            atkreipė dėmesį S. Daukantas. Aprašęs kunigaikščio Kerniaus
            laidotuves, jis pažymi: Sudegus kūnui, pelenus į kūlio indą
            supylę, į žemę palaidojo, ant kurios viršaus supylė kalną ir
            atminimui dar medžio stabą su povyziu nabašniko antstatė,
            ąžuolyną tenai, šalip kapo stovintį, jam pašventė... [24].
             Nagrinėjant
            slovakų liaudies antkapinių paminklų kilmę, daroma išvada, kad
            pravoslavai ilgainiui vietoje medžių ir krūmų ant mirusiųjų
            kapų statė stulpus, panašius į kiemo vartų, suteikdami jiems
            žmogaus išvaizdą. Jų paskirtis irgi buvo ta pati - maginė
            apsauginė. Statydami tokius paminklus, gyvieji tarsi siekė
            mirusiųjų pagalbos[25].
             P. Dundulienė,
            jau minėtame darbe Medžiai senovės lietuvių tikėjimuose,
            rašo: Vienas pagrindinių pirmykštės pasaulėjautos bruožų buvo
            tikėjimas, kad miręs žmogus neišnyksta, o pavirsta kitu kūnu.
            Šitaip buvo išreiškiama žmogaus amžinumo idėja, kuri sudaro
            pagrindą inkarnacijos (įsikūnijimo) ir metamorfozės (naujo
            pavidalo įgavimo) sąvokoms atsirasti [26]. Autorė išsamiai
            nagrinėja šį klausimą ir argumentuotai įrodo, kad lietuviai yra
            tikėję, jog mirusysis įsikūnija medyje arba kitame augale. Tai
            pasitvirtina ir mūsų liaudies folklore: pasakose, padavimuose bei
            dainose minimais faktais. Prisiminkime kad ir liaudies pasaką Eglė
            žalčių karalienė, kur žmonės tampa medžiais.
             Galima daryti prielaidą,
            kad senovėje buvo tam tikros prosenių bei medžių kulto apeigos,
            kuriomis gyvieji turėjo padėti mirusiajam įsikūnyti medyje, kad
            paskui šis jiems pagelbėtų, t. y. taptų tarpininku tarp žmonių
            ir antgamtinio pasaulio. Mirusiojo sudeginimas, statulėlės pagal
            jo išvaizdą padarymas ir jos laikymas medžiuose, jų drevėse
            arba panašiuose į medžius tam specialiai padarytuose stulpuose -
            stogastulpiuose, koplytstulpiuose, tikriausiai ir buvo tų apeigų
            dalis. Medžių išaugimas vietoje sunykusių paminklų ir turėjo
            būti tos pagalbos rezultatas. Be abejo, mirusiųjų ir medžių
            kultas susiformavo ne iš karto. Iš pradžių daugiausia dėmesio
            skirta ypatingiems asmenims, kurie, dar būdami gyvi, pasižymėjo
            kokia nors tikra arba tariama galia. Jiems mirus, pagal jų
            išvaizdą būdavo padaromas stabas, t. y. pastatomas stulpas, kurio
            viršutinė dalis vaizdavo mirusiojo galvą. Po to, kai tokie
            mediniai stulpai supūdavo, ten turėjo išaugti medžiai. Ir
            stabas, ir ten išaugę medžiai būdavo garbinami. Vėliau turėjo
            išplisti ir visų mirusiųjų kultas. Tada tikriausiai ir buvo
            pradėta kurti nedideles skulptūrėles stogastulpiams,
            koplytstulpiams, koplytėlėms, kurios buvo kabinamos medžiuose
            arba statomos po jais ant akmenų. Kelių aukštų stogastulpių
            atsiradimą tektų siedinti su vienos didelės šeimos arba giminės
            antkapiniu paminklu.
             Kaip atrodė
            tokie pagal mirusiojo išvaizdą padaryti stabai ir kaip laikui
            bėgant jų plastika keitėsi, konkrečių žinių dar beveik
            neturime. Galima manyti, kad jų plastikos kaita priklausė nuo
            turimų įrankių tobulumo, žmonių įgūdžių juos naudoti ir nuo
            medžiagos, iš kurios tokie stabai buvo skobiami. Tačiau kur kas
            didesnės reikšmės vieno ar kito laikotarpio plastikai galėjo
            turėti besiplėtojantys tikėjimai, įvairūs kultai ir su jais
            susijusios apeigos bei tam tikros tradicijos. Šia prasme geras
            pavyzdys yra dar baltų protėviams priskiriamas archeologės R.
            Rimantienės Šventojoje rastas stulpas su žmogaus galva. R.
            Rimantienė nesieja radinio su mirusiųjų kultu, o mano, kad tai
            dar labai abstraktus žmogus - vandenų šeimininkas ar globėjas
            [27]. Narvos kultūros žmonių aplinkoje medžių ir mirusiųjų
            kultai dar nebuvo susiformavę. Tai liudija ir minėto stulpo su
            žmogaus galva plastika: apie 2 m ilgio juodalksnio rąstelis
            nusmailinta apačia, o viršūnėje išskaptuotas labai
            apibendrintos plastikos žmogaus veidas. Veidas ir krūtinė - be
            žievės, kitur žievė palikta. Labiau paryškinta nosis, antakių
            linija ir akių įdubos. Akys ir burna nemodeliuoti, apibendrintai
            perteiktas smakras. Toks stulpas su žmogaus galva dar neturi lyties
            ar kitokių konkretaus žmogaus požymių [28]. Tuo tarpu daug
            vėliau susiformavęs prosenių kultas reikalavo, kad stabas būtų
            padarytas pagal mirusiojo išvaizdą. Tačiau tokio paminklo
            archeologai dar nerado, o seniausias žinomas dailės paminklas,
            kuriame pavaizduotas ikikrikščioniškasis palaidojimas, yra XII a.
            sukurtas Gniezno katedros durų reljefas, kurio kompozicijos
            centrinėje dalyje pavaizduotas meniškai apibendrintas teigiamas
            krikščioniškas ir neigiamas stabmeldiškas (prūsiškas)
            palaidojimas [29]. Pastarojo reljefo kompozicija labai daug
            pasakanti apie susijusį su medžių ir prosenių kultu mirusiojo
            palaidojimą. Reljefe pavaizduotas stulpas su žmogaus galva. Stulpo
            kamienas taip pat su žieve (kaip Šventojoje rastas), o jo
            paviršius pavaizduotas su pumpurais - gyvo medžio įvaizdis. Galva
            - didoka, vaizduojanti senyvo amžiaus vyrą, turinti konkretaus
            žmogaus charakteristiką. Be to, reljefe, šalia stulpo su galva,
            dailininkas įkomponavo lapotą ąžuolą, o tarp stulpo ir ąžuolo
            kamieno pavaizdavęs perdangą, ant jos patalpino mirusiojo kūną,
            kurį per vidurį nuo pat žemės peraugęs augalas. Jo viršūnėje
            pavaizduotas paukštis, simbolizuojantis žemės ir dangaus
            tarpininką. Ši kompozicija leidžia spręsti, kad XII a.
            dailininkas pakankamai gerai žinojo apie prūsų žemėse
            paplitusį medžių ir mirusiųjų kultą. Panašus reiškinys
            turėjo būti paplitęs ir Lietuvoje. Tai patvirtina ir anksčiau
            pateiktos žinios iš Lietuvos metraščio, kuris parašytas
            XVI a. pradžioje. Ten minimi stabai savo plastika galėjo būti
            daug artimesni Ablingos ansamblio skulptūroms. Tenka
            atkreipti dėmesį ir į tą faktą, kad visi Lietuvos
            metraštyje minimi stabai buvo apeiginiai ir pastatyti prie
            vandens: Pajautos - prie Žaslių ežero, Kukovaičio - prie
            Šventosios upės, o Speros - taip pat prie ežero. Tikriausiai šis
            paprotys išlikęs iš labai senų laikų, kuriuos aprašydama
            archeologė R. Rimantienė teigė, kad šalia žuvingiausių vietų
            prie ežerų stovėjo stulpai su žmogaus galva.
             Dėl
            daugelio priežasčių beveik neįmanoma tiksliai atkurti senuosius
            laidojimo papročius, nors jų esmę - galima. Kol kas nežinoma
            autentiškų šaltinių, kurie leistų patikimai nušviesti šį
            klausimą. Reikia dar jų ieškoti.
             Verta dėmesio
            ir G. Vaitkūno išvada, kad Lietuvoje įsigalint feodalizmui
            turėjo iš esmės pasikeisti ir stabmeldiškas tikėjimas [30]. Be
            to, remdamas V. Pašutos nuomonę [31] jis pažymi, kad iki XIII a.
            jau buvo susiformavęs ir stabmeldiškų dievų panteonas Lietuvoje,
            į kurį senųjų tikėjimų dvasios negalėjo patekti. Nesigilinant
            į tai, ar buvo daromos panteonui priklausiusių dievų statulos,
            senųjų tikėjimų tolesnį išlikimą galima pagrįsti J.
            Galvydžio išvada: Tačiau religiniam kultui žymia dalimi tapus
            valdančiųjų ir žynių privilegija <...> paprastiems
            žmonėms mielesni darosi dievai, nepriklausantys oficialiam kultui.
            Šalia oficialaus žynių formuojamo kulto egzistuoja liaudies
            religija, t. y. liaudyje populiarūs dievai ir jų kultas [32].
             Įvedus Lietuvoje
              krikščionybę (Aukštaitijoje 1387 m., Žemaitijoje 1413 m.)
              stabmeldiški papročiai palaipsniui pradėjo gesti, tačiau
              šitas procesas buvo labai lėtas. Remdamasis archeologinių
              tyrinėjimų duomenimis V. Urbonavičius daro išvadą, kad beveik
              visi senojo tikėjimo požymiai Lietuvoje išsilaikė iki XVI a.
              vidurio, o kai kurios apraiškos kaimuose pastebimos ir vėliau
              [33]. Tas laikotarpis pasižymėjo įvairiais draudimais,
              raginusiais atsisakyti senųjų papročių, ir ypač palietė
              paprotį statyti memorialinius paminklus, bet lietuvių
              valstiečių kūryba nenutrūko [34]. Tolesnę liaudies
              skulptūros raidą reikėtų sieti su savitu jos pritaikymu
              krikščioniškosios religijos reikalavimams. Laikui bėgant
              memorialiniuose paminkluose greta buvusių stabmeldiškų
              simbolių atsirado krikščioniškieji, o prosenių skulptūrų
              vietą užėmė krikščionių šventieji.
             Reikia atkreipti dėmesį
            ir į tą faktą, kad žinoma tradicinė lietuvių liaudies
            skulptūra net iki XIX amžiaus buvo beveik išimtinai medinė ir
            vaizdavo rūpintojėlius bei įvairius šventuosius globėjus. Jos
            paskirtis liko tradicinė - susijusi su memorialiniais paminklais.
            Lietuvoje ilgą laiką gyvavo paprotys tokiems paminklams parinkti
            tam tikrą medžių rūšį: liepa, eglė - moterims, ąžuolas,
            uosis - vyrams. Taigi galima teigti, kad lietuvių, kaip ir
            kaimyninių tautų, memorialiniai paminklai ir jų skulptūrinė
            puošyba atsirado žiloje senovėje. Pirmykštėje visuomenėje
            beveik visos dvasinės veiklos rūšys buvo susiję su menu ir
            reiškėsi per meną. Senųjų lietuviškų memorialinių paminklų,
            su jais susijusios plastikos paskirtį ir formas sąlygojo
            mirusiųjų ir medžio kulto ilgaamžės tradicijos. Su
            krikščionybės įvedimu sietinas ne liaudies skulptūros
            atsiradimas Lietuvoje, o senos paprotinės kūrybos - memorialinių
            paminklų ir jų skulptūrų - pritaikymas krikščioniškajam
            tikėjimui.
             Jau šio šimtmečio
            pradžioje medinių paminklų tyrinėtojai V. Šukevičius, M.
            Brenšteinas, J. Basanavičius bandė lietuvių liaudies medinius
            memorialinius paminklus tipologiškai susisteminti. Jie atkreipė
            dėmesį į didelę šių kūrinių įvairovę, skirtingus
            komponavimo būdus, netolygų atskirų paminklų rūšių
            pasiskirstymą Lietuvos teritorijoje. P. Galaunė, kritiškai
            įvertinęs minėtų autorių darbus ir detaliai išstudijavęs
            beveik du tūkstančius medinių memorialinių paminklų, pirmas
            juos tiksliausiai sugrupavo. Jis teisingai pastebėjo, kad praeityje
            egzistavo keletas antkapinių paminklų rūšių. Vieni iš jų be
            pėdsakų išnyko, kiti išliko. P. Galaunė manė, kad naują
            formą įgijo ir šiais laikais Klaipėdos krašte randami
            antkapinių paminklų-krikštų prototipai, kurie nedarė didesnės
            įtakos stulpinių memorialinių paminklų formai bei dekorui.
            Stulpinius paminklus P. Galaunė suskirstė į tris grupes:
            stogastulpius, koplytstulpius ir kryžius. Kaip matyti, grupės
            pagrindu jis paėmė medinių paminklų konstrukcijos ir
            architektūrinių meninių formų ypatybes. Tuo vaizdžiai galima
            įsitikinti, susipažinus su P. Galaunės pasiūlyta šių paminklų
            tipizacija. Be to P. Galaunė medines koplytėles suskirstė į tris
            pagrindines grupes pagal jų pastatymo būdą: a) stovinčias
            tiesiai ant žemės, ant paskirų didelių akmenų ir iš akmenų
            bei plytų sudėtų pamatų; b) stovinčias ant stiebų-kolonų; c)
            pakabinamas bei prikalamas prie medžių [35].
             Šitą
            darbą pratęsė K. Čerbulėnas. Remdamasis J. Basanavičiaus, M.
            Brenšteino, V. Šukevičiaus, P. Galaunės ir savo paties
            ilgamečiais lietuvių liaudies memorialinių paminklų
            tyrinėjimais, jis pasiūlė detaliausią jų grupavimą [36].
             Pirmiausia lietuvių
            liaudies memorialinius paminklus K. Čerbulėnas suskirstė pagal
            medžiagą, iš kurios jie padaryti: mediniai, mūriniai,
            geležiniai. Medinius paminklus jis suskirstė į tris grupes:
            lentinius (iš profiliuotų lentų) - krikštai, stulpinius
            (stogastulpiai, koplytstulpiai, kryžiai) ir dėžinius
            (koplytėlės ant žemės, prie medžių). Toks skirstymas
            labiausiai priimtinas ir pastaruoju metu visur naudojamas. Kaip
            matyti, dėžinių grupėje K. Čerbulėnas nemini P. Galaunės
            išskirtų koplytėlių ant stiebų-kolonų. Atrodo, jis teisus
            todėl, kad tai ir yra žemas koplytstulpis. Tačiau K. Čerbulėnas
            kartoja J. Basanavičiaus klaidą tvirtindamas, kad lentinių
            paminklų grupė (krikštai) yra seniausia. Tokios rūšies
            paminklai paplitę ne tik Lietuvoje, bet ir Slovakijoje,
            Vokietijoje, Latvijoje bei kitur - ten, kur vyravo reformatų
            tikėjimas. Jie plačiai paplitę prūsų žemėse, Klaipėdos
            krašte, aptinkami Joniškyje, Biržuose.
             Sovietiniais metais K. Čerbulėnas
            kartu su F. Bielinskiu ir K. Šešelgiu, papildydami Lietuvių
            liaudies meno albumų serialą, parengė ir 1970 m. išleido
            albumo Mažoji architektūra 1-ąją knygą, kurios
            įvadinėje dalyje vėl kartoja padarytą klaidą, aiškindami, kad
            lentinių paminklų grupė - krikštai yra sena antkapinių
            paminklų forma, iš kurios ilgainiui išsirutuliojo stogastulpių
            rūšis [37]. Todėl autorius mano, kad būtina plačiau paaiškinti
            šį suklydimą. J. Basanavičius, savo darbe Lietuvių kryžiai
            archeologijos šviesoje ieškodamas lietuvių liaudies
            memorialinių paminklų ištakų, rašo: Rodos, tokių paminklų
            statymo tiesių liudijimų stinga, bet kad ant kapų paminklai
            būdavo statomi, galima numanyti iš tūlų versmių, kada jau
            krikščionystė buvo įvesta Prūsuose. Zambijos vyskupas Mykolas
            1426 m. buvo paskelbęs paliepimus: Articuli per Prutenos tenendi
            et erronei contra fidem abizciendi, kuriuose, tarp kitų, randame
            uždrausta, ut nullam crucem circa supulchra mortuorum locent et
            quilibet jam positas abscindant, sub pena III marc. medietas
            ecclesiae et alia medietas judici (taip pat kryžiaus ant
            numirusiųjų kapų tegu jie nestato, o pastatytus tegu nugriauna,
            už nusidėjimą bausmė - trys markės, pusė bažnyčiai, pusė
            teisėjui). Kad tuomet katalikų vyskupas neturėjo teisės
            drausti statyti katalikiškos formos kryžių ant kapų, kaip buvo
            visur statoma, negalima abejoti, o jei uždraudė ir dargi buvo
            įsakęs juos išnaikinti, tai tokie paminklai, nors ir vadinami kryžiais,
            turėjo būt tokio pavidalo, kurio bažnyčia nepripažino - turėjo
            būt pagoniški.
             Kaip atrodė
            tie vyskupo persekiojamieji paminklai, mes, rodos, nežinome, bet
            kokie jie galėjo būti - šitam klausimui paaiškinti mums
            materialo dar ir šiandieną nestinga.
             Pas Prūsų
            lietuvius protestantus (pabraukta aut.), kur senovės nekrokulto yra
            daug likę seniausioje formoje, randame ypatingos rūšies kapų
            paminklų, kurie neturi savyje jokių krikščionybės žymių ir
            kokių Didž. Lietuvoje pas lietuvius katalikus, kiek žinoma, jau nėra [38].
             Iš šios ilgokos citatos akivaizdžiai
              matyti, kad J. Basanavičius
            ne visai teisingai suprato Zambijos vyskupo Mykolo paskelbtus
            draudimus. Čia derėtų paminėti, kad katalikiškosios
            krikščionybės įvedimą Prūsijos žemėse tenka siedinti su
            Kryžiuočių ordino nukariavimais. Pirmieji Kryžiuočių ordino
            atstovai tik 1230 m. atsikėlė į Prūsijos pasienį ir prireikė
            dar daugiau kaip 50 metų, kol užėmė teritoriją tarp Vyslos ir
            Nemuno. Prūsijos gyventojai atkakliai priešinosi nukariautojams, o
            kartu ir katalikiškajam tikėjimui. Todėl 1426 m. Zambijos vyskupo
            Mykolo parašyti draudimai buvo susiję su įvedamos katalikybės
            įtvirtinimu. Vyskupas kryžius statyti draudė ant tų žmonių
            kapų, kurie gyvi būdami nesilaikė katalikiškosios
            krikščionybės reikalavimų: ant nekrikštytų, ant be kunigo
            palaidotų kapų ir t.t. [39]. Taigi, ir J. Basanavičiaus pateikti
            XIX a. protestantiški kapų žymių pavyzdžiai visai netinka, nes
            tik 1525 m. didysis magistras Albrechtas priėmė Liuterio reformą
            ir pasiskelbė pasaulietiniu Prūsijos kunigaikščiu. Todėl
            vyskupo Mykolo draudimai negalėjo būti skirti krikštams, nes
            pastarieji Prūsijoje atsirado tik po 1525 m.
             Kaip matyti iš pateiktos citatos, J.
              Basanavičius
            niekur neteigia, kad protestantiški kapų ženklai-krikštai yra
            seniausi antkapiniai paminklai. Priešingai, šiame darbe jis rašo:
            Seniausios formos kapų paminklas - stulpas... [40]. Taigi J.
            Basanavičiaus neteisingai suprastas vyskupo Mykolo draudimas
            suklaidino ir K. Čerbulėną. Be to, pravartu dar kartą priminti
            ir P. Galaunės teiginį: Tos lentos mūsų medinių kryžių
            formai jokios tiesioginės įtakos neturėjo [41].
             Lentinių
            paminklų grupė iki XVI a. neminima ir metraščiuose ar kituose
            rašytiniuose šaltiniuose. Tokie paminklai atsiranda kur kas
            vėliau negu stulpiniai, pirmiau turėjo atsirasti lentos, t.y.
            žmonės turėjo išrasti išilginį pjūklą, kuriuo galėjo iš
            medžio kamieno išpjauti įvairaus storio ir dydžio lentas. Tuo
            tarpu stulpą pagaminti sugebėjo kur kas anksčiau.
            Tam pakako kirvio.
             Akivaizdu, kad K. Čerbulėnas
            savarankiškai suformulavo klaidingą teiginį apie krikštus, kaip
            seniausią antkapinių paminklų formą, iš kurios net kildino ir
            stulpinių paminklų grupę. Šį suklydimą ištaisė K. Šešelgis
            1990 m. išleistoje antroje Mažosios architektūros knygoje.
            Leidinys buvo pradėtas rengti K. Čerbulėno, F. Bielinskio ir K.
            Šešelgio 1968 m. Tačiau albumas ilgą laiką nebuvo išleistas.
            Tik pasikeitus primityviam požiūriui į liaudies meno turinį ir
            formą, buvo sugrįžta prie šio leidinio galutinio parengimo
            spaudai. Tačiau visa tai teko atlikti jau tik vienam šioje
            žemėje likusiam sudarytojui - K. Šešelgiui. Jis nesprendė
            lietuvių liaudies memorialinių paminklų kilmės bei raidos
            klausimų, o tik pratęsė medinių memorialinių paminklų
            tipologinį grupavimą. K. Šešelgio sudaryto albumo įvadinėje
            dalyje rašoma: Mediniai paminklai buvo įvairios konstrukcijos:
            stulpas su stogeliu (stogastulpiai), stulpas su viena arba keliomis
            kryžmomis (kryžiai), dėžė, atvira iš vienos arba kelių pusių
            (koplytėlės). Lygiagrečiai plito mišrios konstrukcijos
            paminklai: vertikalaus stulpo ir koplytėlės kombinacija
            (koplytstulpiai) arba kryžiaus ir koplytėlės deriniai.
            Atsižvelgiant į konstrukciją ir priimta skirti tokias tipologines
            paminklų grupes: stogastulpiai, koplytstulpiai, kryžiai,
            koplytėlės ir antkapinės lentos - krikštai [42]. Be to, K.
            Šešelgis pažymėjo, kad kiekvienoje tipologinėje grupėje yra
            daugybė variantų ir kad tipų variacijos - būdingas lietuvių
            liaudies architektūros reiškinys. Kaip matyti iš čia pateiktos
            citatos, antkapinių lentų krikštų grupę K. Šešelgis nukėlė
            į tipologinių grupių pabaigą, taip ištaisydamas K. Čerbulėno
            padarytą klaidą.
             Lentiniai paminklai-krikštai yra žinomi nuo
              XVI a. [43]. Jų
            kilmę tenka siedinti su reformacijos judėjimu, nes ir paplitę
            buvo ne visoje Lietuvoje, o ten, kur vyravo krikščionių
            reformatų tikėjimas.
             Krikštai - protestantų
            kapų žymės, kurios padarytos iš 2-6 cm storio profiliuotų
            lentų, o jų aukštis nesiekia 2 m. Jie įdomūs savo formomis ir
            siluetais. Tokiose antkapinėse lentose pabrėžta plokštuma,
            kurioje išpjaustytos mirusiųjų pavardės ir datos, o jų
            pakraščiuose - kiaurapjūve technika geometriniai arba stilizuoti
            augalinių ar gyvūninių motyvų ornamentai. Pastarieji sugrupuoti
            simetriškai. Dažniausiai lentiniai paminklai būdavo nudažomi
            kontrastingomis viena-dviem spalvomis.
             Vėlyvoji
            krikštų forma, kaip ir stulpinių paminklų grupėje, yra
            kryžiai, kurie kaip ir krikštai yra žemi, kartais su sklandomis,
            o jų puošyboje pasitaiko senųjų krikštų simbolikos elementų.
             Amžių
            tėkmėje lietuvių liaudies meistrai išsaugojo senąją tradicinę
            memorialinių paminklų formą ir jų puošybą. Ypač akivaizdžiai
            tai rodo stulpinės grupės monumentai. Stogastulpiai ir
            koplytstulpiai - seniausi ir būdingiausi Lietuvai paminklai. Šios
            grupės vėlyvoji forma - kryžius; jį komponuojant liko senosios
            tipologijos pagrindiniai elementai. Tai ir įvairių dydžių
            koplytėlės, pritvirtintos prie kryžiaus kamieno, ir kitokia vieta
            skulptūrėlėms, taip pat jų puošybai naudoti
            ikikrikščioniškieji simboliai (saulė, mėnulis, žvaigždės,
            žalčiai ir kt.).
             Dėžinių
            paminklų grupėje seniausia forma yra baublinės koplytėlės,
            kurios padarytos iš storesnio medžio kamieno, vienoje jo pusėje
            išskobiant nišą, skirtą šventojo figūrai įkomponuoti. Vėliau
            tos koplytėlės tampa panašios į mažas bažnytėles, kurių
            planas daromas kryžiaus formos ir įkomponuojami įvairių
            architektūros stilių fragmentai.
             Lietuvių
            liaudies memorialinių paminklų viršūnės buvo puošiamos
            tradiciniais dekoro elementais - saulutėmis arba ornamentuotais
            ažūriniais, iš geležies nukaltais kryželiais, kuriuose, šalia
            senosios ikikrikščioniškosios simbolikos (saulės, mėnulio,
            žvaigždžių ir kt), ilgainiui išryškinama lotyniško kryžiaus
            forma, Švč. Mergelės Marijos arba Kristaus monograma (IHS). Tenka
            pastebėti, kad tokios viršūnės visai nebuvo naudojamos lentinių
            paminklų-krikštų puošyboje.
             Nežiūrint
            didelės lietuvių liaudies medinių memorialinių paminklų
            įvairovės, reikia pažymėti, kad juos sieja vienas bendras
            bruožas: noras sukurti pastogę, įdubą ar namelį
            skulptūrėlėms. Tuo tarpu tyrinėtojai nebandė nors trumpai
            aptarti mažosios architektūros paminklų ir jų skulptūrinės
            puošybos tarpusavio santykių. P. Galaunė, atsiejęs lietuvių
            liaudies skulptūros kilmės klausimą nuo memorialinių paminklų
            kilmės, liaudies skulptūrą nagrinėjo siužetų, jų tipologijos
            ir prototipų aspektu, daugiau dėmesio skirdamas skulptūrėlių
            meninių formų aptarimui. Tuo tarpu tradicinės lietuvių liaudies
            skulptūros buvo labai reikšmingi memorialinių paminklų
            atributai, kurie išreiškė pagrindinį idėjinį vieno ar kito
            monumento turinį.
             Kaip jau minėta,
            liaudies menas yra sinkretinis, todėl būtinai reikia
            išsiaiškinti, kaip atskiras liaudies meno kūrinys atrodė savo
            pirmapradėje aplinkoje.
             Lietuvių
            liaudies memorialinių paminklų atskiros rūšys buvo skirtingai
            puošiamos skulptūromis. Jų santykis su vienoje ar kitoje
            etnografinėje zonoje labiausiai paplitusiomis liaudies monumentų
            rūšimis suformavo žemaitišką, aukštaitišką ar dzūkišką
            skulptūrėlių pobūdį. Aukštaitijoje, kur labiausiai paplitę
            stogastulpiai ir kryžiai, jų puošyboje dominuoja reljefinė ir
            horeljefinė plastika. Tuo tarpu Žemaitijos etnografinėje
            teritorijoje kryžiai puošiami labai santūriai, o koplytstulpių
            ir ypač koplytėlių skulptūros stambokos, kresnų formų,
            apibendrintos plastikos ir kontrastingos polichromijos. Visai
            priešingą vaizdą galima stebėti Dzūkijos teritorijoje
            paplitusių kryžių skulptūriniame apipavidalinime. Čia
            skulptūrėlės smulkios, plokščios, o jų paviršius -
            ornamentuotas.
             Šie bendri pastebėjimai
            autoriaus sukaupti tyrinėjant dar natūralioje aplinkoje
            išlikusius pavienius pavyzdžius, nors ir juose neretai
            skulptūrinis dekoras jau yra pakitęs. Didžioji dalis tradicinės
            lietuvių liaudies skulptūros yra sukaupta muziejų fonduose ir
            negrąžinamai praradusi savo pirmapradę aplinką. Todėl aptarti
            jos santykį su mažųjų formų architektūra beveik neįmanoma.
             Lietuvių
            liaudies memorialiniai paminklai, be skulptūrinės puošybos, buvo
            gana gausiai dekoruojami plokščio kiaurapjūvio bei kontūrinio
            raižymo technika atliktais ornamentais. Juos galima suskirstyti į
            tris grupes: geometrinių, stilizuotų gyvūnų ir augalinių
            motyvų ornamentus. Amžių tėkmėje ypač gausi puošyba
            susiklostė stogastulpiuose, koplytstulpiuose ir aukštaitiškuose
            kryžiuose. Labai saikingai puošiamos medinės koplytėlės. Tuo
            tarpu kai kurie kryžiai visai be dekoratyvinių elementų, tik jų
            stiebai nežymiai profiliuoti.
             Tačiau
            yra daugybė kryžių, kurių gausus dekoras uždengia net patį
            kryžiaus ženklą. Ypač tai būdinga Rytų Aukštaitijai, kur
            kryžiaus stiebą ir kryžmas liaudies meistrai mėgo puošti
            ažūriniais medžio pjaustiniais. Tuo tarpu labiausiai išsiskiria
            savo forma Dzūkijoje paplitę kryžiai, kurių kryžmas puošia
            ietys, kopėčios, o ant kamieno pritvirtinami kiti Kristaus
            kankinimo įrankiai: replės, plaktukas, vinys.
             Dekoratyvinių
            elementų išdėstymu liaudies meistrai stengėsi pabrėžti
            svarbiausią paminklo vietą, į kurią norėjo atkreipti žiūrovo
            dėmesį. Tokiu būdu paminklo ornamentika buvo skirta
            skulptūrėlių ar jų grupinių kompozicijų įkomponavimo vietoms
            išryškinti. Šiandien žinomų liaudies memorialinių paminklų
            dekoratyviniai elementai atsirado vėliau negu pačios skulptūros.
            Lietuvių liaudies skulptūra nuo pat jos ištakų neatsiejamai buvo
            susijusi su mažųjų formų architektūra.
             Lietuvos metraštis (Bychovco kronika),
              kuriame yra žinių,
            kad mirus kunigaikščiui ar kunigaikštienei, pagal jų išvaizdą
            padaromas medinis stabas, buvo parašytas XVI a. pirmoje pusėje.
            Metraštyje apie tai rašoma, kalbant apie įvykius, kurie vyko iki
            Lietuvos valstybės sukūrimo, t. y. iki kunigaikščio Mindaugo
            laikų. Kaip kito tokių apeiginių stulpų plastika iki
            krikščionybės įvedimo Lietuvoje, kol jie tapo antkapiniais
            paminklais, žinių stokojama. Tačiau M. Brenšteinas, J.
            Basanavičius, P. Galaunė ir kiti liaudies meno tyrinėtojai bandė
            atspėti, kaip šiuo metu žinomų stogastulpių ir koplytstulpių
            prototipai atrodė iki krikščionybės išplatinimo Lietuvos
            kaimuose. Tuo tarpu niekas nebandė spėti, kas gi lietuvių
            liaudies krikščioniškos ikonografijos skulptūroje išliko iš
            stabmeldiškos plastikos.
             Lietuvos muziejų
            fonduose, o neretai ir parengtose muziejų ekspozicijose ar senosios
            liaudies plastikos parodose bei leidiniuose, skirtuose tradicinei
            lietuvių liaudies skulptūrai, yra nemažas skaičius statulėlių,
            kurios įvardytos kaip nežinomas šventasis ar šventoji. Tokios
            statulėlės neturi jokių krikščioniškajai ikonografijai
            būdingų elementų. Tai labai mažai modeliuoti mediniai
            stulpeliai, kuriuose išryškinta galva ir rankos. Jos primena labai
            sumažintų medinių stulpų su žmogaus galva variantą. Tokios
            formos perimamumą galima stebėti ir lietuvių liaudies
            skulptūroje labiausiai paplitusių katalikiškų šventųjų
            vaizdavime: Jėzus iš Nazareto, šv. Agota, šv. Izidorius, šv.
            Kazimieras ir t.t. Taip pat ir grupinėse kompozicijose: šv. Rokas,
            šv. Juozapas ir kt.
             Lietuvių
            liaudies memorialiniuose paminkluose įkomponuojamų
            katalikiškųjų šventųjų prototipai liaudies meistrus pasiekdavo
            per bažnyčias. Labiausiai dėmesį patraukdavo stebuklais
            garsėjantys: Antakalnio Jėzus, Aušros vartų Švč.
            mergelė Marija ir kt.
             Palaipsniui formavosi atskiriems
              šventiesiems priskiriamos žemdirbystės
            globos ir rūpybos sritys: gyvulius globojo - šv. Jurgis, javų
            pasėlius - šv. Izidorius, kaimų ir viensėdžių medinius,
            šiaudais dengtus pastatus nuo gaisrų saugojo net du šventieji:
            šv. Agota ir šv. Florijonas.
             Dėmesys
            vienam ar kitam šventajam priklausė ir nuo kitų aplinkybių. 1882
            m. carinei valdžiai uždraudus lietuvišką spaudą, ypač
            pagausėjo šv. Onos grupinių kompozicijų (36 pav.), kur
            pavaizduota šv. Ona, mokanti Švč. Mergelę Mariją skaityti. Po
            1863 m. sukilimo generalgubernatoriui M. Muravjovui uždraudus
            statyti naujus ir tvarkyti senus paminklus, labiausiai paplinta šv.
            Jurgio grupinės kompozicijos, nes šv. Jurgis buvo Rusijos carų
            globėjas. Tokius paminklus, kur būdavo patalpinta šv. Jurgio
            skulptūra, nedrįso naikinti net caro žandarai. Lietuvių liaudies
            tradicinės skulptūros analizė padeda išryškinti pagrindinius
            kūrinio kompozicijos principus, padeda suvokti naudotas menines
            išraiškos priemones. Tokiems kompozicijos principams priklauso
            statiškumas, frontalus skulptūrų sprendimas ir pabrėžiama
            kontūro linija. Be to, ryški skulptūrų tūrio išdėstymo
            disproporcija, pabrėžiant prasminius ir emocinius akcentus.
            Akivaizdus dėmesys pavienėms skulptūrų detalėms, o labiausiai -
            personažo veidui ir rankoms.
             Didžioji lietuvių
            liaudies tradicinės skulptūros dalis yra anoniminė. Tačiau
            akivaizdu, kad ryškios savo meniniu talentu asmenybės amžių
            tėkmėje darė įtaką kitų liaudies meistrų kūrybai kartais net
            platesnėje Lietuvos teritorijos dalyje. Šia prasme vertinga 1974
            m. paskelbta A. Kancediko monografija Lietuvių liaudies
            skulptūra. 
             Išnašos: 1 Rimkus V. Šiuolaikinio lietuvių liaudies meno
              tyrimo problemos // Archeologiniai bei etnografiniai tyrinėjimai
              Lietuvoje 1972 ir 1973 metais. -V., 1974. P.197.
             2 Gimbutas M. Ancient symbolism in
              Lithuania folk Art // Memoirs of American Folklore Society. 1958.
              V. P. 49
             3 Brensztejn M. Krzyže i kapliczki
              žmudskie // Materiały antropologiczne-archeologiczne i
              etnograficzne. T. IX. - Kraków, 1906.
             4 Basanavičius J. Lietuvių
              kryžiai archeologijos šviesoje // Rinktiniai raštai. - V.,
              1970. P.124-155.
             5 Galaunė P. Lietuvių liaudies
              menas. - K., 1930. P. 158.
             6 Ten pat. P. 104-105.
             7 Ten pat. P. 162.
             8 Lietuvos metraštis (Bychovco
              kronika). V., 1971. P. 51-52.
             9 Galaunė P. Lietuvių liaudies
              menas. - K., 1930. P. 163.
             10 Synodus diocesana Mednicensis seu
              Samogitiae, sub auspicilis... -Vilnae, 1752. P.13.
             11 Basanavičius J. Lietuvių
              kryžiai archeologijos šviesoje // Rinktiniai raštai. - V.,
              1970. P.153-154.
             12 Kancedikas A. S. Litovskaja
              narodnaja skulptura. - M., 1974. S. 17 (rusiškas tekstas
              pateikiamas lietuviškomis raidėmis)
             13 Cituojama iš J. Basanavičiaus
              straipsnio, nes čia tikslus lotyniško teksto vertimas.
             14 Čerbulėnas K. Mažosios
              Lietuvos antkapiniai paminklai // Naujoji Romuva. 1933. Nr.2-2
              (368-4). P. 42
             15 Dundulienė P. Ginu Kernavės
              Perkūną // Švyturys. 1961. Nr. 4; Medžiai senovės lietuvių
              tikėjimuose. - V., 1979. P. 37; Jurginis J. Pagonybės ir
              krikščionybės santykiai Lietuvoje. -V., 1976. P. 60-73.
             16 Kancedikas A. S. Litovskaja
              narodnaja skulptura. - M., 1974. S. 10-17 (rusiškas tekstas
              pateikiamas lietuviškomis raidėmis)
             17 Ten pat.
             18 Rimantienė R. Šventoji. Kn.
              1-2. - V., 1979-1980. Kn. 1. Narvos kultūros gyvenvietės. P.
              116-119.
             19 Vėlius N. Senovės lietuvių
              religija ir mitologija // Krikščionybė ir jos socialinis
              vaidmuo Lietuvoje. -V., 1986. P. 39.
             20 Dundulienė P. Medžiai senovės
              lietuvių tikėjimuose. -V., 1979; Žaltys ir jo simboliai
              lietuvių liaudies mene ir žodinėje kūryboje. -V., VU. 1979. P.
              37.
             21 Dundulienė P. Medžiai senovės
              lietuvių tikėjimuose. -V., 1979. P. 86.
             22 Serebrennikov N. N. Permskaja
              dierieviannaja skulptura. - Perm. 1967. S. 7-10. (Rusiškas
              tekstas pateikiamas lietuviškomis raidėmis).
             23 Lietuvos metraštis (Bychovco
              kronika). -V., 1971. P. 51-52.
             24 Daukantas S. Raštai. - V., 1976.
              - T 1. P. 107-108.
             25 Tkač Š. ... len kamen a drevo.
              - Bratislava. 1977. P. 149.
             26 Dundulienė P. Medžiai senovės
              lietuvių tikėjimuose, - V., 1979. P. 76.
             27 Rimantienė R. Šventoji. Narvos
              kultūros gyvenvietės. - V., 1979, P. 118.
             28 Rimantienė R. Lietuva iki
              Kristaus. - V., 1995, P. 161.
             29 Dobrzeniecki T. Drzwi
              Gnieznienskie. - Kraków, 1953. Pav. 4, 15.
             30 Vaitkunas G. Očierk razvitija
              estetičeskoi mysli v Litvie. - M., 1972. S. 24.
             31 Pašuta V. Lietuvos valstybės
              susidarymas. -V., 1971, P. 107.
             32 Galvydis J. Senųjų tikėjimų
              formos ir kultai. - V., 1980. V. P. 70.
             33 Urbonavičius V. Senųjų
              tikėjimų reliktai Lietuvoje archeologijos duomenimis (XVI-XVIII
              a.) //Senieji tikėjimai naujausių tyrinėjimų šviesoje. -V.,
              1977. P. 17.
             34 Mannhartt W. Letto - Preussische
              Götterlehre. - Riga, 1936. P. 157-160.
             35 Galaunė P. Lietuvių liaudies
              menas. K., 1930. P. 113-142.
             36 Čerbulėnas K. Memorialiniai
              paminklai // Lietuvių liaudies architektūra. -V., 1968.-T.2. P.
              106-110.
             37 Lietuvių liaudies menas. Mažoji
              architektūra. I knyga. -V., 1970. P. XI.
             38 Basanavičius J. Lietuvių
              kryžiai archeologijos šviesoje // Rinktiniai raštai. - V.,1970.
              P. 134-135.
             39 Artikel des Bischofs von Sazuland
              Michael Junge // Mannhardt, Wilhelm. Letto Preussische
              Gotterlehre. Riga, 1936. P. -160.
             40 Basanavičius J. Lietuvių
              kryžiai archeologijos šviesoje // Rinktiniai raštai. - V.,1970.
              P.138.
             41 Galaunė P. Lietuvių liaudies
              menas. K., 1930. P. 122.
             42 Lietuvių liaudies menas. Mažoji
              architektūra. II knyga. -V., 1990.
             43 Lasickis J. Apie žemaičių
              dievus. - V., 1969. P. 20. |