MEDŽIO,
AUGALO VAIZDINIAI PASAULĖŽIŪROJE
Jolanta
Zabulytė. El. paštas: jolaz@takas.lt
- Baltams, kaip ir kitoms pasaulio
tautoms, būdingas tikėjimas sielos nemirtingumu, kuris
pasireiškia kaip gyvybinės energijos, pereinančios į kitus
gamtos kūnus - augalus, gyvūnus samprata. Šį reiškinį
G.Beresnevičius įvardina metempsichozės terminu [54] ir nurodo
analogiško tikėjimo egzistavimą įvairiose primityviose bei
senojo pasaulio kultūrose. Pasak šio autoriaus, XIX - XX a.
pradžios laikotarpiu užfiksuotoje lietuvių folkloristikoje
išsiskiria keturi metempsichozės sluoksniai, iš kurių
archaiškiausias, būdingas ir kitoms indoeuropiečių tautoms,
tikėjimas natūraliu pomirtiniu virsmu kita gyvybės forma.
Tačiau reikšmingas ir vėlesnis, dalinai krikščionybės
įtakotas laikinai atgailaujančių, klajojančių sielų
vaizdinys, kurio lokalinės ypatybės - klajojančių sielų
formos bei atgailos vietos rodo esančias daug senesnes, gal būt
indoeuropietiškas šaknis.
- Remiantis ankstesniais
tyrinėjimais, G.Beresnevičiaus studijų išvadomis bei naujausia
faktologine medžiaga šiame skyriuje aptariami esminiai sielos
pomirtinio įsikūnijimo medžiuose, augaluose ir su jais
susijusių sielų - paukščių įvaizdžių variantai,
atskleidžiant archetipinio mąstymo liekanas XIX a. - XX a.
Lietuvos kaimo žmonių bei kitų tautų tikėjimuose,
papročiuose, ritualuose. Šis aspektas svarbus etnologiniu ir
antkapinių paminklų lokalinių bruožų priežastingumo sklaidos
atžvilgiu.
-
-
- Lietuvių liaudies tautosaka
patraukia dėmesį poetinių įvaizdžių gausa. Liaudies dainose,
laidotuvių raudose dominuoja žmogaus prilyginimas augmenijos ar
gyvūnijos pasauliui, kai į paliekamą ar mirusią motinėlę
kreipiamasi mano liepele, o bernelis tampa berželiu,
sakalėliu. Pasak G.Beresnevičiaus, tai archaiškiausio tikėjimo
liekanų padarinys, kai mirusiojo sielos perėjimas į medį buvo
suvokiamas kaip natūralus ir nereikalaujantis motyvacijos
reiškinys [55]. Archainis mitiniame laike gyvenantis žmogus gamtinio
pasaulio formas traktavo kaip vieningą gyvasties šaltinį ir
save suvokė kaip šios visumos dalį. Žmogus, medis, vanduo,
paukštis ar gėlės žiedas - visa tai vienų tėvų - Dangaus ir
Žemės - vaikai. Todėl gyvybė neišnyksta su mirtimi, ji
grįžta kitame pavidale. Ši archaiškiausia metempsichozės
samprata ir pasireiškia poetiniais sutapatinimais, daugiausia
pastebimų su nekrokultu susijusioje tautosakoje. Dėl šios
priežasties šią sritį verta apžvelgti konkrečiau.
- A.Juškos užrašytose laidotuvių
raudose mirusiosios klausiama: (
) Kokiais lapeliais
sulaposi? Kokiais žiedeliais sužydėsi? [56] J.Balio pateiktoje
raudoje linkima: Išauk močiute, aukštam kalnely, aukštam
kalnely balta liepele [57]. Analogiški motyvai sutinkami ir
liaudies dainose kur našlaitėlė aprauda artimuosius sakydama,
kad giružėlėj augantis jovarėlis - tai jos tėvelis,
liepužėlė - tai močiutė, ąžuolėlis - tai
brolelis [58], mirusi mergelė sakosi stovinti prie kelio pušele,
berželiu ir pan. Dažniausiai raudose ir dainose minimi konkrečios
rūšies medžiai, nurodant moterų ir vyrų sielų
įsikūnijimo į tam tikrus medžius atvejus.
- Lietuvių mitologinėse sakmėse,
pasakose taip pat dažni mirusiojo virtimo tam tikru augalu (lelija,
rože) ar medžiu (pušimi, liepa, beržu) motyvai:
gedėdama mirusio bernelio mergelė pavirsta rožės krūmu arba
ant jos kapo išdygsta raudona rožė, trys mergelės virsta ant
kalno augančiomis trimis pušelėmis (liepomis), jas pradėjus
kirsti, bėga kraujas [59] ir pan. Analogiški motyvai populiarūs
daugelio tautų mitologijose, išlikę įvairių šalių
folkloristikoje: antikinėje mitologijoje iš Adonio kraujo
pražysta rožės, Fajetono seserys pavirsta medžiais, iš
kurių bėga kraujas ir girdisi raudos, kai laužiamos jų šakos,
XIX a. antros pusės anglų etnografo B.E.Tailoro duomenimis,
Europoje populiarios sakmės apie ievas, kurios verkia jas
kertant, iš jų kamienų bėga kraujas [60], latvių liaudies dainose
bernelis ar mergelė išsako viltį ant jų kapo išaugsiant
rožę [61], o Šiaurės Amerikos indėnų Tamsybių giesmėse
aiškinama:
- Tie, kurie mirę,
- Niekada neišnyksta (
).
- Jie medžiuose, kurie
šlama,
- Jie medienoje, kuri dejuoja,
(
.)
- Jie žolėse, kurios rasoja,
(
)
- Jie miške, jie namuose,
- Mirusieji nėra mirę. [62]
- Lietuvių folkloristikoje išlikę
archainiai vaizdiniai atsikartoja ir šiandieninių kaimo žmonių
pasakojimuose, kur teigiama, kad vėlės paverčiamos
gyvuliais, kitos - medžiais [63]. Tiesa, tokios pomirtinės būties
priežastimi dažnai nurodoma sielos atgailavimo forma, tačiau
pats pa-vertimo momentas rodo esančias sąsajas su
ankstesniu natūraliu virtimu, t.y. krikščioniškos
religijos įtakoje žmogus konkretizuoja šio proceso vykdytoją -
Dievą.
- Liaudies simbolių sistemoje medis,
augalas atlieka ne tik kito sielos pavidalo (kūno), bet ir
orakulo funkciją. Medžio kaip tarpininko tarp gyvenimo ir
mirties, t.y. medyje įsikūnijusios sielos kaip mirties pranašo
vaidmuo aktualizuotas sapnų aiškinime: tikima, kad susapnavus ąžuolą
ar beržą mirs vyras, eglę - moteris, obels
sužydėjimas rudenį - moters mirties pranašas [64]. Medžių tarpininkavimo tarp dievybių ir žmogaus analogijos
ryškios Graikijos ir Romos mitologijose, kur šventuose
medžiuose gyvenantys dievai žmonėms pateikia pranašystes
(Dodonės ąžuolas); senovės slavų gentys taip pat gaudavo
atsakymus iš aukštų ąžuolų, o apie XIX a. vid. Prancūzijoje
šis tikėjimas buvo išlaikęs savo pirminę prasmę ir formą, -
anot B.E.Tailoro, šv. Fomos dieną merginos eidavo prie tam tikro
medžio ir bendraudavo su juo, norėdamos sužinoti, koks vyras
bus joms skirtas [65].
- Trumpai aptarus esminius
natūralaus pomirtinio virsmo augmenijos formomis variantus,
galima reziumuoti, kad XIX a. pab. - XX a. užrašytoje
lietuvių liaudies žodinėje kūryboje ir etnografinėje
medžiagoje atsispindi archaiškasis mirusiojo sielos
įsikūnijimo sampratos sluoksnis. Medžiai suvokiami kaip gyvos
būtybės, - jie kaip ir žmogus turi sielą ir širdį, jaučia
skausmą, sužeidus medį bėga kraujas [66] (pastaroji savybė
įrodo ir mirusiojo sielos egzistavimo medyje faktą). Mirusiojo
sielos pomirtinis gyvenimas augale, o ypač konkrečiuose
medžiuose (liepose, ąžuoluose, beržuose ir
kt.) rodo ir daugumai archainių kultūrų būdingo šventų
medžių kulto bei kosminio medžio archetipo ir su
jais susijusios gyvybės tęstinumo idėjos išlikimą katalikų
religiją išpažįstančio žmogaus pasaulėjautoje.
- Pasaulio medžio ir jo varianto -
Gyvybės medžio prasminės interpretacijos lietuvių
istoriografijoje dažnai sutapatinamos, todėl galima teigti,
kad šiuo įvaizdžiu tradicinėje kaimo kultūroje
išreiškiamos dvi - iš archainių laikų paveldėta universalioji
pasaulio centro (Axis Mundi), visatos sandaros
trinariškumo išraiška bei konkrečioji - amžino
gyvybingumo, cikliško atsinaujinimo prasmės. Todėl šioje
studijoje Pasaulio ir Gyvybės medžių semantikos niuansai
neatskiriami, o naudojamasi vienu - Gyvybės medžio terminu.
-
-
- Medžio ir augalo savybė mirti ir
vėl atgimti, šio proceso cikliškumas ir medžio būties
ilgaamžiškumas matuojant žmogaus gyvenimo trukmės
atžvilgiu, daugelyje pasaulio tautų reprezentavo amžiną
gyvenimą, nemarią sielą, nemirtingumą plačiąja prasme.
Archetipinis mąstymas gyvybę traktuoja kaip ypatingą
vitališką energiją, gimstančią iš kosminės versmės ir
išreiškiančią kosmoso esmę, kuri įvairiose kultūrose
įprasminama Pasaulio medžio ar kitus vardus turinčio kosminio
medžio įvaizdžiu. Jis talpina ne tik sakralinio pasaulio
centro, kultūrinės erdvės, trinariškos dangaus -
žemės - požemio ar analogiškos žmogaus laiko atžvilgiu
protėvių - amžininkų - ainių ir kt. struktūrinės
sampratos reikšmes, bet išreiškia ir augmenijos cikliško
atsinaujinimo idėjoje įprasmintą gyvybės amžinumo esmę.
Daugelio tautų mitologijose, religijose ir tautosakoje
(pasakose) kosminis medis turi ne tik žemiškuosius šventų
medžių analogus, bet ir siejamas su konkrečiomis dievybėmis,
dvasiomis ar mitiniais herojais - tai dievų buveinė, jų
gyvybės šaltinis ar pomirtinis dievybių, dvasių ar sielų
būstas: senovės Egipto religijoje derlingumo ir pomirtinio
pasaulio valdovas Ozyris kaip medis numiršta ir vėl
atgimsta, jo kapavietė prie medžio arba iš jos
išauga medis su Ozyrio siela; antikinėje mitologijoje
Adonis gimė iš miros medžio, Afroditė po mirties jį pavertė
gėle;[67] biblinis izraelitų karalius Saulius ir jo sūnūs
palaidojami po ąžuolu; [68] pasinėręs į kontempliaciją
po figos medžiu (nušvitimo medžiu - Bodi
medžiu) Sidharta pasiekė aukščiausiąjį pažinimą ir tapo
Buda [69] ir kt.
- Šventų medžių kultas
populiarus ir taip vadinamų pirmykščių tautų religijose, -
medžiai, krūmai, augalai dažniausiai traktuojami kaip
dievybių, dvasių ir sielų gyvenamoji vieta ar išorinis, t.y.
matomas jų pavidalas. Pavyzdžiui, Bengalijos santalai tiki,
kad gerų žmonių sielos po mirties pereina į vaismedžius;
Borneo dajakai pasakoja, kad žmonių sielos, kaip ir dvasios,
gyvena medžių kamiene ir, bijodami
keršto, gyventojai nekerta
tam tikrų medžių [70].
- Daugelio Europos tautų
folkloristikoje taip pat sutinkami pasakojimai apie mergaitę,
gyvenančią pušies kamiene ar apie senus medžius, kuriuose
gyvena miško dvasios - elfai; kertant tam tikrus medžius,
girdisi dejonės ir pan. B. E. Tailoro duomenimis, dar XIX a.
pabaigoje estų gyvenamose teritorijose buvo dažnai sutinkamas
reiškinys - šventų liepų ir ąžuolų, esančių
netoli nuo sodybos aptvėrimas ir vaisingumo, t.y. gyvulių
kraujo aukos ant jų šaknų ritualas. Slavų tautos taip pat
gerbė šventus medžius, siejo juos su gyvybės mitologema ir
ši tradicija atsispindi stebuklinėje pasakoje apie Kaščėjų
Nemirtingąjį, - pastarojo gyvybė paslėpta ąžuole ir
pan. Paprastai dievybės, mitiniai personažai ar sielų
įsikūnijimai siejami su konkrečiais medžiais - dažniausiai ąžuolu,
kedru, palme ir kt., kurie tuo pačiu yra ir kosminių
medžių analogai.
- Daugelyje tautų šventiems
medžiams buvo priskiriama ir žmogaus egzistencijos ciklo
valdymo funkcija, - germanų, hebrajų ir baltų tautose
tikėta, kad kūdikiai ištraukiami iš medžių, o jų šakose,
lapuose ir žieduose gyvena protėvių sielos. Tiesioginis
kosminio medžio ir žmogaus gyvybės ryšys atsispindi ir
Islamo mitologijoje, - po Alacho sostu auga medis, ant kurio
lapų surašyti žmonių vardai. Kai nukrenta lapas, Alachas
apie tai praneša mirties angelui Azrailui [71].
- Lietuvoje šventų medžių
giraitės ir atskirų šventų medžių - ąžuolo, liepos ir
kt. gerbimo tradicijos minimos įvairiais laikotarpiais
daugelyje rašytinių šaltinių, medžių kulto liekanos
užfiksuotos ir XX a. pradžioje [72]. Latvijoje taip pat ilgai
gyvavo šis kultas, - vadinamoje Lenkų Livonijoje prie seno
ąžuolo vietiniai latviai dar 1882m. slapta atnešdavo aukų
dvasioms: drobinių rietimų, sūrių, kiaušinių.
Krikščionybės įtakoje tokie medžiai Latvijoje tapdavo Dievo
Motinos paveikslų, o Lietuvoje - koplytėlių kabinimo vieta
[73].
- Pagarba žaliuojančiam
medžiui, jo amžiui ir svarbiausiai jo savybei atgimti,
cikliškame gamtos atsinaujinimo rate gyvenantį žemdirbį
tiesiogine prasme sutaikė su mirtimi, suteikė jai kitą
prasmę, - mirtis buvo ne galutinė gyvenimo riba, o tik kita
žmogaus egzistavimo forma. Ši samprata ilgus amžius palaikė
ir išsaugojo archaišką tikėjimą gyvybinės energijos
nemirtingumu bei jos esmine persikūnijimo savybe. Todėl
mirusiojo sielos perėjimas į sakralinį objektą - konkretų
medį, augalą - Gyvybės medžio analogą, buvo suvokiama kaip
natūrali kitos, amžinybę įprasminančios būties forma.
Šiuo atžvilgiu tautosakoje dažnai sutinkama medžių
personifikacija, jo prilyginimas žmogui traktuotinas kaip
savaime suprantamas reiškinys: motulė virsta liepele, brolelis
ar bernelis - ąžuolėliu ir pan.
- Pasaulio mitologijose
sutinkamas konkretaus medžio ir mitinio herojaus ar dievų
ryšys lietuvių tautosakoje nėra akcentuotas, nebent tai
galima sieti su atskirais šventaisiais medžiais, turinčiais
ir kosminio medžio savybes: ąžuolu - Perkūnu, liepa - deive
Laima. Folkloristikoje dominuoja šventųjų medžių -
cikliškai atgimstančių lapuočių (ąžuolas, beržas, liepa
ir kt.) bei amžinai žaliuojančių medžių (pušis, eglė) ir
žmogaus lyties sąsajos, - dažniausiai moterys virsta
moteriškais, vyrai - vyriškais medžiais. Neaiškios
konkrečių gėlių - lelijos, rožės žiedų ir pomirtinio
virsmo semantinės ištakos, nors tai galima sieti su augalo
žydėjimo ir jaunystės, meilės tematikos interpretacija (plg.
antikinės mitologijos ir lietuvių tautosakos įvaizdžius).
- Oficialiai priklausančių
krikščioniškojo tikėjimo pasauliui, daugelio Europos bei
kitų tautų pasaulėžiūroje išlikę pomirtinio virsmo augalu
vaizdinių analogai patvirtina, kad medžio, gėlės ir
mirusiojo sielos sutapatinimas nėra vien lietuvių lyriniam
folklorui būdinga poetinė metafora, o iš ikikrikščioniškų
laikų paveldėta ir iki šių dienų liaudies tikėjimuose
dalinai išlikusi archainė gyvybės tęstinumo samprata, -
tapdama medžiu, augalu (ar gyvūnu), mirusiojo siela tęsia
egzistenciją kitame pavidale.
- Kadangi lietuviai nepaliko
literatūrinio mitinio epo, jų archetipinė gyvybės tęstinumo
samprata, tarsi inkliuzas gintaro akyje, išliko įamžintas
liaudies žodinėje kūryboje, papročiuose, iki šiol
išlikusiuose senų kaimo žmonių tikėjimuose, kuriuos dažnai
vadiname liaudies prietarų vardu.
-
-
- Tai vėlesnė, tačiau nemažai
archaiškų bruožų išlaikiusi tikėjimo pomirtiniu gyvenimu
forma, susijusi su sielos klaidžiojimo idėja. Tikima, kad
žemiškąjį gyvenimą dorai nugyvenusių žmonių sielos
keliauja į protėvių šalį, o žemiškoje erdvėje lieka
nedorėlių, neišgyvenusių jiems skirto laiko, nepalaidotų ar
palaidotų netinkamai žmonių sielos. Panaši samprata žinoma ir
kitose tautose: Tibeto liaudies religijoje siela bla
klaidžioja ir kartais pereina į medį, Latvijoje tikėta, kad
gerų žmonių vėlės lieka prie kapo, o blogų - klajoja,
vaidenasi [74] ir pan.
- Kaip nurodo G.Beresnevičius,
lietuvių tautosakoje ir žmonių pasakojimuose vyraujantis kurį
laiką klajojančios, atgailaujančios sielos vaizdinys tik
dalinai susijęs su krikščioniškos skaistyklos įvaizdžiu.
Skirtingai nuo Bažnyčios mokymo tikima ne tik sielų atgailavimu
kituose kūnuose, bet tokios sielos gyvena žemiškame pasaulyje,
o ne abstrakčioje antgamtiškoje erdvėje: jos kenčia
medžiuose, gėlėse, gyvūnuose ir žmogaus gyvenamoje aplinkoje
- sodybos teritorijoje, namo angose (slenkstyje, krosnyje, kamine,
būriuojasi prie langų). Sielos atgailavimo medyje, augale
variantai sutinkami ir liaudies dainose kur pasakojama:
- Nėr kur dūšelei
dėcis,
- Nėr kur griešnykei
dėcis.
- Ana puolė sauson
mendrėn,
- Ty išbuvo trajus metus
[75]
- Daugiausia duomenų, susijusių su
atgailaujančių sielų buveinėmis pateikia etnografinė
medžiaga. Įvairiose Lietuvos vietose užfiksuoti tikėjimai rodo
išlikusius sielos buvimo miško, sodybos medžiuose variantus:
traškant medžiui buvo sakoma, kad vėlės skaistyklą
kenčiančios, už jas sukalbama malda, tokį medį vengiama
kirsti, nes kirtėjui ir jo šeimai bus nelaimė; jeigu žmogus
negerbė medžių ir laužė šakas, medžiai nepriima jo vėlės
ir pan. [76]
- Šio amžiaus 8 - 9
dešimtmetyje surinkti etnografiniai duomenys rodo ne tik
natūralaus virtimo ir atgailos pavidalo sampratų galimo
persipynimo faktus, bet ir tai, kad save laikantys katalikais
senieji kaimų gyventojai ir šiandien tiki pomirtiniu sielos
apsivalymu, atgaila tam tikrame medyje ar tam
tikrame gyvūne. Senieji Dzūkijos gyventojai pasakoja: (
)
prisisapnavo numirus moteriškė. Mani paskyrė supcis an pušalės
(
). Kų jau man sunku, tai sunku an pušalės (
).
Daugelis tep an pušalės pakutavoja. [77] Pasakotojai
nurodo, kad siela ne iš karto patenka į amžinosios laimės
šalį, o Dievo paverčiami medžiais, gyvūnais, kurių
pavidaluose turi laikinai atkentėti.
- Viena tokių formų - XX amžiaus
pradžioje ir pabaigoje užfiksuotoje etnografinėje medžiagoje
dažnai sutinkami mirusiojo sielos - paukščio, plaštakės
ar bitės įvaizdžiai, kurie tiesiogiai susiję su medžiais
bei gėlėmis ir galėjo būti vienas iš paminklų tam tikros
formos įtakos veiksnių. Ši sąsaja su augmenijos pasauliu ypač
akivaizdi tradicinių tabu atvejais, kai buvo draudžiama laužyti
tam tikrų medžių šakas ar viršūnę, tikint, kad ten
gyvenanti paukščio pavidalo vėlė neteksianti savo būsto.
Įvairių vietovių gyventojai pasakoja ir apie skraidantį
pavidalą turinčių sielų mistinius apsilankymus sakralinių
apeigų ar kasdieninių darbų metu: bažnyčioje ant karsto
nutupia peteliškė ir nenuskrenda visų apeigų metu, per
laidotuves ji skrajoja aplink kapo duobę arba pasakojama: (
)
šienavau, šienavau. Nuilsau. Atsisėdau an kelmo, kad atlekia
peteliškė (
) žiūro in mani. Pakratau rankų. Nenuskrenda.
Tai dar aš susmislinau: motula, širdela, o gal ca tavo
dūšelė? Tai mano motula, tai mano širdela (
) jei ca tavo
dūšelė, duok man žanklalį
Tai ji man tep va roz apsisukė
ir vėl atgrįžo in mani galvaitį. (
) persižegnojau, ėmiau
kalbėt pocerius (
). kap cik pasakiau Amen, (
)
nuskrido. Pateikėjų tai nurodomi kaip realūs, abejonių
nekeliantys faktai [78].
- Bendravimas su klajojančiomis
mirusiųjų sielomis dažnai vyksta ne tik realybėje, bet ir
sapnuose, kai nusakoma dar nemiegojau, bet snūduriavau.
Sapno ir realybės, pasąmonės ir sąmonės santykio problemos
tyrinėtos specialioje literatūroje; šiuo atveju svarbus
K.G.Jungo teiginys, kad sapnai kalba konkrečiais jusliniais
vaizdais ir atstovauja archainei mąstysenai. Kaimo žmogus sapną
suvokia archaiškai - kaip kitą realybę, t.y. sąlyčio
su anapusiniu pasauliu sferą. Manoma, kad miegančiojo siela
mažai prisirišus prie kūno, išeina tam tikro, dažnai
toteminio gyvūno forma, - tokiu būdu bendraujama su žemėje
klajojančių artimųjų sielomis, kurios perduoda gyviesiems
svarbią informaciją. Išeinančios sielos variantai
sutinkami ir N.Vėliaus surinktose mitologinėse sakmėse: iš
miegančio žmogaus burnos išlekia paukštytė arba bitė,
kurį laiką palekioja, pabūna krūme, medyje ir vėl
sugrįžta pas miegantįjį. Šis tikėjimas taip pat turi
analogų kitų tautų pasaulėžiūroje, kur miego būsena
traktuojama kaip mažo gyvūno pavidalu išeinančios sielos
laikas, todėl miegantįjį budina atsargiai, kad siela suspėtų
grįžti.
- Archainių kultūrų
tikėjimuose paukščiai gyvena kosminiame medyje,
žemiškoje erdvėje jų būstai lokalizuojami dažniausiai šventuose
medžiuose. Tai rodo ne tik pomirtinio virtimo paukščiu -
dangaus ir žemės, šio ir anapusinio pasaulių tarpininko
vaizdinio populiarumą, bet ir ryšį su žemiškosios semantikos
sfera - medžių, augalų kultu. Beje, krikščioniškoje
tradicijoje balandis taip pat siejamas su augalu - vaizduojamas su
alyvmedžio šakele, kuri Nojaus istorijoje tiesiogine prasme
simbolizuoja žemę, t.y. Gyvenimą.
-
-
- Trumpai apžvelgus baltiškojo
pomirtinio gyvenimo sampratos liekanų bruožus folkloristikoje ir
šiandieninių kaimo senolių pasaulėžiūroje verta nukreipti
žvilgsnį į tiesiogiai su nekrokultu susijusią sritį -
laidojimo apeigas.
- Kaip pažymi etnologai,
sėkmingas mirusiojo sielos patekimas į anapusinį pasaulį
daugelyje archainių kultūrų sąlygotas palaidojimo proceso
būtinybės, t.y. tik pagal tradiciją palydėto ir atiduoto
Motinos Žemės gimdančioms įsčioms žmogaus siela įgyja
galimybę patekti į amžinos laimės šalį. Šių sąlygų
svarba būdinga daugeliui tautų, ji išlikusi lietuvių,
latvių ir slavų liaudies pasaulėžiūroje [79]. Todėl laidotuvių
apeigos, kaip vienos iš konservatyviausių tradicijų, amžių
bėgyje išlaikė daug archainių elementų, kurie iki šiol
funkcionuoja kaip tradicinės kultūros vientisumo faktorius.
Šiame kontekste ir medžių bei augalų vaidmuo neatsiejamas
nuo bendro teisingo tradicinio ritualo, kurio esminė idėja - mirusiojo
sielos globa ir sauga ne tik palaidojimo vietoje, bet
ir ypač pavojingame perėjimo iš vienos erdvės į kitą
etape.
- Medžiai ir augalai, kaip gyvybės
cikliško atsinaujinimo reiškėjai ir sielos saugotojai iki
šiol naudojami viso laidotuvių proceso metu: eglišakėmis
nubarstomas kelias į sodybą ir takas per kiemą, šarvojimo
vieta apjuosiama ąžuolo ar mirtos lapų vainiku
(vėliau - vainikais), į karstą dedami bažnyčioje šventinti
augalai, išnešant karstą iš namų, ant dangčio dedamas ąžuolo,
mirtos lapų vainikas, vežimo (sunkvežimio) kampuose
tvirtinami keturi berželiai vasarą ir keturios
eglutės žiemą, kapo duobės šonai prismaigstomi gėlių
ir medžio šakų, dugnas išklojamas eglišakiais, keturi
medeliai įsmeigiami kapo kampuose. Žaliuojančių šakų,
ąžuolo, rūtos vainikų bei šventintų augalų naudojimą
laidotuvių apeigose kaip etninį savitumą išskiria
lietuviškų tradicijų Punsko ir Seinų krašte (Lenkija)
tyrinėjimai [80]. Pasak etnologų, dar ir šiandieninių žmonių
tikima, kad šventintų žolynų naudojimas išreiškia maginę
saugą metafizinėje erdvėje [81], o atskirais atvejais manoma, kad
augmenija suteikia ir laikinąjį prieglobstį mirusiojo sielai.
Pastarasis aspektas ypač pabrėžiamas tikint sielos,
turinčios paukščio pavidalą, atveju, kai laidotuvių
apeigose naudojami medeliai traktuojami kaip vieta jam nutūpti
[82].
- Tam tikrų, šventų
medžių kultą reprezentuojančių žaliuojančių medžių - eglių,
beržų ir ąžuolo, mirtos lapų, žydinčių ir
švęstų augalų naudojimas daugumos pateikėjų
traktuojama kaip krikščioniškos tradicijos forma, kadangi
Bažnyčios ne tik nedraudžiama, bet priešingai, taip pat
naudojama. Beje, krikščioniškoje ikonografijoje
žaliuojantis, žydintis kryžius simbolizuoja mirties
nugalėjimą, o pasak M.Gimbutienės, žaliuojančio medžio ar
augalo vaizdinys visose archainėse kultūrose turėjo cikliško
atsinaujinimo, gyvybės nesibaigiamumo reikšmę [83], todėl ir
krikščionybėje sutinkama medžio kaip amžino gyvenimo
simbolio išraiška turi daug senesnes, ikibiblijinius laikus
siekiančias šaknis [84]. Turint omeny krikščioniškos tradicijos
prisitaikymo prie vietinių tikėjimų formų, daugelio
kultūrinių archetipų adaptacijos momentą, tampa suprantamas
ir augalų, medžių sakralinės reikšmės ir jų ryšių su
nekrokultu ilgaamžiškumo liaudies tradicijose faktas. Tiesa,
daugeliu atvejų šiandieninis augmenijos - eglišakių,
medelių, gėlių naudojimas laidojimo apeigose išlikus kaip
formali tradicijos tąsa (išskyrus šventintus žolynus),
tačiau tai nenuneigia augmenijos archetipo semantinės
reikšmės, kuri vienokia ar kitokia forma gyvavo praeito ir
šio amžiaus pradžios kaimo kultūroje.
- Neturint duomenų apie
medžių ir kitų augalų naudojimo tradicijas kitose
kultūrose, galima tik spėti, kad medžių kultui ir augmenijai
teikiamas vaidmuo galėjo atsispindėti ir laidojimo
papročiuose. Šią prielaidą dalinai patvirtina nuo
priešistorinių iki šių laikų įvairių Europos tautų
antkapiniuose paminkluose populiarus augalinis ornamentas.
-
NUORODOS,
NAUDOTA LITERATŪRA
|