- 2001m. lietuvių kryždirbystė
UNESCO pripažinta Žmonijos žodinio ir nematerialaus paveldo
šedevru. Tačiau ši liaudies meno sritis moksliškai tyrinėta
labai fragmentiškai, - nėra išsamaus formų visumos bei
istorinės raidos vaizdo. Vienas iš iki šiol netyrinėtų
aspektų - pasaulėžiūros įtakos memorialinių paminklų
architektonikai bei ornamentikai klausimas. Į šios
problematikos sferą įeina labai svarbūs paminklų savitumą
nulėmę kontekstiniai bei tiesioginiai veiksniai: pomirtinio
gyvenimo sampratos, įvairių tradicinių papročių, religinių
ritualų ir kt. reiškinių sklaida archainės bei
krikščioniškosios tradicijų kontekste.
- Kadangi XIX - XX a. vid.
paminklams būdingas religinis sinkretizmas, jų formų savitumo
priežastis tenka aiškinti remiantis dviejų pagrindinių
veiksnių įtaka: 1) vidiniu, t.y. archainės tradicijos
tiesioginio bei pasąmoninio tęstinumo (formos, semantikos
perimamumo aspektas) ir 2) išoriniu, t.y. katalikų religinio
meno, įvežtinių dirbinių įtakų ir jų vietinių
interpretacijų analize.
- Pirmąjį faktorių tyrinėjo
G.K.Jungas, ko pasekoje religijotyroje atsirado ir
išpopuliarėjo archetipo sąvoka, reiškianti
kolektyvinėje pasąmonėje glūdinčius žmogui įgimtus
pirmapradžius simbolius, turinčius įtakos susidarančioms
pasaulėžiūros struktūroms [1]. XIX - XX a. vid. laikotarpiu
kaimo žmonių pasaulėžiūroje užfiksuotos baltų nekrokulto
liekanos įpareigoja išanalizuoti tam tikrų archetipų
reikšmės, galinčias padėti atskleisti memorialinių
paminklų specifinių formų bei dekoro elementų panaudojimo
bei populiarumo priežastis.
- Kryždirbystės objektai priklauso
krikščioniškosios religijos sferai, todėl neabejotinai
svarbūs ir katalikų ikonografijos, liturgijos bei apeigų
vaidmens, bažnytinės dailės interpretacijos klausimai.
- Remiantis komparatyvistinės
metodologijos principais studijoje sprendžiami šie klausimai: