- Kadangi visų kryždirbystės objektų
paskirtis yra sakralinė, jie adaptuoti ir toleruojami Bažnyčios,
nerealu tikėtis, kad jų dekoro kompozicijose būtų ignoruojama
krikščioniška simbolika ar istorinių stilių elementai. Kiek
memorialinių paminklų augalinės ornamentikos stilistika siejasi
su krikščioniškos liturgijos ar kitų bažnytinės dailės
objektų dekoro motyvų įtaka sunku nusakyti vienareikšmiškai -
tam reikalingos atskiros išsamios studijos. Šiuo atžvilgiu
vertingi J.Perkovskio ir A.Širmulio pastebėjimai, kad liaudis
savitai, t.y. vietinių tradicijų rėmuose interpretavo bažnyčių
mene populiarų barokinį stilių, o svetimos įtakos (įvežtiniai
ir masinės gamybos pavyzdžiai) pastebimai veiksmingos tik maždaug
nuo XX a. vidurio, nes kaimo kultūra labai ilgą laiką išliko
uždara [85], t.y. sąlygota kiekvieno individo bendruomeniškumo
tradicijos visumoje faktoriaus. Tuo tarpu miestų, didesnių
prekybinių centrų kapinėse XIX a. pabaigos - XX a. vidurio
laikotarpiu pastatyti paminklai akivaizdžiai rodo medinių kryžių
statymo tradicijos sunykimą bei teikiamą prioritetą masinės
gamybos ar įvežtiniams metaliniams paminklams. Šio reiškinio
priežastys įvairios, tačiau esminė iš jų - nuo senosios
tradicijos nutolusių miestiečių skonio skirtumas, kurį sąlygojo
mąstymo modelio pakitimas, M.Eliade apibūdintas kaip aplinkinio
kosminio pasaulio desakralizacijos pasekmė. Todėl šioje dalyje
aptariami tik XIX a. pabaigos - XX a. vidurio kaimų kapinėse
buvusių medinių bei ir tebestovinčių geležinių antkapinių
kryžių formos ypatumai bei jų semantinės interpretacijos.
-
-
- J.Basanavičius ankstesnių
stulpinių paminklų - stogastulpių, koplytstulpių kilmę siejo su
pagoniškais stulpais mirusiojo vėlei. P.Galaunė pritarė šiai
nuomonei patikslindamas, kad šių paminklų architektonikos
savitumą - stogelio ir namelio ant stulpo atsiradimą įtakojo
pagoniškas tikėjimas sielos nemirtingumu, paminklo kaip laikino
vėlės būsto traktuotė [86]. Analogišką funkciją dalinai atlieka
ir vėlesnės krikščioniškos ikonografijos skulptūros, kurios
suvokiamos kaip šventieji globėjai, tradicinėje kultūroje
galėję turėti protėvių vėlių ar jų globėjų funkcijas [87].
- Šiuo aspektu įdomią
stulpinių paminklų kilmės interpretaciją pateikia
V.Bagdanavičius. Remdamasis Schuchardo nuomone jis aptaria stulpo
ir stogelio semantiką ir stogastulpius prilygina akmeniniams
menhyrams, akcentuodamas jų paskirties analogiją, kad tiek
menhyras, tiek stogastulpis (medinis stulpas) gali būti ne tik
mirusio žmogaus sielos sostas, bet ir transcendentinės būtybės
nusileidimo vieta [88]. Medinio ar akmeninio stulpo - dievybės ar
protėvio dvasios sosto įvaizdis būdingas daugeliui archainių
kultūrų ir žinomas nuo priešistorinių laikų: senovės Kanaane
kai kuriose šventyklose stovėjo akmeninės kolonos, kurių
pavadinimas bethel - dievo - namai leidžia manyti, kad
juose gyveno dievai, Madagaskaro salose randama daug akmeninių
kolonų, pastatytų protėvių atminimui, Šiaurės Amerikos
indėnų genčių toteminiai stulpai taip pat atlieka protėvių
globos funkcijas [89] ir t.t. Oberlando (Rytų Prūsija), rusų, vengrų
tradiciniai antkapiniai paminklai turi stulpo formą [90], spėjama, kad
R. Rimantienės Šventojoje rastas medinis stulpas su stilizuota
žmogaus galva gali būti siejamas su nekrokultu, paminklinio stulpo
atvejis žinomas ir kunigaikštienės Pajautos legendoje ir pan.
- Jeigu ankstesni lietuvių
stulpiniai paminklai tyrinėtojų siejami su mirusiojo sielos
nusileidimo ar klajojančios vėlės laikino būsto vieta, tai,
turint omeny tradicijos vientisumo išlaikymo faktorių, lotyniško
kryžiaus formos paminklus kontekstiškai galima sieti su šios
sampratos analogija. Kita vertus, remiantis J.Griniaus teiginiu, kad
paminklu tampa jau pats stulpas, neturintis stogelio ar
koplytėlės [91], galima prielaida, kad aukšti mediniai kryžiai
taip pat gali būti traktuojami kaip paminklinio stulpo su
kryžmos viršūne analogai. Be to, iki XX a. pabaigos
kai kuriose Lietuvos vietovėse išlikęs tikėjimas sielos virtimu
(ar atgaila) skraidantį pavidalą turinčiu gyvūnu įgalina
teigti, kad augaliniais motyvais ar religine simbolika dekoruotas
stulpas - kryžius galėjo būti kaimo žmonių traktuojamas kaip
šių sielų trumpo apsistojimo ar apsigyvenimo vieta. Tokiu atveju
paminklas tampa naujais sielos namais, žymi naujos
gyvenamosios vietos teritoriją. Šią versiją patvirtina ne
tik kapinių aptvėrimas (kapinių plotas atskiriamas nuo gyvųjų
erdvės), bet ir kapavietės komponentai, rodantys tiesiogines
sąsajas su sodybos teritorijos elementais: kapo centre paminklas
- namas, kapo zona aptveriama tvorele su varteliais,
prie paminklo žydi gėlės, želia žolė (sodybos darželio
analogija?)
- Kapo vietos ir gyvenamojo namo
prasminių atitikmenų tikslingumą atskleidžia anksčiau aptarta
tradicinėms bendruomenėms būdinga šventųjų erdvių
lokalizacija bei namo kaip Imago Mundi samprata. Galima tik
papildyti, kad pasak M.Eliade, svarbiausias mitinio mąstymo
savitumas yra tai, kad kiekvienas kūrybos aktas pakartoja
kosmogoninį aktą - Pasaulio sukūrimą. Bendrame kultūriniame
kontekste statybos ritualai atskleidžia kosmogonijos
reaktualizaciją. Todėl kiekviena statyba - namo, šventovės -
yra absoliuti pradžia (išskirta autoriaus - Z.J.),
siekiant atgaivinti pradinę mitinio laiko pilnatvę [92].
- Tai pasakytina ne tik apie
gyvųjų, bet ir apie mirusiųjų namų, t.y. palaidojimo vietos
kaip šventos erdvės traktuotę. Todėl Lietuvoje kaip ir daugelyje
tautų kapo vieta suvokiama kaip laikina ar nuolatinė ne tik
materialaus kūno, bet ir mirusiojo sielos gyvenamoji vieta
-pomirtinis namas, būstas. Materialia forma tai atskleidžia Egipto
piramidžių paskirtis bei kitose kultūrose sutinkamas mirusiojo
apgyvendinimas specialiuose statiniuose (Peru indėnų statomi
mūriniai nameliai, mailagų - mažos palapinės virš kapo) [93] ar
induose (namo formos urnos Senojoje Europoje, senovės Kinijoje,
Prūsijoje ir kt.).
- Lietuviško antkapinio paminklo
kaip mirusiojo vėlės namų traktuotę išreiškia ne tik kapo
vietos ir gyvųjų sodybinės erdvės sakralizacijos analogijos
pasaulėžiūroje, bet ir vizualinės priemonės - tam tikri dekoro
motyvai. Mediniuose paminkluose nedidelės koplytėlės
Nukryžiuotajam ir kryžmos puošiamos gyvenamųjų namų bei
interjero objektų puošyboje populiariais geometriniais bei
stilizuotais augalinių formų dantukais, įvairios konfigūracijos
spiraliniais medžio pjaustiniais. Šios analogijos ryškesnės kai
kurių stogastulpių, koplytstulpių, koplytėlių ant žemės
puošyboje. Antra vertus, skulptūrų apgyvendinimas stulpiniuose
paminkluose ir koplytėlėse ant žemės, akivaizdžiai rodo
prasmines paminklų ir šventųjų namo sąsajas. Lotyniško
kryžiaus formos paminkluose šios analogijos nėra tokios dažnos
ir tiesioginės, todėl tenka remtis tradicinės sampratos išlikimo
motyvacija bei atskirų dekoro elementų prasmine interpretacija.
- Vieni tokių puošybinių
motyvų, turintys sąsajų su nekrokultu ir paminklo kaip namo
samprata - augaliniai ornamentai, kurių stilistinė bei semantinė
analizė gali padėti atsakyti į kai kuriuos su aptariamąja
problematika susijusius klausimus.
- Architektūros ir paminklų
dekore naudojami augalų motyvai retai būna lengvai atpažįstami
(tulpė, ąžuolo lapai), o dominuoja stilizuoti, tik augalo idėją
perteikiantys siluetai. Tai apsunkina semantinę interpretaciją,
kadangi tenka remtis tik hipotetinėmis prasminėmis traktuotėmis,
o ne faktologine palyginamąja medžiaga.
- Gyvenamųjų pastatų puošyboje
augmenija (trilapiai, keturlapiai žiedai, riestinės formos su
lapais) dažnai vaizduojami bendroje kompozicijoje su paukščiais
ir populiarūs visoje Lietuvoje. Jie naudojami būtent tose vietose,
kur, anot tikėjimų, kenčia atgailaujančios sielos, t.y. namo
angose: stogų lėkiuose ant augalo - Gyvybės medžio tupi
du, kartais vienas paukštis, žydintys krūmai ar vienas augalas su
šalia ar viršūnėje tupinčiais paukščiais vaizduojami langinių
tapyboje, stilizuoti augalai vingiuoja viršulangių pjaustiniuose
bei prieangio - durų, slenksčio erdvės dekore
(frontonėlių puošyba). Šios gyvenamojo namo ertmės etnologų
traktuojamos kaip vietos, susijusios su kitu pasauliu, t.y. svetima
erdve, kurioje viešpatauja žmogui nepažinus, dvasiomis
apgyvendintas transcendentinis pasaulis. Kadangi mirusiųjų sielos
ne tik gerbiamos, bet ir jų vengiama kaip galinčių pakenkti
jėgų, kuriant gyvenamąją erdvę, atsižvelgiama į tokias vietas
ir jos apsaugomos magiškais ženklais. Analogiška tradicija
žinoma daugeliui tautų - Prancūzijoje, Latvijoje ir kitų
kraštų liaudies architektūroje durys, langai, stogas turi
apsauginius ženklus - kryželius, svastikas, saulutes - roželes
(rozetes) ir kt. [94]
- Archainių kultūrų tautoms būdingas
tikėjimas, kad šios namo angos svarbios ne tik jose kenčiančių,
bet ir išeinančiųjų (mirštančių žmonių), atlikusių
atgailą sielų atžvilgiu, todėl su šiuo tikėjimu susiję daug
tradicinių papročių. Ypač šiuo aspektu svarbus stogas [95] (viršus
- danga), kadangi ugniakuras - krosnis yra ne tik namo ašis
ir vėlių atgailos vieta, bet ir su dūmais išeinančių sielų
kelias, todėl daugelio tautų liaudies architektūroje ypatingas
dėmesys skiriamas stogo puošybai. Lietuvių trobose atvirosios
stogo ertmės - čiukuras, kaminas, todėl stogo lėkiuose
vaizduojami augalai, ypač Gyvybės medžiai, gali būti traktuojami
kaip įeinančių ir atgailaujančių sielų saugotojai,
globėjai, o jų viršūnėse tupintys paukščiai galėjo atlikti
ne tik sargų, bet ir palydovų vaidmenį (apie tai bus kalbama
paukščių simbolikai skirtame skyriuje). Prisiminus
žaliuojančių, žydinčių paprastų ir šventintų augalų saugų
vaidmenį laidotuvių apeigose, galima daryti pirminę išvadą, kad
augalai (kaip ir paukščiai) liaudies pastatų dekore atlieka
sakrališkai svarbių ertmių saugotojų funkciją ir gali turėti
šiose vietose atgailaujančių sielų globėjų vaidmenį. Sekant
gyvenamojo namo ir antkapinio paminklo - sielos namo
traktuotės analogija, galima teigti, kad kryžiuose naudojami
augalų motyvai taip pat gali turėti palaidoto žmogaus sielos
globėjų ir saugotojų nuo blogio jėgų funkcijas.
- Sutinkami medinių kryžių
kryžmų puošyboje ir gyvenamųjų namų vėjalentėse bei
prieangių frontonuose populiarūs trilapių dantukų pjaustiniai
gali būti tiesioginio perkėlimo rezultatas, įtakotas vienodos
medžiagos ir atlikimo technikos savybių. Kita vertus, būtent
šių architektūros dekorui būdingų elementų panaudojimas
antkapinių paminklų puošyboje tik dar kartą patvirtina pastarojo
kaip sielos namų motyvaciją.
-
-
- Augalinių ornamentų
dominavimas medinių ir geležinių kryžių dekore, jų pagalba
suformuotas paminklų silueto panašumas į gėlės žiedą ar
žaliuojantį, žydintį trišakį medį verčia manyti, kad tokios
asociacijos buvo siekiama sąmoningai. Vienu atveju iš augalinės,
gyvos medžiagos - medžio, kitu - ugnies ir žmogaus pagalba
suformuotos geležies, paminklas paverčiamas augalo analogu.
Iškyla klausimas, kodėl užsakovai nepasitenkino lakoniška,
tačiau savaime informatyvia, esminę krikščionybės idėją
išreiškiančia lotyniško kryžiaus forma? Galimi atsakymai glūdi
specifiniame mąstyme, t.y. paminklo kaip sakralinio simbolio
traktuotėje.
- Ankščiau aptartų pomirtinio
gyvenimo vaizdinių apie natūralų mirusiojo sielos perėjimą į
medį, gėlę, gėlės krūmą bei konkrečių medžių ir gėlių
nuorodos įgalina pabandyti atsekti šios sampratos ir antkapinių
paminklų plastikos prasminius ryšius. Jeigu liaudies dainose
sakoma, kad ant motulės kapo išaugo liepelė, pušelė, o bernelis
pavirto ąžuolu, berželiu, sakmėse mirusi mergelė pražįsta
lelija, rožės žiedu ir toks pomirtinis sielos virsmas, kaip
gyvybės tęstinumo forma laikomas natūraliu reiškiniu, tai ir
antkapinis paminklas, primenantis trišakį medį ar trilapį
augalą - leliją, keturlapį žiedą (geležiniai kryžiai),
ar mediniuose rožės - rozetės, saulutės žiedą, galėjo
turėti prasminius įsikūnijimo augale ir besitęsiančios
gyvybinės jėgos palaikymo įvaizdžio atitikmenis. Be to,
klajojanti, į paukščius, bites, plaštakes įsikūnijusi siela
čia jaučiasi kaip tikruose namuose, - jai skirtas būstas turi
medžio, gėlės siluetą, t.y. tokiai sielai sukuriamas
specialus analogas. Šį aspektą dalinai patvirtina ankščiau
minėtas tikėjimas, kad laidotuvių apeigose naudojami medžiai -
laikina sielos buveinė: medžių palikimas prie kapo leidžia
manyti, kad jų vaidmens aktualija turėjo išlikti iki to laiko,
kol buvo pastatomas stulpinis paminklas, šiuo atveju
primenantis medį ar augalą. Savita tokios traktuotės motyvacija
sutinkama etnografinėje medžiagoje, kur aiškinama: Jei
dūšiai skirta atgaila tose vietose, tai ji prie kryžiaus sušyla
[96].
- Aptariamai hipotezei reikšminga ir
M.Gimbutienės mintis, kad buvo tikima, jog mirusiajam susijungus su
žeme, gyvybinė jėga, atsiskyrusi nuo mirusiojo, slypi pačiame
kape ir aplink jį, ypač medžiuose, gėlėse ir ant kapo
augančioje žolėje [97], todėl net iki XX a. pradžios - vidurio kaimo
kultūroje vyravo įvairūs tabu: negalima šienauti kapinių
žolės, kirsti žaliuojančių ir nudžiūvusių medžių, skinti
gėlių, nes skriaudžiamas mirusysis. Iš kapinių žolės
kraujas teka sakoma liaudies patarlėje. Pasak J.Balio,
tikėjimas, kad medyje įsikūnija mirusiojo siela ypač ryškus
tais atvejais, kai medis išauga ant kapo [98]. Analogiškas tikėjimas
sutinkamas ir kituose kraštuose - iki šių dienų Pelesos
gyventojai tiki, kad palaidojimo vietoje išaugęs medis tiesiogiai
susijęs su mirusiojo siela [99], Polinezijos indėnai tiki, kad siela
lieka prie kapo ir gyvena medžių šakose, kai kuriose tautose
gėlės, kaip ir ant jų nutupiantis drugelis, simboliškai siejamos
su mirusiųjų sielomis [100] ir pan.
- Lietuvoje ši samprata
atsiskleidžia ir paminklų statymo tradicijose, išlaikiusiose
sąsajas su šventų medžių kultu ir konkrečiais, Gyvybės
medžio mitologemą išreiškiančiais medžiais. Iš įvairių
rašytinių šaltinių žinoma, kad gan ilgą laiką - XVIII a. - XX
a. pradžioje Lietuvoje ir Mažojoje Lietuvoje vyrų ir moterų
paminklams buvo parenkami atitinkami medžiai: ant vyrų kapų buvo
statomi paminklai iš beržo, ąžuolo, moterims - iš eglės,
liepos [101]. Senasis paprotys kai kuriose Lietuvos vietose
išliko iki XX a. ketvirto dešimtmečio: Užnemunėje vietoj
paminklų ant kapų buvo sodinami moterims ir vyrams parinkti
tam tikri medžiai [102]. Šiam aspektui ne mažiau svarbūs
kraštotyrininko J.Šliavo pateikti faktai, kad XIX a. pabaigoje -
XX a. pradžioje Žemaitijos senkapiuose mirusiuosius laidodavo po
medžiu, kurį nukirsdavo iki poros metrų aukščio ir kamieno stulpą
dekoruodavo įvairiais ornamentais [103]. Tokių žalio medžio paminklui
panaudojimo atvejų būta ir daugiau. Tam tikros medžių -
paminklų sampratos paralelės išlikę ir Latvijoje, kur nurodomas
ne tik kapinių augmenijos, bet ir pačių paminklų saugos motyvas
- draudžiama gadinti kapų kryžius, nes supyks mirusysis [104].
- Taigi liaudies dainose sutinkami
mirusiojo sielos perėjimo į medžius ir ypač tam tikrus
medžius įvaizdžiai paminklų statymo tradicijose turi ir
materialią išraišką - vienu atveju tam tikras medis sodinamas
arba panaudojamas žalias medis, kitu - mirusiajam paminklas daromas
iš tam tikros, sakralinę funkciją turinčios medienos. Todėl
ir vėlės įsikūnijimas medžiagos bei vietos (kapo) hierofanijose
gali būti siejamas su ant kapo išaugančio tam tikro medžio ir jo
analogo - medinio paminklo samprata. Šią versiją papildo vaiko
gimimui skirtų kryžių statymo tradicija, - Žemaitijoje tokie
paminklai buvo statomi kiemuose, kartais pakelėje, ir, anot J.
Balio, pavadavo senovėje tokiais atvejais sodintą medį [105].
- Šventų medžių ar gėlių, į
kuriuos įsikūnija ar juose atgailauja siela - ąžuolo, liepos,
beržo, eglės, pušies, lelijos (tulpės), saulutės -
roželės motyvai, tiesa, fragmentų lygmenyje, naudojami ir
antkapinių paminklų plastikoje. Kaip buvo minėta anksčiau,
medinių ir geležinių kryžių dekore retai pasitaiko lengvai
identifikuojamos augmenijos formos (neskaitant ąžuolo lapų,
tulpės žiedo motyvų). Stilizacijos dominavimo momentą akcentuoja
ir J.Perkovskis, analizavęs Žemaitijos regiono augalinio ornamento
motyvus Vakarų Europos liaudies meno kontekste. Jo nurodoma, kad
stilistinis originalumas pasireiškia ne tik natūralizmo
atsisakyme, bet ir vienodų žiedų ir lapų nenaudojime vienoje
kompozicijoje bei formų supaprastinimo atžvilgiu, kai augalo lapai
pakeičiami spiralėmis ir sukuriamas beveik secesinis dekoratyvumas
[106].
- Saulės ar gėlės žiedą
primenančių medinių kryžių tarpkryžmių ratas ar spindulinga
aureolė komponuojama iš augalinių, t.y. su stilizuotais lapais
spindulių, kurie kartais turi gėlės žiedo formos užbaigas.
Dažnai panaudojami specifiniai, realybėje neegzistuojantys augalų
sintezės variantai: šoniniai spindulio lapai ir tulpės
žiedas centre sukuria stilizuoto, daugiau asociacija paremto
lelijos žiedo siluetą; spygliuočių šakelės užbaigiamos
trilapiu kryželiu ar saulutės žiedeliu; tulpės žiedą
turintis žolynas neretai lapoja smulkiais, daugiau beržui ar
liepai būdingais lapais ir pan.
- Tai būdinga ir kryžių -
trišakių medžių dekorui. Mediniuose šio tipo paminkluose
stilizuotais augaliniais motyvais dažniausiai puošiama kryžmų
(visų trijų arba tik centrinės - vertikaliosios) ir stiebinė
dalys. Populiarios spiralinės formos su smulkiais (beržo, liepos?)
lapais ir pumpurais, ritmiškai banguojantys vijokliai su
ąžuolo lapais ar sudėtingos įvairių augalų lapijos
kompozicijos. Geležinių šio tipo kryžių plastikoje augalinėmis
formomis užpildomos tuščiavidurės kryžmų ir stulpinės dalies
erdvės, kuriose auga šakelės su spiraliniais ar iš geležies
skardos išpjaustytais lapais, kartais stilizuotos eglutės
šakelės su pumpurais ir pan. Pumpurų, trilapių augalų,
kryželių, lelijų, į beržų ar liepų lapus panašiais
motyvais užbaigiami ir kryžmų galai.
- Geležiniuose vienstiebiuose
kryžiuose, turinčiuose gėlės siluetą, augalinis ornamentas
sutinkamas retai - pats paminklas išreiškia savito augalo, gėlės
idėją ir tik atskiri jo kompozicijos elementai - pumpurai,
trilapiai ir kt. motyvai kryžmų galuose turi tiesiogines augmenines
paraleles.
- Konkrečių
- ąžuolo lapų, tulpės, spygliuočių šakų ir numanomų -
beržo, liepos lapų ir pumpurų, trilapių žiedų - kryželių -
lelijų ir kt. motyvų populiarumas gali būti įtakotas keleto
tarpusavyje susijusių veiksnių: šių augalų ir pomirtinio virsmo
augalu sąsajos; esminės augimo, žydėjimo ir taip išreiškiamo
augalui būdingo cikliško atsinaujinimo, sakralinio gyvybės
tęstinumo bei jos saugos aktualijų, pagaliau, paminklų silueto
išraiškingumo, dekoratyvumo vaidmens atžvilgiu.
- Apibūdinti medinių ir
geležinių kryžių augalinės ornamentikos bruožai būdingi ir
XIX a. - XX a. pradžios kaimo bažnyčių, koplyčių ir medinių
paminklų geležinių viršūnių kompozicijoms, buitinių liaudies
objektų dekorui. Tai rodo ne tik dviejų religinių sistemų
samplaikos suformuotos pasaulėžiūros, bet ir vieningos
sinkretinio pobūdžio puošybinės tradicijos dominavimą. Todėl
galima konstatuoti, kad lengvai atspėjami ar stilizuoti, paremti
tik asociacija ir esminę augalo idėją išreiškiantys,
pasaulėžiūroje išlikusių šventų medžių ir kitų sakralinių
augalų motyvai ne tik praturtina lotyniško kryžiaus formą, bet
rodo savitos medžio, gėlės analogijos siekį, suteikiantį
paminklui archetipinio šventumo prasmę.
-
-
- Kapinės, kapo vieta lietuvių
liaudies kultūroje traktuojama ne tik kaip mirusiųjų pasaulio
modelis, bet ir kaip vartai į jį. Tai būdinga daugelio tautų
sampratai, pavyzdžiui, Latvijoje buvo tikima, kad kapai -
mirusiųjų buveinė, ten gyvena Vėlių motė, drauge su vėlėmis
ji sutinka mirusįjį, ji turi kapo raktelį, kapinėse yra vartai
į požeminę karalystę; Korėjoje tikima, kad geros vietos namui
ir kapui parinkimas pirmiausiai sąlygotas kosminių in ir jang
priešybių harmonijos išlaikymo [107] ir pan. Lietuvių ir kitose
tradicinėse bendruomenėse kapinės suvokiamos kaip su kitu
pasauliu susijusi erdvė, kurios kiekvienas komponentas išreiškia
jos esmę. Šiuo atžvilgiu ypač sakrali pati kapinių žemė [108]
bei
visa, kas kapo erdvėje įgyja materialios būties formas -
medžiai, augalai, antkapinis paminklas. Čia vėl turime grįžti
prie archainėms kultūroms būdingos sakralinio centro
simbolikos, kurios esminė idėja glūdi šventosios erdvės kaip
Pasaulio ašies (Axis Mundi) sampratoje.
- Pasak V.Toporovo, M.Eliade ir
kitų, mitinėje pasaulėžiūroje centras yra didžiausio
šventumo, absoliučios mitinės realybės sfera ir šią idėją
įvairiose kultūrose įprasmina skirtingi, tačiau tą pačią
prasmę turintys objektai - kalnas, stulpas, kolona, šventas
miestas (pvz. Babilonas), šventykla (Jeruzalė), namas, kryžius ir
kt., kurie yra ir trijų kosminių sferų - Dangaus, Žemės ir
Požemio (Pragaro) sąlyčio taškai [109]. Analogišką kosmologinę
struktūrą įprasmina ir Pasaulio medis bei jo variantai, kurie
kaip sakralinės realybės simboliai, taip pat auga Pasaulio centre.
Šių šventųjų centrų sampratos iliustracija gali būti bet
kurios archainės kultūros mitologiniai bei ją išreiškiantys
vizualiniai pavyzdžiai, tačiau antkapinių kryžių - Gyvybės
medžio semantikos atveju prasmingesnė krikščionybės sakralinių
simbolių, atskleidžiančių esminių archetipinių hierofanijų
aktualumą, sklaida.
- Krikščionybėje sutinkama kryžiaus
- kosminio medžio semantika religinei simbolikai skirtoje
literatūroje aiškinama panašiai, t.y. kryžiaus ženklas
dažniausiai nurodomas krikščioniškosios religijos kulto objektu
bei Bažnyčios simboliu, retais atvejais siejant jį su biblijinio
Rojaus Gyvybės medžio įvaizdžiu (žaliuojančio kryžiaus
atvaizdai Vakarų Europos viduramžių religinėje dailėje).
Tačiau, nagrinėjant šią problemą religijotyriniu aspektu,
išryškėja gilesni, t.y. įvairūs centro idėją išreiškiantys
komponentai, kuriuos religinio sinkretizmo aktualija verčia aptarti
plačiau.
- Ankstyvosios krikščionybės atstovų
įsitikinimu (šv. Augustino tradicija), Pasaulio centre stūksojo
Golgota, kuri buvo Kosminio kalno viršūnė ir žemiškasis
centras, t.y. vieta, kur buvo sukurtas ir palaidotas
Adomas [110]. Golgotos, kaip sakralinio centro idėją tiesiogiai
išreiškia ir Dievo sūnaus nukryžiavimas šiame erdvės
taške, kuriame įvyko mitinis dieviškosios kūrinijos ir istorinio
atpirkimo aktai - čia buvo sukurtas pirmasis žmogus, o Kristaus
kraujas ant Adomo kaukolės atpirko ne tik žmoniją, bet ir
pirmapradę nuodėmę. Antra vertus, galima dar viena šio epizodo
kaip centro simbolikos interpretacija - nukryžiavimo siužete medinis
kryžius ant sakralinio centro - Golgotos kalvos susijęs su Pasaulio
medžio kaip kosminio stulpo, ašies reikšme. Šią idėją
papildo ir Rojuje augančio Gyvybės medžio mitologema, kuri
krikščioniškoje ikonografijoje turi archainių šventų medžių
kulto ir tuo pačiu kosminio medžio - alyvmedžio, rečiau palmės
formas. Gyvybės medis pirmapradžio Rojaus centre
išreiškė ne tik biblijinį sakralinį centrą, bet ir nemirtingumą,
o pirmųjų žmonių išvarymas iš Rojaus (Kosmoso) į svetimą
erdvę (Chaosą) reiškė išvarymą iš hierofanijos bei
mirtingumo atsiradimą. Todėl neatsitiktinai ankstyvosios
krikščionybės mene Dievo sūnaus Kančios simbolis dažnai buvo
vaizduojamas kaip žaliuojantis kryžius, įprasminantis
tikinčiųjų pomirtinį grįžimą į prarastuosius Edeno sodus bei
gyvybės pergalę prieš mirtį, t.y. Nukryžiavimo ir Gyvybės
medžio derinys išreiškė ne ką kitą kaip mirties ir gyvybės
susijungimą viename
sakraliniame centre.
- Kitos lotyniško kryžiaus
religinės reikšmės - kryžius kaip kulto objektas ir Bažnyčios
simbolis - taip pat išreiškia vienas kitą papildančias sakralinio
centro idėjas. Šiuo atveju tenka prisiminti, kad lotyniškas
kryžius kaip religinis ženklas ir krikščionybės simbolis buvo
įteisintas gana vėlai (VIII a.), o kryžiaus ženklas žmonijai
žinomas nuo neolito laikų ir įvairiose kultūrose funkcionavo
kaip dviejų priešybių - gyvybės ir mirties sintezės išraiška:
jis gali būti laimės, sėkmės, gyvastingumo, t.y. saugančiu
ženklu ir tuo pačiu egzistuoti kaip mirties, t.y.
panaikinimo, išbraukimo hieroglifas. Daugelyje kultūrų kryžiaus
forma išreiškiamas ir horizontalusis Pasaulio medžio variantas:
jo centras - iš vidaus į išorę išeinančių pagrindinių
krypčių vertybė, kurianti visos erdvės hierofaniją ir ją
sakralizuojanti [111]. Ši idėja nesvetima ir Biblijai, - joje kalbama
apie Edeno sodus drėkinančią upę, kuri už sodo - centro
išsilieja į keturias atšakas - keturias upes (Pr 2, 8 -
10). Dievo išaugintas Gyvybės medis auga būtent sodo centre,
t.y. pačioje svarbiausioje vietoje, Pradžių Pradžios taške.
- Turint omeny kalno, Rojaus (Edeno
sodų), Gyvybės medžio, ir kryžiaus kaip sakralinių
centrų simbolikos paraleles galima teigti, kad Dievo sūnaus
atvaizdo patalpinimas kryžiaus - Gyvybės medžio centre, be
tiesioginės Atpirkimo simbolikos, išreiškia ir kryžiaus kaip
sakralinio centro idėjas. Ši kryžiaus kaip sakralinio centro
jėga stipriausiai pasireiškia erdvės ir laiko hierofanijose, t.y.
kada ir kur įgyjamas ar pastatomas. Sekant šia samprata peršasi
mintis, kad ir ant kalnelio esančiose kaimo kapinėse kryžius
(ar kitos stulpinės formos antkapinis paminklas) išreiškia
sakralinės erdvės centrus (kapinių ir mirusiojo
teritorijos Axis Mundi) ir turi Gyvybės medžio mitologemos
bruožus, - pastatytas
ant kapo atlieka priešybių vienybės - mirties ir gyvybės
vienovės raiškos funkciją.
- Taigi iš pirmo žvilgsnio
skirtingų ir, atrodo, su archainėmis kultūromis neturinčių daug
sąlyčio taškų krikščioniškųjų simbolių semantika rodo
sakralinių įvaizdžių tapatumą, kurie tradicinėse kultūrose
buvo suvokiami kaip senųjų archetipų analogai. Savaime
suprantama, kad neraštingas valstietis ar medžiotojas sakralinio
centro kaip Axis Mundi sąvoka nesinaudojo, tačiau jam buvo
pažįstama šiuo terminu religijotyrininkų įvardinta archainei
pasaulėžiūrai būdinga mikro ir makro kosmoso struktūros
samprata, tradicinėse kultūrose išlikusi įvairių papročių,
ritualų bei tikėjimų forma.
- Grįžtant prie lietuviškų
kryžių problematikos, verta prisiminti, kad dalis tyrinėtojų
stogastulpius, koplytstulpius prilygina Gyvybės medžio modeliui,
įžvelgdami šių paminklų ir kosminio stulpo, jungiančio dangų
su žeme, prototipinę kilmę [112]. M.Gimbutienės nurodomas
stogastulpių panašumas į medį, besistiebiantį į viršų
augalą ar kelių aukštų vainikų medžius, gėles, įgalina [113]
pritaikyti šią traktuotę ir lotyniško kryžiaus formos
paminklams. Analogiško požiūrio prasmingumą rodo ne tik
pomirtinio virsmo sampratoje ir papročiuose išlikęs konkrečių
šventų medžių - Gyvybės medžių analogų vaidmuo, bet ir
paminklų plastikos sąsajos su kituose liaudies meno objektuose
esančia šio mitinio medžio vizualine išraiška. Šios paralelės
ypač akivaizdžios pirmojo tipo medinių ir geležinių kryžių
formos sprendime.
- Kaip buvo minėta, geležies
plastinių savybių dėka sukuriamas grafiškas trilapės ar
keturlapės gėlės siluetas. Šį trinariškumą išreiškiantis
piešinys artimas architektūroje, moterų darbo įrankių,
kraitinių skrynių puošyboje populiariam Gyvybės medžio -
gėlės vazoje motyvui: kryžma - žiedas, dangus; stiebas - lapija,
žemė; šaknys - vaza, požemis. Medinių kryžių
spinduliuojantys žiedai (roželės, saulutės), tulpės
formos spindulių užbaigos bei panaudojami gėlės vazoje motyvai
taip pat turi analogijų su architektūros bei kraitinių baldų
dekore esančiais Gyvybės medžio motyvais.
- Architektūroje Gyvybės medžio
- gėlės vazoje motyvai naudojami ankščiau aptartų semantiniu
atžvilgiu svarbiausių gyvenamojo namo dalių puošyboje: jis auga lėkiuose
(stogas kaip dangaus (dengti) analogija), ištapytas langinėse,
puošia prieangio kolonas, namo kampų stulpus.
Gyvybės medžio prasmė šiuo atveju sietina su gyvenamosios
vietos, kaip žmogaus sakralinio centro simbolika, t.y. gyvenamasis
namas prilyginamas iš naujo sukurtam ir apgyvendintam kosmosui.
- Bažnyčių religinėje
puošyboje Gyvybės medžio - gėlės vazoje motyvas retas,
išskyrus Sedos bažnyčios sijos krucifiksą, - kryžius su
išdidintų proporcijų Kristaus figūra kartu su vynuogių šakomis
tarsi augalas išauga iš puodo (vazos). Šių formų koliažas gali
būti kaip tiesioginė religinio sinkretizmo iliustracija ir labai
svarbus argumentas antkapinių kryžių semantikos atžvilgiu,
tačiau, turint tik vieną tokio pobūdžio pavyzdį, daryti
pirmines išvadas sunku.
- Prasminis vestuvinių baldų
dekoro ir antkapinių paminklų formų analogijos ryšys glūdi
žemdirbių etnosui būdingame radialiniame erdvės suvokime, ko
pasekoje protėvių kultas turi daug sąsajų su vaisingumo,
derlingumo papročiais, tos pačios dievybės atstovauja ir
derlingumo ir protėvių kulto globai [114]. Todėl laidotuvių apeigos
turi daug formalių ir prasminių atitikmenų su vestuvių
ritualais. Vienas tokių dar neseniai (XX a. pr.) naudotų
vestuvėse ir laidotuvėse vaisingumo - nemirtingumo atributų -
grūdų barstymo paprotys: laidotuvėse šis ritualas susijęs su
žmogaus - grūdo mitologema, t.y. žmogus, kaip ir grūdas, iš
žemės vėl atgimsta, vestuvėse ši apeiga simbolizuoja jaunos
šeimos vaisingumą. Gyvybės medžio vaizdiniai kraitinėse
skryniose sietini su nuotakos - būsimos motinos vaisingumu, gero
likimo linkinčiu ženklu. Kadangi skrynios buvo paveldimo turto
dalis, aktualus ir ryšio su tėvais (ypač motina), protėviais
(senele) palaikymas, kuris labai svarbus merginai patekus į svetimą
erdvę, - skrynios turinys (merginos turtas) ir pati skrynia tampa
savų namų simboliu. Ji išsineša savo Gyvybės medį, kuria
naują kosmosą ir naują gyvybę, todėl ir liaudies
dainose linkima: (
) kad tu būtum žalia kaip tie žolynėliai
(
.) ant tavo skrynelės [115]. Čia vėl susiduriame su augmenijos
ir žmogaus palyginimu, o Gyvybės medžio įvaizdžiu išreiškiama
ne tik visatos (dangus - žemė - požemis), bet ir žmogaus
laiko (protėviai - amžininkai - ainiai) trinariškumo,
įvairių gyvybės formų ir jų pasireiškimo lygmenų prasmė.
- Skrynių tapyboje Gyvybės medis
- gėlė vazone talpinamas fasadinės plokštumos centre,
augalo viršūnėje - danguje vaizduojami tulpės, lelijos ar
saulutės formą turintys gėlių žiedai, dangaus kūnai,
paukščiai. Konkrečių, su vaisingumu susijusių paukščių -
gandro, gaidžio, vištos vaizdavimas nurodo ne tik jų kaip šeimos
gerovės, vaisingumo skelbėjų ir saugotojų vaidmenį, bet ir
priklausomybę dangaus sferai. Šiame kontekste peršasi mintis, kad
sekant Gyvybės medžio modelio analogijomis ir antkapinių
paminklų kryžmose (viršuje) tupintys paukščiai taip pat
priklauso dangaus sferai, todėl kryžių puošyboje gali
simbolizuoti universalijos - kosmoso (dangaus)
dinamiškumą, Dievo paukštelių kaip dangiškojo
pasaulio atstovų vaizdinį.
-
- Gėlės vazoje kaip Gyvybės
medžio vizualinės išraiškos etimologija greičiausiai
nevietinės kilmės. Tai akcentuoja ir J.Gimbutas, nurodydamas, kad
šis motyvas būdingas renesanso dailei ir galėjo patekti į
Lietuvą iš Vakarų Europos kraštų (sutinkamas ir Vokietijos
tautodailėje)[116]. Kita vertus, analogiškas žydinčio augalo inde
motyvas naudotas ir Senovės Graikijos, Pompėjos kultūrų mene.
Visai įtikėtina, kad pats gėlės vazoje motyvas galėjo būti importuotas,
t.y. ikikrikščioniškais laikais nepažintas ir nenaudotas.
Tačiau ilgaamžis jo populiarumas Vakarų Europos šalių
profesionaliame ir liaudies mene bei lietuvių tautodailėje
įgalina teigti, kad archetipinis Gyvybės medžio įvaizdis -
medis, stulpas, gėlė ar kt. šiuo atveju įgavo prasminį
vizualinį atitikmenį, išreiškiantį svarbiausias struktūrines
mitinio modelio dalis. Tokiu būdu svetimas, t.y. perimtas motyvas,
turintis tas pačias kosmologinio įvaizdžio šaknis, Lietuvoje,
kaip ir kitose Europos tradicinėse kultūrose, buvo adaptuotas kaip
vieningas vizualinis ženklas, išreiškiantis esminę ir
variantines - sakralines erdves jungiančio centro ir gyvybės
cikliškumo raiškos idėjas. Todėl ir anksčiau aptarto antkapinio
paminklo kaip sielos namo - mirusiojo teritorijos centro
samprata leidžia manyti, kad Gyvybės medžio - gėlės siluetas
buvo pasirinktas kaip grafinis atitikmuo, išreiškiantis
tradicinę, iš archainių laikų paveldėtą sakralinio centro
idėją.
- Tiesa, savo kilme vėlesnių (XIX
a.pab. - XX a. pr.) geležinių paminklų plastika galėjo būti
kaip formalus tradicijos tęsimas, o ne sąmoninga Gyvybės medžio
simbolikos traktuotė, - gal būt tai daugiau pasąmoninis
analogijos siekimo rezultatas, kitų liaudies meno objektų
puošyboje dažnai sutinkamo atitikmens paveika? Atsakyti į šį
klausimą kol kas sunku, tačiau galima pirminė mintis, kad
šventumo atžvilgiu jie nebuvo tolygūs mediniams paminklams, bet
tiesioginio tradicijų tęstinumo keliu buvo perimta esminė
Gyvybės medžio struktūros grafinė išraiška. Šį bruožą
nurodo iš medinių paminklų perimti viršutinėje kryžmų dalyje
talpinami angelai, kurie priklauso dangiškajam, dieviškajam
pasauliui, nes krikščionybės ikonografijoje simbolizuoja
pirmapradžio Rojaus sodų gyventojus. Paukščių -
angelų paralelės sutinkamos ir kitose kultūrose: archainėse
mitologijose paukščiai siejami su Kosminio medžio viršūne,
judaizmo tradicijoje žinomi atvejai, kai Dievo išrinktiesiems prie
tam tikro medžio (ar medyje) pasirodo jo pasiuntiniai -
angelai. Kita vertus, angelų figūros kaimo žmonių dažniausiai
matomos krikščioniško sakralinio centro - Bažnyčios
(Dievo namų) svarbiausioje vietoje - altorinės
dalies viršuje. Semantikos atžvilgiu krikščioniškai
ikonografijai priklausanti sparnuota antgamtinė būtybė perskaitoma
kaip dangiškojo pasaulio atributas.
- Nukryžiuoto Kristaus figūros
talpinimas kryžmų centre taip pat išreiškia viršaus - dangaus
simboliką, nes krikščionybės tradicijoje Kristus - Dievo sūnus
ir siejamas ne tik su dangumi, bet ir su Tikėjimo šviesa,
lyginamas su saule [117].
- Augaliniais motyvais, įvairios
konfigūracijos spinduliais - šakomis spinduliuojanti medinių
kryžių kryžmų saulė nurodo sąsajas ne tik su galimu
konkretaus augalo (saulutės, roželės) analogu, bet ir su ant
stulpo žėrinčia Saule (plg. su Joninių stebule). Be
to, dviejų - trijų kryžmų kryžių puošyboje neretai sutinkami
šešių, septynių ar devynių saulių motyvai, kurie rodo
esančias tiesiogines nekrokulto ir šio dangaus kūno prasmines
sąsajas: šviesą ir šilumą suteikiantis dangaus šviesulys
atlieka ypatingą vaidmenį žmogaus ir gamtos gyvenime, ši
aktualija ryški ir pomirtinio gyvenimo sampratoje, kur saulė
atlieka sielų palydovės, kito pasaulio sodų, darželių
šeimininkės ir kitas funkcijas [118], todėl antkapinių kryžių dekore
saulės motyvai nėra atsitiktiniai, o jų buvimas viršutinėje
kompozicijos dalyje įrodo archetipinio kosminio medžio struktūros
motyvacijos pagrįstumą.
-
- Kryžiaus - gėlės tipo
mediniuose paminkluose vidurinė (stulpinė) dalis - augalo stiebas
dažniausiai dekoruojamas įvairių formų augaliniais ornamentais
ir priklauso žemės simbolikos sferai, išreiškia žalumos,
augimo, amžinos vegetacijos prasmę. Žemutinės dalies semantika
mediniuose kryžiuose išreikšta mažiau, nebent įkastąją dalį
traktuotume kaip šaknų įvaizdį. Geležiniuose paminkluose
trečioji Gyvybės medžio struktūrą atitinkanti požemio dalis
išreiškiama dvigubomis S formomis, o dviejų dalių
kryžiuose šį vaidmenį matomai atlieka lauko akmuo ar akmeninis
postamentas. S motyvų simbolika problematiška, kadangi
galimos įvairios prasminės interpretacijos (žalčiai, šaknys,
vaza, baroko stiliaus forma ir kt.), tačiau bendrąja prasme
neabejotinai siejasi su augalo apačios - šaknų įvaizdžiu.
Akmens ir požemio pasaulio, akmens ir sakralinio centro ryšys
akivaizdus lietuvių tautosakoje bei tikėjimuose [119], turi prasminius
atitikmenis ir kitų šalių kultūrose - daugelio pasaulio tautų
mitologijose akmuo turi tiesioginį ryšį su požeminio mirusiųjų
pasaulio lokalizacija.
- Trišakio kryžiaus kaip
Gyvybės medžio vaizdinys taip pat siejasi su šventų medžių
kultu bei sakralinio centro idėja. Lietuvių mitologijos
tyrinėtojai nurodo, kad šventais medžiais kaip kulto objektais
laikyti ne tik seni ąžuolai, eglės ir kt., bet ir dvikamieniai,
trikamieniai medžiai, daugiausia liepos. Prie tokių žemiškojo
likimo deivei Laimai skirtų liepų moterys nešdavo aukas,
prašydavo sveikatos, vaisingumo [120]. Vėliau, krikščionybės
įtakoje, prie tokių medžių buvo statomos ar juose kabinamos
koplytėlės su švč. Marijos skulptūromis. Laimos vardas buvo
pakeistas Dievo Motinos įvaizdžiu, tačiau moteriškų
apeigų turinys nepakito. Šiuo atžvilgiu tikslinga akcentuoti dar
vieną žemės semantikos aspektą: Dievo motinos kulto populiarumas
kaimo kultūroje siejasi su archainio moteriškojo prado
(gimdytojos Motinos Žemės archetipas) ir šv. Marijos kaip visų
žmonių užtarėjos vaidmenų sutapatinimu. Galima spėti, kad su
šventais medžiais susijusių archainio mąstymo liekanų bei šv.
Marijos ikonografijos sudubliavimas galėjo įtakoti daugelio
medinių ir kai kurių geležinių kryžių stulpinėje dalyje
talpinamos koplytėlės su šia šventąja tradicijos paplitimą.
-
- Trišakio žaliuojančio
kryžiaus vaizdinys sutinkamas ir folkloristikoje, - latvių ir kai
kuriose lietuvių liaudies dainose trišakis medis su trimis
saulėmis vadinamas saulės medžiu [121], lietuvių religinėse
giesmėse kantičkose kreipiamasi į kryžių: nuleisk
šakas pastiprintas [122] ir pan. Šie apibūdinimai nurodo antkapinių
paminklų sakralinio turinio esmę: lotyniško kryžiaus kryžmos
- šakos žaliuoja augaline ornamentika, saulės teka nuo
vienos kryžmos ant kitos ir tampa gyvybinių jėgų skatinimą bei
jų saugą išreiškiančio kosminio medžio archetipo ir
krikščioniškos religijos simbolio junginiu. Analogišką prasmę
atskleidžia dar vienas kompozicinis sprendimas, - neretai šio tipo
paminklų horizontaliose kryžmose arba išdidintų koplytėlių
centrinėse erdvėse modeliuojami siluetiški, architektūros,
kraitinių skrynių dekoro stilistikai artimi gėlės vazone motyvai.
Kartais šis ornamentas puošia ir stulpines medinių bei
geležinių kryžių dalis (pastaruosiuose augalo viršus - žiedas
dažnai užima Nukryžiuotojo vietą kryžmų susikirtimo
centre). Šie lengvai išskaitomi motyvai papildo antkapinio
kryžiaus kaip Gyvybės medžio analogo semantiką, tuo pačiu dar
kartą patvirtina architektūros ir sielos namo sampratos bei
kraitinių baldų dekoro vaisingumo simbolikos prasmines paraleles.
- Trišakio kryžiaus kaip centro
išraiškos semantika analizuota R.Genono (R.Gu?non), kuris
teigia, kad trišakiškumas būdingas centrinei simbolikai ir
išreiškia esminę, centrinę padėtį užimančią ašį ir du
kosminius šaltinius - kairė - dešinė, ir tokio trinariškumo
pavyzdžiu gali būti ir kai kurie Pasaulio medžio vaizdiniai
[123].
Gyvybės medžio - žaliuojančio trišakio kryžiaus forma buvo
paplitusi Europos viduramžių dailėje ir simbolizavo amžiną
gyvenimą, nemirtingumą, pirmapradžio Rojaus pilnatvę [124]. Kaip
minėta ankščiau, šios plastinės formos etimologija sietina su
archainio medžių kulto ir Rojaus centre augančio
biblijinio Gyvybės medžio įvaizdžių samplaika. Beje, šalia
Gyvybės medžio, kurio vaisiai teikia nemirtingumą, Dievas
pasodino Gėrio ir Blogio Pažinimo medį, kurio vaisiai suteikė
nuodėmės suvokimą ir mirtingumą. Dievas Gyvybės medžio vaisių
nedraudė, vadinasi, nemirtingumas nebuvo atimtas, - jis buvo ir yra
dangiškame Rojuje, kuris teisuolių laukia po mirties. Turint omeny
archetipiniam mąstymui būdingą sampratą, kad nemirtinga siela
įsikūnija į Gyvybės medžio analogą žemėje, o kapo ženklas
- medis, gėlė mirusiojo teritorijos sakraliniame centre
išreiškia kosmoso ir žmogaus gyvybės amžinumo idėją,
galima teigti, kad tarp šių, iš pirmo žvilgsnio skirtingų
ideologijų suformuotų vaizdinių esminės prieštaros nėra, -
tiek formos, tiek prasmės atžvilgiu jie papildo vienas kitą.
Todėl Gyvybės medžio kaip pomirtinio gyvenimo centro,
sakralinės erdvės ašies, kosminio stulpo, amžinai žaliuojančio
medžio ir kt. vaizdiniai dar XIX a. pabaigoje - XX a. viduryje
galėjo gyvuoti kaimo žmogaus religinių simbolių sistemoje ir
savaimine, su krikščionybės ikonografija persipynusia, dubliuota
forma galėjo būti išreiškiami antkapinių paminklų plastikoje.