SKULPTŪRA. II DALIS
Paulius Galaunė.
Lietuvių liaudies menas. Jo meninių formų plėtojimosi
pagrindai. Kaunas, 1930. P. 155-201
(Originalo kalba netaisyta)
Apskritai
dėl prototipų
- Baigdami šį savo darbo skyrelį,
negalime netarti kelių bendrų pastabų dėl mūsų liaudies
statulėlių prototipų. Kadangi tose statulėlėse išimtinai
vaizduojami religiniai siužetai arba tiesiog krikščioniškai
ikonografijai gerai žinomi šventieji, tai jų prototipai galėjo būti
panašios statulėlės, patekusios Lietuvon iš vakarų Europos,
tariant, buvusioji ir esamoji mūsų bažnyčių skulptūra, ypač
altoriams pagražinti vartojami, panašaus turinio šventųjų
paveikslai ir maldaknygių bei maldaknygėse aptinkami raižinėliai.
Dėl Kristaus Rūpintojėlio, Skausmingosios Dievo Motinos siužetų
prototipų nieko kito tvirtinti negalime, kaip kad pripažinti, jog jų
prototipai turėjo būti vakaruose žinomos to paties siužeto medinės
statulėlės, šiuo ar kitu keliu patekusios į Lietuvą. Jei teisybė,
kad iki XVIII. amžiaus, pavyzdžiui, Pietos siužeto skulptūra
buvo mėgiamiausias vakaruose religinis skulptūrinis motyvas ir buvo
produkuojamas prekybai, tokiai, kaip vėliau Lurdo Madona, tai, gal. ir
nebereikia abejoti, kad tokia statulėlė galėjo pakliūti ir į
Lietuvą. Jog iš istorijos žinome, kad jau Gediminas kvietė į
Vilnių iš Liubeko .vienuolius ir pirklius. Liubeke gi jau tuo metu
žydėjo medžio skulptūra. Galėjo tokios skulptūros pavyzdžius į
Lietuvą atsinešti vienuoliai. Tuo labiau ji galėjo pakliūti
tuo metu, kaip vėliau Liubekas virto tos skulptūros centru, spinduliuojančiu Europos rytams ir pasiekusiu net Švediją188).
Nei bažnytinių paveikslų nei raižinėlių paveikslėlių su
panašios rūšies siužetais mums Lietuvoje aptikti niekur neteko. Kai
kurių kitų statulėlių prototipų ieškoti, gal, tektų mūsų
bažnyčių skulptūroje bei šventųjų paveiksluose. Bet čia
susidursime su viena kliūtimi ir mūsų liaudies skulptūros
nesiderinimu su bažnyčiose esamąją skulptūra. Kliūtis ta, kad nei
mūsų bažnyčios skulptūros nei esamų šventųjų paveikslų iki
šiol niekas netyrinėjo, todėl neturime nė reikalingos medžiagos.
Kiek pažįstame mūsų bažnyčių skulptūrą, tai ji yra dažniausiai
miestų meisterių silpni kūriniai, nors, palyginti, gana
primityviški, vis dėlto didelėmis pretenzijomis į bendras vakarų
Europos stilistines lytis, ypač barokines, ko beveik nematome mūsų
liaudies skulptūroje. O kai paskiri tokie reiškiniai ir pasitaiko, tai
tuojau galime spėti, jog dievdirbys ragavęs yra miestų meisterių
dirbtuvės mokslo. Daug lengviau yra prototipų klausimą spręsti, kada
siužetas yra lyg ir vietinės kilmės, kaip Jėzaus iš Nazarėno,
Nešąs kryžių Kristus, šv. Kazimieras, šv.
Jackus.
- Visos tos statulos, kaipo stebuklingos,
buvo gerai žinomos mūsų liaudžiai, taip gausingai lankiusiai
Vilniaus Kalvariją, Vilniaus Aušros vartus, o ta proga ir visas
Vilniaus bažnyčias. Be to, tos statulos beveik tuojau, kaip tik
atsirado Vilniuje, buvo reprodukuojamos raižinėliais varyje ir
raižiniais medyj. Raižinėliai varyj su Jėzaus iš Nazarėno statulos
vaizdu šiandieną mums yra žinomi bent šešių įvairių atmainų189),
šv. Kazimiero gi beveik tiek pat ir dar du raižiniai medyj. Todėl ir
netenka labai pasitikėti dievdirbiais, kai jie sako, kad savo
statulėlei pavidalą ima iš gyvenimų šventųjų
skaitymo. Mes, anaiptol, neneigiame tuo dievdirbių fantazijos, tik,
pabrėžiam, kad ji veikia ne visiškai taip, kaip jie patys apie tai
pasakoja. Be to, mes pabrėžtinai tvirtiname, kad nei gerai žinomųjų
prototipų statulėlėse nei savo siužetų simboline kilme vakarų
Europos viduramžių statulėlėse mes nematome aklo visų anų
statulėlių pamėgdžiojimo, tai ne mechaniškas prisiminimas anos
skulptūros formos. Viskas, kas teko skolintis. buvo perkurta, jei taip
galima pasakyti, į savą suprantamą, artimą, simbolinę ir
meninę formų traktavimų kalbą, kurią nagrinėti dabar ir pereinam.
Meninis
skulptūrinių formų traktavimas
- Mūsų tos medinės statulėlės
skulptūriniai apdirbamos dažniausiai tik iš trijų šonų -
priešakio ir dviejų šonų: užpakalis, kaipo pastatyta prie stulpo
dalis, paliekamas arba visai nepaliestas, arba apdirbamas vien tik
apvalia forma. Apdirbimo faktūra nėra pastovi ir visiškai pareina nuo
dievdirbio sugebėjimų ir jo pojūčių formos. Bet ji visuomet yra
nuoširdi ir įtikinanti. Vienur matome statulėlę pjaustytą
drąsiomis, plačiomis geometrinėmis plokštumomis, savo visumoje
suvestomis prie skulptūrinės formos visumos. Tokios yra: šv. Vincento
statulėlėj velnias (81 pieš.), Kristaus iš Nazarėno veidas ir
plaukai (97 pieš.), Rūpintojėlis (92 pieš).
Kitur matome tas formas it ne medyje pjaustytas, bet lipytas molyje, -
Skausmingoji Dievo Motina (104pieš.). Dažniausiai vis dėlto aptinkame
pjaustymą į apvalumą. Bet tai liečia tik statulėlėse vaizduojamas
šventųjų kūno dalis. Rūbų traktavime dominuoja plokščiasis
geometrinių formų pjaustymas. Ir tik labai retai tematome kažkokį
nesąmoningą formų primityvų pjaustymą. Jos dažnokai pasitaiko
Kristaus -Rūpintojėlio statulėlėse ir daro jas kartais tiesiog barbariškomis.
Bet apžvelgus tokios skulptūros visumą, ypač jos naivią ir
nuoširdžią kompoziciją, vėl prieš mus matyti vaizdas su savita
Įtikinančia kalba.
- Kartais visa statulėlė išbaigta
vienodu, lygiu jos skulptūrinių formų traktavimu, kartais kiekviena
jos žymesnė dalis kitaip traktuojama. Veidas traktuojamas
sąmoningomis plokštumomis, primenančiomis ir jo anatominę struktūrą, plaukai, barzda net grakščiai
stilizuoti, rūbai traktuojami realistiniai, dar daugiau to realizmo
rankų traktavime. Vienų statulėlių formos kalba už savo autorių,
išsidirbusį tam
tikrą stilių, - kitų - nors žinomas jų autorius, bet viena kitai
nepanašios.
Kompozicija
- Jei tame skulptūrinių formų
traktavime imtume ieškoti įtakų, tai daugiausiai jų, gal, rastume
mūsų bažnyčių skulptūros barokinėse lytyse. Bet ir tai daugiau
jų kompozicijoj, kuri vis dėlto per tas regimas įtakas pasilieka irgi
savita. Nors, kalbėdami apie tų statulėlių prototipus, mes
minėjome, kad jie galėjo būti ir iš vakarų Europos panašios
rūšies statulėlių patekusių Lietuvon ir nurodėme į Kristaus
Prisikėlimo statulėlę, tačiau čia turime pabrėžti, kad didesnės,
kaip tik siužetai, įtakos jos mūsų liaudies skulptūros raidai
neturėjo. Ar imsime mes Kristaus Prisikėlimo statulėlę - gotikos
stiliuje, ar bažnyčių barokiniu lyčių skulptūrą, vienur ir kitur
matome tokių elementu, kurių veltui ieškotume mūsų liaudies
skulptūroje. Visuose daug judesio, gotikinio stiliaus statulėlėje tam
tikro tragiškumo, barokinėse gi teatrališkumo. Beveik visos mūsų
statulėlės traktuotos ramiomis, inertiškomis masėmis. Mūsų
dievdirbiams visi anie reiškiniai savo dvasia buvo svetimi ir jie
nesiima jų kūnyti savuose veikaluose. Prie siužeto traktavimo jie
ėjo savąja psichika besivaduodami, tat iš čia ėjo ir kompozicijos
pradas; primityvios kompozicijos, išreikštos frontalizmu. Vienok
negalime pasakyti, kad tie mūsų skulptoriai toliau frontalizmo
nebūtų nužengę nė vienu žingsniu. Pas tuos, kurie, matyti, visą
savo amžių buvo vien dievdirbiai, aptinkame ir bent kiek
sudėtingesnių kompozicijų. Ypač kai kompozicija yra iš kelių
figūrų, kaip, pavyzdžiui, Skausmingoji Dievo Motina. Čia mes ne
visuomet tematome frontaliai pasodintą Dievo Motiną ir ant jos kelių
horizontalėj gulintį Kristaus kūną. Yra tų statulėlių ir su
judesio išraiška: Dievo Motinos torsas palenktas į Kristaus galvos
pusę, be to, jos galva ir palenkta prie Kristaus galvos, o Kristaus
kūnas jos dešine ranka prilaikomas vertikaliam padėjime. Mūsų
sodžiaus skulptoriui, turinčiam tik savo pašaukimą ir pojūtį, toks
judesio reiškimas yra labai didelis jo meninis laimėjimas.
- Retkarčiais mes tose statulėlėse
aptinkame vaizduojamų asmenų individualizavimą bei jų veidų
psichologines išraiškas. Čia turi kalbėti siužetas, bet ne jo
atskiros dalys. Išimtį sudaro tik Kristaus - Rūpintojėlio
statulėlės. Kai kuriose iš jų įdėta tiek daug nežemiško
liūdesio, kad tik giliai susigyvenęs su tuo siužetu skulptorius
tegalėjo jį perduoti. Nors tatai perduodama ne vienomis
skulptūrinėmis priemonėmis, o daugiau polichromija.
Polichromija
- Visos statulėlės, išskyrus
Nukryžiuotąjį - Dievo Mūką, yra polichromuotos, kitaip sakant,
nudažytos atitinkamomis spalvomis. Imant apskritai tą polichromiją,
ji yra gan primityvi: dažoma ar ant plono gipso sluoksnio grunto arba,
padengus statulėlę pokostu, dažoma aliejiniais dažais. Šis dažymas
tapybiniu atžvilgiu yra, vadinamas, uždažymas, kuomet spalvai duotas
iš anksto apribotas plotas: veidas, atskiros rūbų dalys ir t. t. Jau
pats statulėlės uždavinys - vaizduoti šventąjį, iš anksto nustato
polichromijos ryškumą. Ir tikrai yra vartojamos intensyvios spalvos:
raudona, mėlyna, balta, žalia, auksas, sidabras. Apie kokį
ikonografijos nustatytų spalvų prisilaikymą kalbėti netenka. Čia
jos vartojamos tokios, kurios daugiausiai patenkina dievdirbių
spalvos skonį. Iš dalies jos, gal, pareina nuo to, kokios spalvos
lengviausiai yra gaunamos mūsų miesteliuose; antra vertus, gal,
atsižiūrima į jų kolorito didesnį pastovumą. Ir taip, kūnas
dažniausiai nudažomas balta spalva, retkarčiais ochra; veidų
skruostai ir lūpos - raudona; akys - mėlyna, plaukai - juoda ar
tamsiai ruda. Rūbams dažyti vartojamos įvairios spalvos. Be raudonos,
mėlynos, pilkos, juodos, čia pasitaiko aukso ir sidabro. Naujai nudažytose statulėlėse tų spalvų ryškumas kartais daro jas
nemaloniomis akims. Bet kaip spalvos apiblunka-iššunta nuo saulės
spindulių, tai jų koloritas virsta subtiliai maloniu. Kartais
regimas dažymo paviršutiniškumas tuo pat metu yra tam tikras tono
užsidarymas savo ribose, tam tikra sintezė. Be to, šis reljefo
faktūros reiškinys verčia mus matyti statikos reiškimą per spalvas,
kaip architektūroj, pavyzdžiui, tatai yra reiškiama architektūrinių
formų kompozicija, Be to, polichromijoj matome pastangas skulptūrą surišti su tapyba, kitaip sakant,
vienam tikslui sujungti dvi atskiras šakas. Jei kur kitur šis dalykas
daro nemalonaus įspūdžio190), tai čia, savo betarpiško
primityviškumo dėka tik džiugina mūsų akis.
- Statulėlių skulptūrinių formų
meninį traktavimą ir jų kompoziciją palietėm tik bendromis
pastabomis dėl to, kad šiuo atžvilgiu yra labai plati dirva,
reikalinga atitinkamų iliustracijų. Mūsų gi parinktos tų
statulėlių iliustracijos charakteringumu siužetams traktuoti ir anuos
tikslus ne visuomet teatitinka. Todėl šį darbą manome atlikti kur
kitur, ir tuomet, kaip kalbamuoju atžvilgiu, tos statulėlės bus
suskirstytos sulig jų autoriais arba jų stiliniais pažymiais.
Ir vis dėlto dėl mūsų dievdirbių didelio palinkimo prie
individualybės reiškimo, apie jų statulėles teks žymiai plačiau
kalbėti, negu vien suimant jas į tam tikrą
schematizmą. Tam reikia dar daug paruošiamojo darbo.
Svetimšalių
įvertinimas mūsų liaudies skulptūros
- Kad mūsų liaudies skulptūros meniniam
įvertinime nebūtumėm įtarti per daug jai reikšmės duodą,
paduodame čia jos vieno italų meno teoretiko įvertinimą.
Išvydęs tas medines statulėles tarptautinėj dekoracinio meno parodoj
(Monzoje 1925 m ), šis meno teoretikas taip apie jas rašė:
... Puoštinės medžio statulėlės yra
nepaprastai įdomios tiek meno, tiek etnografijos atžvilgiu. Jų
atidirbimo naivumas yra aiškiame priešingume, aiškiame kontraste su
jų išreiškimo galia. Gilus jausmas vedė šituos drovius bevardžius
dailides, kuriuose atsispaudė visos rasės siela. Naivus kaimiečio
drožiko menas tuose pirminiuose plastikos reiškiniuose prisistato
nesulaikomos sąjaudos pavidale. Tais vaidiniais stovime pirmiausioje
meno brėkštoje: lietuvių genties statulėlės, kuriose
vaizduojami šventieji bei madonos, yra pirmas tautos gyvenimo
pasireiškimo skyrius, kurio retenybių bei naujenybių mėgėjai naujalaikiškame mene ieško su
didžiausiu karščiu. Iš tikrųjų,
tenka pabrėžti,
kad, tarp kitko, besižavint tomis lietuvių primityvų statulėlėmis,
dar giliai stebina ir tas jųjų pažymys: jose glūdi daugelio motyvų,
daugelio nuotaikų pradžia, iš kurios plaukia ultramodernistinis
stilius, išsiliedamas į tas geometrines lytis, kurios vainikuoja paskutiniuosius mūsų
gadynės laimėjimus. Primityvai buvo geometriški dėl to, kad jų
bruožas dar nesuspėjo subręsti besiplėtodamas nagrinėjime ir
ieškojime smulkmeniškųjų išdavų pobūdžio, pilno švelnumo ir
plonumos, - kurio paskui kreivųjų ir tonų žaismų atsiekė visiškos
pranašos padariniai: moderniškiausieji meno atstovai - futuristai bei
kubistai - grįžta prie geometriškojo bruožo, sekdami involiucijos
ratą. Tikriau sakant, penimi amžių paveldėta meno evoliucija, jie
semia, be abejo, nuotaikos, įkvėpimo ir sugestijos iš primityvų,
ypač iš skaptuotojų ir drožėjų, kuriuose geometriškos figūros
povaizdis įgauna sensacionalių padarinių pavidalą. Tų lietuviškų
statulėlių reiškiamoji galia yra visuomet įspūdinga, jų žanrinis
skaptavimas stovi to naujųjų išplonintų lyčių vyksmo pavidale,
kurio yra atsiekęs naujalaikis menas, pasinerdamas į pradžiaprades
gelmes.
- Sustabdykite savo žvilgį ties Kristumi
Rūpintojėliu. Statulėlė drožta stambiais mostais, tačiau kiek
skausmo yra kankinio veide, kiek ilgesio, kokio sopulingo pajautimo
begalybė. (Čia autorius kalba apie Rūpintojėlio statulėlę (95 pieš.).
Štai vėl du vienuoliu, dingojančiu savo tamsiuose maišuose. Vienas
jų sunykęs, prakaulus, tikras asketa: jo kietas žvilgis, sakytum,
praveria tuštumą; antrasis - apvalaus ir ramaus veido yra žmogus,
kurs meldžiasi už artimo nuodėmes, suprasdamas jį ir jį
pateisindamas. Pažiūrėkite vėl į šv. Jurgį, užmušantį
slibiną: elementarus dailininkas rūpinosi čia sudaryti gurguolę,
saudėtinį sumėtimą, daugybinės būklės vaizdą. Be abejo, jam
pasisekė išreikšti rupioje medžiagoje savo vidaus sąjūdį; ir tas
sąjūdis, kad nuoširdus ir savaimingas, sugeba sujaudinti ir mus.
Žirgo stiprumas ir smarkumas, vaikiškas slibino baisumas, ryškesnis,
kaip paties Šventojo Kapadokiečio veidas, giliai įsminga ir verčia
susimąstyti... Šalia visokių, mažiau ar daugiau kritiškų ploninimų,
ieškojimų ir gretinimų dėl naujalaikio geometriškojo meno ir dėl
jo įsidėmėtinų pastangų į primityviškumą šie smulkūs,
užbaigti puoštiniai drožiniai, dabinantieji stoginius kryžius bei
koplytėles, šie nežinomų kaimiečių skaptuotojų, medžio
drožinių darbai turi visų pirma išimtiną dokumentiškai istorinę
vertę, o lygiai taip sukelia ir tobulo jausminio įdomumo, nepaisant
jų rupaus ir apmestinio bruožo.
Kiekvienas, kas turi meno jautrumą, negali be susigraudinimo sukaupti
ties jais besigodžiančios parinktojo džiaugsmo sielos.191).
O kitas italų meno istorininkas, jau minėtas Luigi Caglio, apie mūsų
liaudies skulptūros statulėles sako: Tarp išstatytų statulėlių
yra paveikslas vienos šventosios, kurios mokamai vaizduotas padaras
sudaro barokinės skulptūros judesį; netoli jos viena Motinos
Švenčiausios statulėlė turi apeigiško rimtumo ir bizantiškųjų
šedevrų skaistumą bei dorovingumą.
Bemoksliai skaptuotojai savo įkvėpimo savaimingumu, savo
pasireiškusiu jausmo aiškumu taip pat palieka gražios medžiagos ir
mūsų nūdienos dailininkų garbingam tyrimui.192).
Kaip matome, tie įvertinimai yra beveik entuziastiški ir pilni rimto
prisižiūrėjimo į tas mūsų menines lytis, įsiklausymo į jų
formų bylojimą.
- Visa, kas apie mūsų liaudies statuarę
skulptūrą pasakyta, suglausdami pirma visa ko turime pasakyti, jog
nežinome ar visus meniškus kriterijus pavartojome ją gvildendami ar
kurį praleidome; ar tinkamai
išsprendėm paliestus klausimus ar ne; bet visos mūsų pastangos buvo
tam, kad konstatuotume, jog šis mūsų liaudies meno reiškinys yra
pilnas meninių elementų. Jame mes matome formos konstruktyviškumą,
pjaustytų formų lakoniškumą, technikos paprastumą ir lengvumą,
puikų mokėjimą naudotis medžiaga ir vartoti įrankį, meno vaizdo ir motyvo
ryškumą ir originališkumą. Be viso to, čia dar pasireiškė didelis
mūsų liaudies psichikos originalumas ir jos kūrybinis pajėgumas,
verčiąs ta
mūsų liaudies skulptūra gėrėtis kaipo meno objektais.
II
dalies išnašos
ir prierašai:
- 188 West, R., Lübecker Plastiker aus der
ersten HöLFE DES 15. Jahrhunderts. Monatshefte für
Kunstwissenschaft., Bd. VIII. (1915.).
- 189 Visi jie yra Čiurlionies galerijos
raižinių rinkiny.
- 190 Tokia yra žymaus rusų skulptoriaus
Antokolskio Kristaus galva, padaryta iš vaško ir nudažyta
visiškai naturalėmis spalvomis. Ši galva yra rusų muziejuje
Leningrade.
- 191 Šio straipsnio, įdėto italų
savaitrašty Ill Mattino Illustrato (1925. m.), lietuvišką
vertimą suteikė man dail. A. Varnas.
- 192 Žiūr. 87 išnašą.
-
Grįžimas
į I-ąją P. Galaunės straipsnio apie senąsias lietuvių skulptūras
dalį. (Lietuvių liaudies menas. Jo
meninių formų plėtojimosi pagrindai. Kaunas, 1930. P.
155-201):
|