Dzūkijos (Dainavos)
geležiniai kryžiai
Česlovas Kontrimas
(parengė Antanas Stravinskas). Lietuvos geležiniai kryžiai.
Vilnius, Mintis, 1991. P. 22-25
Č. Kontrimo knygoje
Lietuvos geležiniai kryžiai paminėtos literatūros sąrašas
spausdinamas teksto pabaigoje. Konkrečias tekste minimas publikacijas
ar knygas autorius nurodo skliaustuose. Kituose skliaustuose, kur šalia
skaičiaus parašytas dar ir trumpinys pav., nurodoma konkreti
knygoje spausdinama iliustracija
- Ketvirtąjį piešinių knygos skyrių
sudaro vadinamieji Dzūkijos kryžiai, paplitę pietryčių Lietuvoje,
t. y. dabartiniuose Trakų, Kaišiadorių, Alytaus, Varėnos ir kituose
rajonuose. Dzūkijos kryžiai paprastesni, jų būdingas bruožas -
plokščios formos, užimančios apie ketvirtadalį viso kryžiaus ar
koplytėlės. Kartais juose esti mažos įgilintos koplytėlės,
kurių po dvi ir netgi po tris būdavo įtaisoma ant vieno stiebo.
- Jau iš tokio labai bendro apibūdinimo
matome, kad Aukštaitijos ir Dzūkijos bent jau mediniai kryžiai
gerokai skyrėsi vieni nuo kitų. Tą pastebėjo ir A. Rūkštelė.
Čia, Dzūkijoje, jo žodžiais tariant, rutuliojosi visai kito tipo
kryžiai (99, 21, 23). Juose mėgstami vaizduoti Kristaus kankinimo
įrankiai ir kita religinė atributika. Dažnai naudojama karpyta
skarda, dengianti kartais medinį Nukryžiuotąjį, kartais metalinį
krucifiksą. Ne visiems Dzūkijos kryžiams būdingi iš kryžmos centro
sklindantys spinduliai, o ir tie, kurie juos turi, dažnai ornamentuoti
gana kukliai. Ir visgi A. Rūkštelė pagrįstai iš kitų išlikusių
tradicinių šio krašto kryžių puošybos elementų nurodė jų
geležines viršūnes. Jų formos esančios panašios į Aukštaitijos kryžių ir Žemaitijos koplytėlių geležines užbaigas (99,
23). Šio krašto, ypač Vilniaus, Dusmenų, Dieveniškių, Pivašiūnų
ir kai kurių kitų bažnyčių, kryžiai yra ne tik įvairių formų,
bet ir turtingos puošybos, besisiejantys su kitais šio regiono
paminklais. Kadangi Vilnius buvo ir tebėra didelis įvairių laikų ir
įvairių tautų ne tik ekonomikos ir politikos, bet ir kultūros,
įvairių religijų centras, virš jo visada kilo skirtingų konfesijų
kulto pastatų bokštai, iš jų bene daugiausia - krikščionių
bažnyčių bokštai ir
kryžiai.
- Didžiumos Vilniaus bažnyčių aukštus
bokštus puošia XVII-XVIII a. ir vėliau kalvių cechuose bei pavienių
kalvių meistriškai nukalti geležiniai kryžiai. Į juos jau seniai
atkreipė savo žvilgsnį Lietuvos dailininkai, tarp jų ir Č.
Kontrimas. Tik gaila, kad ne visi jie piešti iš natūros.
- Kaip kiekvieno atvykstančio į miesto
centrą, taip ir Č. Kontrimo dėmesį pirmiausia patraukė Arkikatedra
bazilika ir jos varpinės bokšto kryžius (356 pav.). Bokštas buvo
keletą kartų perstatytas, paaukštintas. Paskutinis jo aukštas
statytas XVIII a. pab., todėl ir jo kryžius, matyt, iš tų laikų.
Tai įdomus geometrinių formų (kvadratų, stačiakampių, ovalų) ir
banguotų linijų, liepsnų liežuvius primenantis kryžius. Jo
konstrukcija ir konfigūracija gerai atitinka ir paties bokšto formą:
nuo seniausios, masyvios, gynybinio pobūdžio jo apačios kylama į vis
lengvesnes ir labiau išskaidytas, dekoratyvias formas, kurias
vainikuoja minėtasis kryžius. Jo, kaip ir daugelio kitų Vilniaus
bažnyčių bei varpinių kryžių, puošyboje matome aiškią baroko
įtaką. Kai kurios jo detalės paauksuotos.
- Daug bendrų meninių elementų turi
Bernardinų bažnyčios (XIV a. pab.; XVIII a. 6 ornamentuoti kryžiai),
Šv. Onos (XV a.; XVIII-XX a. atnaujintos ir restauruotos) bažnyčios
ir Šv. Jono bažnyčios bei jos varpinės (XIV-XIX a.) kryžiai, kurių
centre - uždari saulės diskai, o išplatinti jų stiebų ir kryžmų
galai papuošti stilizuotais gėlių žiedais (357, 358, 360 pav.).
- Iš kitų Vilniaus bažnyčių gal
ryškiau išsiskiria Šv. Jurgio bažnyčios (XVI-XVIII a.) kryžius
(363 pav.). Jo geometrinių formų centras tartum įrėmintas į stiebo
ir kryžmų galų perkryžas. Šv. Petro ir Povilo bažnyčios (XVII a.)
bokštai atnaujinti 1902 m. Ar dabartiniai bokštų kryžiai pastatyti
tuomet, duomenų neturime. Vieno šio ansamblio kryžiaus (360 pav.)
centras - uždarų formų saulė-žvaigždė, o perkryžų galuose -
stilizuoti gėlių žiedai. Panašių meninių formų kryžių galima
rasti daugelyje Lietuvos vietų.
Pavyzdžiui, į kai kurių Vilniaus bažnyčių kryžius savo struktūra
ir puošmenimis labai panašūs Dusmenų, Kazokiškių (Trakų raj.),
Stakliškių (Prienų raj.) bažnyčių kryžiai (330, 334 ir kt.
pav.). Tik 335 pav. kryžiaus centre, kaip labai retai pasitaiko, vietoj
saulės disko - trikampis (tikriausiai tai
visa matanti Apvaizdos akis). Kai kuriuos Vilniaus kryžius primena ir
Onuškio bažnyčios kryžiai (338,
339 pav.), kurių stiebo viršuje ir kryžmų galuose trilapiai ar
kitokie augaliniai motyvai. Beje, ši kompozicija būdinga ne tik
Vilniaus, bet ir kitų vietų bažnyčių kryžiams. Na o priekiniame
Onuškio bažnyčios kryžiuje darniai jungiasi geometrinės formos
spinduliai ir stilizuoti lelijų žiedai perkryžose
(338 pav.).
- Turtinga ažūrinė Pivašiūnų
bažnyčios (Alytaus raj.) šoninio kryžiaus (296 pav.) kompozicija. Jo
centre-kvadratas, kryžmų pažastyse- stilizuoti paparčiai, stiebo ir
trijų kryžmų viduje - banguotos linijos, na o kryžmų ir perkryžų
galuose - stilizuotos gėlės. Panašios kompozicijos geležinių
viršūnių nedaug, tačiau tam tikra šio kryžiaus analogija -
Dieveniškių apylinkės ažūrinis kryžius, tik vietoj banguotų čia
kalvis nukalė laužytas linijas (321 pav.).
- Kai kurie šio regiono kryžiai (297, 322
pav.) turi analogijų ir kitose etnografinėse srityse. Štai kad ir tos
pačios Pivašiūnų bažnyčios, statytos 1825 m., galinis kryžius
(299 pav.) visiškai kitoks: jo išdidintame saulės disko centre -
ikonografinis įrašas. Vienastiebis ir dvistiebis varpinės bei
ažūrinis koplyčios kryžiai (300, 301 pav.) primena daugelį
Aukštaitijos memorialinių kryžių.
- Panašūs į kai kuriuos ne tik
Aukštaitijos, bet ir Žemaitijos kryžius yra vienastiebiai
Rumšiškių bažnyčios ir varpinės kryžiai, kurių puošybai
naudojami senoviniai dangaus kūnų bei augaliniai motyvai (304, 305
pav.) arba tradiciniai kryželiai (306 pav.).
- Originalūs Senųjų Trakų bažnyčios
(apie 1881 m.?) kryžiai: vieno iš jų centre - žvaigždė, kito -
saulės diskas, trečio - kryžius su vėjarode (324-326 pav.), o
šventoriaus vartų kryžiaus linijos banguotos, vibruojančios, kaip ir
daugelio kitų Lietuvos kryžių (327 pav.). Gyvomis, banguotomis
lankstytos geležies formomis sukonstruotas ažūrinis Rykantų (Trakų
raj.) bažnyčios fasadinis kryžius (340 pav.), o šventoriaus
varpinės kryžius jau be tokių papuošimų. Apskritai tiek
Žemaitijos, tiek ir Aukštaitijos varpinių kryžiai pasižymi itin gausia ir įvairia ornamentika. Daug
kukliau puošti Dzūkijos ir Suvalkijos varpinių kryžiai. Tačiau,
atrodo, ir vėlesni Naujųjų Trakų bažnyčios kryžiai padabinti
labai kukliai - ratais, kryželiais (328-330 pav.). Savo konstrukcija ir
kompozicija jie labai primena Pivašiūnų varpinės kryžių (300
pav.).
- Iš kitų Lietuvos bažnyčių kryžių
kompozicija išsiskiria Liškiavos bažnyčios ir varpinės kryžiai
(348, 349 pav.). Tai, be abejo, to paties kalvio darbai. Labai originali
stiebų, kryžmų ir perkryžų puošyba, primenanti savotišką K
raidę, labai stilizuotas gėles, o gal ir paukštį. Įžiūrima
analogija Lekėčių (Sakių raj.) bažnyčios kryžiui (377 pav.).
- Išskirtiniai ir vienos iš seniausių
Lietuvoje-Merkinės bažnyčios kryžiai. Vienas iš jų turi dvi į
viršų kylančias kryžmas su išplatintais kirvelių formos
kryželiais. (Jau esame rašę, kad tokia forma primena Žemaitijos ir
Aukštaitijos kryžiuose pasitaikantį gyvybės ar pasaulio medžio
įvaizdį.) Antrasis kryžius su išdidintu saulės ratu ir net
keturiomis kryžmomis, padabintas paprastais kryželiais ir, atrodo,
nukaltas jau kito meistro (351, 352 pav.). Iš daugelio kvadratų ir
pailgų stačiakampių sukonstruotas priekinis Žilinų (Varėnos raj.)
bažnyčios kryžius (353 pav.). Na o Žilinų koplytstulpio kryžius
primena ir kai kurių Žemaitijos koplytstulpių geležines viršūnes
(354 pav.).
- Nepaprastai įdomus, išties savotiškai
panašus į monstranciją centrinis Jiezno bažnyčios kryžius. Kiek
kitokios konfigūracijos šoninių bokštų kryžiai (315, 316 pav.),
nors tikriausiai tai to paties kryžkalio darbas.
- Su dvigubais spinduliais, sklindančiais
iš kryžmų centro ir iš saulės disko, yra Rūdiškių (Trakų raj.)
bažnyčios kryžius (343 pav.). Visai kitoks, daugiau geometrinis, yra
kito tos pačios bažnyčios kryžiaus sprendimas (344 pav.). Dar
kitoks, su stilizuotų gėlių viršūnėmis,-šoninis šios bažnyčios
kryžius (345 pav.).
- 0 štai Nemenčinės (Vilniaus raj.)
bažnyčios kryžiaus uždarą saulės diską, kryžmas ir stiebą
vainikuoja trilapiai augaliniai ornamentai, tarytum sudarydami tam
tikrą Aukštaitijos ir Dzūkijos kryžių puošybos jungtį (365 pav.).
- Dauguma Vilniaus ir kitų šio regiono
kapinių geležinių paminklų yra vienastiebiai. Šio krašto kalviai
daugiau dėmesio skyrė kryžių stiebams ir kryžmoms, suteikdami jiems
būdingą ažūrą, kurį sudaro S formos geležies išraitymai, o
kartais ir geometriniai ornamentai. Tokie yra Markutiškių kapelių
prie Trakų-Aukštadvario plento (337 pav.), Birštono kapų (314 pav.)
kryžiai. Tačiau bene ryškiausiai iš kitų šio krašto kapų
kryžių savo tradicine ir turtinga senovine ornamentika išsiskiria
vienastiebis, deja, neįvardintų Vilniaus kapinių kryžius, turintis
dvi kryžmas ir du saulės diskus bei tradicinę mėnulio delčią.
Pailgos, ovalinės jo formos baigiasi riestais stilizuotos gėlės
išraitymais, o stiebas vainikuotas kirvelinės formos kryželiu. Visa
jo kompozicija mums vėl primena mitologinio gyvybės medžio įvaizdį
(364 pav.). Kartais visas dėmesys skiriamas kryžmų peteliams ir
stiebų viršūnėms puošti (Aukštadvaris, 331 pav.; Žilinai,
354 pav.).
Esama ir visai originalių paminklų su
stilizuoto paukščio (gaidžio?) figūra (312 pav.), kadaise galbūt
turėjusia mitologinę prasmę.
Na o specifiški ažūriniai (dvigubais
stiebais) kapų kryžiai, kaip ir kitur Lietuvoje, dažniausiai
puošiami didesniais ar mažesniais S formos geležies lankstymais (332
pav.).
Formų ir puošybos įvairumu Dzūkijos
bažnyčių ir kapų kryžiai, nors buvo šiek tiek kukliau puošiami,
turi daug bendrų bruožų su kitų etnografinių Lietuvos sričių
kryžiais.
Č. Kontrimo knygoje
Lietuvos geležiniai kryžiai minimos literatūros sąrašas:
- 1. Adomonis T., Čerbulėnas K. Lietuvos TSR dailės
ir architektūros istorija. - T. I. -V., 1987.
- 2. Alekna A. Katalikų bažnyčia Lietuvoje. - K.,
1936.
- 3. Alekna R. Kalvių darbo antkapiniai paminklai
Ramygalos apylinkių kapinėse//Kraštotyra. - V., 1969.
- 4. Alekna R. Vidurio Lietuvos XIX a. Pabaigos - XX
a. pradžios geležinių memorialinių paminklų ornamentikos bruožai
// MADA. - T. 3. - 1979.
- 5. Almanienė J. Kelmės miesto senosios kapinės
(1978 -1979) // MA IIES. - B. 903;
- ta pati. Tytuvėnų, miestelio kapinės (1977) //
Ten pat. - B. 754.
- 6. Alseikaitė-Gimbutienė M. Pagoniškosios
laidojimo apeigos Lietuvoje // Gimtasai kraštas. - 1943. - Nr. 31.
- 7. Alseikaitė-Gimbutienė M. Pomirtinio gyvenimo
įsivaizdavimas Lietuvoje proistoriniais laikais // Gimtasai kraštas.
- 1942. - Kn. V (sąs. 30).
- 8. Bagdanavičius V. Lietuviško koplytstulpio
genezės klausimu (paskaita, mašinraštis), 1971.
- 9. Balys S. Liaudies ornamentai ir kryžių kilmė
// Margutis. - 1957. - Nr. 6 - 7.
- 10. Balys J. Lietuvių liaudies pasaulėjauta. - Čikaga,
1966.
- 11. Balys J. Saulinės dainos // Gimtasai kraštas.
- 1934. - Nr. 31.
- 12. Basanavičius J. Iš gyvenimo vėlių bei velnių.
- K., 1928.
- 13. Basanavičius ]. Iš krikščionijos santykių
su senovės lietuvių tikyba ir kultūra. - V., 1913.
- 14. Basanavičius J. Iš senovės lietuvių
mitologijos. - V., 1926.
- 15. Basanavičius J. Lietuvių kryžiai
archeologijos šviesoje // Lietuvių kryžiai / Surinko A. Jaroševičius.
- V., 1912.
- 16. Bernotienė S., Mažeikienė O. XIV - XX a. 1
pusės kalvių dirbiniai. Lietuvos istorijos ir etnografijos
muziejaus katalogas. - V., 1990 (mašinraštis).
- 17. Bezzenberger A. Über Grabkreuzformen //
Mitteilungen der litauischen Litterarischen Gesellschaft. - T. II. -
Heidelberg, 1887.
- 18. Brensztejn M. Krzyże i kapliczki żmudskie //
Materiały antropologiczne-archeologiczne i etnograficzne. - T. IX.
- Kraków, 1906.
- 19. Brückner A. Starożytna Litwa. -
Pojezierze-Olsztyn, 1979.
- 20. Budreckis A. Senovės lietuvių tikėjimas ir
lietuvių priešinimasis krikščionybei // Lietuva ir krikščionybė
(Keturios paskaitos). - Toronto, 1987.
- 21. Buzas J. Dotnuvos apylinkės kapinės // Kraštotyra.
- V., 1975.
- 22. Čerbulėnas K, Liaudiškų memorialinių
paminklų kilmė ir jų architektūrinė-meninė charakteristika //
Lietuvos TSR architektūros klausimai. - T. III. - V., 1966.
- 23. Čerbulėnas K. Mažosios Lietuvos antkapiniai
paminklai // Naujoji romuva. -1938. - Nr. 1-2.
- 24. Čerbulėnas K. Tautinis elementas lietuvių
kryžiuose // Naujoji romuva. - 1938. - Nr. 4-5.
- 25. Čerbulėnas K, Bielinskis F., Šešelgis K. Mažoji
architektūra. - Kn. I. - Lietuvių liaudies menas. - V., 1966.
- 26. Čerbulėnas K., Zubovas V. Lietuvos vėlyvojo
baroko architektūros bruožai // Lietuvos TSR architektūros
klausimai. - T. II. - V., 1964.
- 27. Čilvinaitė M. Kam stato ir kaip brangina žmonės
kryžius ir koplyčias // Gimtasai kraštas. - 1938. - Nr. 3-4.
- 28. Dundulienė P. Lietuvių etnografija, - V.,
1982.
- 29. Dundulienė P. Medžiai senovės lietuvių tikėjimuose.
- V., 1979.
- 30. Dundulienė P. Pagonybė Lietuvoje. - V., 1989.
- 31. Dundulienė P. Žaltys ir jo simboliai lietuvių
liaudies mene ir žodinėje kūryboje. -V., 979.
- 32. Encyklopedyja Powszechna. - T. XVI. - Warszawa,
1864.
- 33. G [adon] M. Opisanie Powiatu Telszewskiego w
gubernii Kowienskiej w dawnem Xięstwie Żmujdzkiem polożonego. -
Wilno, 1846.
- 34. Galaunė P. Lietuvių kryžiai (Čiurlionies
Galerijos leidinys Nr. 1). - K., 1926.
- 35. Galaunė P. Lietuvių liaudies menas. - K.,
1930.
- 36. Giedrienė R. Senojo nekrokulto apraiškos XX
amž. lietuvių kapinėse ir jų priežiūros papročiuose //
Senieji tikėjimai naujausių tyrinėjimų šviesoje. - V., 1977.
- 37. Gimbutas J. Lietuvos bažnyčių chronologija
ir statistika // L.K.M. Akademijos metraštis. - T. V. - Roma, 1970.
- 38. Gimbutas J. Lietuvos bažnyčių statytojai
XIX-XX amž. // L.K.M. Akademijos suvažiavimo darbai. - T. IX. -
Roma, 1982.
- 39. Gimbutas J. Mažosios Lietuvos krikštų formos
// Lituanistikos darbai. - T. I. - Chicago, 1966.
- 40. Gimbutas J. Pasakojimai apie žemaičių kryžius
ir koplytėles // Aidai. - 1965. - Nr. 5.
- 41. Gimbutas M. Ancient symbolism in Lithuanian
Folk Art // Memoirs of the American Folklore Society. - Vol. 49. -
Philadelphia, 1958 (naudotasi A. Andriuškevičiaus vertimu į
lietuvių kalbą).
- 42. Gimbutienė M. Baltai priešistoriniais
laikais. - V., 1985.
- 43. Ginet-Pilsudzki B. Les croix lithuanienes //
Extrait des archives suisses des traditions populaires. - T. XX. -
1916 (naudotasi K. Galaunienės ir J. Kontrimienės vertimais į
lietuvių kalbą).
- 44. Greimas A. J. Tautos atminties beieškant. Apie
dievus ir žmones. - Vilnius -Chicago, 1990.
- 45. Grinius J. Lietuvių kryžiai ir koplytėlės
// L.K.M. Akademijos metraštis. - Roma, 1970.
- 46. Grinius J. Vilniaus meno paminklai. - K., 1940.
- 47. Ivinskis Z. Medžių kultas lietuvių
religijoje // Soter. - 1938. - Nr. 2(27); 1939. - Nr. (1) 28.
- 48. Ivinskis Z. Senasis lietuvių tikėjimas
(atspaudas iš Kūrybos 1944 m. Nr. 3).-K., 1944.
- 49. Ivinskis Z. Senovės lietuvių religijos
bibliografija (atspaudas iš Soter). - K., 1938.
- 50.Jakštas A. Keletas žodžių apie mūsų kryžius
// Židinys. - 1935. - Nr. 8-9.
- 51. Jucevičius L. A. Raštai. - V., 1959.
- 52. Jucewicz L. A. Rysy Żmuidzi. - Wilno, 1840.
- 53. Jurginis J. Pagonybės ir krikščionybės
santykiai Lietuvoje. - V., 1976.
- 54. Jurginis J., Lukšaitė I. Lietuvos kultūros
istorijos bruožai. - V., 1981.
- 55. Kauno architektūra. - V., 1990 (mašinraštis).
- 56. Kaveckis M. S. Nyksta šventosios Žemaitijos rūpintojėlių
mistika // Naujoji romuva. - 1937. - Nr. 12.
- 57. Kitkauskas N., Dzikas L. Žemutinės pilies
Karalių rūmai // Kultūros barai. -
- 1988. - Nr. 6, 7, 8.
- 58. Kynas A. Vėjas ir jo reliktai liaudies mene //
Mokslas ir gyvenimas. - 1989. - Nr. 8.
- 59. Končius I. Žemaičių padangės kryžių ir
koplytėlių statistika // Soter. - 1931. - Nr. 2; 1933. - Nr. 2;
1934. - Nr. 2; 1936. - Nr. 1; 1937. - Nr. 1, 2; 1938. - Nr. 1.
- 60. Končius I. Žemaičių padangės kryžių ir
koplytėlių statistika // Gimtasai kraštas. -
1943. - Nr. 31.
- 61. Kontrimas Č. Apie lietuvių liaudies
memorialinius paminklus ir jų geležines viršūnes (mašinraštis).-T.
I. - K., 1984.
- 62. Kontrimas Č. Geležinės viršūnės // Kultūros
barai. - 1989. - Nr. 8.
- 63. Kostkeviciutė I. Vincas Svirskis, - V., 1966.
- 64. Krzywda-Polkowski F. Krzyże na Litwie //
Materialy wydawnictwo towarzystwa Polska sztuka stasowana. -
D. II. - Kraków, 1909.
- 65. Kulikauskas P. Iš metalų panaudojimo
Lietuvoje istorijos // Iš lietuvių kultūros istorijos. - T.II. -
V., 1959.
- 66. Kulikauskienė R., Rimantienė R. Senovės
lietuvių papuošalai. - Kn. I. - Lietuvių liaudies menas. - V.,
1958.
- 67. Kulikauskienė R., Rimantienė R. Senovės
lietuvių papuošalai. - Kn. II. - Lietuvių liaudies menas. - V.,
1966.
- 68. Kviklys B. Lietuvos bažnyčios. - T. I - VL -
Chicago, 1980-1987.
- 69. Lasickis J. Apie žemaičių, kitų sarmatų
bei netikrų krikščionių dievus. - V., 1969.
- 70. Lietuvių enciklopedija. - Boston, t. XIII. -
1958; t. XV. - 1968.
- 71. Lietuvių etnografijos bruožai. - V., 1961.
- 72. Mannhardt W. Letto-Preubische Götterlehre. -
Riga, 1936.
- 73. Mažiulis A. Lietuvos kryžius ir jo kilmė //
Aidai. - 1951. - Nr. 2.
- 74. Mažiulis A. Saulės dievinimo atošvaistės
Pasarčių krašte // Gimtasai kraštas. - 1943. - Nr. 31.
- 75. Mickevičius J. Liaudies menininkas Antanas
Klanius-Klanevičius // Kraštotyra. -V., 1975.
- 76. Mikėnaitė A. Lietuvių liaudies geležinės
kulto ir memorialinių paminklų viršūnės. LTSR dailės muziejaus
katalogas. - V., 1971.
- 77. Mikšys Ž. Pastabos dėl koplytėlių ir kryžių
forminių elementų // Aidai. - 1957. - Nr. 8.
- 78. Milius V. Kapinės - etnografinių tyrimų
objektas // Archeologiniai ir etnografiniai tyrinėjimai Lietuvoje
1970 ir 1971 metais. - V., 1972.
- 79. Milius V. Klaipėdiečių antkapinių paminklų
įrašai // Kraštotyra. - V., 1986.
- 80. Milius V. Miestelių kapinės // Lietuvos
miestelis (Lietuvos TSR liaudies buities muziejaus metodinė-mokslinė
medžiaga). - Rumšiškės, 1986.
- 81. Milius V. Rokiškio rajono kaimų ir miestelių
kapinės // Etnografiniai tyrinėjimai Lietuvoje 1979 ir 1980
metais. - V., 1981.
- 82. Moszynski K. Kultura ludowa slowian. - D. I-H.
- Warszawa, 1967, 1968.
- 83. Perkovskis J. Ornamentas, forma ir simbolika Žemaitijos
liaudies mene (mašinraštis, vertimas į lietuvių kalbą; parašyta
iki 1940 m.).
- 84. Perkowski J. O krzyżach i kapliczkach przydrożnych
żmudskich i polskich // Dzień Koweński. - 1929. - Nr. 130-147.
- 85. Petrulis J. Senieji liaudies menininkai //
Mokslas ir gyvenimas. - 1965. - Nr. 10.
- 86. Petrulis J., Žemaitytė Z. Žaismingųjų
saulučių kūrėjai // Kultūros barai. - 1966. - Nr. 7.
- 87. Pocius Z. Kapinės ir antkapiniai paminklai //
Merkinė. - V., 1970.
- 88. Puzinas J. Naujausių proistorinių tyrinėjimų
duomenys. - K., 1938.
- 89. Reallexikon der Urgeschichte. - T. VII. -
Berlin, 1926.
- 90. Reinfuss R. Ludowe kowalstwo artystyczne w
Polsce. - Wrocław, 1983.
- 91. Rimantienė R. Akmens amžiaus tikėjimai
Lietuvoje // Senieji tikėjimai naujausių tyrinėjimų šviesoje. -
V., 1977.
- 92. Rimantienė R. Akmens amžius Lietuvoje. - V.,
1984.
- 93. Rimantienė R. Nida. - V., 1989.
- 94. Rimantienė R. Šventoji, I. Narvos kultūros
gyvenvietės. - V., 1979.
- 95. Rimantienė R. Šventoji, II. Pamarių kultūros
gyvenvietės. - V., 1980.
- 96. Römer A. Ubiore wloscian i krzyże na żmujdzi
// Tygodnik Ilustrowany. - 1860. - Nr. 40.
- 97. Rūkštelė A. Lietuvių kryžiai. Jų kilmės
aiškinimai ir trūkumai // Draugas.-
- 1957. - Kovo 9.
- 98. Rūkštetė A. Lietuvių tautodailė. - K.,
1929.
- 99. Rūkštelė A. Vilniaus kryžiai. - K., [1937].
- 100. Salvatori G. L'art Rustique et Populaire en
Lithuanie. - Milano, 1925 (naudotasi J. Kontrimienės vertimu į
lietuvių kalbą).
- 101. Stravinskas A. Nagingų kalvių šeima // Kultūros
barai. - 1967. - Nr. 12.
- 102. Šešelgis K. Mažoji architektūra. - Kn.
II.-Lietuvių liaudies menas. - V., 1990.
- 103. Širmulis A. Liaudies kūrybos tradicijų
keliu // Menotyra. - T. X.-V., 1981.
- 104. Širmulis A. Prakalbinti akmenys // Kultūros
barai. - 1971. - Nr. 10.
- 105. Širmulis A. Prielaidos lietuvių liaudies
skulptūros ištakoms išaiškinti // Muziejai ir paminklai, - Kn.
5. - V., 1983.
- 106. Šlapelis I. R. - K. Bažnyčios meno
istorija. - K., 1935.
- 107. Šliavas J. Ar teisingai vadiname // Kraštotyra.
- V., 1975.
- 108. Šliavas J. Žeimelio apylinkės. - K., 1985.
- 109. Szukiewicz W. Krzyże zdobne w gubernji
Wilenskiej // Wisla. - T. VII. - Warszawa, 1903.
- 110. Szukiewicz W. Wykopalisko urny z ornamentem
swastikowym // Materialy antropologiczno-archeologiczne i
etnograficzne. - T. IX. - Kraków, 1907.
- 111. Tarybų Lietuvos enciklopedija. - T. l-IV. -
V., 1985-1988.
- 112. Tautavičienė B. III-XVI a. sidabriniai ir
sidabru puošti dirbiniai. LTSR istorijos ir etnografijos muziejaus
katalogas. - V., 1981.
- 113. Urbanavičius V. Senųjų tikėjimų reliktai
Lietuvoje archeologijos duomenimis (XVI-XVIII amž.) // Senieji tikėjimai
naujausių tyrinėjimų šviesoje. - V., 1977.
- 114. Urbanavičius V. Šventaragio slėnis:
legendos ir faktai // Kultūros barai. -
- 1987. - Nr. 12.
- 115. Vaitkunskienė L. Archeologiniai duomenys apie
gyvulių kultą žemaičių religijoje m. e. 1 tūkstantmečio
viduryje // MADA. - T. 3. - 1985.
- 116. Vaitkunskienė L. Mitologiniai ir ritualiniai
simboliai m. e. 1 tūkstantmečio vidurio Lietuvos metalo plastikoje
// MADA. - T. 3. - 1986.
- 117. Varnas A. Lietuvos kryžiai (albumas). - T. 1.
- K., 1926.
- 118. Vėlius N. Chtoniškasis lietuvių mitologijos
pasaulis. - V., 1987.
- 119. Vėlius N. Kaip baltai laidojo mirusiuosius //
Kultūros barai. - 1988. - Nr. 1.
- 120. Vėlius N. Senovės baltų pasaulėžiūra. -
V., 1983.
- 121. Vėlius N. Senovės lietuvių religija ir
mitologija // Krikščionybė ir jos socialinis vaidmuo Lietuvoje. -
V., 1986.
- 122. Vilniaus architektūra. - V., 1985.
- 123. Vyšniauskaitė A. Laidotuvių papročiai
Lietuvoje XIX a.-XX a. pirmaisiais dešimtmečiais // Iš lietuvių
kultūros istorijos, III. - V., 1961.
- 124. Volkaitė-Kulikauskienė R. Lietuviai IX-XII
amžiais. - V., 1970.
- 125. Wilke G. Die Religion der Indogermanen in
archaeologischer Beleuchtung. - Leipzig, 1923.
- 126. Zubovas V. Lietuvos XVII a. architektūra ir
vietinių tradicijų raida //' LTSR architektūros klausimai, III. -
V., 1966.
- 127. Žemaitytė Z. Paulius Galaunė. - V., 1988.
- 128.Žemaitytė Z. Saulėmis švytintys paminklai
(mašinraštis).
- 129.Žemaitytė Z. Senoji Žemaitijos liaudies
skulptūra ir jos meistrai // Dailėtyra (straipsnių rinkinys). -
V., 1981.
- 130. Žemaitytė Z. Tautodailė // XX a. lietuvių
dailės istorija, I. - V., 1982.
- 131.
Григалавичене
Э.,
Маркявичюс
А.
Древнейшие
металлические
изделия в
Литве. -
Вильнюс, 1980.
- 132. Иванов
В. В., Топоров
В. Н.
Балтийская
мифология //
Энциклопедия:
Мифы
народов
мира. - Т. I - М., 1987.
- 133.
Котович И.
Как
смотреть
на обычай
ставить
кресты при
дорогах,
площадях,
полях и др.
открытых
местах
Северо-Западного
края
России? //
Виленский
Вестник. -
Вильна, 1868. - № 77-78.
- 134. Кушнер (Кнышев)
П. И.
Этнические
территории
и
этнические
границы. - М., 1951.
- 135. Лосев А.
Символ.
Философская
энциклопедия,
- Г. 5. - М., 1970.
- 136.
Рыбаков Б. А.
Язычество
древней
Руси. - М., 1987.
- 137.
Рыбаков Б. А.
Язычество
древних
славян. - М., 1981.
- 138.
Стравинскас
А. Солнышки //
Декоративное
искусство. -
М., 1969. - № 136.
- 139.
Ширмулис А.
Литовские
народные
мастера
каменных
мемориальных
произведений
XIX в .// Мепо»уга,
13. - V., 1985.
- 140.
Токарев С. А.
Ранние
формы
религии и
их
развитие. - М.,
1964.
- 141.
Энциклопедический
словарь. - Т. XVI A.
- С.
Петербург,
1895.
-
|