Suvalkijos geležiniai
kryžiai
Česlovas Kontrimas
(parengė Antanas Stravinskas). Lietuvos geležiniai kryžiai.
Vilnius, Mintis, 1991. P. 25-27
- Penktajame skyriuje - Suvalkijos kryžiai.
Prie jų priskirta ir tų kryžių grupė, kuri tartum tarpinė, ryškiau
patyrusi Užnemunės įtaką. Pavyzdžiui, kai kuriose Kauno Užnemunės
apylinkėse susikūrė savitų bruožų kryžiai - dažni dviejų kryžmų
kryžiai su tradiciniais spinduliais, t. y. turintys panašumo daugiau į
Jurbarko, Marijampolės, Šakių ir Vilkaviškio apylinkių kryžius. Pažymėtina
ir tai, kad koplytstulpių šioje Užnemunės dalyje beveik nebuvo.
- Č. Kontrimas šio regiono kryžiams skyrė
mažiausiai dėmesio, todėl jo albumas papildytas keliomis šio krašto
geležinėmis viršūnėmis, saugomomis Kauno M. K. Čiurlionio dailės
muziejuje (piešė V. Ajauskas).
- Šio regiono kryžiai nepasižymi labai
didele formų įvairove ir ornamentikos gausumu. A. Rūkštelė tai bandė
aiškinti suvalkiečių gyvenimo būdo praktiškumu, mažesniu polinkiu
Į misticizmą ir romantizmą (99, 26, 27). Tačiau ir jis, ir mes esame
pastebėję, kad tam tikra kryžių dalis turi daug bendro su Aukštaitijos
ir ypač su Dzūkijos kryžiais. Pirmiausia tie, kurie tartum susiliečia
su Alytaus, Prienų bei kitais Dzūkijos rajonais.
- Šiame regione, kuriame dėl įvairių
istorinių aplinkybių kiek vėliau kūrėsi bažnyčių parapijos,
formavosi savotiškas, galima sakyti, suvalkietiškas šių paminklų
tipas. Jam būdingos ir labai paprastos kryžiaus, saulės ir mėnulio
formos, ir sudėtingos geometrinių ar augalinių motyvų kompozicijos.
- Gana vėlyvų Suvalkijos bažnyčių (Višakio
Rūdos-1833 m., Kazlų Rūdos - XX a. pr. (?) ir kai kurių kitų) kryžių
konfigūracija nėra sudėtinga. Jų kryžiai nors ir ažūriniai, tačiau
puošti daug kukliau nei kitų regionų bažnyčių kryžiai. Jie panašūs
į daugelio Vakarų Europos bažnyčių kryžius, išreiškiančius
svarbiausio krikščionybės simbolio esmę, o ne jo puošybą. Tik
vingiuotai raitytos ir lankstytos geležinės viršūnės (o ypač jų
detalės) primena kai kurių Dzūkijos ar Aukštaitijos, kiek mažiau
Žemaitijos bažnyčių kryžius (370 pav.).
- Minimų regionų kryžiams artimiausios
tos geležinės viršūnės, kurių stiebai ir kryžmų galai papuošti
stilizuotais, gana stambios formos lelijų žiedais (378, 380 pav.).
- Kaip tik tokiai kryžių puošybai
atstovauja Griškabūdžio Šakių raj.) ir kai kurių kitų bažnyčių
kryžiai (373 pav.). Pavyzdžiui, centrinis Griškabūdžio bažnyčios
kryžius iš kitų regiono kryžių išsiskiria nebent tuo, kad žemutinėje
kryžmoje, esančioje žemiau mėnulio (kas labai retai pasitaiko), įmontuoti
ikonografiniai įrašai, o virš mėnulio - kaukolės siluetas. Galinio
šios bažnyčios kryžiaus forma visiškai kukli - tik išplėsti kryžmų
ir stiebo galai (372 pav.). Palyginti kuklus, tačiau šiam kraštui įprastas
yra Griškabūdžio šventoriaus koplytėlės kryžius (374 pav.).
- Būdingas šiam etnografiniam regionui ir
Lukšių šventoriaus vartų kryžius su charakteringais puošybos
elementais, ypač išplėtotais lelijų žiedais (380 pav.). Lukšių bažnyčios
kryžių viršūnės - labai įdomios, kitur neaptiktos (nebent Č.
Kontrimo piešiniuose) ažūrinės kompozicijos. Ji susideda iš pailgų,
kiaurapjūviškų stiebų ir kryžmų, besibaigiančių kiek į plotį
deformuotais kryželiais (379 pav.).
- Medinės Lekėčių bažnyčios kryžius
savo sudėtinga kompozicija labai primena jau aptartą Dzūkijos kryžių
(378 pav.). Tik ši kompozicija susideda iš labiau išplėtotų K raidės
formų, kurios primena jau ne tiek raides, kiek stilizuotas lelijas.
Galimas dalykas, kad šie kryžiai nukalti to paties kalvio ar vieno iš
kalvio mokinių. Nors, suprantama, ši analogija gali būti ir visai
atsitiktinė.
- Suvalkijoje esama ir tokių kryžių viršūnių,
kurios sudarytos iš tradicinių Žemaitijoje ir Aukštaitijoje paplitusių
dangaus kūnų motyvų (saulės, mėnulio ir žvaigždžių). Kai kur,
pavyzdžiui, Noreikiškėse (Suvalkijos pusėje) (367 pav.), kryžmos
centre saulės diskas-žvaigždė, o kryžmų ir stiebo galuose - žvaigždės
ir mėnuliai.
- Šiam regionui atstovauja geležiniai
kapinių kryžių piešiniai, kurie padaryti ne iš natūros, o iš R.
Čėplos bei K. Rinkevičiaus fotografijų. Dauguma jų - Pilviškių
kapinių kryžiai, kurie yra arba daugiastiebiai (ažūriniai), arba
vienastiebiai. Paprastai jų kompozicija labai sudėtinga. Stiebai ir kryžmos
puošiami kalta, lankstyta, kartais sukta geležimi. Puošybos elementai
taip pat labai įvairūs: tradicinė S forma, geometriniai ir augaliniai
motyvai (382-392 pav.).
- Dvistiebiai geležiniai kryžiai dažnai
net kelis kartus perkryžiuoti išilgintos S formos ornamentais. Grakščiai
lankstytos formos, papuoštos nedideliais užlenkimais, sudaro gyvą ir
margą ažūrą. Tie tipiški S formos išraitymai buvo montuojami ne tik
dvistiebių kryžių viduje, bet kartais stiebų ir kryžmų viršuje bei
jų galuose. Suvalkijoje pasitaiko tokių dvistiebių kryžių, kurie išradingų
kalvių buvo puošiami stilizuotomis geometrinėmis (kvadratų, rombų)
formomis ir drauge augaliniais motyvais. Pastarieji dažnai įmontuoti
kryžmų ir stiebų galuose išplėstų kiaurapjūvių formų viduje.
- Ypač lengvais, gulsčios ir statmenos
krypties S formos ornamentais stengtasi puošti vienastiebius kryžius
(385, 387 pav.). Analogiškai puoštų dvistiebių ir vienastiebių kryžių
yra ir Jurbarko, Raseinių bei kai kuriuose kituose dešinėje Nemuno pusėje
esančiuose rajonuose.
- Esama Suvalkijoje ir labai kuklių formų
kryžių. Gana dažnai stengiamasi papuošti tik patį kryžmų centrą
paprastais užlenkimais, suglaustais nugarėlėmis, kurie primena ne
tradicinius iš centro plintančius tiesius ar banguotus saulės
spindulius, o tarytum nugarėlėmis sujungtų segių (?) grandinę.
Kiti tyrėjai juos vadina rozetėmis (4, 72).
- Daugiausia šio turtingo lygumų krašto
kryžiai palyginti kuklūs. Tam galbūt didesnę įtaką turėjo ne žmonių
būdas, jų praktiškumas, o šio regiono kalvių kilmė ir, kas be ko,
žmonių religinės aspiracijos.
- Labai dažnai Užnemunės ir kai kurių Žemaitijos
rajonų, ypač arčiau Mažosios Lietuvos, kalviai buvo vadinamieji prūsai.
Tai liuteronai evangelikai, kurių tikėjimas suponavo ne išorinę
prabangą, turtingumą, o atvirkščiai - kuklumą ir paprastumą. Tai ir
galėjo iš dalies nulemti jau aptartų kryžių formas ir jų puošybą.
- Kaip pastebėjo A. Rūkštelė, panaši ir
Biržų krašto kryžių puošyba, o čia taip pat didelę gyventojų dalį
iki šiol sudaro liuteronai ir reformatai (99, 27). Apskritai šio
regiono kapų kryžių puošyba šiek tiek primena Klaipėdos krašto
gyventojų, vadinamųjų lietuvninkų, XIX a. pab.-XX a. pr. metalinius
kryžius.
-
Č. Kontrimo knygoje
Lietuvos geležiniai kryžiai minimos literatūros sąrašas:
- 1. Adomonis T., Čerbulėnas K. Lietuvos TSR dailės
ir architektūros istorija. - T. I. -V., 1987.
- 2. Alekna A. Katalikų bažnyčia Lietuvoje. - K.,
1936.
- 3. Alekna R. Kalvių darbo antkapiniai paminklai
Ramygalos apylinkių kapinėse//Kraštotyra. - V., 1969.
- 4. Alekna R. Vidurio Lietuvos XIX a. Pabaigos - XX
a. pradžios geležinių memorialinių paminklų ornamentikos bruožai
// MADA. - T. 3. - 1979.
- 5. Almanienė J. Kelmės miesto senosios kapinės
(1978 -1979) // MA II ES. - B. 903;
- ta pati. Tytuvėnų, miestelio kapinės (1977) //
Ten pat. - B. 754.
- 6. Alseikaitė-Gimbutienė M. Pagoniškosios
laidojimo apeigos Lietuvoje // Gimtasai kraštas. - 1943. - Nr. 31.
- 7. Alseikaitė-Gimbutienė M. Pomirtinio gyvenimo
įsivaizdavimas Lietuvoje proistoriniais laikais // Gimtasai kraštas.
- 1942. - Kn. V (sąs. 30).
- 8. Bagdanavičius V. Lietuviško koplytstulpio
genezės klausimu (paskaita, mašinraštis), 1971.
- 9. Balys S. Liaudies ornamentai ir kryžių kilmė
// Margutis. - 1957. - Nr. 6 - 7.
- 10. Balys J. Lietuvių liaudies pasaulėjauta. - Čikaga,
1966.
- 11. Balys J. Saulinės dainos // Gimtasai kraštas.
- 1934. - Nr. 31.
- 12. Basanavičius J. Iš gyvenimo vėlių bei velnių.
- K., 1928.
- 13. Basanavičius ]. Iš krikščionijos santykių
su senovės lietuvių tikyba ir kultūra. - V., 1913.
- 14. Basanavičius J. Iš senovės lietuvių
mitologijos. - V., 1926.
- 15. Basanavičius J. Lietuvių kryžiai
archeologijos šviesoje // Lietuvių kryžiai / Surinko A. Jaroševičius.
- V., 1912.
- 16. Bernotienė S., Mažeikienė O. XIV - XX a. 1
pusės kalvių dirbiniai. Lietuvos istorijos ir etnografijos
muziejaus katalogas. - V., 1990 (mašinraštis).
- 17. Bezzenberger A. Über Grabkreuzformen //
Mitteilungen der litauischen Litterarischen Gesellschaft. - T. II. -
Heidelberg, 1887.
- 18. Brensztejn M. Krzyże i kapliczki żmudskie //
Materiały antropologiczne-archeologiczne i etnograficzne. - T. IX.
- Kraków, 1906.
- 19. Brückner A. Starożytna Litwa. -
Pojezierze-Olsztyn, 1979.
- 20. Budreckis A. Senovės lietuvių tikėjimas ir
lietuvių priešinimasis krikščionybei // Lietuva ir krikščionybė
(Keturios paskaitos). - Toronto, 1987.
- 21. Buzas J. Dotnuvos apylinkės kapinės // Kraštotyra.
- V., 1975.
- 22. Čerbulėnas K, Liaudiškų memorialinių
paminklų kilmė ir jų architektūrinė-meninė charakteristika //
Lietuvos TSR architektūros klausimai. - T. III. - V., 1966.
- 23. Čerbulėnas K. Mažosios Lietuvos antkapiniai
paminklai // Naujoji romuva. -1938. - Nr. 1-2.
- 24. Čerbulėnas K. Tautinis elementas lietuvių
kryžiuose // Naujoji romuva. - 1938. - Nr. 4-5.
- 25. Čerbulėnas K, Bielinskis F., Šešelgis K. Mažoji
architektūra. - Kn. I. - Lietuvių liaudies menas. - V., 1966.
- 26. Čerbulėnas K., Zubovas V. Lietuvos vėlyvojo
baroko architektūros bruožai // Lietuvos TSR architektūros
klausimai. - T. II. - V., 1964.
- 27. Čilvinaitė M. Kam stato ir kaip brangina žmonės
kryžius ir koplyčias // Gimtasai kraštas. - 1938. - Nr. 3-4.
- 28. Dundulienė P. Lietuvių etnografija, - V.,
1982.
- 29. Dundulienė P. Medžiai senovės lietuvių tikėjimuose.
- V., 1979.
- 30. Dundulienė P. Pagonybė Lietuvoje. - V., 1989.
- 31. Dundulienė P. Žaltys ir jo simboliai lietuvių
liaudies mene ir žodinėje kūryboje. -V., 979.
- 32. Encyklopedyja Powszechna. - T. XVI. - Warszawa,
1864.
- 33. G [adon] M. Opisanie Powiatu Telszewskiego w
gubernii Kowienskiej w dawnem Xięstwie Żmujdzkiem polożonego. -
Wilno, 1846.
- 34. Galaunė P. Lietuvių kryžiai (Čiurlionies
Galerijos leidinys Nr. 1). - K., 1926.
- 35. Galaunė P. Lietuvių liaudies menas. - K.,
1930.
- 36. Giedrienė R. Senojo nekrokulto apraiškos XX
amž. lietuvių kapinėse ir jų priežiūros papročiuose //
Senieji tikėjimai naujausių tyrinėjimų šviesoje. - V., 1977.
- 37. Gimbutas J. Lietuvos bažnyčių chronologija
ir statistika // L.K.M. Akademijos metraštis. - T. V. - Roma, 1970.
- 38. Gimbutas J. Lietuvos bažnyčių statytojai
XIX-XX amž. // L.K.M. Akademijos suvažiavimo darbai. - T. IX. -
Roma, 1982.
- 39. Gimbutas J. Mažosios Lietuvos krikštų formos
// Lituanistikos darbai. - T. I. - Chicago, 1966.
- 40. Gimbutas J. Pasakojimai apie žemaičių kryžius
ir koplytėles // Aidai. - 1965. - Nr. 5.
- 41. Gimbutas M. Ancient symbolism in Lithuanian
Folk Art // Memoirs of the American Folklore Society. - Vol. 49. -
Philadelphia, 1958 (naudotasi A. Andriuškevičiaus vertimu į
lietuvių kalbą).
- 42. Gimbutienė M. Baltai priešistoriniais
laikais. - V., 1985.
- 43. Ginet-Pilsudzki B. Les croix lithuanienes //
Extrait des archives suisses des traditions populaires. - T. XX. -
1916 (naudotasi K. Galaunienės ir J. Kontrimienės vertimais į
lietuvių kalbą).
- 44. Greimas A. J. Tautos atminties beieškant. Apie
dievus ir žmones. - Vilnius -Chicago, 1990.
- 45. Grinius J. Lietuvių kryžiai ir koplytėlės
// L.K.M. Akademijos metraštis. - Roma, 1970.
- 46. Grinius J. Vilniaus meno paminklai. - K., 1940.
- 47. Ivinskis Z. Medžių kultas lietuvių
religijoje // Soter. - 1938. - Nr. 2(27); 1939. - Nr. (1) 28.
- 48. Ivinskis Z. Senasis lietuvių tikėjimas
(atspaudas iš Kurybos 1944 m. Nr. 3).-K., 1944.
- 49. Ivinskis Z. Senovės lietuvių religijos
bibliografija (atspaudas iš Soter). - K., 1938.
- 50.Jakštas A. Keletas žodžių apie mūsų kryžius
// Židinys. - 1935. - Nr. 8-9.
- 51. Jucevičius L. A. Raštai. - V., 1959.
- 52. Jucewicz L. A. Rysy Żmuidzi. - Wilno, 1840.
- 53. Jurginis J. Pagonybės ir krikščionybės
santykiai Lietuvoje. - V., 1976.
- 54. Jurginis J., Lukšaitė I. Lietuvos kultūros
istorijos bruožai. - V., 1981.
- 55. Kauno architektūra. - V., 1990 (mašinraštis).
- 56. Kaveckis M. S. Nyksta šventosios Žemaitijos rūpintojėlių
mistika // Naujoji romuva. - 1937. - Nr. 12.
- 57. Kitkauskas N., Dzikas L. Žemutinės pilies
Karalių rūmai // Kultūros barai. -
- 1988. - Nr. 6, 7, 8.
- 58. Kynas A. Vėjas ir jo reliktai liaudies mene //
Mokslas ir gyvenimas. - 1989. - Nr. 8.
- 59. Končius I. Žemaičių padangės kryžių ir
koplytėlių statistika // Soter. - 1931. - Nr. 2; 1933. - Nr. 2;
1934. - Nr. 2; 1936. - Nr. 1; 1937. - Nr. 1, 2; 1938. - Nr. 1.
- 60. Končius I. Žemaičių padangės kryžių ir
koplytėlių statistika // Gimtasai kraštas. -
1943. - Nr. 31.
- 61. Kontrimas Č. Apie lietuvių liaudies
memorialinius paminklus ir jų geležines viršūnes (mašinraštis).-T.
I. - K., 1984.
- 62. Kontrimas Č. Geležinės viršūnės // Kultūros
barai. - 1989. - Nr. 8.
- 63. Kostkevičiūtė I. Vincas Svirskis, - V., 1966.
- 64. Krzywda-Polkowski F. Krzyże na Litwie //
Materialy wydawnictwo towarzystwa Polska sztuka stasowana. -
D. II. - Kraków, 1909.
- 65. Kulikauskas P. Iš metalų panaudojimo
Lietuvoje istorijos // Iš lietuvių kultūros istorijos. - T.II. -
V., 1959.
- 66. Kulikauskienė R., Rimantienė R. Senovės
lietuvių papuošalai. - Kn. I. - Lietuvių liaudies menas. - V.,
1958.
- 67. Kulikauskienė R., Rimantienė R. Senovės
lietuvių papuošalai. - Kn. II. - Lietuvių liaudies menas. - V.,
1966.
- 68. Kviklys B. Lietuvos bažnyčios. - T. I - VL -
Chicago, 1980-1987.
- 69. Lasickis J. Apie žemaičių, kitų sarmatų
bei netikrų krikščionių dievus. - V., 1969.
- 70. Lietuvių enciklopedija. - Boston, t. XIII. -
1958; t. XV. - 1968.
- 71. Lietuvių etnografijos bruožai. - V., 1961.
- 72. Mannhardt W. Letto-Preubische Götterlehre. -
Riga, 1936.
- 73. Mažiulis A. Lietuvos kryžius ir jo kilmė //
Aidai. - 1951. - Nr. 2.
- 74. Mažiulis A. Saulės dievinimo atošvaistės
Pasarčių krašte // Gimtasai kraštas. - 1943. - Nr. 31.
- 75. Mickevičius J. Liaudies menininkas Antanas
Klanius-Klanevičius // Kraštotyra. -V., 1975.
- 76. Mikėnaitė A. Lietuvių liaudies geležinės
kulto ir memorialinių paminklų viršūnės. LTSR dailės muziejaus
katalogas. - V., 1971.
- 77. Mikšys Ž. Pastabos dėl koplytėlių ir kryžių
forminių elementų // Aidai. - 1957. - Nr. 8.
- 78. Milius V. Kapinės - etnografinių tyrimų
objektas // Archeologiniai ir etnografiniai tyrinėjimai Lietuvoje
1970 ir 1971 metais. - V., 1972.
- 79. Milius V. Klaipėdiečių antkapinių paminklų
įrašai // Kraštotyra. - V., 1986.
- 80. Milius V. Miestelių kapinės // Lietuvos
miestelis (Lietuvos TSR liaudies buities muziejaus metodinė-mokslinė
medžiaga). - Rumšiškės, 1986.
- 81. Milius V. Rokiškio rajono kaimų ir miestelių
kapinės // Etnografiniai tyrinėjimai Lietuvoje 1979 ir 1980
metais. - V., 1981.
- 82. Moszynski K. Kultura ludowa slowian. - D. I-H.
- Warszawa, 1967, 1968.
- 83. Perkovskis J. Ornamentas, forma ir simbolika Žemaitijos
liaudies mene (mašinraštis, vertimas į lietuvių kalbą; parašyta
iki 1940 m.).
- 84. Perkowski J. O krzyżach i kapliczkach przydrożnych
żmudskich i polskich // Dzień Koweński. - 1929. - Nr. 130-147.
- 85. Petrulis J. Senieji liaudies menininkai //
Mokslas ir gyvenimas. - 1965. - Nr. 10.
- 86. Petrulis J., Žemaitytė Z. Žaismingųjų
saulučių kūrėjai // Kultūros barai. - 1966. - Nr. 7.
- 87. Pocius Z. Kapinės ir antkapiniai paminklai //
Merkinė. - V., 1970.
- 88. Puzinas J. Naujausių proistorinių tyrinėjimų
duomenys. - K., 1938.
- 89. Reallexikon der Urgeschichte. - T. VII. -
Berlin, 1926.
- 90. Reinfuss R. Ludowe kowalstwo artystyczne w
Polsce. - Wrocław, 1983.
- 91. Rimantienė R. Akmens amžiaus tikėjimai
Lietuvoje // Senieji tikėjimai naujausių tyrinėjimų šviesoje. -
V., 1977.
- 92. Rimantienė R. Akmens amžius Lietuvoje. - V.,
1984.
- 93. Rimantienė R. Nida. - V., 1989.
- 94. Rimantienė R. Šventoji, I. Narvos kultūros
gyvenvietės. - V., 1979.
- 95. Rimantienė R. Šventoji, II. Pamarių kultūros
gyvenvietės. - V., 1980.
- 96. Römer A. Ubiore wloscian i krzyże na żmujdzi
// Tygodnik Ilustrowany. - 1860. - Nr. 40.
- 97. Rūkštelė A. Lietuvių kryžiai. Jų kilmės
aiškinimai ir trūkumai // Draugas.-
- 1957. - Kovo 9.
- 98. Rūkštetė A. Lietuvių tautodailė. - K.,
1929.
- 99. Rūkštelė A. Vilniaus kryžiai. - K., [1937].
- 100. Salvatori G. L'art Rustique et Populaire en
Lithuanie. - Milano, 1925 (naudotasi J. Kontrimienės vertimu į
lietuvių kalbą).
- 101. Stravinskas A. Nagingų kalvių šeima // Kultūros
barai. - 1967. - Nr. 12.
- 102. Šešelgis K. Mažoji architektūra. - Kn.
II.-Lietuvių liaudies menas. - V., 1990.
- 103. Širmulis A. Liaudies kūrybos tradicijų
keliu // Menotyra. - T. X.-V., 1981.
- 104. Širmulis A. Prakalbinti akmenys // Kultūros
barai. - 1971. - Nr. 10.
- 105. Širmulis A. Prielaidos lietuvių liaudies
skulptūros ištakoms išaiškinti // Muziejai ir paminklai, - Kn.
5. - V., 1983.
- 106. Šlapelis I. R. - K. Bažnyčios meno
istorija. - K., 1935.
- 107. Šliavas J. Ar teisingai vadiname // Kraštotyra.
- V., 1975.
- 108. Šliavas J. Žeimelio apylinkės. - K., 1985.
- 109. Szukiewicz W. Krzyże zdobne w gubernji
Wilenskiej // Wisla. - T. VII. - Warszawa, 1903.
- 110. Szukiewicz W. Wykopalisko urny z ornamentem
swastikowym // Materialy antropologiczno-archeologiczne i
etnograficzne. - T. IX. - Kraków, 1907.
- 111. Tarybų Lietuvos enciklopedija. - T. l-IV. -
V., 1985-1988.
- 112. Tautavičienė B. III-XVI a. sidabriniai ir
sidabru puošti dirbiniai. LTSR istorijos ir etnografijos muziejaus
katalogas. - V., 1981.
- 113. Urbanavičius V. Senųjų tikėjimų reliktai
Lietuvoje archeologijos duomenimis (XVI-XVIII amž.) // Senieji tikėjimai
naujausių tyrinėjimų šviesoje. - V., 1977.
- 114. Urbanavičius V. Šventaragio slėnis:
legendos ir faktai // Kultūros barai. -
- 1987. - Nr. 12.
- 115. Vaitkunskienė L. Archeologiniai duomenys apie
gyvulių kultą žemaičių religijoje m. e. 1 tūkstantmečio
viduryje // MADA. - T. 3. - 1985.
- 116. Vaitkunskienė L. Mitologiniai ir ritualiniai
simboliai m. e. 1 tūkstantmečio vidurio Lietuvos metalo plastikoje
// MADA. - T. 3. - 1986.
- 117. Varnas A. Lietuvos kryžiai (albumas). - T. 1.
- K., 1926.
- 118. Vėlius N. Chtoniškasis lietuvių mitologijos
pasaulis. - V., 1987.
- 119. Vėlius N. Kaip baltai laidojo mirusiuosius //
Kultūros barai. - 1988. - Nr. 1.
- 120. Vėlius N. Senovės baltų pasaulėžiūra. -
V., 1983.
- 121. Vėlius N. Senovės lietuvių religija ir
mitologija // Krikščionybė ir jos socialinis vaidmuo Lietuvoje. -
V., 1986.
- 122. Vilniaus architektūra. - V., 1985.
- 123. Vyšniauskaitė A. Laidotuvių papročiai
Lietuvoje XIX a.-XX a. pirmaisiais dešimtmečiais // Iš lietuvių
kultūros istorijos, III. - V., 1961.
- 124. Volkaitė-Kulikauskienė R. Lietuviai IX-XII
amžiais. - V., 1970.
- 125. Wilke G. Die Religion der Indogermanen in
archaeologischer Beleuchtung. - Leipzig, 1923.
- 126. Zubovas V. Lietuvos XVII a. architektūra ir
vietinių tradicijų raida //' LTSR architektūros klausimai, III. -
V., 1966.
- 127. Žemaitytė Z. Paulius Galaunė. - V., 1988.
- 128.Žemaitytė Z. Saulėmis švytintys paminklai
(mašinraštis).
- 129.Žemaitytė Z. Senoji Žemaitijos liaudies
skulptūra ir jos meistrai // Dailėtyra (straipsnių rinkinys). -
V., 1981.
- 130. Žemaitytė Z. Tautodailė // XX a. lietuvių
dailės istorija, I. - V., 1982.
- 131.
Григалавичене
Э.,
Маркявичюс
А.
Древнейшие
металлические
изделия в
Литве. -
Вильнюс, 1980.
- 132. Иванов
В. В., Топоров
В. Н.
Балтийская
мифология //
Энциклопедия:
Мифы
народов
мира. - Т. I - М., 1987.
- 133.
Котович И.
Как
смотреть
на обычай
ставить
кресты при
дорогах,
площадях,
полях и др.
открытых
местах
Северо-Западного
края
России? //
Виленский
Вестник. -
Вильна, 1868. - № 77-78.
- 134. Кушнер (Кнышев)
П. И.
Этнические
территории
и
этнические
границы. - М., 1951.
- 135. Лосев А.
Символ.
Философская
энциклопедия,
- Г. 5. - М., 1970.
- 136.
Рыбаков Б. А.
Язычество
древней
Руси. - М., 1987.
- 137.
Рыбаков Б. А.
Язычество
древних
славян. - М., 1981.
- 138.
Стравинскас
А. Солнышки //
Декоративное
искусство. -
М., 1969. - № 136.
- 139.
Ширмулис А.
Литовские
народные
мастера
каменных
мемориальных
произведений
XIX в .// Мепо»уга,
13. - V., 1985.
- 140.
Токарев С. А.
Ранние
формы
религии и
их
развитие. - М.,
1964.
- 141.
Энциклопедический
словарь. - Т. XVI A.
- С.
Петербург,
1895.
|