Žemaitijos kryžiai
Česlovas
Kontrimas (parengė Antanas Stravinskas). Lietuvos geležiniai kryžiai.
Vilnius, Mintis, 1991. P. 17-20
Č. Kontrimo knygoje
Lietuvos geležiniai kryžiai paminėtos literatūros sąrašas
spausdinamas teksto pabaigoje. Konkrečias tekste minimas publikacijas
ar knygas autorius nurodo skliaustuose. Kituose skliaustuose, kur šalia
skaičiaus parašytas dar ir trumpinys pav., nurodoma konkreti
knygoje spausdinama iliustracija
- Teritoriniu atžvilgiu ypač savitą
antkapinių paminklų grupę sudaro Žemaitijos kryžiai ir koplytėlės.
XIX a. pab.-XX a. pr. ne tik gausūs mediniai, bet ir geležiniai kryžiai
pasižymėjo itin didele įvairove. Kai kur pietryčių Žemaitijoje
ir šiaurės rytų Žemaitijoje paplitę dviejų kryžmų kryžiai,
kartais su kryžmose įrengtomis koplytėlėmis. Daugiausia tai antkapių
paminklai ir koplytstulpiai bei koplytėlės.
- Žemaitijos memorialinių paminklų viršūnės
ir savo forma, ir konstrukcija daug įvairesnės nei Aukštaitijos ar
Dzūkijos. Vienos viršūnės tvirtintos prie iškilusių bokštelių,
kitos - tiesiog ant stogelių ar stogų.
- A. Rūkštelė yra nurodęs, jog geležinių
kryžių viršūnės labai panašios į medinių ir mūrinių bažnyčių,
varpinių kryžius (99, 20). Šį teiginį ypač patvirtina Žemaitijos
kryžių piešiniai. Šio krašto paminklai pasižymi gausia, įvairia
ornamentika, kurioje ypač vyrauja geometriniai, dangaus kūnų ir
augaliniai motyvai. Žemaitijos piešinių dalyje, be Č. Kontrimo,
pateikta M. K. Čiurlionio, K. Šimonio piešinių (13-16, 19, 20
pav.). Kaip tik šiuose bei daugelyje kitų piešinių ir matyti minėtieji
motyvai.
- Seniausiais iš jų reikia laikyti
geometrinių formų kryžmų puošmenis (14, 15, 18 pav.). Apie tai
rašė P. Galaunė, J. Perkovskis ir kiti tyrėjai (38, 83).
- Senoviškas žalčių, augalų formas
kartais jungia lotyniško tipo kryžius ir savitai stilizuoti
ikonografiniai įrašai (18, 19, 21, 25 ir kt. pav.). Dažniausiai jie
būna virš medinių ir mūrinių koplytėlių iškilusiose geležinėse
viršūnėse. Tačiau panašiais kryžiais buvo puošiamos ne tik
koplytėlės, bet ir bažnyčios, varpinės, kapų koplyčios. Nors
daugelio bažnyčių autorių, o tuo labiau kalvių pavardžių nežinome,
drįstame tvirtinti, kad nemažos dalies bažnyčių ir kitų kulto
pastatų apdailą atliko vietos meistrai-dailidės ir kalviai.
Tai yra nurodęs ir J. Gimbutas (38, 231, 233).
- Daugumos Žemaitijos (beje, ir kitų
etnografinių sričių) geležinių kryžių viršūnių puošyba pasižymi
didele kalvių menine individualybe. Atrodo, jog to paties kalvio
nukalti Liolių bažnyčios ir šventoriaus vartų kryžiai. Galima spėti,
kad tai XVIII a. antrosios pusės darbai (bažnyčia statyta 1768 m.).
Visos Liolių bažnyčios kryžiaus perkryžos baigiasi banguotais
spinduliais, o iš centro sklinda dangaus žvaigždės (25 pav.). Spėjama,
kad varpinės kryžius yra vėlyvesnis (XIX a.?), dar labiau
stilizuotas (29 pav.).
- Vienas iš seniausių ir gražiausių
Lietuvos architektūros ansamblių yra Tytuvėnų šv. Jurgio bažnyčios
ir vienuolyno pastatai. Bažnyčiai 1759-1773 m. buvo pristatyti du
bokštai. Galimas dalykas, kad tuo laiku nukaltas ir vienas iš bažnyčios
kryžių (31 pav.). Jis turi net kelias uždaros (aklinos) formos
saulutes, padabintas stilizuotais augaliniais motyvais. Kiek kitokios,
tačiau to paties laikotarpio, Tytuvėnų kapų koplyčios geležinės
viršūnės. Iš kryžmos centro veržiasi tiesūs ir vingiuoti
spinduliai, o kiaurapjūvių kryžmų galuose - po tris mažus kryželius.
Greičiausiai tai to paties kalvio darbai (32, 33 pav.).
- Originalūs (kirvelių formos) kryželiai
užbaigia Tytuvėnų, Užvenčio ir kai kurių kitų Žemaitijos vietų
bažnyčių kryžmų galus bei koplyčių bokštus.
- Prie gražiausių Žemaitijos bažnyčių
skiriama ir Vaiguvos, kuri padabinta skirtingų meistrų (galbūt XIX
a.) nukaltais kryžiais. Juose įkomponuoti stilizuotų žvaigždžių
ir augaliniai motyvai (37, 38 pav.). Visiškai panašus į lankstytų
formų ornamentais padabintus kapų kryžius yra ir Vaiguvos kapų didžiųjų
vartų kryžius (39 pav.).
- Bene didžiausią geležinių kryžių
įvairovę, būdingą visai Žemaitijai, atspindi Kretingos muziejuje
ir Kretingos apylinkėse nupieštos viršūnės. Gaila tik, kad piešiniai
iš muziejaus fondų be konkrečių metrikų.
- Prie ypač originalių priklauso kryžiai
su išryškintais saulės diskais, o prie šių dažniausiai kniedėmis
pritvirtinti tiesūs, banguoti ir laužyti spinduliai. Saulės disko
viduryje - ikonografiniai įrašai, kryželiai, kartais širdys, žvaigždės.
Žemaitijoje, kaip niekur kitur, daug kryžių su vėjarodėmis.
Vienos iš jų su iškirstais dirbimo metais, kitos be datų; dažnai
tos viršūnės su vėjarodėmis papuoštos angelų trimitininkų ar
kitomis stilizuotomis mitologinėmis figūrėlėmis (49, 51, 53, 54,
57, 71 ir kt. pav.).
- Šiame regione esama ir tokių kryžių,
kurių kryžmų galai ir spinduliai - tai stilizuotos medžių šakos,
lapai (61, 115, 128, 131, 163, 170 pav.) arba liaudies dainose
apdainuotos žvaigždės (64, 69, 88, 121 ir kt. pav.). Tai ypač mėgstami
Žemaitijos kalvių motyvai. Prie senų šio regiono paminklų
priklausė Grušlaukės ir Salantų bažnyčios (XVII-XVIII a.).
Vietoj pirmosios 1911 m. pastatyta nauja - mūri-
nė, o antroji, statyta 1778 m., Antrojo pasaulinio karo metais sudegė
ir tik po karo pastatyta nauja, laikina bažnyčia. Matyt, tik dėl
laimingo atsitiktinumo išliko senasis (1778 m.) dviejų kryžmų Grūšlaukės
kryžius. Ir kryžmų centruose, ir jų perkryžose vyrauja geometrinės
(kvadratų) formos,
o kiaurapjūvio stiebo viršuje (kas pasitaiko labai retai) prisegtas
mėnulis ir ikonografinis įrašas (72 pav.). Geometrinės formos
vyrauja ir Salantų bažnyčios kryžiuje (77 pav.).
- Daug senų paminklų Č. Kontrimas užfiksavo
savo gimtajame Mažeikių rajone. Jų geležinės viršūnės pasižymi
nesudėtinga kompozicija. Dažniausiai, kaip ir Kretingos rajone, kryžmų
centre vyrauja ratiniai, geometriniai saulės diskai (81, 89 ir kt.
pav.) arba žvaigždžių (88, 121 ir kt. pav.) motyvai. Išskirtinai
įdomūs Renavo ir Sedos bažnyčių kryžiai. Viename iš jų, saulės
disko centre, įmontuota 1780 m. data, o kryžmų galai baigiasi mėnuliais
bei žvaigždėmis (90 pav.). Antrasis (Sedos) kryžius (91 pav.)
sumontuotas net iš 3 kryžmų: ant apatinės - ikonografinis įrašas,
ant vidurinės-1770 m. data ir viršutinėje-žėrintis saulės
diskas. Visų kryžmų galai baigiasi stilizuotomis lelijomis. Įdomūs
ir kiti Sedos bei kai kurių kitų Žemaitijos bažnyčių kryžiai,
padabinti tradiciniais augaliniais motyvais (109 ir kt. pav.).
- Sugretinę Židikų bažnyčios ir šventoriaus
vartų kryžius (tikriausiai XVIII a. pr.), matome, kad jų kryžmų
galai nors ir turi tuos pačius elementus, tačiau nukalti visiškai
kitų kalvių ir skirtinga maniera. Gan originalus ir, atrodo, taip
pat senas (XVIII a.?) Židikų varpinės kryžius (105 pav.).
- Nepaprastai turtingų formų geležinių
kryžių yra Palangos visuomeniniame kraštotyros muziejuje. Šioje
kolekcijoje, be jau minėtos, šiam regionui būdingos ornamentikos (uždarų
ir atvirų saulės diskų ir kitų dangaus kūnų) kryžių, esama kryžių
su išraiškingomis širdžių (106, 111, 115, 124-126, 129-131 pav.)
formomis.
- Vis dėlto daugelio Žemaitijos bažnyčių,
koplyčių ir varpinių kryžiai turi senos kilmės geometrines ir jau
minėtas dangaus kūnų formas (Beržoras, XVIII a.; Kalnalis, XIX a.
ir kt.). Neabejotinai sena Bijotų baublinių koplytėlių viršūnių
(XVIII a.-XIX a. pirmoji pusė) puošybos forma.
- Kai kurių bažnyčių ir koplyčių
bokštų viršūnėse matome po kelis kartus pakartotus saulės diskus
(132, 161 pav.) arba mėnulius (162, 174 pav.). Jų forma ir
komponavimas niekaip nesiderina su bažnytinių monstrancijų forma ir
puošyba. Tuo labiau kad, kaip rašė J. Grinius, Vilniaus kryžiai ar
kiti bažnytinio meno objektai, sukurti veikiant barokiniam menui,
pasižymėjo ne tik linijų lengvumu, bet ir brangiųjų metalų
spindesiu (46).
- Labai originalūs, atrodo, dirbti vieno
kalvio, padabinti barokinio stiliaus augalų ir žiedų motyvais,
Skaudvilės bažnyčios ir varpinės kryžiai (XVIII a.?; 172, 173
pav.) bei panašiais motyvais gausiai ornamentuotos, bet jau skirtingų
kalvių nukaltos Šilalės rajono Tenenių bažnytkaimio paminklų geležinės viršūnės (171 pav.).
- Varniai - pats seniausias katalikų bažnyčios
ir kultūros centras Žemaitijoje. Žinomo kraštotyrininko J. Rekašiaus
pastangomis Varnių girininkijoje buvo išsaugotas XIX a. pradžios
Varnių bažnyčios kryžius, kuriame sutelkti būdingiausi Žemaitijai
geometriniai, dangaus kūnų (ypač išdidintas
mėnulis) ir augaliniai puošmenys (177 pav.). Atskirai dar reikėtų
paminėti Raseinių bažnyčios ir kapų koplyčios, atrodo, kaltus to
paties kalvio, kryžius, bet jau vėlyvus (XIX a. vidurio ar antrosios
pusės) ir gana kukliai puoštus.
- Palyginti anksti (XIX a, vid.), galbūt
dėl Lenkijos kryžių įtakos, Žemaitijoje atsirado plokščių,
vienastiebių geležinių kapų kryžių (su krucifiksu ir be jo).
- Šiame leidinyje yra ir Raseinių
kapinių kryžiaus piešinys (142 pav.). Jo forma ir puošyba būdinga
beveik visiems šio regiono geležiniams kapų kryžiams. Jų puošybos
esmė - išplatinti kryžmų galai, padabinti stilizuotais augalais,
kryželiais, o stiebai ir kryžmų peteliai - įvairios konfigūracijos
S formos ornamentika.
- Greta vienastiebių kapų kryžių jau
būta ir dvistiebių (kiaurapjūviškų), taip pat raitytais S formos
ornamentais puoštų paminklų. Vėliau (XIX a. pab.-XX a. pr.) šio
tipo kapų kryžiai paplito visoje Lietuvoje.
Č. Kontrimo knygoje
Lietuvos geležiniai kryžiai minimos literatūros sąrašas:
- 1. Adomonis T., Čerbulėnas K. Lietuvos TSR
dailės ir architektūros istorija. - T. I. -V., 1987.
- 2. Alekna A. Katalikų bažnyčia Lietuvoje. -
K., 1936.
- 3. Alekna R. Kalvių darbo antkapiniai paminklai
Ramygalos apylinkių kapinėse//Kraštotyra. - V., 1969.
- 4. Alekna R. Vidurio Lietuvos XIX a. Pabaigos -
XX a. pradžios geležinių memorialinių paminklų ornamentikos
bruožai // MADA. - T. 3. - 1979.
- 5. Almanienė J. Kelmės miesto senosios kapinės
(1978 -1979) // MA IIES. - B. 903;
- ta pati. Tytuvėnų, miestelio kapinės (1977) //
Ten pat. - B. 754.
- 6. Alseikaitė-Gimbutienė M. Pagoniškosios
laidojimo apeigos Lietuvoje // Gimtasai kraštas. - 1943. - Nr.
31.
- 7. Alseikaitė-Gimbutienė M. Pomirtinio gyvenimo
įsivaizdavimas Lietuvoje proistoriniais laikais // Gimtasai kraštas.
- 1942. - Kn. V (sąs. 30).
- 8. Bagdanavičius V. Lietuviško koplytstulpio
genezės klausimu (paskaita, mašinraštis), 1971.
- 9. Balys S. Liaudies ornamentai ir kryžių kilmė
// Margutis. - 1957. - Nr. 6 - 7.
- 10. Balys J. Lietuvių liaudies pasaulėjauta. -
Čikaga, 1966.
- 11. Balys J. Saulinės dainos // Gimtasai kraštas.
- 1934. - Nr. 31.
- 12. Basanavičius J. Iš gyvenimo vėlių bei
velnių. - K., 1928.
- 13. Basanavičius ]. Iš krikščionijos santykių
su senovės lietuvių tikyba ir kultūra. - V., 1913.
- 14. Basanavičius J. Iš senovės lietuvių
mitologijos. - V., 1926.
- 15. Basanavičius J. Lietuvių kryžiai
archeologijos šviesoje // Lietuvių kryžiai / Surinko A. Jaroševičius.
- V., 1912.
- 16. Bernotienė S., Mažeikienė O. XIV - XX a. 1
pusės kalvių dirbiniai. Lietuvos istorijos ir etnografijos
muziejaus katalogas. - V., 1990 (mašinraštis).
- 17. Bezzenberger A. Über Grabkreuzformen //
Mitteilungen der litauischen Litterarischen Gesellschaft. - T. II.
- Heidelberg, 1887.
- 18. Brensztejn M. Krzyże i kapliczki żmudskie
// Materiały antropologiczne-archeologiczne i etnograficzne. - T.
IX. - Kraków, 1906.
- 19. Brückner A. Starożytna Litwa. -
Pojezierze-Olsztyn, 1979.
- 20. Budreckis A. Senovės lietuvių tikėjimas ir
lietuvių priešinimasis krikščionybei // Lietuva ir krikščionybė
(Keturios paskaitos). - Toronto, 1987.
- 21. Buzas J. Dotnuvos apylinkės kapinės // Kraštotyra.
- V., 1975.
- 22. Čerbulėnas K, Liaudiškų memorialinių
paminklų kilmė ir jų architektūrinė-meninė charakteristika
// Lietuvos TSR architektūros klausimai. - T. III. - V., 1966.
- 23. Čerbulėnas K. Mažosios Lietuvos
antkapiniai paminklai // Naujoji romuva. -1938. - Nr. 1-2.
- 24. Čerbulėnas K. Tautinis elementas lietuvių
kryžiuose // Naujoji romuva. - 1938. - Nr. 4-5.
- 25. Čerbulėnas K, Bielinskis F., Šešelgis K.
Mažoji architektūra. - Kn. I. - Lietuvių liaudies menas. - V.,
1966.
- 26. Čerbulėnas K., Zubovas V. Lietuvos vėlyvojo
baroko architektūros bruožai // Lietuvos TSR architektūros
klausimai. - T. II. - V., 1964.
- 27. Čilvinaitė M. Kam stato ir kaip brangina žmonės
kryžius ir koplyčias // Gimtasai kraštas. - 1938. - Nr. 3-4.
- 28. Dundulienė P. Lietuvių etnografija, - V.,
1982.
- 29. Dundulienė P. Medžiai senovės lietuvių
tikėjimuose. - V., 1979.
- 30. Dundulienė P. Pagonybė Lietuvoje. - V.,
1989.
- 31. Dundulienė P. Žaltys ir jo simboliai
lietuvių liaudies mene ir žodinėje kūryboje. -V., 979.
- 32. Encyklopedyja Powszechna. - T. XVI. -
Warszawa, 1864.
- 33. G [adon] M. Opisanie Powiatu Telszewskiego w
gubernii Kowienskiej w dawnem Xięstwie Żmujdzkiem polożonego. -
Wilno, 1846.
- 34. Galaunė P. Lietuvių kryžiai (Čiurlionies
Galerijos leidinys Nr. 1). - K., 1926.
- 35. Galaunė P. Lietuvių liaudies menas. - K.,
1930.
- 36. Giedrienė R. Senojo nekrokulto apraiškos XX
amž. lietuvių kapinėse ir jų priežiūros papročiuose //
Senieji tikėjimai naujausių tyrinėjimų šviesoje. - V., 1977.
- 37. Gimbutas J. Lietuvos bažnyčių chronologija
ir statistika // L.K.M. Akademijos metraštis. - T. V. - Roma,
1970.
- 38. Gimbutas J. Lietuvos bažnyčių statytojai
XIX-XX amž. // L.K.M. Akademijos suvažiavimo darbai. - T. IX. -
Roma, 1982.
- 39. Gimbutas J. Mažosios Lietuvos krikštų
formos // Lituanistikos darbai. - T. I. - Chicago, 1966.
- 40. Gimbutas J. Pasakojimai apie žemaičių kryžius
ir koplytėles // Aidai. - 1965. - Nr. 5.
- 41. Gimbutas M. Ancient symbolism in Lithuanian
Folk Art // Memoirs of the American Folklore Society. - Vol. 49. -
Philadelphia, 1958 (naudotasi A. Andriuškevičiaus vertimu į
lietuvių kalbą).
- 42. Gimbutienė M. Baltai priešistoriniais
laikais. - V., 1985.
- 43. Ginet-Pilsudzki B. Les croix lithuanienes //
Extrait des archives suisses des traditions populaires. - T. XX. -
1916 (naudotasi K. Galaunienės ir J. Kontrimienės vertimais į
lietuvių kalbą).
- 44. Greimas A. J. Tautos atminties beieškant.
Apie dievus ir žmones. - Vilnius -Chicago, 1990.
- 45. Grinius J. Lietuvių kryžiai ir koplytėlės
// L.K.M. Akademijos metraštis. - Roma, 1970.
- 46. Grinius J. Vilniaus meno paminklai. - K.,
1940.
- 47. Ivinskis Z. Medžių kultas lietuvių
religijoje // Soter. - 1938. - Nr. 2(27); 1939. - Nr. (1) 28.
- 48. Ivinskis Z. Senasis lietuvių tikėjimas
(atspaudas iš Kurybos 1944 m. Nr. 3).-K., 1944.
- 49. Ivinskis Z. Senovės lietuvių religijos
bibliografija (atspaudas iš Soter). - K., 1938.
- 50.Jakštas A. Keletas žodžių apie mūsų kryžius
// Židinys. - 1935. - Nr. 8-9.
- 51. Jucevičius L. A. Raštai. - V., 1959.
- 52. Jucewicz L. A. Rysy Żmuidzi. - Wilno, 1840.
- 53. Jurginis J. Pagonybės ir krikščionybės
santykiai Lietuvoje. - V., 1976.
- 54. Jurginis J., Lukšaitė I. Lietuvos kultūros
istorijos bruožai. - V., 1981.
- 55. Kauno architektūra. - V., 1990 (mašinraštis).
- 56. Kaveckis M. S. Nyksta šventosios Žemaitijos
rūpintojėlių mistika // Naujoji romuva. - 1937. - Nr. 12.
- 57. Kitkauskas N., Dzikas L. Žemutinės pilies
Karalių rūmai // Kultūros barai. -
- 1988. - Nr. 6, 7, 8.
- 58. Kynas A. Vėjas ir jo reliktai liaudies mene
// Mokslas ir gyvenimas. - 1989. - Nr. 8.
- 59. Končius I. Žemaičių padangės kryžių ir
koplytėlių statistika // Soter. - 1931. - Nr. 2; 1933. - Nr. 2;
1934. - Nr. 2; 1936. - Nr. 1; 1937. - Nr. 1, 2; 1938. - Nr. 1.
- 60. Končius I. Žemaičių padangės kryžių ir
koplytėlių statistika // Gimtasai kraštas. -
1943. - Nr. 31.
- 61. Kontrimas Č. Apie lietuvių liaudies
memorialinius paminklus ir jų geležines viršūnes (mašinraštis).-T.
I. - K., 1984.
- 62. Kontrimas Č. Geležinės viršūnės // Kultūros
barai. - 1989. - Nr. 8.
- 63. Kostkeviciutė I. Vincas Svirskis, - V.,
1966.
- 64. Krzywda-Polkowski F. Krzyże na Litwie //
Materialy wydawnictwo towarzystwa Polska sztuka stasowana. -
D. II. - Kraków, 1909.
- 65. Kulikauskas P. Iš metalų panaudojimo
Lietuvoje istorijos // Iš lietuvių kultūros istorijos. - T.II.
- V., 1959.
- 66. Kulikauskienė R., Rimantienė R. Senovės
lietuvių papuošalai. - Kn. I. - Lietuvių liaudies menas. - V.,
1958.
- 67. Kulikauskienė R., Rimantienė R. Senovės
lietuvių papuošalai. - Kn. II. - Lietuvių liaudies menas. - V.,
1966.
- 68. Kviklys B. Lietuvos bažnyčios. - T. I - VL
- Chicago, 1980-1987.
- 69. Lasickis J. Apie žemaičių, kitų sarmatų
bei netikrų krikščionių dievus. - V., 1969.
- 70. Lietuvių enciklopedija. - Boston, t. XIII. -
1958; t. XV. - 1968.
- 71. Lietuvių etnografijos bruožai. - V., 1961.
- 72. Mannhardt W. Letto-Preubische Götterlehre. -
Riga, 1936.
- 73. Mažiulis A. Lietuvos kryžius ir jo kilmė
// Aidai. - 1951. - Nr. 2.
- 74. Mažiulis A. Saulės dievinimo atošvaistės
Pasarčių krašte // Gimtasai kraštas. - 1943. - Nr. 31.
- 75. Mickevičius J. Liaudies menininkas Antanas
Klanius-Klanevičius // Kraštotyra. -V., 1975.
- 76. Mikėnaitė A. Lietuvių liaudies geležinės
kulto ir memorialinių paminklų viršūnės. LTSR dailės
muziejaus katalogas. - V., 1971.
- 77. Mikšys Ž. Pastabos dėl koplytėlių ir kryžių
forminių elementų // Aidai. - 1957. - Nr. 8.
- 78. Milius V. Kapinės - etnografinių tyrimų
objektas // Archeologiniai ir etnografiniai tyrinėjimai Lietuvoje
1970 ir 1971 metais. - V., 1972.
- 79. Milius V. Klaipėdiečių antkapinių paminklų
įrašai // Kraštotyra. - V., 1986.
- 80. Milius V. Miestelių kapinės // Lietuvos
miestelis (Lietuvos TSR liaudies buities muziejaus metodinė-mokslinė
medžiaga). - Rumšiškės, 1986.
- 81. Milius V. Rokiškio rajono kaimų ir miestelių
kapinės // Etnografiniai tyrinėjimai Lietuvoje 1979 ir 1980
metais. - V., 1981.
- 82. Moszynski K. Kultura ludowa slowian. - D.
I-H. - Warszawa, 1967, 1968.
- 83. Perkovskis J. Ornamentas, forma ir simbolika
Žemaitijos liaudies mene (mašinraštis, vertimas į lietuvių
kalbą; parašyta iki 1940 m.).
- 84. Perkowski J. O krzyżach i kapliczkach
przydrożnych żmudskich i polskich // Dzień Koweński. - 1929. -
Nr. 130-147.
- 85. Petrulis J. Senieji liaudies menininkai //
Mokslas ir gyvenimas. - 1965. - Nr. 10.
- 86. Petrulis J., Žemaitytė Z. Žaismingųjų
saulučių kūrėjai // Kultūros barai. - 1966. - Nr. 7.
- 87. Pocius Z. Kapinės ir antkapiniai paminklai
// Merkinė. - V., 1970.
- 88. Puzinas J. Naujausių proistorinių tyrinėjimų
duomenys. - K., 1938.
- 89. Reallexikon der Urgeschichte. - T. VII. -
Berlin, 1926.
- 90. Reinfuss R. Ludowe kowalstwo artystyczne w
Polsce. - Wrocław, 1983.
- 91. Rimantienė R. Akmens amžiaus tikėjimai
Lietuvoje // Senieji tikėjimai naujausių tyrinėjimų šviesoje.
- V., 1977.
- 92. Rimantienė R. Akmens amžius Lietuvoje. -
V., 1984.
- 93. Rimantienė R. Nida. - V., 1989.
- 94. Rimantienė R. Šventoji, I. Narvos kultūros
gyvenvietės. - V., 1979.
- 95. Rimantienė R. Šventoji, II. Pamarių kultūros
gyvenvietės. - V., 1980.
- 96. Römer A. Ubiore wloscian i krzyże na żmujdzi
// Tygodnik Ilustrowany. - 1860. - Nr. 40.
- 97. Rūkštelė A. Lietuvių kryžiai. Jų kilmės
aiškinimai ir trūkumai // Draugas.-
- 1957. - Kovo 9.
- 98. Rūkštetė A. Lietuvių tautodailė. - K.,
1929.
- 99. Rūkštelė A. Vilniaus kryžiai. - K.,
[1937].
- 100. Salvatori G. L'art Rustique et Populaire en
Lithuanie. - Milano, 1925 (naudotasi J. Kontrimienės vertimu į
lietuvių kalbą).
- 101. Stravinskas A. Nagingų kalvių šeima //
Kultūros barai. - 1967. - Nr. 12.
- 102. Šešelgis K. Mažoji architektūra. - Kn.
II.-Lietuvių liaudies menas. - V., 1990.
- 103. Širmulis A. Liaudies kūrybos tradicijų
keliu // Menotyra. - T. X.-V., 1981.
- 104. Širmulis A. Prakalbinti akmenys // Kultūros
barai. - 1971. - Nr. 10.
- 105. Širmulis A. Prielaidos lietuvių liaudies
skulptūros ištakoms išaiškinti // Muziejai ir paminklai, - Kn.
5. - V., 1983.
- 106. Šlapelis I. R. - K. Bažnyčios meno
istorija. - K., 1935.
- 107. Šliavas J. Ar teisingai vadiname // Kraštotyra.
- V., 1975.
- 108. Šliavas J. Žeimelio apylinkės. - K.,
1985.
- 109. Szukiewicz W. Krzyże zdobne w gubernji
Wilenskiej // Wisla. - T. VII. - Warszawa, 1903.
- 110. Szukiewicz W. Wykopalisko urny z ornamentem
swastikowym // Materialy antropologiczno-archeologiczne i
etnograficzne. - T. IX. - Kraków, 1907.
- 111. Tarybų Lietuvos enciklopedija. - T. l-IV. -
V., 1985-1988.
- 112. Tautavičienė B. III-XVI a. sidabriniai ir
sidabru puošti dirbiniai. LTSR istorijos ir etnografijos
muziejaus katalogas. - V., 1981.
- 113. Urbanavičius V. Senųjų tikėjimų
reliktai Lietuvoje archeologijos duomenimis (XVI-XVIII amž.) //
Senieji tikėjimai naujausių tyrinėjimų šviesoje. - V., 1977.
- 114. Urbanavičius V. Šventaragio slėnis:
legendos ir faktai // Kultūros barai. -
- 1987. - Nr. 12.
- 115. Vaitkunskienė L. Archeologiniai duomenys
apie gyvulių kultą žemaičių religijoje m. e. 1 tūkstantmečio
viduryje // MADA. - T. 3. - 1985.
- 116. Vaitkunskienė L. Mitologiniai ir
ritualiniai simboliai m. e. 1 tūkstantmečio vidurio Lietuvos
metalo plastikoje // MADA. - T. 3. - 1986.
- 117. Varnas A. Lietuvos kryžiai (albumas). - T.
1. - K., 1926.
- 118. Vėlius N. Chtoniškasis lietuvių
mitologijos pasaulis. - V., 1987.
- 119. Vėlius N. Kaip baltai laidojo mirusiuosius
// Kultūros barai. - 1988. - Nr. 1.
- 120. Vėlius N. Senovės baltų pasaulėžiūra.
- V., 1983.
- 121. Vėlius N. Senovės lietuvių religija ir
mitologija // Krikščionybė ir jos socialinis vaidmuo Lietuvoje.
- V., 1986.
- 122. Vilniaus architektūra. - V., 1985.
- 123. Vyšniauskaitė A. Laidotuvių papročiai
Lietuvoje XIX a.-XX a. pirmaisiais dešimtmečiais // Iš lietuvių
kultūros istorijos, III. - V., 1961.
- 124. Volkaitė-Kulikauskienė R. Lietuviai IX-XII
amžiais. - V., 1970.
- 125. Wilke G. Die Religion der Indogermanen in
archaeologischer Beleuchtung. - Leipzig, 1923.
- 126. Zubovas V. Lietuvos XVII a. architektūra ir
vietinių tradicijų raida //' LTSR architektūros klausimai, III.
- V., 1966.
- 127. Žemaitytė Z. Paulius Galaunė. - V., 1988.
- 128.Žemaitytė Z. Saulėmis švytintys paminklai
(mašinraštis).
- 129.Žemaitytė Z. Senoji Žemaitijos liaudies
skulptūra ir jos meistrai // Dailėtyra (straipsnių rinkinys). -
V., 1981.
- 130. Žemaitytė Z. Tautodailė // XX a. lietuvių
dailės istorija, I. - V., 1982.
- 131.
Григалавичене
Э.,
Маркявичюс
А.
Древнейшие
металлические
изделия в
Литве. -
Вильнюс, 1980.
- 132. Иванов
В. В.,
Топоров В. Н.
Балтийская
мифология //
Энциклопедия:
Мифы
народов
мира. - Т. I - М., 1987.
- 133.
Котович И.
Как
смотреть
на обычай
ставить
кресты при
дорогах,
площадях,
полях и др.
открытых
местах
Северо-Западного
края
России? //
Виленский
Вестник. -
Вильна, 1868. - № 77-78.
- 134. Кушнер (Кнышев)
П. И.
Этнические
территории
и
этнические
границы. - М.,
1951.
- 135. Лосев А.
Символ.
Философская
энциклопедия,
- Г. 5. - М., 1970.
- 136.
Рыбаков Б. А.
Язычество
древней
Руси. - М., 1987.
- 137.
Рыбаков Б. А.
Язычество
древних
славян. - М., 1981.
- 138.
Стравинскас
А. Солнышки
//
Декоративное
искусство. -
М., 1969. - № 136.
- 139.
Ширмулис А.
Литовские
народные
мастера
каменных
мемориальных
произведений
XIX в .// Мепо»уга,
13. - V., 1985.
- 140.
Токарев С. А.
Ранние
формы
религии и
их
развитие. -
М., 1964.
- 141.
Энциклопедический
словарь. - Т. XVI
A. - С.
Петербург,
1895.
|